معماری و عمرانعلوم مهندسی

نور و رنگ در معماری

صفحه 1:

صفحه 2:
نور و اثر آن نور پردازی فضای داخلی شدت نور

صفحه 3:
ol sil ‏لانور و‎ 7 تور اولین شرط برای هر نوع ادراک بینایی است. * نور آرزش روانشناختی هم دارد. * ور جزیی از ذات زندگی انسانها بوده است. * اهمیت نور در مصر باستان شدت نور و در نتیجه تضاد ميان سايه و روشن ‎sl ely 52191521 0.‏ بشر دسترتان نابذمنی‌ناگزنی می ‏يدراه اده خداوند از رو و ‎۱ ‏التحاب محل صحبخ اا و‎ ol

صفحه 4:
لا معابد يونانى * معابد يونانى بيشقر مجسمه وار بودند و اثر آنها بيشتر در فضاى بيرامون معبد بود اقضاهاى داخلى تنها يك روزنه يعنى تنها بك در به بيرون داشتند. * استفاده از آب نمايى در فاصله بين مجسمه و در ورودى و اصلاح مجسمه بوسيله نورپردازی از نور سقف در فضاهایی که احتیاح به نور بیشتر دارند ليه * ساختن ارتفاع بیشتر برای بخشی از سقف جهت استفاده از نور بیشترمانند کلیسای گوتیک

صفحه 5:
تاکلیسای گوتیک ایده اصلی سبک گوتیک که « ساختن بخشی از ساختمان بر روی زمین » بود» فضايى غير مادى طلب میکرد. 8 کن کتک کننده در حل اين مشکل: با استفاده از کم کردن ابعاد ۹ آرير سااتمان مه يبرو ‎7a‏ نامر سار فى در 0115 2- نورپردازی مناسب

صفحه 6:
” nat 20 ‏کلیساهای ساختعپللادیو نورپردازی یکی از عوامل‎ ‏در شکل پردازی فاص عاخلی‎ انعکاس تابد بر سطوح وسيع ‎SST Sh‏ ۲ 2-کلیسای زیارتی نجبا

صفحه 7:

صفحه 8:
نورپردازی در بخش های مختلف کلیسای ردنتوره: 0 ری خنثی و ساده 2-دارای یک فضای مرکزی و نور از بالای فضاهای نیم دایره دو طرف ‎eel‏ سمش 3-دارای فضای طولی و تابیدن نور از پنجره های دیوارهای کناری و تقسیم فضا به بخش های 8 در أکید بر اعلی مسیر و تقتتیم آن‌ به مراخلمختلف

صفحه 9:
*استفاده از نور غیر داخلی از انعکاس ور دیوارها

صفحه 10:
کلیسای زنان درسدث آلمان آثر بالتازار نویمن

صفحه 11:
اتصوير 591 اتين لوبى ب بنای یادبود نیوتن (پروژه)؛ ۱۷۸۴ در بخش بالایی کره چند سوراخ به ترتیبی در نظر گرفته وه ات کت تمامی نور تابیده له داحل آ ۱ نا وسط کره بتابد-یعنی جایی که می باید مجسمه پا لوح یاد بود نیوتن قرار گیرد.

صفحه 12:

صفحه 13:
* ارتباط بین نوریردازی و پیچیدگی سبک ارتباطی مستقیم است ** هرچه نظام یک سبک پیچیدمرباسه اهمیت نوریردازی بیشتر ؟ دراک بصری(دریافت پیام های تصوبری) تابع 4 عامل است : 1-زمان : هنگامی که پیام به شبکیه می رسد 2-مکان :جای چسم مورد مشاهده 3-شدت نور: کمی و زیادی شدت نور ادراک بصری را محدود می کند 4-رنگ : تشخیص رنگ تنها در محدوده خاصی از روشنایی امکان پذیر است

صفحه 14:
لا نور طبيعى ‎ee‏ بی ثبات است و بر حسب زمان روز و موقع سال و نیز هواء وصع نور نیز تغیبر می کند. ‏با تغییر نور» ادراک ما از محیط-و به ناچار از یک ساختمان-تغیبر می کند. ‏لا مزایا ‏* خاصیت زمان سنج طبیعی را دارد. ‏* قابل تشخیص بودن فرم خارجی یک ساختمان با روشنایی روز ‏لا معايب نور طبيعى: ‎sles jl >‏ فيزيكى ايجاد كميت بهينه براى نور از نظر مقدار؛ شدتء رنگ وكرما و...بسيار مشکل است.(ولی با نور قصنوعی کاملا امکان پذیر است). ‏* مشخص شدن دقیق محل , اندازه , فرم و جنس ساختمان در مرحله طرح ‏ريزى

صفحه 15:
نورپردازی طبیعی فضای داخلی 2 میان درون و بیرون بر 2بایه استوار است: ۲ [ "قذار نور طبیعی که از بیرون به درون می تابد ) 2-آزادی دید(از درون به بیرون و بالعکس) لاسه امکان برای نورپردازی طبیعی : الف) از طریق روزنه ها فقط نور به درون راه دارد ب)علاوه بر ورود نورء راه دید به بیرون نیز باز است )هم نور به داخل می آید و هم امکان دید از هر دو طرف وجود دارد.

صفحه 16:
تصوير ۳۴۲. سه امکان ارتباط بصری بین داخل و خارج کم ‎ee‏

صفحه 17:
کنزو تانگه» جام تعميد در كليساى جامع توكيوء ۱۹۶۴ ژاپن تابش نور به درون و نگاه به بیرون

صفحه 18:
فضای داخل کلیسای جامع توکیو ۳۹ in |

صفحه 19:
| ‏بیرونی کلیسای جامع توکیو‎ slo

صفحه 20:
*#نامطلوب بودن استفاده از تاریک و

صفحه 21:
لا پنجره: تعبین نوع پنجره تابع مقدار نور مورد نياز در فضای درونی»جریان هوا؛ مسائل ایمنی نمای کلی, سازه است. تن هیچ وجه,وسیله دید نبود امکان تابیدن نور اذ ينجره به درون ولى := امکان نداشتن دید از پنجره در معمازی ممالک عربی و معماری اسلامی استفاده از شبکه های ریز چوبی ( نوعی حجاب )

صفحه 22:

صفحه 23:

صفحه 24:
لاکلیسای جامع برازیلیا ساخته اسکار نیمایر #عبور درست و به اندازه نوّر بوجود آمدن محیطی با نور و گرمایی دلپذیر در داخل کلیسا"* *# کف کلیسا حدود4متر زیر زمین قراآر دار دیدن اطراف کلیسا امکان پذیر نیست *#شيشه پنجره ها که سطحی ناصا توان شکل تقریبی آسمانخراث د از کلیسا قرار دارند + ۳ a ۱۱۳۳۳ داشتن نوعی ارتباط بصر: ی نا

صفحه 25:
500 ابذون أمكان ديد از بيرون» اكليساى جامع, 1505. برازيليا.

صفحه 26:
لاکتابخانه نیوهیون ایالات متحد آمریکا # تابیدن نور از پنجره ولی امکان دید از بیرون وجود ندارد 8ات خازجی از صفحات بزرگ و بسیار نازک مره سفيد يوشيده شده 300 ب مقدارى تور مى تابد كه داخل سالن روسن باشد ۴ب سلاتى شك ك باعث خنارت لکلا نت * ارتباط بصری بین فضای درون و بیرون وجود ندارد

صفحه 27:

صفحه 28:
امس ۳ 3 انواع روزنه ها در دیوار و نتایج آن از جنبه نورگیری

صفحه 29:
a مارین کونتی, سان رافائل » ایالات متحد آمریکا أ ‎all. < 21 ea ce‏ 4

صفحه 30:

صفحه 31:
لاکتابخانه اوتانیمی فنلاند اثر آلوار آلتو #نورگیری از پنجره نردیک به سقف *“به ياد آورى تداوم فضايى 7 فيب فيل *تقابل روشنایی به مراتب ضعیفت. از i ‏انتستيتو هندة‎ i 1 1۳

صفحه 32:

صفحه 33:
نمای بیرونی کلیسای ایماترا فنلاند اثر آلوار

صفحه 34:
نور طبیعی از بالا كليسا هيوينكا فنلاند اثر آرنو روسووی

صفحه 35:
کلیسا هیوینکا فنلاند اثر آرنو " زرو نسو وى

صفحه 36:
«ور طبیعی از بالا» ۴ لوکوربوزیه, راه پله در مزون 45,35 ‎۱٩۳۰ (Maison Clarté)‏ زنوه سویس

صفحه 37:
نور طبیعی از بالا مرکز کنفرانس کیوتو ژاین اثر ‏

صفحه 38:
5 nm er i ان 1 ا كز كنفرانس كيوتو زاين اثر هرا ساشیو اوتانی

صفحه 39:
فرانتس فوگ ۱ *سازه ساده و سختگیرانه 5-6

صفحه 40:
کلیسای جامع گاردن گروو ایالات متحد آمریکا اثر فیلیپ جانسون

صفحه 41:
‎Q‏ کلیسای جامع گاردن گروو * هرچه روزنه بزرکتی» تاثیر بیشتر حال و هوای قضای ‏اخلی | ‎el‏ سس ی امن جات ۱ | زمانی است که: ! ‏۱ فصا پوشیده شده با شبرفیه له دوعت اتللى یز .... ۱۷ *# هرجه ديوار ها شفاف تر فضای داخلی مشکل تر ‎

صفحه 42:

صفحه 43:
لاساختمان اداری چندیگره هند اثر لوکوربوزیه 0300 شر مستقيم نور طبيعى به فضا "فاده از وسايل متحرك مانند انواع بردم هاد يت داخل * لوکوربوزیه می توان مخترع آفتا که از خارج در مقابل ساختمان قرار ختمان

صفحه 44:
*#صرفه جویی در مصرف انرزی در ساختمان * عیبر زاویه تابش در اوقات مختلف سال در تابستارن * آفتاب ‎a‏ داخل ‎w‏ ‏استفاده از نور

صفحه 45:
2 کا خ دادگستری در چندیگره هند اثر لوکوربوزیه: قرار گرفتن تمامی ساختمان در زیر سقفی عظیم محافظت از تابش آفتاب محافظت از باران های شدید موسمی

صفحه 46:
خارجه برازيليا اثر اسكار نيماين ||

صفحه 47:
لاكاردن گروو در کالیفرنیا اثر ریچارد # یک دیوار طولی بنا از شيشه و دیوار دیگر از آینه است * در کنار دیوار شيشه ای یک آبنما ساخته شده است استفاده از اعکاس نور در آب و آبينه: ريجارد نويتراء كليسا. 1181 كاردن كرووء ابالات متحد امريكا تصویر ۳۶۸. نمودار عملکرد

صفحه 48:

صفحه 49:
لا ساختمان بانک هنگ کنگ و شانگهای اثر نورمن فاستر: 6 ۲ از یک آیینه مفعر غول آسا بته ارتفاع30متر در سالن ورودی دز داخل ساختمان و استفاده از یک آیینه در بیرون ساختمان | کاس تور بعواخل ساختمان * با استفاده از آیینه دوم نور90درجه تغییر جهت می دهد * ورود نور به داخل سالن ورودی از بالا : ۱ ۱ ار مم . ارت در ساختمان مهرد هابه 2 دلبل است: 8 ۱ رات شیایایی رنک ها ءبهتر از تور مظفوعاق است. ۴ 2-نور باید درست,در جهت انر هنری تابانده شود تا چشم بیننده را آزار ندهد.

صفحه 50:
۱2 } Yff yy 77 ‎Yi‏ ‎sy‏ ‏تست ‎<a‏ ‏تصویر ۲۷۰. تورمن فاستره ساختمان بانک, ۰۱۹۸۶ هنگ‌کنگ, آیینه‌ها نور را به سالن ورودى | در داخل ساختمان می‌آورند که ۳۰ متر ارتفاع دارد ۱ iia cn

صفحه 51:
3اشدت نور : 2-33 بور:یکی از 4 عامل مهم ادراک بینایی است 1-طبیعییه خورشید منابع نورا 2-مصنوعیه آتش یا ele شعدت نور : مقدار نوری که به وسیله جسم بازتابیده می شود و به مقدار نوری که جذب می شود. با توجه داشت که مفدار روشنایی که ما درک می‌/کنيم تنها با شدت نور نسبت مستقیم ندازد. به جنس سطوح اجسام نیز بستگی دارد.

صفحه 52:
‎٩ ۱ 030303‏ تشخیص میزان تاثیر گذاری 2عامل توان بازتابی و شدت نور را ندارد ‏دو آمکان برای تغییر دادن مقدار روشنایی در شکل پردازی یک عنصر معماری : ‏1-تغییر دادن شدت نور ‏2 رگدار ی بر توان بازتابی از طریق انتخاب مضالح با خواص فیزیکی ‏او در سطح خارجی

صفحه 53:

صفحه 54:
لا عوامل ‎sige‏ بر ادراک ما از روشنایی از یک جسم: * تسبی است نمیوانیم با اطمینان بگوییم آنچه می بینیم تابنده آست يا بازتابنده * مرتبط با آن جسم ۳ 9 ا]اغلب در شب به نظر ما بزرگتر به نظر می وود # عوامل روانی - اجتماعی وضع روحی بیننده * ارتباط شخصی بیننده با آنچه دیده می شود.

صفحه 55:
ما به تجربه می دانیم که تغییرات مقدار روشنایی عینا متناسب با سطح جسم نیست بلکه مقدار آن تابع قرم جسم و نوع تابش نورنیز ۰

صفحه 56:
0 ۲ رات ادراك فضا *#عوامل احساس عمق عبارت از تغییر مقدار روشنایی * زاویه تابش نور بر سطح جسم ا دار شنايى در“نفاظ مختلف الكت كه مى توانيم عمق - و در نتيجه فرّم وفضا- را درک كنيم

صفحه 57:
.تا . | | | ‎J‏ ا ۱۱۱۱۱۱۸ مور ‎١‏ تغییرات مقذار روشنایی به ما کمک می‌کند تا % تا ‎a‏ بانیم فرم و در تتجه فضا را تشخیص دهیم اما ان یص منحصر به يتا بر ‎ae‏ ‏برای هر دو متال چپ و راست هر دو حالت الف و ‏ه1417 ا کاس ‎

صفحه 58:
‎elgs10‏ رم مچا :روی خود جسم قرار دارد:تمامی بخش ‎jl coll‏ جسم که در معرض تابش حمتفیی نور قرار نمی گیرند ‏افتاده : سایه افتاده از جسم روی محیط اطراف می افتد ‏20 ابه‌افتاده اطلاعی در مورد محل منبع نور و موقعیت محلی اجسام مختلف نسبت به يكديكرن كسب كرد.

صفحه 59:

صفحه 60:
2 رك تصویر ۳۷۵. سایه اطلاعاتی از محل منبع تور به ما می‌دهد 3 = ۱ I

صفحه 61:
لا ارتباط بین یک جسم و سایه افتاده آن تابع عامل است : * محل منبع نور * آندازه سایه افتاده * اندازه جسم * موقعیت زمینه ای که سایه روی آن افتاده است ۲ برای تعیین قطعی موقعیت باید 3 عامل از اين چهارعامل معلوم باشد

صفحه 62:

صفحه 63:
سایه تنها به صورت تاریکی دیده می شود و در این حالت لازم را ندارد. 9 چندین عامل موثرند : 1-بايد تضاد بين سطوح روشن و تاريك زياد باشد 2-بايد مرز بين سايه و روشن كاملا مشخص باشد ۰ 3-فرم این خط مرزی ممکن است نف ‎i;‏ باشد 7 لبه صاق جشم چندان اثرفضابی؟ال ‎aL‏ فرم دار در جسم تاثیر بیشتری می گذارد

صفحه 64:
او تصویر ۳۷۹: ادراک سایه

صفحه 65:
تصویر ۳۸۰. اختلاف نوع سایه‌های افتاده بر ثر نور مصنوع (چپ) و نور طبیعی (راست) ‎ait 3‏ یی در مسافاه درو ‎

صفحه 66:
لارنگ * تشخیص رنگ و شدت نور مهمترین عامل در ادراک بینایی انسان 000 گابه در دید اجسام * آزمایشها نشان می دهد که برای تشخیص موقعیت درفضا و بازشناسی 8 نش مهتری از رنگ دارد این قاعده تعمیمپذیر ۳ برای بچه ها در سنین معینی» رنگ مهمتر است شخصیت فردی و وضع روانی افراد موثر است ا 00 ال بوذ و کسانی که شخصیت برونگرا داشتند بیشتر به رنگ توجه داشتند = # کسانی که دچار افسردگی بودندو کسانی که شخمهیت درونگرا بودند بیشتر به فرم توجه داشتند

صفحه 67:

صفحه 68:
۱ AL us ‏و جوم‎ ast 5 ساختمان تاج محل آگرا از سنگ مرمر سفید ساخته شده ‎cul‏ رنگ ادراکی ان مدام تغییر می کند. هنگام طلوع آفتاب رنگ آن به سرخی جرد هگم طور سیدرف ودره می شود بعد از ظهر زرد است و

صفحه 69:
لامفهوم رنگ #مبنای تقابل رنگی بین دو سطح است 8 بخشى از ادراك بينايى را كويند كه با مشاهده کردن با یک جشم (و بدون حركت آن) بتوان لکه ای مجرد از ساختارش را از لکه مجاور تمیز داد

صفحه 70:
= ٠ oy تئودور آدورنو درباره رنگ می گوید: آرزوی رنگ سیاه تداعی کردن عمیق ترين تجرید درمحتواست تقاشی مربع سیاه بر زمینه سقید ‎gil‏ گآژیمیز «oe ‏تقابل سیاه و سفید‎ oa gle eee ‏ویکتور وازلی می گوید:«قانون فیزیکی:‎ تمامی رنگ ها با هم-سفید(نور) , تمامی ضد رنگ ها با هم سیاه ( سایه) بدین ترتیب یک نقاشی سیاه سفید رنگین ترین؛ پرتراکم ترین و متفاوت ترین تصویر از طبیعت پیرامون ماست که خود‌چیزی رنگارنگ است

صفحه 71:
1 آنچه ما به عنوان رنگ درک می کنیم از 3جز تشکیل شده است: 1- رنگمایه (رنگ): با ننوع کمتری برای ما قابل درک است تا اين انسان میتواند 0 تنها با قیاس مستقیم رنگمایه را تشخیص دهد.اگر بخواهیم با حافظه رنگمایه ای رنگ رابا اطمینان تشخیص دهیم تنها بیشتر از 6 رنگمایه نخواهد بود 2- روشنایی 3-سیری

صفحه 72:
لأآيا معمارى بايد رنكى باشد يا خير؟ 6 اشر ساختمان رنك خودش را دارد. ۲ هرماده چه طبیعتی باشد و چه مصنوع, خود به خود دارای رنگ تب تم در معماری باستان ستون های سنگی همانند الگوهایشان اط ارفك آمبزی می ا وا اعلت ب» رنگ آبی بوذ ۲ معابد یونانی حداقل تا حدی رنگ آمیزی شده(اثبات از باقیمانده های رنگ روی بخش های بیرون آورده شده از زیر خاک)

صفحه 73:
کلیسای جامع سینا ایتالیا اثر جیووانی پیزانو * استفاده از تقابل دو رنگ سفید و سياه و تقسيم سطوح وسيع دیوارهای سنگ پوش شده و " القاکردن عمق ‎ules |‏ *#تزئیناتی با عقب نشینی و جلو

صفحه 74:
۳ لودویگ میس وان در روهه تلاش کرد با استفاده از پروفیل هایی به شکل | به نمای ساختمان بافت دهد و در آن عمق ایجاد کند سح 598 سد

صفحه 75:
عمق در بنا با اسفاده از رنگ آسمان خراش های

صفحه 76:
- معماران سبک مدرن با «سو استفاده» از رتگ به عنوان «آویزه ای » بر معماری مخالف بودند ناووم گابو و آنتوان پوزنر در بیانیه رئالیسم در مورد رنگ چنین می گویند: ما محالف استفاده از رنگ برای تزیین و ایجاد حجم در ساختمان هستیم و معتقدیم رنگ طبیعی مصالح خود امکان تزیین و رنگ پردازی را فراهم می سازد». گره د -استبل نیز مخالف استفاده از رنگ بود تئوفان دوزیورگ از مدافعان گروه د-استیل بود لا بند7منشور گروه د -استیل: ما در معماری جایگاه مناسبی به رنگ داده ایم. ما مدعی هستیم که نقاشی جدا از ساختار معماری(به صورت تضویری) هیچ گونه حق وجود نذارد.

صفحه 77:
تتوفان وزیو رگ از مذافعان گروه داستیل می نویسد: معماری نوگرا نقاشی را برای بیان اختصاصی و مجازی هماهنگی-در درجه دوم به ۲ ان دهنده چیزی و در درجه ‎Jal‏ در حکم سطح رنگی-کنار گذاشته است. گرا اجازه می دهد که رنگ وسیله مستقیم بیان روابطش در چارچوب زمان ومكان باشد.يدون رنك اين روابط نه واقعى هستند و نه قابل ديدن.اين رنكق آست که تعادل این روابط را واقعیت می بخشد و قابل دیدن می کندو وطیفه نقاش مدرن این است که با کمک رنگ تمامیت هماهنگی را در عرصه جدید ابعاد جهار گانه زمان- مکان خلق کند نه تصویر دو بعدی روی یک سطح

صفحه 78:
تصویر ۳۸۳. تئوفان دوزبورگ. کافة اوبت. ۰۱۹۲۹ استراسبورگ. فرات طبق نظریه تثوفان دوز ‎Las Sy‏

صفحه 79:
لاانز روانی خاص رنگ ها بر بیننده تابع سه عامل است: الف) مکانی که رنگ در آن به کار رفته است ب)فرهنگ يا بعبارت دیگر واحد های قیاس ذهنی ج) عوامل اجتماعی - روانی که بر بیننده اثر دارد. لتابرخی از خصوصیات رنگ ها: ۲ رنگ مستقیما با معماری در ارنباط است ۲ رنگ ها یک وزن ادراکی دارند 4 رنگ ها دارای حرارت نیز هستند(هرچه رنگ پریده تر باشده سردتر است.) ۲ تأثیر فضایی رنگ ها: رنگ های گرم را مّا نزدیکتر به خودمان تصور می کنیم گویی که فضا را تنگ می کنند.).

صفحه 80:

صفحه 81:
i oe?

صفحه 82:

صفحه 83:
3 سس 5 | 8 ها رز

صفحه 84:

صفحه 85:
| روش های تامین نور در ساختمان لک اشفا [ ماع ‎i‏ Natural Lighting 5 EZ 5

صفحه 86:
روش های تامین نور در ساختمان

صفحه 87:
روش های تامین نور در ساختمان

39,000 تومان