کامپیوتر و IT و اینترنتتجزیه و تحلیل اطلاعاتعلوم مهندسی

هوش تجاری (مرحله استفاده از داده ها)

صفحه 1:
هوش تجاري ا ‎(Data Usage Stage)‏ 521 fee eset teers) a

صفحه 2:
۱ ‎٩‏ از مشکلات عمده سازمان‌ها: «داده‌ها غني ولي دانش ضعیف» 0 موارد مؤثر در تصمیم گيري: * كزارش دهي * برسوجوهاي موردي * يرسوجوهاي از قبل مشخص لل اك © نكته مهم در انتخاب يك مكانيسم تحويل داده اين است كه ل ا 6 | أزمايشكاء سيستم هاي هوشمند. ‎tere}‏ 000

صفحه 3:
2 دسترسي به داده‌ها 9 موارد از قبل مشخص شده: © خواندن ‎٩‏ مانیتورینگ 2 گزارش‌دهی بلادرنگ 0 روش‌هاي تحليلي 0 © تحليل علت اصلي (4123137515 031156 :5001) © تحليل آماري (2130515 للك 6156681 518) ‎Pe Cem en)‏ ل ل أزمايشكاء سيستم هاي هوشمند. ‎tere}‏ 000

صفحه 4:
۳۳ ؟ تحلیل رویه: قرار دادن اطلاعات جدید در کنار داده‌هاي تاريخي براي | 0 ‎yccle‏ ا ل ‎Bee pia‏ SS er STE een NELSON Ned ‏براي فهم دقیق‌تر اطلاعات و کشف بينش‌هاي پنهان در داده‌هاي‎ ‏تاريخي.‎ * تحلیل پیشگویانه: پویش, تحلیل ریسک. مدل‌سازي تصمیم, سناريوهاي ۲۷39۵1:1۶ و .. است که براي استحصال نتایج مطلوب در ‎ker‏ ا 0 eer eer 000 tere}

صفحه 5:
گزارش‌دهي foe Nerd al > abs oe TOSS Ce ee eo Se © ee EY ae See eS eae 9 ۱ ‏ا‎ eS © تمام مصرفكنندكان اطلاعات در سازمان از مديران ارشد كرفته ‎Ue LCN‏ ا ا ا 00 ۱ 60 البته به ۳ رار 5 ‎ey‏ بيشت تم بايد ‎Re‏ 5 ا ا ا ‎SI‏ أزمايشكاء سيستم هاي هوشمند. ‎tere}‏ 000

صفحه 6:
داشبورد 7 ۱ 1 صفحه نمايش قرار داشته باشد و در نتيجه كاربران مى توانند اطلاعات را در یک نگاه در نظر بگیرند. ۱ أزمايشكاء سيستم هاي هوشمند. ‎tere} =‏ 000

صفحه 7:
نمونه‌هايي از اجزاي یک داشبورد Rom Ty ee Seip rn ‏ا‎ 0 يك نمودار رويه براي نشان دادن موجودي انبار در هر لحظه © يك جدول توزيع آماري (81] 01055)) از محصولات پرفروش 9 يك شاخص كليدي (16121) به همراه يك نشانكر براي وضعيت فعلي نسبت به برنامهريزي موجود. أزمايشكاء سيستم هاي هوشمند. ‎tere}‏ 000

صفحه 8:
۱ ل ا ا 0 سيستمهاي اطلاعاتي (1]15) مطرح كرديدند. ان درا ار ‎OCONEE Doe rece]‏ فصلي عمل مي‌کردند. SD ment stent Stems 2 ير بوده و توسط کاربر طراحی می‌شوند بلادرنک هستد و قاللت‌های دیداری آآن‌ها تسار مه اس رس ارات ی درک از دانسا وال اطلاعات بسیار موفق‌ترند. أزمايشكاء سيستم هاي هوشمند. ‎tere}‏ 000

صفحه 9:
داشبورد و 2301© 500156 0 معمولاً مفهوم داشبورد و ۹00160870 به جاي یکدیگر ‎PRU roger ge [oO SROLKINY ND RYO IRE‏ © تفاوت اصلى اين است كه يك ‎Scorecard‏ فقط بر روى يك معیار متخص تمر کر دارد و وضعیت ار نسبت به مقدار هدف و با ‎cane ee rena‏ ولي ل ا ا لت ل روش‌هاي گوناگون ارائه مي‌دهد. © برخي از داشبوردها ممكن است معيارها و مقادير هدف را نيز براي نمایش عملکرد آن معیار شامل شوند ولي این در همه‌شان eer eer 000 tere}

صفحه 10:
۳ Q ‏هایستلتژیک‎ 9060160870 BOs eer cers eS ener ‏افراد‎ * ‏مشتریان‎ * ‏مالي‎ * ‏بالات‎ 5 ‏نكاشتهاي استراتزيك كه نشان دهنده جكونكي ارتباط اين‎ © ‏معیارها با یکدیگر اند.‎ أزمايشكاء سيستم هاي هوشمند. ‎tere}‏ 000

صفحه 11:
سیسات اعلی دایرردها 9 طرحبندي مناسب براي 1135716311011 © امكانات كرافيكي متفاوت و جذاب 00 0 واسط کاربري قابل سفارشي‌شدن ‎٩‏ تعبیه کردن محتوا ‎٩‏ قابلیت اجرا بر روي مرورگر ‏أزمايشكاء سيستم هاي هوشمند. ‎tere}‏ 000

صفحه 12:
1 are] داشبوردهاي تاکتیکی: براي اندازه‌گيري بهره‌وري و کارايي به صورت كوتاهمدت استفاده مىشود. ۱ ‎eee oe Re er Ce ee‏ حوزه عملكرد اين نوع داشبورد در سطح تيم يا واحد كسبوكار است. © داشبوردهاي استراتؤيك: براي استفاده در سطوح بالاي سازمان ‎eve ERY Carper EW)‏ ل ۰ أزمايشكاء سيستم هاي هوشمند. ‎tere}‏ 000

صفحه 13:
داشبوردهای استراتژیک OPCs eer ‏ا‎ See) eed Rive ‏سازمان و سمت‌وسوي آن ال‎ ا ا ا ل 0 هستند و معمولا تيم‌هايي مسئول تحت نظر گرفتن آنها و ‎ee necro‏ ا ‎tee RCS sh neta) ‎ ‎eer eer 000 tere}

صفحه 14:
6 براي ساخت داشبورد | ور اد ۱ ل ا 0 ل 00 ان ل ال دقت كافي به خرج داد. (با بررسي ‎Cy Temcme kts)‏ 0 © هركز نبايد دادهدهاى اضافى كه مورد نياز كاربر نيستنده در داشبورد جاى داد» جرا كه اين كار باعث بىاثر شدن مزاياى داشبورد می‌شود. فقط باید داده‌های ضروری را نشان داد. أزمايشكاء سيستم هاي هوشمند. ‎tere}‏ 000

صفحه 15:
6 براي ساخت داشبورد © داشبورد در صورتي كه همراه ساير اجزاي هوش تجاريء نظير ا بهترین ثیر را خواهد داشت. ‎٩‏ در طراحي داشبورد باید بسیار م 1 ‎ae Eo‏ ا ‎Eye Ree Sv Nese a‏ ‎Eva Ng booed ESRC RIPEN Eoe DN ep i PES y CRs ‏رات‎ llr eens ‏باشتك؛ ديكر واشبورة‎ 1 ۳۳ ‏مزيتي‎ ‎ ‎ ‎1 easel ey ‎ ‎ ‎ ‎ ‎eer eer 000 tere} »

