سایرتحقیق و پژوهش

هماهنگی چشم ودست

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 14 اسلاید

ahmadreza

صفحه 1:
a am ‏الرحمن الرحیم‎ ‏عنوان:روش های هماهنگ کردن بین چشم و دست‎ درس مربوطه: اختلالات یادگیری )1(

صفحه 2:
<< بازی های مناسب برای هماهنگی چشم و دست * الف) فعاليتهاي پيشنهادي براي تقویت عضلات کوچك و بزرگ دست . استفاده از خمير بازي و ساختن اشكال مختلف مجالة کردن:زوربامه :یا کاغد باطله توسط دس باز و بسته کردن , زیپ , دکمه ي لباس و بند کفش حركت الكشتان:دست.وققي.شما اشاره مي كنيد توسط كودك رسم خطوط بوسيله جوب روي ماسه يا شن باز و بسته كردن قفل - يبيج و مهره بازي با گل رس و درست کزدن وسایل مختلف رسم يك خط توسط کودك بين خطوط موازي ( آزمون فراستيك) . كامل كردن شكلهاي نقطه جين ۲ 10. رسم اشکال توسط انگشت آغشته به رنگ 7 11. پر کردن و کامل کردن اشکال هندسي نقطه چین " 12.نوشتن کلمات و حروف ناقص و کامل کردن آنها توسط حروف 13. نوشتن کودك بین دو خط موازي . با یه ناج ما و ید مغ فا

صفحه 3:
ب- تمرینات مربوط به ادراك بينايي 1- طرح تخته هاي سوراخ دار: طرح هايي با قطعات رنگي بر روي تخته سوراخ دار بسازید و از کودك بخواهید مشابه آن طرح را درست کند. 2- تخته هاي پارکت: طرح هايي را با استفاده از تخته پارکت یا سراميك و مانتد آن درست كنيد و از کودك بخواهید مشابه آنها را درست کند. 3- طرح مکعب ها: مکعب هايي از جنس چوب يا پلاستيك که يك رنگ یا چند رنگ باشند تهیه کنید و با آنها طرح هايي بسازید که کودك از روي آنها مشابه سازي کند. 4- بيدا کردن شکل در تصویر: : از کودك بخواهید در يك تصویر مثلاً تمام چيزهاي گرد. یا مریع و مانند آن را پیدا کند و آنها را رنگ بز: 5- جورچین: ‎cl one‏ آمادة ويا دست سار تيه كثيد و از كودك وه اا جور بر کند. تصاويري از اشخاص, حبوانات, حروف, اعداد. اشکال هندسي و مانند آن را به قطعات کوچکتر تقسیم کند و از کودك بخواهید آنها را کنار هم بگذارد. داشتن الگوي مشابه یا کشیدن طرح خطوط در صفحه زیر قطعاتي که باید با هم جور شوند یا قطعاتي که بخشي از آن در حاشیه صفحه باقي مانده است و مانند آن براي راهنمايي کودك در اوایل تمرینها مورد استفاده قرار مي گیرد. 6- دسته بندي: از کودك بخواهید شکل هاي هندسي با اندازه و رنگ هاي متفاوت را که از تخته با مقوا پریده شده یا بر روي كارتهايي رسم شده است با هم جور کند. 7- جور كردن: شكل هاي هندسي با تعداد زياد را بر روي كارتهايي رسم كنيد و از کودك بخواهید با بيداكردن مشابه هر كدام آنها را با هم جور كند. 8 دومینه: کارت هايي از مقوا به صورت دومینه با نقطه هايي به صورت رنگي و از جنس آهن ربايي, کاغد چسبي, يا کاغذ سمیاده اي بسازید و از کودك بخواهید آنها را بر روي تخته با هم جور کند.

صفحه 4:
9- کارت بازی: مجموعه اي از کارت هاي بازي که در آن تصاویر, اعداد. مجموعه ها و مانتد آن به كار رفته است به کودك بدهید و بخواهید که آنها را با همدیگر جور کند. 0- اعداد و حروف: بازيهايي به شکل نام بردن, جور کردن, جدا کردن و مانتد آن را براي کودك در زمینه (عداد و حروف ترتیب دهید تا درك و تمیز او رشد یابد. 1- کارت حروف: حروفي را بر روي کارت بنویسید و از کودك بخواهید هرکدام را که مي خوانید مشخص کند و روي آن را بپوشاند. 2- ادراك ديداري کلمات: کلمات و حروف معيني را روي کارت بنویسید و از کودك بخواهید آن ها را دسته بندي کند, چور کند, جدا کند و یا با انگشت رديابي کند. 3- مجموعه اي از ابزار: مجموعه اي از ابزار را به کودك نشان دهید. آنگاه روي آن ها را پپوشاتید يکي از وسایل را بردارید. از تو مجموعه را تشان دهید. از کودك بخواهید وسیله گمشده را پیدا کند. 4- تعدادي طرح هندسي یا حروف و اعداد را به کودك نشان دهید. از کودك بخواهید پس از توضیح شما قطعه موردنظر را از ‎yu‏ قطعات مختلف پیدا کند. در مورد دیگر پس از ارائه ‏ طرح هاي هندسي و حروف و اعداد مي توانید روي آنها را بپوشانید و از کودك بخواهید که آنها را روي کاغذ بیاورد. 5- مجموعه محدودي از اشکال- طرح ها یا اشیاء را به کودك نشان دهید. به کودك بگوبید که مشابه همان قطعات را از بین وسایل ‎lay‏ کرده و با همان تظم بچیند. ورق هاي بازي- قطعات رنگي- قطعات منقوش يا انواع كاشي و سراميك برای اين چنین تمريناتي مي تواند مفید باشد. 6- ارائه تحریکات بينايي به وسیله تاچیستوسکوب پا کارت هاي آموزشي مي تواند براي يادآوري طرح ها- اعداد- حروف یا كلماتي که دیده مي شوند مورد استفاده قرار گیرند

صفحه 5:
ج- تقويت هما هنكي چشم و دست براي تقویت هماهنگي چشم و دست باید ابتدا از غلبه طرفي سمت چب و راست کودك مطمتن شد. براي ایجاد غلبه ي طرفي و تشخیص سمت راست یا چپ کودك این تمرینات انجام مي شود: الف- شوت کردن توپ از فاصله دو یا سه متري توسط کودك و یادداشت پاي غالب ب - نگاه کردن کودك از سوراخ يك کاغذ یا يك لوله و یادداشت چشم مورد استفاده ب- استفاده از ساعت و شنیدن صداي ساعت توسط کودك و یادداشت گوش برتر ت- استفاده از نخ و سوزن و یادداشت دست غالب که کودك از آن استفاده کرده است. اگر کودك برتري اندامهاي راست یا چپ داشت تمرین هاي مربوط به هماهنگي چشم و دست را شروع مي کنیم. اما اگر کودك از سه اندام راست و يك اندام چپ استفاده مي کند با انجام تمرینات گفته شده سعي مي کنیم که کودك از آن اندام چپ کمتر استفاده کند. اما اگر از دو اندام چپ و دو اندام راست استفاده کرد, برتري را به طرفي مي دهيم كه دست وي در آن طرف قرار دارد. لازم به يادآوري است که عدم برتري جانبي , هميشه و به طور حتم مشکل ساز نیست. اما وجود برتري جانبي مي تواند كارايي فرد را افزایش دهد

صفحه 6:
اود مهالوهاق مريوط یه عویت هماهگی چم ره > - تمرینات برتاب کردن و گرفتن 5 1) پزتاب کزدن: پرتاب انیاء به سوي هدف: مرین با کودکان دیگر را مس توان با اشیاء زیر انجام داد: بدکنك. اسفنچ مرطوب, گلوله هاي نخي و توب هاي پلاستيكي در اندازه هاي مختلف. 7 2) گرفتن: گرفتن مهارتي است مشکل تر از پرتاب کردن و کودك مي تواند اين بار همان اشياء مذكور را كه از سوي مربي يا کودکان دیگر به سوي آو پرتاب مي شود بگیرد. 3 3) بازي هاي با توب: بسياري از بازي هاي با توب به رشد هماهنگي هاي حركتي کمك مي کنند. بازي والیبال با بادکتك, غلتاندن توپ به سوي يك هدف, زدن توب به سوي زمین و بالا رقتن و گرفتن آن, پرتاب توپ به سوي هدفي بر روي ديوار از جمله مثال هاي مربوط به اين قسمت است. : تيوب هاي کهنه اتومبیل ها از جمله ابزار مقبدي هستند که مي توانند در غلتاندن و انداختن و گرفتن 2 تمرینات هماهنگي چشم و دست: 5) ترسيم با ردكيري: كودك بابد با ردكيري خطوط, تصاویر, طرح هاء حروف ويا اعداد, آنها را روي كاغذ يوست يبازي با ‎il‏ سيل ترسيم كند. برأي كمك به طقل كذاشتن فلش, تشانه هاي رنكي و اعداد ضروري است تا بتواند بخوبي از عهده اين ار برآيد. 3 6) کنترل آب: ریختن آب به مقدار معین و حمل آن در کوزه یا ظروف مدرج از تمرینات مفبد در این زمیته است. براي مشکلتر کردن کار مي توان از اندازه هاي کوچکتر و دقیق استفاده کرد. با استفاده کردن رنگ به آب این فعالیت جالب تر مي شود. 2 7) بریدن با قیچی: با انتخاب فعالیت هايي مناسب مي توان از کودك خواست که با قبچي چيزهايي را ببرد. مثلاً آسان ترین راهم علامت گذاري حاشیه کاغذ است تا کودك در امتداد خطوط تعبین شده آنرا بپرد. برخي کودکان ممکن است تبازبه الکو مقوايي داشته باشند که با قرار دادن آن روي کاغذ بر بتونند قيچي را بکار گیرند. بریدن و درآوردن اشکال هندسي مشخص نظیر مریع, مستطیل و مثلث آسانتر است. براي بهتر بریدن مي توان از علایم هدایت کننده رنگی سود برد تا جهت برش بهتر مشخص شود. برش از روي خطوط منحني و دایره در ادامه مرحله قبل صورت مي گیرد و پس از آن برش تصاویر و تیژ الگوهايي که با نقطه چین با خطوط کمرنگ مشخص شده اند انجام مي كيرد. در ايتجا بايد به اين نكته توجه داشت كه نحوة گرفتن قيجي و کاربرد آن از سوي کودك بسیار اهمیت دارد. 8) نمونه سازی: به کودك بگویید طرحهايي از انواع شكلهاي هندسي را ترسيم و بعد آنها را روي مقواء جوب, بلاستيك. يا فيلم هاي راديوكرَافِي بلااستفاده و ظروف نايلوني غذاها ببرد. كودك مي تواند هم از قطعه بريده شده وهم أز ورق سوراخ شده به عتوان كليشه استفاده کند.

صفحه 7:
9) بند بستن: استفاده از مقوا که روي آن نقاشي با منگنه سوراخ شده و یا یگ برد (نخته میخ دار) منقوش براي این کار مناسب است. کودك با استفاده از بند بلند کفش, نخ. رشته سیم با زه و با گذراندن آن از داخل این سوراخ ها ی قلاب كردن آن يه دور ميخ ها به يك شكل معين دست مي يايد. 0) بازي وردنه يا نورد: نوارهاي باريكي را روي يك نورد يا وردنه بجسبانيد. توبي را با يك نخ در تيررس جشم آويزان نید و در پشت آن مقوايي با نوارهاي رنگي نصب کنید توپ با يك قسمت از وردنه كه نوار رنكي خاصي دارد زده مي شود و به نقطه معيني در روي مقوا برخورد مي نماید. براي مثال به کودك گفته مي شود که با قسمت فرمز وردنه توب را به نحوي باید بزني که نوپ به قسمت سبز مقوا برخورد نماید. 7 11) بازي هاي ابندایي: بسباري بازي هاي ابتدايي و پیش از دبستان, نظیر کوبیدن میخ چوبي با چکش, بازي هاي چکش و میخ معمولي. و انداختن اشکال به داخل سوراخ ها مي تواند براي کنترل حركتي ظریف تمرینات مفيدي باشد. 7 12) تمرینات مداد و کاغذ: رنگ آميزي کتب, کناب هاي آمادگي, کتاب هايي با اشکال نقطه چین و کتاب هاي كودكستاني, بهترين ابزار تمرينات مداد و كاغذي براي رشد اعمال حركتي ظریف و هماهنگي چشم و دست مي باشد. 7 13) آدمك خیمه شب بازي. آدمك گرداني و به حرکت درآوردن آنها: فرصتي براي رشد هماهنگي چشم و دست فراهم مي آورد. حرکات موزون و حرکات ظریف انگشتان و دست ها را توسعه مي دهد 7 14) گیره لباس: تعدادي گیره لباس معین مي کنیم که بايد به يك بند و با دور يك شکل هندسي چسبانده شوند. از کودکان مي خواهیم که هر يك به اين کار اقدام کنند و وقت وقت مشخصي براي آن تعبین مي کنیم, تعداد گیره هي چسبانده شده از سوي هر کودك شمرده مي شود. 7 15) كپي طرحها: کودکان به يك طرح هندسي توجه کرده و بعد آن را روي يك قطعه کاغذ كپي مي کنند. 7 16) تا کردن کاغذ: تمرینات تاکردن کاغذ معمولي براي رشد و هماهنگي چشم و دست مي تواند مفید باشد مشروط بر آنکه براساس راهنمايي هاي دقیق و برنامه ريزي شده باشد. در اینصورت کنترل حركتي ظریف حاصل مي شود. 7 17) تمرین نقطه, نقطه: در اين تمرین کودك نقطه هاي روي تخته سیاه را با کشیدن خط به هم متصل مي کند. نقطه ها ممکن است در وضعیت ها و تعداد مختلفي باشد و کودك باید خطوط اتصال را به صور گوناگون ترسیم نماید. 18) ترسيم دو دايره: كودك مي تواند دواير يزركي را با يك دست, دو دست در جهت عقربه هاي ساعت و با بالعکس روي تخته سیاه ترسیم کند. 7 19) اشکال هندسي: کودك مي تواند تمرینات مشابه مورد فوق را با خطوط (افقي, عمودي, مایل) انجام داده و اشکال مختلف هندسي (متلت. مریع, مستطیل, لوزی) را روي تخته سیاه رسم کند. در ابتدا وي مي تواند از الگوهاي بریده شده اي استفاده کند و بعد آشکال را از روي مدل کپي کند.

صفحه 8:
3 20) حروف و اعداد: کودك روي تابلو به تمرین حروف و اعداد دست مي زند. حروف را مي تواند به دو صورت جدا از هم ويا چسییده به هم بنویسد. 3 21) بازآموزي تعقیب چشمی: در اين تمرین کودك پاید يك هدف متحرك را با چشم هاي خود تعقیب کند. هدف ممکن است مداد پاك کن, ته يك مداد.نور يك چراخ قوه ظریف. با انگشت آزمایشگر باشد. هدف در يك قوس افقي مي تواند حرکت کند که میدان تحرك آن به چپ و به راست مي تواند حدود چهل سانتیمتر باشد. همچنین هدف مي تواند به صورت عمودي از بلابه پا و بالعكس و نيز به طور مايل ويا حركت جرخشي و دوراتي باشد. تعرينات مشابهي را نز مي تون با يك جشم بسته ام داد. 3 22) انگشت و نور جراع قوه: كودك مي تواند نور يك جراغ قوه را با چشم و انگشت خود تعقیب کند و با نوري را كه مربي او از يك جراغ قوه روي ديوار مي اندازد را با جشم و انكشت خود تعقيب كند و يا نوري را كه مربي أو از يك جراع قوه روي ديوار مي نداد با تور جراغي که در دست خود اوست تعقیب کند 23) توب متحرك: كودك را واداريد كه به جنبش هاي بك توب توجه كند. مربي ابتدا توب يزركي را به حرکت در مي آورد. سبس توب ‎gla‏ کوچك و کوچکتر به حدي که بتوان کوچکترین آن را با يك قلاب از سقف آویخت و همیتطور به این تمرین ادامه داد" 53 24) تمرکز سریع: کودك را وادارید به قلمي که در فاصله حدود سي سانتيمتري در مقابل او گرفته شده توجه کند. سپس توجه خود را سریعاً به هدفي که روي دیوار قرار گرفته متمرکز سازد. و باز سریعا توجه خود را به مداد برگرداند. و اين تمرین را به تکرار عمل کند. مي توانید هدف ها را تییر دهید و نفاط ديگري را در اتاق انتخاب نمائيد. 2 25) رديابي با جشم: فراكير بايد مسيري را بر روي كاغد با بكار يردن مدادرتكي دتبال كندء سپس همان مسب را با انگشتٍ رديابي کند ودر ادامه تمزين منحصراً اين كار رأ با جشم انجام دهد. اين مسيرها مي تواتد رفته رقته ييجيده ثر شده به تحوي كه خطوط همديكر را قطع كرده ويا روي هم بيفتتد ويا مسيرها تغيير مكرر داشته باشند 2 28 انداختن توب در حلقه ي ميني بسکت 7 27)ماهيگيري با استفاه از نوعي اسباب بازي 7 28اكوبيدن ميخ 3 29) تبراتدازي با تفنكهاي بلاستيكي 0)انداختن توب چسبناك به سوي هدف 3 31)انداختن حلقه ي پلاستيكي دور میله ي ثابت 3 32إبازى با توب و راكت ‎a‏ اين تمرينات بايد در فضايي يرشور و شوق باشد و بعد از هر موفقيت يك تقويت كننده نيز ‏ارائه شود

صفحه 9:
* ه بازی های مناسب برای تقویت و هماهنگی چشم و دست: 1_ بازی با حبویات: یک بطری را تا نیمه از آب پر کنید و همراه با مقداری حبوبات در دسترس کودکتان بگذارید. کودک شروع می کند به انداختن حبوبات به داخل بطری. این بازی برای هماهنگی چشم و دست کودک و نیز تقویت ماهیچه های کوچک دستها ( به خاطر برداشتن احجام کوچک ) مفید است. در ضمن می توانید توجه کودک را به صدایی که از افتادن حبوبات در آب ایجاد می شود جلب کنید. صدای افتادن انواع مختلف حبوبات با توجه به نوع و نحوه پرتاب با هم فرق می کند. 2 اسیاب بازی های پیج کردنی ‎lanl‏ مقداری پیج و مهره چوبی, پلاستیکی و یا فلزی در اندازه های مختلف در اختیار کودک فرار می دهیم نا با پیج و ‏مهرو ها أشنا شود و در كار ب آنها تسلط بيشترى بيدا كند و سيس اسباب بازى هابى كه پیج کردنی هستند در اختبارش 1 ‏می كذاريم. ‏در مرحله اول, پیج و مهره ها را در اختیار کودک قرار می دهیم نا با آنها مقداری بازی کند و پیج و مهره های یک اندازه ‏را بيابد و به هم بيج نماید. در مرحله دوم. از کودک می خواهیم مهره های پیج را باز کند. در مرجله سوم. از کودک می ‏خواهیم که پیج و مهره ها را با هم مخلوط کند. سپس با توجه یه قطر هر پیج؛ مهره ی مناسب آن را بيابد و آنها را یا ‏هم پیج نماید. در مرحله چهارم که کودک با پیج و مهرها کاملاً آشنا و بر آنها مسلط شد. با دستمالیتمیز چشمان کودک ‏را می یندیم.و از او من-خواهيم که پيچ‌دهره ها زا با لمس کردن آند بیدا وردر:مجل: مخصومن پیج کن ‏بس از اين كه كودك بيج و مهره ها را خوب شناخت. می توانیم اسباب بازی های پیج کردنی که در بازار فعلاً بیشتر به ‏صورت چوبی و پلاستیکی وجود دارد. تهیه کنیم و در اختیارش فرار دهیم. ‏خوشیختانه, در سال هاي اخپر از این گونه وسایل در بازار داخلی تولید می شود, مثل انواع ماشین, تراکتور, بلدوزر. ‏هزار سازه و .. که فطعات آن ازهمدیگر جدا و به وسیله پیج و مهره ها به همدیگر منصل می شوند. اين گونه اسباب ‏بازی ها اثرهای مثبت و سازنده ای بر روی کودک دارند.

صفحه 10:
‎e” ۳‏ اهداف و فواید اسباب بازی های پیچ کردنی ‏#8 تفوبت و پرورش مهارتهای حرکتی. ‏« تقوبت و پروش حرکات ظریف. ‏ها رتش قدرتا تشتجیض انذازه ها دررکودک. ‏# هماهنگی و تقوبت عضلات چشم و دست. ‏# پروش مفهوم انطباق یک به یک اشیا. ‏پروش حس بساوایی. ‏پزوش قدرت ادزاک به وسیله چشم. ‏# احساس رضایت از پیج کردن یک مهره و افزايش اعتماد به نفس کودک. # پرورش قوه ی تفکر, سازندگی و خلاقیت کودک. ‏* ایجاد احساس کفایت و قدرت از بستن و تکمیل اسباب بازی (ماشین) در کودک. ‏اسباب بازى هاى بيج کردنی نسبت به غیر پیچ کردنی امتیازاتی دارد. از جمله اين که کودک کاری بر روی اسباب بازی انجام می دهد و اجازه دارد در هر جای اسباب بازی دخل و تصرف کند. به عبارت دیگر, کودک موجودی فعال است, ولن اسپاب بازی هاین که کودک نمی تواند کاری بز روی آنها انجام دهد و فقط به ساخته ی دیگران نگاه می کند. روحیه خودباختگی و انفعال را در وی پرورش میدهد.

صفحه 11:
7 3 پینگ پنگ بادکنکی: اگر راکت تنیس, پینگ پنگ یا بندبینتون دارید می توانید با استفاده از یک بادکنک و این راکتها یک بازی مفرح و مهیج با کودکتان داشته باشید. از بادکنکی که کمی ضخیم است استفاده کنید که زود نترکد و مشابه بازی تنیس را انجام بدهید ( راکت های پینگ پنگ چون کوتاهتر و کوچکتر هستند کنترلش برای دستهای کوچک بچه ها راحتتر است) 4_دوختن اشکال هندسی: برای اين کار احتیاج به کاغد رنگی ویا مقوای رنگی از دو رنگ یا بیشتر و ریسمان یا روبان به رنگ کاغذهای رنگی دارید. شکل اشکال هندسی را به کمک فرزندتان بر روی کاغذهای رنگی بکشید و با قیچی از کاغذ جدا کنید. وسط این کاغذها را یک سوراخ ایجاد کنید و ببرید (اندازة سوراخ به توانایی فرزندتان در عبور دادن نخ از این سوزاخ بستگی دارد: بعد رویان:یا زیسمان (زیسمان کمن کلفت تر یرای سهولت کار بچه های کوچکتر بهتر است). را خودتان از بین سوراخهای اشکال مختلف رد کنید تا فرزندتان با نحوة بازی آشنا شود. فرندتان خودش راغب به انجام ادامة كار ميشود. میتواند ریسمان کردن هم بر اساس رنگ, و هم به اين صورت باشد که اشکال هندسی یکسان در یک ریسمان قرار بگیرند.(سوراخهای بزرگتر برای بچه های کوچکتر مناسبتر است). این بازی علاوه بر آشنایی بچه ها با اشکال و رنگهای مختلف , باعث تقوبت هماهنگی چشم و دست و افزایش مهارتهای دستی ميشود.

صفحه 12:
* 5 بازی های دیگر: + اعصاب سنج ۶ هدف: تقویت هماهنگی چشم و دست و تقویت نوجه و ثمرکز ۶ نحوه اجرا: در اين برنامه کودک باید یاد بگیرد دستة فلزی را بدون برخورد با میله های پر پیج و خم فلزی حرکت دهد. در صورت برخورد دسته به فلزی صدای بوق بلندی شنیده می شود. در این بازی به دلیل روشن شدن لامپ و داشتن صدا خطاها برای بچه ها پارز است و بیشتر دقت می کنند که خطا نکنند. v ما از هدف: تقویت هماهنگی چشم و دست, تقویت عضلات دست نحوه اجرا: برای اجراای اين برنامه ابتدا كودك بايد بتواند با مداد بين خطوط موازی حرکت کند بعد از یادگیری ‎yal‏ مرحله حرکت با مداد و از بین خطوط مارپیچ یا شکسته به او آموزش داده می شود اگر کودک در این مرحله تواننست بدون هیچ خطایی دو شکل را با خط به هم كند وارد مرحله مار ساده من شويم:«ر برنامه يك مان عدون مانع براى كودق رسم مي كنيم و كودك بايد بتواند با مداد از اين موانع و بدون برخورد با ديواره ها عبور كند. “ آخرين مرحله عبور از ماز با مانع است كه در اين مرحله كودك علاوه بر اينكه بايد بتواند از بين خطوط عبور كند بايد مواظب باشد به موانع برخورد نكند و راه اصلى را بدون برخورد با آنها پیدا کند. ۲ ۳

صفحه 13:
دکمه بستن * هدق: تقویت مهارتهای حرکتی ظریف, آموزش مهارت خودیاری . * نحوه اجرا :ابتدا با مقوا یک دکمه و جا دکمه بزرگ تهیه کرده و از کودک می خواهیم دکمه را در جا دکمه قرار دهد پس از آنکه مهارت کافی را در اين مرحله بدست آورد. اين كار را با دکمة جدا و جا دکمه جدا بر روی پارچه انجام می دهد. پس از یاد گیری این مرحله کودک بایدیتواند دکمة لباس را بیرون از تن و روی تن دیگران یا روی لباس عروسک باز و پسته کند. * آخرین مرحله یادگیری بستن دکمه لباس در تن خود کودک است ۴ *یولینگ * هدف: هماهنگی چشم و دست تحوه اجرا : ابتدا از کودک می خواهیم توپ را به سمت بولینگ ها قل بدهد, پس از آن چند عدد از بولینگ ها را با فاصله زیاد از یکدیگر گذاشته و از بچه می خواهیم توپ را بدون هدف به طرف بولینگ بزند, سپس بولینگی را يه عنوان هدف مشخص کرده و از او می خواهیم توپ را به طرف آن قل بدهد و به تدریج فاصلة بين بولینگ ها را کمتر و تعداد بولینگ ها را افزایش می دهیم. ساخت با قطعات بریکس هدف: هماهنگی چشم و دست , تقویت توجه و تمرکز. نحوه اجرا: ابتدا از یک قطعه شروع می کنیم, یک قطعه برای کودک و یکی برای مربی . مربی قطعه ای را در زوایای مختلف گذاشته و از کودک می خواهد به همان شکل قطعه را بگذارد و هنگامی که کودک اين مرحله را به خوبی پشت سر گذاشت مراحل پیشرفته تر و با دو قطعه را ادامه داده و به تدریج تعداد قطعات را پیشتر می کنیم و کودک باید طبق الگوی مربی قطعات را بچیند. وقتی کودک توانست با تقلید قطعات را بچیند از او می خواهیم به صورت تخیلی با استفاده از قطعات اشکالی مانتد برچ بسازد. قایل ذکر است در تمام اين مراحل قطعاتی که کودک و مربی به کار می پرند باید همرنگ و هم شکل باشند

صفحه 14:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان