صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
طبقه بندی هدفهای آموزشی
مریل
تياد آورى : عملكردى است که فراگیر برای انجام ol به جستجو در حافظه ی
خود مى يردازد تا اطلاعات اموخته شده را باز يافته و به همان صورت يا با
ساختارى جديد ارائه نمايد.
؟کاربرد : عملکردی است که فراگیر اطلاعات آموخته شده را در موقعيّت هاى
جديد اعمال مى كند يا به كار مى كيرد.
کشف يا ابداع: دستیابی به موضوع و جمع بندى جديد را عملكرد در سطح
كشف يا ابداع مى ناميم .
صفحه 4:
عناصر محتوا در دیدگاه مریل
* - حقایق: بر اساس دیدگاه مریل حقایق موجود در متن آموزشی شامل اسامی خاص,تاريخ حوادث
مهم,نام اماکن:
2- مفاهیم: امفاهیم مجموعه ی اشیا و حوادث و پدیده هایی که دارای ویژگی های خاص و نام مشترک
می باشند .
۰ 3- روش کار: مجموعه ی نظام یافته ی اعمال و فعالیت هایی است که برای رسیدن به یک هدف خاص
صورت هی کیرد
" 4- اصول و قوانین: بيانگر روابط علی و معلولی بین پدیده ها و شرایطی است که برای تفسیر و تبيين
حوادث به کار می رود.
صفحه 5:
الگوی طراحی مریل
* اين الكو شامل ياسخ به سه سوال اصلی است .
- سوال اول) اجزاى تشكيل دهنده ى آموزش كدامند؟
© سوال دوم) ترتيب و توالى اجزاى آموزش به جه شكل است؟
سوال سوم) روش هاى ارائه و ارزشيابى آموزش كدامند؟
صفحه 6:
اجزای تشکیل دهنده ی آموزش کدامند؟
*تمام موضوعات شناختی به طور کلی شامل دو بخش است :
7 - تعمیم : تعریف مفاهیم مثل مفهوم حکومت,شرح کلی مراحل انجام کار مثل مراحل
ضرب اعداد دو رقمی در دو رقمی و شرح کلی یک اصل یا قانون مثل قانون انبساط.
© - نمونه: همان مورد یا مثال است.مانند بیان خصوصیات شیر که نمونه ای از
پستانداران است(مفهوم). یامثالی از محاسبه ی محیط دایره (مراحل انجام کار). یا
نمونه ای از قانون فشار (اصل يا قانون).
صفحه 7:
ترتیب و توالی اجزای آموزش به چه شکل است؟
*_یادآوری : شامل چهار بخش است .
"1 یادآوری معنایی تعمیم ) ( 2 یادآوری لفظی تعمیم ) (3_ یادآوری معنایی مثال ) ( 4 یادآوری
لفظی مثال )
* 2- ارائه: که یا به صورت تعمیم بیان می شود یا به صورت ذکر نمونه.
* (1_ تعمیم بیانی ) ( 2 تعمیم سوالی ) ( 3_ نمونه بیانی ) ( 4_ نمونه سوالی )
ارائه ثانويه + اسلاید بعد
۰ 3-تمرین: که یا به صورت حل تمرین های گذشته است و یا حل تمربنات جدید.
صفحه 8:
" شرح و بسط زمینه ای:توضیح سوابق تاریخی موضوع آموزش
* شرح و بسط پیش نیاز:تمام اطلاعات لازم برای یادگیری موضوع آموزش را گویند.
شرح و بسط حافظه ای:گاهی آموزش حاوی روش هایی است که فراگیر را در یادآوری
محتویات آموزش یاری می دهد.
*شرح و بسط کمکی: استفاده از ابزار , رنگ , حروف درشت در آموزش
" شرح و بسط شکل ارائه: استفاده از تصاویر , نمودار , فرمول در آموزش
*شرح و بسط باز خورد: توضیح معلم در قبال پاسخ فراگیر به منظور گسترش مفاهیم آموزش
صفحه 9:
روش های ارائه و ارزشیابی اموزش کدامند؟
* تفکیک: طبق این اصل مشخص کردن و جدا نمودن انواع ارائه ی اولیه از انواع ارائه ی ثانویه به یادگیری
فراگیر کمک می کند.
° تنوع مثال: باید تا حهٌ امکان متنوع باشد.
* همتا سازی: یعنی ارایه ی مثال ها همراه با غیر مثال باشد.یعنی موارد مشابه و متضاد در یادگیری و
یادآوری و به کارگیری حقایق , حوادث , قوانین و مفاهیم در کتاب طرح شده باشد.
" سطح دشواری: در ارائه ی مثال ها و غیر مثال ها باید توجه کرد که مثال ها و غیر مثال ها از هر دونوع
و از شاده به مشکل انتخاب شوند.