علوم مهندسیمکانیک،هوافضا و مهندسی پزشکی

هوافضا - انتخاب موتور - طراحی ارابه فرود

تعداد اسلایدهای پاورپوینت : 23 اسلاید

میلاد

صفحه 1:
= ره

صفحه 2:

صفحه 3:
مراحل طراحی هواپیما به این ترتیب است که؛ انتخاب موتور پس از محاسبه حداکثر توان یا نیروی محرکه مورد نیاز صورت میگیرد. با رسم دیاگرام تطبیق برای هواپیمای منطقه ای (توربوپراپ) ۶۰ نفره. حداکثر توان مورد نیاز 10۳4001.74 به دست آمد .حال با توجه به این مقدار. موتور مناسب را انتخاب میکنیم و برای طراحی ارابه فرود که یکی از مهم ترین و پیچیده ترین سازه های موجود در هواپیما است با استفاده از پارامترهای بدست آمده در بخش طراحی بدنه اقدام خواهیم کرد.

صفحه 4:
**موتورهاى مكنده هوا ارابه فرود * موتورهای موشک

صفحه 5:
** موتورهای مکنده هوا ۵0 موتور تورینی عصنوده ص1۳ 0مهقه. سته‌ف. ملک.. -۳:6۲۵

صفحه 6:
Turbine engine (40 595 555900 موتو توربينى ملخى موتور توربوجت موتور توربوفن ‎Turbofan engine Turbojet engine Turboprop engine Gly.5:)95 &‏ ape

صفحه 7:

صفحه 8:
پیستونی ملخی ‎hp‏ 5000 توربوپراپ ‎hp‏ 12000 توربوفن ‎Ibf‏ 60000 350000 Ibf

صفحه 9:
محدوده سرعنی و سقف پرواز انواع هواپیما ۳000

صفحه 10:
پیستونی ‎Ibf/hp a‏ توربو براب 2 ‎Ibf/hp‏ ‏توربو فن 00 ‎Ibf/Ibf‏ ‏توربوجت ۱ ۱۱۴۲ ۰ -- ۳۵

صفحه 11:
به ترتیب از ارزان ترین تا گران ترین موتور **موقور بيستونى **موتور قوربوبراب **موقور توربوفن **موتور توربوجت

صفحه 12:
| موتور | مصرف ویژه سوخت انواع موقور نوع موتور | مصرف ویژه سوخت (5۳6) | واحد ‎Ib/hr/hp ۰۱۰-۵ or‏ ‎s=2 |‏ ۱ توربوفن ۰۰-۶۱۸ ‎Ib/hr/Ibf‏ ‏. توربوجت ‎١‏ | طامط[ أ علط 826 9 0

صفحه 13:
*# یک موتور بزرکگ *#دو موتور متوسط * چند موتور کوچک * قعیین تعداد موتورهاء لأحداکثر توان با نیروی محر که مورد نیاز ‎wo‏ لامحدوديتهاى طراحى لأوزن موقور يا موتورها لاحجم و ابعاد موقور

صفحه 14:
**در این طراحی تعداد موتورها ۲ و از نوع توربوپراپ درنظر گرفته می شود موقور بهتر است زیر بال نصب شود 0 ريشه بال از لحاظ سازه ای تقویت می شود 0 با توجه به سنگین کردن بال ؛ احتمال کنده شدن بال کاهش می یاید ‎٩‏ در حفظ تعادل و پایداری نقش موثری دارد ‏قدرت مورد نیاز برای هواییمای مورد نظر برابر ۴۰۰۱۰۷۴ ۱۳ می باشد. ‏سرعت کروز آن نیز در ارتفاع ۴۰۵ ۳۰ برابر ۵۰۰ ۷۳۰/۳ است. ‎ ‎

صفحه 15:
4 ‏قرت‎ ‎en Ee ee Pratt Whitney 1059 ‘Canada PW126 yr ۲ ar 17-8 ۲ GE rare 17-80 ary ce wre FAA CT64-820-1 GE ۸۵ Pratt Whitney pwi27M ۱۶۱ ۶ ۶ Canada ۷۹۵۰ ۳۵۹ ay Pratt Whitney pwi20 ۹۹ ۲۵ ۷ Canada ۱۷۷ ‏ات‎ ar Pratt Whitney pwiia ۸۶۰ ۲۵ ۸ Canada ۸۳ 0.459 ۸ Pratt Whitney pwi27B ۱۰۶۰ 7 4 Canada ۳۷۵۰ FOU ar ۱۳۶. Pratt Whitney pwi27¢ ۳۳ ۳ Canada ۷۵۰ ‏ات‎ ar Pratt Whitney pw127F rr Canada

صفحه 16:
با توجه به موارد ذکر شده برای این هواپیما موتور ۳۷۷123 محصول ‎Pratt Whitney Canada cs 5‏ با قدرت موتور ۲۲۶۱ ۳ و وزن ۹۹۲ ۱0 انتخاب می شود.

صفحه 17:
سرعت کروز در ارتفاع ۴۰۵ 1۱ برابر ۵۰۰ 160/8 چکالی هوا در ارتفاع کروز ۰۰۶۵ 9/۳03 و در سطح دریا ۳ ۱۰۲۲۵ ۱9/۳۰3 م >ابرای ملخ دو پره برابر | و برای شش پره و بالاتر برابر ۰۰۷۲ در اینجا ملخ را شش پره در نظر می گیریم نوع پره با توجه به جدول ۶-۵ فلزی با کارایی بالا () و 0 نسبت منظری ملخ بین ۷ قا ۱۵ و ضریب بر برای آن بين ۰.۲ تا ۰.۳ است لذا نسبت منظری ۱۱ و ضریب بر آ برای این نوع ملخ را ۰.۳ در نظر می گیریم

صفحه 18:
پارامتر ۷2۷ سرعت متوسط ملخ است که می تواند حدود ۷۰ ۸ سرعت نوک پره در حالت کروز باشد» دلیل آن این است که سرعت ملخ در مرکز صفر است و اگر به سمت نوک پره پیش رویم» سرعت افزایش خواهد یافت لذا : در طراحی ملخ »از به دست آوردن پارامترهایی نظیر مقطع ایرفویل پره و زاویه پیچش كه دارای پیچیدگی های خاصی است» صرف نظر می کنیم.

صفحه 19:
سیستم پیشرانش یک هواپیمای ملخی در حالت پایای کروز با سرعت > ۷ و کارایی ملخ ‎Dp‏ نیروی محر که ای تولید خواهد کرد که تابع قدرت موتور است:

صفحه 20:
قطر ملخ به صورت زير به دست می آید:

صفحه 21:
بايد توجه شود که ملخ هم به جلو () حرکت میکند و هم به دور خود () می چرخد. بنابراین سرعت نوک ملخ در حالت کرو () با استفاده از رابطه فيثاغورث به راحتى به دست می آید:

صفحه 22:
سرعت دورانی ملخ (7/) معمولا بر حسب دور بر دقبق (0/77/) بیان میشود» پس برای به دست آوردن سرعت زاویه ای ملخ (بر حسب رادیان بر ثانیه 20/5/ (داریم:

صفحه 23:
با توجه به اين که نوع موتور مشخص شده از طریق شرکت تولید کننده موتورء اطلاعات مربوط به محفظه قرارگیری آن تعیین می شود. NACELLES ———- 4 04d — FWD هه

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
19,000 تومان