هوش تجاري مرحله استفاده از داده‌ها ()Data Usage Stage 1 آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند ()http://ce.aut.ac.ir/islab مقدمه ‏ يکي از مراحل هوش تجاري استفاده از داده‌هاي موجود است. از مشکالت عمده سازمان‌ها« :داده‌ها غني ولي دانش ضعيف» موارد مؤثر در تصميم‌گيري: ‏ نکته مهم در انتخاب يک مکانيسم تحويل داده اين است که مشخص شود کاربر با اطالعات چگونه تعامل خواهد داشت. ‏ ‏ گزارش‌دهي پرس‌وجوهاي موردي پرس‌وجوهاي از قبل مشخص ابزارهاي تحليلي 2 آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند ()http://ce.aut.ac.ir/islab انواع سطوح دسترسي به داده‌ها ‏ موارد از قبل مشخص شده: ‏ روش‌هاي تحليلي خواندن مانيتورينگ گزارش‌دهي بالدرنگ اخطارها ()Alert تحليل رويه ()Trend Analysis تحليل علت اصلي ()Root Cause Analysis تحليل آماري ()Statistical Analysis تحليل پيشگويانه ()Predictive Analysis 3 آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند ()http://ce.aut.ac.ir/islab روش‌هاي تحليلي تحليل رويه :قرار دادن اطالعات جديد در کنار داده‌هاي تاريخي براي پي بردن به رشد تغييرات در يک سري زماني تحليل علت اصلي :تحليل‌هاي موردي براي پي بردن به اين‌که چه فاکتورهايي در اعداد و ارقام حاصل تأثير داشته‌اند. تحليل آماري :شامل همبستگي ،رگرسيون ،پيوستگي و داده‌کاوي براي فهم دقيق‌تر اطالعات و کشف بينش‌هاي پنهان در داده‌هاي تاريخي. تحليل پيشگويانه :پويش ،تحليل ريسک ،مدل‌سازي تصميم، سناريوهاي What-ifو ...است که براي استحصال نتايج مطلوب در آينده استفاده مي‌شوند. 4 آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند ()http://ce.aut.ac.ir/islab گزارش‌دهي ‏ ‏ ‏ ‏ 5 گزارش‌دهي\ براي توزيع و پخش\ اطالعات ط\راحي شده است. در صورت ا\طالع کاربر از نيازهاي داده‌اي خود در آينده و اطمينان از انجام گرفتن کارها با دريافت گزارشات ،اين تکولوژي بهترين گزينه براي وي است. تمام مصرف‌کنندگان اطالعات در سازمان از مديران ارشد گرفته تا کارمندان بخش\ توليد مي‌توانند از گزارش‌دهي بهره‌مند شوند. البته به منظور بازگشت سرمايه بيشتر سيستم بايد مديران ارشد و\ کارمندان بخش\ دانش مورد توجه قرار گيرند. آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند ()http://ce.aut.ac.ir/islab داشبورد ‏ 6 يک نمايش گرافيکي از مهمترين اطالعات مورد نياز براي نائل شدن به اهداف سازمان است که به صورتي طراحي و ترکيب‌بندي شده است که تمام اين اطالعات بر روي يک صفحه نمايش قرار داشته باشد و در نتيجه کاربران مي‌توانند اطالعات را در يک نگاه در نظر بگيرند. آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند ()http://ce.aut.ac.ir/islab نمونه‌هايي از اجزاي يک داشبورد ‏ ‏ ‏ ‏ 7 يک نقشه که نشانگر نقاط پر فروش است. يک نمودار رويه براي نشان دادن موجودي انبار در هر لحظه يک جدول توزيع آماري ( )Cross tabاز محصوالت پرفروش يک شاخص کليدي ( )KPIبه همراه يک نشانگر براي وضعيت فعلي نسبت به برنامه‌ريزي موجود. آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند ()http://ce.aut.ac.ir/islab داشبورد در گذشته و حال ‏ ‏ ‏ 8 داشبورد يک مفهوم جديد نيست و از دهه ۱۹۸۰با اولين سيستم‌هاي اطالعاتي ( )EISمطرح گرديدند. اين داشبوردها بسيار انعطاف‌ناپذير بوده و بر روي داده‌هاي فصلي عمل مي‌‌کردند. داشبوردهاي امروزي بسيار انعطاف‌پذير بوده و توسط کاربر طراحي مي‌شوند ،بالدرنگ هستند و قابليت‌هاي ديداري آن‌ها بسيار پيشرفته است و در ارائه فهم و درک از داده‌ها و انتقال اطالعات بسيار موفق‌ترند. آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند ()http://ce.aut.ac.ir/islab داشبورد و Scorecard ‏ ‏ ‏ 9 مع\موالً مفهوم داشبورد و Scorecardبه جاي يکديگر استفاده مي‌شوند ولي بايد دقت داشت که اين دو با هم متفاوت‌اند. تفاوت اصلي اين است که يک Scorecardفقط بر روي يک معيار مشخص تمرکز دارد و وضعيت آنرا نسبت به مقدار هدف و يا پيشبيني‌شده مي‌سنجد ،ولي داشبورد اعداد و ارقام متفاوت را به روش‌هاي گوناگون ارائه مي‌دهد. برخي از داشبوردها ممکن است معيارها و مقادير هدف را نيز براي نمايش عملکرد آن مع\يار شامل شوند ولي اين در همه‌شان مشترک نيست. آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند ()http://ce.aut.ac.ir/islab هاي\س\ترا\تژي\ک Scorecardا ‏ داراي معيارهايي در زمينه‌هاي اصلي موفقيت سازمان: ‏ نگاشت‌هاي استراتژيک که نشان دهنده چگونگي ارتباط اين معيارها با يکديگر اند. افراد مشتريان مالي عمليات 10 آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند ()http://ce.aut.ac.ir/islab خصوصيات اصلي داشبوردها ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 11 طرح‌بندي مناسب براي Navigation امکانات گرافيکي متفاوت و جذاب تعامل واسط کاربري قابل سفارشي‌شدن تعبيه کردن محتوا قابليت اجرا بر روي مرورگر آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند ()http://ce.aut.ac.ir/islab انواع داشبوردها ‏ ‏ ‏ 12 داشبوردهاي تاکتيکي\ :براي اندازه‌گيري بهره‌وري و\ کارا\يي به صورت کوتاه‌مدت استفاده مي‌شود. داشبوردهاي عملياتي :کارايي و تأثيرگذاري يک دسته از کارکردهاي کسب‌و\کار را در کوتاه‌مدت و\ يا ميان‌مدت مي‌سنجد. حوزه عملکرد اين نوع داشبورد در سطح تيم يا و\احد کسب‌وکار است. داشبوردهاي استراتژيک :براي استفاده در سطوح باالي سازمان (سطوحي که در تعيين خط\‌مشي‌ها تأث\يرگذارند) ساخته شده‌اند. آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند ()http://ce.aut.ac.ir/islab داشبوردهاي استراتژيک ‏ ‏ 13 اين داشبوردها معيارهايي که در رابطه با استراتژي‌هاي کلي سازمان و سمت‌وسوي آن هستند را نمايش مي‌دهند. با فعاليت‌هايي از سازمان سروکار دارند که در مقياس بزرگ هستند و معموالً تيم‌هايي مسئول تحت نظر گرفتن آنها و ارزيابي آنها هستند و در صورت لزوم توصيه‌هاي الزم براي رفع مشکالت به وجود آمده تجويز مي‌کنند. آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند ()http://ce.aut.ac.ir/islab نکات مهم براي ساخت داشبورد ‏ در ابتدا بايد پاسخ اين دو سؤال مشخص شوند: ‏ بايد در انتخاب KPIها دقت کافي به خرج داد( .با بررسي اهداف کسب‌وکار و داده‌هاي عملياتي) هرگز نبايد داده‌هاي اضافي که مورد نياز کاربر نيستند\ ،در داشبورد جاي داد ،چرا که اين کار باعث بي‌اثر شدن مزاياي داشبورد مي‌شود .فقط بايد داده‌هاي ضروري را نشان داد. دامنه آنچه که قرار است سنجيده شود چيست؟ داده‌هايي که بايد نمايش داده شوند از چه نوعي هستند؟ ‏ 14 آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند ()http://ce.aut.ac.ir/islab نکات مهم براي ساخت داشبورد ‏ ‏ ‏ 15 داشبورد در صورتي که همراه ساير اجزاي هوش تجاري ،نظير پرس‌وجوهاي OLAPو گزارش‌دهي\ استفاده شود ،بهترين تأثير را خواهد داشت. در طراحي داشبورد بايد بسيار دقيق بود ،در انتخاب نوع شاخص‌ها و مکان آنها ،ساده نگه‌داشتن واسط کاربري و مديريت سطح\ دسترسي کاربران به جزئيات بايد دقت شود. در صورتي که کاربران در استفاده و\ درک داده‌ها مشکل داشته باشند ،ديگر داشبورد نسبت به ساير روش‌هاي ارائه اطالعات مزيتي نخواهد داشت. آزمايشگاه سيستم هاي هوشمند ()http://ce.aut.ac.ir/islab

51,000 تومان