صفحه 1:
صفحه 2:
* تعاریف واژه ها
صفحه 3:
Parc
بارادايم
یک جهارجوب سازمان يافته است كه داراى مفاهيمء نظريه هاء
پیش فرضهاء باورهاء ارزشها و اصولی است که رویکردی را
ساخته تا یک رشته موضوع مورد علاقه خود را تفسیر نماید.
فعالیتی را برای انجام کار بیان کرده و آگاهی و شناختی را برای
آن فراهم می سازد.
هر رشته ای ممکن است تعدادی پارادایم داشته باشد.
تمام نظریه ها و مدلهای پرستاری بیانگر یا دارای یک پارادیم
۳
صفحه 4:
متاپارادايم له مهو(
* كلى ترين ديدكاه مشعومدم يك رشته كه به عنوان واحد بدون محيط يا
جارجوبى كه درون آن ساختارهاى محدودتر كسترش يافته اند عمل مى كند .
* انتزاعى ترين و كلى ترين جزء هرم ساختارى دانش يرستارى متاياراديم است.
* متاياراديم به وسيله يديده هاى مشخصى كه مورد علاقه كن رشته هستند
مشخص مى شود و توضيح مى دهد كه حِكونه كن رشته .لمن يديده ها را به
روش منحصر به فردى مورد بحث قرار مى دهد
صفحه 5:
* عناصر اساسی متاپارادايم تئوری های پرستاری شامل :
* پرستاری. سلامتی | نسان(شخص) و محیط می باشند
متاپارادیم باید واجد خصوصیات زیر باشد:
۱-قلمرو رشته را تعیین کند
۲- باید شامل تمام پدیده های مورد نظر و فاقد پدیده های غیر
مرتبط با رشته باشد
۳ دیدگاهی خنثی داشته باشد
- دارای حوزه بین المللی باشد
صفحه 6:
مدل ا0()
1 مدل يعنى نمايش يك ايده با استفاده از تجسم سمبوليك (نمادين ) يا فيزيكى
ست .
* مدل های سمپولیک: می توانند کلامی» شماتیک یا کمی (ریاضی ) باشند.
این مدلها دیگر شکل فیزیکی قابل تشخیص نداشته و از نظر انتزاعی در سطح
بالاتری نسبت به مدلههای فیزیکی قرار دارند .
* مدلهای کلامی,عبارات لفظی هستند.
* مدلهای شماتیک :شامل دیاگرام هاء طرح هاء گراف ها یا تصاویر می باشند.
* مدلهای کی (مدل ریاضی) در واقع همان نشانه های ریاضی هستند.
صفحه 7:
مدل ها را می توان به منظور اندیشیدن در مورد پنداشتها (مفاهیم ) و روابط موجود
فیمابین آنها یا ترسیم فرآیند پژوهش به کار برد.
سایر تعاریف از مدل :
نماینده واقعیت است
روش ساده ای از سازماندهی یک پدیده پیچیده است
یک سری از مفاهیم و پیش فرض ها که به شکل معناداری با هم ترکیب شده اند
صفحه 8:
* انواع مدل :
* مدل یک بعدی:به شکل بیانات کلامی یا اعتقادات فلسفی در باره پدیده ها هستند .بسیار انتزاعی»
غير قابل مشاهده و فقط بصورت ذهنی می توانند دستکاری شوند.
مدل دو بعدی: شامل رسم ها ء دیاگرام هاء عكس ها يا گراف ها هستند .
بیشتر مدل های پرستاری ابتدا در ذهن نظریه پردازان با مفیهوم پردازی یک بعدی شروع می شود و
بعدا به صورت چارچوب های دو بعدی گسترش می یابند
مدل سه بعدی: مدل های فیزیکی هستند. بدقت میتوانند بررسی و دستکاری شسوند مثل اسباب بازی ها
یا مدل های آناتومیکی
مدل ها از پدیده های پیچیده طرح ساده ای ارائه می دهند و بدنبال ساده سازی و واضح سازی هستند
صفحه 9:
° مدل يرستارى 3
مجموعه گزاره هاء مفاهیم و ايده ها هستند كه با هم ارتباط
منطقى دارند و بيانكر و توصيف كننده مراقبت هستند و
چارچوب عملی و راهنمای بالینی. آموزشی و پژوهشی در
پرستاری هستند.
صفحه 10:
مدل مفهومی یا چارچوب پنداشتی
* مدلهای پنداشتی (مفهومی ) به ساخت ایده های عمومی (مفاهیم)
و فرضیاتی که روابط بین آنها را مشخص می کند می پردازند.
* یک مدل پنداشتی یک سری از مفاهیم مرتبط با هم است که بطور
سمبولیک بیانگر تصویر ذهنی از یک پدیده می باشند
صفحه 11:
پدیدهه هو !۳۱)
پدیده رویداد یا واقعه ای است که مستقیماً توسط حواس قابل درک بوده و
واقعیتی است از آنچه در جهان واقعی موجود می باشد
۰ پدیده حادثه یا فعالیتی است که ما از طریق حواسمان آن را درک می کنیم .
* پدیده ها موضوعات مهم یک رشته هستند
پدیده می تواند مادی یا غیر مادی باشد
۶ انسان یک پدیده مادی و غیر مادی است
صفحه 12:
:پنداشت یا مفهوم
۳۳
مفهوم را به عنوان نامى كه براى شرح یک پدیده یا گروهی از
4 يده
پدیده ها استفاده می شود. بنابرلین وقتی ما نامی برای
می گذاریم به مفیهوم تبدیل می شود.
مفیبوم جزی و عنصرلازم برای تبپین و درک و فهم یک پدیده می
باشد که انتزاعی بوده و از ادراک ذهني انسان در باره پدیده ای که
در محیط درک و احساس می شود ناشی می گردد .
صفحه 13:
پدیده های مشابه برای افراد مفاهیم متفاوتی می توانند داشته باشند .
مفهوم یک ابزار (عرض) است و نه یک ذات (ماهیت و جوهر) واقعی؛ و صرفا
مشاهده یک پدیده واقعی را تسهیل می کنند .
مفهوم به خصوصیات یک پدیده اشاره دارد. مفهوم خود یک پدیده نیست بلکه
نامی است که به پدیده داده می شود.
مفاهیم ما را قادر می کنند که پدیده ها را طبقه بندی, تفسیر و منظم کنیم .
از آنجا که مفاهیم معانی مختلفی دارند به تنهاپی قابل استفاده نیستند. بلکه در
تلوری ها و چارچوب هی پندانیتی معانی و آرتباط و کاربرد آنها مشخص می
شود.
ل جمله مفاهيم برستارى : سلامتى , محيط» اجتماع » سازكارى ود مفاهيم
هستند .
صفحه 14:
پنداشت انتزاعی:
پنداست های انتزاعی کاملاً از زمان و مکان مستقل هستند . به
عنوان مثال درجه حرارت یک پنداشت انتزاعی است.
پندانست عینی:
پنداشست عینی به پنداشتی گفته می شود که زمان و مکان
مشخصی داشته باشد مثلاً درجه حرارت بدن یک فرد خاص در
زمان معینی از یک روز خاص .
صفحه 15:
مفاهيم اساسي مدل جانسون
انسان ۳615010
اجتماع یا محیط ]۳۳0۷1۲080۵۳0
سلامت Health
Nursing ¢)t» »
Behavioral system (6,63) pin.
Boundaries ;
Homeostasis
Stressor
Tension
Variable
Stability ou
تغيير رفتار Change behavior
Instabilityou pac
صفحه 16:
سازه
COOGTROCT
اگر پدیده بسیار انتزاعی باشد و مفهوم منتج شده از آن مستقیما
قابل مشاهده نباشد به آن سازه می کویند مثل :اعتماد به نفس
* واژه سازه گاهی با واژه مفهوم اشتباه گرفته جين و
کرامر ۱۹۹۵ أن ف كنل ار وس يو es Sis است.
* همه سازه ها مفهوم هستند ولی همه مفاهیم سازه نیستند
۰ سازه هايا تعر متغیرها قابل اندازه گیری می شوند .متغیرها را
بعنوان عمليا كردن سازه ها تیف ك0 -
صفحه 17:
صفحه 18:
۰ مفاهيم » sa om | بوسیله "عبارات ارتباطی " می
تواننه به یکدیگر مربوط تموند » جنين ببانات ارثباطى را قضیه مک
نامند
* بنابراین قضیه عبارت آزمایشی در باره واقعیت و ماهیت آن است
قضایا ار تباط بین حوادث » موقعيت ها يا اعمال را شرح می دهند .
۶ در متون انواع مختلفی از عبارات قضیه ای وجوددارند که عبار تند از :
* پیش فرض ها یا مفروضات
* مقدمه - لازمه
* قضیه بدیهی یا اصل
* نتیجه گیری
* فرضیه
برهان
صفحه 19:
Oseuvpiow پیثرفرضها
باورهلیی در رابطه با یک پدیده که باید بصورت بدیهی و درست
پذیرفته شوند و برای پذیرش یک نظریه در مورد همان پدیده
صحیح است.
ممکن است بر دلنش یا باورهای شخصی و ارزشهای پذیرفته
شده مبتنی باشد.
در عين حال ممکن است در آزمون موفق از کار در نيایند و
بصورت گزاره های فلسفی نیز ارائه می گردند.
صفحه 20:
oe ae
us u holistic udupive 2
5|527
(Ge) Whole system
صفحه 21:
(To cope with وت موه و 9
the persvu uses both irate urd
شوه wevhudisws, whick ure
دنه لو جز ,راز
صفحه 22:
مقدمه - لازمه prewise
* عبارتی ارتباطی که در منطق قیاسی به عنوان اساسی برای شکل
گیری یک نتیجه استفاده می شود
صفحه 23:
O@xiow
قضیه بدیهیو ایتباطی
اکسیوم ها بیان کننده عمومی ترین ارتباط بین مفاهیم است. از
مفاهیم ذهنی ساخته شده و مستقیما قابل اندازه گیری و مشاهده
بصورت قضایای ثابت شده مقدماتی بکار می روند و نظریه پردازی را
جهت داده و هدایت می کنند.
صفحه 24:
Revipied or Puteuse
بيما
aes
كسي است كه محر ك در محدوده سطح سا زگاري وي قرار
نگرفته و در بعدی از ابعاد سا زکاری نیاز به خدمات
داشته باشد. محر ك 0 تواند بالفعل با بالقوه باشد که
در این صورت هدف حفظ ساز کاري و فرد نیاز به خدمات
پيشگيري دارد
صفحه 25:
Wypoleses
فرضیه ها
حدس های ابتدایی هستند که ارتباط خاص بین دو مفهوم یا قضیه را
.نشان می دهند
همجنانكه فرضيه مكررأ تاييد می شود فرضیه به سمت تعمیم پذیری
.و نهایتا قانون ندن پیش می روند
صفحه 26:
3 لني ۰
قانون گزاره در مورد ارتباط بين مفاهيم يك نظريه هست كه مكرراً
تاييد شده باشد.
تعميم بذيرى بالايى دارند و ابتدائاً در رشته و حرفه هايى كه با يديده
قابل مشاهده و اندازه كيرى سر و كار دارند نظير شيمى و
وجود دارند. برعكس در علوم انسانى و اجتماعی قوانین کمتری
هستند.
صفحه 27:
prone
عادت و رویه معمول
کاربرد یک نظریه برای موارد مواجهه در عمل است.
Qektiowhp stuewevis
نشان دهنده ارتباطات خاص بین دو یا چند مفهوم
است و می توانند بصورت پیش فرض , فرضیه, قضایاء قوانين يا
اکسیوم ها باشند.
صفحه 28:
Theory
تبيين سیستماتیک یک پدیده معين که
در آن مفاهیم و ساختارها تعریف شده
وارتباطات آنها روشن و پیش بینی
شده باشد.
صفحه 29:
سیستمی از قضایای بهم مرتبط جهت توصیف توضیح»
پیشکویی و تجویز پدیده ها
صفحه 30:
مجموعه ای از قضایا و گزاره ها مرتبط که
که جهت پیش بینی؛ توضیح» درک وکنترل
بخشی ان دنیای عینی تعرییف شده است.
صفحه 31:
فرق مدل با قثورى
-مدلها انتزاعى تراز تئورى ها هستند و ايده كلى و
عمومى از يديده تحت مطالعه را ارائه مى دهند
-تلوری ها دقیق تر» اختصاصی تر» و حاوی مفاهیم
تعر یف شده و واضح هستند
-اختلاف مهم تئوری و مدل در انتزاع» کاربرد و
صراحت ان است
صفحه 32:
-تئوری تولید حقیفت نیست بلکه بهترین حدس محقق بر
اساس تحقیقات, ارزشها و عقاید دیگران و ارزشهای
فردی است
صفحه 33:
چرا در پرستاری به تئوری نیازمندیم؟
ایجاد هویت مستقل در رشته و افتراق آن از سایر رشته ها
تبیین جایگاه پرستاری در نظام مراقبت و سلامت
راهنمایی جهت تفکر در مورد ماهیت و عملکرد پرستاری
ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در مراقبت
استفاده و توسعه دانش پرستاری از طریق تحقیق
ایجاد چهار چوب قابل پیش بینی جهت مداخلات آموزشی
ایجاد توضیحات و قضاوت های یکسان در افراد مختلف
ایجاد یک روش سیستماتیک برای تحلیل موفقیت و یا شکست
هدایت گر برنامه های تضمین کیفیت
صفحه 34:
+ عمدتاً دهه های ۳۵ ر60
Pephe (OSC), Ortards (1801), *
* Levee (O89), Rovers und Rop (OPO)
۰ Kray od Orew (O71), Dewwus (IO7PC)
* Oxia und Oorphy (IO7S), Rar’ (OOO)
* ول (IOCO)}Puse (1904),
۰ Petzpurts (IOC8), Pater (1890),
۰ Precerichevs (1699), deen & Tul (IGS)
صفحه 35:
© Critque oP Thepry Period
6 تولید قیاسی نظریه ها بدور از موقعیت های بالینی
2 فاقد ویژگی های لازم برای هدایت فعالیتهای حرفه ای
2 فقدان اعتبار و اعتماد علمی در طی آزمون های علمی
“6- تحت تاثير فلسفه و بارادايم غالب و مشابه سازی
صفحه 36:
Gtayes oP theory devebpwedt in بجعم
° Gea kwuwkede
1090 te @Owericad Deeded @ssvciaica adored the
Porwdl troictay oF curses, iostructioa provided by weird
جم حاصروام لوه ناواو
Oost svkools were vader coro! Kospitals, hepry was tought
by pkysicices ced practice wus tought by expericaved aurses
Qurstay Pooused vo the perPorwodce oF teckaica stile ord ©
Pew basic priaviples suck جه aseptic tevhoique cod priccipte
oF cob
Ourses were subcissive cad cbedeot ood fraraed to PuPill heir
respousibilies to pysicica witkoul question, this wodel of
uursicy educative persisted Por wore tot OO pears
صفحه 37:
OPter Dorld Oar 11 thot substocive chocyes were wade ict
تسه
Pooused cursiey educaivd it usiversiies wits Porc
educativa
OrvPessiocd or<yacizaives Por curses restructured ord becyert
fo ow
ood educative تسده متا وج وا روا مها صرق
pour review the pootet wutter they were teuckicg, oer the
used ic iostruriive were dsv reviewed urd 727795595
اهر
Dke Pirst dovtord prograw bexyert
صفحه 38:
,اوه ما حول رادم curstey wos 19905 ابو
حصحصصر ام موه لا تحطنجع (1998)بماعظ)
curse und the cleat, this stated a revolution fo موه
دصقم
da the (OO Os, u cuvber oP curse lenders
( Obdetak, Ortacds, Dideubork, Wel, Weodersva, bevic,
ced Royer) developed ood published their views oP ,ی
موی و oF cursicy ced cursiog wodels evolved
Prow their persvod proPessiond, ood educuticcad
pxpeneuves, od rePlevted their perveptiva یی ال چاه
ات۲۳۳
صفحه 39:
rovedurd مان stage
٠ Op the IO? Os te oursicy proPessiog viewed itseh جه
امس نامه euolieny tovvacd a thepreticaky based
provice Pooustag oo the cleat, dure this pears weap cursicy
thevrists published their beliePs ced ideas bout cursiccy ord
sowe pouvepid wodels
* De views موقم خأ theprists suck us Orew, bier,
Oro, und Roy oPte were wore ideutstic thot practical
an redisic ood curses ما رامیت راك لمع
ات۲۳۳
٠ Dhow the kite (OP Os ond ead) (OC Os عم woved
to Choranteriziegy wursiog rote Pro vst they صا صل vtsat
دصقي 15
صفحه 40:
Cocstrunted (C(Keouwledye stage
* Our IOCOs, svkvlirs مورا to pooredtirate vo the
eed to develop substoaive thepry that provide weaciePul
Pouerdatiza Por cursiegy proce:
* Dke (O0Os sw toreustay eephusis va philysophy ord
phivsvphy oP svieue io cursing, ofectioo shiPted Prow
qread theories cod pooveptvd Promework ty widdebroge
aed provive thepry, us well os upplicaicd oP thepryp ia
research und prucice
٠ Dis is poured stage oP theory developer it cursicgy
صفحه 41:
پرستاری یعنی داشتن مسئولیت در برابر سلامت شخصی هر فرد و نقش
برستار قرآر دادن مددجو در بهترين شرايط طبیعی که عملکرد بالایی
6- فقط آنچه را
ne Patan eee te
سعمليكاه ميتو خك .ادنلينلست.©
را مشاهدم کنند؟ د wise ag tak oni ah
... بهبودياسدة جه علائميمهم لسگ نیس
بر توانمندیشاهدم .استدلالو فک ok بكركير وداش
.تجربىو تمايز دلنشيرستارىو يزشكىةاكيد داشت
صفحه 42:
منشا توسعه تئورى
ایده
الف: وابستگی به سایر رشته ها
ب: ایده های مربوط به عملکرد و مفهوم سازی نقش پرستار
عملکرد پرستاری موجود
الکوی زیست پزشکی
تجربه پرستاری
نقش ها
علوم يايه
عملكرد ايده ال يرستارى
فرايند يرستارى ( ارتباط يرستار با بيمارء تصميم كيرى در مراقبت از بيمار....)
تشخيص يرستارى و مداخلات يرستارى
واضح سازی مفاهیم
تحقیق و تلوری پرستاری
شناسایی حیطه مخالفان
صفحه 43:
* ساختار و روابط
* پیش فرضها
صفحه 44:
صفحه 45:
OkssPicaiva oP thevries
° Dupe or purpose of thevry
)- شتسه hevries (Desvripte)
O- Pawtrierprehatay heres (Bxpbruvr)
9- Gtuatocretatoy hepries (predictive! prowvtcn) tubbitey)
@- Gtxatoe- productay theories (prescriptive)
صفحه 46:
Theory Level of abstraction
Metatheory Most
abstract
Grandtheories
Middel-range theories
Practice theories Least
abstract
صفحه 47:
]) or @bstruckess
پیچیدگیو میزانانتزاعیی ودنتنوری*
سطح ویژگیو صحتو درستیمفاهيم و قضایایآن *
d- Oetakevry
:شامل مباحثی نظیر
4- تسوصیفبانیف لسفیرشته بسا فسرآیند هاوتولید طم
لبعاد روششناختیشاملپ ردازشو آنالیز و معیارهایارزشیابیتوری-6
ضرورستنورودر آموزش- بالنو پژوش-6
.انتزاعی ترین سطح تثوربی است
تئوری های فلسفی : اثبات گرایی, طبیعت گرایی و پلورالیسم
صفحه 48:
.گسترده ترینو پیچیدم ترینت ئوریه از نظر قلمرو هستند -
در صدد تبیینقلمرو و حیطه عام و گسترده در يكوشته -
.بوده و ممکنلستها تنوریهاودیگر ترکیبشوند
,مفهوم سازیوسیع. در حیطه عمومییکوشته خاصلست.
غیر لختصاصیو از مفاهیم نسبتاً انتزاعیک 4 فاقد تعاریف صلی
قضایاآنها غالا لنتزاعىو غير قابلتستمستقيم لسته
طىارزيابىه شمندلنه و متفكرلنه ليدم هاىموجود شكلك رفته و -
.در مقابلت حقیقت جربیقرار دارد
Orew - Qoy - Rovers
صفحه 49:
9- Otdkdesrange theory
,بینمدلهایمفهومیپ رستاریو لیدم ها (برنامه ها عملیقرار دارد *
.لصالاً ویژم و دربردارند یبکسریفاهيم و جنبه هییاز ولقعیتلست*
از مفاهیم نسبتاً صحیح و درستکه تعریف صلیاتیداشته و دارایق ضایاون سبتاً *
.صحیح و ممکناستبطور تجربیتستشود
۰ این تئوری ها ممکن است:
۰ توصیفی از یک پدیده خاص باشد.
۰ تبيين ارتباط بين يديده ها
۰ پیش بینی اثرات یک پدیده بر يديده هاى ديكر باشد.
مبناییرا برلیتولید فرضیات ق ابلت-ستمربوط به پدیدم هایخاصپرستاروو *
.برایجمعیتخاصیاز مددجویانرا فرلهم میسازد
نظریه های: حمایت اجتماعی - کیفیت زندگی - توسعه سلامت
صفحه 50:
@- Die or ات theory
,تئوریت جویزوی | تئوریهایخاص موقعیتین امیدم میشوند *
دارلیحدا از تئوروبینابینیویژه تر و جهتفاصی را *
.برا یتفر لهم میسازد ۳
معوژ به جمعيشر عرصه هاوخاصر محدود علكردوير: و از *
كنترل درد در سرطان
!۲ یوج
اين تئوری ها در مرحله توسعه و پردازش هستند. بعضی از مفاهیم تعریف
.شده و بعضی از ارتباطات بین آنها نیز تببین شده اما کامل نشده است "
صفحه 51:
Vppe vr purpose oF وا
d- Pantortepsvlatey theories (Descriptive)
,تناسبو لبعاد مفاهیم را مشاهدم - نامگاریو توصیف میک ند *
مفاهیم. مهم و ove یکپدیدم را شناساییو توصیف میک ند. لما *
.چگونگیو چراییارتباطانآنها ریا توضیح نمیدهد
هفاینت-نوریه مشاهده و معنیدادنبه پدیده لستبا پژوهش"*
هلوت وصیفیت-ولید و تستمیشوند
ve ۳۲۳۹ مسا بل( (090) مر
پنج فرآیند مراقبتوا طی ی کطا امه پ دید شناسیت وضیح *
دادم لست لینف رآیندها نامگذاریو تعریفشده لما ارتباطاتبین
صفحه 52:
8- Casorinpretitay theories (Cxpioruive)
مفاهیم. را به یکیگر ارتباط دادم و ارتباطاتدرونیآنها را توضیح *
,دادم و ارتباطاتب ینب عضیاز مفاهیم را ویژم و خاصمینمایاند
.تبيينت ناسبطاىمنطقىو تجربوارتباطااتضرورواستة"
درصددند چگونگیو چراییارتباطاتفاهيم را بیانکرده و به علت”
و معلولو همبستكويا قولنينوكه به تعاملاتمنظم ربط دارند مى
.يردازند
spared wre! (OrOuey 1899) عدص و0
صفحه 53:
اسر امشطهم) مها بمق وس و6 -9
tobsibiterc;)
ايننظريه ها درشرایطییسوجود میآیند که مفاهیم بسا هم ارتباط پیدا کردم و *
.جملاتارتباطئق ادرند نتايج بعدورا با لطمينانة وصيفغمايند
۰ این تئوری ها در جهت پیش بینی دقیق ارتباطات بین مفاهیم اند.
تحقیقات تجربی برای تایید و تست آنها بکار می رود.
QOctered role utaknvedt wodel (Derver OCS)
رفتارهای دستیابی به نقش مادری: احساسات در مورد نوزاد - خشنودی و لذت در
,کفایت مادری - راههایی که به برانگیختن رفتار بچه کمک می کند
صفحه 54:
@- Gituaiicee procuciagy theories (prescriptive)
لينتئورىط برلئوفعا إِتهاىة_جويز شده لىوكه نيليه *
,لهدافمعینرا ضرورءميدلند پردازشمیشود
تئورت جویزین شاندهندم درمانهایپ رستاریو نتایج *
مداخلاتمیی اشد
شاملقضايايىاستكه براءئةتغيير و بيش بينئنتايج *
مداخلاتپ رستاریمطرح هستند. لینها باید نتایچ و نوع
,مددجو و شرلیط را توصیفو تجويز نمايند
انواع پروتکل هاي درماني و مراقبتي
صفحه 55:
روشهای توسعه تئوری (از دیدگاه میلز)
Pkeory-provice-keprpy *
pracice- ‘Mkevrp *
reseurch-Mkepry °
Pkeory- reseack-TMkevry *
صفحه 56:
1 TP heory-practice-kevry
تئوری موجود میتواند در تشریح و توضیح پدیده های پرستاری کمک
کند اما پیش فرضهای آن متفاوت است
تثوری موجود در کمک به پرستاران در دستیابی به هدفشان کاملا مفید
نيست
تعريف كافى از مفاهيم اصلى و مركزى يرستارى ارائه نشده است
در اين روش نظريه يرداز موقعيت بالينى را از طريق تئورى منتخب
توضیح. مفاهیم را اصلاح و تعریف مجددی از موقعیت ارائه داده و
ارتباط بين مفاهيم در تئورى اوليه را در نظر میگیرد
مانند تنورى ارتباط بين فردى يبلاثو كه بر اساس تحليل روانى ويا
تئورى رى كه براساس تئوری سازگاری طراحی شده است
صفحه 57:
* تئوریهای موجود در شرح پدیده مفید نیستند
* فرد قادر به تدوین تئوری است و منابع برای حمایت ار فرایند تکامل
تئوری وجود دارد
* پدیده به اندازه کافی مهم بوده و ارزش تحقیق را دارد
* فهم و درک بالینی در باره پدیده وجود دارد اما این فهم و درک به
صورت یک کل با معنی بیان نشده است
* سوال از موقعیت بالینی ایجاد شده, مشاهده پدیده در موقعیت عملی
مت گرفته» گسترش مفاهیم » نامگذاری و تدوین و تعبین ارتباط
بين
صفحه 58:
reseurch-T keory
راهکار پذیرفته شده در مکتب تجربه گراها بوده و تدوین تکامل توری
را نتیجه فرایند تحقیق دانسته و به عنوان تئوریهای علمی محسوب می
شون
انتخاب پدیده ای که مکرر رخ می دهد و لیست همه خصوصیات پدیده
اندازه گیری خصوصیات پدیده در موقعیتهای گوناگون
تحلیل داده های بدست امده برای تعبین الگوی سیستماتیک در میان
داده ها
تنظیم الگو به صورت عبارات تئوریک
صفحه 59:
Vheorp- reseuck-Tkeory
تئوری سوالات تحقیق را هدایت می کند و نتایجی که به این
سوالات تحقیقی جواب می دهد تئوری را اصلاح م ی کند
هدف تعریف ,گسترش و تکامل تتوری است
سروع تحقیق با یک تئوری برای توضیح پدیده مورد علاقه
مشابه و قابل مقایسه با پرستاری
تعریف مجدد (تعریف نظری و عملی) مفاهیم تئوری جهت تحقیق
اتركيب يافته ها جهت اصلاح, تجدید نظر و یا گسترش تثوری
و
در برخی موارد نتایج منجر به تئوری جدید م ی گردد
صفحه 60:
تاریخجه تتوریها بر اساس تفکرات حاکم
ke * نیازها: زمان که فرد قادر به براوردن نیاز خود نباشد نياز به مراقبت برستارى بيدا
مى كا
( ارم عبداللهء هندرسون)
+ _مکتب فکری تعامل: (فرایند مراقبته وتعامل بين پرستار و بیمار
(اورلاندو» کینگ, پپلاوه ویدنباخ)
۱ مكتب فكرى ب رآيند ها ٠
٠ تاكيد بر ب رآيند كار برستارى ووكيرنده مراقبت
هدف يرستارى بركرداندن انسان به تعادل» ثبات و حفظ انرزى و هماهنكى بين خود و محيط
(جانسون» راجوز» روی» لوین)
صفحه 61:
تاریخجه تتوریها بر اساس تفکرات حاکم
ke * نیازها: زمان که فرد قادر به براوردن نیاز خود نباشد نياز به مراقبت برستارى بيدا
مى كا
( ارم عبداللهء هندرسون)
+ _مکتب فکری تعامل: (فرایند مراقبته وتعامل بين پرستار و بیمار
(اورلاندو» کینگ, پپلاوه ویدنباخ)
۱ مكتب فكرى ب رآيند ها ٠
٠ تاكيد بر ب رآيند كار برستارى ووكيرنده مراقبت
هدف يرستارى بركرداندن انسان به تعادل» ثبات و حفظ انرزى و هماهنكى بين خود و محيط
(جانسون» راجوز» روی» لوین)
صفحه 62:
لوهم ۰ توارط رها ما Issues
hevry عمجت صجص لوس صوصن )8 04
9ه مس Ouique
* دانش برستارى نبايد توسط تئورى هاى ديكر تبيين كردد.
# اقتباس مستلزم بركشت بوده و مفاهيم اقتباسى ماهيت
پرستاری ندارند.
صفحه 63:
Issues in tevry developwedt to وس
5 @orwwed tepry
اكرجه تئوری از یک نظام و رشته دیگر اقتباس شده و در فعالیت بکار گرفته *
مى شود. اما در فرآيند تئوريزه شدن تغيبر شكل مى يابد. زيرا در قلمرو
فعالیت های پرستاری قرار می گیرد.
بکارگیری دانش تولید شده در هر حرفه اقتباس نبوده بلکه مشار کت است. *
دانش برای جامعه علمی نه افراد و حرفه خاص است. *
پرستاری یک رشته کاربردی است و مثل هر رشته کاربردی در مبانی نظری *
به رشته های دیگر وابسته است.
برای توری پردازان مهم است که مفاهیم و نظریه های رشته های دیگر را *
بطور مناسب و صحيح بكار بكيرند. بايد روی تعریف و تر کیب مجدد مفاهیم
تاکید داشت نه فقط مفاهیمی که مطابق دیدگاه پرستاری دارند.
صفحه 64: