ویژگی های دوران نوجوانی
اسلاید 1: ويژگيهاي متربي (دوران نوجواني)تغييرات جسميبلوغ ويژگيهاي عاطفي ويژگيهاي ذهني ويژگيهاي اجتماعي تمايلات جنسي
اسلاید 2: ويژگيهاي عاطفيعدم تعادل و بيثباتي عاطفي : زودرنجي، عدم كنترل خشم كه به گريه كردن يا افسردگي و غمگيني و عزلت متوسل ميشود. عدم كنترل هيجانها و بروز آنها. خواهشهاي متضاد: كنجكاوي و بياعتنايي، علاقه به تنهايي با وجود دوست متعدد، عقل گرايي و حسگرايي شديد، نبايد تظاهرات رفتاري او را اموري هميشگي قلمداد كرد. درونگرايي و تنهايي به دليل غلبه احساسات نامطبوع. بايد فرصت خلوت و تنهايي تحت نظارت داده شود. (فرصت مناسبي براي تفكر و انديشه) تخيلگرايي كه دريچهاي براي رهايي از مشكلات و پناه بردن به عالم ارام خيالات و رؤياها. اگر افراط شود به بيماري ميتوماني و دروغپردازي افسانهگرايانه تبديل ميشود در اين موارد نبايد به او برچسب دروغگويي و ... زد بلكه بايد به طور غير مستقيم خيالي بودن افكار را او را به او بفهمانيم. (احتياط در مورد قضاوتهاي آنها)استفاده از قوه تخيلگرايي براي خلاقيتهاي هنري، ذوقي، علمي
اسلاید 3: احساس ناكامي و تمام شدن همه چيز، بدليل ناسازگاري خواستههاي نامحدود با تواناييهاي محدود. در اين موارد نبايد فوراً به كمك او رفت و ابتكار عمل را در دست بگيريم. بلكه بايد خودش را راه بياندازيم. ماجراجويي تمايل به مسافرت به مناطق عجيب وصعب العبور (برنامه سفرهاي علمي و متنوع و كتابهاي اكتشافي و حوادث ماجراجويانه) سن 12 ـ 15 سال بسياري از ناهنجاريهاي اجتماعي جوانان و نوجوانان به ويژه در مناطق شهري ناشي از عدم ارضاء صحيح اين حس مي باشد. با عبور از سن 15 سالگي اين روحيه تعديل شده و به شعر و احساسات رمانتيك روي ميآورد. احساسات فداكارانه و مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم و حق شكل ميگيرد. احساسات كمالجويانه در وي بروز ميكند و آمادگي زيادي براي پذيرش فضيلتهاي انساني، ارزشهاي اخلاقي و معنوي دارد.
اسلاید 4: آرمانگرايي عدم تحمل شنيدن انتقاد و سرزنش درحالي كه بسيار انتقادگر است . (اختلاف با والدين)نياز به جلب توجه همسالان و مورد تأييد آنها قرار گرفتن و افزايش دوستان همجنس. توجه بيش از حد به ظاهر و لباس و صرف مدت زيادي در مقابل آينه.نگراني نسبت به آينده (شغلي، جنسي، اخلاقي و...) كه موجب اضطراب و پريشاني ميشود. سركش، عصيانگر و مرزشكن و سنتشكن شده و از والدين تبعيت نميكند. دوره انتقال از اخلاق ديگرپيرو به اخلاق خود پيرو. دانش آموز آرام و سربزير پيشين به فردي جسور، متمرد و مهاجم تبديل شده است.
اسلاید 5: دوستيهاي نوجواندوستي با نوجوانان همجنس و همسن كه با هدايا و احساسات خالصانه به اوج ميرسد و ترجيح ميدهد كه انحصاري باشد. دوستي با افراد كم سن كه مبتني بر حمايت نوجوان از اوست. احتمال انحرافات جنسي زياد است.دوستي با افراد مسنتر كه داراي جاذبههاي اجتماعي خاص هستند. دوستي با جنس مخالف
اسلاید 6: علل دوستيهاي افراطي (12 ـ 18 سالگي) مجرد بودن فرد بزرگتر (عدم پختگي و ارضاء نيازهاي رواني)كمبود و خلأ عاطفي و تجارب عاطفي آزاردهنده احساسات شديد دوران بلوغ و غلبه عواطف بر عقلمحيطهاي شبانهروزي به دليل قطع رابطه باخانواده وارتباط تنگاتنگ با ديگران شخصيت زدگي دراثر تحقيرها، سرزنشها و انتقادهاي شديدتوجه بيش از حد به نوجوان به دليل جذابيت ظاهري و شخصيتي
اسلاید 7: روش برخورد با دوستيهاي افراطيپاك و منزه نگهداشتن دوست بزرگتر و حفظ خود از آلودگي ازدواج دوست بزرگتر و ازدواج نوجوان اگر دختر است.تعادل بخشي در توجه مربيان به متربيان كه فقدان آن موجب حسادت، حساسيت، زودرنجي و ... ميشود. جايگزيني با برنامههاي جمعي هنري، علمي و اعطاي مسؤوليت اجتماعيتحديد و كنترل روابط از طريق دوست بزرگتر يا تغييرات محيطي برنامههاي ورزشي و تربيت بدني جهت انتقال انرژيهاي متراكم بدني
اسلاید 8: نياز به تعلق به گروهنوجوان به جهت هراس از تنهايي و نياز به کسب تأييد همسالان، نيازمند تعلق به يک گروه اجتماعي است. پذيرش توسط گروه مورد نظر يکي از شاخصهاي موفقيت اوست و عدم پذيرش فوق موجب تزلزل، عدم کفايت و بياعتمادي به خود و سرخوردگي و توجه به گروههاي ناسالم اجتماعي ميشود .براي ارضاء اين حس، نوجوان به مهارتهايي چون گونگي برقراري روابط اجتماعي ، مهارت شناخت روحيات ديگران و ... نياز دارد.تشکيل گروههاي مناسب از افراد ساام تحت نظر مربيان و ناظران امين بهترين راه ارضاء اين حس است.
اسلاید 9: نياز به ا ستقلال نسبينوجوان خواهان نوعي استقلال از خانواده و عدم وابستگي به اطرافيان است. براي تجربه موفق نوجوان در کسب استقلال نسبي بايد:والدين فرزندان را زياد به خود وابسته و متکي ننمايند که اين فرايند جداسازي به سهولت انجام پذيرد. جامعه و اطرافيان نوجوان در بيرون از خانواده با پذيرش استقلال نسبي او به ارضاء اين حس کمک ميکنند ميتوان با اعطاي مسؤوليتهاي نسبتاً سنگين به نوجوان او را در اثبات رسيدن به اين حس کمک کرد.
اسلاید 10: نياز به اشتغالات فکري و عملي مناسبوجود خصوصيت درونگرايي در نوجوان ما را ملزم ميکند براي جلوگيري از درونگرايي افراطي که موجب اوتيسم يا در خود فرورفتگي عاطفي ميشود راهکاري داشته باشيم. ايجاد مشغوليتهايي براي نوجوانان که آنها را از خود رها نموده و انرژيهاي آنها را دربرخي امور آزاد نمايد بهترين کار براي جلوگيري از اين امر است. اشتغالات فکري و عملي مثل برنامههاي هنري، ورزشي و فعاليتهاي فوق برنامه (نشريه) بسيار مؤثر است.
اسلاید 11: تمايلات و مسائل جنسي
اسلاید 12: علل و زمينههاي خودارضاييکنجکاوي هدايت نشده و توجه او به اندامهاي تناسلي و لمس و بازي با اين اندامها که موجب نوعي لذت ميشود. ناآگاهي نوجوان از مضرات و خطرات اين عمل و ادامه تجربه اولين لذت جنسي ازاين طريق سهل و فوري. انزوا و گوشهگيري که موجب عدم بهرهگيري از اشتغالات اجتماعي، تضعيف روحيه و اراده نوجوان و وجود يک حصار و حاشيه امن براي اين کار است. عدم رعايت موازين اخلاقي درارتباطات جنسي والدين و ارتباطات جسمي با فرزندان از جنس مخالف. دوستيهاي آلوده ومشکوک ونجواهايي که غالباً درمسائل جنسي است
اسلاید 13: بيماري طولاني و ماندن بيش از حد در بستر که نياز به مشغوليات داردفقدان احساس شخصيت و کرامت و عزت نفس و احساس حقارت و ضعف از طريق مسخره شدن و تحقير. بلوغ زودرس و نابهنگام که نوجوان را زودتر در معرض ارضاء غريزه جنسي قرار ميدهد.عوامل محرک فرهنگي: عکسها، ماهوارهها، مجلات و .... بيماريهاي انگلي و حساسيتهاي پوستي و مواردي که موجب ايجاد خارش در بدن ميشود. لباسهاي نامناسبنتبيه بدني و کمبود محبت
اسلاید 14: روشهاي پيشگيري ازابتلا به خودارضاييآموزش والدين، روابط گرم با نوجوان، حفاظ امور زناشويي و گفتگوهاي ثمربخش با نوجوانان. آموزش مربيان به چگونگي برخورد با مسائل جنسيآموزش کافي به نوجوانان احترام و تکريم شخصيت نوجوانان (مشورت کردن، مسؤوليت دادن، آزادي نسبي و معقول به او دادن)ايجاد زمينه کار و فعاليت و اشتغال
اسلاید 15: بستر خواب دو نوجوان بايد جدا باشد و خيلي گرم و نرم نباشد.آسيبزدايي محيط از عوامل تحريکآميز جنسيتغذيه صحيح، از غذاهاي سنگين، ديرهضم، گرم و آبکي و محرک درشبها استفاده نشود. عدم تکرارغذاهاي حاره ومحرکپرکردن اوقات فراغت، به کار گرفتن دستها، انديشه و انرژيتنظيم خواب (هنگامي که کاملاً خستهاند به رختخواب بروند و هواي اتاق زياد گرم نباشد و هواي آزاد رفت و آمد کند)
اسلاید 16: نکاتي در مورد خودارضايي پسران شروع خودارضايي بيشتر در سنين 12 تا 14 سالگي صورت ميگيرد. مدت اعتياد به اين عمل 3 تا 8 سال است. افرادي که توانستهاند اين عمل را ترک کنند اواخر دبيرستان بودهاند. بيشترين نحوه ابتلا از طريق دوستان منحرف و نگاه به نامحرم بوده است. 30 درصد از افراد مذکور دچار افت تحصيلي شدهاند. 60 درصد اين افراد معتقدند که اراده ترک اين کار را ندارند.
اسلاید 17: غفلتها و مشکلات نوجوان امروزي غفلت از معنويات اصيل بحران هويت (عدم شناخت نقش و هدف خود در عالم هستي)غفلت از دشمنان و طاغوتهاي زمانه غفلت از مرگ و موقتي بودن دنيا الگوهاي نامناسب و نادرستخودباختگي در برابر فرهنگ بيگانه اختلاط بيش از حد زن و مرد و دختر و پسر جدايي نسل جديد از ريشه اسلامي و ايراني خويش احساس بيپناهي و پوچگرايي عدم باور جوانان توسط متصديان مذهبي
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.