صفحه 1:
نقوش بعد از اسلام
كرداورندكان :
Pee) oor) IR) re)
صفحه 2:
40
مورفم
با شروع دوران تاريخى و تمدن بشرى. مسئله نقوش تزيينى
بيشتر مورد توجه قرار كرفته است و به دنبال آن؛ هميستكىٍ
۱
تزیینی که در تمام هنرهای امروزه اعم از کاشیکاری.گچ بری و
... بوده است. در هنر پیش از اسلام میتوان جستجو کرد.
معماری اسلامی نیز دارای پایه و اساس تنگاتنگ با هنرهای
ل ل re
داشته است. نقش و اهميت هنر قبل از اسلام بر هيج
يزوهشكرى بوشيده نيست. هنر تزيينى يك ملت جيزى
نیست که یک شیه شکل بگیرد آن هم در سرزمینی پر سابقه
1
٩ ROE Pe Ya CEPT
صفحه 3:
6
هرهم
00 ا ا ا ا be Rcriee ay
نقوش تزيينى در ادوار مختلف. مشخص شده |
بیشتری صورت گیرد . با بررسی وضعیه
eae ee eS he Bae Le hee eter Tele TT nL Sete oS
1 ech See eo TUM y eee eT Sy
صفحه 4:
یانب از اسلا
هنر اسلامی در پرتو عوامل مشترک زبانی. 1 57
دینی, اعتقادی دارای روحی یگانه می
گردد و این از وجوه مشترک هنر اسلامی
و ۱
en a mer er ال
دارد و هدف آنن بیان وحدت است.
هنرمند مسلمان وحدت را در كمال صورت
CRE ere ا ۳[
كه بار معنايى رمز يردازانه دارند. هنر
ROWSE Ee Berat ye Ter
صفحه 5:
ط ابن سیناء فارابی. ابوریحان و زکریای
رازى بين قرون دوم تا ينجم و ۱
مصور كردن داشتند مصور سازى رو به كمال مى رود. از آتجائى كه شهر بغداد مركز توليد
۱
نقاشى كاخ جوسق الخاقانى (قرن سوم)
صفحه 6:
Bre patyerd
نقاشى ديوارى نيشابور (قرن دوم)
نقاشى ديوارى نيشابور (قرن دوم)
صفحه 7:
۳
با تصويركرى يحيى ابن محمود الواسطى؛ رسايل اخوان
DOr ae Rat ocr RUS hod
RENN en emo ore Meer ا Cy Oc NT ROPE FO a
ere perl enemas Terk RCS Is RC) rs 0 Nera ek Re Re recon
Ce eee eet SPS tee ke ede DS eee perenne ee
PSRs Cnc re ane eGR Ne ene ce Ren eter SPN Nr ems
Rea Rene rence eres eee}
puss نسخه های شاهنامه بنام شاهنامه کاما و
9 Recker) eee Rel ee ee cd
روی متنی که از قبل رنگ آمیزی شده است. کار شده اند. چهره ها با چشمهای بادامی و لیاسها با گل و
اه به سبک اسلیمی تز:
ن می شوند. از نگارگران معروف این دوره ابوتراب و فخرالدین حسین
بديع نقاش را مى توان نام برد.
صفحه 8:
خوشنویسی و تذهیب: به خاطر اشاعه ی
۱
و خوشنویسی از همان ابتدا احساس می
شود. اولین خطی که برای قرّن به کار می
رود خط کوفی است و تا مدتى اين خط مورد
ا ل ل كن
جهت این خط را کوفی می نامیدند که در کوقه
و توسط عده ای از داتشمندان کوفی ابداع
شد و نخستين کسی که خط کوفی را نقطه
گذاری کرد «ابوالاسود دولی» است
صفحه 9:
of,
Tae
ee rete rede) se ele eee hu eee aera eke Se) Ss Resets reed
ference ل Se ker ae) ke Se eee a tee Re ee)
احساس مى شود. در اين بين تذهيب نيز شايع مى شود به اين صورت كه لابلاى سطرها و بين خطوط را با
۰ 7 Ry ss)
دو شیوه بود:
-١ خط كوفى براى سردرهاء كتيبه ها و بناهاى مذهبى: البته از خط ثلث نيز براى قطعات درشت و نوشتن
کتییه استفاده می شده است که با استخراج از خط ل 2200
اس ۱
تس تم( را
eee a Eee) ee Ske ed kU eee eae
م- خط نس براى
در قرن هفتم آن را متحول می کند.
صفحه 10:
نوی زب
ا ا ال ل
قرآن و كتابهاى مذهبى به كار مى رفته ولی از قرن دوم به بعد با ترجمه
eee LE) ا Ferre
OSE eke eee ee ke Tee eee rea
ن خطوط را با رنكهاى طلايى با آب طلا زراندود مى كردند. در
بكار مى رفت كه داراى دو شيوه بود:
0
panes ا ا ا 1
۱
بعد از او این توا و Se ا ا ليث SES
nc ea Re ok aCe Cn Reese ey ل 0
کی ار یز 3
م- خط نسخ براى كتابت: اين خط را ابن مقله در قرن سوم هجرى
Ee Stee MU] Nerd ا ال م لل ل 0
53
صفحه 11:
شود که به خط
شود. در اين نوع
در قرن جهارم نوعى خط در ايران اب
ilu! 595 )2595 ل كا
خط, کشیدگی مدها بیشتر می باشد.
رشد بی نظیرٍ این خط و تزیبنی شدن آن منجر به نوعی خط
nt eee Tee SE nner) ۱
صفحه 12:
ne oh,
و ب Ke
در سرت هس
۱
ere) ۳
تجلید: یکی از راههای ارزش گذاری به کتاب صحافی و جلد
۱
سوخت نقش اندازى مى شوند. بعد از اين مرحله لابلاى
۱
و
ات
جلدهای اولیه اسلامی در ايران تحت تأثیر جلد سازی قبطی
(مصر علیا) که دارای نقوش هندسی هستند قرار داشته
اند
صفحه 13:
: رد یت MC ess erry
SCTE rns Tee Ee Seed
: به وسيله 0 0 Serine a eer)
ا از 20 جهت ee een el ad
تست Ae ن از خصوصیات اصلی سفالگر:
ا ل ل
«- ظروف زرين فام
صفحه 14: