هوش تجاری (مرحله استفاده از داده ها)
اسلاید 1: هوش تجاريمرحله استفاده از دادهها(Data Usage Stage)1آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند (http://ce.aut.ac.ir/islab)
اسلاید 2: مقدمهيکي از مراحل هوش تجاري استفاده از دادههاي موجود است.از مشکلات عمده سازمانها: «دادهها غني ولي دانش ضعيف»موارد مؤثر در تصميمگيري:گزارشدهيپرسوجوهاي مورديپرسوجوهاي از قبل مشخصابزارهاي تحليلينکته مهم در انتخاب يک مکانيسم تحويل داده اين است که مشخص شود کاربر با اطلاعات چگونه تعامل خواهد داشت.2آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند (http://ce.aut.ac.ir/islab)
اسلاید 3: انواع سطوح دسترسي به دادههاموارد از قبل مشخص شده:خواندنمانيتورينگگزارشدهي بلادرنگاخطارها (Alert)روشهاي تحليليتحليل رويه (Trend Analysis)تحليل علت اصلي (Root Cause Analysis)تحليل آماري (Statistical Analysis)تحليل پيشگويانه (Predictive Analysis)3آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند (http://ce.aut.ac.ir/islab)
اسلاید 4: روشهاي تحليليتحليل رويه: قرار دادن اطلاعات جديد در کنار دادههاي تاريخي براي پي بردن به رشد تغييرات در يک سري زمانيتحليل علت اصلي: تحليلهاي موردي براي پي بردن به اينکه چه فاکتورهايي در اعداد و ارقام حاصل تأثير داشتهاند.تحليل آماري: شامل همبستگي، رگرسيون، پيوستگي و دادهکاوي براي فهم دقيقتر اطلاعات و کشف بينشهاي پنهان در دادههاي تاريخي.تحليل پيشگويانه: پويش، تحليل ريسک، مدلسازي تصميم، سناريوهاي What-if و ... است که براي استحصال نتايج مطلوب در آينده استفاده ميشوند.4آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند (http://ce.aut.ac.ir/islab)
اسلاید 5: گزارشدهيگزارشدهي براي توزيع و پخش اطلاعات طراحي شده است.در صورت اطلاع کاربر از نيازهاي دادهاي خود در آينده و اطمينان از انجام گرفتن کارها با دريافت گزارشات، اين تکولوژي بهترين گزينه براي وي است.تمام مصرفکنندگان اطلاعات در سازمان از مديران ارشد گرفته تا کارمندان بخش توليد ميتوانند از گزارشدهي بهرهمند شوند.البته به منظور بازگشت سرمايه بيشتر سيستم بايد مديران ارشد و کارمندان بخش دانش مورد توجه قرار گيرند.5آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند (http://ce.aut.ac.ir/islab)
اسلاید 6: داشبورديک نمايش گرافيکي از مهمترين اطلاعات مورد نياز براي نائل شدن به اهداف سازمان است که به صورتي طراحي و ترکيببندي شده است که تمام اين اطلاعات بر روي يک صفحه نمايش قرار داشته باشد و در نتيجه کاربران ميتوانند اطلاعات را در يک نگاه در نظر بگيرند.6آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند (http://ce.aut.ac.ir/islab)
اسلاید 7: نمونههايي از اجزاي يک داشبورديک نقشه که نشانگر نقاط پر فروش است.يک نمودار رويه براي نشان دادن موجودي انبار در هر لحظهيک جدول توزيع آماري (Cross tab) از محصولات پرفروشيک شاخص کليدي (KPI) به همراه يک نشانگر براي وضعيت فعلي نسبت به برنامهريزي موجود.7آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند (http://ce.aut.ac.ir/islab)
اسلاید 8: داشبورد در گذشته و حالداشبورد يک مفهوم جديد نيست و از دهه ۱۹۸۰ با اولين سيستمهاي اطلاعاتي (EIS) مطرح گرديدند.اين داشبوردها بسيار انعطافناپذير بوده و بر روي دادههاي فصلي عمل ميکردند.داشبوردهاي امروزي بسيار انعطافپذير بوده و توسط کاربر طراحي ميشوند، بلادرنگ هستند و قابليتهاي ديداري آنها بسيار پيشرفته است و در ارائه فهم و درک از دادهها و انتقال اطلاعات بسيار موفقترند.8آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند (http://ce.aut.ac.ir/islab)
اسلاید 9: داشبورد و Scorecardمعمولاً مفهوم داشبورد و Scorecard به جاي يکديگر استفاده ميشوند ولي بايد دقت داشت که اين دو با هم متفاوتاند.تفاوت اصلي اين است که يک Scorecard فقط بر روي يک معيار مشخص تمرکز دارد و وضعيت آنرا نسبت به مقدار هدف و يا پيشبينيشده ميسنجد، ولي داشبورد اعداد و ارقام متفاوت را به روشهاي گوناگون ارائه ميدهد.برخي از داشبوردها ممکن است معيارها و مقادير هدف را نيز براي نمايش عملکرد آن معيار شامل شوند ولي اين در همهشان مشترک نيست.9آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند (http://ce.aut.ac.ir/islab)
اسلاید 10: Scorecard هاي استراتژيکداراي معيارهايي در زمينههاي اصلي موفقيت سازمان:افرادمشتريانماليعملياتنگاشتهاي استراتژيک که نشان دهنده چگونگي ارتباط اين معيارها با يکديگر اند.10آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند (http://ce.aut.ac.ir/islab)
اسلاید 11: خصوصيات اصلي داشبوردهاطرحبندي مناسب براي Navigationامکانات گرافيکي متفاوت و جذابتعاملواسط کاربري قابل سفارشيشدنتعبيه کردن محتواقابليت اجرا بر روي مرورگر11آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند (http://ce.aut.ac.ir/islab)
اسلاید 12: انواع داشبوردهاداشبوردهاي تاکتيکي: براي اندازهگيري بهرهوري و کارايي به صورت کوتاهمدت استفاده ميشود.داشبوردهاي عملياتي: کارايي و تأثيرگذاري يک دسته از کارکردهاي کسبوکار را در کوتاهمدت و يا ميانمدت ميسنجد. حوزه عملکرد اين نوع داشبورد در سطح تيم يا واحد کسبوکار است.داشبوردهاي استراتژيک: براي استفاده در سطوح بالاي سازمان (سطوحي که در تعيين خطمشيها تأثيرگذارند) ساخته شدهاند.12آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند (http://ce.aut.ac.ir/islab)
اسلاید 13: داشبوردهاي استراتژيکاين داشبوردها معيارهايي که در رابطه با استراتژيهاي کلي سازمان و سمتوسوي آن هستند را نمايش ميدهند.با فعاليتهايي از سازمان سروکار دارند که در مقياس بزرگ هستند و معمولاً تيمهايي مسئول تحت نظر گرفتن آنها و ارزيابي آنها هستند و در صورت لزوم توصيههاي لازم براي رفع مشکلات به وجود آمده تجويز ميکنند.13آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند (http://ce.aut.ac.ir/islab)
اسلاید 14: نکات مهم براي ساخت داشبورددر ابتدا بايد پاسخ اين دو سؤال مشخص شوند:دامنه آنچه که قرار است سنجيده شود چيست؟دادههايي که بايد نمايش داده شوند از چه نوعي هستند؟بايد در انتخاب KPIها دقت کافي به خرج داد. (با بررسي اهداف کسبوکار و دادههاي عملياتي)هرگز نبايد دادههاي اضافي که مورد نياز کاربر نيستند، در داشبورد جاي داد، چرا که اين کار باعث بياثر شدن مزاياي داشبورد ميشود. فقط بايد دادههاي ضروري را نشان داد.14آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند (http://ce.aut.ac.ir/islab)
اسلاید 15: نکات مهم براي ساخت داشبوردداشبورد در صورتي که همراه ساير اجزاي هوش تجاري، نظير پرسوجوهاي OLAP و گزارشدهي استفاده شود، بهترين تأثير را خواهد داشت.در طراحي داشبورد بايد بسيار دقيق بود، در انتخاب نوع شاخصها و مکان آنها، ساده نگهداشتن واسط کاربري و مديريت سطح دسترسي کاربران به جزئيات بايد دقت شود.در صورتي که کاربران در استفاده و درک دادهها مشکل داشته باشند، ديگر داشبورد نسبت به ساير روشهاي ارائه اطلاعات مزيتي نخواهد داشت.15آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند (http://ce.aut.ac.ir/islab)
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.