صفحه 1:
Gund Hall
| iain:
Die
7
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
۳ vie
«wat سب 0
صفحه 6:
صفحه 7:
صفحه 8:
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
a 3
سس -
مدرسه معماری میس وندروهه
صفحه 23:
صفحه ۲۳
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
۱۳۰۰
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30:
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
صفحه 48:
صفحه 49:
صفحه 50:
صفحه 51:
صفحه 52:
صفحه 53:
صفحه 54:
این پروثه ۵/۲۶ میلیون تأکید بر استفاده از آجر شيشه های عایق انرژی و مس
براقت كد و كر مواد سارگا يا خبط ريدت رد تاقل ۲۰ مود سای
دی موه در فاصله اي كمد از STG Ml ae ata pal leer
محیط زیست به خاطر حمل و نقل طولانی مصالح ساختمانی جلوگیری شود .
صفحه 55:
صفحه 56:
صفحه 57:
۳ 2
صفحه 58:
صفحه 59:
صفحه 60:
صفحه 61:
صفحه 62:
صفحه 63:
صفحه 64:
صفحه 65:
صفحه 66:
صفحه 67:
صفحه 68:
صفحه 69:
صفحه 70:
دانشکده هنر ۲6/۲۱ در اسرائیل
صفحه 71:
صفحه 72:
5 administration
صفحه 73:
1 classroom 1 کوج 2
2 506068 ۲06۲ }
3 multipurpose hall
upper floor
صفحه 74:
صفحه 75:
صفحه 76:
دانشگاه هنر و معماری هاروارد
دانش گاه هاروارد ک ه دارای فض ای جمعی نزدی ک ب ه هم(شبیه
بقچه) ویک اندازه ک ه ن ور آن ب ه ص ورت SKY-LITب دین مع نی ک ه از
یرد.
ره می گ
نایی طبیعی به
روش
صفحه 2
صفحه 3
نوع حجم در نظرگرفته توسط معمار که تاکید به استفاده از نور طبیعی برای فضای
کار دارد.
صفحه 4
صفحه 5
ن
فضای کار که به صورت اتاقک های کوچک مخصوص هر دانشجو پارتیش
شده و فضای خصوصی را به وجود اورده ودر عین حال ی ک تعام ل جمعی و
بصری را به همراه دارد .به عنوان مثال فردی که از پله ها حرکت می کن د ب ه
راحتی می تواند دانشجویی را که در حال کار است ببیند.وجود نیم طبق ه های
مشرف نیز به تعامل بصری بیشتر کمک می کند.
صفحه 6
به مسیر پله توجه کنید که از قلب فضای کار دانشجو می گذرد وبه گنجه هایی
می رساند که می تواند محل قرار دادن مجله یا روزنامه باشد.نکته قابل توجه
تعاملی است که بین فضاها برقرار است.
صفحه 7
صفحه 8
مؤسسه معماري هلند به يك انسجام معماري دست يافته كه باوجود اجزاء مختل55ف
به يك كليت جذاب و محرك مي انجامد .اجزاي برنامه به گونه اي ب55ه هم متص55ل
شده اند كه كارآيي مؤثر داشته باش555ند و در م555وارد الزم انطباق هاي ضروري را
ايجاد نمايند .اجزاي اصلي مؤسسه كه شامل موزه يا سالن نمايش ،آرش555يو ،ات555اق
كنفرانس و ساختمان مديريت در 4ساختمان متفاوت قرار گرفته اند كه کارآيي هر
كدام از اين ساختمان ها از روي ظاهر آنها قابل تشخيص است.
مدرسه معماری ندرلند در شهر نتردام
صفحه9
صفحه 10
صفحه 11
سالن مركزي دو ورودي دارد؛ اولي از طريق يك شيب بتني كه از خيابان
مالي وارد مي شود و ديگري از طريق يك پل چوبي كه روي استخر پارك
مجاور مؤسسه احداث شده است وارد فضاي اص لي مي ش ود .ب ه محض
ورود به ساختمان يك فرد جذب ارتباط تصويري اجسام و طراحي محيط
پيرامون خود مي شود .اين محيط ش امل تركيب زيبايي از رن گ ها و
اجسام و نورپردازي مي شود .سالن اصلي مديريت كه با يك ديوار شيش ه
اي شفاف كه بر ستون هاي بتني بنا شده اس ت و س قف آالچيق مانن د
آلومينيومي ،نمادي كليدي از زندگي شهري است.
صفحه 12
صفحه 13
صفحه 14
طبقات باال و كتابخانة عمومي مؤسسه مشرف به ش هر روتردام اس ت .در
كنار اين سالن موزة مؤسسه قرار گرفته است كه با آجرهاي قرمز پوشيده
شده است .طبقات سالن نمايش توسط پله هايي مدور به يكديگر متص ل
شده اند و ارتباط بين طبقات از درون سالن قابل رويت است.
صفحه 15
صفحه 16
سالن كنفرانس مدور كه بيشتر از جنس شيشه و چوب ساخته شده اس55ت از رو
به رو به سالن اصلي متصل است .ساختمان آرش5يو كه انحن5اي ماليمي دارد ،از
جنس ورق هاي استيل پوشيده شده است؛ بر روي يك دالن بتني بنا شده است
و نماي آن در شب توسط نورهاي كامپيوتري كه توسط هنرمند نورپرداز پيتر
استروپكن طراحي شده است آراسته مي شود .سطوح مات و ش5فاف ب5ه گون5ه
اي در ساختمان چيده ش55ده ان55د كه بيش55ترين م55يزان ن55ور ب55ه نق55اط مختل55ف
ساختمان انتقال يابد.
صفحه 17
صفحه 18
صفحه 19
صفحه 20
صفحه 21
مدرسه معماری میس وندروهه
صفحه 22
آنچه که درنگاه اول به چشم می خورد وجود تقارن و تاکید به آن است .نکته قابل توجه دیگرتعریف یک ورودی باشکوه با پله که در مرکز بنا قرارگرفته و هدایت بصری وعملکردی مناسبی را به داخل بنا می دهد .نوع مصالح بکار رفته
شیشه و نوار فوالدیست که این نوارهای فوالدی درسقف تا انتهای بام کشیده شده است نکته دیگر فوالد استفاده شده درنما نقش استراکچررا نیز دارد .حجم بنا به صورت مکعب بوده و روند تکراری اس555تفاده ازمصالح شیش555ه
وفوالد درکل بنا به چشم می خورد.فضاهای داخلی به صورت بزرگ که با پارتیشن مجزاشده است وارتباط بین فضا هابه صورت مستقیم وجود دارد.این بنا که به کامیون میس وندروهه معروف است دارای ابعادی به طول وعرض و ارتف555اع
18*120*220اس555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555ت.
صفحه 23
صفحه 24
صفحه 25
صفحه 26
صفحه 27
صفحه 28
صفحه 29
صفحه 30
صفحه 31
كدة
چهار معمار بين المللي كه به عنوان فيناليست در مسابقة طراحي دانش
معماري ،هنر و نقشه كشي دانشگاه كورنل دعوت شده بودند طرح پيش نهادي
خود را براي ساختن يك ساختمان 25ميليون دالري به هيأت داوران تق ديم
كردند .اين چهار فيناليست عبارت بودند از :پيتر زام نور ،تام ماپن از معماران
مورفوسيس (بيولوژيكي) ،اس تيون هال و گروه ت اد ويليامز و بيلي تس ين.
درنهايت طرح پيشنهادي استيون هال برنده مسابقه و طرح بنا ب ود ت ا پاييز
د.
ه پايان برس
2004ب
دانشکده معماری کرنل
صفحه 32
صفحه 33
صفحه 34
اين طرح براي توسعة اساسي دانشگاه كرنل ارائه شده بود و توانست توجه فوق العادة اساتيد دانشگاه و به خصوص معماراني چون كولين رو را به خ ود جلب نمايد ب ه ويژه
.شبكة 9وجهي كه در اين طراحي گنجان ده ش ده ب ود .ابت دا ب ه نظر می رس يد كه طرح هاي مورفسيس تي ديگر طراحان توج ه داوران را ب ه خ ود جلب كن د
صفحه 35
او توضيح مي دهد كه ،طرح او افزودن يك بعد چهارم به ساختمان اس ت .وي
مي گويد نسبت يك مربع به يك مكعب مانن د نسبت يك مكعب ب ه يك
تسراكت (حجم 4بعدي) مي باشد .زمان بعد چهارم است اما در عمل ات اق ها
نمي توانند در فضا بچرخند ،با اين وجود مي توانند در سطح هر طبقه جا به جا
شوند و اين دقيقًا كاري است كه استيون هال انجام داده است ،جا ب ه جايي 3
اتاق مطالعه كه برابر ارتفاع دو طبقه را داشته اند در يك فضا كه از يك شبكه 9
ود.
ده ب
مربعي ايجاد ش
صفحه 36
صفحه 37
صفحه 38
صفحه 39
تمام سريس ها و گردش عمومي به طرف وجه چهارم كه همان س5555مت غربي ساختمان
است كشيده شده است و اين 3اتاق مطالعه دقيقًا منطبق بر يك55ديگر نيس55تند ،بلك55ه در
جهات گوناگون كشيده شده اند ،بدين طريق ن555ور خورش555يد در تمام ساعات روز يكي از
اين 3ات555اق مطالع555ه را ب555ه ط555ور كام555ل تحت ش555عاع خ555ود قرار مي ده555د.
صفحه 40
هال همچنين سعي كرده كه طراحي چرخشي 4بعدي كه در داخل طراحي ش55ده اس55ت
در نماي ساختمان نيز بروز پيدا كند .نماي غربي ساختمان به صورت نامنظمي تورم پيدا
كرده كه در آن پله ها و آسانسورها جاي دارند ،كه راه دسترسي به اتاق هاي مطالع55ه مي
باشد .نماي قسمت غربي به دليل پوشش55ي متف55اوت ،متمايز از ديگر وج55وه مي باش55د.
ديوارهاي داخلي استوديو از شيشه هاي مشبكي كه پنجره هاي مربع شكل دارند ساخته
شده دي55وار 4بع55دي غربي از ان55واع مختلفي از پن55ل هاي آلومينيومي تش55كيل ش55ده.
صفحه 41
ساختمان M27150هال در كن5555555555ار ساختمان ه5555555555نر دانش5555555555گاه كورن5555555555ل بن5555555555ا ش5555555555ده اس5555555555ت ،با ي5555555555ك پ5555555555ل ارتباطي عابر پياده از روي بناهاي مجاور ب5555555555ه خوابگ5555555555اه مجم5555555555وع متص5555555555ل مي ش5555555555ود.
يك نمايشگاه عمومي در طبقة همكف قرار دارد كه در مسير دانشجوياني كه از اين مسير عبور مي كنند ،طراحي شده است .در زماني كه دانش آموزان در طبقات باال مشغول به فعاليت و تمرين هستند ،نور خورشيد از ميان ديوارها و كف پوش هاي شيشه اي عبور مي كند و فضاي سالن ها و راهرو
ها و ديگر اماكن ساختمان را روش555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555ن مي كن555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555د.
صفحه 42
صفحه 43
صفحه 44
صفحه 45
صفحه 46
صفحه 47
دانشکده معماری ساال طوري طراحي شده كه سازگار با طبيعت باش555د .راه هاي
ارتباطي مفيد و هماهنگي با لنداسكيپ از فاكتورهاي اين بناست .ساختمان ساال
قابليت پذيرش 510دانش آموز و 55كارمند و استاد را دارد .اين مؤسس55ه داراي
كالس هاي مجهز ،دفاتر اداري ،كتابخانة معماري و اس55توديوهاي طراحي ه55نري
مي باشد .فضاي M210500اين بنا نزديك ساختمان هنرهاي تص555ويري و
م555555555وزة ه555555555نر پالمر بين خيابان الن وش555555555ورت ليج واق555555555ع
شده است.
دانشکده معماری ساال
صفحه 48
صفحه 49
صفحه 50
عالوه بر خصوصياتي كه قبًال اشاره شد طراحي اين ساختمان از چهار طبقه كه شامل
يك طبقه زيرزمين و قسمت هاي مختلفي از جمل555555ه تأسيسات آبي ،سالن نمايش
طراحي ،مركز طراحي فني ،فروشگاه تجهيزات مهندس555ي و مركز مش555اورة طراحي مي
باشد.
صفحه 51
صفحه 52
صفحه 53
اين پروژه 5/26ميليون تأكيد ب55ر اس55تفاده از آج55ر شيش55ه هاي عايق انرژي و مس
بازيافت شده و ديگر مواد سازگار با محيط زيس55ت دارد.ح55داقل %20م55واد ساختماني
اين مؤسسه در فاصله اي كمتر از 500مايلي اين مؤسسه توليد شده اند ت55ا از آس55يب
محيط زيست به خاطر حمل و نقل طوالني مصالح ساختماني جلوگيری شود .
صفحه 54
صفحه 55
همچنين مدرسة ساال به جنگل ها و ذخ55اير طبيعي محيط اطراف ص55دمه اي وارد
نكرده و راه هاي دسترسي پياده و مخصوص دوچرخه در اطراف آن ايجاد شده است.
در اطراف بنا زمين هاي ورزشي به همراه جايگاه پاركينگ ماشين احداث شده است.
در كنار اين ساختمان پروژه اي با اعتبار 5/2ميليون دالر براي تأسيس ي55ك خوابگ55اه
در حال اجرا است .اين خوابگاه شامل مكاني براي مطالعه و لباسشويي مركزي و سالن
غذاخوري مي باشد.
صفحه 56
صفحه 57
صفحه 58
صفحه 59
صفحه 60
اولين مرحلة كار در دانشگاه CINCINNATIايجاد يك برنامه توسعه براي دانشكده طراحي معماري ،هنر و نقشه كشي كه در فضايي به مساحت 13470M 2كه يك دانشكدة 4بخش55ي
را شامل مي شود به همراه 11900M2فضاي نمايشگاهي ،كتابخانه ،تئاتر ،استوديو و دفاتر اداري .طراحي اين مجموعه به صورتي بود كه يك فضاي ارتباطي بين چهار دانش5555كده برقرار مي
كرد .و كمب555555555555ود فض555555555555اي قبلي را كه اساتيد ،م555555555555ديران و دانش آم555555555555وزان با آن رو ب555555555555رو بودن555555555555د را ج555555555555بران مي كرد.
آرانف
صفحه 61
صفحه 62
صفحه 63
در اين مجموعه 3بنا از قبل وجود داشته و هدف بر اين بود كه ساختمان جديد در تضاد با اين 3بنا و كالبد مجموعه نباشد و بزرگترين مشكل در اين راستا قرار دادن مبناي جديد در سايتي مناسب بود .حجم بنا به گونه اي طراحي ش5د
كه الهام گرفت5555ه از طبيعت و لنداس5555كيپ محيط و همچ5555نين هماهن5555گ با بناهاي موج5555ود باش5555د .ارتباط پويايي كه بين اين احجام وج5555ود داش5555ت ،ب5555ه فض5555اي مجموع5555ه انسجام مي بخش5555يد.
صفحه 64
صفحه 65
صفحه 66
صفحه 67
صفحه 68
یکی از انگيزه هاي اصلي طراحي اين مجموعه ساختارشكني و يك آلترناتيو براي شيوه هاي سنتي آموزشي بوده است .در بناي امروز كه تبادل اطالعات اكثرًا از طريق رسانه هاي عمومي صورت مي گيرد ،طراحي و به خصوص محيط دانشكده بايد به گونه اي باشد كه دانش آم55وزان را تش55ويق و ترغيب ب55ه
مستقل انديشيدن و مقاوم در برابر سطحي نگري و تفكرات خرافي در جامعه گرداند .به همين دليل مركز طراحي و هنر آرانف به عنوان مدلي براي پرورش اين نوع مديريت و هدايت طراحي شده است .براي اينكه به صورت عميق بازنگري كند كه چگونه يك ساختمان مي تواند به صورت بهينه مك55اني باش55د
براي فعاليت هاي خالقانه ،حياتي و به روز .تحقيقات بسياري انجام شد براي درك اين موضوع كه افراد اين مؤسسه منحصربفرد چه فعاليتي انجام مي دهند و اين فعاليت را چگونه و از همه مهمتر به چه دليلي انجام مي دهند .ساختمان تكميل شده تأكيد بر شيوه اي قوي و منسجم در برخ55ورد با جامع55ه و
نقش طراحي در رس55555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555يدن ب55555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555ه اين ه55555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555دف دارد.
صفحه 69
دانشکده هنر reimدر اسرائیل
صفحه 70
صفحه 71
صفحه 72
صفحه 73
صفحه 74
صفحه 75
صفحه 76