صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
پیلو متولد سال ۱۹۰۹ در 06۲۱۳۱5۱۲۵۲13 آمریکا است
در ۱۹۱۸ زمانی که کودکی ٩ ساله بود در اپیدمی آنفولانزا به اين بیماری مبتلا شد و در
همان زمان به طور ملموس متوجه ییماری مرگ و تاثیر آن بر خانواده ها شد
در سال ۱۹۳۱ از مدرسه پرستاری فارغ التحصیل شد و به عنوان پرستار در شهر نیوبورک
مشغول به كار شد
در سال ۱۹۴۳ لیسانس روانشناسی بین فردی گرفت و به همراه تعدادی از متخصصان این
رشته در یک بیمارستان خصوصی مسائل روان شناسی را مورد مطالعه قرار داد
در سال ۱۹۴۷مدرک کارشناسی ارشد و دکتری را از دانشگاه کلومبیا اخذ کرد
در سال ۱۹۴۸ تنوری رویط بين فردى را مطرح کرد و به عنوان اولين برستار تكوريسين
بعد از فلورائس نایتینگل کتاب خود را جاب كرد
وی در سال ۱۹۹۹ در نود سالگی در حالی که با آرامش کامل به خواب رفته بود فوت کرد
صفحه 4:
** پس از شروع به کار به عنوان پرستار 588۴ در نیویورک به
عنوان پرستار در یک اردوگاه تابستانی مشغول به کار شد و
همین متسه ونیته :سار تدرینی آو به ععوآن پرستتار دانشکده در
دانشگاه بنیگتون جایی که او مدرک کارشناسی را گرفته شد
* کار عمده او بیشتر متمرکز بر گسترش نظریه بین فردی
سالیوان در پرستاری بوده است
انگلستان جایی که دانشکده روا
کرد و با بسیاری از چهره های پیشرو روانپزشکی انگلیس و
آمریکا ملاقات و همکاری کرد.و پس از جنگ با همین افراد
برای تغییر شکل بهداشت روان ایالات متحده آمریکا تلاش کرد
صفحه 5:
** پپلو مدرک روانکاوی خود را از موسسهع][۷۷ ۸۱60۳ William
نیویورک گرفت .و در اوایل ۱۹۵۰ اولین کلاس های روانپزشکی را برای فارغ
التحصیلان پرستاری برگزار کرد
** پپلو از سال ۱۹۵۴-۱۹۷۴ عضو هیثت علمی دانشگاه راتگرز بود. در دانشگاه
راتگرز نخستین برنامه سطح فارغ التحصیلی را برای تهیه متخصصان بالینی
پرستاری روانپزشکی ایجاد کرد. او یک نویسنده پرکار بود و به همان اندازه
بخاطر ارائه ها . سخنرانی ها و کارگاه های آموزش بالینی مشهور بود. پپلو با
جدیت اظهار داشث که پرستاران باید بیشتر آموزش ببینند تا بتوانند خدمات
درمانی تخصصی را برای بیماران ارائه دهند نه اينکه فقط نقش نگهدارنده را
داشته باشند
صفحه 6:
* در طول دهه ۵۰ و ۰۱۹۶۰ وی سرپرستی کارگاههای تابستانی پرستاران در سراسر
ایالات متحده . بیشتر در بیمارستانهای روانپزشکی ایالتی را بر عهده داشت.
** در این سمینارها . وی به تدریس مفاهیم بین فردی و تکنیک های مصاحبه و
هتچبیی قرجی #شانوادگی و کروهبدزهانی پرداخت:
lye Je Peplau * هدلشتجهانی سود و لستاد مهماندر دلنشگاه هایآفریقا.
لمریکایلاتین باژیکو در سرلسر لیا امتحده بود.
** یک مدافع قوی برای تحصیلات تکمیلی و تحقیق در زمینه پرستاری . 5601310 به
عنوان مشاور جراح عمومی ایالات متحده » نیروی هوایی ایالات متحده و انستیتوی
ملی بهداشت روان عمل کرد.
* وی در بسیاری از گروه های سیاست گذاری دولت شرکت کرد.
صفحه 7:
* پپلو به دلیل مشارکت در پرستاری با جوایز و افتخارات بی شماری شناخته شد و ۱۱
درجه افتخاری را نیز در اختیار داشت. وی از دانشگاه هایی از جمله: آلفرد . دوک . ایندینا
ایالت اوهایو . راتجرز و دانشگاه اولستر در ایرلند به درجه های دکترای افتخاری اعطا شد.
۵ آمریکایی بزرگ" برگزیده شد . شد.
او در مارس که در سال ۱۹۹۵ به عنوان یکی
** او به عنوان "مادر پرستاری روانپزشکی " شناخته می شود
* در سال ۱۹۹۶ ۰ آکادمی پرستاری آمریکا از پپلو به عنوان "افسانه زنده " تقدیر کرد.
* وی بالاترین افتخار پرستاری . "جایزه کریستین رییمان " را در کنگره چهار ساله 161
در سال ۱۹۹۷ دریافت کرد. این جایزه هر چهار سال یک بار براى مليت هاى ممتاز و
کمکهای بین المللی به پرستاری و مراقبت های بهداشتی اهدا میشود
صفحه 8:
HILDEGARD PEPLAU’S INTERPERSONAL RELATIONS THEORY:::2)
ستاری را می توان به عنوان یک فرایند بین فردی مورد توجه قرار داد زیرا اين امر مستلزم تعامل بین دو یا چند فرد با یک هدف مشترک
در پرستاری . این هدف مشترک انگیزه ای را برای روند درمانی فراهم می کند که در آن پرستار و بیمار به عنوان افراد به یکدیگر احترام می
گذارند . هر دو آنها در نتيجه تعامل ياد مى كيرند و رشد مى كتند. فرد ياد مى كيرد جه موقع محرک هایی را در محیط انتخاب می کند و
سپس نسبت به این محرک ها واکتش نشان می دهد.
نظریه روابط بین فردی . هیلد گارد پلو بر رابطه پرستار و مددجو به عنوان پایه و اساس عمل پرستاری تأكيد كرد. اين امر تأكيد بر
take-give روابط پرستار و مددجو که از نظر بسیاری به عنوان انقلابی دیده می شود.
لا۴60|2بر لزوم همکاری بین پرستار و مددجو بر خلاف مددجو که منفعل معالجه می شود و پرستار منفعلانه دستور پزشک عمل می کند .
تأکید مى شود.
صفحه 9:
VISUAL MODEL OF MAJOR CONCEPTS
۳
ae 7 وس
/
| Ress
sw \
0
مم1
/ سم ١
7 وه
صفحه 10:
جهار مؤلفه اين تئورى عبارتند از:
شخص: انسان را به عنوان ارگانیسم تعریف می کند که "به روش خاص خود تلاش می کند تا تدش ناشی از نیازها را کاهش دهد."
مددجو یک فرد دارای نیاز احساس است.
** محيط: اكرجه 5601310 به طور مستقيم به جامعه | محیط توجه نمی کند . اما وقتی بیمار به بیمارستان می رود . پرستار را ترغیب می
کند که فرهنگ و مریضی های بیمار را در نظر بگیرد.
سلامتی «سلامتی به عنوان "سمبل کلمه ای" تعریف می شود که دلالت بر حرکت رو به جلو شخصیت و سایر روندهای انسانی در جهت
زندگی خلاق ۰ سازنده . تولیدی ۰ شخصی و اجتماع دارد. *
پرستاری: هیلدگارد پلوئو پرستاری را یک "روند مهم ٠ درمانی . ب
است یا نیاز به خدمات درمانی دارد و یک پرستار که به طور خاص برای تشخیص و پاسخ به این مسئله تعریف شده است
فردی که بیمار
ن فردی" می داند. او اين رابطه را "روابط انسانی
صفحه 11:
صفحه 12:
NURSING_ PATIENT RELATIONSHIP
ارتباط پرستار_بیمارباو چهار مرحله را برای این ارتباط توصیف کرد که اگرچه از هم جدا هستند اما در طول زمان
ارتباط رخ میدهند
Phases of a Therapeutic Nurse-
Client Relationship
صفحه 13:
Orientation Phasel
آشنایی:شخص یک نیاز دارد و برای رفع آن دنبال
کمک حرفه ای است و پرستار به بیمار کمک میکند تا
مشکلش را شناسایی و درک کند.در ابتدا یکدیگر را
نمیشناسندما به تدریج با درک و شناخت اهداف
متقابل نقش متقابل را درک میکننداساسا پرستار در
اين مرحله وضعیت سلامت بیمار را بررسی میکند
مه موسوم بسا هسب
cua)
Identification Phase2
شناسایی:بیمار با افرادی که میتوانند به او کمک کنند آشنا
میشود.پرستار اجازه جست وجو در احساسات بیمار را دارد تا به وی
کمک کند تا بیماری رابه عنوان تجربه ای که نیروهای مثبت را در
شخصیت فرد تقویت میکند درک کند.پرستار بدون رد احساسات
بیمار او را تشویق به ابراز احساسات میکندو بیمار برای رفع نياز به
سوالات پاسخ میدهد. مرحله شناسایی . تدوین برنامه مراقبت های
پرستاری بر اساس وضعیت و اهداف بیمار است.
(در اين مرحله برنامه ریزی صورت میگیرد)
صفحه 14:
Peplau’s Theory of Interpersonal Relationships
Factors influencing orientation phase
Nurse
Values
Culture race
Beliefs
Past experiences
Expectations
Preconceived ideas
صفحه 15:
Exploitation Phase3
بهره برداری: بیمار احساس می کند بخشی از محیط کمک کننده
است و ممکن است درخواست های جزئی کند یا از تکنیک های
توجه استفاده کند. در هنگام برقراری ارتباط با بيمار ٠ يرستار بايد از
تکنیک های مصاحبه استفاده کند تا مشکل اساسی را کشف . درک
کند و به درستی برخورد کند. پرستار همچنین باید از مراحل
مختلف ارتباط آگاه باشد زیرا احتمال دارد استقلال بیمار در نوسان
باشد. پا پیشرفت در مرجله نهایی . پرستار باید به پیمار کمک کند
که از تمام راه های کمک بهره برداری کند. این مرحله اجرای طرح
پرستاری و اقداماتی در جهت تحقق اهداف تعیین شده در مرحله
شناسایی است.
(شدت وابستگی بیمار و پرستار ذر این مرخله مشخص میشود)
Resolution Phase4
حل مسئله:حرکتی به
اين فرایندی است که بیمار شروع به قطع رابطه خود با پرستار و
آنچه پرستارانجام میداد میکند و پرستار نیز خود را از رابطه عقب
میکشدبعضی اوقات ممکن است برای هر دو مشکل باشد زیرا
وابستگی روانی همچنان ادامه دارد. بیمار دور می شود و پیوند را با
پرستار می شکند و تعادل عاطفی سالم تر نشان داده می شود و هر
دو به افراد بالغ تبدیل می شوند. این ارزیابی فرایند پرستاری است.
پرستار و بیمار وضعیت را بر اساس اهداف تعیین شده و اينكه آيا
ت خاتمه ارتباط پرستار و بیمار ا
آنها برآورده شده اند یا نه ارزیایی می کنند
(چالش اصلی مدل پپلاو انحلال فقط مشکل طبی نیست بلکه
انحلال با دوری تدریجی از فرددریافت کننده کمک و ایجاد و
توانایی ایستادن روی پای خود است)
صفحه 16:
NURSING RULE
مهمى در نظريه يرستارى هيلدكارد بلو دارد. شش نقش اصلى عبارتند از:
اغريبه (5613170©1): به عنوان يك غريبه . برستار بيمار را به همان روشى كه بيمار در ساير شرايط زندكى با يك غريبه ملاقات مى
نددريافت مى كند. برستار بايد محيطى را ايجاد كند كه اعتماد ايجاد همراه مرحله شناسايى |
آمعلم (6801161): مجموعه ای از تمام نقش های پرستار است. او با توجه به نیازها یا علایق بیمار دانش را به او منتقل می کند. در این روش
+ پرستار یک فرد منبع است و اطلاعات خاصی را که بیمار لازم دارد در اختیار او قرار می دهد که به بیمار در درک یک مشکل یا و
کند
می
۲مشاور(601105610۳):نقش پرستار به عنوان مشاور به بیمار کمک می کند تا معنای موقعیت های فعلی زندگی را درک کند وب
همچنین راهنمایی و تشویق را برای ایجاد تغییرات انجام دهد.
صفحه 17:
۴ جانشین (6:ا0۲۲002ا5):به عنوان یک جانشین ۰ پرستار به بیمار کمک می کند حوزه های وابستگی » وایستگی متقایل و استقلال را روشن کند و به عنوان
مدافع بیمار عمل کند.
#رهیر(06۲ 68):یه عنوان یک رهبر . پرستار به بیمار کمک می کند تا مسئولیت حداکثر رسیدن به اهداف درمانی خود را بر عهده بگیرد
#شخص منبع( 06۲50 ۹650۱1۲66 ارائه پاسخهای خاص به سوالات در بستر بزرگتر پرستار تعیین میکند چه پاسخی برای یادگیری پایدار مناسب تر
سایر نقش های پرستار مربی . عامل اجتماعى و ایمنی . مدير محیط زیست . واسطه گر , مدیر . ناظر و محقق |
صفحه 18:
پرخی محدودیت های نظریه ۳60/2 شامل:
عدم تأکید بر ارتقاء و حفظ سلامت است.
پویایی درون خانوادگی . ملاحظات فضای شخصی و منابع خدمات اجتماعی جامعه کمتر مورد توجه قرار می كيرف
نمی توان از آن برای بیمار استفاده کرد که قادر به بیان نیاز نیست.
و برخی از مناطق به اندازه کافی خاص یرای تولید فرضیه نیستند.
صفحه 19:
امرحله ی شناسایی را مختصرا توضیح دهید
پاسخ : بیمار در این مرحله با افرادی که
بهاو
| میشود.پرستار اجازه جست وجو در 1
اسات بیمار را دارد تا به وی
کمک کند تا بیماری را به عنوان تجربه ای که نیروهای مثبت را در شخصیت فرد تقویت میکند درک کند.پرستار بدون رد احساسات بیمار او را
تشهیق به ابراز احساسات میکند.و بیمار برای رفع ن
وضعیت و اهداف بیمار است.
سوالات پاسخ میدهد. مرحله شناسایی ۰ تدوين برنامه مراقب
های پرستاری بر اساس
صفحه 20:
های پرستار را پا توجه به نظریه پیلو نام برده و توضیح دهیدسه
pat مرحله را به توضیح مرتبط با آن وصل کنید
شناسایی مرحله کسب امنیت
حل مسئله مرحله ختم رابطه
آشنایی مرحله وابستگی
بهره برداری مرحله پرنامه ریزی
در تلوری پپلو پرستاری به چه معناست؟
پرستاری: هیلدکارد پلوئو پرستاری را یک "روند مهم ۰ درمانی ۰ بین فردی" می داند. او این رابطه را "روابط انسانی , بين فردی که بیمار است
بهخسمات جرمانی دارد ویک پرستاز که به طور غافن برای تشخیمن وپاس به آین: منعله فعزیف شده انست: