صفحه 1:
صفحه 2:
هوش
صفحه 3:
اندازه گیری توانش های ذهنی
اعتقاد گالتون به ارئی بودن هوش به این فرضیه منجر شد که استعدادهای
ذهنی نژاد بشر را می توان از طریق اصلاح نژاد انتخابی بهتر ساخت.
اگرچه تأ کید گالتون در سنجش هوش به وسیله ارزیابی های اندازه سرء زمان
واکنش دقت بینایی؛ آستانه شنوایی. و حافظه اشکال دیداری نتیجه بخش
نبود؛ اما منجر به معرفی ضریب همبستگی در آمار گردید.
صفحه 4:
انواع آزمون های هوش
۱ آزمون های فردی هوش مثل مجموعه آزمون های و کسلر واستانفورد
۲._آزمون های گروهی هوش مثل ماتريس هاى بيشرونده ريون و
آزمون گودیناف-هریس
صفحه 5:
آلفرد بینه و آزمون هوش:
بینه هوش رابه جای مهارت های ادراکی - حرکتیبا تکالیفی که مستلزم استدلال وتوانلیی حل
لله ات اندازه گیری کرد.
اولين آزمون هوش در سال 1905 توسط بینه وهمکارش سیمون منتشر شد.
مفهوم سن تقویمی (۸96)0.۸ ]۱۵۳۵۳0۵۱۵91 در برابر سن عقلی(۵.)
Mental Age
00 استانقورد بینه(1916)توننط ترمن ومعرفی.ضویب هوش (هوش برا
1.Q=MA/CAx100
لین مقیاس شامل: استدلال کلامی (واژگان. فهم مطالب. مهمل یابی: ارتباط کلامی».
استدلال کمی (کمی. زنجیره های اعداد. معادله ساختن) » استدلال انتزاعی دیداری
(تحلیل الگو و کپی کردن). حافظه کوتاه مدت (مهره هاء. جملات. اعداد. اشیاء)
صفحه 6:
تعریف و کسلر از هوش :
هوش عبارت است از مجموع پا کل قابلیت فرد برای تفکر
منطقی . فعالیت هدفمند. و برخورد کارآمد با محیط .
مقیاس های آزمون وکسلر
1. مقیاس های کلامی
2 مقیاس های عملکردی(غی رکلامی)
صفحه 7:
اندازه گیری توانش های ذهنی
صفحه 8:
اندازه گیری توانش های ذهنی
مقياس عملکردی
نماد رقمی
تكميل شكل
طرح هاى مكعبى
تنظیم تصاویر
استدلال شبکه ای
جور كردن قطعات
اجستجوى تماد
ا ع عدت م يت
صفحه 9:
طبقه بندی هوش
هوشبهر
بالاتر از ۱۳۹
139-0
119-0
109-90
89-80
79-70
کمتر از ۷۰
توصیف
بسیار برجسته » بسیار باهوش ؛ تیز هوش
برجسته » باهوش
Mika
متوسط
متوسط پائین
) Borderlings; ,+ (
(Mental Retardationsa: Flic (
صفحه 10:
انواع عقب ماندگی ذهنی از نظر روانشناسی و
روانپزشکی
هوشبهر توصیف
Ls 55-5094 عقهاند گیذهنی Mild M. Rais
35-40-0015 | عقماندگیخذهنیم توسط Moderate M.R
5 عقماند گیذهنیشدید Severe M.R
م20 شمان كي نهن_عميق 11.12 60201 0ر8
lade ۳۵ گینهنیعمیق؟1.
کمتر از ۲۰-۲۵
صفحه 11:
طبقه بندی آموزشی عقب ماند گی ذهنی
هوشبهر
69-46
45-30
کمتر از ۳۰
توصیف توانایی ها و مشکلات
آموزش پذیر AST ial حداکتر تا پایان ابتندایی در مدارس ویژه» توانایی
.یادگیری مشاغل بسیار ساده که نیاز به تفکر انتزاعی نداشته باشد
تربیت پدیر | توانایی دریافت آموزش آکادمیک را ندارده مى توان خود مراقبتی » انجام
امور شخصی مثل بهداشت فردی » ونيز حداقل مهارت هاى ارتباط اجتماعی
2 .را می توان به آنها آموزش داد. اکثر آنها معلولیت های فیزیکی نیز دارند
پناهگاهی
gle be آنها معلوليت هاى فيزيكى توأم با تاخير در رشد جسمى را
.دارند.تقریباً کلیه کانال ها
اطی آنها با دنیای بیرون قطع است
.زندگی آنان کاملاً باتی است
صفحه 12:
نظريه هاى هوش
۲ جارفز اسیبرمن (۱۹۴۵- ۱۸۶۳ روانشناس انكليسي به تشریح مفهومی ۳
است که آن را هوش عمومی یا «عامل« ۵ » نامیده است. او چس از استفاده از روشی
چه نام «تحلیل عوامل» برای بررسی تعدادی از آزمون های استعداد رولنی. متوجه شد
که امتیاز این آزمون ها به نحو قابل ملاحظه ای به یکدیگر شبیه هستند.
انی که نتایج خوبی در یک آزمون شناختی کسب کرده بودند. در سایر آزمون ها
نیز نتایج خوبی به دست آورده بودند و برعکس.
اسپیرمن نتیجه گیری کرد که هوش یک قابلیت. شناختی عمومی است که قابل
ارزیابی و کمی شدن است.
صفحه 13:
نظريه هاى هوش
ا یل های اولیه ees
ترستون (۱۹۳۸) نظریه متفایتی را درباره هوش ارلئه کرده است. نظریه او به جای
در نظر كرفتن هوش به عنوان يك قابليت منفرد و عمومى» بر ۷ قابليت اولیه ذهنی
تمركز دارد . قابليت هايى كه او تشريح كرده عبارتند از:
" درك كلامى
" استدلال
" سرعت ادراك
" توانايى عددى
8 سیالی واژگانی (بیان سلیس)
# حافظه تداعی
ae ees
صفحه 14:
۳ هاوارد کاردنر - هوش جند گانه
يكى از جديدترين ايده هاء نظریه هوش چند گانه هاوارد گاردنر است. گاردنر به جای تمرکز بر تحلیل امتیاز
آزمون هاء دارد که مقدار عددی هوش انسان, بیانگر دقیق و کامل توانائی های او نیست. نظریه او ۸
هوش مختلف را بر پایه مهارت ها و توانائی هایی که در فرهنگ های مختلف ارزش گذاری شده اند»
توصیف می کند.
هوش کلی وجود ندارد . هوش توانایی حل مسائل یا ساختن آثاری است که پیامد زمینه ای فرهنگی یا
اجتماعی خاص دارند.
این ۸ هوش عبارتند از
هوش تصویری-فضایی
هوش کلامی- زبانی
هوش اندامى - جنبشى (تنى -ح ركتى )
هوش منطقى - رياضى
هوش ميان فردى
elie
=o Ds ها =
هوش درون فردی
صفحه 15:
۴-نظریه هوش و رشد شناختی آندرسن
0 | فادها به نظریه گاردنر آن است که هیچ نوع استعداد ده ۰ ۱ ۱۱
سایر استعدادها نیست.
همچنین آندرسن معتقد است هوش های چندگلنه ی گاردنر بد تعریف شده اند.
زیرا هوش های چندگانه «گاهی رفتاری معین .گاهی فرآیندی شناختی و گاهی
۷ ری در مغز است»
از نظر او تفاوت مردم ناشی از تفاوت «ساز وکار پردازش اولیه» و تفکر به شمار می
که خود به دلنش می انجامد. بين افراد از لحاظ سرعت پردازش او ۲ ۳
وجود دارد. پردازش کند و آهسته موجب کاستی و کمبود هوش عمومی است.
صفحه 16:
1 كار الدرسن هر دارای استعدادهای همگانی است که نتیجه فعالیت «دستگاه های
مستقل » مى باشد. يعنى سازوكارهاى شناختى كه بين مردم در لن زمينه ها تفاوتى وجود
ندارد.
وی هوش را علاوه براین قبیل دستگاه های مستقل . دارای دو «توانایی اختصاصی» نیز می داند:
۱- تفکر گزاره ای(نمود ریاضیاتی زبان)
۲- عملکرد دیداری - فضایی.
آندرسن براین باور است که تکالیف مربوط به این توانایی ها را «پردازشگرهای اختصاعی *
برعهده دارند.
صفحه 17:
نظريه سه وجهی اشترنبرگ
پرخلاف آندرسن به هر سه دسته عوامل. تجربه. بافت و سازوکارهای پردازشگری اولیه توجه دارد.
رابرت اشترنبرگ. روان شناس. هوش را بدین صورت تعریف می کند: «فعالیت ذهنی. در جهت انطباق هدفمتد با
محیط واقعی مربوط به زندگی شخص يا انتخاب و شکل دهی آن» (اشترنبرگ. ۱9۸۵
با وجودی که او با کاردنر موافق است که هوش, بسیار فراتر از یک قابلیت منفرد و عمومی است. اما عقیده دارد که
برخی از انواع هوش های گاردنره بهتر است به عنوان استعدادهای فردی در نظر گرفته شوند. آنچه اشترنبرگ
«هوش موفق» نامیده از سه عامل متفاوت تشکیل شده است.
نظریه او سه بخش پا سه خرده نظریه :
تحلیلی
خلاقیت
عملی یا کاربردی
آزمیان این سه » خرده نظریه مولفه یی رشد چشمگیری داشته است.
صفحه 18:
ژنتیک و هوش
قابلیت توارث: درصد پراکنش در هر صفت که تفاوت زنتیک بین افراد را در یک جمعیت
می دهد (پس از به حداقل رساندن همه متفیرهای مزاحم)
مثلا عمده تفاوت های فردی در قد افراد ناشی از ژنتیک افراد است و قابلیت توارث قد بین ۸۵ تا
| كلذ گزارش می شود.
قابلیت توارث هوش بین ۶۰ تا ۸۰ درصد تخمین زده می شود.
٩ رت در مورد یک جمعیت است و نه تک تک افراد.
ت توارث یک صفت واحد و ثابت نیست.
قابلٍ ت, توارث در مورد منشا میا
تفاوت بین گروه ها اطلاعاتی به ما نمی دهد.
5 إرث در مورد اثرات تفییرات محیطی بر سطح میانگین یک صفت اطلاعانی 2 ۱ ۳
صفحه 19:
هوش هيجانى
-١ درك دقيق و ابراز هیجانی (هم برای خود وهم برای دیگران)
۲- توانمندی دستیابی و ایجاد هیجانات در خدمت تفکر و مشکل گشلیی (احساس
در خدمت تصمیم گیری)
۳- درک هیجانی (چرایی هیجان) و معانی هیجانات مان
۴- توانمندی مدیریت و تنظیم هیجانات به طور نامناسب
صفحه 20:
فاتوانی یادگیری کلی
بر اساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی بایستی دو متغیر وجود داشته باشد:
۱- فرد بایستی نمرات زیر متوسط در آزمون هوشی داشته باشد.
۲ ثاتوانایی در فعالیت های روزمره داشته باشد.
صفحه 21:
علل
اختلالات کرموزومی و حاملگی, مواجهه با سموم قبل از تولد و در اوان شیرخوارگی, عفونت هاء
صدمات جسمانی. مسائل متابولیک و تغذیه ای و بیماری های عمده مغزی
بو ای این افراد سطوح متفاوت ناتوانایی یادگیری و اختلال طیف اوتیسم را تسرب» ۷ ۳
فنیل کتونوری(عدم توانایی برای متابولزه کردن فنیل آلانین) و تای ساکس (مرگ قبل از 6
۲ کل دیگر نانوانابی یادگیری است,
آحات کرموزومی: سندروم داون؛ سندروم ا شکننده
سرخجه. سیفلیس و تبخال مادر در دوره بارداری» فشار خون و دیابت مادر در دوره بارداری»
مواجهه با کوکانین (و توتون.الکل و ماری جوان) نیز اتونیی یادگیری در پی دارند.
صفحه 22:
علل
۱ .ی باعث بهره هوشی معادل 68 و مشکل در قضارت با . ۳
ادراک سرنخ های اجتماعی و یادگیری از تجربه می شود.
در طبقات اجتماعیقتصادی پایین بیشتر روی می دهد.
داروها در رفع پرخاشگری و مداخله های فردی برای یادگیری مهارت های اساسی و اجتماعی
لازم است.