صفحه 1:
بسمه تعالی ا ا 0 ۱ ‎COQ‏ شرکت بهبود صنعت مهرگان

صفحه 2:
هزینه کیفیت هزینه کیفیت ( 2063 عبارت است از سیستم برآورد و تحليل مجموعه هزينه هاى حصول اطمينان از كيفيت محصولات و خدمات

صفحه 3:
هزینه کیفیت اين سيستم . كاركنان را از هزينه هاى ناشى از كيفيت يابين كاه ساخته و آنها را در يافتن موثر ترين روش انجام كار از نظر هزینه با هدف برآورده ساختن نیازمندی های مشتری پاری می رساند .

صفحه 4:
هزینه کیفیت سطح كيفيت يايين براى شركت . هزينه در بيداشته و رقابت ‎em‏ اس ی ‏خوب باعث صرفه جويى در هزينه هاى سازمان شده و توان رقابتى شركت را افزايش ‏می دهد. ‎

صفحه 5:

صفحه 6:

صفحه 7:
هزینه کیفیت كل ا ل ل ل اا ا ا 6 از 00 ا ‎eee‏ مى نمايد .

صفحه 8:
هزینه کیفیت ‎E S|‏ ا ا ‎Re one‏ ري ‎at ee eae‏ ۱۳ محسوب مى شود كه طرح ريزى كيفيت . حل مساله و ‎poem cacy‏ ۱ ‎

صفحه 9:

صفحه 10:
هزینه کیفیت در این چرخه . طرح ریزی کیفیت . برنامه های کیفی سازمان ‎Cel Se Le Meco ED)‏ ميق ‏به شناسابى و تنجريه و تحليل هزينه على كيفيت مرتبط به ‎ae id‏ نا ‎

صفحه 11:
(een Se BS ee pn Cl ae en) در سیستم 06063). هزینه های کیفیت در سه حوزه هزینه های پیشگیری . ارزیابی و شکست تقسیم 1 اه نی تست« recs hee a Rae acd

صفحه 12:
1 (nae ery در اين مدل معمولا 00©9) بر اساس هزينه هاى مرتبط اجر روه از اليك طايه قرح قال 0

صفحه 13:
‎-١‏ هزينه هاى ييبشكيرى ‏این هزینه ها. در بردارنده کلیه هزینه های مرتبط به شناسایی . پیشگیری یا کاهش ریسک بروز عدم انطباق یا عیب می باشد . ‎ORD aS SiS ee eae ee‏ ل نكهدارى بيشكيرانه و ارزيابى . مثال هايى از اين كروه باشند . ‎

صفحه 14:
"- هزينه هاى ارزيابى ‎ree an ecm re oe‏ ۱[ ات ۱۳9 از ‏تصدیق و کنترل کیفیت درکلیه مراحل ( طراحی . تولید . ‎RE NS dec CBE IS‏ ل ‏م ا ل ‎Oe‏ ‏ارزيابى هستند . ‎

صفحه 15:
"'- هزينه هاى شكست درون سازماتى 0 به علت غير منطق بودن و معيوب بودن قطعات و توليدات در هر يك از مراحل طراحى . توليد و ارسال ايجاد مى لك به طور مثال هزينه ضايعات . دوباره كارى ها . تست هاى مجدد . بازرسى مجدد . بهسازى و اصلاح . زمان توقف . و ليل ا لل ‎ene‏ ۱ 5

صفحه 16:
۶- هزینه های شکست برون سازمانیی اين هزينه ها . مواردى هستند كه بعد از تحويل كالا يا خدمات ا ا ‎Ee‏ ‏کر نقص يا خطاى تجهيزات . زمان تلف شده . هزينه هاى دوره ‎IB) oS‏ ل ا ل تم نيت و اعتماد مشترى در زمره اين هزينه هاى مى باشد .

صفحه 17:
Een خطا/ شکست برون ‎Bye egos‏ ار سازمانی دوباره کاری - خسارت در دوران ‎mes‏ گارانتی - محصولات برگشتی ‎Bess‏ - از رده خارج کردن - كاهش فروش oes ‏محصول‎ - تمدید گارانتی

صفحه 18:
010 Pal - طرح ریزی و تهیه ‎a alee)‏ دستورالعمل هاى کاری - حصول اطمینان از 21200007 - مطالعات مربوط به - مواد مصرقى در بازرسی و آزمون - تجزیه و تحليل كزارش نتابج بازرسى 0 کاربرد

صفحه 19:
هزینه ها هزینه های انطباق را می توان به عنوان هزینه انجام امور درست در اولين بار تعريف نمود. هزينه هاى شكست درون و برون سازمانى به عنوان هزينه هاى عدم انطباق (000000)) شناخته مى شوند . عبارتند از ا ا ۱

صفحه 20:
هزینه ها متاسفانه در بيشتر شركت ها بخش عمده اى از هزينه هاى كيفيت شامل بازرسى هاى مجدد اشتباهات يا خطاها . ‎nares peer nnn Rn Can Ty‏ 1 ‎So ee Ree Ce ae See ILS‏ محدوده هزینه های عدم انطباق(20000)) قرار می گیرند .

صفحه 21:
سازمان به دنبال دستیابی به نة

صفحه 22:
6ه استادان كيفيت . فيكن با و هرينكتون معتقدند كه 30 تا ‎4١‏ ‏درصد هزينه هر عمليات منجر به اتلافات مى شود . بنابراين بهبود كيفيت با حذف اتلافات بلافاصله منجر به افزايش ‎Se ees heyy ony‏

صفحه 23:
6ه بر این اساس . سيستم هزينه ت۱۹ 32000 فا ها نظر موارد دیل مس نان - آنچه که قبلا به عنوان اطلاعات کیفی تصور می گودید را - نواحى ‎Boe Ce‏ لازم برای بهبود را مشخص کرده و نها را اولویت بنتای می نعاید . ۳ د را اندازه گیری می کند .

صفحه 24:
6ه ee ‏ا ا لت ا‎ ae ia 55 ‏شاخص هاى متعدد عملكيدى كه در شركت مورد استفاده‎ - . ‏قرار می گیرد را به شاخص های پول تبدیل می نماید‎ - مدیران را قادر می سازد با استفاده از ابزار قدرتمند شاخص هاى يولى . با مديران ارشد ارتباط برقرار كنند .

صفحه 25:
بريايى و استقرار سيستم 00009 استقرار سيستم ©00) از يك فرايند جند مرحله اى تشكيل شده است .

صفحه 26:
0 ene ٩ eon ee epee omy Cleve eee) ‏طرح ریزی شوند و به طور نظام مند انجام گردند تا اساس و‎ ‏بنیاد قابل اطمینانی برای سیستم هزینه کیفیت در شرکت‎ . ‏ايجاد كردد‎

صفحه 27:
آماده سازی اين فعاليت عبارتند از : - تشكيل كميتة ©0060 - تعیین یک مسئول برای © © © - آموزش ©0060 - تعریف دامنه برنامه 6006 - تعهد به تامین منابع لازم

صفحه 28:
شكل كيرى و ايجاد کمیته 6006 را ۰/9/6۷ مديريت ارشد سازمان بايد نقشى فعال داشته باشد و هدايت و رهبری سیستم را در دست بگیرد . از اين رو كميته ©00) بايد شامل مديران اصلى از واحدهاى مختلف عملياتى جهت بررسى و هدايت فعاليت هاى © ©

صفحه 29:
تعیین سئول 6006 مسئول 206 از میان مدیران شرکت توسط مدیر عامل تعیین می گردد تا فعالیت های کر ۱۱ در ل ‎erate‏ ©0060 وطيفه اين فرد هدايت و يشتيبانى مداوم از مجموعه فعالیت های رس م۱

صفحه 30:
تعیین سئول 006 توجه به این نکته بسیار مهم است که مسئولیت کلیدی ۱7 eee eet anes ‏عملکرد بخش تضمین کیفیت (269)) نیست..‎

صفحه 31:
كن جا الك ۳ سازمان باید به صورت تنگاتنگ در تلاش های اجراى 0009) مشاركت داشته باشند ‎٠‏

صفحه 32:
تعیین سئول 008 لت سس کر ۱ كرك ادرر ذلك در خطوط تولید ضروری است ۰

صفحه 33:
FB) co oe) ‏ل ا‎ 0 eee led - تعيين هزينه ها مطابق با فعاليت هاى 000©9© ‎nC Pr Ie‏ ا ا ا نت واحدهاى سازمان , ‏- تهبه گزارش های 0 در سطح شرکت . واحد . حوزه های کاری و فرایندها .

صفحه 34:
تعیین سئول 008 همچتنین نقش اصلی مدیران /سی‌برستان خط در بردارنده موارد ذيل- رواش a OE a NO ‏كان‎ Co IC . ‏مشخص کردن موارد هزینه کیفیت که نیاز به پایش دارد‎ رن بر هاى سيستم ‎COG‏ - تجزيه و تحليل هزينه هاى كيفيت و انجام اقدامات اصلاحى مناسب براى حل مشكلات مر سر اا تس را

صفحه 35:
COG Sigel تراقَ ايجاد اظمينان از درك كامل مفهوم و کاربردهای ‎COG‏ ‏. مسئول و اعضای کمیته 00060 باید برخی از آموزش ها ‎EO EO CME ae ae DS ED)‏ سرپرستان کلیه واحدهای کلیدی که به نحوی با پروژه ‎is een) ee oOo)‏ ۱ ميبوطه شركت نمايند .

صفحه 36:
COG Sigel برای ایجاد اطمینان از درک منهوم 5 ‎(COG cls p5l5‏ ‎arene)‏ کرک اك ‎SNS CoE ‏اه‎ ‏كليه واحدهاى كليدى كه به نحوى با يروزه ©0000 مرتبظط ‏ا رت 000

صفحه 37:
تعر بف دامنه بر نامه 006۵ دامنه سیستم شرکت باید به طور شفاف و روشن تعریف شده باشد . در واقع ‎wb‏ مسر تمد ۳00 بت برخی فرایندهای بحرانی و کلیدی متمر کر خواهد شد .

صفحه 38:
تمرين ا ی 00

صفحه 39:
شناسايى موارد | ات ‎sey‏ مرحله ‎jes‏ فعالیت های ذيل م باشد : - تهيه جك ليست ‎pe oe‏ اناق 0 ee) - ارزیابی موارد هزینه 0 (CONC ) oles) ‏عدم‎ ۳ IE) 0 1035-55 ا 0 ۱ لى با هزیته های عدم انطباق

صفحه 40:
تعیین هر عيين هزينه هاى عدم انطباة ‎et‏ اك ‎rt eer) 0‏ مرحله نخست : بت با لز رل را ‎syn aly‏ عدم ار لس زا

صفحه 41:
دویاره کاری‌ها ب تسا بو فنیرانت. عتراسعی مجدد محصول توقف سیستم طراحی به لقلا ‎(CAD) Jeet‏ باجعا و تعو يض كار كتان اخیر در وصول حساب‌های در یاف اهکالات لیست. سقوق. جمع آوری: تمجزیه و تحلیل و گزارش‌دهی داده‌های سستم ۵0

صفحه 42:

صفحه 43:
0 RTE Tee پس از شناسایی محموعه ای از هزینه های | ار مورد نطر . مساله ضروری ۰ ين معیارهایی برای ارزيابى هر يك از موارد هزينه عدم انطباق مى باشد .

صفحه 44:
حدافل بر اساس داده های موجود قابل برآورد با ‎nie‏ سس موارد هزین 2 ارائه نشانه ها و شاخص هایی مین بر امکان حذف انها ‎ues) ee‏ در ‏باشند .

صفحه 45:
COQ anew pe | در جهت حماب: ‎ae)‏ ‏ر سنوت مخ ات مستمر از 1 مستمر از ان ترغیب 0

صفحه 46:
داد: هاٍی ‎COQ) oe‏ 7 م اطلاعاتی مختلفى در سارمات قابل گرد آوری می باشند .

صفحه 47:
‎eae es‏ آوری داده های سیست ‏الف ) حساب هاى ثبت شده ‎ ‎ ‎ey‏ نقص عودت شده است

صفحه 48:
ب) سوایق حسابداری یابه مال ‎Fp!‏ از در 7 ‎ys‏ اه مير امى 9 سم لت زار سرت تا eC 2 ‏تسس كتردد‎

صفحه 49:
۱ Yip lA gh ap lp ‏از برش‎

صفحه 50:
تابع داده های هزینه های عدم انطباق رل “a ‎es ae Sees‏ ممکن اس مات خود را سرت ‎er Eppa Ded de)‏ رز مر ‎ ‏ال ل ا ‎BIS‏ ‎Sy Dees‏ ند رت -. ‏نت كمك مناسبى در برآورده هاى الى هزینه های ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎A= ©

صفحه 51:
هک سح نم ا ا ل 0 ‎Dg‏ لك ا ‎Cp‏ سس رز

صفحه 52:
به طور سر )5 ‎ee)‏ تلاش ‎Gy Uy‏ به دست اوردلن ارات ‎Rely Vey ey‏ داده هاى هزينه كيفيت- عمدهاى از هزيئه هاى كى نگهداری شده در امور مالی سازمان تطابق ندارد . از بق حساب های مالی با موارد هرینه اند دفت سك الا كرود

صفحه 53:
دز مس دوم 51 رد رب سل ار با ار ت با سر فصل هاى درج شده در

صفحه 54:

صفحه 55:
رمک های راهنما در تعیین هزینه های عدم انطباق 000000 انطباق را تعيين تكميل اين جدول ضرورى است تا از مشاركت مديران واحدها و فوايندهاى مرتبط اطميئان حاصل نماييد .

صفحه 56:
اف و ار | انطباق "" در كاربرك زير موارد هزيئه عدم انطباق مهم دَرَسَارمَان خود را به روشنى مشخص نماييد .

صفحه 57:
ارد هزینه عدم انطباق شناسایی كك ارزيابى موارد هزد ‎hj F BES‏ ) ارزيابى لا ‎en‏ ‏کار رک زر ای اوری: ۳ مى کرد هزيئه | ات تكميل مى

صفحه 58:
كاربركك ارزيابى موارد هزينه عدم انطباق شناسايى شده هزینه عدم انطباق #۴ شکست درون‌سازمانی؛ 8 خطای برون‌سازمانی مثال: تولید بیش از ناز (1۳

صفحه 59:
ل 9 پس از شناسایی و تعیین مواردی از هزینه کیفیت جهت کاهش كام بعدى جمع آورى داده هاى هزينه كيفيت مى باشد اين و( - تعيين هزينه موارد هزينه كيفيت -ارائه كزارش وضعيت

صفحه 60:
تعیین موارد هزینه کیفیت هنكام اندازه كيرى هزينه هاى كيفيت . نيازى به بدست آوردن ريز هزينه ها نيست . هدف رسيدن به سيستمى است كه تصوير مناسب وكاملى از هزينه اى كيفيت را منعكس سازد .

صفحه 61:
روشهای محاسبه هزینه های کیفیت عبارتند از : 70 در اين روش داده هاى مالى موجود از حساب هاى ا ا 0

صفحه 62:
ب ) قيمت كذارى واحد این روش هنگام بروز و تکیار نقص يا مشکل . مور است . براى قيمت كذارى بر روى نقص . هزينه هاى يك عيب محاسبه شده و سپس در تعداد دفعاتی که نقص رخ می دهد مره سس سرد

صفحه 63:
ج ) کل نفرات این روش زمانى مورد استفاده قرار مى كيرد كه نفراتى دقيقا به منظور بررسى و كار بر روى عيوب استخدام شده باشئد .

صفحه 64:
د ) ضرر و زیان های وارده به منابع | نبروی كار مخارج مزبور می توانند در ارتباط با میزان زمان صرف شده توسط یک کارمند جهت اجرای یک فعالیت خاص رفع عيب و يا ميزان ict 7

صفحه 65:
ضرر و زيان هاى وارده به منابع / نيروى كار

صفحه 66:

صفحه 67:

صفحه 68:

صفحه 69:
خطوط راهنماى ذيل مى توانئد در جمع آورى و كزارش داده هاى هزينه كيفيت مورد استفاده قرار كيرئد : " تا حد امكان از سيستم هاى مديريت هزينه موجود استفاده 0000 ‎a‏ ا ال ا ا ات ل 0 "" در مورد شاخص هاى عملكردى . متنئاسب با شرايط كسب و كار و جمع اورى داده هاى هزينه هاى كيفيت براى انها

صفحه 70:
خطوط راهنماى ذيل مى توانئد در جمع آورى و كزارش داده هاى هزينه كيفيت مورد استفاده قرار كيرئد : ا ل ا ال ل ا ل ل ‎Behe‏ ‏"" توانايى افزاد در مراحل اوليه در شناسايى هزيئه هاى كيفيت به تدریج افزایش می یابد . لذا در ابتدای کار انتظار افزایش هزينه هاى كيفيت را داشته باشيد . " هزينه ها را با محلى كه در آن روى مى دهئد . مرتبط نماييد

صفحه 71:
خطوط راهنماى ذيل مى توائند در جمع آورى و كزارش داده هاى هزينه كيفيت مورد استفاده قرار كيرئد : " كل هزينه هاى كيفيت را به صورت دوره اى تحت يايش 0 ۴ در بخش های مورد نظر برای بهبود . هزینه های کیفیت باید با دقت بالاتری جمع آوری شده و به دفعات بیشتری تحت پایش قرار گیرند .

صفحه 72:

صفحه 73:
۱ A ‏و‎ در تجزيه و تحليل داده هاى سيستم ©0000 موارد ذيل بايد انجام كيرند : - اولويت بندى موارد هزينه كيفيت جهت بهبود - هدف كذارى براى بهبود

صفحه 74:
پا ار ‎eer‏ كت سه روش معمول جهت اولویت بندی موارد برای بهبود عبارتند از : ۱- تجزیه و تحلیل روند هزینه های کیفیت ۲- تجزیه و تحلیل انحراف ۳- تجزیه و تحلیل پارتو

صفحه 75:
تجزيه و تحليل روند هزينه هاى كيفيت اولويت بندى موارد هزينه هاى كيفيت در اين روش زمانى مفيد خواهد بود كه داده هاى كذشته و حال موجود باشد . در اين صورت امكان مقايسه بين داده هاى هزينه هاى عدم انطباق در كذشته و حال وجود خواهد داشت .

صفحه 76:

صفحه 77:

صفحه 78:
تجزیه و تحلیل انحراف اين روش در شرایطی که مقاصد يا اهداف برای عملکرد سیستم مشخص شده باشند . از کارایی بالایی برخوردار است .

صفحه 79:

صفحه 80:
تجزیه و تحلیل پارتو تجزیه و تحلیل پارتو با مرتب کردن هزینه های کیفیت بر اساس بزرگی سهم آنها در هزینه های کیفیت آغاز می گردد .

صفحه 81:
۱ پس از اولویت بندی موارد هزینه کیفیت عدم انطباقی که بیشترین نقش را در هزینه های کیفیت شرکت دارد . اقدامات ذیل می بایست انجام گیرد : - هدف گذاری برای بهبود و کاهش هزینه های کیفیت به عنوان مثال کاهش هزینه کل کیفیت نسبت به حجم معاملات فروش تا ۱۰ درصد برای سال جاری .

صفحه 82:
وله - تعيين اهداف عملياتى به نحوى كه به شركت در راه رسيدن به اهداف جامع خود كمك نمايد . از جمله اين اهداف عملیاتی به طور مثال می توان به کاهش دوباره کاری ها تا ۲۵ درصد پرای سال جاری یا کاهش شکایات در دوره گارانتی تا ۰ درصد در سال جاری اشاره تمود. - اتخاذ اقدام اصلاحی مناسب و پایش پیشرفت به سمت اهداف .

صفحه 83:
هدف گذاری ‎٠‏ اهداف باید کمی بوده و ترجیحا بر مبنای واحد پول سنحیده شوند . به علاوه در هدف گذاری های فوق دامنه سیستم 206) باید همواره مد نظر باشد . ‎

صفحه 84:

صفحه 85:
پس از تجزیه و تحلیل داده هی هرینه کیق ‏ ۲ 1 اولويت دار متمركز كيدد . به اين منظور مجموعة هاى ذيل بايد صورت گیرند : oe On i Ole aE ee Coe eC EOE SESE Rad) ‏ا ا‎ های کیفیت .

صفحه 86:
- بحث و تبادل نظر در مورد کار کرد هزینه هی - اعمال بهبود < محاسبه هزینه موارد عدم انطباق

صفحه 87:
* کمیته 200 باید تیم های کاری با ‎Tey‏ ‏عنوان متولیان فرابند جهت نظارت بر موارد بندى شده هزيئه هاى كيفيت تعيين نمايد .

صفحه 88:
* اعضای گروه کاری باید در فرایندی که مورد در آن مشخص شده فعالیت داشته باشند ‏ ‎ed ana)‏ سس مس مت تست تلد یا سشتری فرايندى كه مورد هزينه كيفيت در آن مشخص شده نا

صفحه 89:
های مذکور می بایست توسط کمیته (62 به ‎EE‏ زر

صفحه 90:
قو رق ور سر رس زر رز خبرنامه ها . پست الکترونیکی و تایلوی اعلانا ۰ به منظور تبادل آراء و نظرات توسط کته © ©. 0

صفحه 91:
تيم كب ار بهره گیری از روش های و د نكير ‎os‏ بهبود 2008 مى باشد .در این جارجو ‎ie Sie enon cae eens | ‎2 OP ee ee eer oes ee Sree oe 1 Or

صفحه 92:

صفحه 93:

صفحه 94:

صفحه 95:

صفحه 96:
بکار کیری فعالیت های انطباف در سیستم جهت کاهش هرینه های عدم انطباف بدین ۶۰ ‎oe eS ees‏ را در منظور كردد .

صفحه 97:
۱ Corea Comer ‏در جهت بهبود چرخه کاهش هزینه‎ ‏کاربرگ زیر استفاده و‎

صفحه 98:

صفحه 99:
اه جهت محاسبه هزینه کیفیت این موارد به تما ۳ خواهد کرد .

صفحه 100:

صفحه 101:
‎ei ie ats‏ . سپس این ۳ ا ا ا ا آنها تبادل نظرنماید .

صفحه 102:

صفحه 103:
گام ۶: بهبود مستمر در عملکرد سیستم 6000 در اجرای بهبودهای مستمر مواره زیر باید مد نظر باشند : - برقرارى سيستم ييشكيرانه - طرح ریزی یک برنامه مان بندی برای فعالیت های بهبود - به روز رسانى کارت های 000

صفحه 104:
0 ‎e)‏ زر ۳ ‏هر کدام از عملیات سازمان می توانند سیب ایجاد هزینه کیفیت شوند. از این رو یک تجزیه و تحلیل دقیق ‎NC Ne ce eel ee)‏ ۱

صفحه 105:
رح رت را زد بر اس رد ۱ ale ae mores) PA i et ‏اين حال فرك فاى‎ Un raion ‏رثابت پذیری شرکت بحرانی هستند . باید با تناوب‎ بيشترى در معرض فعاليت هاى بهبود قرار كيرند .

صفحه 106:
روز اوري كارك اشارى هرت كفيك كارت هاى هزينه كيفيت بايد به روز نكه داشته شده و

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان