صفحه 1:
صفحه 2:
تهیه کننده : سیدمحسن سادانی نژاد- دانشجوی
ارانه للنده در كلاس تاريخ قرهتى و تمدن اطلام 2 il Hee تون
صفحه 3:
هنر
چیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
* هنر مجموعهای از آثار یا فرآیندهای ساخت انسان است که در
جهت اثرگذاری بر عواطف, احساسات و هوش انسانی و یا به
منظور انتقال یک معنا یا مفهوم خلق میشوند.
هتر یعتی ,خلق زیبانی تقایل :درك بای احبتانسات:و-تفگرات:
بشری
* هنر همان کوشش و تلاشی است که برای به وجود آوردن و
تماباندن:ز سانین ها به کار گرفته: تی: شود.
* هنر وسیله ای است برای انتقال احساسات بشری و نوعی
شناخت واقعیت از طریق تجربه
“ هنر شكل معینی از آگاهی اجتماعی است که هدفش بازتاب
درست و دقیق واقعیت است.
+ گاهی در هنر به دنبال شناخت واقعی نيستیم. صرفا یک
جزتی از واقعیت بیان می شود.
صفحه 4:
صفحه 5:
انواع هنر :
*هنر های شنیداری
* هنرهای دیداری
eget a و ذهنی
هنرهای درگیرکننده سایرحس ها نظیر آشپزی
تقسیم بندی دیگر :
* هنرهای دوبعدی
هنرهای سه بعدی (فضایی یا تجسمی)
صفحه 6:
سيقى» سخنرانى و خطابه اثر
1 نظیر مو
bs خوانندگی, لحن و سبک ادا
صفحه 7:
2- هنر< ی دستی مانند صنابع دستی, مجسمه سازی (هنر
تسم شیهبری کالی پاقمم زر دوز گل دورف کی
] کابچه pat nal مت ای قاری سعرت salt
5 Slaw.
صفحه 8:
3- شامل نقاشی و رنگ امیزی,
کاریکتو, خطاطی, عکاسی, طراحی و گرافیک, روتوش,
صفحه 9:
4- هنرهای مفهمومی و معنایی مثل هنر ادبی و آرایه های
ظاهرى شتامل ب«ويستدكى: شعوسيرابى:وداستات سارىة ظير
پردازی, نمایشنامه نویسی و نثر نویسی, ترجمه نویسی
آرانه: قلب "کل ۶ انشغاز زیر انس کهببهصورت افقن و غمودی خوانده.می
شود :
و نمونه ای دیگر :
بیمارم من دایم آن دلبر زفراقت
بيدارم با دردم كف آن دلبر
wo ow
يارم مونس
غمخوار
م
vata کازی كان ‘ley
LG بى جفا به دلب وفاکن
مر مرا دوستی به دل كه دارى
ae مر مرا بى جفا وفا
بانذردم: من ذانم
elbow بیدارم بیمارم
صفحه 10:
+ متل
صفحه 11:
طراحی لوازم خانگی, طراحی وسایل نقلیه و ..
هقف >. سف م valid
صفحه 12:
صفحه 13:
6- ی مثل رقص؛
ژیمناستیک, حرکات رزمی, ole Sl بازىي تر
صفحه 14:
7- شامل سینما و ساخت
فیلم و انیمیشن, تتاتر, پانتومیم, ميكس وا
مب
صفحه 15:
دسته تقسيم مى شوند:
1. هنرهاى شنيدارى
2. هنرهاى دستى
3. هنوهاى ترسيمى
4 هنرهای ادبی
5 معماری و هنر طراحی فضایی
6 هنر حرکات نمایشی
7 هنرهای نمایشی
8 هنر ارتباطات و برقراری روابط
عمومی
صفحه 16:
alis
*منبع : عاطفه و احساس هنرمند
*اثر : عواطف انسان ها
* بسیاری از اوقات می توان مفاهیم را با سرعتی
باورنکردنی به افراد زیادی منتقل کرد.
* احساس مانند عقل و منطق نیست که نیاز به برهان و
استدلال داشته باشد, هنر با احساس مخاطب درگیر
است و مخاطب خود را با عواطف هنرمند شریک می
حو
>
داند.
صفحه 17:
نکم
صفحه 18:
* حقیقت ماورایی را ترسیم ro کند.
< هنرمند می کوشد با اتصال به منیع عظیم فرهنگ
اسلامی و پیوند با توحید و جهان بینی الهی است, به
خلاقیتی عظیم و شگرف برسد.
* هنری مانا و عام پسند را به جامعه ارزانی نماید.
صفحه 19:
هنر حقیقی در مقابل هنر
* هنر حقیقی در ذاتش زیباست. نیازمند پیرایش
نیست و بیان آن؛ نتیجه ابداع و خلاقیتی
آگاهانه است.
* هنر تقلبی «زیبا شده» است, پر زرق و برق
Cowl و زمینه فساد, زیاده خواهی, لذت خواهی
و تضعیف معنویت را به همراه دارد.
٠ اين هنر فاسدٍ اغواگر به دلیل آنکه ريشه ای
يست و نازل داردء هرگز تشنگی صاحبان و
دوستداران هنر را رفع نمى كندء بلكه بر آن نيز
مى افزايد.
* ولی در هنر واقعی» یک از احساسات ذ
فرد تحریک می شود.
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
نقش انرگذار اديان در هنر
*همواره هنر با ساده ترین شکل خود در
خدمت دين اعم از الهى و غير الهى بوده
است.
*تلاش در جهت معماری معابد. _
سروده های مذهبی, تصویرگری, آثار
تجسمی و صنایع دستی و هنرهای نمایشی
و آیینی, با دين هاى الهى و غیرالهی
ارتباطی تنگاتنگ داشته اند.
صفحه 23:
صلهور اسلام
* قریب 360 بت کوچك و بزرگ فقط در کعبه جای
داشتند .
* تمام دیوارهای آن با شمایل نگاری پیامبران پیشین و
حضرت مریم(ع) منقوش بود.
* نزول قرآن معجزه الهی (به اوج رساندن هنر ادبی و
هنر مفهومی)
* موضع تند نسبت law pin a نگاری و مجسمه سازی
* عدم موضع گیری در مورد سایر هنر ها
صفحه 24:
۳
* شکل گیری تمدن اسلامی و تبدیل شدن مسجد به
عنوان خانه خدا همايیش شکوهمندترین مظاهر هنر
اسلامی
*برخورد مسلمانان با فرهنگ سایر تمدن ها
* ورود هنر به چهارچوب اسلامی
* خدمات متقابل هنر و اسلام a
*شکوهمندی تمدن اسلامی با آرایه های هنری
*هدفمند شدن هنر با قرار گرفتن در قالب اسلامی
صفحه 25:
هنرهايى در تعدن اسلامی به
صفحه 26:
۲ متعهد است.
> اخلاقی است.
* هدفمند و بر آمدن از يك حقیقت اعتقادی
soul
* خادم عقیده و ایمان_و وسیله ای برای رسیدن
*پایا و ماندگار است.
* امیدبخش و پرنشاط است.
* روشنی و صراحت دارد.
* مردمی و همگانی_است.
صفحه 27:
é 9 Meme 5
Yee بافروبای blag hi,
oe g
د 2
صفحه 28:
1 هنر اسلامی از آغاز تا عصر
امویان
* بی تردید در زمان استقرار حکومت پیامبراکرم(ص) در
مدینه, از هنر به معنای خاص آن کمتر اثری وجود داشت.
* گسترش جهان اسلام به ایران. شام, مصر و شمال آفریقا
و اندلس (اسپانیای امروزی)
* وارد شدن هنرهای مختلف در قاب اسلامی
+رشد و گسترش هنرهای اسلامی
0
صفحه 29:
2 هنر اسلامی در عصر خلفای اموی
*عصر امویان
* شروع با خلافت معاویه (60 - 41 ه ق )
*پایان تا خلافت مروان دوم (132 - 127 ه ق )
*مرکز خلافت امویان : شام
* تأثیرپذیری از زیاد از بیزانس
* به دلیل ساختار قومی و قبیله ای امویان و نیز تفاخر
خلفا به مکانت قبیله ای. همچنان فرهنگ عربی و
ارزش های جاهلی در میان آنها وجود داشت
صفحه 30:
THE SPREAD OF ISLAM, 622 ~ 750 CE
Tey ed by UC 8-750
TE سم
مييق جح
Arabian Sea
صفحه 31:
2 هنر اسلامی در عصر خلفای اموی
* گرایش امویان به تجمل گرایی و جمع آوری ثروت نظر
آنان را به سمت نزديك ترین همسایگان متمدن خود
بیزانس و ایران معطوف نمود.
* بیشترین عناصر بناسازی و معماری در اين عصر,
ستون, طاق نماء گنبد, سنگ و آجر همراه با تنوع عناصر
بومی در مناطق مختلف بود که متناسب با شرایط
* سفالگری, عاج کاری, منسوجات و فلزکاری در عصر
امویان تغییرات بسیاری یافت.
منبع :
هربرت رید. کتاب هنر. ترجمه یعقوب آژند. ص ۵۶۴ ۰
کارل جی دوری: هنر اسلامی: ترجمه رضا بصیری:
صفحه 32:
2 هنر اسلامی در عصر خلفای اموی
* مکشوفات نقره و برنزی متنوع عصر اموی aos از ترکیب
هنز بیزاتین-:ساساتی با تمادهای اسلامی حکایت: دازد.
* هنرهای تزئینی و گچکاری های بدیع اين دوره نشان دهنده
حمایت خلفای اموی از هنر و هنرمندانی است که برای
حفظ برخی از سبك های هنری, بسیار می کوشيدند.
۴ میناکاری و فلزکاری تنها برای ساخت اجناس عالی کاربرد
داشت.
منبع :
س. م. دیماند. راهنمای صنایع اسلامی: ترجمه عبدالله فریار, ص ۰۱۵۷
صفحه 33:
2 هنر اسلامی در عصر خلفای اموی
در ایزان:پیش: از اسلام»:تولیداب:هنری با کازچردمجملی,بزای
فرمانروایان,عمهتا pair jl ظلا ويا نقره مرغوب تهیةمینقنو
* پس از آمدن اسلام, هنرمند مسلمان به دلیل برخورداری از
بینش اسلامی و حرمت نهادن و یا کراهت داشتن از پردازش
هنرهای تجملی, عمده وسایل و اشیاء را با رویکردی کاربردی و
البته از جنس برنز و يا فلزهای کم بها تهیه می کرد.
* البته کماکان امویان هنر را بصورت تجملی در اختیار خود گرفته
بودند.
ریچارد اتینگهاوزن و اولگ گرابار. هنر و معماری اسلامی, ترجمه یعقوب آژند. ص ۵۰ ۰
صفحه 34:
2 هنر اسلامی در عصر خلفای اموی
* سفالگری در عصر امویان از اهمیت و جایگاه کمتری
برخوردار بود.
* از آثار مکشوف سفالین این عصر چنین بر می آید که
علاوه بر نقوش ساده گیاهی که متأثر از هنر رومی scl
نگارش خط عربی به روی اشیای سفالین ابداعی بود که
در این دوره آغاز شد و در دوره های بعد گسترش یافت.
منبع :
س. م. دیماند. راهنمای صنایع اسلامی, ترجمه عبدالله فریار. ص ۰۱۵۷
صفحه 35:
2 هنر اسلامی در عصر خلفای اموی
* پارچه بافی و صنعت منسوجات نیز در عصر اموی
بسیار پویا بود.
وجود پارچه های زیبای الوان با نقش مایه های نیاتی و
ارایه های حیوانی متأثر از هنر ایرانی و بیزانسی, از
تغییر تدریجی مفاهیم هنر پارچه بافی در این دوره
دلالت دارد.
* چند کارخانه بزرگ پارچه بافی در ایران, شام و مصر
قرن ها رداها و پوشاك خلیفه و امرا و بزرگان دربار
اموی و بعدها عباسیان را تهیه می کردند. —
صفحه 36:
2 هنر اسلامی در عصر خلفای اموی
*به نظر عصر امویان در نقاشی و پیکرتراشی و یا
فلزکاری ناموفق و بی سلیقه بود.
* اما در معماری و شهرسازی از خود آثار فاخری بر
جای نهاد.
* در ادامه نمونه هایی از آثار بسیار زیبای معماری دوره
اموی آمده است :
کارل جی دوری: هنر اسلامی؛ ترجمه رضا بصیری. ص ۰۲۵
صفحه 37:
قبة الصخرة
# ساب به دستور gy Salud مووان: خلیقد آموی
* در سال 71 هجری و به روایتی سال 68 هجری در
نت المقدنتن بدانمام زتننید,
* نزدیکی این مکان به مسجدالأقصى محل معراج
پیامبراکرم(ص) بر اهمیت و جایگاه آن افزود.
*تلقیقی از هنر اسلامی - رومی - قبطي
گنبد مرکزی بلند (20 متر قطر, 25 متر ارتفاع)
* پیروی از شیوه های تلفیقی معماری و کاربرد تزئینات آن است:
چنان که معماری آن متأثر از هنر بیزانس, نقش مایه ها و
کتیبه های منقش به آیات قرآن کریم متأثر از ایدئولوژی
اسلامی و نیز موزائيك کاری با ترکیب هنری با نقش مایه های
ایرانی, جملگی گواه اثرپذیری هنر اموبان از سایر
سرزمین های اسلامی است:
صفحه 38:
صفحه 39:
صفحه 40:
2ن السسس للاقسر
Al- Agsa Mosge
صفحه 41:
مسجد جامع دمشق
* این مسجد یکی از بناهای اسلامی است.
:با همکاری هنرمندان ایرانی» هندی» رومی و
مصری ساخته شد.
*گنبد, محراب و منبر آن با تزئینات بدیع و
آرایه های شگرف یکی از بهترین مظاهر هنر
اسلامی - رومی را ترسیم کرده است.
صفحه 42:
صفحه 43:
;
4
ij
;
صفحه 44:
هنر در اماكن غیرمذهبی
*علاقه خلفای اموی به شاهان ساسانی و قیصرهای روم
خیلی زود انها را به سلاطین اسلامی مبدّل نمود.
* این تقلید. در امور قصرسازی و پرداختن به تزئینات آن
بیشتر بود.
صفحه 45:
pod عمره
* این قصر به فرمان ولید بن عبدالملك در سال 94 هجری ساخته
سد .
* تجلی ترکیب و تلفیق هنر ساسانی و بیزانسی
* دیوارهای این قصر مزیّن به تصاویر و اشکال مجازی, مناظر
زندگی زوزانه و تصاویز جیواثاترو نقوشتبانانی اس aS
اسلوب یونانی ترسیم شده و تعبیرات ایرانی و هندی را نیز در
خود دارد.
* یکی از شگفتی های اين قصر, سقف فلکی آن است که با علایمی
از موجودات کیهانی و مجموعه ستارگان و تصاویر بدیع فضایی
مزین شده است.
صفحه 46:
صفحه 47:
* اين قصر تجلی اوج معماری هنر عصر اموی است.
* آشکال به کارگرفته در اين کاخ, تزئینات عالی؛
چشم انداز فوق العاده و تصاویر مختلف آن بسیار حایز
اهمیت است. ساختار و ترکیب بناهای آن, شهری
کوچك با همه تجهیزات را به ذهن تداعی می کند.
* افزون بر اين, شیوه آبرسانی و مهمانخانه های
باشکوه آن نیز که در نهایت ظرافت و دقت ساخته
شده بود, بيانكر اوج سلیقه هنرمندان اين عصر است.
صفحه 48:
صفحه 49:
قصر خزانه
* به لحاظ موقعیت جغرافیایی. این قصر در بالای تپه ای
در اردن قرار گرفته است.
abl 5 های به کاررفته در آن ایرانی - عربی است.
* کتیبه های مخطط موجود در آن, تاریخ و هدف ساخت
قصر را نشان مى دهد.
صفحه 50:
i المتت؟
* نامش در لفت به معنای اردوگاه زمستانی است
* نمونه عالی معماری ترکیبی بیزانسی ساسانی در آن
موح می زند.
* اصل بنا به تقلید از معماری ساسانی ساخته شده و
تالار تشریفات آن نشانه های نفوذ معماری بیزانسی را
در خود دارد.
صفحه 51:
صفحه 52:
2. هنر اسلامی a
* در عصر امویان اشکال متنوعي از موسيقي, , رشد و
گسترش یافت.
* موسيقي آييني و مذهبي, موسيقي و شعر سياسي و
موسيقي قیان, سه شکل متمایز از انواع موسيقي در
اين دوره است.
٠ موسيقي قيان جمع قينه به معنى لهوي خوانى است و
برخاسته از طرز فكر دوران جاهلي بود.
* بیشتر این هنرهای موسیقی و ادبی در خدمت عیش و
نوش و مدح خلفا و مجالس لهو و لعب ثرا 7
صفحه 53:
ویژگی های هنر عصر اموی
*. مضامین هنری این دوره بیشتر تلفیقی است که بخشی از
بیزانس و بخشی دیگر از شرق به ویژه سرزمین ایران گرفته
شده است.
* 2. مضامين هنری عصر اموی انعکاس دهنده نوعی تفریح است:
چنان که در تصاویر این دوره بیشتر رامشگران و خنیاگران, باده
گساران و بندبازان, صحنه های شکار, کشتی و آب تنی و بازی
های دریایی وجود داشت.
* 3. نقاشی های تزئینی و کاربرد تصاویر انسانی توأم با تصاویر
گیاهی در بیشتر تصاویر و نگاره های این دوره موجود است.
*. تندیس های این دوره چندان با کیفیت نبوده
ازرايران و آسيائ مترکزی: ات
صفحه 54:
* حکومت امویان در سال 132 هجری با شکست و فرار
مروان بن محمد, آخرین خلیفه اموی به مصر منقرض شد.
* خلافت عباسیان (656 - 132) به مدد ایرانیان شروع شد.
* نخستین اقدام عاجل منصور, دومین خلیفه عباسی ساخت
شهر نوبنیاد بغداد و انتقال مرکزیت خلافت بدانجا بود.
* نزدیکی دربار به تمدن ایران و حضور وزیران دانش دوست
ایرانی رشد فزاینده مفاهیم تمدنی در عرصه علم. سیاست
و فرهنگ را در پی داشت.
صفحه 55:
عوامل موثر در شکوفایی هنر در عصر
عباسیان
* عدم جمود فکری خلفای نخستین آل عباس
* نقش مربیان و هنرمندان ایرانی
* كسب مشروعیت سیاسی نزد مردم
اوج بالندگی تمدن اسلامی :
از عصر منصور (158 - 136)
تا دوره هارون الرشید (193 - 170) و فرزندش مأمون
)218 _ 195(
صفحه 56:
* در آغاز نیمه دوم خلافت عباسی, استقلال سرزمین
های تحت سلطه این خلافت روی داد.
* ایران. شمال آفریقا و بخش های مختلفی چون مغرب.
مصر و اسپانیا و مراکز تحت سلطه آن, اعلام استقلال
نمودند.
* از این پس هنر اسلامی در مناطق محلی با محدودیت
های جغرافیایی رشد کرد و همه مضامین و هویت
فرهنگ و هنر بومی را در خود حفظ نمود.
صفحه 57:
انحطاط
+ در اواسط عصر عباسیان, ترك ها به دستگاه خلافت
اسلامی راه پیدا کردند.
* اینان صورت دیگری از هنر را به جهان اسلام وارد
نمودند که به کلی با نمونه های پیشین خود متفاوت
بود.
صفحه 58:
انحطاط
* زمینه های رکود و انحطاط :
* نافرمانی مسئولين ترك
ضعف خلیفگان عباسی
نارضایتی عمومی از وضعیت سیاسی, اجتماعی 9
اسلامی دربار
>
* در سال 334 هجرى «امير معزالدوله ديلمى امير
صفحه 59:
انحطاط
* در آستانه قرن پنجم,
* شورش های داخلی و بحران سیاسی - مذهبی جهان
اسلام دربار عباسی را دچار ضعف نمود.
و به تبع این ضعف, هنر و تمدن اسلامی نیز دچار
بحران شد و رو به سوی افول نهاد.
>
* سرانجام طی این ضعف, باحمله مغول ها و بعد از
تصرف بغداد در سال 656 و کشته شدن خلیفه, دولت
ظیاسیان»متقرص شد.
صفحه 60:
حمله قوم مغول
صفحه 61:
عوامل رشد و اعتلای هنر اسلامی در
عصر عباسیان
۳ 1. انتقال مرکزیت خلافت اسلامی به بغداد
* 2. نهضت علمی جهان اسلام و آشنایی با آثار هنری سایر تمدن ها
* 3 جضوز وروای کاردان:وتطرار ال اابزانی :جر جیار غبانان:
*. اعمال سیاست مدارای فرهنگی که زمینه رشد مفاهیم
اساسی هنر شد
* 5. اعلام استقلال سرزمین های تابعه خلافت اسلامی با حفظ
cls
اسلام که منجر به نفوذ هنرهای محلی و تقویت مضامین ile
صفحه 62:
عوامل رشد و اعتلای هنر اسلامی در
عصر عباسیان
”6 رقابت حکمرانان محلی برای کسب منزلت علمی و بالا بردن
تجلیات هنری که به دعوت هنرمندان از اقصی نقاط انجامید.
عنوان زمینه ساز پروز آثر فاخر هتری چون کاخ ای زیباء
مساجد با شکوه. عمارت های بدیع و ظروف و اشیای تجملی و
تزئیتن,
* 8. اهمیت دربار خلافت عباسی به افزایش تشریفات
< 9. توجه خلفا به نمودهای فرهنگی فاخر, ممارست به ساخت
شهرها و اماکن هنری بدیع و همچنین ترویج استفاده از يوشاك <
عالى. حدر
صفحه 63:
سيان
*یکی از عناصر تزئینی هنر اسلامى كه در دوره عباسيان
تحول بسیاری یافت, خط کوفی بود.
*خطوط دیگری چون نسخ, ثلث, تعلیق, محقق, ریحانی
و رقاع ابداع شدند که افتخار ابداع cee از آن
ایرانیان است.
* در دوره عباسیان توجه به این خطوط فزونی یافت و
متون دینی, دیوان ها و دفاتر دولتی عمدتا با آنها
صفحه 64:
3)
9
13 ۳
صفحه 65:
صفحه 66:
صفحه 67:
صفحه 68:
صفحه 69:
صفحه 70:
صفحه 71:
صفحه 72:
خط رقاع
ayg hoe SCA, ام
Sines Pas 3
صفحه 73:
هنرهای تزئینی در عصر
عباسیا
* تذهیب کاری
*تزئین قران و زرنگاری صفحات ul
* گچبری و حجّاری در معماری مساجد و قصرها
* راه یافتن اشکال زیبای اسلیمی (برگ درختان وگل و
بوته ) در حجاری ها, گچبری ها, کاشی کاری, تراش کاری ها
و منبّت کاری ها
؛ اشکال حيوانى و سر برتدكان و اشكال نباتى يرك مو
صفحه 74:
هنرهای تزئینی در عصر
عباسیان ۱
هنر چوب بری و منبت کاری
>
>
در صنعت فلزکاری نیز ذوق و هنر هنرمندان ایرانی
موج می زند. ظروف سیمین و زژین در اين عصر با
اشکال و صور انسانی به سبك ساسا يد
صفحه 75:
صفحه 76: