صفحه 1:

صفحه 2:
تهیه کننده : سیدمحسن سادانی نژاد- دانشجوی ارانه للنده در كلاس تاريخ قرهتى و تمدن اطلام 2 ‎il Hee‏ تون

صفحه 3:
هنر چیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ * هنر مجموعه‌ای از آثار یا فرآیندهای ساخت انسان است که در جهت اثرگذاری بر عواطف, احساسات و هوش انسانی و یا به منظور انتقال یک معنا یا مفهوم خلق می‌شوند. هتر یعتی ,خلق زیبانی تقایل :درك بای احبتانسات:و-تفگرات: بشری * هنر همان کوشش و تلاشی است که برای به وجود آوردن و تماباندن:ز سانین ها به کار گرفته: تی: شود. * هنر وسیله ای است برای انتقال احساسات بشری و نوعی شناخت واقعیت از طریق تجربه “ هنر شكل معینی از آگاهی اجتماعی است که هدفش بازتاب درست و دقیق واقعیت است. + گاهی در هنر به دنبال شناخت واقعی نيستیم. صرفا یک جزتی از واقعیت بیان می شود.

صفحه 4:

صفحه 5:
انواع هنر : *هنر های شنیداری * هنرهای دیداری ‎eget a‏ و ذهنی هنرهای درگیرکننده سایرحس ها نظیر آشپزی تقسیم بندی دیگر : * هنرهای دوبعدی هنرهای سه بعدی (فضایی یا تجسمی)

صفحه 6:
سيقى» سخنرانى و خطابه اثر 1 نظیر مو ‎bs‏ خوانندگی, لحن و سبک ادا

صفحه 7:
2- هنر< ی دستی مانند صنابع دستی, مجسمه سازی (هنر تسم شیه‌بری کالی پاقمم زر دوز گل دورف کی ] ‏کابچه‎ pat nal ‏مت ای قاری سعرت‎ salt 5 Slaw.

صفحه 8:
3- شامل نقاشی و رنگ امیزی, کاریکتو, خطاطی, عکاسی, طراحی و گرافیک, روتوش,

صفحه 9:
4- هنرهای مفهمومی و معنایی مثل هنر ادبی و آرایه های ظاهرى شتامل ب«ويستدكى: شعوسيرابى:وداستات سارىة ظير پردازی, نمایشنامه نویسی و نثر نویسی, ترجمه نویسی آرانه: قلب "کل ۶ انشغاز زیر انس که‌ببهصورت افقن و غمودی خوانده.می شود : و نمونه ای دیگر : بیمارم من دایم آن دلبر زفراقت بيدارم با دردم ‏ كف آن دلبر ‎wo ow‏ يارم مونس غمخوار م vata ‏کازی كان‎ ‘ley LG ‏بى جفا به دلب وفاکن‎ ‏مر مرا دوستی به دل كه دارى‎ ‎ae‏ مر مرا بى جفا وفا ‏بانذردم: من ذانم ‎elbow‏ بیدارم بیمارم ‎

صفحه 10:
+ متل

صفحه 11:
طراحی لوازم خانگی, طراحی وسایل نقلیه و .. هقف >. سف م ‎valid‏

صفحه 12:

صفحه 13:
6- ی مثل رقص؛ ژیمناستیک, حرکات رزمی, ‎ole Sl‏ بازىي تر

صفحه 14:
7- شامل سینما و ساخت فیلم و انیمیشن, تتاتر, پانتومیم, ميكس وا مب

صفحه 15:
دسته تقسيم مى شوند: 1. هنرهاى شنيدارى 2. هنرهاى دستى 3. هنوهاى ترسيمى 4 هنرهای ادبی 5 معماری و هنر طراحی فضایی 6 هنر حرکات نمایشی 7 هنرهای نمایشی 8 هنر ارتباطات و برقراری روابط عمومی

صفحه 16:
alis *منبع : عاطفه و احساس هنرمند *اثر : عواطف انسان ها * بسیاری از اوقات می توان مفاهیم را با سرعتی باورنکردنی به افراد زیادی منتقل کرد. * احساس مانند عقل و منطق نیست که نیاز به برهان و استدلال داشته باشد, هنر با احساس مخاطب درگیر است و مخاطب خود را با عواطف هنرمند شریک می حو > داند.

صفحه 17:
نکم

صفحه 18:
* حقیقت ماورایی را ترسیم ‎ro‏ کند. < هنرمند می کوشد با اتصال به منیع عظیم فرهنگ اسلامی و پیوند با توحید و جهان بینی الهی است, به خلاقیتی عظیم و شگرف برسد. * هنری مانا و عام پسند را به جامعه ارزانی نماید.

صفحه 19:
هنر حقیقی در مقابل هنر * هنر حقیقی در ذاتش زیباست. نیازمند پیرایش نیست و بیان آن؛ نتیجه ابداع و خلاقیتی آگاهانه است. * هنر تقلبی «زیبا شده» است, پر زرق و برق ‎Cowl‏ و زمینه فساد, زیاده خواهی, لذت خواهی و تضعیف معنویت را به همراه دارد. ‎٠‏ اين هنر فاسدٍ اغواگر به دلیل آنکه ريشه ای يست و نازل داردء هرگز تشنگی صاحبان و دوستداران هنر را رفع نمى كندء بلكه بر آن نيز مى افزايد. ‏* ولی در هنر واقعی» یک از احساسات ذ فرد تحریک می شود. ‎ ‎

صفحه 20:

صفحه 21:

صفحه 22:
نقش انرگذار اديان در هنر *همواره هنر با ساده ترین شکل خود در خدمت دين اعم از الهى و غير الهى بوده است. *تلاش در جهت معماری معابد. _ سروده های مذهبی, تصویرگری, آثار تجسمی و صنایع دستی و هنرهای نمایشی و آیینی, با دين هاى الهى و غیرالهی ارتباطی تنگاتنگ داشته اند.

صفحه 23:
صلهور اسلام * قریب 360 بت کوچك و بزرگ فقط در کعبه جای داشتند . * تمام دیوارهای آن با شمایل نگاری پیامبران پیشین و حضرت مریم(ع) منقوش بود. * نزول قرآن معجزه الهی (به اوج رساندن هنر ادبی و هنر مفهومی) * موضع تند نسبت ‎law pin a‏ نگاری و مجسمه سازی * عدم موضع گیری در مورد سایر هنر ها

صفحه 24:
۳ * شکل گیری تمدن اسلامی و تبدیل شدن مسجد به عنوان خانه خدا همايیش شکوهمندترین مظاهر هنر اسلامی *برخورد مسلمانان با فرهنگ سایر تمدن ها * ورود هنر به چهارچوب اسلامی * خدمات متقابل هنر و اسلام ‎a‏ ‏*شکوهمندی تمدن اسلامی با آرایه های هنری *هدفمند شدن هنر با قرار گرفتن در قالب اسلامی

صفحه 25:
هنرهايى در تعدن اسلامی به

صفحه 26:
۲ متعهد است. > اخلاقی است. * هدفمند و بر آمدن از يك حقیقت اعتقادی ‎soul‏ * خادم عقیده و ایمان_و وسیله ای برای رسیدن *پایا و ماندگار است. * امیدبخش و پرنشاط است. * روشنی و صراحت دارد. * مردمی و همگانی_است.

صفحه 27:
é 9 Meme 5 Yee ‏بافروبای‎ blag hi, oe g د 2

صفحه 28:
1 هنر اسلامی از آغاز تا عصر امویان * بی تردید در زمان استقرار حکومت پیامبراکرم(ص) در مدینه, از هنر به معنای خاص آن کمتر اثری وجود داشت. * گسترش جهان اسلام به ایران. شام, مصر و شمال آفریقا و اندلس (اسپانیای امروزی) * وارد شدن هنرهای مختلف در قاب اسلامی +رشد و گسترش هنرهای اسلامی 0

صفحه 29:
2 هنر اسلامی در عصر خلفای اموی *عصر امویان * شروع با خلافت معاویه (60 - 41 ه ق ) *پایان تا خلافت مروان دوم (132 - 127 ه ق ) *مرکز خلافت امویان : شام * تأثیرپذیری از زیاد از بیزانس * به دلیل ساختار قومی و قبیله ای امویان و نیز تفاخر خلفا به مکانت قبیله ای. همچنان فرهنگ عربی و ارزش های جاهلی در میان آنها وجود داشت

صفحه 30:
THE SPREAD OF ISLAM, 622 ~ 750 CE Tey ed by UC 8-750 TE ‏سم‎ مييق جح Arabian Sea

صفحه 31:
2 هنر اسلامی در عصر خلفای اموی * گرایش امویان به تجمل گرایی و جمع آوری ثروت نظر آنان را به سمت نزديك ترین همسایگان متمدن خود بیزانس و ایران معطوف نمود. * بیشترین عناصر بناسازی و معماری در اين عصر, ستون, طاق نماء گنبد, سنگ و آجر همراه با تنوع عناصر بومی در مناطق مختلف بود که متناسب با شرایط * سفالگری, عاج کاری, منسوجات و فلزکاری در عصر امویان تغییرات بسیاری یافت. منبع : هربرت رید. کتاب هنر. ترجمه یعقوب آژند. ص ۵۶۴ ۰ کارل جی دوری: هنر اسلامی: ترجمه رضا بصیری:

صفحه 32:
2 هنر اسلامی در عصر خلفای اموی * مکشوفات نقره و برنزی متنوع عصر اموی ‎aos‏ از ترکیب هنز بیزاتین-:ساساتی با تمادهای اسلامی حکایت: دازد. * هنرهای تزئینی و گچکاری های بدیع اين دوره نشان دهنده حمایت خلفای اموی از هنر و هنرمندانی است که برای حفظ برخی از سبك های هنری, بسیار می کوشيدند. ۴ میناکاری و فلزکاری تنها برای ساخت اجناس عالی کاربرد داشت. منبع : س. م. دیماند. راهنمای صنایع اسلامی: ترجمه عبدالله فریار, ص ۰۱۵۷

صفحه 33:
2 هنر اسلامی در عصر خلفای اموی در ایزان:پیش: از اسلام»:تولیداب:هنری با کازچردمجملی,بزای فرمانروایان,عمهتا ‎pair jl‏ ظلا ويا نقره مرغوب تهیةمینقنو * پس از آمدن اسلام, هنرمند مسلمان به دلیل برخورداری از بینش اسلامی و حرمت نهادن و یا کراهت داشتن از پردازش هنرهای تجملی, عمده وسایل و اشیاء را با رویکردی کاربردی و البته از جنس برنز و يا فلزهای کم بها تهیه می کرد. * البته کماکان امویان هنر را بصورت تجملی در اختیار خود گرفته بودند. ریچارد اتینگهاوزن و اولگ گرابار. هنر و معماری اسلامی, ترجمه یعقوب آژند. ص ۵۰ ۰

صفحه 34:
2 هنر اسلامی در عصر خلفای اموی * سفالگری در عصر امویان از اهمیت و جایگاه کمتری برخوردار بود. * از آثار مکشوف سفالین این عصر چنین بر می آید که علاوه بر نقوش ساده گیاهی که متأثر از هنر رومی ‎scl‏ ‏نگارش خط عربی به روی اشیای سفالین ابداعی بود که در این دوره آغاز شد و در دوره های بعد گسترش یافت. منبع : س. م. دیماند. راهنمای صنایع اسلامی, ترجمه عبدالله فریار. ص ۰۱۵۷

صفحه 35:
2 هنر اسلامی در عصر خلفای اموی * پارچه بافی و صنعت منسوجات نیز در عصر اموی بسیار پویا بود. وجود پارچه های زیبای الوان با نقش مایه های نیاتی و ارایه های حیوانی متأثر از هنر ایرانی و بیزانسی, از تغییر تدریجی مفاهیم هنر پارچه بافی در این دوره دلالت دارد. * چند کارخانه بزرگ پارچه بافی در ایران, شام و مصر قرن ها رداها و پوشاك خلیفه و امرا و بزرگان دربار اموی و بعدها عباسیان را تهیه می کردند. —

صفحه 36:
2 هنر اسلامی در عصر خلفای اموی *به نظر عصر امویان در نقاشی و پیکرتراشی و یا فلزکاری ناموفق و بی سلیقه بود. * اما در معماری و شهرسازی از خود آثار فاخری بر جای نهاد. * در ادامه نمونه هایی از آثار بسیار زیبای معماری دوره اموی آمده است : کارل جی دوری: هنر اسلامی؛ ترجمه رضا بصیری. ص ۰۲۵

صفحه 37:
قبة الصخرة # ساب به دستور ‎gy Salud‏ مووان: خلیقد آموی * در سال 71 هجری و به روایتی سال 68 هجری در نت المقدنتن بدانمام زتننید, * نزدیکی این مکان به مسجدالأقصى محل معراج پیامبراکرم(ص) بر اهمیت و جایگاه آن افزود. *تلقیقی از هنر اسلامی - رومی - قبطي گنبد مرکزی بلند (20 متر قطر, 25 متر ارتفاع) * پیروی از شیوه های تلفیقی معماری و کاربرد تزئینات آن است: چنان که معماری آن متأثر از هنر بیزانس, نقش مایه ها و کتیبه های منقش به آیات قرآن کریم متأثر از ایدئولوژی اسلامی و نیز موزائيك کاری با ترکیب هنری با نقش مایه های ایرانی, جملگی گواه اثرپذیری هنر اموبان از سایر سرزمین های اسلامی است:

صفحه 38:

صفحه 39:

صفحه 40:
2ن السسس للاقسر Al- Agsa Mosge

صفحه 41:
مسجد جامع دمشق * این مسجد یکی از بناهای اسلامی است. :با همکاری هنرمندان ایرانی» هندی» رومی و مصری ساخته شد. *گنبد, محراب و منبر آن با تزئینات بدیع و آرایه های شگرف یکی از بهترین مظاهر هنر اسلامی - رومی را ترسیم کرده است.

صفحه 42:

صفحه 43:
; 4 ij ;

صفحه 44:
هنر در اماكن غیرمذهبی *علاقه خلفای اموی به شاهان ساسانی و قیصرهای روم خیلی زود انها را به سلاطین اسلامی مبدّل نمود. * این تقلید. در امور قصرسازی و پرداختن به تزئینات آن بیشتر بود.

صفحه 45:
‎pod‏ عمره * این قصر به فرمان ولید بن عبدالملك در سال 94 هجری ساخته سد . ‏* تجلی ترکیب و تلفیق هنر ساسانی و بیزانسی ‏* دیوارهای این قصر مزیّن به تصاویر و اشکال مجازی, مناظر زندگی زوزانه و تصاویز جیواثات‌رو نقوش‌تبانانی اس ‎aS‏ ‏اسلوب یونانی ترسیم شده و تعبیرات ایرانی و هندی را نیز در خود دارد. ‏* یکی از شگفتی های اين قصر, سقف فلکی آن است که با علایمی از موجودات کیهانی و مجموعه ستارگان و تصاویر بدیع فضایی ‏مزین شده است. ‎

صفحه 46:

صفحه 47:
* اين قصر تجلی اوج معماری هنر عصر اموی است. * آشکال به کارگرفته در اين کاخ, تزئینات عالی؛ چشم انداز فوق العاده و تصاویر مختلف آن بسیار حایز اهمیت است. ساختار و ترکیب بناهای آن, شهری کوچك با همه تجهیزات را به ذهن تداعی می کند. * افزون بر اين, شیوه آبرسانی و مهمانخانه های باشکوه آن نیز که در نهایت ظرافت و دقت ساخته شده بود, بيانكر اوج سلیقه هنرمندان اين عصر است.

صفحه 48:

صفحه 49:
قصر خزانه * به لحاظ موقعیت جغرافیایی. این قصر در بالای تپه ای در اردن قرار گرفته است. ‎abl 5‏ های به کاررفته در آن ایرانی - عربی است. ‏* کتیبه های مخطط موجود در آن, تاریخ و هدف ساخت قصر را نشان مى دهد. ‎

صفحه 50:
‎i‏ المتت؟ ‏* نامش در لفت به معنای اردوگاه زمستانی است * نمونه عالی معماری ترکیبی بیزانسی ‏ ساسانی در آن موح می زند. ‏* اصل بنا به تقلید از معماری ساسانی ساخته شده و تالار تشریفات آن نشانه های نفوذ معماری بیزانسی را در خود دارد. ‎

صفحه 51:

صفحه 52:
2. هنر اسلامی ‎a‏ * در عصر امویان اشکال متنوعي از موسيقي, , رشد و گسترش یافت. * موسيقي آييني و مذهبي, موسيقي و شعر سياسي و موسيقي قیان, سه شکل متمایز از انواع موسيقي در اين دوره است. ‎٠‏ موسيقي قيان جمع قينه به معنى لهوي خوانى است و ‏برخاسته از طرز فكر دوران جاهلي بود. ‏* بیشتر این هنرهای موسیقی و ادبی در خدمت عیش و نوش و مدح خلفا و مجالس لهو و لعب ثرا 7 ‎ ‎

صفحه 53:
ویژگی های هنر عصر اموی *. مضامین هنری این دوره بیشتر تلفیقی است که بخشی از بیزانس و بخشی دیگر از شرق به ویژه سرزمین ایران گرفته شده است. * 2. مضامين هنری عصر اموی انعکاس دهنده نوعی تفریح است: چنان که در تصاویر این دوره بیشتر رامشگران و خنیاگران, باده گساران و بندبازان, صحنه های شکار, کشتی و آب تنی و بازی های دریایی وجود داشت. * 3. نقاشی های تزئینی و کاربرد تصاویر انسانی توأم با تصاویر گیاهی در بیشتر تصاویر و نگاره های این دوره موجود است. *. تندیس های این دوره چندان با کیفیت نبوده ازرايران و آسيائ مترکزی: ات

صفحه 54:
* حکومت امویان در سال 132 هجری با شکست و فرار مروان بن محمد, آخرین خلیفه اموی به مصر منقرض شد. * خلافت عباسیان (656 - 132) به مدد ایرانیان شروع شد. * نخستین اقدام عاجل منصور, دومین خلیفه عباسی ساخت شهر نوبنیاد بغداد و انتقال مرکزیت خلافت بدانجا بود. * نزدیکی دربار به تمدن ایران و حضور وزیران دانش دوست ایرانی رشد فزاینده مفاهیم تمدنی در عرصه علم. سیاست و فرهنگ را در پی داشت.

صفحه 55:
عوامل موثر در شکوفایی هنر در عصر عباسیان * عدم جمود فکری خلفای نخستین آل عباس * نقش مربیان و هنرمندان ایرانی * كسب مشروعیت سیاسی نزد مردم اوج بالندگی تمدن اسلامی : از عصر منصور (158 - 136) تا دوره هارون الرشید (193 - 170) و فرزندش مأمون )218 _ 195(

صفحه 56:
* در آغاز نیمه دوم خلافت عباسی, استقلال سرزمین های تحت سلطه این خلافت روی داد. * ایران. شمال آفریقا و بخش های مختلفی چون مغرب. مصر و اسپانیا و مراکز تحت سلطه آن, اعلام استقلال نمودند. * از این پس هنر اسلامی در مناطق محلی با محدودیت های جغرافیایی رشد کرد و همه مضامین و هویت فرهنگ و هنر بومی را در خود حفظ نمود.

صفحه 57:
انحطاط + در اواسط عصر عباسیان, ترك ها به دستگاه خلافت اسلامی راه پیدا کردند. * اینان صورت دیگری از هنر را به جهان اسلام وارد نمودند که به کلی با نمونه های پیشین خود متفاوت بود.

صفحه 58:
انحطاط * زمینه های رکود و انحطاط : * نافرمانی مسئولين ترك ضعف خلیفگان عباسی نارضایتی عمومی از وضعیت سیاسی, اجتماعی 9 اسلامی دربار > * در سال 334 هجرى «امير معزالدوله ديلمى امير

صفحه 59:
انحطاط * در آستانه قرن پنجم, * شورش های داخلی و بحران سیاسی - مذهبی جهان اسلام دربار عباسی را دچار ضعف نمود. و به تبع این ضعف, هنر و تمدن اسلامی نیز دچار بحران شد و رو به سوی افول نهاد. > * سرانجام طی این ضعف, باحمله مغول ها و بعد از تصرف بغداد در سال 656 و کشته شدن خلیفه, دولت ظیاسیان»متقرص شد.

صفحه 60:
حمله قوم مغول

صفحه 61:
عوامل رشد و اعتلای هنر اسلامی در عصر عباسیان ۳ 1. انتقال مرکزیت خلافت اسلامی به بغداد * 2. نهضت علمی جهان اسلام و آشنایی با آثار هنری سایر تمدن ها * 3 جضوز وروای کاردان:وتطرار ال اابزانی :جر جیار غبانان: *. اعمال سیاست مدارای فرهنگی که زمینه رشد مفاهیم اساسی هنر شد * 5. اعلام استقلال سرزمین های تابعه خلافت اسلامی با حفظ ‎cls‏ اسلام که منجر به نفوذ هنرهای محلی و تقویت مضامین ‎ile‏

صفحه 62:
عوامل رشد و اعتلای هنر اسلامی در عصر عباسیان ”6 رقابت حکمرانان محلی برای کسب منزلت علمی و بالا بردن تجلیات هنری که به دعوت هنرمندان از اقصی نقاط انجامید. عنوان زمینه ساز پروز آثر فاخر هتری چون کاخ ای زیباء مساجد با شکوه. عمارت های بدیع و ظروف و اشیای تجملی و تزئیتن, * 8. اهمیت دربار خلافت عباسی به افزایش تشریفات < 9. توجه خلفا به نمودهای فرهنگی فاخر, ممارست به ساخت شهرها و اماکن هنری بدیع و همچنین ترویج استفاده از يوشاك < عالى. حدر

صفحه 63:
سيان *یکی از عناصر تزئینی هنر اسلامى كه در دوره عباسيان تحول بسیاری یافت, خط کوفی بود. *خطوط دیگری چون نسخ, ثلث, تعلیق, محقق, ریحانی و رقاع ابداع شدند که افتخار ابداع ‎cee‏ از آن ایرانیان است. * در دوره عباسیان توجه به این خطوط فزونی یافت و متون دینی, دیوان ها و دفاتر دولتی عمدتا با آنها

صفحه 64:
3) 9 13 ۳

صفحه 65:

صفحه 66:

صفحه 67:

صفحه 68:

صفحه 69:

صفحه 70:

صفحه 71:

صفحه 72:
خط رقاع ‎ayg hoe SCA,‏ ام ‎Sines Pas 3‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 73:
هنرهای تزئینی در عصر عباسیا * تذهیب کاری *تزئین قران و زرنگاری صفحات ‎ul‏ * گچبری و حجّاری در معماری مساجد و قصرها * راه یافتن اشکال زیبای اسلیمی (برگ درختان وگل و بوته ) در حجاری ها, گچبری ها, کاشی کاری, تراش کاری ها و منبّت کاری ها ؛ اشکال حيوانى و سر برتدكان و اشكال نباتى يرك مو

صفحه 74:
هنرهای تزئینی در عصر عباسیان ۱ هنر چوب بری و منبت کاری > > در صنعت فلزکاری نیز ذوق و هنر هنرمندان ایرانی موج می زند. ظروف سیمین و زژین در اين عصر با اشکال و صور انسانی به سبك ساسا يد

صفحه 75:

صفحه 76:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان