صفحه 1:
مدبسربت صادرات و واردات fr ‏نقش حمل ونقل در بازرگانی خارجی‎ ۸ ‏استاد : دکتر قادری‎ ارائه محی الدین ساعد پتاه آبانماه ۱۳۹۲

صفحه 2:
: حمل ونقل زمینی ۱- حمل ونقل توسط قطار : ‎Jom‏ ونقل ریلی یکی از بخشهای مهم سیستم حمل ونقل که نقش عمده ای را در عرضه اقصادی . صنعتی .واجتماعی کشورها ايفا میکند راه آهن دارای مزایای نسبی خاص . ظرفیت بسیار بالا ءمصرف انریی وآلودگی کم . نرخ کرلیه پائین . وایمنی نسبت به سایر وسیله های حمل ونقل استفاده از آن را توجیه میکند. ‏۲- حمل ونقل جاده ای (داخل یک شهر . مابین شهر هاء مابين کشور ها ) : ‏سوابق تاريخى حمل ونقل در جهان حاکی از ن است که جاده همواره یکی از راههای اصلی جابجلتی بار ومسافر بوده وهست بنابرلین حمل ونقل جاده ای در سطح جهان . بیشترین سهم را در جابجائی بار ومسافر به خود اختصاص داده است .

صفحه 3:
راهبردها و سیاستهای مورد نظر در حمل ونقل زمینی * الف ) اصلاح ساختار تشکیلاتی حمل ونقل جاده ای : ‎.١‏ تمركز زدائى در امور اجرائى ۲. تمرکز زدائی در سياست كذارى و برنلمه ريزى ۳ موزون سازى تشكيلات سازمانهاى دولتى مسئول در حمل ونقل جاده اى ۴ هدایت امور اجرائی به سمت نظام برنامه ای ۵. زمینه سازی برای تشکیل شرکتهای مقتدر در حمل ونقل جاده ای ۶ ارتقاء فرهنگ بهره وری و ترویج مدیربت مشارکتی ۷.اصلاح ساختار نیروی انسانی

صفحه 4:
ب) بهره گیری از موقعیت سوق الجیشی کشور برای دستیابی به : سهم مناسب از حمل ونقل ترانزیت وتجارت جهانی ایجاد هماهنگی در دستگاهها و سازمانهای مرتبط باحمل ونقل جاده ای استفاده از فن آوریهای جدید به ویژه در زمینه اطلاعات فعال نمودن هرچه بیشتر کریدور شمال جنوب ج) ايمن سازی عبور ومرور تقویت کمی وکیفی چگونگی نظارت بر اجرای قوانین و مقررات توسعه استانداردها در حمل ونقل جاده ای بویژه در زمینه ایمنی فرهنگ سازی در زمینه رعایت مقررات وضوابط لیمنی نوسازی ناوگان

صفحه 5:
ح)ابجاد زمینه های لازم بوای افزایش رقابت در ارائه خدمات حمل ونقل * ایجاد زمینه های لازم برای افزلیش سطح خدمات حمل ونقل جاده ای. * ایجاد تسهیلات لازم برای توسعه سرمایه گذاری غیر دولتى ۰

صفحه 6:
خ)استفاده از فن آوریهای جدید * توسعه فن آوری ‎IE SLEW‏ * توسعه شبکه های فعال اطلاع رسانی. * بهره گیری از سیستم رایانه ای در کلیه عملیات اجرائی.

صفحه 7:
برخورداری ازامنیت و مزبت جغرافیلئی یکی از مهمترین عواملی است که میتواند بخوبی زمینه ساز توسعه لین صنعت در یک کشور باشد بر همین اساس ایران هموارهبه عنوان یک مسیر ترانزیتی کوتاه ومناسب مورد توجه صاحبان کالا بوده است بگونه ای که آثار چرخهای این صنعت هنوز هم بر جاده ابریشم باقی است . درحقیقت ایران با ۹۸۰ کبلو متر مرز استراتژیک وقرار داشتن در مسیر انتقال ۷۵ درصد مخازن نفت وگاز جهان کوتاهترین مسیر را در انتقال نفت وگاز دارا میباشد . همسایگی ایران با آسیای میانه ودارا بودن مشترکات دینی .فرهنگی و تاریخی .نیاز لین منطقه به استفاده از قلمرو ایران برای توسعه تجارت وترانزیت . موا ممتازی را برای کشور ما فراهم آورده است . پنج جمهوری آسیای میلنه‌با ذخلیر عظیم معدنی ونفت وگاز وپیدلیش بازار جدید ن منطقه توجه بسیاری از کشورهای جهان رابه خود جلب کرده ولین کشورها فلقد راههای دسترسی مستقیم‌به آبهای آزاد بوده وجزءمحدود کشور های محصور در خشکی هستند متوسط فاصله پایتخهای لین ۵ کشوربه استثناء ترکمنستان از نزدیک ترین بندر ۳۰۰۰ کیلو متر است .

صفحه 8:
اقدامات زیر ساختاری بخش حمل ونقل جاده ای 1 -(ارتقاء سطح ایمنی عبور ومرور و بر قراری تسهیلات امداد رسانی در جاده های کشور از طریق : مطالعه وتدوین آئین نامه ها مقررات و استاندارد های مرتبط بکارگیری تجهیزات هوشمند ترافیک وكنترل سرعت در امر كنتول آموزش ايمنى در سطوح مختلف شامل عموم مردم .كودكان و متصديان بخش حمل ونقل و رانندكان حرفه اى برقرارى امداد رسانى يزشكى و ايجاد يايكاههاى امداد ونجات هماهنكى و ييكيرى راه اندازى مراكز معاينه فنى نوسازى ناوكان حمل ونقل ---تشكيل كميته ايمنى راهها ساماندهى علائم افقى و عمودى راهنمائى ورانندكى

صفحه 9:
2 سهم‌هناساز بارار حمل- -2 * گسترش همكاريهاى منطقه اى وبين المللی وشركت در مجامع جهانى توسعه دالانهای ترانزیتی به منظور کاهش زمان سفر رفع موانع در امور ترانزیت .وصادرات غیر نفتی ‎٠‏ هماهنگی بین دستگاههای تاثیر گذار ‏* توسعه زير بنا ها ی متناسب با تقاضا وترویج حمل ونقل * تسهیل امور مرزی وگمرکی

صفحه 10:
لصلاح ساختار نظام حمل‌منتل‌جادملی 3 : كشور از طییق آموزش عمومى وشاغلين و دست اندر كاران حمل ونقل جاده ها تقويت نهاد ها وتشكلهاى صنفى اصلاحات نهادی وساختاری نیروی انسانی و نظامهای مدیریتی جایگزینی وسایل نقلیه با فناوری جدید جهت کاهش مصرف ‎Segue‏ ‏بهبود سیستم فروش .پیش فروش ورزرواسیون مکانیزه بلیط خصوصی سازی وواگذاری امور تصدیگر اصلاح تعرفه ها .حذف تدریجی یارانه ها وایجاد رقابت سازنده

صفحه 11:
تسوسعه یر بسناهایس خثرحم[ونتل‌جاده 1۰ عرسا کید بسر سوجيها تفسيهلشصاصواز * برنامه ريزى جهت جذب اشركتهاى سرمايه كذار در ارتباط با احداث مجتمع هاى خدملتى رفاهى * اولویت بندی ساخت . بهبود و نگهداری شبکه راههای کشور مبتنی بر تقاضا * حملیت از تشکیل شرکتهای خصوصی در زمینه نگهداری و مشاوره و اجرا * ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی و مشارکت در احداث زیر بناها

صفحه 12:
بهبود يكستر شرف] ورويطلاعاتهبهيود روشها - 5 چسیستمها ولیجاد زمبنه نباد لا کترونبکیطلاءاناز ملییق * بکارگیری فن آوری روز در مدیریت بهره برداری و فعالیتها ایجاد بانک اطلاعاتی حمل ونقل راه اندازی شبکه های اطلاع رسانی و بهنگام سازی آنها استفاده از سامانه های اطلاعات مدیریت وتکنولوژی ایتباطات * ایجاد شبکه جامع کشوری ‎Gly‏ ارتباط مراکز استانهاوپایانه ها ونقاط مرزی با مرکز

صفحه 13:
سیاستها واهداف کلی زیر بخش حمل ونقل جاده ای در برنامه چهارم توسعه کشور * حذف کلمل نقاط حادثه خیزشناسائی شده در آزاد راهها وراههای اصلی کشور * تکمیل حداقل ۵۰درصدشبکه آزاد راه وبزرگ راه مرکز استانها * تکمیل صد درصد گذر گاههای شمال-جنوب و شرق-غرب وبزرگراههای آسیائی در محدوده کشور * تکمیل ۵۰درصدشبکه راههای اصلی مرتبطی مراکز استانها * تکمیل ۵۰درصد راههای فرعی بخشها * تکمیل ۷۰درصد راههای روستائی(روستاهای بیش از ۱۰۰خانوار) * پوشش کامل آزاد راهیهای کشور به سامانه کنترل هوشمند

صفحه 14:
سیاستها واهداف کلی زیر بخش حمل ونقل ریلی در برنامه جهارم توسعه کشور اتمام شبکه راه آهن ترانزیت کالا ومسافرشمال -جنوب و شرق -غرب ایجاد امکان دسترسی بخش غیر دولتی به شبکه راه آهن کشور تجهیزکامل شبکه راه آهن کشور به سیستم علائم وارتباطات نوسازی راه آهن کشور برقراری ارتباط کلان شهر ها با قطار

صفحه 15:
سیاستها واهداف کلی زیر بخش حمل ونقل هوائی در برنامه چهارم توسعه کشور * طبقه بندی فرودگاهها بر اساس میزان تقاضای حمل ونقل بارو تجهیز کامل فرود گاهها * تکمیل صد درصد تجهیزات ناوبری هوائی وپوشش راداری کل کشور در حد استاندارد بین المللی * نوسازی ناوگان حمل ونقل هوائی * وظایف حفاظتی کلیه فرودگاههای کشورصرفا به عهده نیروی انتظامی باشد

صفحه 16:
سازمانها ومجامع بین المللی حمل ونقل زمینی * الف) در حمل ونقل جاده ای : * ۱- فدراسیون بین المللی راهها.اهداف :(تشویق وحمایت اعضاء در خصوص برنامه ریزی,توسعه .اصلاح وبهبود شبکه راههادر جهان .توسعه فنون راه سازی.جمع آوری وانتشار آمار .اطلاعات فنی. اقتصادی وسابر امور مربوط به بهسازی راهها آایران در آن عضو میباشد * ۲- انجمن بین المللی دائمی کنگره های راه .اهداف : اتشویق وترغیب وحمایت از روند پیشرفت های راه سازی .ترمیم ونگهداری.ایمنی راهها .مدیریت پرویّه های راه سازی ؛ترافیک جاده ای وبالاخره رشد سیستم حمل ونقل‌به وییه فن راهسازی) ایران در آن

صفحه 17:
ادامه سازمانها ومجامع بین المللی حمل ونقل زمینی * ۳- اتحادیه بین المللی حمل ونقل جاده ای.اهداف :( تقویت وهمکاری بین المللی مختلف در زمینه حمل ونقل جاده ای‌با تشکیل کمیته هاى فنى .حقوقى ايمنى جاده ؛ امور كمركى به فعالیت می پردازد ) ایران در آن عضو ميباشد * ۴- فدراسیون بین المللی اتومبیل.اهداف :(توسعه و تربیت حرکت.گردش با عبور ومرور وسائل نقلیه جاده ای در تمام کشورها .کمک به ‎Jor‏ مسائل روزلنه اتومبیل رانان.حل مسائل فنی و عملیلتی مربوطبه وساتل نقلیه موتوری وحفظ منافع اتومبیل رانان) ایرانیها هم عضو میباشند

صفحه 18:
ادامه سازمانها ومجامع بین المللی حمل ونقل زمینی * ۵- فدراسیون بین المللی اتحادبه کارگزاران حمل ونقل بار. اهداف : (وحدت حرفه ای .معرفی خدمات کارگزاری به عموم از طریق انتشارات .اصلاح کیفیت خدمات اعضاء. تدارک آموزش حرفه ای در سطح بين المللى و ايجاد ارتباط با ساير اركانهاى مربوطه ) * ع- كميته هماهنكى شاه راه آسيائى.اهداف :( توسعه وكسترش هماهنكى بين فعاليتهاى مربوط به يروزه شاهراه آسيائى به منظور حل مسائل ترافيك شاهراه بين آسياوارويا وتسريع امور بین المللی برای توسعه تجارت میباشد )

صفحه 19:
سازمانها ومجامع بین المللی حمل ونقل هوائی * ۱- سازمان بین المللی هواپیملئی کشوری. وظلیف :( توسعه اصول و روشهای ایمنی پرواز -رشد هواپیملئی کشوری در سطح جهانی-تنظیم موازین فنی در زمینه خطوط هواپیماتی ) * ۲- انجمن بین المللی حمل ونقل هوائی .وظایف :(مقابله با مشکلات ناشی از توسعه پروازهای هولئی - تامین حداکثر سرعت -آسایش -رفاه - ایمنی < نظم ورعلیت کامل اصول فنی در حمل ونقل هولئی بین المللی از طریق شرکتهای تجارتی ) * ۳- سازمان جهلنی هوا نوردی (بلتا ).وظایف : (هماهنگی وهمکاری بین موسسات هواتی )

صفحه 20:
obs

صفحه 21:
‎od‏ الات ‏۱- برای اصلاح ساختارتشکیلاتی حمل ونقل جاده ای چه اقداماتی می توان انجام داد؟ ‏۲- راهبردها وسیاستهای مورد نظر در حمل ونقل زمینی رانام ببريد؟ ‏۳- اقدامات زبر ساختاری بخش حمل ونقل جاده ای نام ببرید ؟ ‏۴- سیاستها و اهداف کلی زیر بخش حمل ونقل ریلی در برنامه چهارم رانام ببرید؟ ‏۵- سازمانها و مجامع بین المللی درحمل ونقل جاده ای رانام ببرید ویکی را توضیح دهید؟

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
30,000 تومان