صفحه 1:
صفحه 2:
TOPIC:
HEALTH SYSTEM OF SELECTED EUROPEAN
COUNTRIES
صفحه 3:
۲۲۳۳۳ Te. ~~
مقدمه
© نظام های سلامت. از دو منظر مهم قابل تحلیل هستدد:
cle Jur ale cts all Jatt * متکی م بیمهء ct Jus National health Lp ce ye ae Jar مبتی بر بخش خصوصی.
۲تخوه ی آنامین منایع عالی: از ظریق مالیات ها و عوارخن ملی و منطقه ای» از طریق دریافت با جمع آوری حق یمه با پرداخت منتعيم توسط ییمازان:
از من اول در میان مشهورترین مدل هاء مدل انگلستان که بر اساس طب ملی است و مدل کشورهای اسکاندیناوی که براساس بیمه همگانی شکل کرفته است» قابل
ذکر هستند. از منظر نحوه پرداخت نیز هردو مدل ذکر شده از منایع مالیات های عمومی تغذیه می شوند» در حالی که آلمان و بلزيك و برخی دیگر از کشوزها
منایع مالی مورد نیاز را به طور عمده از طریق حق بیمه ها جمع آوری می کنند.
صفحه 4:
صفحه 5:
ا.نظام سلامت در کشور انگلستان
EE alls wal oll pete as NHS © کواز ب زویگترین یت «اوموهنیب کپلرچه در رار جهانم ىاش كه لاسي ]نيز
5 مییاشد. از همانمل لیکی|زموضوعاتمطرح در لینکثور خدماتب هداشتو دیمازدر آزسودم است
* ی ماخ ebsites go)
شممات هداشت و ذرمان رایگان که ار طرف پرشکنان تجپیز شب للشد بوره متد گردند. گر مورد.اورژاسی برای شخص پیش یلید رف نظر از رايط اقمنی او فرد یه لورت
اهمیت لست چرا که ٩۰ درسد جمیّت لین کشوز را پوششنمی دهد. افراد مقیم در کشور Sadly Ge GN
رایگان تحت معالجه قرارمی گیرد. پزشکان به مورت داوطلند هل تولشه افراد مقیم و غیر مفیم را Ses Sig اعط حي 04119 در خارج ازساعات کاری بر آمادء
اگوی به حشکلاف بریکی افراد Met
* خدمات بهداشت و درمان جاسه(60۱۳0۱0]0]2) و یستری. از طريق یمارستان های عمومی و به وسیله افراد حقوق بکیر؛ براساس مدل يكيارجه
choy! Weal) (iNtegratedmodel) بخش کوچکتر لما در حال رشد مراقبت های بهداثتی و درملنی نیز وجود دارد که تامین مللی آنربه وسیله پرداخت
مستقيم و نیز از طریق یمه خموسی در چارچوب مدل ميزان خدنات ۳۱۵016 ]6۲۲۱6۲۱ ۲۵1۲۳۱۵۱1۲5 صورت می پذیرد.
خدملتی کمبه وسیله غرضه کنندگان خبعت ارلیه می شود شامل موارد زیر لست: خدمات داروسازان. خدمات داروفروشان خرده فروش (که پیشه وران مستفلی هستند)» خدمات
پزشکان عنومی که لین ها نیز مستفل فعند خدمات هناشتی و درمانی عمیمی» خدمات بهذاشتی و درملتی جلففه (ز قببل پرستاری ذرمنزل؛ آمبولانی و معاینات درمنی)1
خدمات یمارستان های عمومی (خدمات سرپایی برای بیماری های مزمنیا حاد), خدمات بستری خصوصی که در بیمارستان های دولتی ارلیهمی شوند و بیمارستان های خصوصی
لخدمات بيبناري مر متزل كه به وسيله راد دحلرگان ما عقل مرس Sb ge
صفحه 6:
2 بر le, ~~
مهمترین اهداف برنامه ۱۱۳15 در انگلستان
کاهش زمان أنتظار به *؟ ماه براى بيماران سربابى و + ماء برای بماران انتخانى نيازمتد به بسترى
توسعه برنامه غربالگری جهت تشخیص ییماران مبتلا به سرطان
امبود وضعیت أورزاترها و کاهش زمان اتظار در tal
تلاش جهت تظافت ييشتر ييمارستانها و كنترل عفوتت
* تشکیل ۳۳۵ ثم مات روان در سل کشور
1 ۱
١
ارائه نخدمات درمانى رايكان به يبماران سالمتدى Slo ONG call a JES
افرودن ۷ هزار تخت بیمارستنی تا سال ۱۲۰۱۶
NHS شون بای بت ee
هزا پزخك عمومی و ۲ هزار پستار ۲ Gasca 0۰۰ اتخدام ۷ عزار و
و متعسمین ٩06613115 ناماتدهى مجدد نظام ارجاع در سه سطح پزشکان عمومی: پزشکان عبومی متبعر(3) *
افزایش حقوق تمام پزشکان و پرتارانبه سطلح مطلوب
صفحه 7:
صفحه 8:
۲.نظام سلامت کشور آلمان
* بیاتگذار میس فعطی بهداشت و درمان آلمان شخمی نام یسمارل ۲۱5۱۳۱۵۲ است که در حدوديك فرن پیش میریشت از ن پس تحولات مشدد و
عمدهای در میت پدید آمده است که طباً عوامل سیلبلی و اجتماعی در
تاثی بنزائی داشته است
آمان ظام پهداشت و درمان آلمان پراماس بیمه میلشد و ور لین شبکه بیباران از خدمات مختلف از قبیل پیشگیری » رايمان» سربائى » دندانپزشکی 1 بیماوستانی >
توانبخشی و ۰.۶ استفاده میگنده . خاندحاي برستارى براى بالمندان از بو" 5
کشور آلمان دارای بعضی قاط ضعف ها میپاشد:
نام بمهای خارح است و تحوه ارائه خدمات بهداشتی عمومی و بهداشت روانی " در
بیماران آرادند له پوشکان عمومی-با متخمتمین برای درمان مرانجمة کنندا و براساس میت ارجا " ستیایی بیماران.به بیمارنتان ape che jo ORIG bag
elses
ین خنمات سرپافی (مطب و درمانگاهها) و خدمات بستري (ییمارستانها) تمانز کلی وجود دارد. بیمارستانها خدمات سریائی اتجام نمیدهند» پرشکان تین بیماران را
براى خدمات عمومى سريائى.به يبمارستان ارجاع تمیدهند + برلین " عمدء پزشکان در محل کار خود تجهیزات مربوطبه خدمات سرپائی را فراهم کردملند که
مین طریق هزینه زیادی ملت تکرار تجهیزات به بودجه عبیمی تحمیل شده لست.. بیماران تنها بخش کوچکی از هزینه را در نظام یبهای پرداخت میکنند و البه
این مهم پرداخت نیز دارای سقف مشخصي آست که درآموزد کودکان و افراد کم درآعد از مقدار مشخمی doles نمیکند.
صفحه 9:
متبع درلمه نظام درملنی لین کشوز عموماً از طبیق مالیاتهای عمیمی؛ مالیات بای 20۲۱۲۲10101101۳۱ و حق یمههای خصومی و عمومی مباید. از
Ris ae 15۰ کل عزیههای بهداشت و درمان به صندوقهای يمه اخخمناص من يلين أكه بد تیب ۸۷۱ خزینها را دولت و ۷/عزنهها را وهای خصومی مقبل
میشوند. ۲ 1۱ باقیمنده نیز هزینههائی است که بیماران خارج از سیستم بیمهای خود متقبل میشوند.
شرکت ییمهگر خصوسی بصورت کارلنه هزینههای بیمارستانهای خصوصی و اتفلفی و همچنین پزشکان خود را پرداخت میکنند. صندوقهای بیمهای عموعً به
بیمارستانها و پزشکان " بودجده عمیمی مشخصی پرداخت میکنند. در مورد پزشکاتی که حفوق تلبت ندایند و مسئول عدمات سریالی هستدد ابندا از وی
سندوقهای بودجه عمومی انجمنهای پزشکی پرداخت میشود و سپس اپن انجمنها حق پزشکان را بصورت کارانه پرداخت ميکنند.
صفحه 10:
® ال برگرینقده نظام هناد و درمان آلمان را میتوان در موازد زیر خلا کرد :
۶ آلمان مانتد بیشتر کشورهای اروپائی به اجرای سیستم مدیریت کلان در سیستم بهداشت و درهان خود تمایل دارد. این سیستم مدیریت» توانائی کنترل
هزینههای جزئی را ندارد ولی در مقابل کل عملکرد و هزینههای سرعایای مربوط به بخش بهداشت و درمان را بعطور مستقیم کنترل میکند.
* * آلمانیها معمولا بدون توجمبه تتییر شکل احتمللی خود» در علی دوران زندگی خود در عضويتيك صندوق بیمه بلقی میملنتد که شلید مهبترین
ol cle پرداخت حق یمه بالاثر در صورت تفیبر سازمان بیمهگر باشد. مسائل مللی در کشور آلمان انعطافپذییر هستتد و میتوانبا توجمبه حجم
فعاليتها به نحو موثرى آنها را
* البته يكى از مشكلات موجود فعلى نفاوت فاحش درياقتى يزشكان از يبماران خصوصی و ییماران صندوقهای پیمه میباشد. مورد اخپر در طی زمان متجربه نوعی
تبعیض در ارائه خدمات پزشکی از سوی اطبا شده است و كيفيت ارائه خدمات تيز از اين موضوع متاثر گردیده است.
صفحه 11:
صفحه 12:
۳.نظام سلامت کشور سوئد
* درسالهای ۸۹۷۰ مسئولیت درمان و خدمات سلامتی واخدمات یمارستانی از بخش ملی و دولتی-به شورای محلی واگذار شد: در سال های ۱۹۸۰ مسئولیت
پرنلمه ریزی خدمات سلامت از سطح ملی.به شورای محلی منتقل شد. در سال ۱۹۸۲ ۰ قانون خدمات سلامت و پزشکی, اخنیار تامبه شوراهای محلی داد تا تمام
خدمات مرتبط با سلامت را فرلهم کرده و ارلثه دهند. لین مبئولیتته تنها در فرلهم کردن خدمات سلامت مفید ولقع شد بلکه برای ارتقای سلامت و پیشگیری از
بیماری ها نودمند بود. در سال ۱۹۹۲ ۰ مسئولیت فراهم کردن خدمات سلامت برای افراد غیر بیمار و افراد مسن از شوراهای محلی به شهرداری ها وا گذار شد.
شوراهای محلی مسئول برنلمه ریزی و توسعه ی سیستم سلامت بر لساس تبازهای متقاضیان لست. علاوء بر شوراهای محلی؛ بخش هاي خصوصى. بنخش های پزشکی و
بخش های بهداشتی در برلعه ریری سلامت تقش دارند. شوراهای محلی, برلمه ها و قولنین بخش های خصوصی را تصویب و مورد اجرا قرارحی دهد همچنین در
پزپزداحت های SUES SESS Cote yey Moos celal yd candy ag apne بارس و نوز كلمي اولى مرقيطيا لانت را وى ريدن كد وبا
پارلمان تحویل می دهد. لین وزارت قولنین کلی را مشعس هي کند وبه اجرا درمی آورد. سازمان سلامت و رفهه بخش مرکزی و دولتی لست که بر آژانس های
سلامت و جدمات آنان نظارت کرده و قش مشاوره ای خود را ایفا مي کند.
* نایم مللی انلی: میستم سلامت کور موئد ب پلیه ی خیم مالیات بنا شده لست. سطوح محلیو شهرداري هاامی تواننتند درآمد بعش های نلامت خود زا از
دريافت ماليات بر مردم دریافت کنند. علاوه بر ماليات منایع مالی خدعات سلامت توسط دولت و استفاده کنند گان از خدمات تکمیل می شود.
صفحه 13:
* هزینه های سلامت و افزلیش تولید داخلی: در سال ۰۲۶۰۲ هزیته های سلامت در حدود ۹/۷ درصد از تولید داخلی رلبه خود اختصاصمی داد. در تال های
۰ هریله های بعش سلامت بر تولید داخل میزان تلبنی قرار دلشت و میزان آن ۸/۶ درصد بوده لست لما دریین سال های ۲۰۰۲ :۰۲۶۰4۱ این
میزان به ۹/4 درصد رسیده النت:
اصول خاص سیستم سلامت با بسته های داریبی تعریف شده ای در کشور سوئد وجود ندارد..به جای آن. تعریفی-به عنوان لین موضوع که در سیستم سلامت چه
حوزه هلبی شلمل ارلثه خدمات.می شود با خیر وجود دازد. با دستورالعمل های GIF در الوبت بندی بحش سلامت معین و تعریف شده لست. در الویت بندی ۳:اسل
پیهباید در نظر گرفته شود:
در پیامدهلیی چون ناخوشی؛ بیماری و آسیب. مراکز سلامت لین اطمینان رابه بیمارانمی دهند که منلبع و صلاحیت های لازم برای ارلثه خدمات پزشکی وجود
دارد و آنان دارای این صلاحیت هسنند. به غیر از کاهش بارانه خدمات دندانپزشکی تفیراتی در بسته سلامت طی ۲۰ سال اخیر ایجاد نشده است.
سسن افراد ۲-اسل تیاز و اتحاد ۳-اصل مقرون به صرفه بودن و سودمندی.
هزینه های پخش سلامت: سرانه هر تفر در بخش بلامت؛ ببال ۲۰۰۳ در کشور سوگد ۲۵۱۷ دلار بوده است. سوئد بالاثرين ميزان سرانه زا دز بین کشورهای اروپایی
دارد. میانگین سرانهپرداختی در کشورهای اروپایی ۲۳۷۲۹ دلار بوده است.
صفحه 14:
صفحه 15:
Te. ~~
۴.نظام بهداشت و درمان ایتالیا
* هرچند که نظام سلامت ملی biel مدل اكتابى آر 15-الا! اتكلستان است, با اين وجود تفاوت های مهمی y NHS oo 0۷ وجود دارد. متلا در كشو
اتكليس در سال ۱۹۸۸ بیمارستان های عمومی و خصومی aia NHS ots ولی در ایلیا 9٩۱۷ بیمارستان های خصوصی را تحت پوشش قرار تم
sano تظام بلامت ایلیا يك نام تلامت ملی» ایالت ممور است که در سه سطح ملی+یلتی و محلی سازمان دهي شده است. a pl متتول تضمین اهذاف غموتی
است. اداراث بهداشتی ایلتی مسئول تضمین ارائه یته های مزابا از طریق شبکه های جممیت محور سازمان های مدیریت بهداشتی محلی و
یمارستان های دولتی و خصوسی هسنند (یمارستان های حاد و درازمدت. آزمایشگاه های تشخیصی, مراکز پرنتاری و پزشکان عمومی و متخصص).
و اسول بايه ای
* وزارت هداشت دازای ۵ صبلکرد محوری است: برتامه ریزی خدمات بهداشتى و دزمائى» تامین اعتبارمالی خدمات بهداشتی و درمانی» تنظیم خط مشی علد پأیش و
در نهايت انجام فعاليت هاى تامين مالى نظير اخذ ماليات هاى عمومی مرکزی و یالتی و سایر پرداخت ها
صفحه 16:
۵.نظام بهداشت و درمان دانمارک
سيستم مزرأقبت بهداشتی و درملتی دانماركه خدمات بیمارستنانی و مراقبت های بهداشتی اولیه از جمله برنلمه های پیشگیری را دربیمی گیرد «مناطق» مسئول ارائه ی
مراقبت های بهداشتی اساسی مانند خدمات بیمارستانی و خدمات بهداشتی اولیه هسنند. در حالی که «حکومت های محلی» مسئول ارائه ی خدماتی نظیر مراقبت های
پرستاری در منزل» معاینات بهداشتی نوزادان» خدمات بهداشتی مدارس و خدمات دتداتپزشکی هستند. تامین مللی عمدتلبه وسیله ی مالبات ها صورتمی گیرد. اما
al اوقات ییماران پرداخت بخشی از هزینه ها را به عهده دارند. در سال ۱۹۹۵ , هزینه های خدمات بهداشتی و درمانی دولتی حدود 1/٩ درصد تولید تااخالس
ملی را شلمل می شد. همه ی افراد مقیم دنماراد تحت پوششی خدمات بهداشتی و درمانی بخش دولتی هستند. سیستم بهداشت و درمان دامارلگ بر سه مدیریت درمانی
على: منطقه ای و محلی استوار اشت. وزارت سلامت اساسا از طریق درآمدهای ملی و تامین اقتصادی در مناطقی که رسماً از اختیارات مخلی برخوردارند به فمالیتهای
خود میپردازند. ۱٩ منطقمبه عنوان مجریان کلی در سعطح منطلقهای شکل گرفتهلند و توسط شوراها رهبری.می شوند. مناطق از طریق مالیات بردرآمد تامین مالی
میشونده همچنین دولت نیز بخشی از تامین steel مالی را به عهده دارد. شهرداری های محلی مسئول برنامه ریزی و پیشبرد اهداف نظام تامین اجتماعی مانند پرستاری.
در منزل, بهداشت عمومی, خدمات دندانپزشکی و مراقبت های بهداشت همگانی است.
صفحه 17:
صفحه 18:
Te. ~~
۶ نظام سلامت فرانسه
* دولت مرکزی» وطینه ی تنظیم طرح کلان بهداشتی و درنلنی مملکت, تدوین استانداردها و کنترل بر کیفیت مراقبت ها را بر عهده دارد. وزارت رفاء و تامین
اجتملعی نیز مسئول اصلی تحت پوشش بیمه درعلنی قرار دادن شهروندان لست. شهرداران در سطلح شهرها وظیفه ی برنلعه ریزی عملیلتی» تعیین نیازهای جامعه تحت
پوذش و کنترل خدمات بهداشتی و درمانی محله خود زا بر عهده دارند. در سطح ییمازستان»برنامه ریزی راهبردی را موسات تاحیه ای و برنامه ریزی دااخلی و مالی
را هیات مدیره انجام می دهتد.
۷.نظام سلامت نروژ
ek > شرت مروط سارت وش کشت مرافت هام تهده دولت رعاش قدوات به مقامات مسا معقل مرو ریوی دا عموش مراقت عاعر
بهداختی اولبه به صورت غیرمت رکز اتجام می شود. مفامات ملی» محلی و منطقه ای نیز تقش مهمیدر اجرای برنامه تضمین کیفیت مراقبت های بهداشتی و درمانی بز
Bihan
عهده دار
صفحه 19:
سهم نظام سلامت کشورها از تولید ناخالص داخلی
(بر حسب نرخ تولید ناخالص داخلی دولت ها در سال ۲۰۱۸)
909000000 5 ات نت ای
٠٠٠ )—
از rr ترکیه
اس نت
منبع: سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (080)
صفحه 20:
Te. ~~
منابع
siasat.behdasht.gov.ir
* ماهرء على» على محمد احمدىء ثنامایی چگونگی روش های تلمین منایع مالی نظام سلامت کشورهای منتخب
۳5۵۱۷ ۱18 بجر اي درا بتكا رعق مهم عم طلست مر ساب مرا وس abasic
صمدی» مانداته نظام بهداشت و درمان در آلمان» سایت شورای هماهنگی پزشکان عمومی کیلان
مهدی پوره علی» برترین کشورهای اروپایی از دید گاه کیغیت نظام بهداشت و درمان.
۴
صفحه 21: