علوم مهندسیمهندسی شهرسازی

نوشهرگرایی( New Urbanism)

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 14 اسلاید نوشهر گرایی( New Urbanism) این فایل حاوی فایل پاورپوینت در 14 اسلاید به معرفی نوشهرگرایی و الگو های مطرح در نوشهرگرایی اصول و فواید و انتقادهای وارد شده بر آن میپردازد.

ppt.ir

صفحه 1:
Jas pl ‏به‎ ‎New ‎Urbanism

صفحه 2:
| در دمه ۱۹۸۰ میلادی تعداد زیادی از معماران و ‎fone‏ آمریکایی از فرسودگی و زوال مراکز شهری و افزایش فزاینده جوامع محلی که پراکنده و متفرق وابسته به اتومبیل و دارای فاصله با مراکز شهری بودند اظهار نارضایتی کردند. در سالهای پایانی دهه ۱۹۸۰ و ابتدای دهه ۱۹۹۰ این نارضایتی منجر به ظهور جنبش نوشهرگرایی شد. نوشهرگرایی (که به طراحی محلات سنتی و طراحی محلات نلو سنتی مشهور است) اصول برنامه ریزی است که محلات قابل زیست و قابل پیاده روی در یک محیط مساعد پیاده روی را به وجود میآورد. نوشهرگرایی واکنشی نسبت به پراکندگی شهری است و یک راه موثر برای مقابله با جوامع وابسته به اتومبیل است که در آن هر سفری با ماشین انجام ميشود. نوشهر گرایی سعی میکند با ایجاد کاربریهای مسکونی مختلط از آپارتمان گرفته تا خانه های تک خانواره با هر سطح قیمتی ساکنینی با سطوح در آمدی مختلف داشته باشد و با توسعه فشرده از نت كاه های حیاطی و محیط های طبیعی حفاظت کنند.

صفحه 3:
( تحت مهمترین سندی که به تشریح محتوای نظری جنبش نوشهرگرایی میپردازد منشور نوشهرگرایی است. این منشور را که در سال ۶ میلادی و پسس از برگ‌زاری جهارمين كردهمايى سالانه انجممن نوشهرگرایی بعنوان منشور نظری نوشهرگرایی ارایه شد میتوان بیانیهای در مقابل منشور آتن دانست که در آن دیدگاه مدرنیستی به شهرسازی و معماری توسط کنگره بین المللی معماران مدرن (سیام) مطرح

صفحه 4:
شهرسازی نوین در راستای پایداری محیطی ,بین محیط طبیعی و محیط انسان ساخت ارتباط برقرار می کند. برش عرضی معرفی شده در رهیافت نوشهر گرایی, نظامی از طبقه بندی عناصر بارز طراحی شهری است که برای هماهنگ سازی دامته تغییرات ادارکی روستا تا شهر و سازمان دهی یک نظم مفید در این محدوده مورد استفاده قرار می گیرد. در تعریفی دیگر نوشهرگرایی واحد های هماسیگی ,مجموعه اصولی را برای برنامه ریزی فراهم می کند که قابلیت پیاده روی و زیست پذیری واحرهای همسایه و خلق محیط دوستانه برای عابرات از نکات ‎Sai‏ نهضت نوشهرگرایی در واحد های همسایگی طراحی شده , کاربری های مسکونی از آپارتمان گرفته تا خانه های تک نفری و ویلایی را فراهم می کندکه می تواند همه اقشار در آمدی را پشتیبانی کند. اهداف آن درصد حمایت از محیط های طبیعی و مسکونی است. در نگرش نوشهر گرایی ارتباط واحدهای همسایگی با محیط اطراف مورد توجه قرار میگیرد و همچنین از مراکز شهری و فضاهای باز برای عموم شهروندان حمایت ميشود. \

صفحه 5:
واحد اصلی این رویکرد محله ای است که اندازه آن از ۴۰ تا ۲۰۰ آکر است. ساختاربندی این محله شعاعی از یک چهارم مایل است و به گونه ای طراحی شده است که بیش تر خانه هایش حداکثر سه دقيقه پیاده روی تا پارک های محله ای و پنچ دقیقه پیاده روی تا میدان میدان یا فضا مشترک مرکزی فاصله دارند. اين رهیافت برخلاف مدرنیسم که برای شهرسازی چهار معیار : ۱. “.بان زا و سریم ترافيك 7 بار کینک بد مقدار وله ۲ جد‌سازی شدید کربری ها ۴. تراکم نسبتا پایین ساختمان ها را در نظر میگیرد. به محله های فشرده با کاربری مختلط و اولویت عابر پیاده در طراحی ها و مناطقی با موقعیت و ویژگی های متناسب و کریدورهای کارکردی و زیبا که میتواند محیط های طبیعی و محله های انسان سخت را در قلب کلیتی پایدار و ماندنی انسجام بخشدر معتقد اس

صفحه 6:
الگوی توسعه حمل و نقل محور الگوی حاصل از این نظریه ,محله ای متراکم و کاملا به هم تنیده است که فروشگاه ها بمسکن و دفاتر را در قالب منطقه ای به هم فشرده و با فواصلی که با پیاده روی قابل طی کردن است . به دور یک ایستگاه حمل و نقل جای گرفته اند. با یکدیگر ترکیب می کند. بدین ترتیب رابطه مستقیمی میان الگوی حمل و نقل عمومی و کاربری زمین برقرار ميشود. مشکل عمده این مدل تنزل فضایی است که از ترافیک و نیاز به محل های پارک خودرو در ایستگاه های عبور و مرور مرکز به وجود آمده است.از دیگر معایب آن این است که ممکن است تراکم جمعیتی پشتیبان این سیستم در بازار هاى مرکزی پذیرفته نشوند.

صفحه 7:
2 قابل زندكى —™» همسایگی قابل زندگی , ویژگی های ‎tnd , tod‏ را با هم ترکیب نموده است.این مفهوم به عنوان اصلاح مدلهای واحد کوچک , تعریف شده است . همسایگی قابل زندگی استرالیایی , دارای محل های عبوری پیاده ای است که به طور تمرکز زدا در مرزهای اصلی راه های عبور اصلی ,مانند 100 واقغ شه است. اما در حقیقت خور همسایگی در مسیرهای عبور منطقه ای متمرکز است. مزیت این مدل نرخ بالای نواحی همسایگی است که در ناحیه تحت پوشش پیاده قرار دار 0 7/

صفحه 8:
نوشهرسازی به عنوان یک رویکرد جدید طراحی و برنامه ریزی شهری در انتقاد به شهرسازی دوران معاصر که دارای الگوی پراکنده» غیرانسانی و ماشینی است. شكل كرفتة ابت این رهیافت آمیزه ای ار سک های سای رشد هوشمند. مخالف با توسعه پراکنده و مبتنی بر حمل و نقل عمومی وشهرسازی پایدار است. این رویکرد امروزه هدایت و رهبری نسل پست مدرن طراحان و برنامه ریزان را بر عهده دارد و یکی از مهمترین رویکردهای برنامه ریزی شهری در این قرن محسوب ميشود. . اصول اولیه اين رویکرد بر مبنای به کارگیری اصول سنتی شهرسازی پایدار در شهرسازی انسان گرای گزشته ‎Se le ele,‏ مس ما بر یی سای اس که پاسخگو به تحولات و پیشرفت های مدرن شهری باشد . ایده های مربوط به اصول طراحی نوشهرسازی بر گرفته از اصول طراحی سنتی متناسب با جایگاه اتسانی در شهر است. و واکنهی نسیت به براکندگی شهری و یک راه موثر برای مقابله با جوامع وابسته به اتومبیل است که در آن هر سفری با ماشین انجام میگیرد. \

صفحه 9:
fo در طول قرن بیستم. الگویی از توسعه شهری در ایالات متحده آمریکا به الگوی غالب تبدیل شد که مهترین ویژگی آن را میتوان پراکنده روبی و کاهش شدید کیفیت فضاهای زیست انسان دانست. در اواخر اين قرن واكنش شديدى عليه اين الگوی مسلط پدیدار شد که نتیجه اين واكنشهاء توافق بر تدوین اصول فرم شهری جدیدی مبنی بر مدپریت رشد منطقه ای با استفاده از مکانیزم هایی از قبیل ایجاد محلات پیاده مدار و توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی و تشویق کاربری های مختلط ود هه سح وان نس وش ری + - ‎Salat‏ توسعه شهری گزاشت. \ } \ 1

صفحه 10:
اصول نوشهرسازی طرفداران جنبش نوشهرسازی اصولی را بهمنظور اصلاحبافت های موجود در نظر گرفته ندکه مهم ترين این اصول عبارتند از ۱. پیاده مداری _طراحی خیایان ها باید به طور مناسب بر ای افراد پیاده انجام شود. (ساختمان های نزدیک به معابر. خیابان های دارای درختکاری در اطرافه ياركينك هاى خيابانى: فضاهای پارک مخفى و كارازها. سرعت کم اتومبیل و-) _ ایجاد خیابان های پیاده بدون حضور اتومبیل ارتباط پذیری _ شبکه خیابان های به هم پیوسته که ترافیک را توزیع میکند و پیاده روی را آسانتر می نماید. _ شبکه پیاده و قلمرو عمومی دلرای کیفیت بالا که پیاده روی را لذت بخش می کند. ۲ کاربری مختلط و تنوع _ ترکیبی از فروشگاه هاء دفاترکاره آپارتمانها و خانهها در محدوده طراحی» کاربری مختلط در محلات. بلوک ها و ساختمان ها سکن متا ۵ معماری وطراحی شهری با کیفیت _ تاکید بر زیبایی و زیبایی شناسی. آسایش انسان و خلق حس مکان, تعیبن مکان کاربری و لماکن مدنی در اجتماع. معماری با مقیاس انسانی و محیط پیرامونی زیبا جهت آسایش روح انسان

صفحه 11:
۶۰ ساختار سنتی محلات _ اهمیت کیفیت قلمرو عمومی و فضای باز عمومی طراحی شده به صورت هنر مدنی _ در بر گرفتن طیفی از کاربری و تراکم ها در فاصله پیاده روی ۷ تراکم افزایش یافته ۸ حمل و نقل هوشمند _ شبکه ای از سیستم های ریلی دارای کیفیت بالا که شهرها, شهرهای کوچک و محلا کند که سبب تشویق به استفاده بیشتر از دوچرخه و حرکت پیاده شود. _ طراحی حامی افراد پیاده و تاکید بر پیاده روی به عنوان روشی برای رفت و آمد روزانه ‎٩‏ پایداری _ اثرلت جانبی زیست محیطی حداقل برای توسعه و اجرای آن _ کارآیی انرژی , استفاده کمتر از سوخت های فسیلی پیاده روی بیشتر , رانندگی کمتر ۰ کیفیت زندگی به یکدیگر متصل می اصول نوشهرسازی را می توان, به طور گسترده در پروژه هایی با مقیاس های مختلف از یک ساختمان تاکلان شهر و منطقه تعمیم داد. استفاده هرچه بهتر از این اصول از طریق طراحی کالبدی به اشاعه ی حیات مدنی در عرصه شهرها کمک می کند.

صفحه 12:
اهداف نوشهرسازی اهداف اجتماعی نوشهرسازی از ۲۷ اصل نوشهر سازی , ۸ اصل مربوط به تساوی حقوق است. در حالی که ‎۱٩‏ اصل دیگر به ترویج منافع عمومی مرتبط می شوند که به پیشبرد اهداف اجتماعی در زمینه نوشهرسازی کمک خواهد کرد. اهداف اقتصادی نوشهرسازی محققان به این توافق رسیده اند که بسیاری از عناصر رایج توسعه نوشهرسازی در سوداوری کلی پروژه نوشهرسازی نقش داشته اند.. از مراکز روستا و پارک هاء فضای سبز به عنوان عناصری ک در سوداوری این پروژه ها نقش داشته اند ذکر شده» درحالی که کوچه باغ ها در این فرایند نقش کمتری داشته اند. ee gp ‏اعداف‎ تأکید این نهضت بر انسان و محیط زیست در مقابل اتومبیل است. این جنبش به وجه نیازهای حیات مدرن و پسا مدرن را رد نمی کند بلکه می کوشد در جهت رفع آن ها الكل ها کل دی رف و ماس اا جتان ا و حفط تحط رت يا اد بر جايكاه فراموش شده انسان( و نه اتومبيل ) بيابد

صفحه 13:
> فواید نوشهرگرایی نوشهرگرایی میتواند انواع فواید محیطی اجتماعی» اقتصادی را برای جامعه فراهم کند که در زير به برخی از مهمترین آنها اشاره میشود: _ گزینه های مسکونی و تجاری بیشتر برای مصرف کنندگان _ حمل و نقل پیشرفته و دسترسی برای پیاده ها و حمایت از طراحی جهانی _ افزایش مسکن ارزان قیمت (توسعه بهینه مکان) _کاهش وابستگی به استفاده از اتومبیل _ صرفه جویی در هزینه های مصرف کنندگان ۴ کاهش سفرهای ماش كد ابن امر موحب منافم اجتماعی می شود (ماند کاهش رام ترافیک , هزینه های پارکینگ, خطر تصادف. آلودگی و رشد بی رویه شهر) بهبود قابلیت زندگی در جوامع ء تعامل و پیوستگی, ۱ _ افزایش ایمنی ترافیک به علت خیابان های عریض تر و ترافیک آرامتر _ بهبود سلامت عمومی به علت افزایش پیاده روی و دوچرخه سواری

صفحه 14:
۶ >» انتقادهای وارد شده به نوشهرگرایی اگرچه امروزه نوشهرگرایی موضوعی بسیار مهم و قابل توجه محسوب می شود ولی همواره با انتقادهایی نیز مواجه بوده است که در زیر به برخی از مهمترین آنها اشاره میشود: _ ناتوانی در پاسخگویی به نیازهای جدید خانواده های وابسته به اتومبیل _ کاهش آزادی های شخصی به علت وضع قوانین زیاد _ بی عدالتی نسبت به گروه های اقلیت و کم درآمد جامعه به علت قیمت های بالای مسکن در محلات سنتی _ تجمع ترافیک و آلودگی هوا به علت افزایش تراکم

62,000 تومان