معماری و عمرانعلوم مهندسیجغرافیا و نجوم

پاورپوینت بررسی معماری اقلیم گرم و مرطوب

تعداد اسلايدهاي پاورپوينت: 58 اسلايد در این پاورپوینت از اقلیم گرم و مرطوب و تأثیر آن بر معماری سخن رانده شده است. این منطقه اقلیمی در امتداد یک نوار ساحلی باریک و نسبتاً طولانی است که بیش از دو هزارکیلو متر طول آن می باشد و از مصب اروند رود در جنوب غربی استان خوزستان شروع شده و به خلیج گواتر در جنوب شرقی استان سیستان وبلوچستان ختم می شود. از لحاظ اقلیمی ،این سواحل جزو نواحی گرم و مرطوب محسوب می شود . تابستان ها نسبتاً طولانی و زمستان ها فقط در دو ماه دی و بهمن هوا تا حدی سرد است. این کناره به سبب آنکه در مجاورت دریا می باشد، رطوبت هوا بسیار زیاد است ولی به علت کمی بارندگی ،فاقد پوشش نباتی می باشد و به جز نخلستان ها وکشتزارهای محدود اهالی، منطقه به طور کلی لم یزرع و بی آب و علف است . طراحی اقلیمی،روشی است برای کاهش همه جانبه هزینه انرژی یک ساختمان. ساختمانهایی که بر طبق اصول طراحی اقلیمی ساخته شده اند، ضرورت گرمایش و سرمایش مکانیکی را به حداقل کاهش میدهند و در عوض از انرژی طبیعی موجود در اطراف ساختمان استفاده میکنند. در کنار این امور بهره گیری از الگوهای ارزشمند معماری سنتی ایرانی نیز بسیار حایز اهمیت و راهگشاست. موارد ذکر شده به عنوان عناصر ویا ترفند های اقلیمی خانه سنتی ایرانی تنها نمونه کوچکی از تهمیدات مورد استفاده توسط گذشتگان است. خصوصیات کلی بنا در اقلیم گرم و مرطوب : ساختمان ها به صورت حیاط مرکزی ونیمه درون گرا حداکثر استفاده از سایه وکوران هوا ارتفاع اتاق ها زیاد وپنجره ها بلند وکشیده ایوان ها وسیع و مرتفع عدم وجود زیر زمین در مناطق نزدیک به ساحل طاق ها غالبا مسطح وجود شوادان و شبستان در مناطق دور از ساحل استفاده از بادگیرها

farzad_sait

صفحه 1:
نام و نام خانوادگی : حمیده حیدری شیما پژوهنده بهشاد یوسفی واقف ليلا ايرانيور مريم ايزدى استاد راهنما: جناب آقای دکتر طبرسا

صفحه 2:
وضعیت هوا ‎My Ae ۳ EN‏ دما رطوبت. فشار. ابرناکی. تلبش و باد است درزندگی روزلنه تثیر دارد؛ ملی عاملی که مهم تر است حاکمیت یکی از لین عوامل است که وضع هوا را مشخص می کند. به طور کلی کشور ایران تحت تأثیر دو عامل قرار دارد: *#*عوامل محلی *#عوامل بیرونی

صفحه 3:
به عواملی گفته می شود که در کشور ایران موجود و خاص جغرافيايى اين کشور است 3 از سالى به سال ديكر تغيير نمى كند. مانند عرض جغرافیایی هر مکان. ضخامت جو در هر ‎ol‏ زاویه تابش خورشید و يا پوشش سطحی زمین.

صفحه 4:
. مقدار تابش : در هر مکان بستگی به عرض جغرافیلیی و جهت ناهمواری ها دارد. هر چقدر از جنوب لیران به طرف شمال ابران مدنظر باشد. زاهیه تابش کمتر و ملیل تر ولی مدت تابش بیشتر می شود. موضوع مهم دیگر مربوط به مدت تلبش است که در لين رابطه می توان گفت: مدت تلبش در هر منطقه‌با عرض جغراقبلیی منظقهژابطه مستقیم/ دارد. مثلاً در تابستان و اواخر بهار و یا اولیل فصل پائیز از نظر مدت زمان انریی رسیده‌به سطح زمین . بیشترین مقدار راحی توانیم داشته باشیم. هل

صفحه 5:
به دو صورت عمل مي کنند: الف) به هورف سد ‎L‏ موانع, مانند رشته و کوه البرز و زاگرس, عن ب با افزايش ارتفاع, باعث تغییرات در ميزان دما م و فشار مي شوند.

صفحه 6:
۴ پوشش گیاهی ار ۳ 5 21:۶ کمتر: دایند و زودتر گرم می شهند و زود گرمای اضلفی را : محیط پس می دهند و پا درختان و با مناطق جنگلی شمال ایران‌به دلیل تبخیر و ری رب ۳ - کر از منا ی الط اه ود آهستند, درخت زیاد است یعنی گرمای بیشتر باعث تبخیر می شود و هوا را خنک تر

صفحه 7:
عوامل بیرونی . عبارتند از آنهلیی که در کشور ایران جود ندارند و از بیرون وارد ایران شده و اقلیم ایران را کنترل می کنند. مانند فرابا سیبری. بادهای غربی گرمای صحرای عربستان و سیکلون های مدیترانه ای عيره...

صفحه 8:

صفحه 9:
از لحاظ اقلیسی .این سواحل جزو نواحی گرم و مرطوب محسوب عی شود . تابستان ها نسبتا طولانی و زمستان ها فقط در دو ماه دی و بهمن هوا تا حدی سرد است. لین کناره‌به سبب آنکه در مجاورت دریا می باشد. رطوبت هوا بسیار زیاد است ولی به علت کمی بارندگی .فلقد پوشش نبلتی می باشد وبه جز تخلستان ها وکشتزارهای محدود اهللی» منطقه به طور کلی لم بزرع و بی آب و علف است .

صفحه 10:
re eee ee = —— \- میزان ریزش باران سالیانه ‎Tae.‏ »اغلب ارتدكى در فصول 7 5 حخضوصاً زمستان '- رطوبت هوا بسيار زياد در تمام فصول سال ۳- هوا بسیار گرم و مرطوب در تابستان و معتدل در زمستان اختلاف کم درجه حرارت بین شب و روز شوربودن اب هاى ع هيدي در اکثر مناطق يوشش بسيار كم كياهى ۱ تابش تقريباً عمودى آفتاب در فصول بهاروتابستان

صفحه 11:
مبلنی معماری سنتی ایرلنی عبارت از اصول و ارزش هلیی است که گذشتکان لین سرزمین در معماری بناهای لن زمانبه کاررحی بردند که اولا ریشه در اعتقادات و باور های معنوی داشته. ثانیا بدون انقطاع تاریخی در لثر ممارست و نوگرلیی ایرانیان در تماس باساير تمدن ها برپلیه جهان بینی اسلامی -ایرلنی و در بستر فرهنگ وبا پوبایی و تکامل دائمی هدایتگر پدید آورندگان آثار برجسته معماری بوده و ثالثاحی توانبه عنوان اصولی ثلبت از آنهابه عنوان الگو برای معماری امروز ایران بهره برد. در معماری سنتی اپران معمار نهلیت هنر خود را در لين نمی دانست که اثری متبلین.با طبیعت بسازد. بلکه درلین می دانست که آسیبی‌به طبیعت نرساند. که وجه تشلبه با اصول معماری ۳۲ ۲

صفحه 12:
اصول طراحی اقلیمی طراخی اقلیمی.روشی است برای کافش همه جانبه هزینه اتریی یک ساختمان. ساختمانهایی که بر طبق اصول طراحی اقلیمی ساخته شده لند. ضرورت گرمایش و سرمایش مکانیکی رابه حدلقل کاهش میدهند و در عوض از انریٍی طبیعی موجود در اطراف ساختمان استفاده میکنند. در کنار لین امور بهره گیری از الگوهای ارزشمند معماری سنتی ابرلنی نیز بسیار حلیز اهمیت و راهگشاست. موارد ذکر شده به عنوان عناصر هیا ترفند های اقلیمی خلنه سنتی ابرلنی تنها نمهنه کوچکی از تهمیدات مورد استفاده توسط گذشتگان است.

صفحه 13:

صفحه 14:
& a) 3 قسمتی از بافت بندر بوشهر ALU esi ‏ل ل‎

صفحه 15:
ساختمانهای نیمه درونگرا

صفحه 16:
بافت نیمه متراکم

صفحه 17:

صفحه 18:
ا ۳ در لین اقلیم پلان و فرم های بسته و متراکم مناسبترند فرم کالبدی ساختمان ها مشلبه بناهاقمناطق کوبری و گاه مناطق معتدل و مرطوب است. چهت کاهش سطح بام مورد تابش از ساختمانهای چند طبقه با دیوارهای بلند و دست اندازهایی در بام استفاده می شود.ساختمان ها در بین ۱۵درجه به سمت غرب و ۱۵ درجه به سمت شرق عمستا شمللی و جنوبی و روبه دریا مستقر می شهند تا به كك کوران: ۵و۱ رطوبت ( کاقش دهلل؟

صفحه 19:
درونگرلیی را یکی از خصوصیات اصلی فرهنگ و معماری ایرلنی می شمارند. بنادر بوشهرو لنگه.به عنوان شهرهای مهم گرم و مرطوب . درون گرلیی راحی توان در شکل گیری زندگی حول میانسرا به وضوح دید. اما نکته حائز اهمیت این است که معمار این شهرها در کنار رعایت سلسله مرلتب درون گرلیی.به جای پرداختن صرف‌به لین مفهوم.به تلفیق هنرمندلنه,زیبا و یگلنه ای از درونگرلیی و برونگرلیی رسیده و مفهوم زندگی را در بعد دیگری نیز جست وجو کرده است. در واقع بافت بومی لین دو شهر را می توان حلقه ای واسط بین لین دو گونه معماری دانست.بدنه های شهری با اندکی پرسه در کوچه های باریک و بلند. عناصر برجسته بافت نظیر شناشیل ها.ایوان هاء سایبان های کر کره ای.بازشوهاء هلالی هاء معجر ها و رف های رنگی و...افسونگرایانه خود نملیی می کنند و همه و همه بر نگاه برونگرایلنه شهروندان تاکید می ورزند. طراحی بدنه های شهری که در دیگر نقاط ایران به ندرت مشاهده می شود در بافت مناطق گرم و مرطوب‌به زیباترین وکاربردی ترین شکل خود در معماری همسازبا اقلیم نمایان شده است.

صفحه 20:
مهمترین موضوعی که مردم لین ناحیه‌با آن مواجه هستند. گرمای و رطوبت هو شنت بکه معمار توانسته‌با تغییرات خاصی که در تیپولوی خلنه ها بوجود آوردهاست اثرات ن را کم کند. اکثر بناها در نواحی با لین نوع آب و هوادارای فرم ‎cle‏ مکعبی و یک شکل می باشد . در بندر لنگه جهت قرارکیری ابنیه بیشتر بین جنوب شرقی- شمال غربي تا جنوب غربی< شمال شرقی با توجه به موقعیت لن نسبت به دربا و بهره گيري از باد متّاسب دریامبه خشکی و بالعکس متغیر است لما در بلفت قدیم بندر بوشهر ببا نوچه‌به اینکه لین بندر بصورت شبه جزیره است ساختمان ها نسبت به دریا چرخیده لند متا بتوانند حداکثر باد ساحلي را جذب کنند, در/جاهایی که ساختمان رو جه غرب واقع شده معمار توانای بوشهري ببا استتفاده ااز ایوان. شناشیر و پرده های کرکره های چوبی از نفوذ نور شدید خورشیدبه داخل فضا جلوگیری کرده است.

صفحه 21:

صفحه 22:
ت قدیم بوشهر. ساختار معماری ارزشمندی از دور افشاربه در سواحل خلیج فارس. که به دلیل ویژگیهای منحصربه فرد ّن در ساختار شهری ومعماری و همچنین استقرار کنسولگریهای اروپایی در دوره قاجار از نظر تاريخى .معمارى و شهرسازى بسيار ارزشمند است. ا بوشهر قدیم شهری ساحلی و واجد ویژگی های فوق . العاده معماری از قبیل: کوچه های باریک . ساختمان ۳ انا بلند . بالکن های پیش آمده در گذرهاء فرم های خوا وروشن » جهت گیری واحدهای مسکونیبه طرف = باشد.

صفحه 23:
ارتفاع هماهنگ بناهاء تکرار بازشوهای مشلبه و زمينه سفيدنماهاى بندر. سيماى بى نظير اين ث که‌با پرونگرلیی آقلیمی و درونگرلیی فرهن بامللق که با آنها در ارتباط بوده حال و هوایی هندي - آفربقا بارآندکی پرسه در کوچه های باریک و بلند

صفحه 24:

صفحه 25:
بندر لنگه یکی از بنادر زیبای جنوب کشور است که از دوره قاجاریه نام ّن در کتابها دیده ميشود. وبه جهت داشتن لنگرگاه مناسب جزو بنادر معتبرتجاری محسوب میشده است که از دیرباز با بحرین و سواحل عربستان داد و ستد داشته است و جمعیت ن را ده هزار تن تخمین زده لند که ایرلنی وعرب و افریقلیی بوده اند. بندر لنگه. یکی از شهرهای سنتی ایران محسوب میشود و سیمای شهری لین منطقه با معماری ساده. از خلنه های یک تا دوطبقه با نماهای گل اندود و بادگیرهای کوتاه تشکیل شده است. کوچه های آشفته و کم عرض بناها را بطور نامنظمی از یکدیگر جدا ساخته است. بلفت قدیم مشرف به ساحل است و هر چه به سمت خشکی پیش میرویم. بافت 0 گسترده‌تر و آزادتر میشود.

صفحه 26:
معماری بندر لنگه» تحت تأثیر شرلیط اقلیم گرم و مرطوب دارای باز بودن و گستردگی پلان. عدم استفاده از زیرزمین. وجود فضاهای بسته. نیمه باز و باز استفاده از مصالح بوم آورد مانندسنگ. ساروج و گچ. عدم استفاده از زیرزمین بعلت مرجلنی بودن سنكهاى زمين و همجنين بالا بودن آبهاى زيرزمينى . استفاده از رنكهاى روشن درنماسازى. بهره كيرى از ايوان» ايجاد سكو جهت جلوكيرى از نفوذ رطوبت. وجود حياط مركزى بطوریکه کف حیاط پایین تر از کف خلنه است و جهت-گیری ساختمان به صورتیست که حداقل تلبش و حداکثر تهویه را داشته

صفحه 27:
رطوبت بالا از اصليترين ویژگی اقلیمی لین مناطق است. که یکی از مشکلات اساسی در برهم زدن منطقه اسایش میباشد. معمار خلاق بومی جه خوبی توانسته لین عامل راتا حد باللبی.با تمهیدلتی کنترل کند از قبیل تهویه مناسب از طریق تعبیه پنجره های دو طرف بنا بطوریکه پنجره ها در ارتفاع بدن انسان ولقع شده باشد جهت استفاده از کوران بیشتر و جذب حداکثر بادهای ساحلی نا اعماق بنا, بادگیربا ایجاد مکش باد مطلوب را وارد فضای خلنه میکند. جدلیی بنا از زمین. قرار دادن فضاهای اصلی در طبقات بالاء استفاده از سنگ های متخلخل دربابی رطوبت راکنترل می کند.

صفحه 28:

صفحه 29:
امکان دادن به تبخیر سریع رطوبت سطح بدن و مانع شدن از اينکه آنرزی عورشید زوي شاکنین ‎Dil‏ ‏.بگذارد ‏پنجره ها در جهت جریان دائمی .دریا قراردارند

صفحه 30:
قرارگیری پنجره ها در سمت جنوب باعث میشود ساختمان از نسیم دریا بهره مند شود و همچنین بیشترین بادها در طول سال از سمت جنوب و شمال است .

صفحه 31:
iL xs ay 2 1 tie ‏نهنا‎ رولبط انسان و محیط های مختلف از طریق انطباق حرارتیبا آب و هوای محلی باعث شده مردم در مناطق مختلف با آب و هوای متفاوت سازگار شده باشند. در نواحی گرم و مرطوب کشورهای خارجی. تهویه طبیعی از اهمیت وییّه ای برخوردار است. تهویه طبیعی از مهمترین عولمل برای ایجاد اسایش حرارتی میباشد در معماری سنتی اقلیم گرم و مرطوب ابران تههیه طبیعی از طریق ايجاد پنجره های دوطرفه. استفاده از بادگیر در مسیر بادهای منطقه صورت میگیرد.

صفحه 32:
در تابستان نشین خلنه های حاشیه کویر یا حاشیه دریای جنوب. علاوه بر تالار اصلی. در برخی موارد گوشواره ها نیز از جریان هوای بادگیر استفاده می کرده اند. اتاق بادگیر به هر فضلیی در طبقه اول تابستان نشین که از هوای بادگیر استفاده کند گفته می شود. تزیینات لین فضا همچون تزیینات ایوان است. تس ۳۳۹۹۹

صفحه 33:
بادگیربا ایجاد حللت مکش, تهویه مناسب را در فضا ایجاد میکند که باعث کاهش میزان رطوبت در فضا ميشود. از معایب استفاده از این روش وجوداندکی گرد و غبار در فضاست. (باد گیردر بندربوشهر استفاده نشده است)

صفحه 34:

صفحه 35:
\ 5 Roof Ventilation devices (Koch-Nielsen H. 2002, p129)

صفحه 36:
فرارگيري فضاهاي خدماتی درهمکف و فضاهاي زندگی در ۱ ت بالا فضاهایی که در طبقات بالاتر هستند» بدلیل استفاده | " تهویه بهتر, فضاي مطلوبتريی .دارند

صفحه 37:
در لین اقلیم تلبش مستقیم خورشید باعث افزلیش دمای هوا و مختل نمودن آسایش ساکنان شده و همچنین به دلیل خشکی زمينء انعكاس نور توسط زمین باعث بالا رفتن دمای منطقه میشود؛ از اقداملتی که معماری بومی جهت کاهش این مورد بکار گرفته بهره گیری از حیاط مرکزی با طول و عرض کم و ارتفاع بالا جداره جهت سایه اندازی در بيشتر طول روز. جهتگیری بناها پشت به خورشید. کوچه های باریک با ساختمان های بلند در کنار باسایه در تمام طول روز کشیدگی پنجره ها بصورت عمودی, وجود کرکرههای چوبی. شناشیلها. ابوانها و آفتابگیرها بمنظور جلوگیری از نفوذ نورخورشیدبه داخل ساختمان . استفاده از شيشه های رنگی,با قاب چوبی و روشن ساختن نمای بنا بپهره گرفته اند که تجزیه - تحلیل قرار می گیرد.

صفحه 38:
سایه بان و ایوان در بالای پنجره ها طوری تعبیه می شود که از ورود مستقیم نور به داخل قضاها جلوگیری کنند. وجود سم شناشیل با مصالح چهبی باعث تنوع و ۱ ‎Sle‏ ‏ایجاد شرایط مطلوب عبور هوا به داخل کب فضای زند گیست. (شناشیل فقط در بندر بوشهر وجود دارد)

صفحه 39:
تماخض و کارآمد در اطراف ساختمانهای مناطق گرم و مرطوب میباشد که اغلب در امتداد سقف طراحی شده اند. این فضای نیمه بازبرای فعالیت های اصلی در زمانی که محيط محافظت شده راحت تر از فضای داخلی ساختمان است. مورد استفاده قرار میگیرد. از دیکرکارکردهای اصلی ابوان سايه اندازی بر بازشوها می باشد.

صفحه 40:
پیش آمدگی چوبی ساختمان در راستای تیر در جداره داخلی(حیاط) و خارجی(نما) را شناشیل میگویند. این عنصر چوبی از مهمترین عناصرهویتی بلفت قدیم بوشهر میباشد که نقش بسیار مهم اقلیمی در جهت جلوگیری از نفوذ نور خورشید داردو با توجه به اينکه جنس شناشیل از شبکه های چوبی است. ضریب حرارتی کم داشته مانع نفوذ هوا نبوده و وزن پایین لین عنصر بار اضلفی چشمگیری را بر ساختمان وارد نکرده است. لین عنصر که نمونه جالبی از خلاقیت به شمار می رود» در نماهای خارجی از بدنه ساختمان ها بیرون زده است و به منزله فضای نیمه بازی است که سلسله مرلتب ارتباطی فضاهای کاملا خصوصی با فضاهای کاملا عمومی مثل گذرها را به نحو شایسته ای بر قرار می سازد.

صفحه 41:
لين فضا كه مختص مناطق جنوبی ایران بخصوص بوشهر است,با چوب ساخته شده و پیرامون نبا نرده های مشبک پوشیده حی شود.تا هوابه راحتی در ن جریان یابد. در برخی از موارد سقف ندارند. نمینه هلیی از لین فضا در برخی از خانه های شیراز نیز دیده شده است.

صفحه 42:
بازشوها در معماری گرم و مرطوب نقش مهمی ایفا میکنند. آنها معمولااز دو بخش تشکیل شده اند: یک بخش متحرک و یک بخش ثابت. بخش ثلبت معمولابه شکل نیم دایره و گاهی به شکل مستطیل یا ترکیب لین دو نمایان می شود. لین قسمت‌با شيشه های رنگی و طرح های بسیار متنوع ترکیبات چوب و شيشه پوشانده شده است. قسمت متحرک بازشوهابه صورت دو لنگه یا چهار لنگه ساخته شده و نوع بازشو به فراخور فضای مورداستفاده و نحوه ارتباط فضا با محیط بیرون متفاوت است .

صفحه 43:
- سطوح پنجره نورگیر و دربها را به سطوح خیلی کوچک تقسیم میکردند تا نور تا حد امکان به صورت غیر مستقیم و به صورت مطلوب وارد فضا شود. ۱ - استفاده از شیشه هاي رنگی نیز باعث شکست نور و ورود ۱ نور مطلوب به فضا ميشود.

صفحه 44:

صفحه 45:
: مهم اقلیمی معماری سراسر ایران حیاط مر ين عنصر اقليمى در كب و هواى كرم و مرطوب بندر بوة بندر لنگه‌با ابعاد متفاوت‌با توجه‌به نیاز منطقه بکار رفته اس ابعاد حیاط مرکزی در بافت قدیم لین دو شهر بندری کوچک بوده و جداره کنار آن بخاطر ایجاد سایه در پیشترطول روز ۲ ۴ طبقه ارتفاع داشته است. لین عنصر باعث شده ساختما بتولند از تهویه دو طرفه‌به میزان حداکثر بهره مند شود.وج ایوان. شناشیل وپنجره های چوبی در جبهه حیاط دلنشینی به خانه های بندری داده است.

صفحه 46:
این فضا که شبادان» شبابیک» خشیان و باد کش نیز نامیده می شود به طور مشخص در شهرهای دزفول و شوشتر دیده می شود. و زیر زمینی با عمق بسیار زیاد است. با توجه به ویژگی خاک اين دو شهرء در واقع در دل زمين حفر می شود و معمولا فاقد مصالح بنایی است و حداکثر در مواردی بخش هایی از دیواره ی آنرا با گچ می پوشانند. ستف آن گنبدی و فاقد سازه است. در بالاترین قسمت سقف» سوراخی وجود دارد كه معمولاً به كف حياط مى رسد. اين فضا كه كاه © تا 2" متر در زیر زمین پایین می رود به زیر حریم مالكيتى خانه ى مجاور نيز نوفذ می کند. شوادان ها علاوه بر مکش سوراخ بالا كه موجب جریان هوا می شود. از پدیده ی نفوذ تأخیری فصول در زمین استفاده می کنند. در چنان عمقی معمولا با دمای یک یا حتی دو فصل قبل روبرو هستیم.

صفحه 47:
شوادان ها عملاً تزییناتی ندارند و اغلب الگوی فضای مشخصی در آنها دیده نمی شود اما در نمونه های عالی الگوی شکم دریده یا چلیپا دارند.

صفحه 48:
اين فضا در مساجد به عنوان نماز خانه در دو طرف گنبد خانه یا اطراف ایوان ها شکل می گیرد و معمولاً در زمستان بیشتر استفاده می شود. به زیر زمین خانه هاي شوشتر و دزفول هم شبستان گفته می شود که معمولاً حدود 0/0 تا 6 متر در زمین فرو رفته و پنجره هایی به حیاط دارند و حد فاصل شوادان و طبقه ی اول اند. از این فضا در ساعاتی از روز در تابستان و در بهار و پاییز و در مواردی به عنوان انبار نیز استفاده می شود. سازه و تزبینات آن آجری و پلان آن امتداد پلان طبقه ی اول است. در کاخ های قدیمی به حرمسرا نیز شود در این صورت تزبینات پیچیده تری داشته اند.

صفحه 49:
مصالح با ظرفیت حرارتی کم چوب از بهترین نوع مصالح می باشد(مناسب برای در و پنجره ها و ‎(pl‏ ۲ استفاده از تیر های چوبی برای سقف و استفاده از یک لابه حصیر و پوشش كاه كل 7 به کار بردن مصالح سنگین در دیوارهای خارجی و داخلی جهت تعدیل حرارت ۰ به کار گیری آجر. گل و خشت خام در اجرای دیوارهای قطور و پوشش نهایی سیمان سفید استفاده از رنگهای روشن برای بام و نمای صیقلی و صاف ‎٠‏ به کار گیری برگهای نخل. گچ.ساروج.نی وچوب (الوار) ‎

صفحه 50:

صفحه 51:
مصالح ساختمانی معمول عبارت است از سنگ های متخلخل توده های ماسه ای و صدفهای سنگ شده موجود در نزدیکی شبه جزیره است.به زودی در لثر دگرگونیهای جوی منطقه بناها شکسته و فرسوده میشهند . بناهای کهنه به صورت خوردگی و تیرگی نمایان میگردند. چوب ساج بدلیل طبیعت مقاوم خود در برابر رطوبت و موریلنه در بناهای قدیمی 11 شنار رذاستفاده بودم است. امروزه تقریبا هر متر مربع از لين حوب بيك تاردق میلیون خرید وفروش می شود وبه دلیل قیمت بالای آن دیگر استفاده از آن برای ساخت ‎ails‏ هابه صرفه نیست. علاوه بر ساج."چندل" یکی ازعناصری بوده است که به عنوان تیر آهن در ساخت بناها استفاده و از هندوستان و زنگبار(تانزانیا)به منطقه بوشهر وارد می شده است.

صفحه 52:
پشت بام (پیش بام) جزیی از فضاهای اصلی زندگی در مناطق گرم و مرطوب بوده است. مردم در شرلیط مناسب آب و هولیی از آن برای استراحت استفاده می کردند. لذاسبه دلیل اهميت لين عنصر کارکردی‌به اجزای َن توجه خاصی شده است. یکی از اين اجزای جان پناه است. که از یک سری بر آمدگی ستون مانند و نرده بین آنها (معجر) تشکیل شده است. جداره های بیرونی لین پوشش متشکل از بافت حصیری یا کرکره های چیبی است که اعضای ساکن در خلنه را از دید همسایگان و رهگذران حفظ حی کند. ارتفاع لین پوشش ها تقریبابه اندازه قد انسان عادی (یعنی ۱,۸ متر) در نظر گرفته شده و فاصله و شیب ک رکره های تعبیه شده در آنهانبه اندازه ای است که‌با وجود جربان یافتن هوای آزاد از میانشان؛ فرد ایستاده در پشت آنها از نگاه هر غریبه ای چه از روبرو و چه از پای ساختمان, مصون است.

صفحه 53:

صفحه 54:
معماری و طراحی شهری در لب و هوای گرم و مرطوب نمونه ارزشمند معماری بومی ایران بعنوان یک برنامه ریزی منطقه ای برای فراهم کردن شرلیط آسایش حرارتی کاربران فضا است. شهرهای اقلیم گرم و مرطوب بافتی متراکم و نیمه متراکم دارند. کوچه های تنگ و باریک با دیوارهای بلند جهت فراهم سایه ای در فصول گرم . قرارگیری حیاط مرکزی در خلنه ها با وجود درختان سابه دار جهت ایجاد آسایش خرداقلیمی دربنا.

صفحه 55:
‎ees‏ دوجداره جهت افزلیش تهویه طبیعی. ایجاد مانعی در برابر نفوذ بیش از حد نور شید و ایجاد یک حلثل حرارتی( هوا) بین نما و پوسته اصلی ساختمان که همانند عایق از نفوذ شدت گرما به ساختمان جلوگیری میکند. ‎ ‏-ایجاد تههیه طبیعی از طریق ایجاد بازشوهابا کشیدگی عمودی. بکار بردن قابهای تیره رنگ برای بازشوها برای جذب حرارت خورشید توسط قاب ها و عبور نور مطلوب به فضاء طراحی پنجره های دو جداره روبه رو با ابعاد و موقعیت قرارگیری متفاوت جهت افزایش کوران هوا .کاربرد پرده های کرکره ای هوشمند در بیرون بازشوهای ساختمان برای کنترل ورود میزان نور. حرارت و باد. ‏- اتصال فضای باز و بسته از طرییق ایجاد فضای نیمه باز مانند ایوان و شناشیل با کاربری: ایجاد سایه روی بازشوهاء ایجاد نماهای,پر و خللی و ههیت بخشی‌به جداره های شهری از طریق ایجاد تنوع. زیبایی و هماهنگی با معماری گذشته. ‎

صفحه 56:
استفاده از مصالح کار آمد امروزی با ظرفیت حرارتی کم ومصالح با رنگهای ‏ روشن در نما - بکار بردن حیاط مرکزی در طراحی آپارتمانها و مجموعه های امروزی جهت فراهم آوردن امکان تهویه دو طرفه

صفحه 57:
بادیان. وحید. بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران.انتشارات دانشگاه تهران؛ ۱۳۷۷ رازجویان» محمود. ( ۱۳۶۷ ) .آسایش بوسیله معماری همساز با اقلیم. دانشگاه شهید بهشتی. تهران مشیری, شهریار. ( ۱۳۸۵) .طراحی پایدار بر اساس اقلیم گرم و مرطوب هرم زگان. کولیوند.علی. ویژگی هایی فضایی کالبدی بافت قدیم بوشهر. مجله آبادی. شماره۳۶ ‎Traced tradiccad‏ عرص لومشم - 60۴ .۶ ‎O. Ghokoukioc und‏ لبم ‎urchtevture ta‏ Prawa lier - 0681860 ۰0۳10۵۳۵8۵۵ FOR ECOERECY 1 ‏ع..‎ BEEIOCIEOTOOWOWEG- Geptecrber

صفحه 58:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
20,000 تومان