صفحه 1:
he ام
نقش آموزش
در
بهسازی و توسعه نیروی انسانی
د ص2
صفحه 2:
” در دنياى در حال تغيبر كنونى» ضرورت آموزش در سازمان ها و
نهادها به دلايل فراوان يذيرفته شده است. تغييرات فن أورى سبب
دكركونى در شبكه ها وروش هاى سازمان مى شود و هر تغييرى
کسب دانش ومهارت های جدید را ضروری می سازد . میزان کمی
و کیفی این آنقدر زیاد است که گاهی اوقات مدیران و
کارکنان را دچار وحشت می کند وممکن است احساس کنند که
فرصت و توان سازگاری با لین تغییرات را ندارند .با همه سختی ها
و مشکلات باید پذیرفت که ادامه حیات سازمان تا حدود زیادی به
دانش .آگاهی و مهارت های گوناگون و جدید بستگی درد .
د ص2
صفحه 3:
* هرچه دانش و مهارت های کارکنان با نیازهای جامعه
و پیشرفت های علمی وتغییرات فن آوری, هماهنگی و
انطباق بیشتری داشته باشد درجه اطمینان از موفقیت
فرد و سازمان بالاتر می رود .
د ص2
صفحه 4:
آموزش ... چرا؟
من از فقر بر امتم بیم ندارم
لکن از آنچه بیمناکم. سوء تدبیر
است.
پیامبر اعظم (ص)
د ص2
صفحه 5:
"آموزش کارکنان از زمان هخامنشیان»
كورش جه مى كويد :
امر آموزش را ادامه بده و بكذار اتباع تو بتوانند
بخوانندوبنويسند كه هر جه عقل و فهمشان
بيشتر شود تو راحتتر
ميتواني پادشاهي کنی و یزدان پرست باش
د ص2
صفحه 6:
تعاریفی از آموزش
"آموزش, تجربه ای است مبتنی بر یادگیری به منظور
ایجاد تغییرات نسبتاً ماندگار در فرد جهت افزایش
توان فردی و سازمانی در زمینه مهارتهای شغلی و فردی
"آموزش فعالیتی است که باعث ایجاد رفتار ماهرانه
فردی می شود.
"آموزش یعنی افزایش دانش فرد به صورتی که تآثيرات
مثبت بر نگرش و رفتار وی داشته باشد
د ص2
صفحه 7:
تعاریفی از آموزش
*هدف نظام آموزش و بهسازی در یک سازمان به
عنوان یکی از کارکردهلی مهم مدیریت منابع
انسانی. فراهم آوردن زمینه ای است که براساس
آن توانایی های بالقوه افرادبه فعل
در آید واستعدادهای آنان شکوفا گردد.
د ص2
صفحه 8:
تعاریفی از آموزش
"آموزش روش تین خواسته ها یا هدف فرد نیست
بلكه چگونگی رسیدن به اهداف یا خواسته هاست
آموزش این نیست که گها برويم
آموزش این اس ت له Selo برويع
د ص2
صفحه 9:
آموزش ... چرا؟
دلایل نیاز به آموزش
١ تغییر نیازها
۲ _ نیاز به پیشرفت و توسعه
۲ توانمند سازی نیروی انسانی
+ تغییر نگرش فکری کارمندان
استفاده از تکنولوژیهای جدید
تغییر شغل يا جابجای شغلی 1
صفحه 10:
ae <2 he 7 >
ویژگیهای آموزش اثربخش
ایجاد باور و اعتقاد به اهمیت آموزش (بازگو نمودن نتایج حاصل از آموزش)
پرورش ویژگیهای شخصیتی , تقویت فرهنگ سازمانی و منش کارکنان
تاکید بر تشکیل گروه های کاری(یادگیری مشارکتی)
تقویت اعتماد به نفس کارکنان در یادگیری
" تنوع در مطالب آموزشی جدید متناسب با وظایف
ایجاد محیط آرام وشاد آموزشی 7
صفحه 11:
مراحل نیازسنجی آموزش
٠ هدفپای سازمان چیست؟
٠ چه وظایفی باید انجام شوند تا این هدفها بدستآیند؟
٠ هر یک از کارکنان باید چه رفتارهایی داشته باشد تا بتواند
وظایفی را که برایش معین شده است انجام Same
' کارکنان برای اجرای رفتارهای لازم از نظر مهارت دانش و
نگرشها چه کمبودهایی دارد؟
صفحه 12:
انواع آموزش
آموزش در حين كار
٠ آموزش خارج از محیط کار
د ص2
صفحه 13:
نتایج حاصل از آموزش
7 افزايش رضایت شغلی
" ایجاد ارتباط مطلوب تر بین پرسنل و ارباب رجوع
" افزایش انگیزه
" افزایش خلاقیت و نوآوری
" افزایش بهره وری
" افزایش پذیرش تکنولوژی و روشهای جدید
" افزايش توان ریسک پذیری هوشمندانه
صفحه 14:
معیارهای سنجش آموزش موثر
(ارزیابی مجریان)
" ساعت آموزش
" تعداد افراد آموزش پذیر
" میزان تنوع عناوین آموزشی
" افزایش خلاقیت و نوآوری
" میزان تولیدات رسانه ای (آموزش مشتری)
" طرح درس (کاتالوگ های آموزشی)
د ص2
صفحه 15:
معیارهای ارزیابی آموزش موفق
(ارزیابی آموزش بديران)
" بهبود (توسعه) رفتار کاری
" افزایش کارایی
بهبود حل مشکلات
" کاهش هزینه ها
افزايش كميت وكيفيت تولید
" افزایش رضایت مشتریان ,
صفحه 16:
یک داستان
+ چند وقتي بود در بخش مراقبت هاي ویژه يك بیمارستان معروف؛ بیماران يك
تخت بخصوص در حدود ساعت ۱۱ صبح روزهاي یکشنبه جان مي سپردند
و این موضوع ربطي به نوع بيماري و شدت و ضعف مرض آنان نداشت.
این مسئله باعث شگفتي پزشکان آن بخش شده بود به طوري که بعضي آن را
با مسائل ماوراي طبيعي و بعضي دیگر با خرافات و ارواح و اجنه و موارد
دیگر در ارتباط مي دانستند.
+ كسي قادر به حل این مسئله نبود که چرا بیمار آن تخت » درست در ساعت
۱ صبح روزهاي یکشنبه مي میرد. به همین دلیل گروهي از پزشکان
متخصص بین المللي براي بررسي موضوع تشکیل جلسه دادند و پس از
ساعت ها بحث و تبادل نظر بالاخره تصمیم بر این شد که در اولین یکشنبه
ماهء جند دقيقه قبل از ساعت ۱ ۱ در محل مذکور براي مشاهده این پدیده
عجیب و غریب حاضر شوند. در محل و ساعت موعود» بعضي
كوجكي در دست كرفته ودر حال دعا بودند؛ بعضي دوربين فيلمبرداري با
خود آورده و ..
صفحه 17:
* دو دقیقه به ساعت ۱۱ مانده بود که «پوكي جانسون» نظافتچي پاره
وقت روزهاي یکشنبه وارد اتاق شد. دوشاخه برق دستگاه حفظ
حيات (556۳ 5۱۱000۲۲ ۱1۴6) را از پریز برق درآورد و
دوشاخه جاروبرقي خود را به پریز زد و مشغول کار شد!!
سه نکته در این داستان.
نظافتچي پاره وقت روزهاي یکشنبه چقدر منظم است!
(مدیران مربوط به آموزش نيروي انساني بیمارستان»
آموزش لازم را به نيروي انساني نداده اند
«.بیشتر مسائلي که عجیب و ناشناخته به نظر مي رسند علت
هاي پیچیده و ناشناخته ندارند
ware
صفحه 18:
عوامل کاهش دهنده اثر آموزش
"عدم وجود انگیزه کافی
"صرفا برای رفع مسئولیت
۲ صرفا برای کسب گواهینامه های مربوط
“صرفًا برلى كسب مزاياى مادى
“عدم امكان به کارگیری مطالب آموخته شده درمحيط
كار
a” وجود آمدن تضادهايى بين كاركنان ومسئولان رده
بالای سازمان
صفحه 19:
پایه و اساس توسعه
سازمان
توسعه انسانی است
د ص2
صفحه 20:
صفحه 21:
انسان محور توسعه همه جانبه جوامع است
مراحل توسعه:
صفحه 22:
توسعه انسانی چگونه است؟
" آموزش هرگز نباید به آموزش تخصصی کارکنان محدود شود
بلکه باید ایجاد نوعی « فرهنگ کاری »جدید در کارکنان را
مورد توجه قرار دهد.
د ص2
صفحه 23:
مفهوم توسعه
«جامعه توسعه یافته بدون انسان شایسته محقق نمی
شود در نتیجه توسعه باید در راستای رشد الهی
انسان و حرکت جامعه به سوی حق تعالی باشد و
توسعه ای قابل قبول است که با تکامل و
تعالی رومی انسان هماهنگ و سازگار
د ص2
wb
صفحه 24:
معیارهای ارزیابی توسعه فردی
" توسعه علم و دانش ( میزان کاربرد علم وکارایی آن در جامعه)
* تعهد نسبت به کارو روحیه تلاشگری
1 روحیه تغییر پذیری و نوع آوری و گرایش به پیشرفت
" نظم پذیری و احترام و عمل به قانون
" مشارکت عمومی در برنامه ریزی و سیاست گذاری واجرا
" احترام به آزادی و اعتقاد به برابری انسانهاورعایت حقوق
صفحه 25:
بیشتر بدانیم:
http://www.mgtsolution.com *
/http://amoozeshkarkonan.blogfa.com »
/http://www.bazyab.com »
کتابها:
< صدري» سید صدرالدین » نظام آموزش کارکنان دولت ۰ جاب اول
< ابيلي» خدایار ۰" سیستم هاي توسعه منابع انسانيی"
د ص2
< مجلات:
+ ماهنامه تدبیر
© فصلنامه مهندسی فرهنگی
صفحه 26: