صفحه 1:
دقتر معمارى: معمارى موج نو
مكان: ايران» تهرانء دماوند. مشا
سريرست معماران: ليدا الماسيان. شاهين حیدری
معماران همكار: مريم امان بور
اعضاى تيم: شيدا قطبی. سهیلا زاهدی ایلناز عشایری الناز شکروی. فاطمه
هنربخش
طراح سازه: يعقوب عابديور
کارفرما؛ خصوصی
تاریخ طراحی: ۱۳۸۷
تاریخ ساخت: ۱۳۹۴-۱۳۹۵
صفحه 2:
ال 1۳
ای طیف وسیعی می باشد.
صفحه 3:
FS OOO TBO PN Sere aru ee eC TEES
و... اشاره كرد. همجنين توجه به مكان هابى كه از نظر آب و هوايى با يكديكر تفاوت
و سقف ويلا از اهميت زيادى برخوردارند
وجود اشکال های هندسی مختلف و حتی به هم رب
.معماری به حساب می آید که به زیباتر شدن ویلا کمک
صفحه 4:
۶ arts] SV pr eee J ey oa as Bes) ie een Be
٠ جشن تولد و... جز اين اهداف به حساب هى آيدٍ
كسانى است كه قصد دارند ويلاى خود را به اشخاصى
صفحه 5:
=
محوطه بیرونی ویلا در شهر مشاء می تواند به
صورت سبک های کلاسیک. سنتی. مدرنء
چوبی و... باشد. ساخت انواع راه پله ها به
صورت مورب و یا دو طرفه. ایجاد ستون های
سنگی بسیار بلند با طراحی های متنوع و
قدیمی» ایجاد سنگ فرش های بسیار زیبا در
حياط ويلاء قرار دادن گلدان های زیبا و
رنگارنگ در حیاط ساخت انواع آبنما و
استخر در ble کاشت انواع درختان میوه در
سراسر محوطه ویلاء ایجاد آبشار و... جز
طراحی های خارجی در ساخت ویلا به حساب
asl ges
صفحه 6:
ویلای مشا طراحی گروه معماری موج و به شیوه ای طراحی شده که
بهترین بهره مندی را از سایت خود در دامنه کوه های اطراف تهران و
دشت مشا دارد. خانه متشکل از سه باکس است که هر کدام در زاویه ای
.مختلف براى جشم اندازهاى متفاوت قرار گرفته است
صفحه 7:
ى معماران هدف اصلى » تلاش براى ايجاد يك حس
پا
: از زبان معمار
گره خوردن ذات بشر با طبیعت. موضوعی غیر قابل انکار است. بنابراین مکان اين پروژه
.محدوده ی مشا در شمال تهران در دامنه های رشته کوه البرز در نظر گرفته شد
صفحه 8:
تیم معماری در مطالعات اولیه خود به بررسی تیپولوژی ویلاهای منطقه پرداخته
eS Teer Bb heer er Saree 1
7
TES Tea) 020
anys ا Prue
Gage طراحى يلان خانه
.مشا و فرم آن اين نقص برطرف شده ست
صفحه 9:
=
یکپارچگی درون و برون. احساس لذت. تعلیق, آزادی و آرامش در
فضای درون و بیرون با از اهداف تیم معماری خانه مشا بوده است.
.آنها به دنبال أز بين بردن مرزهاى بين درون و بيرون خانه بودند
محافظت از فضاى سبز و احترام به طبيعت در طراحی اين بنا لحاظ
.شده است. چشم انداز اين ساختمان به سمت طبیعت است
هر کدام از این سه مکعب کاربریهای متفاوتی دارند. بخش زندگی.
ورزش, تفریح, معاشرت. استراحت. هر کدام در میان این مکعبها
اسه وو Kast سكف مسف
صفحه 10:
شکل در نظر گرفته شده برای این پروژه یک حجم
عرضی با جهت گیری از دامنه به سمت دشت مشا
بود. در نتیجه اين سه جعبه ی طراحی شده (معلق) با
«چرخش مشخص نسبت به یکدیگر شکل گرفتند
کاربری ها از سطح بالاتر به پایین تر به ترتیب توزیع
.شده اند
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
برای حفظ خلوص فرم بناه ساختمان با یک پوسته ی
سفید منفرد پوشیده شد که باعث شد حجم پنا در دامنه
ى كوه متمایز و درخشان به نظر برسد و همچنین متمایز
ء با ساختمان های مجاور باشد
صفحه 14:
صفحه 15:
ويلاى مشا نمونه جالبى از بازى
پا احجام ساده است. این بنا
[۱ On tes
شكل در راستاى طولى سايت و
صفحه 16:
یک محور استوانهای مایل در محل تقاطع باکس
های مکمبی قرار گرفته است که پلهها را
میپوشاند و قضای خالیایجاد میکند و یک وید
را شامل مى شود كه به خاطر موقعية
ere coms
دیدی
بن اعضاى
خانواده را سبب شده است
این نوع طراحی به همه تیازهای پروژه با
ساختاری نو پاسخ داده است
صفحه 17:
برای داشتن یک چشم انداز بینهایت و بهره گیری از منظر کوهستان : وجوهی
از جعبه ها که رو به دشت هستند. دارای پنجره های سراسری تمام قد با
دیدهای پانارومایی می باشند و تصویر پانورامای مقابل را در سه فریم متفاوت و
. در سه طبقه تقسیم شده
در این پروژه پنجره ها نقشی بیش از بازشو یا عنصر ساختاری دارند.انها
تابلوهای زنده(ینامیکاای هستند که فعالیهای زندگی را در مجاورت آنها
.شکل دادیم آن ها ماتند یک پرده ی شفاف بين درون و بیرون هستند
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
0ك
انا
صفحه 22:
نضاهای داخلی :شامل دو اتاق خواب بزرگ. یک استخر سرپوشيده و سوتا
.با استفاده از الوارهای چوب در معماری داخلی است.
صفحه 23:
صفحه 24:
۳
صفحه 25:
صفحه 26:
سایت پلان پروژه ویلا
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30:
معيارهاى داورى جايزه معمار
معيارهاى عمومى زير در داورى تمامى يروزهها مدنظر قرار خواهند
گرفت:
خلاقیت و نواوری در طراحی و نواوری در کاربرد مصالح و فناوری
Vv
رت سای رنه ار له مد سرا ENE Cees
ی 00 | 01 57 ضوابظ و me Eee
رویههای قانونی (بهویژه در شهرها), دشواریهای فنی و...
ا ا ا ا ل ا كك
3 1 dle) clos, wine nem ee ene
صفحه 31:
نقد هاى شده درمورد ويلاى مشا
فرانسیسکو مانگادو من شخصاً به اين نوع معماری علاقه ای ندارم بیشتر به انواع دیگر,یعنی معماری
های فضامحور علاقه مندم.اين پروژه حجمی و پلاستیک ببیانگر و البته خوش فرم است و ادعا می کند
به خاطر سه زاویه دید اين چرخش را داشته که البته من همواره به چنین ادعاهایی مشکوکم؛ انگار می
خواسته این حجم را ایجاد کند.بعد به این توجیه متوسل شود.من همواره به معماری معتقد هستم که با
سایت و زمینه اش ارتباط برقرار کند.فکر می کنم زمینه همواره عنصری فعال است و درهیچ حالتی
مشکل یا امر زائدی نیست. مشکل دیگر اين پروژه اين است كه به رغم انكه دياكرامش به دليل آبستره
بودن بسيار جذاب است . ولی وقتی به معمارى مى رسد جندان راه حل معمارانه أى در خود نمى يرورد.
.به عبارت ديكرء بعد از بحث سه پرسپکتیو .پروژه به اتمام مى رسد و لایه دیگری برای بررسی ندارد
صفحه 32:
ام طهرانجى:_جدا از بحث مقياس كه در اين
يروزه با منطق فرمى و فضايى آن مطابقت
ندارد.شايد بهتر بود يروزه به وسيله ديوارها يا
قاب هاى بتنى طراحى شود كه منطق جعبه اى
» در طراحى سازه هم باز توليد مى شد. در
طراحى اين يروزه به طور مشخص دو ستونى كه
به طور صحيح حل نشده اند نشان دهنده اين
ضعف هستند.به لحاظ dk احساس مى كنم
اشكالاتى وجود دارد و يلان با حجم بيرونى در
تناقض است.در هر حال » پروژه با جسارتی است
و کیفیت معماری و پلاستیک بیرونی خوبی دارد
صفحه 33:
=
عليرضا تغابنىئ: _جدا از اينكه به نحوه توسعه طرح در فضای داخلی نقد
دارم. اما زبان طراحی پروژه را با هدفی که طراح برای آن در نظر گرفته
همخوان می دانم. پروژه به دنبال ایجاد یک مرکز ثقل بصری در چشم
انداز است. این پروژه از نوع پروژه هایی است که به چشم انداز معنای
جدیدی می بخشد نه از آن دسته که خود جزئی از چشم ان شود.
به نظر من ۰
ایدئولوژیک در نقد مى شويم. از طرف ديكر » بايد در نظر بككيريم كه
وقنى يروزه اى فضاى خالى اى را كه مى تواند در داخل خود به صورت
وید داشته باشد به حداره منتقل می کند.احتمالا فضای داخلی کیفیت
کمتری پیدا می کند اما فضاهای بینابینی با کیفیت بالایی ایجاد می شود
كه اين فضاها عموماً در تقابل با شهر قرار می گيرند. مثلا در این پروژه
انواع مختلفى از تراس ها را ميبينيم كه مخاطب با حضور در آنها نوع
متقاوتق أذ محصوزيت :زا تحربه عى كتد و كيقيت فضا امنتضر به
است هر دو ديدكاه را
تفردی اب وتودمی آوزد
صفحه 34:
ویلای صفادشت
رتبه اول حایزه معمار ۱۳۹۵
صفحه 35:
حیاطخانه فلاحتیان
رتبه دوم حایزه معمار ۱۳۹۵
صفحه 36:
ویلای مشا
رتبه سوم حایزه معمار ۱۳۹۵