جغرافیا و نجومنظامی و امنیتیسایرعلوم پایه

نقش مديريت و فرماندهی پدافند غيرعامل

صفحه 1:

صفحه 2:
وز اتيك تعره مب نس بر له ۳ /

صفحه 3:
نقش مدیریت و فرماندهی پدافند غیرعامل درس : پدافند غیرعامل

صفحه 4:
*" يدافند غير عامل با توجه به اصول حاکم در مدیریت بحران مجموعه از تمهیدات. اقدامات و طرح هایی است که با استفاده از ابزار و شرایط. حتی المقدور بدون نیاز به نیروی انسانی و به صورت خود اتکاء از یک سو توان دفاعی مجموعه را در زمان بحران افزلیش داده و از سوی دیگر پیامدهای بحران را کاهش و امکان باز سازی مناطق آسیب دیده را با کمترین هزینه فراهم می سازد. "" طرح های پدافند غیر عامل قبل از انجام مراحل تهاجم و در زمان صلح تهیه و اجرا می گردند * این قبیل تمهیدات و ملاحظات پدافند غیرعامل علاوه بر کاهش شدید هزینه هاء کارآیی دفاعی طرحهاء اهداف و پروژه ها را در زمان تهاجم دشمن بسیار افزایش خواهد داد.

صفحه 5:

صفحه 6:
فابلیت های پدافند غیر عامل * قابلیت‌های پدافند غیرعاملی ایجاد بستر مناسب توسعه پایدار کشور» هم راستا با سیاست‌های تنش‌زدایی» پایدارترین و ارزان‌تریسن روش دفاع؛ مناسب‌ترین راهکار افزایش آستانه مقاومت ملی پشتوانه اقندار ملی» یکی از مهمترین ابزارهای بازدارندگی؛ بهترین و مناسب‌ترین شیوه کاهش مخاطرات و کاهش آسیب پذیری؛ صلح آمیزترین روش دفاع و فطری‌ترین عنصر دفاعی بشر در برابر همه حوادث است. . ذکر این نکته ضروری اسّت که " کشورهایی که توسعه پدافند غیرعامل را به عنوان یک سیاس کی مستمر در دار خود قرا می‌دهنده میجگاه در مظان انها تهدید علیه کشورهای دیگر قرار نمی گیرند . ل باايين توضيح» » كشورهايى كه يدافند غيرعامل را به عنوان يكك راهكار اصلى پرمی گزینند به شرایطی از نظر کاهش آسیب پذیری دست می‌یابند که‌مطامع کشورهای تهدید كنندة عليه آنها كاهش مى يابد.

صفحه 7:
اصول پدافند غیرعامل درطرح های حماس و حیاتی ۱- ایجاد بستر مستمر و پویا جهت اجرای طرح های پدافند غیر عامل ۴ ۲- قرار گرفتن اصول پدافند غير عامل در متن طرح های پدافند غیر عامل * ۲-ایجاد ضمانت های اجرلئی و پاسخگو بودن بالاترین مقام اجرائی هر دستگاه نسبت به رعایت اصول پدافند غیر عامل ‎Sel‏ تین سامت بندى: متناسب با اهمیت و حساسیت نقاط هدف (تاخی ها تانسسات. تحولات و شربان های اصلی کشور که ممک است در معرض تهاجم قرار گیرند نقاط هدف نامیده میشوند.) ‏* ۵ تعیین سطوح ایمنی و معیارها و ضوابط فنی پدافند غير عامل متناسب با ماهیت نقاط هدف و نوع تهدید. ‏* ۶- کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی. مستحدثات و مراکز حیاتی و حساس ‏مرجود و در درا | در دس تالم ه کشور از طریق اجرای طظرح های يدافند غير عامل ‎ ‎

صفحه 8:

صفحه 9:
بحران بحران رویدادی است کهبه طور طبیعی یا بوسیله بشر. به طور ناگهلنی (11261061601:) یابه صورت فزاینده (11515)) بوجود آید و سختی و مشقتی رابه جامعه انسانی تحمیل کند که برای برطرف کردن آن نیاز به اقدامات اضطراری, اساسی و فوق العاده باشد.

صفحه 10:
درجه بندی بحران * بحران درچه ۱ عبارت است از هر رویداد پیش بینی نشده و غیر منتظره ای که یک واحد به تنهایی و با امکانات معمول خود قادر به مقابله با آن بانشد. مانند آنش سوزی . آتش سوزیهای که در منازل ایجاد شده و باعث آسیب دیدن منزل یا منازل اطراف خود می نود

صفحه 11:
* بحران درچه ۲: هرگونه رویداد غیر منتظره ای که برای مقابله با آن دو یا بیش از دو نهاد با قابلیتی بیش از حد معمول لازم باشد. مانند: تصادفات جاده اى. به رغم تمهيدات صورت كرفته از طرف دستگاههای مرتبط با موضوع حمل و نقل جاده ای اعم از پلیس رای وزارت انيرا ى ‎١‏ امتاد جاده‌ای هلال احمر و .... متأسفانه [ماراتلفات جاده أ#ورهمجنان سير صع وق دارد.

صفحه 12:
* بحران درچه ۳: هرگینه رویداد غیر منتظره ای که ابعاد آن به حدی باشد که برای مقابله با تن نیاز به تجهیز کلیه امکانات و نهادهای مسئول در سطح شهر و هماهنگ گردن و همگاری این نهادها و نهادهای دیگر خارج از این حوزه باشد. مانند: جنگ تجاوز عراق به میهن اسلامی در اشهويوى يال “+ “اةالاطبريع شد و عراق رسكا 5 > ‎Os‏ ‏شناحته شد. این تجاوز تا سال ‎٩۳۶۷‏ ‏به طول,انجامید. در طول اين مدت ‎٩۶ Las!‏ عملیات بر علیه ترآای»رمتجاوز عراق انجام:داد.

صفحه 13:
* فاجعه: فاجعه به حادثه ای گفته می شود که همه آحاد چامعه را در بر گرفته. مقابله با آن به مهارتها و روش های وییه ای نیاز داشته باشد» و برای جبران خسارات وارده به امکانات فوق العاده ای نیاز است که نوعاً مجبور به استمداد از کشورهای دیگر می شویم. ۳ ‎x‏ 5 فاجعه‌يم ,را می ‎a Sopp‏ طی آسن زمیین لرزه در سال ۲ بیش از ۴۰۰۰ نقراز هم وطنانمانجا و 2ر5 را اودسحت دادند.

صفحه 14:
انواع بحرانها بسح دای من بلایای ‎eee‏ ‎os PT is eee‏ بحرانهای ‏انهاى 1 .. طوفان و بحرانهاى 0 شك ‏سس تکنولوژیک ‎ae‏ ‏ا ی

صفحه 15:
ایران یکی از ده کشور حادثه خیز جهان وبعد از هند. بنگلادش و چین. چهارمین کشور بلاخیز به شمار می‌رود.

صفحه 16:
بحرانهای تکنولوژیک ۴ خطرات تکنولوژیک بر اثر فرایندها و مواد ناشی از زندگی در جهان صنعتی ایجاد می‌شوند و شامل موارد زیر هستند: نقل و انتقال مواد و انسان‌ها (از راه جاده‌هاء راه آهن» هوا یا دریا) استفاده از ماشین آلات سنگین یا سربع استفاده از الکتریسیته, دمای بالاه فشار بالا و ... تولید انبوه ذخیره‌سازی. استفاده و دور ریختن مواد خطرناکك

صفحه 17:
= در دسامبر سال ۱۹۸۴ در شهر پوپال هند که مرکز فعالیت های شیمیلیی شرکت آمریکایی یونیون است. به ناگاه ابری از گازهای سمی و کشنده متیل ایزوسیانات در آسمان این شهر پراکنده شد که منجر به مرگ بیش از ۲۵۰۰۰ نفر شد * در یک مورد دیگر انفجار کارخلنه اتمی چرنوبیل در سال 1۹۸۶ در اتحاد جماهیر شوروی سابق نیز نمونه ای دیگر از بحران های تکنولوژیک است.

صفحه 18:
بحرانهای اکولوژیک * بحران های اکولوژیک: این بحران ها در نتیجه اقدامات مستقیم بشر و Cg ee ee el ‏و تخریب جو زمین گشته و بیش از آنکه نسل بشر را مورد تهدید قرار دهد.‎ ‏اثر مستقیمی بر نابودی گیاهان, منابع طبیعی و جانداران دیگر خواهد‎ گذارد. * تخریب جنگل ها و مراتع و بریدن درختان به منظور سوزاندن و استفاده های ناشایست دیگر از محیط زیست. در زمره فاجعه های اکولوژیک ناتوب می‌ شون #‌برخی از فاجعته های تکنولوژیک نظیر نشت ضایعات سمی و خطرناک و يي ا ل ونان را

صفحه 19:
اقدامات آگاهانه و حساب شده انسان که موجب از بین رفتن جان انسانها و تخریب کلی جامعه می شود به نام پحران های سیاسی شناخته می شوند. جنگ آشفتگی سیاسی. آشوبهای اجتماعی و دیگر اقدامات مخرب آگاهانه انسان در زمره حوادث سیاسی قلمداد می شود.

صفحه 20:
مشخصات و نتایچ بحرآنهای سیاسی ۴ ۱- کشته و زخمی شدن جمع کثیری از مردم * ۲- نابود شدن اموال مردم * ۳- نابسامانی های پلند مدت اقتصادی اجتماعی * ۴- نابسامانی های بلند مدث اجتماعی

صفحه 21:
نمونه های از بحرانهای سیاسی جنگ: طبق آمار رسمی دولت ایران ۰ طی ۸ سال دوران دفاع مقدس ۲۱۳ هزار نفر شهید. ۳۳۵ هزار نفر معلول, ۴۰ هزار نفر اسیر و ۱ هزار میلیارد دلار خسارت به کشور ایران وارد شده است. تروریسم: تروریسم یکی دیگر از انواع بحران های سیاسی است که در صورت گسترش دامنه آن می تواند به یک فاجعه سیاسی تبدیل شود. استفاده از سلاح های مخرب و مرگبار در مقیاس کوچک نمونه ای از اقدامات تروریستی است که در گوشه و کنار دنیا علی الخصوص در خاورمیانه هر روز اتفاقات ناگواری را رقم می زند. فعالیتهای خرابکارانه خا آرامی های سیاسی _اجتماعی : ناآرامی های سیاسی _اجتماعی در داخل مرزهای یک کشور اگر به موقع پاسخ داده نشونده ممکن است موجب یک فاجعه بشود.

صفحه 22:
999 هزار نفر معلول» 6۳0 هزار نفر اسیر و 4 هزار میلباردد

صفحه 23:

صفحه 24:

صفحه 25:
مدیریت بحران * مدیریت بحران در برگیرنده یکسری عملیات و اقدامات پیوسته و پهیا شامل برنامه ریزی. سازماندهی. تشکیلات. رهبری وکنترل می باشد. * در وآقع مدیریت بحران فرآیند کاهش خطرپذیری واقعه رویداده‌با استفاده از منابع ضد بحران به گونه ای کارا و اثربخش است.

صفحه 26:
اهداف مدیریت بحران * پیش بینی خطرات و فاکتورهای منجر به بحران * برنامه ریزی و آمادگی برای مقابله با بحران های احتمالی * مقابله‌با بحران ها و ارلثه زاهکارهای مناسب برای رفع شرلیط بحران زا * ایجاد شرایط مناسب زیست

صفحه 27:
همه ابعاد تهدیدات ۱۳ SORTS ا ل راهبردی برنامه ریزی عملیاتی, آموزش وبزوهشء

صفحه 28:
سند مدیریت بحران ودفاح خیرنظامی درحوادث جنگی متعارف ‎١‏ موشک باران مناطق مسکونی + موشک باران زیرساخت های حیاتی وحساس

صفحه 29:
سند مدیریت بحران ودفاح غیرنظامی در حوادث جنگی نامتعارف حوادث ببولوزيك حوادث شیمیایی حوادث رسانه ای حوادث سایبر حوادث کشاورزی وغدا حوادث هسته ای ورادیولوژیکت ‎pe Ee?‏ حوادث اشی از نفت ومواد خطرناکك حوادث فاجعه بار ملی هه تب نا ‎oS eer‏

صفحه 30:
اصول پایه برای مقابله با بحران ها * شناخت دقیق مفهوم بحران در کلیه سطوح و طبقات تعبین خطر ناشی از بحران سیاستگذاری صحیح و کارا جهت تدییر بحران وجود سیستم تشکیلاقی برنامه ریزی کاربرد بهینه منابع استفاد از سیستم آموزشی استفاده از تخصص های خاص

صفحه 31:
روندهاى استخراج راهبردها " برنامه ريزى براساس سناريوهاى تهاجم " برنامه ريزى كاركردى بدافند غيرعامل * برنامه ريزى براساس توانمندى هاى يدافند غيرعامل

صفحه 32:
برنامه ریزی براساس سناریوهای تهاجم انفجار هسته ای وحراقب آن همه گیری یک بیماری بیولوژیک: پاندمی آنفظوآنزا حمله بیولوژیک: آلودگی غذایی» بیماری های مشترک بین دام وانسان حمله شیمیایی: موادشیمیایی صنمتی سمی حادثه طبیمی: زلزله با مقیاس بالا حمله رادیولوژیک: پراکندگی مواد رادیولوژیک دریک منطقه حمله انفجاری: بمب گذاری با بمب های پیشرفته حمله سایبری

صفحه 33:
راهبردهاي مدیریت بحران تدوین و نهادینه کردن الگوی اداره کشور.استان: شهر دستگاه در بحران ناشی از جنگ تدوین و نهادینه کردن الگوی اداره صحنه حاده در شرایط جنگی تدوین و نهادینه کردن الگوی اداره دفاع غیرنظامی و مردم باری تدوین و نهادینه کردن الگوی آموزش مدیران » کارشناسان و مردم در زمینه تداوم خدمت دستگاه ها ء ‎ol eter‏ 9 دفاع غيرنظامى 5793 دنه ‎Ses OSs‏ 99ی‌های راهبردی و عملیانی در زمینه داوم جدمت دستاه ها > هديريت وجوان و دفاع فيرنظامى تدوین و نهادینه سازی ارزیابی مدیریت بحران و دفاع غیرنظامی با انجام مانوردر زمینه تداوم خدمت ‎EMS 9 Stes Cape okie‏ یرای تدوین ونهادینه کردن الکوی تهدید شناسی .ارزیابی آسیب پذیری ها وتدوین سناریوهای تهاجم دشمن در شور

صفحه 34:
راهیردهای پدافند غیرعامل گشور ۸- توسعه فرهتكى و ارتقاء باور مديران و مردم و تقويت عزم و اقتدار ملى نسبت به تأر پدافندغیرعامل در کاهش آسیب پذبری‌ها با استفاده از كل ظرفيتهاى ملى. ٩-تدوین‏ و نهادینه نمودن طرح جامع مدیریت بحران و دفاع غیرنظامی کشور در شرابط جنگی. ۰ ۱-توسعه شاخص های امنیت: ایمنی و پایداری در بربرتهدید در شبکه های اطلاعاتی و ارتباطی با گرایش به فناوریهای بومی و ملى. ١١-ايمن‏ سازى ويايدارى وموازى سازى امكان جايكزينى انرزى هاى زير ساخت هاى حياتى ؟١-كاهش‏ آسيب بذيرى هاى اسان ها در برابر تهديدات وايجاد بايدارى وقابليت بقاء ومديريت بهينه واداره امور مردم در شرايط تهديد بصوزت خود كفا از مركز ۳-ساماندهی و ایجاد ساز و كار مناسب براى استفاده حداکثری از توانایی ها وقابلیت های نیروهای داوطلب مردمی: بسیج در تمامی اعد و عرصه های پدافند غیرعامل ش ستمرتهدیدات وآسیب پذیری ها و حفظ اشراف اطلاعاتی بر زیر ساخت های ملی 6-حفاظت و امنیت طرخ های پدافند غیرعامل ومحروم سازی دشمن در کسب اطلاعات از زیرساخت های طبقه بندی شده کشور با تین آئین نامه های حفاظتی متناسب با تهدیدات و توسعه و فرهنگ سازی ‎oT‏

صفحه 35:
بخش‌های مختلف فرایند ارزیابی آسیب‌پذیری الف- 7 یف پروژه: امداف حوزه فعالیت و زمینه ارزیابی آسیب پذیری» فعالیت‌های لازم و منابع مورد نیاز برای انجام آنها تس سک آب- تشکیل گروه برنامه ریزی: این اقدام برای ارزیابی آسیب پذیری و برنمه ریزی شرایط اضطراری؛ ضروری است. بدون تشکیل این گروه؛ جمع آوری اطلاعات لازم؛ تعهد گرفتن از افراد کلیدی و فراهم نمودن امکان مشار کت برای افراد جامعه مشکل خواهد بود. اج- شناسایی تهد.یدات: در اين مرحله؛ تهدیدات موجود در جلمعه آشکار می‌شوند (گرچه مشخص نمودن تمام تهدیدات غرسكن ست د- توصیف تهدیدات: در این مرحله: تهدیدات میجود در جامعه تحلبل می‌شیند. تهدیدات مشاب سمکن است در مناطق مختلف به صورت‌های متفاوتی تظاهر یبنده زيرا بين جوامع خاص؛ محبط اطراف و نهديدات موجود در آن؛ نداخل یجید دارد.

صفحه 36:
بخش‌های مختلف فرایند ارزیابی آسیب‌پذبری ه- توصیف جامعه و محيط اطراف: اطلاعات مرتبط راج به اراد ویژگیها یا محیط اطراف را که می‌تواند بر نهدیدات تأثبر گذاشته با تحت تأثیر آن قرار گیرد: مشخص می‌کند. در این مرحله ممکن است تهدیدات اخته شوند. و- توصیف اثرات تهدیدات بر جامعه: اين مرحله نیز جزء آسیب پذیری جامعه محسوب می‌شود وعبارت از آن چیزی است که احتمالاً در یک تصادف. حادثه؛ فوریت یا فاجعه‌ای که دارای یکك تهدید واحد با تهدیدات متعدد اسث؛ روی خواهد داد. ز- آولویت‌بندی تهدیدات : تهدیداتی را که در ابند باید مورد توجه فرار گیرند و آنهایی را که می‌نوال پرداختن بدانها را به آينده موكول نموده يا حتى آنها را ناديده كرفت» بر اساس اثرات احتمالی و میزان آسیب پذییری جامعه مشخص میکند. ح- ثبت: تمام نتایج و تصمیم گیری‌ها برای قضاوت درباره کارهای صورت گرفته و کارهایی که باید در آینده جهت آماده سازی صورت گگگگووورات.

صفحه 37:
مشکلات فرایند ارزیابی آسیب پذبری الف- اطلاعات: عدم وجود اطلاعات در مورد برخی تهدیدات عدم آگاهی راجع به صحت اطلاعات موجود عدم وجود اطلاعات بسیار زیاد راجع به سایر تهدیدات عدم وجود اطلاعات بسیار زیاد راجع به جوامع مشکل بودن تعیین داده‌های مرتبط ب- آگاهی: عدم آكاهى جامعه یا گروه برنام‌ریزی راجع به روش‌های ارزیایی آسیب‌پذیری عدم آگاهی راجع به تهدیدات خاص ج- نگرش‌ها: سازمان‌هاءبه خصوص سازمان‌های پاسخ و که کار ارزیابی آسیبپذدیری ‎i Sass oad‏ 8 3

صفحه 38:
مشکلات فرایند ارزیابی آسیب پدیری د- حوزه پروز معرقی ضعیف ناحیه‌ای که در پروژه ارزیابی آسیب پذدیری تحت پوشش قرار می گیرد تلاش برای آنالیز بیش از حد تعیین ميزان جزئيات لازم در توصيف جامعه و تهديدات نشان دادن توصيههاى غيرقابل دسترسى و غيرواقعى ه- سفت و سخت گرفتن فرایند: گنجاندن توصیفات موجود درباره جامعه و قهدیدات درون یک چهارچوب بسیار سفت و سخت پیگیری مراحل فرایند ارزیابی به صورت غیرقابل تغیبر و عدم امکان باز گشت به مراحل قبلی در صورت لزوم و- ناكامى قرايند: ‎Sol Soe‏ جامعه و كروه برنامه ريزى در فرايند ارزيابى آسيب بذيرى (آناليز مشكل)؛ ناموفق شوند و خواستار شروع برنام ی رای شرایط اضطراری (-ل مشکل) بشند. برثامه‌زیزی و انجام جربان کاهش آسیب پذیری در شرایطی که ارزیابی آسیب پذیری به طور رسمی آغاز شده اما هنوز کا سامت نز می‌تواند آغاز فر3ة

صفحه 39:
انواح زیرساخت ها ومنابع كليدى كشور زیرساخت های کشاورزی وغذا زیرساخت های دفاعی زبرساخت های انرژی زیرساخت های بهداشتی درمانی مراکز وکارخانجات پتروشیمی ومحصولات دیگر شیمپایی ‎a‏ مهم بازرگانی کشور مراکز مدبریت بحران کشوردردستگاه های مختلف مراکز هسته ای کشور مراکز مخابرات و فناوری اطلاعات کشور مراکز پست وتلگراف کشور سامانه های حمل ونقل کشور مراکز دولتی کشور

صفحه 40:
اصول اساسی سامائه حفاظت زیرساخت ها ح ۵ ۵ و ۵ ۵ ‎COV,‏ برنامه ریزی مبتنی بر مدیریت تهدیدات رعایت چارچوب وفرآیند مدبریت تهدیدات زیرساخت ها توزیع وتشریک اطلاحات در ساماه(شبکه ای) حفاظت امنیت اطلاعات(شبکه ای) فرماندهی ولحد وتبعیت از سامائه ملی مدیریت سانحه. رعایت اصول هماهنگی هماهنگی با سندهای جامع دیگر مرتبط با پدافند خیرحامل ومدیریت بحران ودفاع خبرنظامی افزایش آگاهی حمومی درزمینه زیرساخت ها واهمیت آنها اجرای برنامه های آمرزش ومالورمکرر دراین زمینه درکشور 0. هدایت تحقیق وتوسعه و فاوری دراین زمینه 0 توسعه» افزایش امنیت و نگهداری سامانه های داده ای ©. بهبود کیفیت مداوم در برنامه حفاظت زیرساخت ها ©». تامين مداوم منابع مالى مطمئن وهايدار

صفحه 41:
عملیائی نمودن چارچوب وفرآیند مدیریت تهدیدات زیرساخت ها بازخوردهای اجرایی

صفحه 42:
sits nails toch

صفحه 43:
پیش بینی بحران * للف: پیش بینی از بحران: کلیه اقداماتی که موجب پیش بینی وقوع بحران ها و همچنین باعث جلوگیری از اثرات مخرب آّن بر جامعه شود در این بخش مورد بررسی قرار می گیرد. ۴ احداث سدها و یا اقدامات انجام شده جهت جلوگیری از طفیان رودخلنه ها * مقاوم سازی ساختمان ها برای مقابله با زلزله و .

صفحه 44:
مزابای پیش بینی - حفظ جان مردم و کاهش تعداد زخمی شدگان - پیشگیری یا کاهش خسارت های ‎le‏ - کاهش خسارت به ساختار اقتصادی - به حداقل رساندن جابچایی های جمعیتی و فشارهای اجتماعی - به حداقل رساندن خسارت په زمین های کشاورزی - حفظ و آماده نگه داشتن امکانات و موارد مورد نیاز در زمان بحران - حفظ امکانات زیربنایی از تخریب - حفظ بهداشت فردی - کاستن از بار تعهدات و مسئولیت های قانونی دولت و مسئولان دستگاه های همگانی - جلب حمایت ها و پیامدهای سیاسی مثبت برای اقدامات دولت

صفحه 45:
آملدكي آمادكى عبارت است ازكليه عمليات و اقداماتى است كه دولت هاء جوامع و همجنين افراد را قادر به انجام عكس العمل سريع و كارا در مواقع بروز بحران مى نمايد. آمادكى شامل مجموعه اقداماتى است كه توانايى سازمان را در انجام مراحل مختلف مديريت افزايش مى دهد. اقدامات آماده سازی شامل: تهیه یک برنامه ضد بحران برآورد دقیق منابع آموزش پرسنل

صفحه 46:
اولین گام در ننظیم برنامه آما دگیی مدیریت بحران * پیش بینی و تجزیه و تحلیل حوادثی که احتمال وقوع آنها وجود دارد * ارزیابی نیازها ۴ تصورات و طرز تلقی چامعه * برآورد مناپع و امکانات موجود "" دست به كار شدن برای اجرای یک برنامه آموزشی همگانی

صفحه 47:
‎bulge Cole,‏ زیر درمکان یابی دارای اهمیت بوده و در زمان بحران می تواند در کاهش صدمات و خسارات ثربخش باشد ‏" از این رو رعایت ضوابط زیر درمکان یابی دارای اهمیت بوده و در زمان بحران می تواند در کاهش صدمات و خسارات اثربخش باشد. ‏فاصله مناسب با مراکز ثقل مجاور ‏فاصله مراکز حیاتی از شهر ‏شکل ۰ حجم ؛ اندازه مراکز حیاتی و توجه به حجیم نبودن ‏امکان اجرای ماموریت ‏وسعت لازم مکان به منظور پراکندگی ‏همرنگی و هماهنگی با محبط طبیعی (کوهستانی» کویری. جنگلی» ‏روستایی شهری» ساحلی و ۰..)

صفحه 48:
دور بودن از مراکز تولید محصولات خطرزا ( مواد شیمیایی» انبارها؛ زاغه های مهمات تا امکان حفاظت فیزیکی باتوجه به شرایط ( سیاسی, امنیتی و ...) قابلیت پدافند هوایی از مراکز استفاده از عوارض طبیعی كول سرزمیی احتراز از نقاط شاخص ناوبری ( جاده اصلی اتوبان د کل فشار قوی» خط آهن و..) فاصله مناسب از شهرهای بز رگ عدم استقرار در دالان های هوایی نبود در مسیر و پستر رودخانه ها و گسل ها

صفحه 49:
مکانیابی نیر و گاهها از لحاظ ملاحظات بدافند غير عامل * - فاصله مناسب از مرز و استفاده از عمق سرزمینی مناسب جهت تعیین مکان نیروگاه -سازه نیر و گا ه های برق - آبی از استحکامات مناسب برخوردار گردد - تجهیزات الکتریکی نیروگاه در محدوده سرباز توسط چتر های محافظ از اثرات تخریبی بمب های گرافیتی محافظت گردد - سازه زیر زمینی نیرو گاه از سربار مناسب در برابر بمب های تخریبی طراحی گردد .و رعایت پراکندگی نیروگاه در سطح با در نظر گرفتن اولویت قسمتها (هرقسمت با و ‎OE‏ 2 > آپ انتقالی از طریق تونل انتقال به توربين هاى نيروكاه از نفوذآب آلوده مضاف به مواد خورنده دتنتگاه ها و تجهیزات از جمله توربین ها و .. محافظت گردد

صفحه 50:
- پوشش گیاهی مناسب جهت استتار سازه زیر زمینی و همرنگی با محدوده زمين های همجوار - جلوگیری از انتشار امواج الکتریکی جهت جلوگیری از محل دقیق اجزاء اصلی و قلب نیروگاه # - پیش بینی لازم جهت بازسازی سریع قسمت های از کار افتاده و یا فرسوده پیش بینی کنترل و مدیریت بر صادرات به کشور همسایه - پیش بینی صادرات و واردات برق با کشور همسایه» شناسایی و درگیری منافع همسایگان خارجی و یا گروهکهای داخلی پیش بینی جایگزینی نیروگاه های دیگر در صورت از مدار خارج شدن وكام - ایجاد اتگیزه جهت حفاظت مردم و مقامات محلی با اشتغال و طرح های مختلف با منافع جانبی نیروگاه از جمله کشاورزی ‏ دامپروری و ... احداث

صفحه 51:
مراحل قبل از بحران بیشترین اهمیت را در چرخه مدیریت بحران داشته و به همین دلیل بلید بیشترین هزینه ها در لین مرحله انجام شود که ۳۰ درصد هزینه ها ز ۰۱۰۰ هزینه ها را در بر می گیرد. هر اندازه که به مراحل قبل از بحران اهمیت ی داده شود. هزینه های مربوط به مرحله حین و پس از بحران کاهش خواهد تمودار شماره 1 فرلیند مدیریت بحران. مراحل مديريت بحران و بيشكيري هو ‎oa‏ 96 ‏هزينه‎ 0 osu خدمات لضطراري © me بازسازي © a mle مراحل مدیریت بحران

صفحه 52:
كاهش آثرات مخرب * کاهش اثرات مخرب: کلیه عملیات و اقداماتی که تحت یک برنامه منسجم و جامع جهت کاهش اثرات بحران در یک کشور و یا برای منطقه خاصی انجام می گیرد را می توان به عنوان کاهش اثرات بحران نام پرد. * تهیه و کاربرد کدهای ساختمانی به منظور کاهش خسارات و آسیب های ناشی از زلزله پرای ساختمان ها

صفحه 53:
آمدادرسانی * امداد رسانی: فعالیت های مربوط به امداد رسانی معمولاً کلیه عملیات و اقداماتی که قبل و بعد از وقوع بحران می باید صورت بگیرید را شامل می و۴ عملیات و اقداماتی که در جهت حفاظت از جان مردم . تأسیسات و دارایی های موجود صورت می پذیرد.

صفحه 54:
وظایف مدیر بحران» حین بحران * اجرای برنامه های طراحی شده از قبل * فعال نمودن سیستم های ضد بحران * عملیات نجات و جستجو * تمهیدات اگگطراری برای غذا ؟#شریناه و کمک های پزشکی و غیره ۴ بررسی, ارزیابی و برآورد فاجعه * اقدامات مربوط په تخلیه جمعیت و مکان ها

صفحه 55:
زمانی! که بحران انفاق افتاده برای اتخاذ تصمیم صحیح, به داده هاء اطلاعات؛ (مکان انا ‎S| Sealy‏ 999 #عوبزکر دو مرحله قبلی بعتی پیش بینی | آمادگی » برنامه ریزی/ آموزش انجام نداده بابك شاهد بروز بحران جدیدی در دل بحران رخ داده. خواهيم بود كه مرتباً با تصميم هاى عجولانه و نسجيده نه تنها بر وخامت اوضاع مى افزاييم بلكه بحران هاى جديدى مى آفرينيم كه حتى قابل شناسايى نيستند و فقط عوارض ناشی اززنها مرتباً در كنترل بحران اصلى خلل ايجاد مى كندد

صفحه 56:
بهبودي * بهبودی: این بخش از چرخه مدیریت بحران شامل کلیه عملیلتی است که به منظور عادی سازی شرایط وقوع بحران صورت می پذیرد. * مرحله بهبودی و عادی سازی اوضاع معمولاً تولم با بهسازی و باز 9

صفحه 57:
بازسازی * بازسازی: توسعه فزاینده عمرلنی و مدرنیزه شدن جوامع دارای رابطه فی مابين با بحران و مدیریت بحران می باشد چرا كه بحران به عنوان عامل اصلی تهدید کننده برنامه های توسعه عمرانی کشورها همواره تأثیر بازدارنده ای پر روند توسعه کشورها داشنه و پخشی از منابع و امگانات کشورها را از مسیر تخصیص به برنامه های توسعه باز داشته و این منلیع و امکانات را جهت مقابله با بحران ها و خرلبی های ناشی از آن اختصاص می دهد.

صفحه 58:
هماهنگی و اطلاع رسانی در مدیریت بحران * ۱- مرکز مدیریت بحران باید برآوردی نسبتاً درست از خطر داشته و منلبع سازمانی موجود را برای اقدامی یکدست و هماهنگ در برابر خطر هم سو و هم جهت نماید. ۴ ۲- مرکز مدیریت بحران باید از این موضوع اطمینان یابد که سازمان های امدادگر به خوبی در کنار یکدیگر کار کرده و همه با وظلیف. مسئولیت ها و رسالت یکدیگر آشنا هستند.

صفحه 59:
منایع اصلی کمک کننده در مراحل مختلف مدیریت بحران

صفحه 60:
نقش اطلاعات در مدیریت بحران * اطلاعات همواره به عنوان مهمترین ‎ale Cand‏ تصمیم گیری در هر زمینه ای و در هر کشوری, از جایگاه ویه ای برخوردار است. فناوری اطلاعات یکی از پایه های اساسی اقتدار کشورها محسوب شده و زیر بنای ثبات اقتصادی, سیاسی. فرهنگی کشورها را تشکیل می دهد. * مدیریت بحران فرآیندی است که طی آن برای رویارویی با وضعیتی دشواره همه برنامه ریزی هاه سازماندهی ها و کنترل های گروهی بسیج شده و با توجه به وضعیت موجود و اطلاعات در دسترس بهترین و مناسب ترين تصمیم توسط مدیران بحران اتخاذ می شود.

صفحه 61:
پیش نیاز هر یک از مراحل چها رگانه مدیریت بحران " تهیه اطلاعات جامع و کامل از وضعیت موجود ۴ رانک برآورد عملانی حمت ازاته انیت های امتادرسانی ۴ ایجاد یک شبکه ارتباطی جهت اطلاع رسانی سریج و صحیح " با توجه به گسترش ]] در تمام زمینه ها و نیز فواید بی شمار استفاده از لن» خصوصا در مواردی که حجم داده ها و پردازش آنها بسیار بالا اتتت. استفاده از آمن در مدیریت بحران بسیار حیاتی است.

صفحه 62:
اهميت استفاده از 7۱ در مدیریت بحران

صفحه 63:

صفحه 64:
مهمترین عناصر در پیاده سازی سیستم اطلاعاتی ۱- زیر ساخت ها: مدیریت بحران یک فعالیت اطلاعاتی و به شدت نیازمند ارتباط است» زیرساخت اطلاعات. کلید اصلی تمام جنبه های مدیریت بحران می باشد. ۲- ذخیره . جسنجو و بازیابی اطلاعات : پروسه تصمیم سازی در تمام بخش های این سیستم . بر پایه مقدار بسیار زیاد اطلاعات می باشد که همواره در حال افزایش و روزآمد شدن می باشند . ۳- سازگاری با قللب ها: اطلاعات به اشتراک گذاشته شده می توانند با قالبهای مختلف ارائه شوند. تفاوت در این قالبها به دلیل وجود قوانین و نیازهای مختلف در هر سازمان» تفاوت معانی در آرائه های مختلف یک داده را بوجود آورد. ۴- اشتراک داده ها: استفاده از تکنولویی اطلاعات و نیز امکانات الکترونیکی. موانع موجود در,همکاری» اشتراک داده ها و نیز ارتباطات را کاهش داده است.

صفحه 65:
اطلاعات مورد نیاز از پهنه مناطق بحران زده ۱- موقعیت منطقه ۳- بررسی اپعاد خسارات و محدوده خسارت دیده و میزان خسارات وارده ۳- بررسی راههای ارتباطی ۴-تعداد و وضعیت نیروهای امدادی در منطقه ۵- تعداد تخت های بیمارستانی ۶- اقدامات بهداشتی لازم جهت پیشگیری از توسعه بیماریها ۷- میزان کمکهای مردمی . پایگاههای امدادی ۸- تعداد جمعیت ساکن در منطقه ‎-٩‏ تیه نقشبه های مربوط به مناطق مسکونی ‏۰- بررسی راه های دسترسی؛ ‏۱- بررستی منابم موجود در منطقه از قبیل آب . غذا ۰ پوشاک » چادر » ۲- تعیین محل الگگاووموفت خسارتآدندگان و س

صفحه 66:
مراحل مختلف یک سیستم اطلاعانی

صفحه 67:
سامانه جمع آوری . نمایش و تحلیل اطلاعات ‎as‏ ات

صفحه 68:
نمایی از یک سیستم اطلاعات جغرافیایی

صفحه 69:
(CAD) 925 428 9 ‏طراحی‎ نفسه كاريري اراضي راهماي نقشه

صفحه 70:
GIS ‏کاربردهای‎ تهیه نقشه های حوادث و بلابای طبیعی نقشه هاى ‎Siteselection) ). gb Olt‏ فراوری های متنوع زمین شناسی تحقیقات اکتشافی در زمینه شناسایی روابط متقابل مکانی میان مجموعه داده ها منابع آب و آبخیزداریم کشاورزی و برنامه ریزی برای. کاربری اراضی جنکلداری و مدیریت حیات وحش تجارت صنعت حمل و نقل؛ ارتباطات و . سازمانها سرویسهای اضطراری. نظامی تعلیم و ترییت

صفحه 71:
كاريرد تعاوبر ماهواره ا درجم آوري اطلاعات

صفحه 72:

صفحه 73:
نهیه تصویر نقشه های مختلف ها

صفحه 74:
منابع : ای غير محمد محمد: دكتر عامل . ‎cos‏ ‏انستنیهای پدافند غب دانستني کتاب گرفته از ‎DUS‏ ‏و

صفحه 75:
تقدبر و نشکر از لستاد عزیز و گرامی جناب آقاى مهندس اسدی

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان