صفحه 1:
۱ aw ‏همدلی و گوش دهی همدلانه‎ تهیه کننده: محسن نصیری

صفحه 2:
1 درک همدلانه درك همدلانه بدين معنى است كه درمانكر يا مشاور.دنياى مراجع را بدان طريقى كه هست دقيقا دريابد و با آن همدلى كند.درمانكر بايد مراجع را به مثابه يك انسان آن طور كه هست خوب يا بد با تمام مشكلات و ناسازكارى هايش بيذيرد.بذيرشءبك نكرش مثبت نسبت به فرد است.در اين نكرش مثبت درمانكر مراجع را به منزله موجودی باارزش و صاحب شأن به حساب مى آورد كه حق تصميم كيرى درباره خود را دارد.جنين يذيرشى ايجاب مى كند كه به .مراجع توجه مثبتى مبذول شود تا احساس ارزشمندى كند

صفحه 3:
1 درک همدلانه همجنين درمانكر بايد نسبت به مراجع كرم باشد واو را تشويق كند واز هر كونه ارزشيابى.خواه مثبت و خواه منفى احتراز كند.نتيجه آنكه درمانكر بايد به طور غیرشرطی و بدون هیچ گونه قیدوبندی مراجع را بيذيرد.براى آنكه مراجع به توجه و احترام درمانگر اعتماد کند باید واقعی بودن و بی ربایی درمانگر را عملا دح کند

صفحه 4:
درک همدلانه درک همدلانه به طور كامل غيرممكن است و خوشبختانه ضرورتی هم ندارد.ولی همین که درمانگر می خواهد و مایل است که مراجع را درک کند.گام مهمی در جریان درمان به حساب می آید و موجب پیشرفت درمان می شود.برای آنکه درمانگر بتواند مراجع خود را به خوبی درک کند باید توجهش را به دنیای پدیده ای مراجع معطوف دارد.درک دنیای پدیده ای مراجع از جانب درمانگر از توجه صرف او به کلمات و بیانات مراجع عمیق تر و فراتر است.به عبارت دیگر درمانگر نه تنها به گفته های مراجع گوش فرا می دهد.بلکه در دنیای خصوصی و درونی او .غوطه ور می شود و مسائل را از دیدگاه مراجع می نگرد

صفحه 5:
درک همد لانه چنانچه مراجع پذ‌پرش.هماهنگی و همسازی و درک همدلانه درمانگر را احساس و درک نکند تمام این صفات فاقد هرگونه ارزش درمانی خواهند بود.از این رو ضرورت دارد که مراجع در جریان درمان به طور درونی و قلباً به وجود چنین صفاتی در درمانگر بی ببرد.درمانگر در جریان درمان به طور کلامی و غیر کلامی باید داثما به ارائه صفات فوق بپردازد.تکنیک درمان همان شیوه انجام و ارائه این صفات است.این تکنیک های ساختگی و تصنعی.اجباری و یا آموخته شده نیستند.بلکه حالات درونی و نگرش های ذاتی درمانگر محسوب می شوند. با فراهم آمدن چنین صفات و مواردی مراجع محیط درمان را مطمئن, آرام و فارغ از هرگونه ترس و وحشت می انگارد و خود را مستقل. قابل اعتماد و ثابت قدم می پندارد و همین عوامل .موجبات تغییر او را فراهم می آورند

صفحه 6:
درک همد ‎BY‏ نظریه مراجع -محوری راجرز اهمیت فوق العاده ای به وجود یک رابطه صمیمی و همدلانه با مراجع.می دهد. راجرز می گوید: «زمانی که درمانگر احساس ها و معانی شخصی را که مراجع در هر لحظه به تجربه درمی آورد.درک کند.زمانی که او بتواند این احساس ها و معناها را از درون به همانگونه که به نظر مراجع می آیند.دریافت کند و زمانی که بتواند با موفقیت چیزی از آن درک را به مراجع خود منتتقل کند. ءدر این حالت است که درک همدلانه تحقق مى يابد

صفحه 7:
همدلی همدلی فنی مصنوعی نیست که درمانگران به طور معمول از آن استفاده کنند بلکه همدلی درک عمیق و ذهنی مراجع با درمانگر است.درمانگران می توانند با مراجعه به احساسات خودشان که شبیه احساسات مراجع است در دنیای ذهنی او سهیم شوند.با این حال درمانگران نباید جدایی را از دست بدهند».راجرز اظهار می دارد که چنانچه درمانگران بتوانند دییی حصوعی مراجع راب ضورتى كه مراجع فى زيند وإختفان مى كند درت" كتند دون .اينكه جدايى هوبت خود رااز دست بدهند احتمالا تغيير سازنده اى روى مى دهد

صفحه 8:
‎it‏ همدلی ‏همدلی به مراجعین کمک می کند تا : ۱- به تجربه خود توجه کرده و برای آن ارزش قائل شوند. ۲- تجربیات قدیمی را به شیوه ای تازه درنظر بگیرند. ۳- برداشت های خود را از خویش.دیگران و دنیا تعدیل نمایند. ۴- اطمینان خود را در تصمیم گیری ها و دنبال کردن روش عمل خاصی افزایش دهند. ‎

صفحه 9:
‎it‏ همدلی ‏رابرت اسکوکا در کتاب خود با نام «افزایش رابطه درمانی» در فصل سوم آن(همدلی عمیق به عنوان پایه اساسی درمان).همدلی را به جای یک تکنیک.در وهله اول به صورت روند تجربی از «هویت بخشیدن به تجربه فرد دیگر» در حالت شناختی و احساسی دانسته و همدلی عمیق را برقراری نوعی ارتباط عمیق با تجربه.احساسات.نگرانی ها و آرزوهای فرد مقابل با نگاه کردن از .دریچه چشم خود او می داند ‎

صفحه 10:
همدلی به اعتقاد او نکته مهم در همدلی عمیق این مطلب است که : در عین این که شما خودتان هیچ تجربه مشابهی با شرایطی که شخص تجربه کرده.نداشته اید.قادر باشید آن تجربه را حس کرده و به آن یک صدا ببخشيد و در پایان همدلی. من همان من باقی خواهم ماند و او همان اوء چیزی که دراین فاصله امید اتفاق افتادن آن است.اینکه هر دو دیدی عمیق تر درخصوص این تجربه به دست آورده و فاصله احساسی میان دونفر به دلیل درک عمیق متقابل کاهش افته ن به فراتر از آنچه مراجع در مورد تجربه خود می گوید.می باشد و خطوط است به منظور به سطح آوردن احساسات ناگفته «عشق,درک.مبارزه و هر آنچه که شخص در حال تجربه کردن آن می باشد

صفحه 11:
‎it‏ همدلی ‏توانایی همدلی با دیگران یکی از مهارت های مهم زندگی است. همدلی کمک موثری دربرقراری رابطه عمیق بین انسان ها می‌کند. همچنین این مهارت کمک می‌کند تا کیفیت روابط بین انسان ها بهبود یافته و عمیق شود و باعث رفع اختلاف در ارتباطات می‌گردد. بسیاری از مشکلات ارتباطی زوجین. والدین و فرزندان, از ناتوانی در ابراز «همدلی ربشه می‌گیرد ‎

صفحه 12:
مثالی برای همدلی برای درک بهتر همدلی به مثال زیر دقت کنید : مریم از برخورد اقوام همسرش ناراحت شده و ناراحتی خود را با همسرش در میان می‌گذارد. همسرش می گوید :« چقدر خودت را برای مسائل پیش پا افتاده ناراحت می‌کنی ». مریم بشدت عصبانی می‌شود و دوباره ولی با لحن شدیدتری از برخورد بد اقوام شکایت می‌کند. مجددا شوهرش عبارت قبلی را تکرار می‌کند. این بار مریم باز مسئله قبلی را با عصبانیت و رنجش بیشتری مطرح می‌کند به‌طوری که شوهرش از این موضوع عصبانی می‌شود و او هم با لحن بد و با پرخاش به او اعتراض می‌کند : «اصلا میدانی چیه؟ تو آنقدر رفتارهات بد است که دیگران حق دارند هر چی دلشان می‌خواهد به تو بگویند ». به این ترتیب نه تنها درد دل کردن مریم ثمری نداشت. بلکه روابط وی با همسرش هم دچار مشکل شد.

صفحه 13:
17 اصول مهارت همدلی مهارت همدلی همانند هر مهارت دیگری نیاز به تمرین, تکرار و ممارست دارد. برای بیان همدلی» بهتر است اصول زیر را رعایت کنید : ‎-١‏ به صحبت هاى ديكران خوب كوش كنيد. خوب كوش كردن يا به عبارت ديكر كوش كردن فعال. اساس و مقدمه هر نوع ار تباط سالمی است. چنانچه به گفته‌های دیگران توجهی نداشته باشید. نمی توانید برخورد همدلانه نشان دهید. لازمه خوب گوش دادن آن است که کارتان را کنار بگذارید. به صورت طرف مقابلتان نگاه کنید و به صحبت های او خوب و دقیق كوش كنيد. ‎

صفحه 14:
1 اصول مهارت همدلی به محساساتو هيجازهاوفرد مقلبلتوجه كنيد نكته ساسودر بيازهمسلىئتوجه به -2 المحساسرو هيجازفرد مقلبلاستدقهلشته باشيد در امكثر موارد هنكاميوكه فرهواز شرليط خود صحبتميهند يا مشكلورا در ميانمكنارد. قبلاز آنکه بسه دنب لهنمليى نصيحتو رله ‎bl gfe‏ نيز به آزدارد كه فرد مقلبلتوجه شود كداو جه احساسو حللنرا تجربه عىكلد به هميرجليلقبلاز آنكه رلهنمليىكنيد رله جزارلئه مهيد و ياهر كار سيكرى ملنجام دهید سعیک نیداحساسو حل لتهیجانی‌فرد مقلبل | متوجه شوید

صفحه 15:
1 اصول مهارت همدلی بولی‌آنکه بسهتر بستولنیداحساس‌و هیجازفرد مقلبلا متوجه شوید. -3 سعیک نید خود را جای‌طرفمتاب|قرار دهید و سعیک‌نید از دید گام او به موضوع نكام کسنید. در لیرصورتبسهتر متوجه خولهید شد که او چه ‎Whe‏ ‏و دحساسلتیرا تسجربه می‌کند. چتلنچه بستولنید خود را جای‌دیگریسگناوید واز يداو به مشكلنكاه كنيد بسهتر قادر خولهيد بود كه حساساتو .حللاتهيجانياو را ديككنيد

صفحه 16:
1 اصول مهارت همدلی پساز آنکه (حساسو حل للتهیجلنیاو را متوجه شدید از تکنیک"4 لمنعكاس لحساسلستفاهه كنيد لمين:كنيكب سيار ساده و آسازاست‌شما فقط ک افی‌است‌همانک_املنی‌که او بسهکار مبیرد واحساسلتشر| بسیانم ند را ببه او بسرگردلنید. در مثللبا لاک افی‌سود همسر مریم‌به او می‌گفت «به نسظرملینموضوع ناراحتتک رده که لقولم لیریفتارهای... را با شما دلشتهلند ». در لیرزوع‌لنعکاس شما هماحساس و هملفکر او را در .مورد مسله لی‌خاصربه او بسر می‌گسردلنید

صفحه 17:
1 اصول مهارت همدلی سعىكنيد بامحساسو عاطفه طرفمقلبلتازهمرله و هماهنكشويد به هنكام -5 برخورد همدلقه ب‌سیار مهملسنکه ولقعا طرفعقلبل | دک نید و هسلی‌شما تولم باب کلحساس‌ولقعیب اشد نه آنکه به صووتتصنعيو ماشينوبه منعكاس لحساس جبردازيد بسابولینسسیار مهم‌لسنکه بسرخورد شسما تولم بالحساسو عاطفه باشد بمينهنظور. سعوك نيد كه شر دلوشما با تنس طلوطر فمقلبلتازهماهنكبباشد اكر او با صلی‌آرلم صحبتمیک ند صدلوشما بلند نباشد كر صحبنطرفمقلبلتا نبا غم .و لندهد هميلملس تل حرس حبنشما تولم با شادوو خوشحلهنباشد

صفحه 18:
1 اصول مهارت همدلی بهتر لستهنگام همدلی‌خود از ک لملتی‌لستفاده کنید که جماهتان-6 ‎Sebi Ly aly’‏ ام نسباشد. ملنند: بسه نسظرم می‌آید که ... - یاتسصور می‌کنم کسه... زیرادگر در فسهم طر فمقلبلشتباد کردم باشيد موتولنيد به راحتى ‎٠‏ آزراماصلاح كنيد

صفحه 19:
‎cot, fh‏ میدن به هعدلی ‏درک چار چوب ذهنی دیگران : درک هر یک از ما از یک موقعیت خاص با دیگران متفاوت است. زیرا هر یک از ما بر حسب تجربیات خود موضوعی را تفسیر می‌کنیم. افرادی مایلند راجع به موضوعی به تفصیل بشنوند. عده ای تنها می‌خواهند از نتابج چیزی با خبر شوند. بایدبتوانیم چارچوب ذهنی دیگران را شناخته و بدانیم چه چیزی برایشان اهمیت دارد. آنگاه با برآوردن «انتظاراتشان می توانیم رابطه گرم وصمیمی ایجاد کنیم ‎

صفحه 20:
راه های رسبدن به همدلی کنترل احساسات و هیجانات : افراد مختلف در مقابل محرک های مشابه, احساسات متفاوتی را تجربه می کنند. در برخورد با یک رویداد خاص, فردی ممکن است عصبانی شود, دیگری غمگین و یکی به‌راحتی از آن بگذرد. واکنش ها نیز متفاوت است. یکی عصبانیت خود را بروز می دهد. دیگری کنترل می‌کند و فکر می کند چه کند؟ میزان مهارت افراد در بیان احساساسات. به برقراری ار نباط هر چه بهتر با دیگران کمک می کند. یکی از عوامل زیربنایی در دستیابی به همدلی تسلط بر هیجانات و احساسات است. برای برقراری رابطه همدلانه باید احساسات خود را شناخته. کنترل آن را در دست گرفته و اجازه ندهیم پریشانی خاطر. تفکر ما را خدشه دار سازد. افرادی که به خویشتن داری دست یافته‌اند. احساسات دیگران را بهتر می شناسند.

صفحه 21:
درمانگر مطلوب درمانگر مطلوب کسی است که در جریان روان درمانی از هماهنگی و همسازی درونی برخوردار باشد و بين آنجه كه هست و آنچه که می گوید اختلافی وجود نداشته باشد.از احساسات خودش کاملا آگاه باشد و آنها را بپذیرد و با رضایت کامل و به هنگام ضرورت این احساسات را در جریان درمان بیان کند. اين خصیصه مبین خود بودن درمانگر و نداشتن حالت دفاعی به هنگام مواجهه با مراجع است به طور خاص هماهنگی و همسازی به منزله وضعیتی در درون فرد توصیف می شود که در آن احساسات اوءآگاهی او از این احساسات و ابراز آنها به شخص دیگر.همگی با هم تطبیق می کنند و با یکدیگر همخوانی دارند

صفحه 22:
‎i‏ درمانگر مطلوب ‎ ‎ ‎

صفحه 23:
اولین گام انسان به سوی حوفقیت زحانی است که از اسارت در محیط که در آن برای اولین بار خودش را شنا خته دست بردارد . “مارك كين oll

10,000 تومان