جغرافیا و نجومسایرعلوم پایهسفر و گردشگری

نقش برجسته های خوزستان (نمونه موردی ایذه)

صفحه 1:

صفحه 2:
:نام پژوهش معرفی سه اثرباستانی استان خوزستان۱ :اشکفت سلمان ۲:کول فرح ۳:خونگ ازدر

صفحه 3:
فهرست مقدمه وجه تسمیه خوزستان موقعیت جغرافیایی استان خوزستان معرفی سه اثرباستانی شامل: ا:کول فرح ۲:اشکفت سلمان ۳:خونگ اژدر elo

صفحه 4:
مقدمه: توضیح آثاربستانی استان خوزستان(منطقه مورد‌طالعه:شهرستان ایذه) ۱ ۱ " . ۱ .3 می توان آنها را سنگ نگاره نامیدءکوهستانی بودن منطمّه‌باعث شده آثارتا یج باق مان همگی سنگی بوده و دوام بیشتری داشته باشند,وجود این حجم زیادآثارتاریخی کنار یکه‌یگر میتوانددلیلی باشد بردالان گردشگری شهرستان ایذه.ازجمله این آثارتاریخی ارزشمندمیتوان به:اکول فرهءاشکفت سلمان.نقش برچسته خونگ اژدراشاره نمود(سلطانی»۱۳۹۶:۳۶)

صفحه 5:
Ue ZN khouzestan IZEH

صفحه 6:
وجه تسمیه خوزستان تام که آینک برای معرفی استان خوزستان استفاده میشودريشه درگذشته های دورداردداهمیت جغرافیایی این استان باعث شده که نامگذاری آن تحت تائيرعوامل مختلف انسانىاقتصادى وجغرافيابى قراركيرد.ازبين نظريه هاى مختلفى كه تاكنون ۱ سيكى ريشه قومى وديكرى ريشه جغرافيايى استان خوزستان اسثءريشه قومی:به وابستگی نام خوزستان است ۰ اعی مهم ومعروف ویاسکونت قوم خوزدرشرق اهوازكنوني مرتبطرمی شود(خوزقبیله ای ازمردم عجم هستند) درنگاهی دیگرخوزبه معنی شکر ونیشکر میباشدکه ریشه یابی وجه ‏ 5 مورد استناده قرارگرفته است.

صفحه 7:
موقعیت جغرافیایی استان خوزستان ا ل او 000 ۲ ۲ لومترو رجنوب متفیراستاین استان باپهنه ای حدود ۶۶۵۳۲ کیلومترمربع درجنوب غرب ایراندر۲۹درجه و۵۸دقیقه تا۲۳درجه و۴دقیقه پهنای شمالی و۴۷درجه و۴۱دقیق ‎ge‏ ۲ ۱ ری سبت به نیمروز گربنویج قراردارد(مرکزآمارایران:سالنامه آماری کشور ۴۶۷( ۴-۵) ازشمال به اسان لرستان,ازشمال شرق به استان اصفهان,ازشمال غرب به استان الامازغرب وجنوب غرب به استانهای چهارمحال وبختیاری و کهگلویه وبوبراحمد.ازغرب به عراق وازجنوب به بوشهر وخليج فارس محدود مى شوو بلندى مرکزخوزستان(شهرآهواز)ازسطح آب دریاهای آزاد۱۲متروفاصله هوایی آن تاتهران ۱ ۵۵ کیلومتراست.فاصله ز: اهوازتاتهران ۸۸۱ وتاایذه ۲۰۰ کیلومتراست.

صفحه 8:
تصویر 1-موقعیت استان خوزستان در کشور

صفحه 9:
تصویر ۲- موقعیت شهرهای استان خوزستان

صفحه 10:
ا:کول فرح( کول فره) 1 کول فرح ازدو واژه «کول» به معنای دره و هفرح» به معنای شادی وخوشحالی است.محدوده ای دره مانند است درکوه های اطراف دشت ایذه‌وافع در ۷کیلومتری شمال شرقی ایذه که درعصرعیلام نوبه عنوان نیایشگاهی بازمورد استفاده قرار میگرفته است.نقش برجسته های کول فرح مراسم مذهبی یامهمانی های هانی شاه.,پسرتاهی هی(تاخی هی) ‎a‏ ‏دست نشانده ایاپیر(ایذه) ازطرف شوتروک ناهونته را یادآور میشوندهازنکات جالب توجه این نة آداب ورسوم امورمذهبی عیلام اشاره نمود.که درآن کاهنان درحال قربانی کردن حیوانات و نوازندگان درحال نواختن موسیقی ومردم یا بزرگان دارای حالتی خاص درنیایش وحمل خدایان میباشند(زمان ص‌۲۳۵) جمعاءنقه ایلامی درکول فرح وجوددارد که ۴موردازآنها مربوط به قربانی کردن برای خدایان و آنقش دیگرمربوط به موضوعات مذهبی وغیرمذهبی است. برجسته هاگیتوان به

صفحه 11:
تصویر ۳- چشم‌انداز کول فرح از بالای کوه چیو

صفحه 12:
.كول فرهه نقش برجسته شماره ‎-١‏ مراسم قربانى حيوانات با نواختن موزيك در مقابل هانى بادشاه آبابير (ايذه) انجام ف يذيرد

صفحه 13:
\ نقش برجمته کول فرح شعاره ۲ ۱

صفحه 14:

صفحه 15:
نقش برجسته کول فرح شماره ۴

صفحه 16:
نقش برجسته کول فرح شماره ۵

صفحه 17:

صفحه 18:

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:
رخاوا هم

صفحه 22:

صفحه 23:

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:

صفحه 27:

صفحه 28:
اشکفت سلمان ۲ 3ك إى ‎١‏ كره ال كا راف درشمال غرب يذه است.دراین تنگه۴نقش برجسته وجودداردکه تمامی آها به هانی تعلق دارث 0007 ۱ ار ۱ ان کرد استباین جایگاه باستانی روزگاری نیایشگاه تاریخی بوداسکندرپس ازورود به ایرا ا لسك ع دون سردا جوان حودسخت آشفته شدودستورداد که یالهای اسب وقأطرها را بچینندوکنگره های برج ها را برافکنندهسپس غیبگوی وی ازطرف ژوپیترهفس تیون را نیم خدایی نامید و برای آمرزش وی قربانی طلب کرد.بالاخره اسکندربرای اينکه درجنگ تسلی یابدبه مملکت کوسی ها رفته وپس ازمطیع کردن آنها شکارانسان راترجیح داد وهمه راکشتند واین قصابی وحشت انگیزراقربانی دفن هفس تیون نامید.این حادثه درکوه هایبختیاری درایذه اتفای افتادرپلوتارک بند۴ ٩)ازاین‏ دوران وسپس ازدوران پارتی چندین مجسمه ونقش برچسته باقی مانده است

صفحه 29:

صفحه 30:

صفحه 31:

صفحه 32:

صفحه 33:

صفحه 34:
نقش برجسته اشکفت سلمان» شماره سه

صفحه 35:
نقش برجسته اشکفت سلمان» شماره چهار

صفحه 36:
خونگک ازدر(۴۲اق.ع) سنگی که نقش برجسته ایلام قدیم قرارداشتنقش برجسته ای متعلق به زمان پارتی ها قرار داردکه مهرداد دوم شاه اشکانی به همراه افرادبلندپایه الیمایی رانشان میدهد که این جایگاه به خونگ نوروزی نیزمعروف استودرنزدیکی دریاچه میانگران واقع شده است(۲ ۱ کیلومتری شمال ایذه) ودارای دونقش برجسته است که یکی متعلق به ایلامیان ویکی متعلق به اشکانیان است که درسال ۱۹۶۱توسط لویی وان برگ کشف شدند. لا خونک ازدردرست پشت

صفحه 37:
نقش برجسته خونگ اژدر شماره یک

صفحه 38:
نقش برجسته خونگ اژدر شماره دو

صفحه 39:

صفحه 40:
نقش برجسته خونگ ازدر شماره سه 8 1 A

صفحه 41:
ابن اثيرء الكامل: اخبار ايران. ن بطوطه. سفرنامهء ج ‎١‏ افشار سیستانی» ایرج» خوزستان و تمدن دیرینه آن» ج ۱. اذ تا ام و نمدن دیرینه آن. سازمان چاپ و انتشارات» تهران. ۰۱۳۷۲ چاپ اول. اقتداری, خوزستان و کهگیلویه و مسنی تهران» ۱۳۵۹ ‎ne otal‏ و ی ار ورافیی خورستان +تهران .انتشارات امیرکییر:۱۳۲۱. ‏او سا ره کر گری و صنایع دستی استان خوزستان؛ معاونت حفظ واحیاء ‏امه ی تارج لام نی شرین بانی» انتشارات دانشگاه تهران؛ تهران» ۱۳۸۹ ‎ ‏آمیه. پیره تاریخ عیلام ترجمه شیرین بیانی. دانشگاه تهران. ۰۱۳۴۹ بلاذری. فتوح البلدان. ترجمه آذرنوش, تهران» ۰۱۳۴۶ ‏بلوتارك» کتاب اسکندر ‎٩۴ os‏ ‎۲ ‎ ‎ ‏رحس تارج ‎eg)‏ دنیای کتاب» تهران» ۱۳۸۱ ‏رشیدیان یره زمان كاهى به تاريخ خوزستان :تهران:اتتشارات بوعلی ۰۱۳۶۷ ‎ ‎

صفحه 42:
5 ك5 ‎١‏ ات صاى ص كات ارات كيهان (جاب اول)۱۳۶۷۰. زمرشیدی,حسین.معماری ایران (اجرای ساختمان با مصالح سنتی)»تهران .انشارات آزاده ۱۳۸۰۰ زمرشیدی» حسین» طاق و قوس در معماری ایران؛تهران» انتشا ژاله آموزگار» تاریخ ایران باستان » سمت تهران» ۱۳۸۰ ۱۳۸۳ ‏و ان سارمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان‎ ۳ peste lll .١ ‏ای برس کر ابرانءج‎ صراف. رحيمء نقوش برجسته ایلامی, انتشارات سمت. چاپ دوم. تهران» ۰۱۳۸۹ فرهنگ جغرافیایی ایران, ج ۶ مصاحب» علامجسین, دايرة المعارف فارسی»ج ۳. باذك حموی, معجم اللدان ‎Ng‏

صفحه 43:
سپاس ازهمراهی تون

39,000 تومان