صفحه 1:
ere ee eee ee) اننا
رسول سالى
آمین وحیدی
كت
صفحه 2:
|
* بسیاری از سازمان ها سیستم های ۴٩۴ ر
های کلی همراه با |
در نظر ميكيرند.
ذيرفته لند. ولى اكثر آن ها از هزينه
آگاه نیستند و تنها هزینههای مرتبط با استفاده از نرمافزار را
یک مقلله تحقیقی برای مشخص کردن دیگر هزینههای سیستم های 2۳۳
در چرخه عمر آنها است. از طریق فازهای متفاوت چرخه عمر تعریف و طبقه
بندی انواع هزینه ها انجام شده است.
صفحه 3:
۴ یک SE ERP ping بسته نرم افزاری است که از چندین ماژول مانند تولید فروش»
منلبع انسانی و مللی تشکیل شده که با هدف یکپارچه کردن داده ها در یک سازمان و
فرایند های سازمانی» ایجاد شده است. این بسته های نرم افزاری می توانند سفارشی
آورده کند.
سازی شده تا نیازهای مشخصی از سازمان را ب
* در مقلبل سیستم های اختصاصی توسعه یافته بر اساس نیازمندی های سازمان, سیستم
های 6۳ در ذات خود عمومی هستند. آن هاء منطق خود را در برابر استراتژی» فرهنگ
و ساختار یک سازمان تحمیل کرده و به دفعات, باعث ایجاد تفییرات در زمینه ای می
شوند که سازمان کار خود را انجام می دهد. (موسسه ۰1998 (SAS
صفحه 4:
راس و ویتالی(۱۹۹۸)» شش انگیزه برای پذیرش سیستم ۴۴ را تعریف می کند:
0 نیاز به یک پلت فرم مشترک؛
0 بهبود فرایند؛
0 قابل مشاهده شدن fold
0 اعمال کاهش هزینه؛
9 افزايش باسخ كوبى به مشترى؛
© تصميم كيرى استراتزيك بهبود يافته.
صفحه 5:
ERP ele pina سرمایه گذاری بالایی را در سطوح سازمانی و منلیع انسانی
می طلبد. لین سرمایه گذاری فقط در فاز ابتدلیی انجام نمی شود ولی در سرتاسر
چرخه عمر ادامه دارد.
™ بتابرلین» اين مطالعه قصد تحلیل سرمایه گذاری لازم برای یکیارچه کردن یک
سیستم 2۳ را در دوره ای که وجود دار همراه با یک تحلیل هزینه در هر فاز
را دارد.
صفحه 6:
Adoption
decision
Retirement Acquisition
Evolution Lee
Use and
maintenance
صفحه 7:
۴ در طول لین فاز مدیران نیاز به یک سیستم 2٩۳ جدید را بررسی کرده و بهترین
رویکرد سیستم اطلاعاتی را که به بهترین نجو چالش های شغلی حیاتی را
مشخص کرده و استراتژی سازمان را بهبود میدهد. مشخص می کنند.
"" لین فاز تصمیم شامل تعریف نیازمندی هاء اهداف و مزایای سیستم و یک تحلیل
از تاثير يذيرش اين سيستم در يك كسب و كار و سطح سازمانى است.
صفحه 8:
* این فاز شامل انتخاب یک محصول ۴/٩ است که مناسب نیازمندی های سازمان
است و بنابراین نیاز برای سفارشی سازی را حداقل می کند.
۴ همچنین یک شرکت مشاوره برای کمک به فازهای بعدی چرخه عمر ۴۴
مخصوصا فاز اجرا انتخاب می شود.
۴ عواملی مانند قیمت. آموزش و خدمات نگهداری بررسی می شوند و توافق
قراردادی تعریف می شود.
* در اين فان بازگشت سرمایه محصول انتخاب شده مهم است.
صفحه 9:
۴ لین فاز شامل سفارشی سازی و پذیرش بسته نرم افزاری ۴8۳ مبتنی بر نیازهای
سازمان است.
* معمولا لین کار با کمک مشاوری که اجرای روش ها را فراهم می کند انجام
می شود
صفحه 10:
"" در لين فازء هر کسی باید از جنبه های مرتبط به عملکرد قابلیت استفاده و کافی
بودن برای فرایندهای کسب و کار سازمان آگاه باشد.
* وقتی یک سیستم اجرا شد. باید نگهداری شود زيرا خرلبى ها بايد درست شدهه
درخواست های بهینه کردن خاص باید برآورده شده و سیستم عمومی باید بهبود
یاید.
صفحه 11:
۴ این فاز مطلیق یکپارچه کردن قابلیت های بیشتر به سیستم ۴٩۳ است که
مزایای جدید را فراهم می کند مانند برنامهریزی و زمانبندی پیشرفته» مدیریت
زنجیره تامین» مدیریت ارتباط با مشتری» مدیریت جریان کاری و توسعه
مرزهای سیستم به سمت همکاری با دیگر شرکای سازمان.
صفحه 12:
۴ در لین فاز با پیدلیش فن آوری های جدیدیا کلفی نبودن سیستم ]٩۳ یا رویکرد
به سمت نيازهاى كسب و كارء مدیران تصمیم می گیرند که نرم افزار ERP را با
نرم افزار 121٩۴ دیگری که به طور مناسبتری جوابگوی نیازمندی های فعلی
سازمان باشد جایگزین کنند يا اينكه با ارتقاء نرم افزار فعلی به فعالیت خود ادامه
دهند.
صفحه 13:
فاز پذیرش
"" هزینه های نامحسوس
0 هزینوهای تصمیمگیری
لين فاز شليدء فازی باشد که حداقل هزینه ربا خود داشته باشده زيرا تنها
نمایانگر تصمیماتی است که یک سیستم ۴۴ را پذیرا باشند.
هزینه این مرحله زمانی است که مدیران در تصمیم گیری سپری می کنند.
صفحه 14:
فاز مالکیت
۴ هزينه های محسوس
0 مشاوره
مشاوران با دانش و تجربه در انتخاب سیستم ۶8۴ که به بهترین شکل
جوابگوی نیازهای سازمان باشد باید انتخاب شهند. و ما را در فاز پیاده سازی
کمک می کنند. همچنین, آنها مانند واسطهای بین سازمان و فروشنده ۴8۴
عمل میکنند. همه تحلیل گران در این زمینه توافق دارند که هزینه های
مرتبط با مشاوره .بیشترین هزینه های یک سیستم ۳ است.
صفحه 15:
فاز مالکیت
* هزینه های محسوس
۰ سخت افزار
مالکیت یک ERP ging شامل تغبیرات در زیرساخت سخت افزاری
می شود. این تغییرات می توانند شامل یک تغيير و يا قطعى كردن
زیرساخت سخت افزاری سازمان برای نصب سیستم موردنظر است.
صفحه 16:
فاز مالکیت
* هزینه های محسوس
0 گواهی های نرم افزاری
يس از انتخاب نرم افزار 2۳۹ ۰ نیاز است تا بر سر قرارداد توافق کنیم.
هزینه این قراردادها می تواند با چندین روش حساب شود برخی از
قراردادهاء تعداد گواهی ها و تعداد کاربران را که شامل عواملی مانند
مزایای سازمان و تعداد کارکنان است را در نظر می گيرند.
صفحه 17:
فاز مالکیت
۴ هزینه های نامحسوس
0 هزینه های تصمیم گیری
در فاز مالکیت هزینه های تصمیم گیری باید دوباره بررسی شوند.
تصمیم اصلی شامل انتخاب یک سیستم ERP که به بهترین
شکل نیازهای سازمان را منعکس می کند.
صفحه 18:
فاز مالکیت
* هزینه های نامحسوس
٩ هزینه های فرصت
این هزینه فرصتی را که برای انتخاب نکردن یک گزینه از دست رفته است»
بررسی می کند.
تحلیل چندین سیستم ۶۳۳ که در بازار موجود است باید در لین هزینه ها
قرار كيرد. تحليل كران بيشنهاد مى كنند در لين نقطه مطالعهاى بر روی
بازكشت سرمايه (01) انجام شود.
صفحه 19:
فاز اجرا
* هزینه های محسوس
© مشاوره
بیشتر سازمان ها برای پیاده سازی ]2۴٩۳ از مشاورلنی استفاده مى کننده چرا
که داش فنی برای به اتمام رساندن فرایند درون خود را ندارند. مشاوران
دلنش, تجربه. روش های پیاده سازی و برنامه های آموزشی را برای کاربران
یکپارچه می کنند. آن ها همچنین به مهندسی مجدد سازمان و فرایندهای
کسب و کار کمک می کنند.
صفحه 20:
فاز اجرا
۴ هزینه های محسوس
0
آموزش
هزینه های آموزش معمولا به دلیل این که کاربران باید مجموعه ای از
فرایندهای جدید را علاوه بر استفاده از برنامه نرم افزاری جدید یاد بگیرند بالا
است.
ابزار مبتنی بر اینترنت یا ابزارهای ویدئو کنفرانس با توسعه حوزه آموزش هزینه
های آموزش را حداقل می کنند.
صفحه 21:
فاز اجرا
* هزینه های محسوس
9 منابع انسانی
این هزینه های همراه با تیم پرویه وزن بالایی دارند. نیروها
متخصصین حرفهای هستند و هزینه ساعتی VE be ol بوده و
بايد اندازه گیری شود. برخی اوقات نیاز به جذب اين نيروها از
بيرون سازمان است.
صفحه 22:
فاز اجرا
"" هزینه های نامحسوس
0 هزینههای سفارشیسازی
تلاش انجام شده در سفارشی سازی نرم افزار و تطبیق با نیازهای سازمان»
معمولا اندازه گیری نمی شود مگر لین که برحسب زمان باشد. داده ها بايد
با سیستم جدید منطبق شوند و داده های جدیدی نیز به سیستم اضافه می
شود.
صفحه 23:
فاز اجرا
"" هزینه های نامحسوس
0 هزینه مهندسی مجدد فرایندها
موسسه تحقیقاتی فارستر در سال ۱۹۹۷ برآورد کرد که در یک نصب نمونه
۳ بیش از ۵۰ بودجه پیاده سازی» صرف مپندسی مجدد فرایند شده
است. پیاده سازی یک سیستم ۴۳ یعنی, در بسیاری از موارد یک تغییر
اساسی در فرایندهای کسب و کار سازمانی» منجر ایجاد تغییر در جریان
های سازمانی و ساختارهای سازمانی می شود.
صفحه 24:
فاز استفاده و نگهداری
* هزینه های محسوس
9 هزینه پیکربندی مجدد سیستم
معمولا بعد از پیاده سازی سیستم 2۴۳ برخی از ناکارلیی ها در عملیات
هاى 288 به نظر مى رسد که نیازمند هماهنگی با پیکربندی ۴8۴ است.
گزارش های عملکرد به طور مداوم نسبت به نیازهای پیکربندی مجدد
حساس هستند.
صفحه 25:
فاز استفاده و نگهداری
"" هزينه های محسوس
© هزینه تطابق سیستم
سازمان ها باگذشت زمان تغییر می کنند. بنابرلین هميشه نیاز به تطلبق با
تغییرات وجود دارد. در ابتدا جریان های اطلاعاتی و فرایندهای کسب و
کارء بر استفاده از سیستم 1٩ و عملکرد آن تاثیر می گذارد.
صفحه 26:
فاز استفاده و نگهداری
"" هزینه های محسوس
٩ هزینه خرابی سیستم
هزینه های خرلبی در اثر از کار افتادن سیستم ناشی ۳ می
شود. در سازمان ها ی بزرگ هزینه های مستقیم خیلی بالا هستند.
زيرا سفارشات را نمی توان برآورده کره سهام ها به روزآورده نمی
شوند و در موارد مشخص این خرابی ها منجر به قطع کلی
فرایندهای کسب و کار می شود.
صفحه 27:
فاز استفاده و نگهداری
"" هزینه های نامحسوس
0 هزینه غیرمستقیم خرابی سیستم
خرلبی های سیستم منجر به هزینه های غیرمستقیم زیادی می شود. مانند
دسترسی به اطلاعات حیلتی, از دست دادن مشتری های وفادا, یا توانایی
باقی ماندن در کسب و کار,
صفحه 28:
فاز استفاده و نگهداری
۴ هزینه های نامحسوس
۰ هزینه از دست دادن رقابت پذیری
یک انتقاد رلیج بر سیستم های ۶۳ » استانداردسازی مدل های کسب و
کار از طریق تحمیل مدل های ۳۳ است. اکثر سازمان ها این مدل هاى
کسب و کار را قبول می کنند تا پیاده سازی نرم افزاری را راحت تر انجام
داده و و در نتیجه ممکن است مزیت های رقابتی را در سازمان ها از دست
بدهند.
صفحه 29:
فاز تکامل
"" هزینه های محسوس
0 هزینه برنامه های جدید
در اين فاز هزینه های اصلی» مرتبط با خرید و اجرای برنامه های جدید
است. مانند برنامه ریزی پشرفته و زمان بندی, مدیربت و ارتباط با
مشتری» جریان کاری» تجارت الکترونیک» غیره.
صفحه 30:
فاز بازنشستگی
7 در اين فاز هزینه های فرصت تصمیم گیری و کلیه هزینه های ملموس مرتبط با
فازهای قبل تکرار می شود.
صفحه 31: