صفحه 1:
بسمه تعالی
و واقعیت افزوده
منابع:
باشگاه فناوری سلامت
معاونت پژوهشهای زیربنایی و امور تولیدی
دفتر مطالعات ار تباطات و فناوربهای نوین
صفحه 2:
Virtual Reality
واقعیت مجازی اصطلاحی است که برای
توصیف محیط سه بعدی تولید شده توسط
کامپیوتر به کار می رود که این محیط
قابلیت تعامل با کاربر خود (انسان) را دارا
است.
سایت >لا۰ ۷۲5۰۵۲۵
صفحه 3:
واقعیت مجازی صفحه ۲
»> دليل به وجود آمدن؟
دليل اصلى اين موضوع به خواسته ديرينه
انسان مبنی کنار زدن مرزهای محدودیت
های زمان و مکان و همینطور داشتن
قابلیت انجام کارهای خارق العاده است.
واقعیت مجازی در واقع تبلور ذهن انسان
در محيط شبیه سازی شده است و در مرز
بیتصورات و واقعیات قرار می گیرده
صفحه 4:
"<< _ُ
<A کاربرد سرگرمی
در دنیای مجازی می توان محدودیت
مکان را از بین برد. مثلا می توان در یک
چشم بر هم زدن از یک شهر شبیه سازی
شدهبه شهر دیگری سفر کرد کاری که در
بازی های رایانه ای به دفعات انجام مى
شود.
صفحه 5:
ee
كاريرد تاریخی >»
در دنیای مجازی انسان قبلیتانجام دادن
کارهلیی دارد که محدودیت زمان را از بين
می برد مقلا شرکت در جنگ های هبيه
سازی شده تاریخی بدون آسیب جسمی
صفحه 6:
»> کاربرد سینمایی
در cle با موضوعات غیرواقعی
همواره بازیگرها سعی داشته اند که با
حرکات و حرفهای خود وجود یک کوجود
غیرواقعی را در صحنه به بیننده بقبولانند.
اما با استفاده از واقعیت مجازی به راحتی
میتوان تثاتری متشکل از بازیگران و
موجودات شبیه سازی شده دا
صفحه 7:
کاربرد سفر
قابلیت دیگری که در دنیای مجازی انجام
کارهایی است که در دنیای واقعی انجام آن
رت
عمودی برروی دیوار یک ساختمان و یا
پرواز بدون هیچ وسیله جانبی.
آمکان پذیر نیست. مثلا راه رف
صفحه 8:
aaa = aes
كاريرد نظامی >»
واقعيت مجازى در صنايع نظامى آمريكابه خوبى جاى
خیه را پیدا کرده است و در هر سه شاحه تبروی
زمینی» نیروی هوایی و نیروی دریایی مورد استفاده
قرار هي گیرده قسمت عمده استفاده به آموزش و
تمرین سربازان بر می گردد. سران نظامی در مورد
استفاده از واقعیت مجازی معتقند که این کار هم
هزینه پایین تری برای آنها دارد. هم ريسك آسیب
رسانی جسمی برای سربازان ندارد و هم استرس آنها
را در مواقع بحرلنی کاهش می دهد چرا که قبلا در
محیط شبیه سازی شده آن قرارگرفته اند.
صفحه 9:
4ه کاربرد آموزش
آموزش یکی دیگر از حوزه هایی است که از
واقعیت مجازی استفاده می کند. یکی از برتری
سای لین موضوع لین است که قابلیت تعامل تعداد
زیادی از دانش آموزان را در یک محیط سه بعدی
فراهم می کند.
همچنین لین قابلیت را دارد که داده های پیچیده
را در قللب قلبل دسترس به طوری که برای دا
آموزان هم سرگرم ده و هم اموزنه باند
فراهم کند. همین طور دانش آموزان می توانند با
اشیای مورد نظرشان تعامل داشته و چیزهای
بیشتری درباره شان یاد بگیرند.
صفحه 10:
4< کاربرد پزشکی
پزشکی یکی از بزرگترین استفاده کنندگان 1
واقعیت مجازی است که از آن در شبیه سازی
دندانپزشکی. درمان فوبیاء جراحی توسط ربات و
تمرین مهارت های پزشکی به طور عمده استفاده . .
می شود.
صفحه 11:
i aay
کاربرد طراحی
در برخی موارد واقعیت مجازی می تولند به عنوان
شروع چرخه حیاط یک طرح استفاده شود به
عنوان مثال مرحله ابتدایی ساخت و تکمیل یک
oe
صفحه 12:
امتعدل ee ee
cul cise Gul « Desensitization: .L+!
که فرد دیگر واکنشی نسبت به هیجانات و موارد
اضطراری در دنیای واقعی اهمیت نمی دهد و در نشان
دادن واکنش در این موارد معمولا عملکرد خوبی ندارد.
۲-جرلیم: فرض کنیم چند نفر همزمان در یک محیط
مجازی وارد شده لند و یکی از لین افراد بر اثر کارهای
Ge ls a en esas
نخواهد بود اما آسیب های ذهنی نیز می تولند به اندازه
خود خطرناک و مخرب باشد.
۳-آگاهی نداشتن از موقعیت مکانی
۴-سوزش چشم و اختلال تمرکز
۵سرگیجه و اختلال موقعیتیابی
صفحه 13:
صفحه 14:
واقعیت مجازی .
4< منال های وافعیت مجازی
صفحه 15:
۳
»> واقعيت افزوده جيست؟
Augmented Reality
واقعیت افزوده یک قسمت از واقعیت مجازی را تشکیل
مى دهد. واقعیت افزوده مرز بین دنیای واقعی و دنیای
مجازی را کمرنگ می کند امابا هدف بهبود بخشیدن به
دنیای واقعی
ابزار های تعاملی:
-١ ماركر
۲ ون عاركر
صفحه 16:
4< ابزار های واقعیت افزوده
صفحه 17:
pe es عي
تسر كم
»> مثال هاى واقعيت افزوده_
صفحه 18:
5
»> مثال هاى واقعيت افزوده
meek بقوع
rs?
صفحه 19:
122 2
»> كوكل كلس
لین عینک علاوه بر اینکه می تولند به عنوان یک
عینک معمولی و طبی مورد استفاده قرارگیرد این
قابلیت را نیز دارد که از طریق تشخیص صدا با
صاحب عينك تعامل داشته باشد.
مدل دیگری از عینک گوگل نیز وجود دارد که
eas مانتور کوک ات و
حسگرلمسی که با حرکت های لمسی مختلف با
کاربر خود تعامل می کند. عکس زیر از اين نوع
عینک می باشد. این عینک همچنین قابلیت
اتصال به اینترنت. ضبط و پخش ویدئو و عکاسی
را نیز دارد و با استفاده از مانیتور کوچکی در
سمت راست و بالای شيشه عینک نتایج و
خروجی پردازش های خود را به کاربر اعلام می
کند.
صفحه 20:
٠9
A
Cw
MAHDI RAHNAMA
Aerospace enginner
Rahnama.smh@gm Gy Rahnama_sm
ail.com
aparat.com/ co Rahnama.smh
MRahnama
3 Rahnama.sm © speacedme
Rahnama_m ممم و
le www.rpv.blogfa.com B Rahnama.smh