صفحه 1:
tee
a
صفحه 2:
De psp pe slg plese
۲هوش شاوی وش كرا وو ساس على كين
پیش شهرسازی فرهنگ كرا ۲
نقد بی الگوی مارکس و انگلس -۴
شهرسازی افتدان گرایانة اوشمان -۵
رایهارد مایت ۶
كاميلو زيتة ۷
وري مانا IGN
صفحه 3:
سال های نیمة دوم قرن ) نسبت به نيمة نخست آن؛ برای نظریه های
شهرسازی گامی به عقب بود» زیزا بحث. های سیاستی مطفاً جنبة
اصولی پیذا کرد و پیوندهای میان"سنت» عادات و فن شهرسازی
یکره نائیده گرفته شد؛ از دیگر سو رژیم های اتبدادی یا محافظة
کار این دوزه؛ بر خلاف ریم های آزادیخواه گذشته که به دخالت
در مسائل شهرسازی دخالت نداشتند» براق حفظ نظام مستقیماً در
شهرسازی دخالت مي نمودند. این حکومت ها عامل تجربه ها و
پیشنهاد های شهرسازی نیمه نخست قرن را زیر سلطه گرفته و از
آن ها برای پایایی قدرت و حکومت خود استفاده ایزاری می نمودند.
صفحه 4:
سال های آرامش و گسترش سرمایه
(۱۸۷۰ تا 1۹۰۰)
* این مه دهه (۱۸۷۹ - ۱۹۰۰) را هی باید عضر فولاد نامید.. زیرا در همه چا فلز
cle چوب را میگیرد.
2 ساخت راة آهن در روسیه و آفریقء آسیا و آمریکای لاتین رشه بسیاری می کند:
> تولید فولاك ۵۶ برابر می شود و طول خطوظ راه آهن ۵۶ بابر
2 تراموا جای واگن های اسبی را می گیرد و استفاده از برق در صنایع گسترش می
تا سم
> دوران شکوفایی کشتی سازی (۱۸۸۳۱۸۷۲) و تراموا سازی(۱۸۹۱- 61۹۰۰
> پیدایش شکل جدیدی از حمل وتقل در دجة هشتاه آنوده شدن رفتن
به مجل كار شدای حوية یی
"2 این سال ها دورة جوشش هنرى زماته و توالى و ثقارن مكائب و جنبش هاي
گوناگون مانند: امپرسیوئیسم. فراامپرسیونیسم. آرت نو و کوبیسم و بعدها فوتوریسم
صفحه 5:
مفهوم مشترکی از انسان و منطق
پایه گذاری نقدهایشان بر مبتای رسوایی فرد از خود بیگانه
هدف gt آنستان کامل
راه خل تسه خرد Gil Cals
به نظم در آمدن شهرها پر مبنای دیدگراتی
مردود دانستن همه میراث های تاریخی گذشته
اعتقاد له هندتية bol اقلیلدسی
تعریف چدید از معمار: محماران کسانی هشتند: که برای مردم"میسازند.
انسان بیولوژیک (انسان, تکرار شوندهانسان عالم) سته. فردی قابل جایگزین شدن
از
صفحه 6:
معرفی الکوی منکن استانفارد
آهمیت دادن به بهذاشت
نگاه افلاطونی سح "معرفی حد بهینة جمعیت برای مجموعه هاق
on
نفی تزیین, و تجمل, اعتقاد به زیبای طبیعی شهر
طبقه بندی عملکردی شهر (مقدمة مفهوم منطقه بندی در قرن بیستم)
نزديك شدن به 'مفهوم شهر رؤستا
قاطعیت در همةراموز و عدم انعطاف پذیری
ارایه الگو برای تمام قسمت های شهر و پرداختن به جزییات درطرح ها
صفحه 7:
صفحه 8:
پایه گذاری نقدهایشان بر مینای هجران
محمل عقیدتی الگوي. .,مفهوم فرهنگی (به جای ترقی)
توجه بة فضاهای ازگانیک» اعتفاد.به تی اترتیمی و ب/ توازتی به عنوان نشائو
نظم ارگانیک
ایی در مقایل اهمیت بهداشت برای ترقی گرایان
بی تکلف بودن ابماد شهر با لهام از شهر قرون وستطایی
ol oie wars, نهادن به صنایع دستی
توجه به فرهنگ در مقابل: تمدن
توجه به كيفيت در مقابل کمیت
هر یک از اعضای BE Crepes pl anal خودء عنصری جانگزین
كيذ يرد"
و
صفحه 9:
جان راسکین
اند يشمندان
بيس
i 2 (a, 2
fr, x موريس oa كر a
صفحه 10:
ويليام موريس (,۱۸۳۴-۱۸۹)
راسکین call, فعنوی:خوه می داند.
