صفحه 1:
تور در صعصارص
ی و۱۱
صفحه 2:
مقدمه یا نتیجه گیری!!؟....
نسورشفافترین نسر مترین مسا ترینو ار زلنترینمواد ساختایومو جود در تسولید کینیت
هنا وطشجا مور فضماز محم لفلف واستجيز ولسشكسه لمكا #سخصيحسا وووهيات
any vec! تسیر و زمره وباؤشمانئ زيند كود مقصور تو حداتر ولنىستفيررا
فسرلهم مسئسازد
نور نه تنها نقش مهمى درارزش كذارى بر عناصر معمارى دارد .بلكه يكى از
عوامل مهم تعيين كنندة فضا نيز محسوب مى شود نوردر دكّركونى ماهيت
.فضايى وكالبدى تاثيرى بسيار دارد
صفحه 3:
: تعر یف
نور از نظر فیز یکی عبارت است از انرژی تشعشعی که بین طول موجهای مشخص واقع
شده است .
.از سوی دیگر تظاهر دید از آنرژی تشعشعی
صفحه 4:
منابع نور
نور طبیعی)
صفحه 5:
تفاوت نور طبیعی و ساختگی
صفحه 6:
همامنكى بين نور طبيعى و ساختگی
صفحه 7:
نور و بینایی
ادر اک بینایی تابع ۲ عامل است
فها. 1
لاوجسم مورد مشاهده. 2
شدتنور .3
ونگ4
صفحه 8:
:اهميت نور
نورعاملى فعال در معرفى فضاست همجنين نورقادراست از لحاظ بصريبه
فضا وسعت ببخشد نور اولين شرط براى ادراك بينايى است.در تاريكى
مطلق ما نه فضا را مى توانيم ببينيم و نه فرم و رنكٌ را اما نور تنها
ضرورت
فیزیکی نیست بلکه ارزش روانشناختی ان یکی از مهمترین عوامل زندگی
در همه زمینه هاست انچه که باعث می شود اشکال بیشتر یا کمتر مورد
توجه قرار ب
صفحه 9:
:تا ثیرنور در طبیعت ۰
"كوج كردن يا لقاح حیوانات بستگی به نور دارد.
هلندی ها و ژاپنی ها پرندگان خود را در پاییز هر سال در معرض نور بیشتری قرار
می دهند تا پرندگان آواز خوان را به خواندن و پرندگان مانند مرغ ومرغابی را به
تولید تخم وادار نمايند
صفحه 10:
“نور درطبیعت
نورطبیعی که حاصل انرژی حیات بخش درونی است به عنوان يكى از منايع وجود حيات
برروی زمین محسوب می گرددعلاوه برآن نورمی تواند با رنگ هاوجلوه های متفاوت خودباعث
تغییر چهره یک مکان شودزیرا نوردر هریک از فصول سال درآب و هواهای متفاوت و یا در هر
زمانی از طول روز دارای چهره ای مخصوص به خود میباشد ضمنا هر مکانی دارای نور خاصی
است که تنها به انجا تعلق دارد
تأثیرات روانی نورطبیعی
بخش ازتاثیرات + یاتماس بانورطبیعی رامی
توان کنش متقابل بین ذهن و جسم تلقی کرد قرار
گرفتن در معرض نور خورشید باعث افزایش
ترشح برخی هورمون ها خواهد شد که نتيجه ان
بروز حالت شادابی و تولن غلبه بر مشکلات و
نهایتا کاهش میزان استرس های روانی در زندگی
روزمره خواهد بود
صفحه 11:
:نوروبشر
برا ی انسان نخستین »نوربعنولن وسیله ای برا
.ی محاسبه ی زمان محسوب می شد
از دوران ماقبل لز تاريخ همواره اجسام نورانی
كه تجسمى از يك شيى زنده را درذهن بيدار
مى كردند توسط بشر موردستايش واحترام
قرارگرفته ومشتاقانه برایشان جشن می گیرفتند
آنها راعبادات کرده می پرستید از اين توجه
بیش از به عضونور دراغلب فرهنگ های
اولیه بشری ودرجوامعی با آداب ورسوم
وعقايدمذهبى متفاوت همچنان در طول زمان
مشاهده می شودبرخی از جوامع نورخورشید به
خاطر روشن تمودن عالم که مسیرحرکت زندگی
را نشان می داده می پرستیدند وبرخی دیگر
درخشش اجسام نورانی رابعنوان عامل ایجاد
فعل وانفعالاتی روزآور جهت دست یابی به
حیطه هایی ماورای دیفای زمینی تلقی می
.كردند
صفحه 12:
استفاده از نور طبیعی در معماری سنتی ابر ان
صفحه 13:
:نور گیر
میتی سففی:
نسووگیر هایعموصوو لفقیدیواوها .2
صفحه 14:
تمر کز و تاکید برروی سوژه به وسبله نور
صفحه 15:
هدابت کنندگی نور
صفحه 16:
پراکنده کردن وعبور فیر مستقیم نور
صفحه 17:
ایجاد بانت به وسیله نور ورودی از پنجره مشبک
صفحه 18:
عبور نور به صورت روحانی
صفحه 19:
او
tet:
+
tars
+27 244
و
وب وی
ی
هجوگ
1
نه سمت مقصد
صفحه 20:
زیبایی در انعکاس نور
صفحه 21:
*نوردرمعماری مدرن
دردوران مدرنیسم .معمار ی پنجره ها را
ازمحدودیت ساز ه ای جدا کرده وبه آنها این
اجازه راداده است که آزادانه در هر اندازه ای
ساخته شوند.امادرعوض اينکه نتیجه آن در
آزادی نورمعماری دیده شود خاصیت حیات
نور ازبین رفت.معماری مدرن دنیایی بی نهایت
اف را بوجود آورده است دنیایی از نور وتنها
نورء نوربه جای همه چیز دیگر و خالی از تاربکی
این دنیای سراسرنور.معماری مرگ فضای می
دهد همانطور که تاریکی مطلق اینگونه
است .نور به تنهایی نمی تواند نورباشدحتما باید
درکنار تاریکی باشد تا معنا وفهم پیدا
.کند.تاریکی ذاتاً قسمتی از نوراست
صفحه 22:
: تادانو آندو
نور سر چشمه وجود همه هستی است با روشن
کردن سطح اجسام نور به آنها پیرآمون و یک
محبط مرنی را آاهدا می کند و جمح شدن سایه
درپشت آنها به اجسام عم می دهد اجسام تنها
در مرزهای روشنایی و تار یکی است که معنی
پیدا می کند وشکل خودرا به دست اورده و
نشان می دهند .روابط داخلیشان کشف می شود
صفحه 23:
تادانو آندودرباره نور درمعماری می گوید
من بسيار عميق به نقش 7
نو ملبيحي نقلر مى أفكيم تورف كه
مى تواند درهرنقطه از محيط
ساخته شده ما بوسيله مجاورت بى
واسطه وشايان توجهى از مكان
وزمان با ما صحبت كند من نور را
به فضاى داخلى معمارى هدايت
مى كنم به طورى كه أن نور فضا
را بوسيلة عمق مشخص وتعريف
كند وفضاهايى بسيار مهيج
وتحريك كننده بوجود بياورد
صفحه 24:
:لو یی کان سال(٩۹۶)
وقتى من به معمارى فكرمى كنم ,انرا
به موسیقی ا جاح we دهم من وقتی
به یک طرح نگاه می کنم آنرا یک
سمفونی از روابط فضایی که از نور
. وساخ ختمان تشکیل یافته شده است
وس ماده است وماده هم aly
من باورندارم فضایی که تنها به گونه
اک کم کدی وشن مي شود ارزش آن
صفحه 25:
:لوکوربوزیه
معماری بازی هنرمندانه
دقیق وخیره کننده مجموعه
ای از اجسام ساخته شده
درزیر نوربه است چشمهای
ما برای این افریده شده اند
که فرمها را زیر نورببینند
این سایه روشنها هستند که
فرمها را درمقابل ما نمایان
wo زند
صفحه 26:
:هاندیش کر امر
نباید بناهای تاریخی را بانور پردازی مزین کرد چرا که به هنر معماری خدشه وارد می شود درواقع باید
همواره این موضوع را درنظر قرارداد که چنین شهری با نوروروشنایی شهری تفاوت عمده وفاحش دارد
:مور یس پیدوس
انسانها مانند پشه هستند هر کجا نوری باشد به سمت آنها هجوم می برند بدون اينکه بدانند چرا؟چه
بخراهیم چه نخواهیم به نمت رزشنابی می زویم نورها را به خود جذب می کند نزرجزنی از داش
زندگی بوده ودربسیاری از فرهنگ ها نور یاخورشید به عنوان عنصر خدایی محسوب می شده و آن
را ارج می نهاده اند .
صفحه 27:
ن قديمى
نور پردازی اماکن
ابا
صفحه 28:
: به طوركدى هر اتاق به ۴نوع نور پردازی نباز مند است
نسوويرد ازوعمو میسا نسور پسسرنمینه
نسووبرد آزیکسانون 6
نسووبرد آزچیسکورلتیو- 9
صفحه 29:
:نور پردازی ونور مناسب
نور پردازی به طور کلی بهتر است به
گونه ای باشد که صفحه های مختلفت
روشنایی را برای شرایط متفاوت
paul, 0 برداری تامین کند
بانور پردازی می توان فضا را تفکیک
کرد وبخشهایی از آن را مورد تاکید
ala sl a.
با نوزپردازی می توان فضاهای
اصلی وفرعی وسرویسها را میتوان با
.نورهای مختلف از هم تفکیک کرد
صفحه 30:
:حل وابستكى شديد وضع روشنايى درون به محيط بيرون ٠
سسطوج. شسيشه لور | بسه آسرتیبیدر نسظر بسگیريم کسه بسه طور -1
sedan pe pape شوار نسکیوه
لستفاده از پسنجره هایمنگی2 ۰
لستفاده از پسرده هایمتحرک- 3 ۰
صفحه 31:
:در نور بردازى طبيعى دو عامل در نظر گرفته میشود ۰
مملکرد فسضا - 1 ۰
کسنترلست2 ۰
صفحه 32:
انور بردازى طبيعى ٠
:سه أمكان ارتباط بصرى بين داخل و خارج ٠
. از ضريورويشه ها فسقط سور إسسه طخلراه داره-1 ٠
ععلاویه پسر ورود نسور ره ندید بسسه بسیرینبساز بساشه -2 ٠
هم نسور بسه داخلمسیآید هملمکانسید از هر طرفوجود دارد -3 ۰
صفحه 33:
صفحه 34:
: معماری موفقیت امیز
معماری موفقیت آمیز
مستلزم تر کیب همزمان
نکات گوناگون محیط ز بست
است که شامل عوامل اقلیمی
بیولوژ یکی روانی و
مشاهداتی می باشد. معمار
باید طر حی قابل اجرا و
پاسخگو به نکات فوق تهیه
نماید عدم توجه به نکات
مذکور کل طرح را با شکست
.کامل مواجه می سازد
صفحه 35:
:منابع
۰
- یکسانبسا صنولنسکو تونور Gel ih beet)»
آوند بسنجامیزاي نسور وز دوستمایی تسو چمه سکتر شستارلم پسور نسیهیمی-
پسیریینا . مسحمد کسریم. شسیو ۵ هایمسعماوی یرلنی تسدوینضاا محسین بان
کسرود تسد یویک زیبلیسناختیدر مسعمایی تسر جمه سکتر جهانشاه پساعزاد-
ومهند سعبدلؤ ضا حمليون
مسجله مسعمار شسماوت هاى؟؟-.؟-١؟ -
