صفحه 1:
صفحه 2:
تعريف نقاشى ديوارى
teed) ا OS
ا
نقاشى ديوارى در ايران
۱ ns ort aneaied
ee ا assed
AS ا pel reer) cy
۳۹ 9
صفحه 3:
تعریف نقاشی دیواری
نقاشى ديوارى به انكليسى اه-ى(0) به نقاشىهايى اطلاق مىشود
كه بر روى ديوار داخلى خاندها جهت تزئين و تلطيف فضاى أن
ea cad ا اا ۱
اعتراضات مدتی و قیامهای گسترده نقش کلیدی داشتهاند. از سوی
دیگر برخی به ایجاد حالت آرامش برای شهروندان از طریق اجرای
نقاشى ديوارى 2 مى كنند. ce Ome ae بحثبرانگیز باعث
صفحه 4:
یک نقاشی دیواری در شهر قم
صفحه 5:
ا 0
نقاشی دیواری از ابتدا بر اساس یک نیازی که انسان احساس کرد در
bal ll go gia و قابليت تجسمى مى تواند به آن كمك كند
Pee ee ko sto ne SSB RSET nS oe
بود و باعث شد که سطوح فعال شود و هميشه یک ارتباط تنگاتنگی
oer OR Rts comer! ۱
زمانى كه تخت جمشيد را بررسى مى كنيد به صورت واضح و
مشخص یک هماهنگی تنگاتنگی بین دیوارنگاری و معماری وجود
صفحه 6:
هزاران سال پیش انسان نخستین تصویر حیواناتی را که برای احتیاجات خود شکار میکرده و
UT Ie Tea ene Tea oe ao Sed
اجرای اعمالی چون مراسم حمله به آن تصاویر, انگیزه خود را برای شکار فردایشان بالامی بردند.
و
OO cs eS) er heel oe A) SRC see Ded
SS ee ate ote Beem teen Rese Se Baton ea
500087
گاو وحشی مهاجم برای نشان دادن بزرگی بدن این جانور استفاده کند.
Ue els مربوط به دوره پارینه سنگی با قدمتی حدود ۳۰ هزار سال
1 1 1 ۱ 9
صفحه 7:
نقاشى ديوارى در ايران
دوره نوسنكى
قديمىترين أثار نقاشى يافت شده در ايران مربوط به دوران نوسنكى حدود 4
Dad ا ا ل ا ا ۱
ل ل ا ا ا ا SSNs ee ea كار
eae Te Bode ۱
شیوهای ساده و ابندایی و با ترکیبات مواد رنگی قرمز اخرایی» سیاه و اندکی زرد از
eres Esra ir Soce) Fave p ans Sgn el TO) 1
صفحه 8:
شى ديوارى در ايران
ا
قدمت اعتلاى اين هنر در تاريخ ايران: به دوره ساسانيان يزمى كردد. بر اساس «(وهقى كه هنراكون,
ل ا ا ا ل ا اسلو
ت كه كمى مهجور مانده و كمتر بدان برداخته شدداست. در جكيدخ اين
ی دیزی سا تراز 0 5-0-6 سس
ين اهميت را در ميان ساير هنرهاى تصويرى و تجسمى دارا بودداست. حال 5
0000 ااا اا ee Renee eo
1 Bret Cay eae es eked
درلمد وتا به امروز هو Cs
Se
أو در اي
.يوى ازساير هنرها و تأثي ركذارى بر هنرهاى
ناه ای هش نی ول Ce
صفحه 9:
نقاشى ديوارى در ايران
نقاشی دیواری دوره قاجار
OIC aS Dt Meee Sree Ter de a ese Bee
PON BICICE SINS) 4 ewer ا ا pec Mu eeey
Belo ene Se SES Teel سنت تصويرى
ا ا ا ل ار ل Ce
| ا os Poe YS pC Oe PORE eta
که اکنون از بين رفتهاست. عبدالله خان معمارباشی و نقاشباشی در بار
ا الت eee]
داشت.
صفحه 10:
صفحه 11:
نقاشى ديوارى در ايران
نقاشى ديوارى دوران انقلاب /اه
ی ا
0
ETS Rts ate eo ce tLe ا 0
Fe eel ا cet Saal loca]
Beene TCO RT OCae Pee Pera
صفحه 12:
نقاشى ديوارى در ايران
tS) ort aad ا يت
ای ee oe ae
ا ee Bons BES Mes eC
گوشه و کنار شهر نقاشی استادان و هنرمندانی همچون هانیبال الخاص» بهرام دبیری» مسعود
ا ا ا ا ا |
ااا ااال Fe
rel ا مثل انقلاب روسیه یا مکزیک روی دیوارهای شهر نقش بست. اگر چه
a ae RSS) Rom ni Oe eo nee Been CB BS se ل ا لك
هيج جايى ندارد و انكار كسى هيج لحظه اى
روزهایی فراموش نشدنی است. روزهایی که عزیزان زبادی را از دست دادیم و به این فکر افتادیم
1220000010000 ss
صفحه 13:
نقاشى ديوارى در ايران
20 WRITS) ered
اين روند تا سال 28 ادامه داشت يس از آن نقاشى ذيوارى كم كم محو شنذاو معدود كارهايى هم
كه انجام شد بدون رعايت قانون و زير ساخت های لازم انجام شد. از طرفى اركان يا واحد خاصى
۱
پچ
۱ ممکن در ظرف
و 0[
ener ret OCH Sp cae. rE en eae ۱
meee telat ieee) |
كذارى هايى انجام شدء اما كار همجنان اذامه داشت.
صفحه 14:
نقاشى ديوارى در ايران
20 WRT SITS). ered
ل Oc i ete ee ose es ا eee Ed
oe ee NS eke ce ee ee aed
|
های پلاستیک (پایه آب) مقاومت بسیار کمی در مقابل اشعه مضر آفتاب دارند. و از آنجایی که
۱ Ne eect nes ed
ce Rte ees ele lee Tee Rtas os)
مقابل آفتاب نیز به روی آثار کشیده نشده اند. امروزه شاهد رنگ پریدگی نقاشی های کشیده شده.
۱
تحقيق و به سرعت طراحئ و كشيده شدهء ورقه شدن لايه رنك نيز در بسيارى از اين نقاشى ها
eee
صفحه 15:
نقاشى ديوارى در ايران
صفحه 16:
صفحه 17:
نقاشی دیواری در ایران
صفحه 18:
صفحه 19:
نقاشى ديوارى در جهان
نقاشى ديوارى هاى اوليه
نقاشى ديوارى به عنوان يكى از اشكال هنرى انسان درطول تاريخ همواره از اهميت خاصى
برخوردار بوده. تآثیر آن برزندگی انسان از دیرباز تا کنون آنچنان پایدار و ماندنی است که می
aon ewe ۱
ا el ed aE el ee a alae ee
رفته يا كاربرد لازم خود را از دست ذاده اند.
اما نقاشی دیواری را می توان اولین زایش راستین هنری انسان در سپیده دم تاریخ هنر دانست .
بطوری که همچنان تا کنون تداوم و تآثیر خود را در بطن زندگی جوامع بشری حفظ کرده است .
در تببین دستاورد بزرگ انسان عصر سنگ که جهان را با تصویر مجسم می ساخت تا برآن تسلط
از یاد ببریم که هنر وی به معنی واقعی واژه . هنر بوده است. آنچه اهمیت دارد این
ا 0
صفحه 20:
نقاشى ديوارى در جهان
نقاشى ديوارى هاى اوليه
در این باره "هلن گاردنر" » محقق و تاريخ نويس معاصر چنین می گوید:" شکارگر هنرمند آن
ae ce |
Ree aE at ele Drees Ten eae eee
Ce 1 NTO Cn a MEH OR Oe ee ae Eom
وحشی مهاجم برای نشان دادن بزرگی بدن این جانور استفاده کند.
5 3 حتیقت تنل مد که یه هییازمودی چون تن و شاخسار
صفحه 21:
نقاشى ديوارى در جهان
Sit de nearer 0
Dl eer Tear te ede Toe SD ey م Stee neared
0 adie ل ا ا ا ل ا alt aed
نقاشی دیواری دارد این است که نقاشی دیواری آن چیزی نیست که به دیوارها اضافه می شود
بلكه جزيى از ديوار و كامل كننده آن است و قالبا نقاشى هاى ديوارى» نقاشى هاى بزرك شده
۱1|
PRES SITS Nes eS een at en encore Ye Cy) See ceed Ce
ie Sy etsy UE wea ee eee Be ela Tee
eA ORE و را ۱
مخاطبی که ازجا عبر می کند ماهنگ باشد که به لح سختری و محتوابی ین تامل با
معماری است که آن را نیز در دوره ی اسان آن در دوه صفویه هم داریم.
صفحه 22:
نقاشی های دیواری بدون تعامل با معماری
ارتباط تنگاتنگ ایران با کشورهای اروپایی تا اواخر دول( صفویه به
ee ec eRe cr] 1
دیواری که بدون تعامل با معماری شکل گرفت در ورودی بازار
RCO CSC WEST SB NSE MORO ME eS Ore Ie) ar tee]
RNG cmc eed car stare tec aiger TE BOIS
Sor eo ae re ay ade) نت
صفحه 23:
نقاشی های دیواری بدون تعامل با معماری
ا اا ا 0
تركيب نقوش و يك سرى هم روايت تصويرى از جنك نادرشاه است شكل
ا ا ا 0
2 0
FO eU Ie Per gam TnetS BR CnCanwy eee hae
آن به بعد با نقاشی هایی روبرو شدیم که هیچ ارتباطی با محیط پیرامون
eee ee eRe aoe Roe
بودند غالبا کارهایی بود که کپی از کارهای گذشته و صرفا تقلیدی بود و یک
سری از کارهای نقاشی دیواری یا دیوارنگاری هم به صورت مستفل شکل
صفحه 24:
نقاشی های دیواری بدون تعامل با معماری
در دوره قاجار کارهایی داریم که در تعامل بین گذشته و اروپا و ذوق
eevee) 6 |
این اعتقادند که اين دیوارنگاری نیست و وقتی از آنها می پرسی این
آثار چیست؟ در جواب می گویند گچ بری است ولی در واقع اين
نقاشی دیواری است که تکنیک آن گچ بری و مواد آن گچ و هدف
تزيين آن قسمت از بنا.است كه در أن نماد و نشانه هايى كه بخشى
te ETO ۱
صفحه 25:
نقاشی های دیواری بدون تعامل با معماری
ess ال
یکسری آثار دوره های قدیم می کردند که می توانیم به عنوان
نمونه از سردر بانك ملى در خيابان فردوسى تهران يا دروازه دولت
( ميدان امام حسين ) اصفهان نام ببريم.
صفحه 26:
همخوانی نقاشی های دیواری با محیط
eet Oe Dee) SRD oe ie neo
eee Tee eS Sees Ted
باران ریزی بر روی دیوار نم و رطوبتی که امکان دارد به دیوار سرایت
کند و گاهی این قبیل مسائل الزامی ایجاد میکنند که از نقاشی با
متريال رنك فاصله كرفته شؤذاو با متريال ديكر مانند سيمان هالى
00000 ل PE ecm oy
كرفته شود. توجه به اين مسائل از اهميت ويره اى برخوردار مى باشد
زيرا اكر اصؤل اوليه و زوايلى مختلف كار در نظر كرفته نشود نقاششى
صفحه 27:
ل ا ا AS
تناسب متریال و تکنیک و هنر اجرایی در نقاشی دیواری یک قاعده
rem rca nese eI) ۱
داشته باشد و همچنین سر و سامان دادن به محیط از مسائل مهم
ae nae 0 0
خلوت با رنگهای خنتی می تواند به چهره آن منطقه نظم ببخشد.
صفحه 28:
مزاياى نقاشى ديوارى
| ا ا Stew!
#ارزش هنرى بسيار بالاى آن
Ee RC ea
0 ie
#قابليت اجراى طرح در هر وسعتى از ديوارءبه اين صورت كه طراح قادر
است سايز نقاشى را با محيط مطابقت دهد.
۳۰ متفاوت بودن © ۳۹9 er
ayo
صفحه 29:
پا ۳
۱ ewe) eo SL
0 eee, ett lee oe tReet Loose)
|۱۳ Seon ce ESL RES SB Ree ead
a eet TES one ae Te ET ed Rae
تأثيرات زيباشناسانه اين هنر بر جامعه و تنوع كاربرد آن در اجراهاى كوناكون
ee ae a Fee Seen ae teres
دیوارنگاری علاوه بر زیباسازی محیط کارکرد تاریخی و اجتماعی و مذهبی را
فراهم میسازد. چرا که آثار دیواری با توجه به ضرورت مطالعات میدانی» برای
ایجاد ارتباط بیشتر با مخاطب» به مطالعات uae و سنتى و مذهبى نيازمند
صفحه 30:
پا ۳
استفاده درست و بهجا از هارمونی رنگها در یک اثر دیواری بسیار مهم است. گاهی
| Eat SE ee
زیبا؛ فضایی دلخراش و آزاردهنده ایجاد میکند. استفاده از هارمونی رنگ های آبی و
| ene nee ES TEL <Ch Te cots RESTS
52001000000
۱ ا ا uaa Bis ees)
امروزه بيشترين نوع كاربردى أن كه در معرض عموم است از جمله كاشى كارى» كج
بری» موزاییک و رنگ میباشد.
ديوارنكارى هنری ات ye Sore BS) 1
ال ا 0
صفحه 31:
روش هاى مرسوم نقاشى ديوارى
۱ ا ل ا ل ied
بر می گیرد و معمولا به ایجاد نقش بر روی گچ یا آهک را شامل می شود.
در اين روش دیوار را با ماسه و آهک اندود می کنند و در حالتی که هنوز لایه
مرطوب است با رنك هاى يودرى بر روى سطح أن نقاشى مى كنند. اين رنك ها
در جرم يوشش نفوذ كرده و بعد همراه با خشك شدن لايه» رنك ها نيز خشك
و
كك تن در
۱ Rte MESS SIO Oe
اشی قابل مرمت خواهد بود. چنین
صفحه 32:
روش هاى مرسوم نقاشى ديوارى
0 ا ا ا oc Tes) Seri TE 25)
لت cen ae eae eee ee
Fe SES ce Rae el a eae ey RES
Fore PS SS ae ere
ا ا ل لا ا ا )ا
قشر ماده اى خاص اندود شده مى.مالثده موم مذاب اين مكان را مى دهد كه
رتك در ماده اندود شده جذب :وار طول زمان ثابت يماند.
CM SCCP ITS ECT) ا ا ا
صفحه 33:
روش هاى مرسوم نقاشى ديوارى
۱
ا الل م
121111 tery eet eee
ا 0
در لآية اول يك قسمك اك و ب ة(قسمت ماسه درشت واخاكة اجر ودر لايه
صفحه 34:
روش هاى مرسوم نقاشى ديوارى
۲- نقاشی دیواری خشک» روی بتونةً و
1
كارمى كنيم. اين روش از قديم ee ES
مقاومت أن را از نقاشى ديوارى و آفرسكوى واقعى كم تر
cee ا ا 0
انجام شده اند.
صفحه 35:
روش هاى مرسوم نقاشى ديوارى
0 ا ا ا Gee Rg ny
| ل ل ا B.S SEE TS)
قمدارى اب مى كذارند تا كاملا بجوشد: سيس به نسبت يك سوم
آب و روغن برزک به آن اضافه مى كنند و تمام مخلوط را از یک
م ا لي ل ل S))
مى افزايند و با اضافه كردن كمى آبء رنك را آماده نقاشى مى كنند.
صفحه 36:
SOS el eee SBE Ee ee lor
Fg Ce apy Oar ic ern earl e-5 | ennrg اا
عرضه نقاشى ديوارى.
صفحه 37:
rT
اصول مهم در اجراى يك نقاشى ديوارى موفق
سبک حاکم وتکنیک اجرایی اثر که امروزه بیش از پیش اهمیت و توجه روز افزونی را - ۲
م OTC SEEDS Bont Se BU TES he kee eo Sere eed
OD oN ee ey eNO Leon, Ste We pcke cake ler
۱ te ie ees eter ie) ate Renters oe ed
رنگین بودهاند که هیچگونه تکنیک و ابزارپیچیدهای در آنها به چشم نمی خورد و شاید علت اصلی
| rr)
اا سح
يس از سالها اخيرا با نموندهاى بهتر و كاهى عالى ترى از نقاشى ديوارى در سطح شهر برخورد
مى كنيم همجون برخى از آثار موجود بر ديوارهاى متروى تهران و يا ديوارنكاره كفتو كوى
ا ا ا ا ل ل
کاری آگاهانه سازمانها و موسسات با اين هنرمندان
صفحه 38:
SOS el eee SBE Ee ee lor
۳ - ارتباط دیوارنگارهها با معماری است. مواردی همچون رنگ دیوار و رنگ
eae Neen Re aon Fee) 1
te ent Se) ey Beatle ee ee rah) 0
منظور از کل تمام اشیا و اجزایی است که ذل(آن مکانن حضور مناوم و داتمی دارنده
ل la oe eh ار
Sh a ear ney aes ae a |
نقاشی دیواری اهمیتی تخصصی و ویژه را میطلبد.
صفحه 39:
SOS el eee SBE Ee ee lor
PROMS SIREN RRC e TS SETS UE ang
اينكه مخاطب ما در حين مشاهده اثر مشكل و مساله خاصى نداشته باشد يا اينكه
۱ DLS Bb eee ure ee iesy ESI]
FCoE Rey re ا
باشد سبب شکست بی چون و چرای اهداف اصلی نقاشی دیواری میشود. زیرا
ا So re I ed SL
ا ل اك io cg
صفحه 40:
SOS el eee SBE Ee ee lor
ee Ry ey eer ا eae)
eR ee Me eee Le eT Rene eed
دوم اينكه كيفيت نور ما به صورت طبيعى است يلإاتضنوعى كه البته مادر سطح
شهر با آثارى مواجه هستيم كه در شلوغترين و بهترين ساعات كارى در روز كه
بايد مسووليت تكايوى بيشتر و فعاليت بيش از ييش مخاطبان را برعهده داشته
باشند به سبب موقعيت زاويه نورخورشيد با ساختمانهاى اطراف سايههاى تيرهاى
0 ا ا
00 0 لد ۳ ی تیرهای ا ا ل 00
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46:
منابع
م8 08 شايكت
010001000 ae
۱
- مريم به نزاد. «بررسى نقاشيهاى ديوارى دوران اشكانى وساسانى». دانشكاهتهران. 17/84
oe ae ال ا ل اا 0
سف د
