معماری و عمرانعلوم مهندسیهنرهای نمایشی

پاورپوینت دانشگاهی «استانداردها و ضوابط طراحی سینما»

پاورپوینت پیش روی شما، ضوابط و استانداردهای طراحی یک سینما را در 43 اسلاید جهت ارایه دانشگاهی با قابلیت ویرایش، ارایه می کند. در این پاورپوینت ضمن ارایه توضیحات مرتبط با موضوع تلاش شده است از تصاویر، نقشه ها و نمودارها جهت انتقال مطلوب مفاهیم بهره گرفته شود. فهرست: مقدمه تاریخچه سینما در ایران ساخت سینما در ایران استاندارد ورودی سینما استاندارد سالن انتظار سینما استاندارد راهروهای سینما استاندارد سرویس های بهداشتی استاندارد ورودی ها و خروجی ها استاندارد صندلی تماشاگران استاندارد اتاق پروژکتور استاندارد پرده نمایش استاندارد رنگ سالن استاندارد نور سالن استاندارد صدای سالن استاندارد فاصله صندلی ها از پرده نمایش استاندارد زاویه پخش

powerpoint20

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
معد مه * آدمی همواره نیازهای مختلفی داشته و دارد که در طی زمان با ارضای نیازهای دوره خود به دوره جدیدی از نیازها می رسد. نظریه پردازان بزرگی همچون ماولو نیازهای انسانی را طبقه بندی کرده لست. گرچه لین طبقه بندی ها دچار اشکالاتی است. اما در مقیاس جامعه آماری بزرگی را در پر / می‌گیرد. ارگونومی نیز مانند سایر نیازهای انسانی مسیر تکاملی خاصی را طی کرده و به نقطه فعلی وسیده است. " ارگوتوهی, رشتداى از علوم است كه با به دست آوردن بهترين رابطه ميان انسان و محيطكارى» مرخبط است.

صفحه 4:
novos dais * سینمابا توجهبه کرکرد های اصلی شود که یک سرگرمی و نومیتفریح فردی و یا خانوادگی است ‘ ‎eS ma,‏ و در وجه دوم به مسائل دیگری نیز می‌پردازد که باید راحتی و رضایت مخاطب خود را برآورده سازد ‎i‏ م تا ایشان در آرامش و آسایش به هدف خود برسند.

صفحه 5:
۰ چالش های پیاده سازی ار گونومی ال 4 ۲ ۱ ۱ > * پیاده سازی ارگونومی در جهان با چالشهای فراوانى روبرو است. لين جالشها. مختص کشورهای در حال توسعه مانند ایران نیست. بلکه در تمام دنیابه علت لثر بخشی دیرهنگام پروثه های بهبود ارگونومی. همچنین عدم فك ۵ ‎wa‏ آشنایی با مزایای کاربرد این دانش در سازمان مقاومت در برابر تغییرات ارگونومیکی مشاهده می شود. * چالشهای موجود. ناشی از عدم وجود تفکر انسان گرایانه در طراحی سيستم هاى كار است زيرا هنوز ار به عنوان یک نياز در حيات جارى سازمانها مطرح نيست. در اولين كام بايد جامعه صنعتى را نسبت به ضرورت يياده سازى اركونومى توجيه كرد. سپس نياز به اركونومى در سازمان ايجاد مى شود. يس از آن در سطح تخصصی می توان وارد مرحله تدوین روشهای پیاده سازی, تدوین استانداردهای ارگونومی و بومی كردن آنها در جهت رفع نیازهای سازمان شد.

صفحه 6:
افتتاح اولین سالن سینما * وقتی در سوم مهرماه۱۳۰۵ گراندسینما با نملیش قسمت اول سریال آمریکلیی «پنجه ببر» افتتاح شده چندسالی بود که تاسیس سینما در ایران آغاز شده بود. * علی وکیلی موسس گرلند سینما لین سالن نمایش فیلم راب اجاره کردن سالن گراند هتل به مبلغ ماهی ۴۰ تومان با ۵۰۰ صندلی وبا بلیت‌های یک, دو و سه قرانی تاسیس کرد و پس از آن در دوران اختناق رضاخان با تام بگیر و بيتدهاء سينما به مرور گسترش یافت. سالن سینما در ابتدا مكانى براى حضور طبقه اعیان و اشراف جامعه بود ولی به مرور پای عامه مردم هم به ن باز شد. به خصوص از روزی که خان‌بلبا معتضدی سینما تمدن را تاسیس کرد هنوز خبری از ساخت فیلم در ایران و راه افتادن صنعت سینما نبود هلی در پایتخت سالن‌هایی تاسیس شده بود که در آنها فیلم خارجی نشان می‌دادند.

صفحه 7:
گراند سینما و لاله ت0۳ ۳ 2 ES اوت سا

صفحه 8:
9 ورود سینما و ساخت سالن های سینما در ایران ‎Oe‏ * درسال ۱۳۱۳ تهران هشت سينما داشت. ایران. مایاک. سپه. پالاس: داربوش. گلستان. تمدن و برق سالن‌های سینمای تهران بودند و بهای گران‌ترین بلیت سینماء لژ سینما پالاس با یک تومان بود. از دهه ۳۰ که سینمای فارسی متولد شد به مرور ساخت‌وساز سالن‌های سینما در تهران و شهرستان‌ها روندی پرشتاب ب خود گرفت. جالب اينكه در همه لين سالها تنها بخش خصوصى به للكة 0 0 نه اننها كمكى در لين خصو نمی كرد كه إر سيدساداران «وارض و عاقيات نيز رياقت ع در تقد ؟ ‎11/٠‏ اوج سالن سازى در ايران بوده با تغيير جفرافیای شهر در دهه‌های۶۰ و ۷۰ برخی از برمخاطبترين سينماهاى تهران اهميتشان را از دست دادند. اتفاق مهم دهه۸۰ تاسیس پردیس‌های سینمایی بود که با همت شهرداری و با همراهی و مشارکت بخش خصوصی انجام شد؛ پردیس‌هایی که جای سینماهای قدیمی‌را هم گرفتند؛ هرچند هنوز هم کمبود سالن شیتها به شدت محسوس و پررنگ انشت. ‎me‏ 42 يي

صفحه 9:
ف وضعیت سالن های سینما در دهه ۸۰ شمسی ‎“ee om‏ * فقدان سینما و وضعیت نامطلوب سالنهای موجود در سطح کشور مسئله‌ای است که طی سال‌های اخیر سینماگران را نگران کرده است. طبق آمار موجود ۱۸۰ سینما در کشور وجود دارد که برخی از آنها دارای چند سالن برای نمایش هستند که با احتساب آنها می‌توان گفت حدود ۲۴۵ سالن فعال در / کشور به اکران تولیدات سیتمایی می‌پردازند که سهم تهران از این میان ۴۴ سینما است. * در یک دهه اخیر بعضی از سینماها به دلایل مختلف ازجمله استاندارد نبودن سالن‌ها به‌صورت غیرفعال درآمد‌اند. برخی معتقدند که دولتی بودن سینماها باعث می‌شود قا موضوع فرسودگی سالنها به موقع رسیدگی و رفع نشود. بالین حال ب‌نظر میرسد ساخت پردیسهای سینمایی و بازسازی برخی از سالنها وضعیت تهران را نسبت به سایر شهرستان‌ها بهبود بخشیده است. اما باز هم با درنظر گرفتن جمعیت پایتخت این تعداد سالن جوابگوی نیاز مخاطبان و همچنین آثار تولید شده نیست.

صفحه 10:
مقایسه سالن های سینمای دیگر کشور ها ال ۰ 0 ‎٩‏ * نشریه سینمایی اسکرین دیلی در یکی از گزارش‌های خود در سال ۲۰۰۸ به وضعیت سینمای جهان پرداخته است. در لین گزارش سینمای هند رتبه نخست را از حیث ساخت فیلم متعلق به‌خود کرده که هزارو ۱۶۴ قیلم در سال۲۰۰۷ تولید کرده است. سینمای اروپا با مجموع هزارو ۹۵ فیلم در رده دوم و آمریکا با "رو ۱ فیلم در رتبه سوم جای دارند.اران نیز با ساخت ۱۰۵ فیلم در سال۲۰۰۷ در رتبه ازدهم قرار گرفته ‎s‏ ‏لین درحللی است که برخی کشورهای سرشناس از لحاظ تولیدات سینمایی مانند برزیل. ترکیه. آرؤاذ مکزیک و رومانی پایین‌تر از ایران قرار گرفته‌اند. * در بخش دیگری از این گزارش تعداد سینماهای موجود در هر کشور به چشم میخورد. آفریقای جنوبی با ۱۷۸ سالن بدازاى هر فيلم در رتبه اول استرالی با ۷۲ سالن در رتبه دوم و آمریکا با ۶۴ سالن سینما در رتبه سوم این فهرست قرار دارند. اما ایران با تنها ۴/۲سالن به‌ازای هر فیلم. رتبه ماقبل آخر را در اختیار دارد.

صفحه 11:
ف مقایسه سالن های سینمای دیگر کشور ها ‎more‏ * در یکی دیگر از بخش‌های این گزارش تعداد سالن‌های فعال سینما به‌ازای هر یک میلیون نفر وجود دارد که در این قسمت ایسلند با ۱۶۰ سالنبهزای هر یک میلیون نفر در رتبه اول, آمریکا با ۱۲۸ سالن در رتبه دوم و سوند, اسپانیا ایرلند. استرالیا و کاندا رتبه‌های بعدی هستند. همچنین ایران با ۹/۲ سالن به‌ازای هر يك ميليون © 2 ‎a‏ © رتبه‌های پایین جدول قرار دارد. 7 هك _ ۱ * سالنهاى شهرستانها نيز جندان ياسخكوى نياز مخاطيان نيستند. سالتهابى كه علاوه بر ياقت قديسى شان 491 .وو ‎Ds‏ ‏تجهیزاث اولیه عاری هستند. اکثر مخاطبان درستان ها هنگام خروج از سینما از وضعیت موجود راضي نیستند» جرا 02 >« كه نبوة سيستم سوتى مناسب و تصوير خوب به ديدن فيلم لطصة وارد كرده اس

صفحه 12:
د مد 7 ۹ ی 2 7 2 000 6 ضوابط طراحی سینما وم 4 يبتام wa |

صفحه 13:
سالن انتظار سینما: اشتفال سالن لنتظار سينما به ازاى هر نفر. ۳۵ سانتیمتر مبع و حداقل حجم سرانهسالنهای سبنما 4 وچ 7 ‎oe‏ = * تعداد صندلی های سالن به ازای هر ۱۰۰ نفر ۱۰ صندلی می‌باشد ‎5٩‏ ‏* در صورت داشتن آختلاف سح سالن با بیرون حداکتر شیم پلهر ورودی 14و عرش آن حداقل 1/6 م عو باقن * حداقل عرض ورودی سالن انتظار به ازای هر ۱۰۰ نفر ۵۶ سانتیمتر می‌باشد.

صفحه 14:
oe 9 7 ‏نما‎ ‎Elo ‏ورودی سینما:‎ ‏به دلیل کار کرد سینما؛ در مجتمع های فرهنگی» ورودی با ورودی مجتمع یکی است و فقط یک در برای ای‎ * 4s ۰ ‏ورود به سالن انتظار منظور می‌گردد.‎ ‏گیشه در سینما باید در مکانی باشد که دید کافی بر فضای خارج سینما داشته باشد و در جایی باشد كه صف‎ * Ee ‏مربوط به ن فراهم گردد و مردم در معبر عمومیو همچنین ملنع ورود و خروج مردم از سینما نباشد. در‎ گیشه بهتر است به درون سالن انتظار باز گردد» ‎aly‏ این در طوری نباشد که با باز شدن ن درون گيشه مشخص گردد و سطح آن به ازای هر نفر حدلقل ۳ متر مربع می‌باشد. me ~ GZ

صفحه 15:
Rn: ‘om ‏ورودی سینما:‎ * به دلیل کار کرد سینما؛ در مجتمع های فرهنگی» ورودی با ورودی مجتمع یکی است و فقط یک در برای ‎A‏ > \ ورود به سالن انتظار منظور می‌گردد. ی

صفحه 16:
¢ رلهروهای سالن نمایش: رگ * عرض راهروهای سالن را بر حسب تعداد جمعیتی که از آن تخلیه می‌شوند محاسبه می‌شود. ولی نه به لين صورت ای كه اين عرض متغير باشد و ينكونه در نظر مىكيريم كه از تعداد جمعيت هر رديف كه در دو طرف ان رم هكى جه ۳۳ می‌باشد, 1۶۰ آن لز هر راهرو تخلیه می‌گردند. اگر عرض در خروجی سالن نمایش از عرض راهرو ‎Ge‏ شتر باشد باید حداقل فضایی برابر عرض خروجی جلوی در ورودی داشته باث * حداکثر شیب مجاز در راهرو های سالن نمایش ۸۸ می‌باشد و اگر شیب بیشتر باشد باید از پله در راهرو استفاده گردد که ارتفاع و عمق موثر يله بايد طبق استاندارد ها باشد.پله ها و یا نقطه شروع شیب راهرو های سالن نمایش برای آگاهی تماشاگران باید با چراغ مخصوص روشن گردند. * مصالح کف راهروها باید از مصالح غیر لغزنده و غیر اشتعال باشد.

صفحه 17:
صندلی تماشاگران: * استاندارد های صندلی تماشاگران در جداول شمیمه آورده شده است. ‎o>,‏ ‏* جنس و مصالح به کار رفته در صندلی های سالن نملیش بلید مقاوم؛قابل شست وشوه غیر قابل اشتعال بائد و از ‎A Be ٩۵‏ نظر آكوستيكيء مقدار لبا 00 > عد 42 باشد. * چیدن صندلی ها ی سالن نمایش مانند چیدمان صندلی های آمفی تئاتر می‌باشد.

صفحه 18:

صفحه 19:
ورودی ها و خروجی های سالن سینما: * ورودی ها و خروجی های سالن نمایش سینما بلید به گونه ای باشند که در معرض دید باشند و از ورود سر وصدا به داخل وخارج سالن جلو گیری کنند. حد اقل تعداد در خروجی سالن نمایش ۲ عدد می‌باشد. * لازم به ذکر است که برای خروج از سالن نمایش بهتر است که درهای سالز نمايش به طرف بيرون باز گردند. حدلقل فاصله دو در خروجی ۵ متر می‌باشد و نباید از در های یک لنگه استفاده نمود و باید از درهای دو لنگه استفاده گرد * درهای سالن نمایش نباید قفل داشته باشند و بهتر است دارای ثابت کننده های فشاری باشند که با یک فشار روی آن هاء در ثابت گردد.

صفحه 20:
سرویس های بهداشتی سینما :

صفحه 21:
اتاق بروژ کتور و ملحقات آن: * اتاق بروز كتور شامل حداقل ‎١‏ عد يروث كتور به اعد ۶۰۶۱۰۰ سانتیمترهمیزهای برگردان و بازپینی ‎A‏ > ۱ فیلم به ابعاد ۱۲۰۸۰ سانتیمتر و اتاق تقویت کننده های صدا می‌باشد. 5 2 * & * دستكاه هايى مانند ركتى نايرء تابلوی اصلی برق اتاق پروزکتور و مسیرها | نور سالن و قفسه های فلزی مخصوص نگهداری فیلم در فضاهای مستقل قرا | دارند. اتاقک کوچکی جهت نگهداری باطریهای مخصوص روشنایی ایمنی سیتما و سرویس هداشتی در جنب انای پروزکتور قرار دارنده

صفحه 22:
اتاق پروژکتور و ملحقات آن: * ابعاد اتاق پروژکتور با توجه به ابعاد پروژکتور هاء فواصل آنها از هم و از دیوارهای جانبی و میز های برگردان و بازبینی فیلم و دستگاههای تقویت صدا در نظر گرفته می‌شود. دیوارها و کف اتاق پروژکتور بلید قابلیت ۲ ساعت مقاومت در مقابل آتش سوزی را داشته باشند. مصالح به کار رفته در اتاق پروژکتور , جهت نازک کاری و آکو ستیک نبلیدقلبل احتراق باشند كف اتاق بروزكتور براى انتقال كابلهاى برق ‎١‏ وستا پید دو جداره بوده و کمبوشه الل ا و 0 ‎cm -‏ نزدیک ‎GUI‏ پروژکتور نیز توصیه می‌گردد. سس ‎ning‏ ‎Bench‏ مقع موده ‎—"r‏

صفحه 23:
. فا پرده نمایش فیلم: ‎See om‏ * نوع پرده سینمابا توجه به ابعاد سالن, قدرت پروژکتوره بهره روشنلیی پرده و میزان روشنایی مطلوب ای پرده انتخاب می‌شود. ۲ 26 ۲ 7 ‎a‏ ‏* اندازه يرده با توجه به عرض سالن نمايش در قسمت جلوى لنء ارتفاع سالن. عمق سالن و در نظر رجه 2 ‎(SE‏ ‏ا گرفتن فضائی در دو طرف پرده برای رفت وآمد به پشت پرده و جمع شدن پرده محافظ تعیین 9ح ‎a. a ۱‏ می‌شود. جه > * پرده نملیش بهتر است دارای انحناء باشد؛.به خصوص در سالن های عریض, لین انحناء کمانی از دایره 02 >« به طول فاصله لنز پروژکتور از مرکز پرده می‌باشد. ۹

صفحه 24:
reser ‏پرده نمایش فیلم:‎ ‏زاویه استاندارد از پروژکتور تا کناره های پرده نمایش باید ۳۶ درجه باشد.‎ * * اسکلت نصب پرده ی نمایش بلید بزرگتر از پرده باشد (۳۰ سانتیمتر) تا نصب پرده آسان تر گردد و اسکلت از دیوار پشت پرده بلید به لندازه ای که برای نصب بلندگوها مورد تیاز است ‎٩۰(‏ سانتیمتر) فاصله داشته باشد. بليد اشاره نمود که بهتر است دریچه های هواکش و خروجی هوا یا حتی ورود هواء پشت پرده تعبیه نگردد و اصولا سیستم های تاسیساتی و تهویه ی هوابه گونه ای باشند که هوا در پشت پرده چرخش نداشته باشد.

صفحه 25:

صفحه 26:
رنىك در رنگ آمیزی سالن های نمایش معمولا از رنگ های تیره ذغالی, آبی (نفتی و سرمه ای): قرمز سبز: پنفش و مشکی استفاده می‌شود.

صفحه 27:
نور سالن نمایش * در هنگام نمایش فیلم بايد نورى رنگی (از خانواده رنگ به کار رفته در سالن) به صورت غیر مستقیم در راهروهاء دیوار و سقف سالن و فقط به اندازه ای که بتوان سطوح را شناسایی نمود و اندازه ها را تشخیص داد باشد. 7

صفحه 28:
صدا انواع مدل های صدا و سیستم های صوتى اعم از مونوء استریو دالبی» ‎ey Lo le ees ke‏ دالبی دیجیتال ۳ بعدی و... بسته به ویژگی های سالن و فیلم استفاده می‌شود. ۶ 0 ام

صفحه 29:
يكت ‎sl‏ ‏بررسى جند استاندارد مهم

صفحه 30:
صندلی ها

صفحه 31:
صندلی ها

صفحه 32:
3 4 3

صفحه 33:
صندلی ها Recliner with motorized back and footrest (Figueras) 2 2 Tip-up seat Fixed seat and back (red) (Ferco) Rocker with glide (blue) (Skeie)

صفحه 34:
فاصله رديف اول از برده نمايش لتر © * 2 5 * اگر عمق پشت صفحه نمایش محدود است. منحنی کردن صفحه نمایش ها عرض ثليت 8) ميدإن هيد را أقزليش مى دهد و مى تولند شرايط مشاهده در رديف اول را غیرقایل قبول کند.

صفحه 35:
yA فاصله ردیف اول از پرده نماد ول از پرده نمایش كير ۳۲۵ 9 ل , فاصله عمودی ردیف اول از مرکز صفحه نمایش ۰ * e. ۷ ۹ \¢ ys

صفحه 36:
۱۱3308 * فاصله عمودی ردیف های بعدی از مرکز صفحه نمایش فاصله ردیف های بعدی از پرده نمایش

صفحه 37:
اتاق پروژ کتور ‎Rewinding ||) ۳‏ * نمونه اتاق پروجکشن, با دو پروژکتور ۴ ‎bench.‏ | ۰ میلی متری و یک پروژکتور ‏ديجيتال 8 ‏انه - 0۵ ‎ ‎8 ‎8 ‎5 ‏و‎ ‎3 ‎Ola ‎a] ‎}—1500__, ‎i ‎yoesoipny ‎

صفحه 38:
۶ پروزکتور در بالای سقف در راهرو شت سالن تصب شفه اسك اتاق پروژ کتور

صفحه 39:
> ارتفاع ردیف ها | ۲ ‎ote‏ ۲ ۵ ‎o>, 21‏ we, ‏م6‎ ‎or ‎4 25 ۷ Projection angle: 7° (3.0% dist) Se ‏بای‎ | لت ———

صفحه 40:
راهنماهای خرو ی خروج 2 2۷ اشاگران بايد | تماشاگران باید از تبلوها و هدایت کننده های نوری مناسب استفاده کرد > 4

صفحه 41:
۳9 center | PEAKER ‘SPEAKER aa Surround sound reaches its full potential when combined with CINEMA DIGITAL SOUND و ی 4 = LEFT SURROUND Spe,

صفحه 42:
Projector location C

صفحه 43:
۲ ‏وخ سس سس سس سس مس سس‎ Ra a

39,000 تومان