کسب و کار اقتصاد و مالی

نقش بیوتکنولوژی در گیاهان دارویی

naghshe_biotechnology_dar_giahane_darooe

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [4 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نقش بیوتکنولوژی در گیاهان دارویی”

نقش بیوتکنولوژی در گیاهان دارویی

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیمموضوع : نقش بیوتکنولوژی در گیاهان داروییمحقق : نسترن حبیبیاستاد مربوطه : جناب آقای دکتر بهشتی مـآل

اسلاید 2: مقدمهسابقه استفاده از گیاهان دارویی به زمان‌های بسیار دور برمی‌گردد؛ به‌طوری‌که حتی در کتب قدیمی مانند انجیل و کتاب مقدس باستانی هند (ودا)، استفاده از برخی گیاهان در درمان بیماری‌ها توصیه شده است. اما قدمت استفاده از گیاهان دارویی، به‌معنی روند رو به کاهش آن در دنیای مدرن امروزی نیست.امروزه در جوامع صنعتی و در بسیاری از کشورهای پیشرفته و درحال توسعه، استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی برای حفظ سلامتی، به‌دلیل افزایش اعتماد مردم به استفاده از این گیاهان، بسیار چشمگیر است.

اسلاید 3: بیش از 80 درصد مردم جهان (نزدیک به 5 میلیارد نفر)‌تقریباً یک چهارم داروهای تهیه‌شدة‌ دنیا دارای منشأ گیاهی هستند که یا مستقیماً از گیاهان عصاره‌گیری شده‌اند و یا بر اساس ترکیب .گیاهی،‌ مدوله و سنتز شده‌اندبرای درمان بیماری‌ها هنوز از داروهای گیاهی استفاده می‌کنند. کار بر روی طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی، در سراسر جهان و به‌خصوص هند، ژاپن، پاکستان، سریلانکا و تایلند در دست انجام می‌باشد. در اروپا و در کشورهایی از قبیل آلبانی، بلغارستان، کرواسی، فرانسه، آلمان، مجارستان، هلند، اسپانیا و انگلستان و همچنین ترکیه، حدود 1500 گونه از گیاهان دارویی و معطر مورد استفاده قرار گرفته و در حدود 1400 محصول گیاهی در اروپا و ایالات متحده تولید می‌شود. در حدود 25 درصد از داروهای تجویزشده در ایالات متحده، حاوی حداقل یک ترکیب فعال گیاهی هستند. در چین، فروش داروهای سنتی در طول 5 سال اخیر دو برابر شده است. در هند نیز صادرات گیاهان دارویی نسبت به سال‌های قبل سه برابر شده است. تعداد زیادی از فرآورده‌های دارویی مشهور از گیاهان بدست می‌آیند. مثلاٌ، معمول‌ترین مسکن، یعنی (آسپرین)‌ از گونه‌های Salix (بید) و Spiraea به‌دست می‌آید.همچنین داروهای ضد سرطانی چون Paclitaxel و Vinblastine فقط از منابع گیاهی حاصل می‌شوند. سازمان بهداشت جهانی(WHO)

اسلاید 4: روش‌های مختلف بیوتکنولوژیک که می‌توانند در زمینة افزایش بهره‌وری گیاهان دارویی به‌کار روند معرفی خواهند شد1- کاربردهای کشت بافت در زمینة گیاهان دارویی 1-1- باززایی در شرایط آزمایشگاهی ( In-Vitro Regeneration ):ریزازدیادی فواید زیادی نسبت به روش‌های سنتی تکثیر دارد. با ریزازدیادی می‌توان نرخ تکثیر را بالا برد و مواد گیاهی عاری از پاتوژن تولید کرد.با این روش برای ایجاد کلون‌های گیاهی از تیرة لاله در مدت 120 روز بیش از 400 گیاه کوچک همگن و یک شکل گرفته شد که 90 درصد آنها به رشد معمولی خود ادامه دادند

اسلاید 5: نگهداری در سرما، یک تکنیک مفید جهت حفاظت از کشت‌های سلولی در شرایط آزمایشگاهی است. در این روش با استفاده از نیتروژن مایع (196- درجه سانتی‌گراد) فرآیند تقسیم سلولی و سایر فرآیندهای متابولیکی و بیوشیمیایی متوقف شده و در نتیجه می‌توان بافت یا سلول گیاهی را مدت زمان بیشتری نگهداری و حفظ نمود. این تکنیک می‌تواند روشی مفید جهت حفاظت از گیاهان دارویی در معرض انقراض باشد. مثلاً بر اساس گزارشات منتشر شده، روش نگهداری در سرما، روشی مؤثر جهت نگهداری کشت‌های سلولی گیاهان دارویی تولیدکنندة آلکالوئید همچون Rauvollfia Serpentine , D. Lanalta , A Belladonna , Hyoscyamus Spp است.1-3- حفاظت گونه‌های گیاهان دارویی از طریق نگهداری در سرما:

اسلاید 6: 1-2- باززایی از طریق جنین‌‌زایی سوماتیک (غیرجنسی): تولید و توسعة مؤثر جنین‌های سوماتیک، پیش‌نیازی برای تولید گیاهان در سطح تجاری است. جنین‌زایی سوماتیک فرآیندی است که طی آن گروهی از سلول‌ها یا بافت‌های سوماتیک، جنین‌های سوماتیک تشکیل می‌دهند. این جنین‌ها شبیه جنین‌های زیگوتی (جنین‌های حاصل از لقاح جنسی) هستند و در محیط کشت مناسب می‌توانند به نهال تبدیل شوند. ازجمله گیاهان دارویی که توانسته‌اند از آنها جنین سوماتیک به‌دست آورند، می‌توان موارد زیر را بیان نمود: Podophyllum hexandrum , Bunium persicum, Acacia catechu , Aesculus hippocastanum and Psoralea corylifolia

اسلاید 7: از لحاظ تاریخی، اگرچه تکنیک کشت بافت برای اولین بار، در سال‌های 1940-1939 در مورد گیاهان به‌کار گرفته‌شد، ولی در سال 1956 بود که یک شرکت دارویی در کشور آمریکا ( Pfizer Inc ) اولین پتنت را در مورد تولید متابولیت‌ها با استفاده از کشت توده‌ای سلول‌ها منتشر کرد. کول و استابو (1967) و هبل و همکاران (1968) توانستند مقادیر بیشتری از ترکیبات ویسناجین ( Visnagin ) و دیوسجنین ( Diosgenin ) را با استفاده از کشت بافت نسبت به حالت طبیعی (استخراج از گیاه کامل) به‌‌دست آورند.فرآورده‌های حاصل از متابولیسم ثانویه گیاهی ( Secondary Metabolite) جزو گرانبهاترین ترکیب شیمیایی گیاهی ( Phytochemical ) هستند. با استفاد از کشت بافت می‌توان متابولیت‌های ثانویه را در شرایط آزمایشگاهی تولید نمود. لازم به‌ذکر است که متابولیت‌های ثانویه، دسته‌ای از مواد شامل اسیدهای پیچیده، لاکتون‌ها، فلاونوئیدها و آنتوسیانین‌ها هستند که به‌صورت عصاره یا پودرهای گیاهی در درمان بسیاری از بیماری‌های شایع به‌کار برده می‌شوند. 1-4- تولید متابولیت‌های ثانویه از گیاهان دارویی:

اسلاید 8: 1- استفاده از محرک‌های ( Elicitors ) زنده و غیر زند2- افزودن ترکیب اولیة ( Precursor ) مناسب به محیط‌کشت3- افزایش تولید یک متابولیت ثانویه در اثر ایجاد ژنوتیپ‌های جدیدی که از طریق امتزاج پروتوپلاست یا مهندسی ژنتیک4- استفاده از مواد موتاژن جهت ایجاد واریته‌های پربازده 5- کشت بافت ریشة گیاهان دارویی 1-4-1-راهکارهای افزایش متابولیت‌های ثانویه گیاهی از طریق کشت بافت :

اسلاید 9: ترکیباتی که از طریق کشت سلولی و کشت بافت به تولید انبوه رسیده است،‌ داروی ضد سرطان تاکسول است. این دارو که در درمان سرطان‌های سینه و تخمدان به‌کار می‌رود از پوست تنه درخت سرخدار ( Taxus brevilifolia L. ) استخراج می‌گردد. از آنجایی‌که تولید تاکسول به‌دلیل وجود 10 هستة استروئیدی در ساختار شیمیایی آن بسیار مشکل است و جمعیت طبیعی درختان سرخدار نیز برای استخراج این ماده بسیار اندک است، لذا راهکار دیگری را برای تولید تاکسول باید به‌کار گرفت. در حال حاضر، برای تولید تاکسول از تکنیک کشت بافت و کشت قارچ‌هایی که بر روی درخت رشد کرده و تاکسول تولید می‌کنند،‌ استفاده می‌گردد. سولاسودین ( Solasodine ) نیز از ترکیبات دیگری است که از طریق کشت سوسپانسیون سلولی گیاه Solanum eleganifoliu به‌دست می‌آید. از جمله متابولیت‌های دیگری که از طریق تکنیک کشت بافت و در مقیاس تجاری تولید می‌شود، شیکونین ( Shikonin ) (رنگی با خاصیت ضد حساسیت و ضد باکتری) است.1-4-2- مثال‌ها

اسلاید 10: بیورآکتورها، مهمترین ابزار در تولید تجاری متابولیت‌های ثانویه از طریق روش‌های بیوتکنولوژیک، محسوب می‌شوند. مزایای استفاده از بیورآکتورها در کشت انبوه سلول‌های گیاهی عبارتند از: 1- کنترل بهتر و دقیق‌تر شرایط خاص مورد نیاز برای تولید صنعتی ترکیبات فعال زیستی از طریق کشت سوسپانسیون سلولی 2- امکان تثبیت شرایط در طول مراحل مختلف کشت سلولی در بیورآکتور 3- جابجایی و حمل‌ونقل آسان‌تر کشت (مثلاً، برداشتن مایه‌کوبه در این حالت راحت است) 4- با توجه به اینکه در شرایط کشت سوسپانسیون، جذب مواد غذایی به‌وسیلة سلول‌ها افزایش ی‌یابد، لذا نرخ تکثیر سلول‌ها زیاد شده و به‌تبع آن میزان محصول (ترکیب فعال زیستی) بیشتر می‌شود. 5- در این حال، گیاهچه‌ها به آسانی تولید و ازدیاد می‌شوند. 1-4-3- استفاده از بیورآکتورها در تولید صنعتی متابولیت‌های ثانویه

اسلاید 11: 2- مهندسی ژنتیکشاخة بعدی بیوتکنولوژی که در زمینة گیاهان دارویی کاربردهای فراوانی دارد، مهندسی ژنتیک است. پیشرفت‌های اخیر در زمینة ژنتیک گیاهی و تکنولوژی DNAنوترکیب، کمک شایانی به بهبود و تقویت تحقیقات در زمینة بیوسنتز متابولیت‌های ثانویه کرده است. قسمت اعظمی از تحقیقات در زمینة متابولیت‌های ثانویه، به‌روی شناسایی و دستکاری ژنتیکی آنزیم‌های دخیل در مسیر متابولیکی سنتز یک متابولیت ثانویه، متمرکز شده‌است. ابزار طبیعی که در فرآیند مهندسی ژنتیک و در اکثر گونه‌های گیاهی و بخصوص گیاهان دولپه به‌کار می‌رود، یک باکتری خاکزی به‌نام آگروباکتریوم ( Agrobacterium ) است. گونه‌های مختلف این باکتری، مهندسان طبیعی هستند که بیماری‌های‌ تومور گال طوقه‌ ( Crown Gall Tumour ) و ریشة مویی ( Hairy Root ) را در گیاهان سبب می‌شوند. تحقیقات نشان داده‌است که ریشه‌های مویی تولید شده به‌وسیلة گونه‌ای از این باکتری به‌نام‌ A. rhizogenes ‌، بافتی مناسب برای تولید متابولیت ثانویه هستند. به علت پایداری و تولید زیاد این بافت‌ها در شرایط کشت عاری از هورمون، تاکنون گونه‌های دارویی زیادی با استفاده از این باکتری تغییر افته‌اند. که از آن جمله می‌توان به کشت ریشة‌ مویی گیاه دارویی Artemisia annua ‌ به‌منظور تولید ترکیب دارویی فعال، اشاره کرد. بنابراین می‌توان دید که مهندسی ژنتیک می‌تواند به‌عنوان ابزاری قدرتمند جهت تولید متابولیت‌های ثانویة جدید و همچنین افزایش مقدار متابولیت‌های ثانویه موجود در یک گیاه به‌کار رود.

اسلاید 12: 3- نشانگرهای مولکولی قبل از اینکه به موارد کاربرد نشانگرهای مولکولی پرداخته شود، لازم است دلایل لزوم استفاده از نشانگرهای مولکولی در زمینة گیاهان دارویی ذکر شود: 3-1- دلایل استفاده از نشانگرهای مولکولی در زمینة گیاهان دارویی: فاکتورهایی همچون خاک و‌ شرایط آب و هوایی، بقای یک گونة خاص و همچنین محتوای ترکیب دارویی این گیاه را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در چنین حالاتی علاوه بر اینکه بین ژنوتیپ‌های مختلف یک گونه تفاوت دیده می‌شود از لحاظ ترکیب دارویی فعال نیز با هم فرق می‌کنند. در هنگام استفادة تجاری، از این گیاه دو فاکتور، کیفیت نهایی داروی استحصالی از این گیاه را تحت تأثیر قرار می‌دهند: 1- تغییر محتوای یک ترکیب دارویی خاص در گیاه مورد نظر 2- اشتباه گرفتن یک ترکیب دارویی خاص با اثر کمتر که از گیاهان دیگر به‌دست آمده ست. به‌جای ترکیب دارویی اصلی که از گیاه اصلی به‌دست می‌آید. 3-2- برخی موارد کاربرد نشانگرهای DNA در زمینة گیاهان دارویی3-2-1- ارزیابی تنوع ژنتیکی و تعیین ژنوتیپ ( Genotyping ) 3-2-3- انتخاب کیموتایپ‌های مناسب به‌کمک نشانگر( Chemotypes ) 3-2-4- اصلاح گیاهان دارویی 3-2-5- استفاده از نشانگرها در زمینة غذاداروها ( Nutraceutical )

اسلاید 13: 4- پتانسیل اقتصادی گیاهان دارویی بر اساس آمارهای موجود، ارزش بازار جهانی داروهای مشتق از گیاهان در سال 2002، با رشد 2/6 درصدی نسبت به سال پیش از آن، به 7/13 میلیارد دلار بالغ گردید. پیش‌بینی می‌شود این مقدار در سال 2007 به رقمی معادل 8/18 میلیارد دلار برسد. آمریکا در سال 2002 بیش از 50 درصد این بازار را به خود اختصاص داده بود. با این حال انتظار می‌رود ارزش این بازار تا سال 2050 به رقمی معادل 5 تریلیون دلار افزایش یابد. نقش بیوتکنولوژی در این بازار بسیار حایز اهمیت بوده است.جدول و نمودار زیر میزان رشد بازار این داروها را نشان می دهد.

اسلاید 14: داروي گياهي داروي گياهي شركت سازندهآليكوم ALICOMنياكآليوم اس ALLIUM-Sدينه ايرانآلتادين ALTHADINدينه ايرانآلتيب ALTIBگل داروآنتوم ANETHUMايران داروكآنتي ديابتيك ANTI-DIABETICايران داروك آنتي ميگرن ANTIMIGRAINEگل داروآفروديت APHRODITگل داروآوي پكت AVIPECTدينه ايران بابونه BABOONEHشيمي دارويي امينبرن BRANدينه ايران دليسان DELISUNباريج اسانس برونكوتيديBRONCHO T.Dتوليداروسي لاكس C_LAX دينه ايرانكالاندولا CALENDULA دينه ايرانكارامين CARAMIN گل داروكارواي ميكسچر CARWAY MIXTUREايران داروككارميناتيف CARMINATIF دينه ايرانكارمينت CARMINAT پور سيناكراتاگوس CRATAGUS ايران داروكد- رگليس D-REGLISايران داروكبخور اوكاليپتوس دينه DINEH EUCALYPTUS INHALERدينه ايرانبخور دينه (پودر)DINEH INHALER POWDERدينه ايرانديورتيك DIURETIC ايران داروكانوكسولون ENOXOLONEداروپخشگارلت GARLET كوثرگارليك GARLIC ايران داروكگارلي كپ GARLICAP هربي داروگارسين GARSIN گل داروجنرال تونيك GENERAL TONIC دينه ايرانجن جي تون GINGITON هربي داروگل گريپ GOL _ GRIPEگل دارو

اسلاید 15: بخور اوكاليپتوس گل داروGOLDARU EUCALYPTUS INHALERگل داروگرايپ واتر GRIPE WATERدينه ايرانهربي لاكس HERBILAX هربي داروهايپيران HYPIRANپور سينابخور اوكاليپتوس ايران داروك-محلول غير خوراكي IRAN DARUK LIQUID EUCALYPTUS INHALERايران داروكبخور اوكاليپتوس ايران داروك (پودر)IRAN DARUK POWER EUCALYPTUS INHALERايران داروككاميل CAMIL نياكلاگزاريسين LAXARICINدينه ايرانليكوفار LICOPHARگل دارومنتول مايع LIQUID MENTHOLپور سيناماسومنت MASUMINTابن ماسويه مليسان MELLISANگل دارومنتا MENTHAدينه ايرانمنتازين MENTHAZINابن ماسويه موسيليوم MUSYLIUMايران داروكميرتكس MYRTEXباريج اسانس ميرتوپلكس MYRTOPLEXداروپخش اولئاكرات OLEA-CRATايران داروكپاسي پي PASIPAYايران داروكپرفوران PERFORAN ايران داروكپرسيكا PERSICAپور سينافيتو كلد PHYTOCOLD گل داروپلانتاژل PLANTAGEL دينه ايرانپروستاتان PROSTATAN گل داروپسيليوم موسيلوئيد PSYLLIUM MUCSILOIDنياكپسيليوم PSYLLIUM هربي دارورازين RASIN ابن ماسويه رگليس معطر REGLIS MOATTAR ايران داروكرگليسيدين REGLISIDIN دينه ايرانسامي لاكس SAMILAX سامي ساز سنكل SANKOLگل دارو

اسلاید 16: سدامين SEDAMIN گل داروسنامد SENA_MEDايران داروك سناگل SENAGOL گل داروسنالين 7.5 SENALIN 7.5گل داروسنالين SENALIN گل داروشير ينوش SHIRINOOSH گل داروشير افزا SHIRAFZA گل داروسوپر مينت SUPERMINTباريج اسانستانا ميگرن TANAMIGRAIN زهراويتيم آرتا THYMARTA ايران داروكتيمكس THYMEX ايران داروكتيميان THYMIAN ميناتوسيان TUSSIAN گل داروتوسيگل TUSSI-GOLگل داروتوسيوين TUSSIVIN باريج اسانس اورتان URTANپور سينااورتيدين URTIDINباريج اسانس والريك VALERICمينا والرين VALERIANهربي دارووالي فلور VALIFLUREنياكويتاگنوس VITAGNUSپور سينازينتوما ZINTOMA گل داروپيجيوم آفريكانومPygeum Africanumتوليد فورنيه فرانسه بسته بندي زهراوي ماسومنتMasoumentابن ماسويه چاي كيسه اي بابونهMatricaria Chammomillaگلچاي چاي كيسه اي رازيانهFoeniculum vulgareگلچايچاي كيسه اي گاوزبانEchium Amoenumگلچايچاي كيسه اي چاي سبزCamellia Theaگلچايچاي كيسه اي شيرين بيانLiquoriceگلچايچاي كيسه اي قرقاتVaccinium Arctostaphylosگلچايچاي كيسه اي مليسMelissa Officinalisگلچايچاي كيسه اي لاكسانCassia Angustifoliaگلچاي

اسلاید 17: اشكال دارويي UM: آنتوم ANETHقرص 650 ميلي گرمي گرانول در بسته هاي 100 گرمي موارد مصرف :آنتوم در زيادي چربي خون ( كلسترول و تري گليسريدها ) پيشگيري و درمان آرتريو اسكلروز و كوليكهاي صفراوي بكار مي رود .اجزاء فرآورده :آنتوم از عصاره گياهان زير تهيه شده است 1- دانه وبرگ شويد 68% Anethum graveolens2- ريشه كاسني 5% Cichorium intybus 3-سرشاخه هاي گلدار شاهتره 5% Fumaria parviflora4-ليمو عماني 4% Citrus spمواد موثره :روغن هاي فرار نظير كارون ، ليمونن ،‌گليكوزيد ، تلخ لاكتوكوپيكرين و آلكالوييد پروتوپين ، هيسپريدين و كورستين .آثار فارماكولوژيك و مكانيسم اثر :مكانيسم اثر اين دارو تا كنون شناخته نشده است آزمايشات باليني انجام شده اثرات پائين آروندگي چربي خون اين فراورده را تاييد نموده است . تركيبات موجود در آنتوم موجب افزايش ترشحات صفرا شده بريا كورستين و لاكتوكوپيكرين موجود در اين فراورده نيز اثر مهار كنندگي آنزيمهاي ليپوژناز گزارش شده است . آزمايشات در آزمايشگاه نشان داده است كه عصاره شاهتره مانع تشكيل سنگهاي صفراوي مي گردد .مقدارمصرف :قرص : روزي 3 بار ، هر بار 3-2 قرص با آب يا آّ ب ميوه ميل شود .گرانول :‌روزي 2 تا 3 بار ، هر بار يك قاشق مرباخوري از گرانول را در يك ليوان آب جوش ريخته و پس از 10 دققيه ميل نماييد .مصرف در حاملگي وشيردهي :ايمني رد مصرف اين فراورده در زنان باردار وشيرده به اثبات نرسيده است با اين وجود منافع آن در برابر مضار بايد سنجيده شود .

اسلاید 18: اشكال دارويي : آوي پكت AVIPECTقطره 30 ميلي ليتري موارد مصرف :قطره آوي پكت به عنوان ضد سرفه و خلط آور به كار مي رود اجزاء فرآورده :قطره آوي پكت از عصاره هيدر و الكلي گياهان زير تهيه شده است 1-سرشاخه آويشن 50% Thymus Kotschyanus2-برگ اكاليپتوس 30% Eucalyptus globolus3-دانه رازيانه 20% Foenivulum vulgareمواد موثره :فلانوييدها روغن هاي فرار نظير تيمول ، اكاليپتول ،‌كارواكرول ،‌آنتون و فنكون آثار فارماكولوژيك و مكانيسم اثر :مكانيسم اثر اين فرآورده شناخته نشده است مطالعات نشان داده است كه اثرات خلط آور و ضد سرفه آويشن مربوط به فلانوييدها و روغن هاي فرار (تيمول و كارواكرول) آن مي باشد . همچنين براي روغن ها فرار اكاليپوس نيز اثرات خلط آور و ضد سرفه گزارش شده است .مقدارمصرف :بزرگسالان 20-30 قطره 4-3 بار در روز با كمي آب قند ميل نمائيد.عوارض جانبي :تيمول موجود در اين فرآورده ممكن است باعث تحريك غشاء مخاطي گردد . به دليل وجود آنتول احتمال بروز واكنش هاي آلرژيك ( درماتيت تماسي ) در افراد حساس وجود دارد .مصرف در حاملگي وشيردهي :ايمني مصرف اين فرآورده در دوران بارداري و شيردهي به اثبات نرسيده است با اين وجود منافع آن در برابر مضار بايد سنجيده شود

اسلاید 19: نسخه پيچي گياهي براي بيماريهانسخه پيچي گياهي براي بيماريهاداروهاي مسهل - يبوست - سفتي مدفوع - دير كاركردن شكم - اجابت مزاج سفتPurgativeداروهاي ملين - لينت مزاج - برطرف كردن يبوست همراه با درد - يبوستهاي عصبي Laxativeداروهاي ضد دل درد - ضد قولنج - و باد شكن و ضد نفخ - داروهاي ضد گاستريت و نفخ و ورم معده و زخم معده و مشكلات و بيماريهاي معده و گوارشCarminative- sedative & colic & gastric painداروهاي محرك معده- مقوي و اشتها آور - Appetizer& Tonicداروهای ضد کرم و انگل Anti - helmintic Drugsداروهای مدر صفرا و ضد بیماریهای صفرایی - يرقانDrugs recommended for Cholagogue cholereticداروهای معرق و ضد تعرقDiaphoretic and Antidiaphoretic Drugs داروهای مدر و زياد كننده ادرار Diuretic Drugs داروهای معالج بیماریهای کلیه و مثانه Drugs used to treat Urinary diseasesداروهای ضد سرفه ، ضد برونشیت ، ضد آسم و ضد بیماریهای دیگر اندام تنفسی و سرمخوردگي Drugs Used to treat Cough , Cold and Asthmaداروهای ضد تهوع و استفراغ Drugs used to treat Vomiting and Nauseaداروهای معالج بیماریهای دهان ، حلق ، لثه و دندانها Drugs recommended for disorders of mouth : Aphtha , Pyorrhea , toothacheدارو جهت بخور دادن ( درمان سینوزیت ، آنژین ها ، سرما خوردگي و زکام )Common cold &influenza & sinusitisداروي محرک متابولیسم و اضافه كردن سوخت وساز بدنAnabolicدارو جهت واریسVaries دارو جهت رفع چاقی و چربی زیادFat burner دارو جهت رفع کم خونیAnemia دارو جهت بیماری ارتریو اسکلروز - تصلب شرايين - و گرفتگي رگهاArteriosclerosis دارو جهت بی اختیاری ادرار Incontinence دارو جهت بازكردن انسداد های کبد و طحال و بيماريهاي كبد و تقويت كبدHepatic&Spleen obstructionداروهای مخصوص عوارض زنانDrugs used to treat Uterine disorders or diseases of the femaleداروهای صاف کننده خونDrugs recommended for Blood purifier داروهای ضد تب و تب برAnti-fever Drugs داروهای آرام بخش ، مقوی قلب و اعصاب Drugs recommended for Heart diseases and Nerviness

اسلاید 20: داروهای معالج بیماریهای عصبی ، آرام بخش و ضد دردDrugs recommended for Sedative and Nerviness داروهای معالج بواسیر - هموروييدDrugs used to treat Hemorrhoidsداروهای ضد رماتیسم و نقرسDrugs used to treat rheumatic and gout داروهای بیماریهای پوست و موDrugs Used to treat Skin & Hear diseasesداروهای ضد اسهال - قابضِDrugs Used to treat Diarrheaداروهاي ضد ديابت - مرض قندAnti Diabetic drugsداروهاي بيماريهاي قلبي Heart disease داروهاي ضد فشارخون بالاAnti hypertensive drugs داروهاي ضد التهاب و درد Anti inflammatory داروهاي معالج بيماريهاي كليه و مثانه و مجاري درارKidney & urinary tract disease داروهاي معالج بيماريهاي چشمOphthalmic disease داروهاي معالج زخم و سوختگيِDrug promote healing of wound and ulcer داروهاي معالج استسقا و آب آوردن نسوج و اندامها - ورم Dropsy & Edema داورهاي بند آورنده خونريزي يا ضد خونريزي Anti hemorrhage or Haemostatic داروهاي ضد عفوني كننده و ضد باكتري - آنتي بيوتيك -َAntibiotic & Antiseptic داروهاي استفراغ آور Emetic drugsداروهاي تقويتي Tonic - Alterativeداروهاي زياد كننده شير مادران

اسلاید 21: 5- نتیجه‌گیری گیاهان دارویی، یکی از منابع مهم تولید دارو هستند که بشر سالیان دراز، از آنها استفاده نموده است و در حال حاضر نیز نه‌تنها ارزش خود را در زمینة تولید دارو از دست نداده‌اند بلکه اهمیت آنها نیز فزونی یافته است؛ چنان‌که برخی از داروهای گرانقیمت مانند تاکسول و یا برخی از ترکیبات دارویی که مصرف آنها زیاد است مانند آسپرین و دیجیتوکسین، تنها از منابع گیاهی به‌دست می‌آیند. گیاهان دارویی به دلیل توأم بودن ماهیت طبیعی و وجود ترکیبات همولوگ دارویی در آنها، با بدن سازگاری بهتری دارند و معمولاً فاقد عوارض ناخواسته داروهای شیمیایی هستند، به‌خصوص در موارد مصرف طولانی و در بیماری‌های مزمن، بسیار مناسب‌تر می‌باشند. به عنوان مثال، گیاهان دارویی در بسیاری از اختلالات اعصاب و روان که تجویز طولانی مدت دارو برای رفع عوارض بیماری، مورد نیاز است، به‌عنوان بهترین گزینه خواهند بود.

اسلاید 22: معرفی کتاب :

اسلاید 23: مقاله انگلیسی در باره گیاه شناسی ، کاشت ، داشت و برداشت و خواص دارویی گیاه دارویی سناCassia angustifoliaFamily: Magnoliophyta : Magnoliopsida : Fabales : FabaceaeSynonyms : Cassia acutifolia Del., Cassia senna L., Senna alexandrina, Senna angustifoliaProductionThe crop yields about 1400 kg/ha of leaves and 150 of pods under irrigated conditions. Non-irrigated crops yield less at 500-600 kg of leaves and 80-100 of pods.MarketsSennosides rank among the important medicines of plant origin. Senna finds a very good demand in local and export markets. About 75% of Indian senna is exported to Europe, Australia, S.E. Asia and the Americas, with UK and USA being among the largest importers. With market demand and a reasonable performance of senna under marginal edaphoclimatic and low input conditions, there is scope for extension of cultivation in areas not suited to agriculture.EconomicsComparative economics on senna in mixed cropping systems have been described by Pareek and Gupta 1984.CultivationThe plant has a role as an income-generating crop for arid regions where water is the limiting factor and where wasteland development, desertification control and dune stabilisation are challenges.SystemsIt can be grown as a monocrop or a mixed crop with gram, gingelly, chillies, cotton, sesame, mustard and some other vegetables. Under low input levels senna and mustard, followed by senna and coriander have given maximum profit Pareek and Gupta 1984.LandThe traditional mechanisation involves two ploughings, harrowing and levelling.MultiplicationSenna is propagated by seeds at a rate of 27 kg/ha under rainfed conditions and 15 kg/ha when irrigated. The 1000 seed weight is about 30g. Scarification is recommended.PlantingSowing is traditionally by broadcasting but in-line drilling at 30 cm has been recommended. Generally 2 sowing seasons are recognised; Feb. to March for the irrigated crop and July to Nov. for

اسلاید 24: the winter rainfed crop. germination begins on day 3 and is complete within 2 weeks. The plants are thinned to give an intra-plant spacing of 10-15 cm 4 weeks after planting.WaterThe crop benefits from light irrigation but does not tolerate continuous rain.FertilityAlthough a legume, it does not form nodules. Therefore, depending on soil conditions, 20 kg of N and 40 kg of P are applied at planting and supplemented with 40-60 kg of N/ha split in 2 applications.WeedingAs soon as the seedling emerges 1-2 hoeings are doneOtherFlowering is about 2 months after sowing and the first flush is often removed to produce a high degree of branching.HarvestSenna leaves are ready for harvest after 2 months but leaflets are normally first hand plucked after 3 months when most leaves appear mature, thick and bluish in colour. A second harvest is done a month later and the third, with the pods, from 4-6 weeks later. It is cultivated as an annual but can be left standing for 2-3 years as it is a hardy, deep rooted plant able to survive hot summers. Leaflets contain the highest concentration of sennosides at day 50 Shah et al. 1979.VarietiesDepending on the origin, it has been classified as Alexandrian senna (really Cassia acutifoliae), Arabian senna, Mocha senna, Bombay senna, TinnivellyProcessingLeaves are dried under shade for 7-10 days in a thin, frequently stirred, layer on a hard floor until yellow-green. Pods are lightly beaten to remove the seeds and hung in bunches in well-ventilated shade conditions for 10-12 days to dry. If properly stored under shade, leaves, pods or their powders retain their biological activity even after 5 years. For therapeutic purposes, Unani and Ayurvedic systems prescribe the infusion of leaves or fruits which are also used in the form of decoction, powder, confection and others. In the Allopathic system, sennosides are dispensed in the form of tablets (30 mg/tablet). A paste is also made from powdered leaves in vinegar and applied externally for some skin ailments.Characteristics

اسلاید 25: The produce contains about 2.5% of active principles. leaves and pods have anthraquinone glycosides which are a dianthrone derivative of rhein, an antibiotic, with 2 glycoside units. Rhein is active against Staphylococcus aureus. The catharitic principles are water- and dilute alcohol-soluble. The 2 glycosides, sennoside A and B are believed to be the main laxative principles, having the same formula (C22H33O20), but differing in the manner of linkage to glucose in the aglycone fraction. A is dextro-rotary while B is the meso form and the recently identified sennoside G is the optical antipode to A. Sennoside content in Indian senna is 1.5-3% and the Alexandrian senna 2.5-4.5%. Leaves contain beta-sitosterol, responsible for anti-cancer properties.UsesThe major use is medicinal, specifically for treatment of habitual constipation.Medicine: In addition to its reputation in the Unani system it has been accepted by various traditional medicine systems of the world including Ayurvedic, Homeopathic and Allopathic medicine.Pest notesSenna requires little pesticide application and is neither grazed by cattle nor damaged by birds. Stagnating soil water provides favourable conditions for root and collar rot (Rhizoctonia spp.). In India the larvae of the white butterfly Catopsilia pyranthe cause damage. 

اسلاید 26: ترجمه مقاله : فلوس angustifolia خانواده: Magnoliophyta: Magnoliopsida: Fabales: نخود مترادف: فلوس acutifolia Del.، فلوس سنا L.، اسکندریه سنا، سنا angustifolia تولید محصول حدود 1400 کیلوگرم / هکتار از برگ و 150 غلاف تحت شرایط آبیاری. غیر آبیاری محصولات زراعی عملکرد کمتر در 500-600 کیلوگرم برگ و 80-100 از غلاف است. بازار Sennosides در میان داروهای با منشاء گیاهی رتبه. سنا می یابد تقاضای بسیار خوب در بازارهای داخلی و صادرات. در حدود 75٪ از هند سنا صادر شده به اروپا، استرالیا، SE آسیا و آمریکا، انگلستان و ایالات متحده آمریکا که در میان بزرگترین وارد شده است. با تقاضای بازار و عملکرد معقول سنا تحت شرایط ورودی edaphoclimatic و کم حاشیه ای است، دامنه گسترش کشت در مناطق کشاورزی مناسب نیست وجود دارد. علم اقتصاد اقتصاد تطبیقی ​​در سنا در سیستم های کشت مخلوط شده اند توسط Pareek و گوپتا 1984 شرح داده شده است. کشت گیاه نقش به عنوان یک محصول درآمدزا برای مناطق خشک که آب عامل محدود کننده است و که در آن توسعه زمین های بایر، کنترل بیابان زایی و تثبیت تپه های شنی چالش است. سیستم می توان آن را به عنوان یک monocrop یا یک محصول مخلوط با گرم gingelly، فلفل، پنبه، کنجد، خردل و برخی از سبزیجات دیگر افزایش یافته است. در سطوح کم ورودی سنا و خردل، به دنبال سنا و گشنیز را با توجه به حداکثر سود Pareek و گوپتا 1984. زمین سنتی مکانیزاسیون شامل دو ploughings، دلخراش و درست است. ضرب سنا توسط بذر در یک نرخ از 27 کیلوگرم / هکتار تحت شرایط دیم و 15 کیلوگرم / هکتار منتشر آبیاری. وزن 1000 دانه در مورد 30G و. تیغ زنی توصیه می شود. کاشت کاشت است به طور سنتی توسط رادیو و تلویزیون اما در خط حفاری در 30 سانتی متر توصیه شده است. به طور کلی 2 فصل کاشت شناخته شده است. فوریه برای کشت آبی و ژوئیه.-نوامبر. برای محصول زمستان دیم تا مارس است. جوانه زنی در روز 3 آغاز می شود و در عرض 2 هفته کامل است. گیاهان نازک را به داخل بوته 10-15 سانتی متر 4 هفته پس از کاشت است.

اسلاید 27: اب مزایای محصول از آبیاری سبک اما باران مداوم را تحمل نمی کند. باروری اگر چه بنشن، آن را نشانی از ندول ها تشکیل نمی دهند. بنابراین، با توجه به شرایط خاک، 20 کیلوگرم N و 40 کیلوگرم P در کاشت اعمال می شود و تکمیل شده با 40-60 کیلوگرم N / HA شکاف در 2 برنامه است. وجین به محض این که نهال ظهور 1-2 hoeings انجام می شود دیگر گل حدود 2 ماه پس از کاشت و تراز اول است که اغلب به درجه بالایی از شاخه حذف شده است. محصول برگ سنا آماده برای برداشت پس از 2 ماه، اما اعلامیه به طور معمول دست اول نواخته شده پس از 3 ماه که اکثر برگ های بالغ به نظر می رسد، ضخیم و به رنگ مایل به آبی است. برداشت دوم یک ماه بعد و سومین، با غلاف، از 4-6 هفته بعد. آن را به عنوان سالانه کشت، اما می تواند در سمت چپ ایستاده برای 2-3 سال، آن را به عنوان هاردی، عمیق ریشه گیاه قادر به زنده ماندن تابستانهای گرم است. جزوات حاوی بالاترین غلظت sennosides شاه در روز 50 و همکاران. سال 1979. انواع بسته به نوع مبدا، از آن شده است به عنوان سنا اسکندرانی (واقعا فلوس acutifoliae)، عربستان سنا، سنا مخا، بمبئی سنا، Tinnivelly طبقه بندی پردازش برگ ها در زیر سایه به مدت 7-10 روز در نازک، اغلب همزده است، لایه ای بر روی یک سطح سخت تا زرد متمایل به سبز خشک شده است. غلاف به آرامی به خارج کردن دانه ها مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در خوشه در شرایط سایه به خوبی تهویه شده برای 10-12 روز برای خشک شدن آویزان. اگر به درستی تحت سایه های ذخیره شده، برگ، غلاف و یا پودرهای خود را حفظ فعالیت بیولوژیک خود را حتی پس از 5 سال است.

اسلاید 28: برای اهداف درمانی، Unani و سیستم های آیورودا تجویز تزریق از برگ و یا میوه ها هستند که در به شکل جوشانده، پودر، معجون و دیگران استفاده می شود. در سیستم Allopathic، sennosides در شکل قرص (30 میلی گرم / قرص) توزیع شده است. رب نیز از برگ پودر شده در سرکه و خارجی برای برخی از ناراحتی های پوستی استفاده شده است. مشخصات تولید شامل حدود 2.5٪ از اصول فعال است. برگ و غلاف ها، گلیکوزیدهای anthraquinone که مشتق dianthrone راین، آنتی بیوتیک، با واحد گلیکوزید 2. راین در برابر استافیلوکوکوس اورئوس فعال است. از اصول catharitic آب و رقیق محلول در الکل. 2 گلیکوزیدها، sennoside و B اعتقاد به اصول ملین اصلی، با همان فرمول (C22H33O20)، اما متفاوت در نحوه ارتباط به گلوکز در کسری aglycone. است dextro دوار در حالی که B است به شکل مزو و به تازگی به شناسایی sennoside G است که نقطهء مقابل یا متقاطر نوری به مطلب Sennoside A. در هند سنا 1.5-3٪ و سنا٪ 2.5-4.5 اسکندرانی. برگ حاوی بتا sitosterol، مسئول خواص ضد سرطان است. با استفاده از استفاده عمده دارویی، به طور خاص برای درمان یبوست همیشگی. پزشکی: علاوه بر شهرت خود را در سیستم Unani شده توسط سیستم های مختلف طب سنتی جهان از جمله طب آیورودا، هومیوپاتی و Allopathic پذیرفته شده است. یادداشت آفات سنا نیاز به کاربرد آفت کش کوچک و نه گاو قرق شده و نه آسیب دیده توسط پرندگان. راکد آب خاک از شرایط مطلوب برای ریشه و پوسیدگی یقه (گونه قارچ Rhizoctonia.) را فراهم می کند. در هند لارو سفید پروانه Catopsilia سبب pyranthe.

اسلاید 29: منابع : مجله جامع کشاورزی و منابع سبزسایت های : www.biotech.blogsky.comwww.irteb.com/herbal/index.htmexsirplant.mihanblog.com

اسلاید 30: در زندگی سه چیز را با احتیاط بردار :قدم . قلم . قسمسه چیز را آلوده نکن :قلب . زبان . چشم و اما سه چیز را هیچ گاه فراموش نکن :خدا . مرگ ودوست خوب

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید