کسب و کارعلوم مهندسیمدیریت و رهبریمهندسی صنایع و مواد

نگرش سیستمی و تأثیر آن در افزایش سطح مشارکت عمومی

صفحه 1:
کار گاه منطقه ای © © نكرش سيستمى و ‎at‏ آن در افزایش سطح مشارکت مد ‎Ces ‎(st) ) ‏دكرممدى‎ ( هعهوهل‎

صفحه 2:
تفکر یکی از راههای شناخت و کسب علم و معرفت است. تفکر یعنی سازماندهی حرکت فکر برای کشف حقایق. تفکر. مقدمه کسب اعنقادات و ایمان است. سئوال: - آیا سایر مخلوقات هم تفکر می کنند پا اينکه تفکر یکی از وجوه تمایز انسان با سایر مخلوقات است؟ - آیا تفکر کافی است؟ - آیا شناخت راههای دیگری هم دارد؟ مثلا شهود و تذکر؟!

صفحه 3:
رابطه فکر و عمل افکار بر اعمال و رفتار انسان اثر می گذارد. تغییر اعمال و رفتار شرایط را تغیبر می دهد. شرایط جدید افکار. را تغییرمی دهد. شرایط جدید ممکن است افکار را تقویت کند. شرايط جدید ممکن است افکار را تضعیف کند. فکر و عمل در چرخه پیچیده ای با هم رابطه دارند.

صفحه 4:
چرخه فکر و عمل Ge ۰ زندگی؟ . = ت۳۳ فکر ‎I$‏ ‏۷9 ۰ هدف چرخه زندگی؟

صفحه 5:
چرخه فکر و عمل: ريشه تفکر سیستمی تجربی - عینی سذهنی - نظم و ثبات - متغیر - متنوع - پیچیده - نظم در بی نظمی 6 - qa ‏تن‎ a

صفحه 6:
تفکر سیستمی * تفکر سیستمی چارچوب و روش و قانون و منطقی برای شناخت یک مسئله است که جنبه های تجزیه ای و تحلیلی و جنبه های ترکیبی آن مسئله را در برمی گیرد. های تجزیه ای و تحلیلی ( اجزاء مستله) * جنبه های تر کیبی (کلیت مستله) * یک سئوال کلیدی: آیا کلیت مسئله چیزی بیش از اجزای مسئله دارد؟ * اگر پاسخ مثبت است آن چیز چیست؟

صفحه 7:
0 ن اجزاء آن بوجود می آید نه ال فعاليت جداكانه أنها بنابراین وة ما 4 مى كنيم , ویژگیهای مهم خود را از دست می دهد . بنابراین سیستم. یک کل است که با تحلیل قابل درک نیست .با توجه به نکته فوق, روشی غیر از تحلیل برای درک رفتار و ویژ گیهای سیستم ضروری است . ترکیب (5۷۲۱۱6515 ) نقص فوق را جبران نموده و برای تفکر سیستمی , یک موضوع کلیدی است . در واقع . تحلیل و ترکیب : مکمل هم هستند

صفحه 8:
۳ گام تفکر تر کیب وقتی می خواهید موضوعی را بررسی کنید . ابتدا سیستم کلی که دربر گیرنده موضوع فوق است . را مشخص نمایید . رفتار و ویژگی های سیستم کلی را بررسی نمایید . رفتار یا ویژگی های موضوع مورد مطالعه را با توجه به نقشها (۲۵۱65) یا کارکردهای (۴۸۸۲۱>11015) آن در سیستم کلی توضیح دهید

صفحه 9:
در تفکر سیستمی توصیه می شود که ترکیب قبل ازتحلیل انجام گیرد ]. در تفکر تحلیلی, چیزی که می خواهیم بررسی کنیم . بعنوان یک کل تجزیه می شود ‎Il‏ تحلیل روی ساختار سم متمركز مى شود و تعيب سیستمها چگونه کار می ‎Sas‏ ‎II‏ تحلیل, ‏دانش(6 ۳۵۷۷/۱۵۵0 ) ایجاد ‏می کند ‎ ‏۷ تحلیل به درون چیزها می نگرد ‎AV ‏ولی در ترکیب ‎eos‏ ‏خواهیم بررسی کنیم. بعنوان یک جزه از کلی كه آثرا دربر كرفته , بررسى مى كردد ‏. تركيب بركاركرد متمركز مى ‏شود ‏ترکیب ‎0understanding).s,>‏ ‏| افزایش می دهد ‏تركيب از بیرون به آنها نگاه می کند

صفحه 10:
شناخت عناصر تشكيل دهنده و روابط آنها اس لسن

صفحه 11:
ادعای تفکر سیستمی همه با هم! ۱ توجه به اهداف توجه به تغييرات توجه به محيط توجه به روابط اجزا توجه به خود اجزاء توجه به منابع آيا اين همه توجه با هم شدنى است؟ جكونه؟ موانع اين تفكر جيست؟

صفحه 12:
ريشه های تفکر سیستمس * دانشمندان علوم مختلف در طول تاريخ به تفكرسيستمى توجه كرده اند و لذا اين تفكر به همه رشته های علمی تعلق دارد و خود به یک فرارشته تبدیل شده است. - عرفان(مولوی) - وحدت و کترت - فلسفه (ارسطو) - منطق کل گرای ارسطویی - زیست شناسی (برتالتفی-(900) - نظریه عمومی سیستم ها(490) - اقتصاد(بولدینگ) - نظریه تجربی عمومی(هم زمان با برتالنفی) - فیزیک(نظریه عدم قطعیت و نظریه آشفتگی) - مهندسی کنترل(واینر) - نظریه سایبرنتیک - مدیریت و سازمان - نظریه یادگیری سازمانی

صفحه 13:
* چند سئوال؟ - آیا یک نوع تفکر سیستمی وجود دارد؟ - منشاء تنوع کجاست؟ * تنوع تفکر انسانها در یک موضوع واحد؟ * يا تنوع سیستم ها؟ - چگونه به این مسئله مهم پاسخ دهی؟ * آیا تفکر سپستمی برای پاسخ به اين مسئله راه حلی دارد؟ » آن راه حل چیست؟

صفحه 14:
برای شناخت سیستم ابتدا باید آن را تعریف کنیم. پس از تعیین حد و رسم سیستم می ن آن را طبقه بندی کرد و از زاوية های مختلف آن را شناخت. تعريف سيستم بايد فراگیر و مشخص باشد. یعنی همه تفکرهای سیستمی در علوم مختلف بتوانند با رعایت مرزهای خود از آن استفاده کنند. سیستم یک مفهوم کلی است که باید آن را درک کرد و فهمید. کلمه سیستم ريشه در زبان بونانی دارد و به معنای علت قرارگرفتن اجزاء در کنار یکدیگر است. تا کنون تعاریف متعددی از سیستم ارائه شده است.

صفحه 15:
و 0 ۰ برتالنفی : - سیستم موجودیتی است که حیات آن از طریق روابط متقابل میان اجزاء امکان پذیر است. ‎٠‏ كنت وانت: - سيستم مجموعه اى از فرآيندهاى كوناكون است كه در اين مجموعه روابط علت و معلولى وجود دارد. ‎٠‏ جك لند: - سيستم مجموعه اى از عوامل مرتبط با يكديكر است كه بيشتر حاکی از ویژگیهای کل است تا ویژگیهای اجزای متشکله

صفحه 16:
ویژگیهای سیستم ‎٠»‏ هدفا ‏۰ اجزاء ‎٠»‏ روابط ‎ates ‏حالت‎ * ‏سلسه مراتب‎ * ‏پیچیدگی‎ ٠ ‎

صفحه 17:

صفحه 18:
انسان چیست؟! - موجود ناشناخته؟!! - موجود قابل شناخت؟ * انسان و سیستم چه رابطه ای با هم دارند؟ آیا همه واقعیت ها حتی انسان ها با همه پیچیدگی هاپی که دارند نوعی از انواع سیستم نیستد؟

صفحه 19:
قعالجه شار كت اصطلاح « فعاليت مشاركتى » به شيوه اى از فعالیت اشاره دارد که ‎ol jo‏ بیش از یک فرد يا یک سازمان در جهت هدفی مشترک با یکدیگر کار می کنند. در این شیوه هر فرد یا سازمان به همان اندازه که نسبت به فعالیت های خود مسئول است. در قبال فعالیت های دیگران نیز مسئولیت دارد. چرا که در این مجموعه افراد یا سازمان در حکم چرخ دنده هایی هستند که اگر یکی از آنها به خبی کار نکند. حرکت سایرین را نیز مختل یا کند می کند.

صفحه 20:
ویژگی های فعالیت مشارکتی مانع هدر رفتن انرژی و توانایی انجام فعالیت را افزايش می دهد دستیابی به هدف را امکان پذبر تر می کند

صفحه 21:
رویکردهای توانمندسازی 00 رویکره انگیزشی رویکرد ارتباطی رویکرد شناختی

صفحه 22:
0 - تغیبر نگرشها و باورهای فرد \ )ره رخ / فزایش حق تعيين قعاليت كارى (خَود تصميم كيرى) ؟ كفايت نفس

صفحه 23:
اهداف سیستم هیچ سیستمی بدون هدف نیست. سیستم بدون هدف یک توده از عناصر است. سیستم می تواند چند هدف داشته باشد. هدف می تواند دارای سلسله مراتب باشند. هر زیرسیستم می تواند جزنی از هدف را اهداف آشکار و پنهان و خواسته یا ناخواسته سیستم.

صفحه 24:
در يك سيستم جزء بدون كل سيستم © ديكرى است و معنى ندارد. در یک سیستم کل بدون جزء نیز سیستم 9 ۱ © دیگری است و معنی ندارد. ۵10-0 تنوع اجزاء © © در سيستم سلسله مراتبى از اجزاء وجود دارد. كل بيش از اجزا؟

صفحه 25:
روابط سیستم روابط بين اجزا نوع روابط فرق توده یا مجموعه با سیستم رابطه اجزا با هم رابطه جزء با کل رابطه كل با محیط رابطه جزء با محیط جهت رابطه چرخه روایط ۷ 1 2

صفحه 26:
هرآنچه بر سیستم احاطه داشته باشد و خارج از آن باشد. محیط و سیستم رابطه و تعامل دارند. اثرات محیط غیرقابل کنترل است. دشوار است. محیط نیز خود یک سیستم است

صفحه 27:
منابع * منابع به درون سیستم وارد می شوند. سیستم می تواند آنها را تغییر دهد و از آنها استفاده کند. »* فرق منابع سيستم با اجزاى آن؟! © * سیستم ها و اجزای آنها بر سر منابع کمیاب رفابت می کنند.

صفحه 28:
حالات سیستم تعيين موقعیت سیستم در محیط واکتش سیستم نسبت به حالات خود با زخورد(مثبت و منفی) حالت تعادل آستانه تحمل سیستم مرگ سیستم حیات مجدد سیستم! تابع تبدیل حالت

صفحه 29:
هر سیستم زیر سیستمی از سیستم های بالایی خود است. هر سیستم از زیر سیستم هایی تشکیل شده است. تفاوت سیستم و زیر سیستم ذهنی و نسبی است, حرکت ها دال بر وجود سلسله مراتب ها هستند. حرکت از کوچک به بزرگ

صفحه 30:
پیچیدگی نتیجه ننوع و تعدد اهداف و اجزاء و روابط و منابع و حالات و سلسله مراتب است. پیچیدگی قابل بررسی است بررسی پیچیدگی علاوه بر زمان به به روش و دقت نیاز دارد. افزایش سرعت پیچیدگی را افزایش می دهد درک پیچیدگی پیچیده است! گاهی وقتی ابهام برطرف شد پیچیدگی وجود ندارد.

صفحه 31:
ویژگی سیستم های پیچیده خودکفایی هدفمندی برخورداری از برنامه برنامه ریزی مجدد بازتولید بازسازی سازماندهی مجدد خودبرنامه ریزی ۰ پیچیدگی ایستا مرتبط با ساختار

صفحه 32:
طبقه بندی سیستم ها با توجه به تنوع دیدگاهها طبقه بندی های مختلفی از سیستم ارائه شده است. - سیستم های باز و بسته : با توجه به محیط - سیستم های زنده و غير زنده : با توجه به حالت سیستم - سیستم های ساده و پیچیده: با توجه به مسئله پیچیدگی - سیستم های انطباق پذیر و انطباق ناپذیر: با توجه به توانایی تغییر حالت - سیستم های گسسته و پیوسته: با توجه به کیفیت تغییرحالات - سیستم های قطعی و احتمالی: با توجه به میزان پیش بینی رفتار - سیستم های مانا و پویا: با توجه به تغییرحالت در طول زمان - سیستم های انتزاعی یا مفهومی و متجسم یا عینی: با توجه به ماهیت اجزاء

صفحه 33:
ساختارهای ایستا: اتم ها-مولکولها- کریستال ها .... ساعت گونه ها: ساعت ها- منظومه شمسی ... مکانیسم های کنترل: ترموستات .. سیستم های باز: شعله- سلول ها ارگانیسم های رده پایین: ارگانیسم های گیاه گونه حیوانات: سیستم عصبی ... انسان: خودآگاهی ... سیستم های اجتماعی فرهنگی: اجتماع- سازمان .. سیستم های نمادین: زبان- منطق- ریاضیات .. زان پیچیدگی

صفحه 34:
طبقه بندی چک لند: بر اساس طبیعت سیستم ها سیستم های طبیعی : گیاهان و سیستم های زیستی سیستم های فیزیکی طراحی شده: سیستم های تولید مکانیزه سیستم های انتزاعی طراحی شده: فلسفه و دانش سیستم های فعالیت انسانی: سیستم اجتماعی و سازمان ها MOS acre PeOrae

صفحه 35:
طبقه بندی ایکاف: بر اساس رفتار سیستم ها سیستم های حافظ حالت : - با رفتار متغیر و معین واکنشی با نتیجه ثابت بدون قابلیت یادگیری سیستم های هدف جو: - با رفتار متغير و انتخاب شده پاسخی با نتیجه ثابت با قابلیت یادگیری سیستم های چند هدفی: - با رفتار متغیر و انتخاب شده با نتیجه متغیر و مشخص با قابلیت یادگیری سیستم های آرمانمند: - با رفتار متغیر و انتخاب شده با نتیجه متغیر و انتخاب شده با قابلیت یادگیری !آیا همه واقعیت ها را پو:

صفحه 36:
چند سئوال در باره تفکر سیستمی با توجه به طبقه بندی های ارائه شده از سیستم ها آیا همه چیز را می توان در قالب تفکر سیستمی بررسی کرد؟ روابط بين سیستم های پیچیده چطور بررسی می شود؟ آیا نگاهی اینچنین به تفکر, سیستم های باعث محدودیت تفکر انسان نمی شود؟ رها شدن از اين نوع تفکر. چگونه ممکن است؟ طبقه بندی رویکردهای سیستمی چگونه است؟

صفحه 37:
دسته بندی جکسون از رویکردهای سیستمی رویکردهای سیستمی کارکردگرا - نتیجه گرا- اثبات گرا- درونی- کمی - عینی- حافظ وضع موجود رویکردهای سیستمی تفسیرگرا - تفسیری- درونی- کیفی- ذهنی - حافظ وضع موجود رویکردهای سیستمی رهایی بخش - اتتقادی رها سسازای اجتماعی ‏ أاهنى - ساختاز شكق رویکردهای سیستمی فرامدرن - انتقادی - خود رها سازی - عادی سازی - ...

صفحه 38:
اصل تضاد * یک اصل سیستمی است که اگر هر جزء سیستم را بطور جداگانه به گونه ای بسازیم که به کاراترین حد ممکن (196 211116 ) عمل كند , سیستم بعنوان یک کل , به موّثرترین حد ممکن ‎Joc (Effective)‏ نخواهد کرد . به عبارت دیگر . اجزاء سیستم را باید بگوته ای طراحی کرد که با یکدیگر ۴16 شوند و هماهنگ با هم بطور موثر و کارا عمل کنند .

صفحه 39:
مثال ۱ * اگر از بین خودروهای سواری موجود (انواع مدلها و مارك ها ) براى هر يك از اجزاء اشین. بهترین آن جزء در بین کل ما انتخاب و سپس ين ها موز کنیم + آیا ماهینی که بدست‌می آید دبهترین ماهین معکن است له به یک اتومبیل که بتواند حرکت کند . هم نمی رسیم . زیرا اجزاء انتخاب ‎Fit‏ نمی شوند و حتی اگر ذ 3 ‎annals‏ عملکرد یک سیستم

صفحه 40:
مثال ۲: بر اين است كه از بين تيم هاى موجود انتخاب و یک تیم فوتبال که همه اعضاى أن ستاره هستند . تشکیل و به آن تيم منت گویند . اینگونه نیم ها به ندرت . بهترین تیم موجود می شوند (زیرا اعضای تیم با یکدیگر هماهنگ نیستند . به عبارت دیگر . تعامل بین اجزاه سیستم بدرستی انجام نمی گیرد) . البته ممکن است کسی بگوید اگر اعضای این تیمها مدتی ( مثلا یک سال) با هم تمرين بازی کنند . بهترین تیم موجود خواهند شد اين درست است !اما اگر آنها بهترین تیم شوند . خیلی غیر محتمل است که همه اعضای آن جزو تیم جدید ستاره ها باشند

صفحه 41:
مدیران اکثراً طبق تفکر تحلیلی عمل می کنند. یک مسئله را به چند بخش قابل حل و قابل مدیریت تجزیه نموده سپس برای هریک بهترین حل را پیدا نموده و نتایج را با هم مونتاژ می کنند. اما می دانیم که مجموع بهترین جواب برای اجزاء . بهترین جواب برای سیستم نخواهد بود به عنوان مثال . معمولاً فرض می شود بهترین عملکرد سیستم قابل تقلیل به بهترین عملکرد اجزاء آتن بصورت منفرد و جداگانه است . بنابراین معیارهای اندازه گیری عملکرد اجزاء بگونه ای تعیین می شود که باعث تضاد اجزاء سیستم می گردد .تقسیم بندی هر سیستم به اجزاء کوچکتر که بدون توجه به اصل تداخل و وابستگی متقابل آنها صورت می گیرد . یک تضاد فطری بین اجزاء آن سیستم بوجود می آورد . بهترین جواب برای هر 2 جواب برای جزء دیگر هماهنگی و برابری نمی کند و در نتیجه تضادی با بهترین جواب برای کل سیستم پیدا می کند

صفحه 42:
نتیجه گیری : تفکر سیستمی . بسیار کاربردی بوده و نگرش انسان را نسبت به موضوعات تغيير می دهد . اين تغییر نگرش و زاویه دید باعث می شود که نتایج متفاوت تری را به دست آوریم .

صفحه 43:
منبع كتاب: 8 2 46 تفكر سيسدمى و ارزيابى آن در اداره جامعه و سازمان * نوشته سیدجعفر مرعشی و همکاران ۶ سازمان مديريت صنعتی ‎٠‏ سال 49609

صفحه 44:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان