واقعیت مجازی
اسلاید 1: Virtual realityواقعیت مجازی
اسلاید 2: تاريخچه: در 1910 واقعيت مجازي براي حركت هواپيما و آموزش خلبانان در دهه 50 در فيلم هاي روي پرده بزرگ و صداي استريو با دستگاهي به نام سينه رامادر اواخردهه 60 واقعیت مصنوعیپس از ان ميرون كروگر در 1970هوش مصنوعي را به آن افزود وگيبسون در 1984 فضاي سايبر را معرفي كرد و در 1990 واژه دنياي مجازي يا محيط مجازي كاربردبيشتري پيدا كرده است و به كليه فضاهاي سه بعدي كامپيوتري اطلاق مي شود .
اسلاید 3: تعریف: یک دنیای واقعی وجود دارد که ما در داخل آن هستیم و زندگی میکنیم و یک دنیای مجازی که داخل کامپیوتر های ماست،حد فاصل اینها دو دنیا قرار میگیرد،واقعیت مجازی و واقعیت افزوده.هرچیزی که از دنیای واقعی ما وارد کامپیوتر بشود مثل شبیه سازی ها مثل برنامه های سه بعدی مثل3D maxو... یا برنامه ای که برای خلبانان محیط پرواز را شبیه سازی می کنند(چون دنیای واقعی را وارد دنیای مجازی کردیم.) را واقعیت مجازی می نامیم.(در ادامه مبحث واقعیت افزوده بیان میشود.)
اسلاید 4: ویژگی های واقعیت مجازی:- محيط تعاملي :یعنی درمحیط مجازی تغيير ایجاد نماییم.- محيط فراگير :در این محیط کاربر خود را جزئی از محیط واقعیتصور می کند.- محيط كاربر محور :کامپیوتر باید بتواند موقعیت و حرکت کاربر راتشخیص دهد و بر آن مبنا شرایط را مدیریت کند
اسلاید 5: ابزار ها و دستگاه ها: ابزار نمایش دهنده نصب شده روی سرابزار ورود اطلاعات مثل دستکش اطلاعات
اسلاید 6: دسته بندی های واقعیت مجازی:سیستم های رومیزی(کامپیوتر های روزمره دسکتاپ) : سیستم های واقعیت مجازی دسکتاپ از کامپیوتر های شخصی به منظور انجام محاسبه و نمایش تصاویر
اسلاید 7: دسته بندی های واقعیت مجازی:سیستم فراگیر:کاربر یه صورت کامل در محیط مجازی قرار میگیردشامل:نمایشگرهای قابل نصب بر سرHMDدستکش های داده،عینک های استریوو..
اسلاید 8: دسته بندی های واقعیت مجازی:محیط واقعیت افزوده AR(augmented reality)در ادامه مورد بحث قرار میگیرد!محیط واقعی مجازی توزیع شده:DVR(distributed virtual reality)درواقع محیط هایی هستند سه بعدی،تعاملی و ساخته شده توسط کامپیوتر که توسط چندین کامپیوتر و کاربر از طریق اینترنت قابل دستیابی خواهد بود.
اسلاید 9: كاربرد ها: مهمترين كاربرد واقعيت مجازيآموزش ،تجارت الكترونيكي ، پژوهش هاي تجربي- عملي و آزمايشگاهي، معماري ،توليد صنعتي فروشگاه هاي مجازي براي استفاده بهتر از تجارت الكترونيكيدانشگاه هاي مجازي كه كلاسها و آزمايشگا ه هاي آن همه مجازي است و شاگردان آن درنقاط مختلف دنيا قراردارد . شبيه سازي حركت وسائل نقليه و آموزش رانندگي، خلباني شبيه سازي انواع ورزش و ………… . جراحي از راه دور . كتابخانه و مراكز اطلاعاتيبازيهاي واقعيت مجازي چند نفره و ابزار هاي سرگرمي مجازي
اسلاید 10: بازی ها و سرگرمی در واقعیت مجازی:شبیه سازی در واقعیت مجازی
اسلاید 11: معماری به وسیله واقعیت مجازی : معماری، حوزه ای است که در آن واقعیت مجازی دارای پتانسیل فوق العاده ای است. در حال حاضر واقعیت مجازی، اجازه می دهد مشتریان همراه طراحان با راه رفتن در خانه ها و ساختمان های اداری مجازی قبل از اینکه ساخته شوند، داخل و خارج ساختمان را مشاهده کنند.
اسلاید 12: پزشکی و واقعیت مجازی : محققان با استفاده از فن آوری واقعیت مجازی برای ایجاد تصاویر 3 بعدی سونوگرافی برای کمک به پزشکان تشخیص و درمان نقص مادرزادی قلب در کودکان استفاده میکنند. کاربرد پزشکی در ابتدا توسط هیات پزشکی نیاز به تجسم داده های پیچیده پزشکی ، به ویژه در حین عمل جراحی بود و هم چنین برای آموزش پزشکی.
اسلاید 13: آموزش علوم پزشکی در واقعیت مجازی:
اسلاید 14: مزاياي استفاده از محيط مجازي: امنیت بیشتر برای کابردر اغلب موارد هزينه طراحي و پياده سازي كمتري داردانعطاف پذير است و مي توان آن را به راحتي براساس شرايط واهداف تغيير داد .كاربرهاي واقعي وتوان بالقوه فوق العاده اي دارد به طوري كه كاربران مي توانند مدل شبيه زندگي راتجربه كننديا درمحيطي امن قدم زنند و مي توانند در عين حال روي آن محيط كنترل داشته باشند.
اسلاید 15: تفاوت واقعیت مجازی با واقعیت افزوده:واقعیت افزوده : هرچیزی که ازدنیای مجازی وارد دنیای واقعی کنیم و چیزی به آن بیفزاییم واقعیت افزوده است. مثال واقعیت افزوده دریک روزنامه ایرانی :
اسلاید 16: خلاصه مطالب:تاریخچه : شروع در 1910 و کامل تر در سال 1990تعریف : مرز بین واقعیت و رویاابزارها و دسته بندی : 1)HMD 2) دستکش دادهکاربردها : معماری،پزشکی،آموزش و...مقایسه واقعیت مجازی با واقعیت افزوده
اسلاید 17: با تشکر از توجه شماگردآورندگان(به ترتیب حروف الفبا):آمنه اعما بصیر،رضیه پیروزمند،سمانه علوی زاده،زهره علی عسگری،محدثه نصیری.استاد مربوطه:جناب آقای مجتبی زارعدانشگاه قمبهار 94
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.