معماری و عمران

نمونه موردی ترمینال

صفحه 1:
معرفی نمونه ترمینال

صفحه 2:
مترمربع / ۱۰۰ مترمربع و ۰۰۰ ۸ فاز اول پایانه مسافربری کاوه در شمال شهر اصفهان با مساهتی نزدیک به ۰۰۰ ۵ مترمربع خضای سبز در آذرماه ۱۳۷۰ اختتاع شده است و هم اکنون ۱۶ شرکت مسافربری بطور / زیرینا و ۰۰۰ متوسط روزانه مدود ۱۲ هزار نفر مسافر را به اقصی نقاط کشور انتقال میدهند

صفحه 3:
۱ هتل مجهز به سرویس کامل با ظرفیت ۸۰ تخت -۲ رستورآن -۲ حمام -عا خوایگاه و استرامتگاه رانندگان با ظرفیت ۷۰ تخت -۵ تعمیرگاه جهت اتویوس -# خدمات تاکسی و اتوبوس شهری و تاکسی تلفنی (تاکسی سرویس بانوان) ۷ ومود ۱۶ دفتر شرکتهای مسافربری -۸ امداث پارک سلامت و نصب دستگاههای ورزشی -۹ نمازفانه های مرکزی مسجد قبا و شش باب نمازفانه مردانه و زنانه در سکوهای سوار شدن مسافر -۱۰ وجود ۱۴ باب خروشگاههای مجاد غذایی. پوشاک. کادویی. منایع دستی و ...

صفحه 4:
ات۱۳ -۱۱ جایگاه پمپ گازوئیل با ۳ پسپ دو نازله در سالنهای انتظار پایانه 2- ۲.0 جمود 4 دستگاه -۱۳ نصب + دستگاه شارژً تلفن همراه در پایانه ۱۴ وجود پله برقی عابر پیاده در مقابل پایانه -۱۵ راه الدازی اتاق مادر و کودک در پایاله -۱۶ وجود دستگاههای خودپرداز در پایانه اکنون به برفی از ویژگی های شاخص این طرع می پردازيم: ١-رعايت‏ سلسله مراتب دسترسی از بزرگراه مجاور ن به داخل پایانه,بطوریکه در ابتدا یک عقب نشینی در ممل قرارگیری اتوبوس ‎oslo‏ شهری قرار داده شده ,سپس پارکینگ خودروهای مشایعت کنندگان در سه ردیف قرار دارد و بعد از آن هم ممل پیاده کردن مسافران تاکسی سرویس ها قرار دارد که بطور منظمی در کار یکدیکر قرار داده شده اند.

صفحه 5:

صفحه 6:
۲-ورودی ترمینال ا[ یک خیابان فرعی مجاور صورت میگیرد که نقش عمده ای در کاهش ترافیک پزرگراه کاوه دارد. ۳-پس ا[ ورودی ,ممل توقف اتوبوس های از راه رسیده قرار داده شده که در مجاورت آن نیز پارکینگ تاکسی های وییّه ترمینال جای دارد که امکان جابجایی مسافران از راه رسیده را با ایجاد کمترین فاصله برای حمل بار تسهیل میکند. ۱-۲۴ستراهتگاه رانندگان اتویوس ها که در کنار پارکینگ اتویوس های متوقف و تعمیرگاه ها و به دور از سر و صدای داخل ساختمان پایانه قرار دارد,ممیط مناسبی را برای استرامت کنندگان فراهم میکند.

صفحه 7:

صفحه 8:
ومود پمپ گازوییل در داغل ترمینال,از تردد اتویوس ها درخیابان شهر جلوگیری می کند. ¥- ورودی ‎slo‏ متعدد به داخل ساختمان پایانه ورود و خروج مسافران را راهت میکند.فضای یک دست,شفاف ,باز و یکدست دافل ساختمان پایانه , سیرکولاسیون بسیار روانی بوجود می آورد بطوریکه هر گوشه ساختمان به جاهای دیگر اماطه کامل دارد و بدین ترتیب نقاط کور چندانی وجود ندارد. ۷- ممل فروش بلیطا شرکتهای مساخربری در دو سمت هشت ضلعی هایی ومود دارد که در سمت شمال سافتمان قرار دارد و فضاى باز هشت ضلعى شکلی جلوی آنها , از ایجاد افتلال در مرکت یا وجود صف مسافران برای خرید بلیط جلوگیری میکند.

صفحه 9:

صفحه 10:
۸) هر شرکت مسافریری سالن انتظاری مخصوص به خود دارد که در مجاورت همان شرکت قرار گرفته است و این سالن های انتظار هم مشرف بر ممل سوار کردن مسافران همان شرکت است به طوری که مسافران می توانند با قرار گرفتن در سالن اتتظار از وضعيت اتوبوس ها اطلاع يافته ‎٠‏ بدون هيج گونه نگرانی راس ساعت مقرر از سالن فارج شده ‎١‏ از ازدمام بی مورد در کنار سکو های سوار شدن امتناب کنند.

صفحه 11:
9( قسمت دداری پایانه ( ۱ سمت چپ ترمینال قرار 5 وا ۶ 7 قسمت اداری پاینه داده شده که شامل دفتر 5 7 8 | ‎The‏ نظارت بر شرکت های اتوبوسرانی دفتر فنى ترمینال . دفتر رسیدگی به شکایات. دفتر رئيس ترمينال و ... است واز ساير فضاهاى ترمینال مجزا است.

صفحه 12:
در کنار خصوصیاتی که ذکر شد معایبی هم ومود دارد که در ادامه توضیع داده خواهد شد ‎)١‏ با توجه به همشکل بودن باجه های فروش بلیدا و عدم ایجاد تمایزی هرچند اندک که موجب ایجاد نقاط نشانه شود ,از لماظ بصری ممکن است مسافر در پیدا كردن شركت مسافريرى يه خصوصى دهار سردرگمی شود. ‏۲) طرز قرار گرفتن سکو‌های سوار شدن مسافران به گونه ای است که با تومه به تعداد زیاد اتویوس های هر شرکت و تعداد کم سکو ها,پارک کردن اتوبوس ها در پشت اتویوس های متوقف در سکوها را به دتبال دارد که موجبات کندی هرکت و افتلال در روند سیرکولاسیون را به ‎Dds‏ دارد , که اکر سكوها به گونه ای طرامی می شدند که اتوبوس ها پس از قرار گرفتن در آنهاء احتياج به دنده عقب گرفتن و امتمالا رفع مشکل مزاممت سایر اتویوس ها را نداشتند . بالطبع چنین مشکلاتی به ومود ثمی آمد بارها دیده شده است به خاطر وجود چلین مسائلی ۰ مساغران یک شرکت دقایقی نه چنداه کبتاه دچار معطلی شده اند.

صفحه 13:

صفحه 14:
۳) خضای سبز پایانه مذکور هرچنداز لماظا ابعادى بزرك و مناسب است اما ممل قرار گیری ن به گجنه ای است که چون دور از سافتمان ترمینال قرار دارد مسافرانی را که می خواهند ساعاتی را در خضای باز ترمینال استرامت کنند وا می دارد که به خضاهای سبز کوچکی که در جلو و اطراف ترمینال قرار دارد و به این منظور طرامی نشده است پناه ببرند که منظره نامطلوبی را ایجاد می کند. ۴) قرار گرفتن ‎USL‏ اداری در خضای نسبتا دوری از ترمینال باعث شده است که این پارکینک عملا کارایی خود را از دست بدهد و کارمندان خودروهای خود را در اطراف قسمت اداری پارک کنند.

صفحه 15:

صفحه 16:
evans ye cae ox pba a gi as ‘opin ‏مان‎ laid 1S aia oe فرمشتاممان مايحتاع و سيغات مساغرين. تعمیگاه ob as Ss

صفحه 17:

صفحه 18:

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:

صفحه 22:
مسامت پاسیوها تعداد گلدان و فلاورباکس تعداد درفت و درفتچه تعداد نیروهای حفظ و نگهداری خضای سبز مترمربع ۹ مترمربع ۳۸۵ مترمريع ۳۲۴ مترمربع ‎genase‏ ‏۱۴۰ مترمربع ۷ مترمریع ‎osc PAK‏ ۰ امصله عا نفر

صفحه 23:

39,000 تومان