صفحه 1:
۵ نام منبع : شیوه آرائه مطالب علمي -فنی
٩ نام مولف : سید محمدتقي روحاني رانکوهي
٩ تهیهکننده:
٩ محمد هادی امینی
صفحه 2:
جلسه نهم
- = a
ويژگيهاي نوشتار علمي
صفحه 3:
:نجه در اين جلسه مى خوانید
0- ويؤكيهاى نوشتار علمى- فنى
ویژگیهای زبانی
2 ویژگیهای کیفی
-P عوامل منفی در ارائه نوشتاری علمی - فنی
6. لزوم مدیریت نوشتار علمی - فنی
0 وظایف مدیریت نوشتار علمی - فنی
م انواع نوشتار علمی - فنی
0 انواع نوشتار علمی - فنی باتوجه به هدف اصلی تالیف کتاب حاضر
0 نوشتار دانشگاهی و غیر دانشگاهی
0 گونه های رایج نوشتار دانشگاهی ( تحصیلی )
© 0 نوشتار علمي - فني غیر دانشگاهي
صفحه 4:
:هدفهاي كلي آشنايي با ويژگيهاي نوشتار علمي -فني
:هدفهاي رفتاري
دانشجو در پایان این جلسه ميتواند:
- ويژگيهاي نوشتار علمي-فني شامل ويژگيهاي زباني و
كيفي را توضیح دهد.
- وظایف مدیریت نوشتار علمي.-فني و عوامل منفي در
ارائه این نوشتار را بیان کند.
- انواع نوشتار علمي - فني را نام ببرد.
صفحه 5:
اع ايخ إن ا
ويزكيهاى نوشتار علمى- فنى :
ویژگیهای زبانی
ویژگیهای کیفی
عوامل منفی در ارائه نوشتاری علمی - فنی
لزوم مدبریت نوشتار علمی - فنی
صفحه 6:
ویژگیهای زبانی عبارتند از :
٩ روانی و سادگی
0 نداشتن افعال شخصي
7 نداشتن ضمایر شخصي
٩ نداشتن عبارات یا جملات طولانی
صفحه 7:
و و و و و و و و و و و و و و و و هو
وی ژگیهای کیفی عبار تند از :
اطلاع دهندگی
داشتن اعتبار و درستی علمی - فنی
منطق مندی
مستدل بودن
انسجام و یکدست بودن
متناسب با موضوع بودن
وضوح
کامل بودن
صريح بودن
تخصصی و موکد به موضوع بودن
عینی و واقعیت نما بودن
امین بودن
نداشتن لفاظیهای بی مورد
نداشتن تکیه های بیجا و بیش از اندازه
اطمینان بخش بودن
مبالفه آمیز نبودن
حقیقت مند بودن و غیره
صفحه 8:
عوامل منفی در ارائه نوشتاری علمی - فنی
نادرستی تعریف موضوع
عدم دقت در تعیین عنوان اصلی
عدم انتخاب درست سرفصلها و عناوین داخلی
نادرستی داده ها
°
°
°
°
۵ ی
°
°
°
°
°
°
°
°
°
°
°
عدم صراحت بیان
عدم توانایی نویسنده در بررسی مطلب از دیدگاه خواننده
عدم انتخاب روشهای مناسب گسترش مطلب
ضعیف بودن استدلالها
عدم انسجام و هماهنگی قسمتهای مختلف نوشتار
عدم وجود توالی منطقی بین قسمتهای نوشتار
وجود اطلاعاتی که بدیهی هستند
جند بار نويسى. لفاظی و حاشیه پردازی
کامل نبودن نوشته 1
وجود اصطلاحات علمی - فنی ناآشنا و یره
صفحه 9:
لزوم مدبریت نوشتار علمی - فنی :
در سازمانهایی که به نحوی به کار دلنش و فن می پردازند اعم از
آ کادمیک . دانشگاهی . فنی - صنعتی» حرفه ای و ... لازم است که
بخشی از سازمان به عنوان مسئول تولید نوشتار علمی - فنی در نظر
گرفته شود . این نکته بسیار مهم باید درک شود که در حيطه
دلنش و فن و به وییه در کار پژوهش , تولید و توسعه» نوشتن
آمری اساسی است . بدون نوشتن ایده ها . یافتارها دانستارها و ..
و ارائه آنها کار پژوهش تولید و توسعه ناتمام است .
صفحه 10:
سا یذ با دا
ذه ذأ و
وظايف مديريت نوشتار علمى - فنى:
تامين نيروى تخصصى توليد نوشتار علمى - فنى
تامين مكان و ابزارهاى مناسب براى توليد نوشتار
سريرستى نويسندكان و استفاده بهينه از زمان
تبیین صریح و روشن خواسته های مدیریت سازمان از تولیدکنندگان
نوشتار
نظارت در آماده سازی نوشتار
ویرایش نوشتار بطور کامل و صریح
تایید نهایی
ارزیابی و تشویق نوبسندگان کارآ
ار و ارائه آن به مدیریت سازمان
صفحه 11:
انواع نوشتار علمی - فنی :
نوشتارهای علمی - فنی را می توان از چند دیدگاه رده بندی کرد مثلا
از نظر محیط تولید . صورت( فرم ). محتوا . کاربرد . سطح و ...
صفحه 12:
انواع نوشتار علمی - فنی باتوجه به هدف اصلی کتاب :
نوشتار علمی 7 فنی
دانشگاهی غیس دانشگاهی
صفحه 13:
نوشتار دانشگاهی و غیر دانشگاهی :
منظور از نوشتار دانشگاهی ( تحصیلی ) بعضی و نه همه نوشتارهایی
است که فرد در سطوح مختلف تحصیلات دانشگاهی تهیه و تنظیم
می کند مثلا کتاب و جزوه در اینجا مورد نظر نیست .
منظور از نوشتار غیر دانشگاهی ( کاری ) بعضی و نه همه نوشتارهایی
است که یک فرد در محیطهای کاری تهیه وتنظیم میکند و
کاربردهای متفاوت دارند .
صفحه 14:
گونه های رایج نوشتار دلنشگاهی ( تحصیلی ):
٩ گزارش مطالعه بیشتر ( تحقیق ) در چارچوب یک درس
9 گزارش درس << سمینار >>
) گزارش انجام پروژه در چارچوب یک درس ( پروژه درسی ٩
>> گزارش انجام << کارآموزی ٩
٩ گزارش پروژه پایان دوره کارشناسی
2 پایان نامه ( رساله ) دوره کارشناسی ارشد
2 دانشنامه ( تز ) دوره دکترا و پسا دکترا
٩ گزارش کار آزمایشگاه
0 مقاله
9 گزارش بازدید ( گردش ) علمی
صفحه 15:
صفحه 16:
چلسه دهم
صفحه 17:
:نجه در اين جلسه مى خوانید
0- كزارش << مطالعه بيشتر >> ( تحقيق ) در چارچوب یک درس
2 اجزاء و ساختار گزارش << مطالعه بیشتر >>
2 گزارش انجام << پروژه >> درسی
-P گزارش کارآموزی و هدف از کارآموزی
۵ اجزاء و ساختار گزارش کارآموزی
0 گزارش پروژه پایان دوره کارشناسی » رساله دوره کارشناسی ارشد و
دانشنامه ( تز) دوره دکترا
م- اجزاء و ساختار گزارش پروژه دوره کارشناسی و رساله کارشناسی
ارشد و دانشنامه دوره دکترا
گزارش کار آزمایشگاه
جزاء گزارش آزمایشگاه
0 فرم گزارش آزمایشگاه
صفحه 18:
:هدفهاي كلي _ آشنايي با ساختار و ويژگيهاي چند ارائه
دانشگاهي
A: 9982 دانشجو در پاین این جلسه ميواند:
- كزاريش تحقيق؛ بروزه درسي كزارش
كارآموزيء كزارش آزمايشكاه و بروذه بايان
دوره كارشناسي و كارشناسي ارشد را
بشناسد, ويژگيهاي هریاه. اجزاء و طرح
© صفحه جلد آنها را توصیف کند
صفحه 19:
گزارش << مطالعه بیشتر >> ( تحقیق ) در چارچوب یت درس:
گزارشی مطالعه ای است که دانشجو در چارچوب یک درس به پیشنهاد
با به تکلیف استاد انجام می دهد و هدف اصلی اش کسب آگاهی
بیشتر پیرامون موضوع با ایده ای است که استاد معمولا مر تبط با
محتوای درس مطرح میکند .
صفحه 20:
Oreggicgcc.csigciems
اجزاء و ساختار گزارش << مطالعه بیشتر >> :
0
صفحه عنوان
صفحه رعایت شئون فرهنگی
پیشگفتار
صفحه فهرست مطالب
صفحه فهرست شکلها و جدولها
چکیده مولف با عنوان چکیده
متن اصلی ( حاوی بخش مقدمه ورود به مطلب و سایر بخشها )
خلاصه هر سرفصل
نتیجه گیری
خلاصه کل مطلب
فهرست منابع
جلد
صفحه 21:
رح سم خوان SS
عنوان گزارش
ا 25
>>
: ارائه شده به
نام استاد درس
:توسط
:نام ارائه کننده
عنوان درس
ترم وسال تحصيلي
گروه آموزشي
صفحه 22:
گزارش انجام << پروژه >> درسی :
در برنامه آموزشی بعضی از رشته های دانشگاهی به ویژه رشته های فنی
درسهایی وجود دارد که << پروژه دار >> هستند . هدف از انجام چنین
يروزهايى اساسا اين است كه دانشجو با كاربرد بعضى از مفاهيم مهم تر درس
در عمل آشنا شده و آنها را در یک پروژه علمی بکار ببرد.
اجزاء و ساختار این گزارش همان است که در گزارش << مطالعه ب
ديديم . صفحه عنوان هم به همان صورت صفحه گزارش قبلی است . فقط به
جای < عنوان درس > باید نوشت : < پروژه درس : عنوان درس >
صفحه 23:
گزارش کارآموزی 9 هدف از کارآموزی ۰
7 كارآموز به محیط کاری بیرون از محل تحصیل اعزام می شود تا کار
بیاموزد نه اينکه عهده دار انجام کاری بشود که قرار است در محیط
کاری انجام پذیرد. و اگر هم باید در انجام کاری مشارکت کند این
شده و تحت نظر خواهد بود و کننده
صفحه 24:
اجزاء و ساختار گزارش کارآموزی :
جلد
صفحه عنوان
صفحه رعايت شئون فرهنگی
پیشگفتار
صفحه های فهرست مطالب
صفحه های فهرست شکلها و جدولها
چکیده
معرفی محل کار آموزی ۲
معرفی بستره کار آموزی + معرفی موضوع کارآموزی
متن اصلی
نتیجه گیری
خلاصه
پیشنهادات و انتقادات
و و و و و و و و و و و و و هو
صفحه 25:
Cam
۳
وی روی علر
صفحه 26:
گزارش پروژه پایان دوره کارشناسی . رساله دوره
کارشناسی ارشد و دانشنامه ( تز) دوره دکترا :
در برخی از رشته های علمی - فنی به ویژه رشته های مهندسی درسی بنام <<
پروژه >> وجود دارد که بعنوان پروژه ( رساله ) پایان دوره در سطح
کارشناسی ( ویا کارشناسی ارشد ) شناخته می شود . دانشجوی دوره دکترا
هم طبعا بايد دانشنامه یا تز بنویسد که گزارش چند سال مطالعه و پژوهیدن
است .
صفحه 27:
ابداء وساصار / oss
دور ه كاري 10 و
des کار sae NS
i 90199 Ally
صفحه 28:
و و و و و و و و و و و و و و و و و و و و و و
جلد مطالب صفحه عنوان روی جلد نیز نوشته می شود )
صفحه عنوان
صفحه رعایت شئون فرهنگی
پیشگفتار
تقدیم نامه (می تواند در پیشگفتار درج شود )
سپاس نامه (می تواند در پیشگفتار درج شود )
صفحه های فهرست مطالب
صفحه های فهرست شکلها و جدولها
ابى كراف ( يك يا دو ونه 4
جكيده
بخشهای متن اصلی (با شروع از بخش مقدمه )
خلاصه هر فصل مستقل در انتهای همان فصل و ترجیحا به فارسی و انگلیسی
نتیجه گیری (ترجیحا به فارسی و انگلیسی )
خلاصه کل مطلب ( ترجیحا به فارسی و انگلیسی )
پیشنهادات : محورهای مطالعه و گسترش بیشتر ( ترجیحا به فارسی و انگلیسی )
پیوستها
فهرست منابع
چکیده (به انگلیسی )
صفحه عنوان (به انگلیسی )
صفحه سفید
در رساله کارشناسی ارشد و دانشنامه دکترا برگ تایید هم باید وجد داشته باشد که معمولا قبل از
پیشگفتار درج می شود .
صفحه 29:
a ن پروژه
ره عنوان پروژ:
0/99 رسای پروژه دوره كارشناسي
...در رشته .... گرایش
: ارائه شده يه
عنوان گروه آموزشي
عنوان دانشکده
عنوان دانشگاه
استاد راهنما
نام استاد راهنما
نام داشجو
صفحه 30:
04 4
عنوان بروزه
دوده
don J ly ی پروژه دوره کارشناسي
.....,در رشته .... گرایش
ws
ارائه شده يه :
عنوان گروه آموزشي
عنوان دانشکده
عنوان دانشگاه
استاد راهتما
نام استاد راهنما
نام داشجو
صفحه 31:
= تم عوان ev
preven revert a
موه :لیم
oe y
— Sb posn
)> ( <بقصخ ۶ >
4 0 وی ۴« 0
Aa part اجره سل Por he deur oP
سیب ماو
صفحه 32:
(fs ve علر و توا رسا 0 اماق نامر
bik» 1 7301999401
رز يم ىرود د ياس مرح a
JSF
صفحه 33:
عنوان پاین نامه
:صورت الف
: يايان نامه ارائه شده به
عنوان گروه آموزشي
عنوان دانشکده
عنوان دانشگاه
صفحه 34:
عنوان پایان نامه
---5
نام دانشجو
پایان نامه براي دریافت
درجه
در رشته
عنوان دانشگاه
عنوان دانشکده
عنوان گروه آموزشي
تاريخ
صفحه 35:
صفحه 36:
; WT 220
در گزارش آزمایشگاه داده ها . روشها و يافته هاى آزما يشكاهى درج
می شوند و البته با کتابچه راهنمای آزمايش فرق دارد .این گزارش در
واقع سند انجام کار آزمایشگاهی است بنابراین باید دقیق . صریح .
روان و ساختمند باشد . برای تامین ساختمندی این گزارش باید اجزاء
آن بر اساس یک روال منطقی در پی هم آورده شوند .
صفحه 37:
; PL SIZ Sid ob
شماره آزمایش - شما ره قسمت
تاريخ و ساعت
محل ( نام آزمايشكاه )
دستكاههاى مورد استفاده
جارجوب نظرى آزمايش به اجمال
داده ها : در شکل جدولی
روش های بکار رفته در انجام آزمایش
شرح دیده ها
جدولها و نمودارهای خواسته شده
نتیجه گیری به کمک عباراتی کوتاه و دقیق
پاسخ به پرسشها
پیوستها در صورت ( وجود )
نام و نام خانوادگی آزمایش کننده
امضاء
صفحه 38:
فرم گزارش آزمایشگاه
شماره آزمایش :
صفحه 39:
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
فرم گزارش آزمایشگاه (ادامه )