aoa ee ی از
در تقبل با راسکین محافظه کار موریس جهان بینی فرهنگ گرا و
glee زده ای را به طبقات زحمتکش عرضه می دارد؛
a Ale کار خر اي قوف سوام وب با
نقلی فعال در جناح چپ سوسیالیسم انكلستان
صفحه 11:
صفحه 12:
انتقاد مارکس و رساتراز او انگلس از شهرهای صنعتی بزرگ
شهر به این علت که مکان تاریخ اینت مقامی خاص,می Sab
شهر تنهّا سیمای خاص یک مسالة غام است و شکل آتی آن بسته به استقرار
جامعه بستگی ذارد
پاورها و مشخصت یک الگو به نفع آینده ای نا مشخص مردود می"شود.
علیرغع نامشخص ماندن الکو تصور «روستا-شهر» داشتند. (حذفه Gel pled
شهر و روستاه
اف آینده باز امست و شهر تولید خواهدا شد. هر چند قابل پیش بینی تیشکه
در گذر از ثاریخ همانگونه که بورژوازی فئودالیته ژا تخریب کردهکارگران و
صنعت نیز باید شهر موجود را تخریب کنند و نظم مورد نظر خود را پیدا کنند.
انگلس پیشنهاداتی برای شکل مبتکن ارائهمی کند که بیشت جنبه تسکین
درد دارد تا راه Jb
صفحه 13:
1 ريش انگلس (مبدع جامعه شناسی
شهری)
ان يي ان << کارل مارکس (مبدع جامعه شناسی
تاریخی)
نقد بى \ لكو ae
2 پی يز کروپتکین (آنارشیست)
ی
پرتو براژانسکی
صفحه 14:
بارون زرژ اوزن
)1809-1891(
نمونه ای کلاسیک
ازبه هنكام كردن
شهرهای 045
١
صفحه 15:
کارهای پاپ سیکتوس پنجم
is اقدامات کریستوفر رن در بازسازی شهر لندن
(ب ۱۶ میلادی) پس از آتش سوزی بزرک
شهرسازی دورةٌ بازوک
صفحه 16:
اقدرت كولم کن دورف اسنتبداه
برنامه ريزی کلری و
برئامة
ريزق مالى
ha pans Sh a Con IS cla nl. lanl دادم خود زاهنها مشری طرح هی
او می داند آما دز واقح ایده های اجرانی کاز به خود اوسمان تعلق دارد.
تهية نقشه ای از پیش طراحی شده (با روش مثلث پندی) و SES عوامل پاریس آنْ زمان
ادن آید اش و فرافیک درمتار همه اقلمات بوو و مان بهداشتی دز گام بعش
ققعه آی شنخصر یم فزد و نبیر تابذیر SBE este
پرهو از مخ رای کم«
cals BER Ceuta و پیوست قبان: انا
صفحه 17:
صفحه 18:
۸
کارهای منخضراً ساختمانی
اهداث پارک ها و باغ های عمومی
توسازی تأسیسات آب و فاقلاب
بازسازی سازمان های اداری شهز پاریس
صفحه 19:
توجه زیاد به ایستایی شهر
AQ وعدم توجه به پویایی آن
دلبستگی بیش از مد به مسائل آمد
ات و شد و غفلت از مسألة مسكن
ae بلوارهای ایجاد شده بخش های مختلف
شهر ر از هم گسست و تنها
ساختمان های رو به خیابان
ظاهری آراسته یافت و در پشت
آن به انبوه در هم خانه ها توجهی
انشد.ء
صفحه 20:
فلكه : میدان های شلوغ و پر از سر و ضدای عبور و مرور که به روی
مردم کشوده شّد:
پلوار : در ابتّدا به دیوار دفاعی شهر گفته.می شد خپابان هاپر درخت که
برای وسایل سنگین آن.زمان (درشکه و کالسکه)
پارک ها ۶ به صورت رمانتیک به صورت گردشگاه های همگانی برای روز
هاي تعطیل و تفرجآمردم غادی
خیابان های بی انتها : این خیابان ها با ردیف درختان در دو سوق
آن ريشه در شهرسازی باروک دارتد.
نماهای همسان : تماهایی که بسیار ساده وبی تکلف هم بود. در
تعراسر پاریس متداول شند:
صفحه 21:
راینهارد باومایستر
09۱۷-۰۱۸۳۳
بنیانگذار مهندسی
شهرسازی مدرن
صفحه 22:
تجستیی:باز وشت شهرسازی را دز آلمان با نها
راهکار او تهية یک طرح جامع و یکپارچه در دو بخش کلیات و جزئیات به
صورت تفصیلی
توسعة شهر باید از پیش اندیشیده و برنامه ریزی شده باشد.
گروه بندی مناطق شهری با توجه به موقییت و ویژگی های شخضیتی آن ها
جداسازی سه گونه کارکرد در شهر:
plea ب رگ عمهه قروشی ها
2۲ خرده فروشی ها و کارگاه های ساختمالی
۳ مناطق مسکونی برای قشر هانی حلت
تأکیدابیش از اندازه بر بهذاشت محیط مناطق مسکونی
میتان. فلکه و پارک هارا جر فضاهای عمومی اعلام کرد:
رابطة میان ترافیک و گسترش شهر را رابطه ای مستقیم می دانست.
صفحه 23:
به کارگیری مفهوم سزانه بای مناطق مسکولی شهرها
گونه cay انواع ترافیک شهریبز اساس ۲ معیار متفاوت :
۱ نوع.وسیلة نقلیه (نوع سفر)
۳-زمان سفر
۲ سهت و سوی سفر
تقسیم انواع ترافیک :
Sails =) پیاده
eat eat oe
a> و نقل همگانی
ارائث طرحی کاربردی برای خیابان های شهرسازی : با محاسبة پهنای گاری
های آن زمان و فضای حریم آن به عرض ۲:۵ متر برای هر نوار رسید.
صفحه 24:
در هر گذرسه پهنه (نوار) وجود داشته باشند:
یکی برای ایستادن | يکي برای حرکت ایکی برای سبقت
وابطه ای مسنتفیم مبان ضوابط ساختمان - بویژه تراک را با فیمت زمین کشف
کرد.
نخشتین کسی که همةرجنبه های«فنی: حفوقی؛.مالی» اجتماعی و زیباشناختی
Ales ca Psa 0) Saas Ay 9 انان جا اداه 2215 ادنك زب سمدي اط"
كاميلوزيته لقبى به او داذه : نخستين و تا به آن.روزء تنها نظريّة پرداز شهرسازی
نوین)
صفحه 25:
صفحه 26:
اب در اه یه فا قلق شور و نوس ند هاو متثالي و هتوت
او فقر شهرسازی عصر خود را به علت بی توجهی به مسائل هنری می داند و
از بلوک های شهری مکعبی شکل گله می کند.
كشف لليدان به غنوان توقفكاه' روائى”
BEEN igor اوري كي جمني جا كيده حودون دكن obs Lees
برای او میدان مرکز افتخار آفرین زندگی جمعی است.
او خالی کردن پیرامون بتاهای با ارزش تاریخی و برهنه کردن آن ها
همچون مجسمه ای در میان صحنه ای را یک بیماری تازه مد شده می داند.
رابطه مستقیمیمیان بزرگی میدان و یزان شکوه و ابهت آن ندارد و هر
چه میدان گشاده تر باشد. تأثیر بدنه ها در آن کفتر خواهد بود.
مخالف کشادن و تعریض خیابان فا
صفحه 27:
بیانظمی هنداسئ ميدان هاى قلايمئ بةاطبيعق بودن ضحته مى :افزايد.
أو كونه اى همسازى و همكارئ ميان مهندس و هترمند را ييشنهاد مى
برتری تقاطع شه راهی,بر چهازراه
تباجا نتاعمان"های اسان( ۵ رکه رشان
ساخت پارک های وسیع و بزرگ و قرار دادن پارک ها و فضاهای سبز در داخل
بافت نه در جوار خیابان ها
ظرفدار مسیرهای غیر مستقیم به دلیل جلوگیری از ایجاذ توثل باد
صفحه 28:
صفحه 29:
نظرية شهر خطی در سال ۱۸۸۲ در روزنامة ال پروگرسو در مآدزید به چاپ
رسید.
متاقدات رتفا دا نكن ار جهاي کش شور فربکته کر مدای Bale
aha: اصلی آینگا
براي حفظ مخیط زیشت و گریو از فشردگی بیش از اندازم کر پیرامون مراکز
شهری, بهترین راهکار ایجاد نوازشهرهایی در میان شهرهای موجود است.
شهرهای Lg Gad be طولی خوة» شهرهای
نقطه ای موجود زا به يكديكر يوند می دهندبه گونه ای
که دز شبکهای از مقلت هانشهرهای نقطه اي رئوس:و
able b Oke Seles tgs
صفحه 30:
صفحه 31:
زمين ز سوی دیگر لظم یکنواخت
رنه ةا
