کودک و نوجوانسایرورزشی

ورزش کودکان و جوانان

صفحه 1:

صفحه 2:
el eerie ee ade. " ورزش کودکان و جوانان

صفحه 3:
امروزه سن وررود كودكان به ورزش كاهش يافته است براى مثال در دوى ماراتن كودكان “6 ساله شركت مى كنند

صفحه 4:
| * 1 تغيير قوانين رشته هاى ورزشى در جهت تسهيل در اجرا و كاهش خطر اسیب * 2 افزايش شركت بانوان در حيطه ورزش * 3 شركت بيشتر كودكان در ورزشهاى غير سنتى مثل دوجرخه سوارى ا ا ا ا ‎eS ee‏ ورزشهايى STE 2 ‏زا اه‎ a2 ‏ورزشی‎ * 5 بهبود عملکرد تحصیلی امادگی جسمانی و عزت نفس کودکان با شركت در ورزش یز ‎Dae ethan Wala We aia‏ های مختلف ورزشی در کودکان افزایش یافته است

صفحه 5:
Re ‏ی‎ eR PPI ASN MTN L ‏تفريح كردن‎ 4 # © بهبود سطح مهارت * 9 با دوستان بودن © 6 عضوى ان تيم بودن © © تجربه هيجان مرح :

صفحه 6:
جدول ۶-۱۵ مهم ‎lade‏ را بازی می کنم. ۱- برای تفریح كردن ۲- برای بهبود مهارتهایم (- روی فرم ماندن ین عوامل دهگانه مربوط به: من بهترین ورزش مدرسه‌ای مورد د 4- جيزى كه خوب مى توائم انجام دهم 6- به خاطر هیجان رقابت - برای تعرین کردن ۷- برای بازی کردن به عنوان عضوی از تیم ۸- به خاطر چالش رقابت 4- برای یاد گیری مهارتها ۰-برای برنده شدن مرها ۲۰۰۰ پسر و ۲۹۰۰ دختن کلاس‌های که بهترین ورزش مدرسه را آتخاب گردند پاسخهای فوق از میان ۲۵ پاسخ بودند که بر اساس مقیاسی ۵ امتیازی درجه بندی شده بودند: متع: انجمن کفش ورزشی (۱۹۹۰) با کسب اجازه مورد استفاده قرار گرفت.

صفحه 7:
*دلايل< (بهبود مهارت-ازمون توانايهاى كودكان نسبت به همدیگر-هیجان بازیو پیشرفت فردی)از تاثیرگزارترین عوامل لذت شرکت کودکان در ورزش می باشد عوامل اجتمایی مثل عضوی از تیم بودن-با دوستان بودن-کسب ‎SOD NSB S Ee ENC‏ لاس كمترين اثر را در لذت بردن كودكان از ورزش را دارد * هدف اصلی کودکان از شرکت در ورزش شادی و بردن از ورزش مى باشد

صفحه 8:
1 ا را زر * افراد در زمینه های مختلف برانگیخته می شوند که موفق شوند مثل ورزشی(جسمانی)دانشگاهی(شناختی)یا روابط انسانی(اجتمایی) ‎Aree Dee CeNe |‏ | استمرار شركت كردن در ان موقعيت برانكيخته مى شوند به اين تربيت به اين ترتيباين نظريه بيش بينى مى كند افرادى كه در كفايت ادراك شده در سطح يايينى باشند به شركت كردن ادامه نخواهند داد ‎00 ‏ا ا‎ 5 Neh EERE rere nie Sea

صفحه 9:
کح کف مرت ی موی با ا جدول ‎0-١16‏ مهم ترين دلايل يازده كانه كنار كذاشتن يكك بازى توسط كود علاقهام را از دسث دادم احساس تفریح نداشتم بسیار زیاد وفت گیر بود عربى؛ معلم ضعيقى بود فشار بسیار زیادی وارد می‌شد (اذیت شدن». قعالبت غیر ورزشی می‌شواستم. ورزشی طاقت فرسا بود برای پیروز شدن, قشار بسیار زیادی وارد می‌شد. ‎eat We‏ 2۳ سس ول ۷7 ‎dy eet FEST‏ ورزتی ‎Gash‏ با تب سرت آی 17 کرده اند. پاسخهای با ای ۲۳ جوا بحري جد یز یماس که تیاس 1۵ ‎ ‎ ‎

صفحه 10:
‎rene Pee meer‏ ی © يريداختن به ورزشهاى تفريحى ورقابتى به طور معنى دارى در رشد جسمانى-اجتماعى-عاطفى و شناختى كودكان دخالت ‏دارد .اما اين شركت كودكان در وريزش از نظر يزشكى و روانسناختى بحث برانكين است. ‏* استرس زياد علاقه به ورزش را كم مى كند و موجب كناره ‎ee‏ ل اك ‏* استرس شركت در تيمهاى وريزشى كمتر ان استرس ازمونهاى كتبى در مدارس است

صفحه 11:
« * در موريد اين فرض كه فعاليت طى دوران كودكى باعث افزايش ات كودى -افزايش سلامتى و امادكى جسمانى ‏ ايش فعاليت اودر بزركسالى مى شود

صفحه 12:
به عقيده بوميا(©©0©9)براى هر رشته ورزشى يك محدوده سنى كلى و عمومى وجود دارد كه ورزشكاران بايد توسعه و رشد مهارتهاى اصلى يك رشته ورزشى را در ان سن شروع ا ‎EN er ene‏ ‎ora‏ 0

صفحه 13:
* در ورزشهایی که نیازمند حرکات ماهرانه وتبحر در مهارتهای حركتى هو ميزان بالى انعطاف يذيرى است مثل زيمناستيك لازم است كه وريشكاران تخصصى شدن را از سنين يايين ترى شروع كنند © تخصصى شدن بايد زمانى انجام شود كه ويزشكاران عملا بتوانند جوابكوى نيازهاى زياد تمرينات باشند

صفحه 14:
re een * افزبایش قدربت کودکان بیشتر حاصل سازگاری عصبی - عضلانی می باشد + در تمرين يذيرى كودكان تفاوت جنسى مشاهده نمى شود ل يك ا ا ا ا ا ا ات كمتر از حداكثر((0© تا (6©)0درصد حداكثر مقاومتى كه ل ل ا * كودك بايد وزنه را © تا © بار تكرار كند © بهتر است از تمرينات تحمل وزن بدن استفاده شود ‎D Reet‏ ا لك ل ‎ ‎

صفحه 15:
ی ای ای تا ره * تحقیقات تغییرات حداکثر. اکسیژن مصرفی کودکان در اثر تمرینات هوازی را کم تا متوسط نشان داده است * پيشنهاد می شود

صفحه 16:
| ‎Sieh d‏ ۳ ‎rane y eS)‏ | »تا اب بدن را از دست ندهند احساس تشنكى نمى كنند ‎Te‏ ۱ * كارايى كم متابوليكى و ۳ نسیت به بزرگسالان

صفحه 17:
‎nb A‏ ی ‎Fea rey Ie Cree 2‏ كردن كودكان و نوجوانان در ورزش وارد است ‏* -در ديدكى كودكان مسن تر وسنكينتر بيشتر دجار اسيب جسمانى می شوند ‏ا 1 1ت پایین مهارت و تمرین انها می باشد ‏ا ا ا ال ۱۳ يايانى بيشتر است ‏* -در مطالعه اى كه در اكادمى امريكايى طب اطفال در رشته ال ل ل ۱ توب ضربه مى زدند در توجه تمركز و حافظه |)© درصد از ‎ESB aT‏ ا ا ل ا ره ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 18:
-دختران در اسيب ديدكى جسمانى نسبت به يسريان مستعدترند -در ورزشهای سرعتی و برخوردی میزان اسیب دیدگی بالاست -عدم استفاده از وسايل ايمنى در ورزش ميزان اسيب ديدكى را بالا برده است ) عدم اگاهی از اهمیت استفاده از وسایل حفاظتی 9 راحت نبودن 90 LUO هزینه بالا

صفحه 19:
* اسیب ناشی از. استفاده بیش از حد: * شکستگی فشاری * ۵ التهاب تاندون و اقیل

صفحه 20:
۱ از حد رخ می دهد کودکان کم سن و سال باید در طول سنین ‎Daigiae cacy I SS‏ عوض بايد تشويق شوند كه به ورزشهاى متعددى بيردازند و حتی در یک ورزش در وضعیتهای مختلف فعالیت کنند به اين شيوه احتمال كمترى وجود دارد كه يى قسمت از بدن را مورد استفاده بيش از حد قرار دهند # کودکانی که مجبوربه شرکت در فعالیتهای ورزشی شده اند در مقایسه با انها بی که خودشان به ورزش بپردازند میزان ‎nee‏ تجربه كرده اند

صفحه 21:

صفحه 22:
ورزش نوجوانان همسان سازى نوجوانان بر اساس 20 مراحل رشد ۱ در تركيب بدن را مشخص نمى كند #کاهش وزن و رسيدن به وزن مورد نظر داراى اثارى نا مطلوب بر سلامتى نوجوانان است

صفحه 23:
۱ ter een ‏(براساس مقیاس تانر)ممکن است‎ * 0 به دليل جرم با سرعت بيشتر انها و درنتيجه برخورد شديدتر ‎oe‏ »0 ضعیف شدن صفحات نمو و متافبز مجاور ان در دوره هایی است كه سرعت نمو به حداكثر مى رسد * ©تاخير نمو طولى عضلات نسبت به نمو طولى استخوانها در دوره جهش نمو باعث كاهش انعطاف يذيرى عضلانى ومخصوصا در عضلات دو مفصلى و صدماتى مثل التهاب زوايد استخوانی و سندرمهای استفاده بیش از حد میگردد ون

صفحه 24:
9۹ ee * واكنش در دورره يس از بلوغ مشابه به واكنش بزركسالان است با و حداكثر برونده قلب افزايش و ضربان قلب زير بيشينه براى مقدار معينى تمرين كاهش مى يابد 0 ‏ا ل‎ oe me 2 مى يابد * اين افزايش احتمالا مربوط به ررشد بيشتر توده عضلانى در يسران است © جرم عضلانى بر اقتصادى بودن دويدن و حداكثر توان هوازى اثر می کذاراد

صفحه 25:
*تمرين هوازى شديد در زنان باعث امنوره و زنان بسيار فعال مى شود

صفحه 26:
٠ ‏نبازهای غذایی ورزشکاربان کم سن وسال همان نیاز‎ * ‏کودکان فعال می باشد‎

صفحه 27:
02ت جدول 6١-ه‏ مهم ترين دلايل يازده كانه کتار گذا حلاقه‌ام را از دست دادم احساس تقریح نداشتم. بسیار زیاد وقت گیر بود مربی؛ معلم ضحیقی بود. فشار بسیار زیادی وارد می‌شد (اذیت شدن» قمالیت یر ورزشی می‌خواستم. از آن خسته شده بودم. تیاز به زمان مطالعة بیشحری داشتم. عربى تبعيض قائل مى شد. ورزشى طاقت فرسا يود برای پیروز شدت. فشار بسیار زیادی وارد می‌شد. نمونه: ۲۷۰۰ پسر و ۳۱۰۰ دختر که گفتند احیرا یکت رشته ورزهی وهای 7 کرده اند. پاسخهای بالا از بین ۳۰ جواب درجه بندی شده براساس یک مقیاس منبع: انجمن کقش ورزشی(۱۹۹۰): با کسب اجاژه مورد استفاده قرار گرفت.

صفحه 28:
Roce Tepe OOD Ty as ‏در اثر راهنمايهاى غلط مثل‎ » ae ۳ ener ‏تمرین در سونا‎ 0 * 2 ‏بدون مایعات کافی بدن سلولها-بازده ادرار - حجم خون ومکانیزمهای‎ * ‏عرق كردن نمى تواند خوب عمل كند‎ ‏يك كاهش © درصدى از وزن مايعات بدن مى تواند باعث كاهشس‎ © ‏عملکرد جسمانی شود‎ ‏کاهش 0 درصدی بروز علایمی از گرمازدگی را باعث می شود‎ * ‏فص‎ ‏کاهش (6) درصدی می تواند به اقتاب زدگی و ضعف گردش خون‎ * ‏منجر شود‎

صفحه 29:
و0 0 جوان در كنترل شرايط استرس زا را بيان مى كنند * -استرس رقابتى بسيار زياد مى تواند به ييامد هاى ريفتارى ‎eel‏ ار ل ل به استرس به عنوان یک حالت هیجانی ناخوشا ند نگاه می شود © يسر(©©019) يك مدل جهار مرحله اى استرس را تدوين كرد اين جهار مرحله عبارتند ان: - |) موقعيت - © ارزيابى - © باسخ هيجانى - 6 پیامد ان

صفحه 30:
ارزيابى فردنوانابى خود را در برآورده ساختن يازهاى أبن موقعيت ارزشبابى ‎AS og‏ یامدها(تاج) | کار گذاشتن یک رشته و نلاش جهن فعلیت در رشه & | کار ‎Kw ps‏ ورزش ors) | ‏ارزبلى انطبوع منجر به استرس فيزبولوزيكى و‎ ‏اختى مى شود‎

صفحه 31:
‎conn A‏ ی ‎Ne Nh 2‏ ا ال 6 ‎ere Se‏ بیشتر از شکست رخ دهد در راستا ی اين موضوع افزایش مان رفت كر كن انا عاد بل تسر افزايش شايستكى ادراك شده شان قرار مى كيريد و هنكامى که با ل ل اا ا احساس ترس می کنند ‏© © تمريين مهارت و موجب كاهش فشار روانى كودكان مى ‎sss‏

صفحه 32:
Pree ere ee errr trek oe ee eee nna eS eee tad LSE Were Ey esse pee TES tesa B ES SS STE nae tere ‏خود را به بهترین نحو انجام دهند و خود.محدودیتها را بهتر تشخیص‎ ‏دهند‎

صفحه 33:
و ل ا ا ات ا ل 00 و2020 تجارب يك فرديايك تيم در يك فصل د —_

صفحه 34:
هس 0 * در بسيارى از موارد مرربيكرى كودكان را كسانى به عهده دارند كه فاقد امادكى رسمى لازم جهت مربيكرى هستند * مربيان داوطلب فوق مهمترين دليل دركيرى انها در اين شغل عارك است انز :

صفحه 35:
‎ore 8‏ ی ی ‎[۱ ORTON S Let CCIE SNOB OYS 6 K( Es ‏ورزشی جوانان می با شد‎ ‏مر ‏قانونی سازمانهای خاص را فراهم کند ‎

صفحه 36:
© © بيشرفتهاى فناورى به اموزش دهندكان اجازه مى دهد تا به مربيان مستعدترى براى جوانان دست يابند ۶ (۱۱ SOD ne ry rene Ree eT Ooo ‏ت خطر‎ ‏-دانش رشد و نمو‎ Bee wee eee FRAP Bec eas ECS ‏مربیگری‎ ‏-مهارتها‎ ‏تاکتیکها و راهبردها‎ ‏-اموزش و اجرا‎ -امادكى و بيشرفت شغلى

صفحه 37:
۱- مربی باید فلسفه صحیحی از پیروزی داشته باشد: الف - پیروزی همه چبز پست و تنها چیزهم نپست. بازى تبايد به عنوان شكست نكريسته شود. إلج- ببروزى مترادف موفقيت نيست. د- كود كان بايد بفهمند نلاش براى انجام كارى به بهترين نحو موفقبت تلقی می شود. ؟- واكنشهاى مرييان به رفتارهاى مطلوب: الف -در اراله تفويتى مثبت؛ سخاوتمند باشيد. ب- اننظارات واقعى از عملكرد داشته ج- رفتارهای مطلوب را هر چه سریعتر نفویت کنید, د- تلا شها را بهتعداد تایج عملگرد ‎AS cay‏ ۳- واكتشهاى مربيان به اشتباهات:

صفحه 38:
جدول ۱۵ - ۱۱ دستورالعملهاییبرای افزایش تجربه ورزشی جوانان ۱- مربی بابد فلسفه صحیحی از پیروزی داشته باشد: الف - پیروزی همه چبز بست و تنها چیزهم نپست. ب- واكذار كردن نتبجه بازی نید به عنوان شکست نگریسته شود. لج- پیروژی مترادف موفقیت ثبست. د- کودکان باید بفهمند نلاش برای انجام کاری به بهترین نحوه موفقیت تلفی می شود. ۳- واکشهای مرییان به رفتارهای مطلوب: الف - در ارائه تقویتی مثبت» سخاوتمند باشید, ب- انتظارات واقعی از عملکرد داشته ج- رفتارهای مطلوب را هر چه سرب د- تلا شها را به تعداد ثتايج سا رت ده ؟- واكتشهاى مربيان يه اشتباهاتة الف - نشويق كنيد.

صفحه 39:
حق شرکت در محبط های امن و سالم حق هر کودک برای مشارکت در رهبری بم گیری درباره شرکت در فعالیت ورزشو کردن بهعنوان کودک نهبهعنوان > آماده شدن مناسب جهت شرکت در ورزش اری جهت نلاش برای موففیت

صفحه 40:
جدول ۱-۱۵ توصیه‌هایی در ارنباط با حمابت و اجرای برنامه‌های ورزشی جولنان کودکان» در طول مالهاى أولية زندكيشان بابد در معرض دامنة وسیعی از فرصت‌های ورزشی ‎B‏ ‏ند ‏جوانان در صورت امگان؛ بابد به ورزشهابى هدايت شوئد که بتانسيلى براى استفاده از آن در طول عمر داش باشند. برای پرداختن به ورزش در اوابل دورف کودکی: بابد بر آموزش نسبت به رفابت؛ تأکید بیشتری شود برنامه‌های ورزشی باید برنامه‌های خود را ارزیای مجدد کند و برنامه‌های مصفانه ای راک نیازهای ‎WS‏ جوتان را بر طرف خواهد کرد نهادینه کند. مرییان باید نرغیب شوند نا مسئولیت پذیری؛ استفلال و رهبری را به ورزشکاران جوان خود آموزش دهندا به طوری که برای زندگی روزانه خود آمادهثر باشند سازمانهای ورزشی می نود برای عضویت باندهاه و خشونت چاره انديشى كتند به این وسبله فرصت‌هایی ‎eal slay Gly‏ کنند تا به عضویت در یک گروه پیش اجتماعی درآبند و به دنل آن از این عضریت بهره مند شوند. سازمانهای ورزشی بابد برای افزایش شمار زنان و مریان اند که برنمه‌های ورزشی جوانان: تعهد بدهند.

صفحه 41:
گسترده که از بخش عمومی/ خصوصی شهر ت کیپ می‌شود هماهنگی: نگهداری» و ارزشیایی برنامه جامع ورزشی شهرداری تأمس شود سازمانهای ورزشی بابد برنمه‌هایی آموزشی برای ‎US‏ مریان تبم های ورزشی جوانان نقش والدین شرکت کنند گان در فعالیتهای ورزشی جوائا ارة نش والدين 5 “ سازمانهای ور استفاده از بازخورد متتاسب و جنبه‌های ملبت و احتمالا متفی در ورزش؛ آموزش ‎we‏ 2 جوانان در امریکا: یک ر 4+ jpped ol http://www indiana edu=p i¢ Corporation of Newyork, 437 Madison Ave., New York, NY 10022 ‎aed GATT) PVN-PY #55 &‏ بيأوزيد ‏ورزش (۱۹۹۷), ‎

صفحه 42:
از توجه شما سپاس گزارم حمید زاهدی كروه اموزشى تربيت بدنى استان كت

CHILDREN AND YOUTH SPORT  ورزش کودکان و جوانان امروزه سن ورود کودکان به ورزش کاهش یافته است برای مثال در دوی ماراتن کودکان 4ساله شرکت می کنند در حالی که کارشناسان پیشنهاد می کنند که کودکان تا پیش از سن 8 سالگی رقابت و ورزش را شروع نکنند چرا تمایل به شرکت در ورزش زودتر شده است؟ 1 تغییر قوانین رشته های ورزشی در جهت تسهیل در اجرا و کاهش خطر اسیب 2 افزایش شرکت بانوان در حیطه ورزش 3 شرکت بیشتر کودکان در ورزشهای غیر سنتی مثل دوچرخه سواری و ژیمناستیک و حمایت جامعه و اژانسهای اجتمایی از گسترش چنین ورزشهایی 4 افزایش قابل توجه شمار کودکان معلول در رشته های مختلف ورزشی 5 بهبود عملکرد تحصیلی امادگی جسمانی و عزت نفس کودکان با شرکت در ورزش 6 با گسترش اماکن ورزشی مختلف حق انتخاب و شرکت در رشته های مختلف ورزشی در کودکان افزایش یافته است چرا کودکان در ورزش شرکت می کنند؟ 1 تفریح کردن 2 بهبود سطح مهارت 3 با دوستان بودن 4 عضوی از تیم بودن 5 تجربه هیجان 6 کسب اگاهی 7 برنده شدن 8 امادگی جسمانی در بین عوامل فوق تفریح کردن برجسته ترین دلیل شرکت کودکان در فعالیتهای ورزشی می باشد دالیل درونی(بهبود مهارت-ازمون توانایهای کودکان نسبت به همدیگر-هیجان بازیو پیشرفت فردی)از تاثیرگزارترین عوامل لذت شرکت کودکان در ورزش می باشد عوامل اجتمایی مثل عضوی از تیم بودن-با دوستان بودن-کسب اگاهی-خشنود کردن دیگران جزء عوامل بیرونی می باشند که کمترین اثر را در لذت بردن کودکان از ورزش را دارد هدف اصلی کودکان از شرکت در ورزش شادی و لذت بردن از ورزش می باشد نطریه انگیزش شایستگی هارتر افراد در زمینه های مختلف برانگیخته می شوند که موفق شوند مثل ورزشی(جسمانی)دانشگاهی(شناختی)یا روابط انسانی(اجتمایی) هنگامی که تالشهای عملکردی افراد موفیت امیز باشد افراد به استمرار شرکت کردن در ان موقعیت برانگیخته می شوند به این تربیت به این ترتیباین نظریه پیش بینی می کند افرادی که در کفایت ادراک شده در سطح پایینی باشند به شرکت کردن ادامه نخواهند داد با افزایش سن قضاوت کودکان در مورد شایستگی جسمانیشان دقیقتر می شود کهدر این راستا هدایتها و راهنمایهای والدین معلمین و مربیان بسیار موثر است چرا کودکان ورزش را کنار می گذارند؟ ص674 مناقشات شرکت کودکان در ورزش: پرداختن به ورزشهای تفریحی ورقابتی به طور معنی داری در رشد جسمانی-اجتماعی-عاطفی و شناختی کودکان دخالت دارد .اما این شرکت کودکان در ورزش از نظر پزشکی و روانسناختی بحث برانگیز است. استرس زیاد عالقه به ورزش را کم می کند و موجب کناره گیری کودکان در ورزش می شود استرس شرکت در تیمهای ورزشی کمتر از استرس ازمونهای کتبی در مدارس است سن شروع ورزش در مورد این فرض که فعالیت طی دوران کودکی باعث افزایش سالمتی کودک –افزایش سالمتی و امادگی جسمانی او در بزرگسالی یا افزایش فعالیت اودر بزرگسالی می شود شواهد محکمی وجود ندارد به عقیده بومپا()1999برای هر رشته ورزشی یک محدوده سنی کلی و عمومی وجود دارد که ورزشکاران باید توسعه و رشد مهارتهای اصلی یک رشته ورزشی را در ان سن شروع کنند و امیدوار باشند که سرانجام به عملکرد و اجرایی مطلوب خواهند رسید در ورزشهایی که نیازمند حرکات ماهرانه وتبحر در مهارتهای حرکتی پیچیده و میزان بالی انعطاف پذیری است مثل ژیمناستیک الزم است که ورزشکاران تخصصی شدن را از سنین پایین تری شروع کنند تخصصی شدن باید زمانی انجام شود که ورزشکاران عمال بتوانند جوابگوی نیازهای زیاد تمرینات باشند پاسخ کودکان به تمرینات قدرتی افزایش قدرت کودکان بیشتر حاصل سازگاری عصبی – عضالنی می باشد در تمرین پذیری کودکان تفاوت جنسی مشاهده نمی شود در کار با وزنه در کودکان مقاومت مورد استفاده باید همیشه کمتر از حداکثر( 60تا 80درصد حداکثر مقاومتی که کودک می تواند بلند کنبد ) باشد کودک باید وزنه را 6تا 8بار تکرار کند بهتر است از تمرینات تحمل وزن بدن استفاده شود تمرینات قدرتی بهتر است به همراه تمرینات انعطافی باشد واکنش کودکان به تمرینات استقامتی تحقیقات تغییرات حداکثر اکسیژن مصرفی کودکان در اثر تمرینات هوازی را کم تا متوسط نشان داده است پیشنهاد می شود که معلمان و مربیان به جای تمرکز بر افزایش حداکثر اکسیژن مصرفی کودکان بر توسعه تواناییهای حرکتی و افزایش انگیزش انها برای پیشرفت تاکید کنند ورزش کودکان در گرما با وجود اینکه پوست کودکان نسبت به کل جرم بدن نیشتر از بزرگساالن است ولی مستعد هایپوترمی و هیپو ترمی می باشند تا اب بدن را از دست ندهند احساس تشنگی نمی کنند کم بودن ظرفیت تعریق کارایی کم متابولیکی و فیزیولوژیکی بدن ضربان قلب و تنفس باال نسبت به بزرگساالن گامهای کوتاه در نتیجه مصرف انرژی بیشتر در مقایسه با بزرگساالن مسائل پزشکی: احتمال خطر اسیب جسمانی یک انتقاد عمده است که بر شرکت کردن کودکان و نوجوانان در ورزش وارد است - در دیدگی کودکان مسن تر وسنگینتر بیشتر دچار اسیب جسمانی می شوند - میزان اسیب دیدگی دختران 2برابرپسران استو ان به دلیل سطح پایین مهارت و تمرین انها می باشد میزان اسیب در دورهای مقدماتی مسابقات کمتر و در دورهای پایانی بیشتر است - در مطالعه ای که در اکادمی امریکایی طب اطفال در رشته ورزشی فوتبال صورت گرفت مشخص شد که کودکانی که با سر به توپ ضربه می زدند در توجه تمرکز و حافظه 81درصد از بازیکنان مورد ازمون نقصانهای مالیم تا شدید وجود دارد دختران در اسیب دیدگی جسمانی نسبت به پسران مستعدترنددر ورزشهای سرعتی و برخوردی میزان اسیب دیدگی باالستعدم استفاده از وسایل ایمنی در ورزش میزان اسیب دیدگی راباال برده است 1عدم اگاهی از اهمیت استفاده از وسایل حفاظتی 2راحت نبودن 3نازیبا به نظر امدن 4هزینه باال اسیب ناشی از استفاده بیش از حد: 1 شکستگی فشاری 2 التهاب تاندون و اشیل 3 التهاب فاسیای کف پا 4 بیماری ازگوداشالتر 5 بیماری سور 6 ارنج لیگ کوچک 7 زانوی دوندگان به دلیل اینکه اسیبهای فشاری بر اساس الگوهای استفاده بیش از حد رخ می دهد کودکان کم سن و سال باید در طول سنین کودکی از تخصص گرایی در ورزش خاص منع شوند.در عوض باید تشویق شوند که به ورزشهای متعددی بپردازند و حتی در یک ورزش در وضعیتهای مختلف فعالیت کنند به این شیوه احتمال کمتری وجود دارد که یک قسمت از بدن را مورد استفاده بیش از حد قرار دهند کودکانی که مجبوربه شرکت در فعالیتهای ورزشی شده اند در مقایسه با انها یی که خودشان به ورزش بپردازند میزان بیشتری از اسیب را تجربه کرده اند 688 ص ورزش نوجوانان همسان سازی نوجوانان بر اساس – سن تقویمی – مراحل رشد اشکال طبقه بندی نوجوانان بر اسا س وزن اینست که اندازه گیری وزن تفاوت در ترکیب بدن را مشخص نمی کند کاهش وزن و رسیدن به وزن مورد نظر دارای اثاری نا مطلوب بر سالمتی نوجوانان است بیشتر بودن اسیبهای گزارش شده در ورزشکاران بالیده تر (براساس مقیاس تانر)ممکن است 1 به دلیل جرم با سرعت بیشتر انها و درنتیجه برخورد شدیدتر باشد 2 ضعیف شدن صفحات نمو و متافبز مجاور ان در دوره هایی است که سرعت نمو به حداکثر می رسد 3 تاخیر نمو طولی عضالت نسبت به نمو طولی استخوانها در دوره جهش نمو باعث کاهش انعطاف پذیری عضالنی ومخصوصا در عضالت دو مفصلی و صدماتی مثل التهاب زواید استخوانی و سندرمهای استفاده بیش از حد میگردد شدت تمرین طی جهش نمو باید کاهش یابد واکنش نوجوانان به تمرینات استقامتی واکنش در دوره پس از بلوغ مشابه به واکنش بزرگساالن است طی تمرینات هوازی حجم خون-غلظت هموگلوبین-حجم ضربه ای و حداکثر برونده قلب افزایش و ضربان قلب زیر بیشینه برای مقدار معینی تمرین کاهش می یابد در اواسط نوجوانی تفاوت جنسی در اجرای دو استقامت افزایش می یابد این افزایش احتماال مربوط به رشد بیشتر توده عضالنی در پسران است جرم عضالنی بر اقتصادی بودن دویدن و حداکثر توان هوازی اثر می گذارد تمرین هوازی شدید در زنان باعث امنوره و کاهش مواد معدنی استخوانی در بعضی از زنان بسیار فعال می شود نیازهای غذایی ورزشکاران جوان: - نبازهای غذایی ورزشکاران کم سن وسال همان نیاز کودکان فعال می باشد - بخشهای متناسب هرم غذایی به کودکان باید داده شود - عدم استفاده از مکملهای غذایی و ویتامینها بعضی ویتامینها مثل Aو Eدر دزهای باال از بدن دفع نمی شوند و می توانند تا سطح سمی در بدن انباشته شوند 671 ص تنظیم وزن و سر وزن بودن: در اثر راهنمایهای غلط مثل 1 ننوشیدن اب 2 تخلیه اب بدن و استفاده از دارو 3 تمرین در سونا 4 استفاده از لباسهای پالستیکی بدون مایعات کافی بدن سلولها-بازده ادرار – حجم خون ومکانیزمهای عرق کردن نمی تواند خوب عمل کند یک کاهش 3درصدی از وزن مایعات بدن می تواند باعث کاهش عملکرد جسمانی شود کاهش 5درصدی بروز عالیمی از گرمازدگی را باعث می شود کاهش 7درصدی می تواند باعث توهم شود کاهش 10درصدی می تواند به افتاب زدگی و ضعف گردش خون منجر شود مسایل روانشناختی: منتقدان ورزش جوانان مکررا مسئله توانایی ورزشکاران جوان در کنترل شرایط استرس زا را بیان می کنند - استرس رقابتی بسیار زیاد می تواند به پیامد های رفتاری روانشناختی و حتی مرتبط به سالمتی منفی منجر شود - به استرس به عنوان یک حالت هیجانی ناخوشا یند نگاه می شود پسر( )1982یک مدل چهار مرحله ای استرس را تدوین کرد این چهار مرحله عبارتند از: – – – – 1موقعیت 2ارزیابی 3پاسخ هیجانی 4پیامد ان 693 ص کاهش فشار رقابتی: 1 مسائل پیرامون ورزش به گونه ای تغییر کند که موفقیت بیشتر از شکست رخ دهد در راستا ی این موضوع افزایش میزان موفقیت کودکان موجب افزایش اعتماد به نفس و افزایش شایستگی ادراک شده شان قرار می گیرد و هنگامی که با نیازها مواجه می شوند کوتر احساس ترس می کنند 2 تمرین مهارت و موجب کاهش فشار روانی کودکان می شود 3 نباید به پیروز شدن در بازی بسیار زیاد تاکید کرد 4 کمک به کودکان جهت یافتن اهداف واقعی و کاهش استرس خود تحمیل کودکان - اهداف واقعی انهایی هستند که ورزشکاران را برمی انگیزد تا وظیفه خود را به بهترین نحو انجام دهند و خود-محدودیتها را بهتر تشخیص دهند - اهداف واقعی با ید عمدتا بر بهبود فدی متمرکز شوند نه عملکرد گروهی تعریف جدید پیروزی: به جای اینکه پیروزی مستلزم شکست دادن دیگری باشد باید بر یادگیری و پیشرفت تجارب یک فرد یا یک تیم در یک فصل تاکید شود مربیگری کودکان در بسیاری از موارد مربیگری کودکان را کسانی به عهده دارند که فاقد امادگی رسمی الزم جهت مربیگری هستند مربیان داوطلب فوق مهمترین دلیل درگیری انها در این شغل عبارت است از : 1 لذت شخصی 2 رشد مهارت بازیکنان 3 رشد شخصیت بازیکنان 4 چالش شخصی دالیل اموزش مربیان با امادگی رسمی 1 افزایش میزان دادخواهی که متوجه مربیان و سازمانهای ورزشی جوانان می با شد 2 اموزش و کارت مربیگری ممکن است تا حدودی حمایت قانونی سازمانهای خاص را فراهم کند 3 پیشرفتهای فناوری به اموزش دهندگان اجازه می دهد تا به مربیان مستعدتری برای جوانان دست یابند 4تصویب استانداردهای مربیان ورزش: مراقبت و پیشگیری از اسیبمدیریت خطردانش رشد و نموتمرین-بدنسازی و تغذیهاگاهی از جنبه های اجتمای/روانشناختیمربیگری مهارتهاتاکتیکها و راهبردهااموزش و اجرا-امادگی و پیشرفت شغلی 70 ص 2 70 ص 4 70 ص 6 از توجه شما سپاس گزارم حمید زاهدی گروه اموزشی تربیت بدنی استان اصفهان86-1385

51,000 تومان