ورزش کودکان و جوانان
اسلاید 1: CHILDREN AND YOUTH SPORTورزش کودکان و جوانان
اسلاید 2: امروزه سن ورود کودکان به ورزش کاهش یافته است برای مثال در دوی ماراتن کودکان 4 ساله شرکت می کننددر حالی که کارشناسان پیشنهاد می کنند که کودکان تا پیش از سن 8 سالگی رقابت و ورزش را شروع نکنند
اسلاید 3: چرا تمایل به شرکت در ورزش زودتر شده است؟1 تغییر قوانین رشته های ورزشی در جهت تسهیل در اجرا و کاهش خطر اسیب2 افزایش شرکت بانوان در حیطه ورزش3 شرکت بیشتر کودکان در ورزشهای غیر سنتی مثل دوچرخه سواری و ژیمناستیک و حمایت جامعه و اژانسهای اجتمایی از گسترش چنین ورزشهایی4 افزایش قابل توجه شمار کودکان معلول در رشته های مختلف ورزشی5 بهبود عملکرد تحصیلی امادگی جسمانی و عزت نفس کودکان با شرکت در ورزش6 با گسترش اماکن ورزشی مختلف حق انتخاب و شرکت در رشته های مختلف ورزشی در کودکان افزایش یافته است
اسلاید 4: چرا کودکان در ورزش شرکت می کنند؟1 تفریح کردن2 بهبود سطح مهارت3 با دوستان بودن4 عضوی از تیم بودن5 تجربه هیجان6 کسب اگاهی7 برنده شدن8 امادگی جسمانیدر بین عوامل فوق تفریح کردن برجسته ترین دلیل شرکت کودکان در فعالیتهای ورزشی می باشد
اسلاید 5:
اسلاید 6: دلایل درونی(بهبود مهارت-ازمون توانایهای کودکان نسبت به همدیگر-هیجان بازیو پیشرفت فردی)از تاثیرگزارترین عوامل لذت شرکت کودکان در ورزش می باشدعوامل اجتمایی مثل عضوی از تیم بودن-با دوستان بودن-کسب اگاهی-خشنود کردن دیگران جزء عوامل بیرونی می باشند که کمترین اثر را در لذت بردن کودکان از ورزش را داردهدف اصلی کودکان از شرکت در ورزش شادی و لذت بردن از ورزش می باشد
اسلاید 7: نطریه انگیزش شایستگی هارترافراد در زمینه های مختلف برانگیخته می شوند که موفق شوند مثل ورزشی(جسمانی)دانشگاهی(شناختی)یا روابط انسانی(اجتمایی)هنگامی که تلاشهای عملکردی افراد موفیت امیز باشد افراد به استمرار شرکت کردن در ان موقعیت برانگیخته می شوند به این تربیت به این ترتیباین نظریه پیش بینی می کند افرادی که در کفایت ادراک شده در سطح پایینی باشند به شرکت کردن ادامه نخواهند دادبا افزایش سن قضاوت کودکان در مورد شایستگی جسمانیشان دقیقتر می شود کهدر این راستا هدایتها و راهنمایهای والدین معلمین و مربیان بسیار موثر است
اسلاید 8: چرا کودکان ورزش را کنار می گذارند؟ص674
اسلاید 9: مناقشات شرکت کودکان در ورزش:پرداختن به ورزشهای تفریحی ورقابتی به طور معنی داری در رشد جسمانی-اجتماعی-عاطفی و شناختی کودکان دخالت دارد .اما این شرکت کودکان در ورزش از نظر پزشکی و روانسناختی بحث برانگیز است.استرس زیاد علاقه به ورزش را کم می کند و موجب کناره گیری کودکان در ورزش می شوداسترس شرکت در تیمهای ورزشی کمتر از استرس ازمونهای کتبی در مدارس است
اسلاید 10: سن شروع ورزشدر مورد این فرض که فعالیت طی دوران کودکی باعث افزایش سلامتی کودک –افزایش سلامتی و امادگی جسمانی او در بزرگسالی یا افزایش فعالیت اودر بزرگسالی می شود شواهد محکمی وجود ندارد
اسلاید 11: به عقیده بومپا(1999)برای هر رشته ورزشی یک محدوده سنی کلی و عمومی وجود دارد که ورزشکاران باید توسعه و رشد مهارتهای اصلی یک رشته ورزشی را در ان سن شروع کنند و امیدوار باشند که سرانجام به عملکرد و اجرایی مطلوب خواهند رسید
اسلاید 12: در ورزشهایی که نیازمند حرکات ماهرانه وتبحر در مهارتهای حرکتی پیچیده و میزان بالی انعطاف پذیری است مثل ژیمناستیک لازم است که ورزشکاران تخصصی شدن را از سنین پایین تری شروع کنند تخصصی شدن باید زمانی انجام شود که ورزشکاران عملا بتوانند جوابگوی نیازهای زیاد تمرینات باشند
اسلاید 13: پاسخ کودکان به تمرینات قدرتیافزایش قدرت کودکان بیشتر حاصل سازگاری عصبی –عضلانی می باشددر تمرین پذیری کودکان تفاوت جنسی مشاهده نمی شود در کار با وزنه در کودکان مقاومت مورد استفاده باید همیشه کمتر از حداکثر(60 تا 80درصد حداکثر مقاومتی که کودک می تواند بلند کنبد ) باشدکودک باید وزنه را 6 تا 8 بار تکرار کندبهتر است از تمرینات تحمل وزن بدن استفاده شودتمرینات قدرتی بهتر است به همراه تمرینات انعطافی باشد
اسلاید 14: واکنش کودکان به تمرینات استقامتیتحقیقات تغییرات حداکثر اکسیژن مصرفی کودکان در اثر تمرینات هوازی را کم تا متوسط نشان داده استپیشنهاد می شود که معلمان و مربیان به جای تمرکز بر افزایش حداکثر اکسیژن مصرفی کودکان بر توسعه تواناییهای حرکتی و افزایش انگیزش انها برای پیشرفت تاکید کنند
اسلاید 15: ورزش کودکان در گرمابا وجود اینکه پوست کودکان نسبت به کل جرم بدن نیشتر از بزرگسالان است ولی مستعد هایپوترمی و هیپو ترمی می باشند تا اب بدن را از دست ندهند احساس تشنگی نمی کنند کم بودن ظرفیت تعریقکارایی کم متابولیکی و فیزیولوژیکی بدنضربان قلب و تنفس بالا نسبت به بزرگسالانگامهای کوتاه در نتیجه مصرف انرژی بیشتر در مقایسه با بزرگسالان
اسلاید 16: مسائل پزشکی:احتمال خطر اسیب جسمانی یک انتقاد عمده است که بر شرکت کردن کودکان و نوجوانان در ورزش وارد است-در دیدگی کودکان مسن تر وسنگینتر بیشتر دچار اسیب جسمانی می شوند-میزان اسیب دیدگی دختران 2 برابرپسران استو ان به دلیل سطح پایین مهارت و تمرین انها می باشدمیزان اسیب در دورهای مقدماتی مسابقات کمتر و در دورهای پایانی بیشتر است-در مطالعه ای که در اکادمی امریکایی طب اطفال در رشته ورزشی فوتبال صورت گرفت مشخص شد که کودکانی که با سر به توپ ضربه می زدند در توجه تمرکز و حافظه 81 درصد از بازیکنان مورد ازمون نقصانهای ملایم تا شدید وجود دارد
اسلاید 17: -دختران در اسیب دیدگی جسمانی نسبت به پسران مستعدترند-در ورزشهای سرعتی و برخوردی میزان اسیب دیدگی بالاست-عدم استفاده از وسایل ایمنی در ورزش میزان اسیب دیدگی را بالا برده است1 عدم اگاهی از اهمیت استفاده از وسایل حفاظتی2 راحت نبودن3 نازیبا به نظر امدن4 هزینه بالا
اسلاید 18: اسیب ناشی از استفاده بیش از حد:1 شکستگی فشاری2 التهاب تاندون و اشیل3 التهاب فاسیای کف پا4 بیماری ازگوداشلاتر5 بیماری سور6 ارنج لیگ کوچک7 زانوی دوندگان
اسلاید 19: به دلیل اینکه اسیبهای فشاری بر اساس الگوهای استفاده بیش از حد رخ می دهد کودکان کم سن و سال باید در طول سنین کودکی از تخصص گرایی در ورزش خاص منع شوند.در عوض باید تشویق شوند که به ورزشهای متعددی بپردازند و حتی در یک ورزش در وضعیتهای مختلف فعالیت کنند به این شیوه احتمال کمتری وجود دارد که یک قسمت از بدن را مورد استفاده بیش از حد قرار دهندکودکانی که مجبوربه شرکت در فعالیتهای ورزشی شده اند در مقایسه با انها یی که خودشان به ورزش بپردازند میزان بیشتری از اسیب را تجربه کرده اند
اسلاید 20: ص688
اسلاید 21: ورزش نوجوانانهمسان سازی نوجوانان بر اساس سن تقویمیمراحل رشداشکال طبقه بندی نوجوانان بر اسا س وزن اینست که اندازه گیری وزن تفاوت در ترکیب بدن را مشخص نمی کندکاهش وزن و رسیدن به وزن مورد نظر دارای اثاری نا مطلوب بر سلامتی نوجوانان است
اسلاید 22: بیشتر بودن اسیبهای گزارش شده در ورزشکاران بالیده تر (براساس مقیاس تانر)ممکن است 1 به دلیل جرم با سرعت بیشتر انها و درنتیجه برخورد شدیدتر باشد 2 ضعیف شدن صفحات نمو و متافبز مجاور ان در دوره هایی است که سرعت نمو به حداکثر می رسد 3تاخیر نمو طولی عضلات نسبت به نمو طولی استخوانها در دوره جهش نمو باعث کاهش انعطاف پذیری عضلانی ومخصوصا در عضلات دو مفصلی و صدماتی مثل التهاب زواید استخوانی و سندرمهای استفاده بیش از حد میگرددشدت تمرین طی جهش نمو باید کاهش یابد
اسلاید 23: واکنش نوجوانان به تمرینات استقامتیواکنش در دوره پس از بلوغ مشابه به واکنش بزرگسالان استطی تمرینات هوازی حجم خون-غلظت هموگلوبین-حجم ضربه ای و حداکثر برونده قلب افزایش و ضربان قلب زیر بیشینه برای مقدار معینی تمرین کاهش می یابددر اواسط نوجوانی تفاوت جنسی در اجرای دو استقامت افزایش می یابداین افزایش احتمالا مربوط به رشد بیشتر توده عضلانی در پسران استجرم عضلانی بر اقتصادی بودن دویدن و حداکثر توان هوازی اثر می گذارد
اسلاید 24: تمرین هوازی شدید در زنان باعث امنوره و کاهش مواد معدنی استخوانی در بعضی از زنان بسیار فعال می شود
اسلاید 25: نیازهای غذایی ورزشکاران جوان:-نبازهای غذایی ورزشکاران کم سن وسال همان نیاز کودکان فعال می باشد-بخشهای متناسب هرم غذایی به کودکان باید داده شود-عدم استفاده از مکملهای غذایی و ویتامینهابعضی ویتامینها مثل AوE در دزهای بالا از بدن دفع نمی شوند و می توانند تا سطح سمی در بدن انباشته شوند
اسلاید 26: ص671
اسلاید 27: تنظیم وزن و سر وزن بودن:در اثر راهنمایهای غلط مثل 1 ننوشیدن اب2 تخلیه اب بدن و استفاده از دارو3 تمرین در سونا4 استفاده از لباسهای پلاستیکیبدون مایعات کافی بدن سلولها-بازده ادرار – حجم خون ومکانیزمهای عرق کردن نمی تواند خوب عمل کندیک کاهش 3 درصدی از وزن مایعات بدن می تواند باعث کاهش عملکرد جسمانی شودکاهش 5 درصدی بروز علایمی از گرمازدگی را باعث می شودکاهش 7 درصدی می تواند باعث توهم شودکاهش 10 درصدی می تواند به افتاب زدگی و ضعف گردش خون منجر شود
اسلاید 28: مسایل روانشناختی:منتقدان ورزش جوانان مکررا مسئله توانایی ورزشکاران جوان در کنترل شرایط استرس زا را بیان می کنند-استرس رقابتی بسیار زیاد می تواند به پیامد های رفتاری روانشناختی و حتی مرتبط به سلامتی منفی منجر شود-به استرس به عنوان یک حالت هیجانی ناخوشا یند نگاه می شودپسر(1982) یک مدل چهار مرحله ای استرس را تدوین کرد این چهار مرحله عبارتند از:1 موقعیت2 ارزیابی3 پاسخ هیجانی4 پیامد ان
اسلاید 29: ص693
اسلاید 30: کاهش فشار رقابتی:1 مسائل پیرامون ورزش به گونه ای تغییر کند که موفقیت بیشتر از شکست رخ دهد در راستا ی این موضوع افزایش میزان موفقیت کودکان موجب افزایش اعتماد به نفس و افزایش شایستگی ادراک شده شان قرار می گیرد و هنگامی که با نیازها مواجه می شوند کوتر احساس ترس می کنند 2 تمرین مهارت و موجب کاهش فشار روانی کودکان می شود
اسلاید 31: 3 نباید به پیروز شدن در بازی بسیار زیاد تاکید کرد4 کمک به کودکان جهت یافتن اهداف واقعی و کاهش استرس خود تحمیل کودکان -اهداف واقعی انهایی هستند که ورزشکاران را برمی انگیزد تا وظیفه خود را به بهترین نحو انجام دهند و خود-محدودیتها را بهتر تشخیص دهند-اهداف واقعی با ید عمدتا بر بهبود فدی متمرکز شوند نه عملکرد گروهی
اسلاید 32: تعریف جدید پیروزی:به جای اینکه پیروزی مستلزم شکست دادن دیگری باشد باید بر یادگیری و پیشرفت تجارب یک فرد یا یک تیم در یک فصل تاکید شود
اسلاید 33: مربیگری کودکاندر بسیاری از موارد مربیگری کودکان را کسانی به عهده دارند که فاقد امادگی رسمی لازم جهت مربیگری هستندمربیان داوطلب فوق مهمترین دلیل درگیری انها در این شغل عبارت است از :1 لذت شخصی2 رشد مهارت بازیکنان3 رشد شخصیت بازیکنان4 چالش شخصی
اسلاید 34: دلایل اموزش مربیان با امادگی رسمی1 افزایش میزان دادخواهی که متوجه مربیان و سازمانهای ورزشی جوانان می با شد2 اموزش و کارت مربیگری ممکن است تا حدودی حمایت قانونی سازمانهای خاص را فراهم کند
اسلاید 35: 3 پیشرفتهای فناوری به اموزش دهندگان اجازه می دهد تا به مربیان مستعدتری برای جوانان دست یابند4 تصویب استانداردهای مربیان ورزش:-مراقبت و پیشگیری از اسیب-مدیریت خطر-دانش رشد و نمو-تمرین-بدنسازی و تغذیه-اگاهی از جنبه های اجتمای/روانشناختی مربیگری-مهارتها-تاکتیکها و راهبردها-اموزش و اجرا-امادگی و پیشرفت شغلی
اسلاید 36: ص702
اسلاید 37:
اسلاید 38: ص704
اسلاید 39: ص706
اسلاید 40:
اسلاید 41: از توجه شما سپاس گزارمحمید زاهدیگروه اموزشی تربیت بدنی استان اصفهان1385-86
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.