صفحه 1:
556 550505
o> fe مه روشهاو نواع
0 yo) COR
| و © | نمونه كيرى 2
i By. ee 5 ۱
660۵60 ۱ آماری.:
---00 سه
Rn HS x وم او |
a للا 4 خا لي" لا 4
صفحه 2:
صفحه 3:
۰
تعاریف اصطلاحات آماری و نمونه گیری: me oe
۲ جامعه:
عبارت است از همه اعضای واقعی یا فرضی که علاقه مند هستیم یافته های پژوهش را به آنها تعمیم دهیم یا یه عبارت دیگر
جامعه عبارت است از گروهی از افراداشیاء یا حوادث که حداقل دارای یک صفت یا ویژگی مشترک هستند
* جانعه آماری همان جامعه اصلي است که از آن نمونه یا نما ی معرف بدست می آید
2 y
نمونه گیری 53110019 یعنی انتخاب تعدادی از افراد. حوادث و اشیاء از یک جامعه تعریف شده به عنوان نماینده ان <>
«> 02 ۱ ۲۳۹ رن eee eee
در هر بررسى آمارى. مجموعه عناصر مورد نظر را جامعه مىنامند.
* به عبارت ديكرء جامعه مجموعه تمام مشاهدات ممکنی است که میتونند با تکرار یک آزمایش حاصل شوند به طور کلی
جامعه عیارت است از مجبوعه ای از افرادیا واحدها که دارلی حدلقل یک صقت مشترک باشند و تعریف جامعه آماری بای
جامع و کامل باشد.
صفحه 4:
¢
تعاریف اصطلاحات آماری و نمونه گیری: me 7m 7
تعریف نمونه گیری:
* نمونه گیری انتخاب تعدادی از افراد یا اعضا دربین مجموعه وسیعی از افراد است. یه نحوی که بتوان با مطالعذ این
مجموعه محدود از افراد. نتایج را به کل افراد مورد نظرتعمیم داد.
" نمونه گیری فرآیند انتجاب مشاهده ها و تعمیم تتایج مشاهده به کل جمعیت استه
نمونه:
*_ نمونه بخشی از جامعه تخت بررسی است که با روشی که از پیش تعیین شده است انتخاب میشود. به قسمی که
میتوان از این بخش استنباطهایی درباره کل جامعه بدست آورد انتخاب تعدادی از افراد. حوادث. و اشیاء از یک
جامعه تعريف شده به عتوان نماينده آن جامعه. اولين قدم در نمونه گیری تعریف جامعه مورد نظر است و هدف نوعی
نمونه گیری است که تمام افراد جامعه جهت انتخاب شدن شانس برایر داشته باشند.
صفحه 5:
¢
تعاریف اصطلاحات آماری و نمونه گیری: me 7m 7
خطای نمونهگیری:
© بارفشتر تلبت اسك و آماره يف جيز متفيير است اساسا حطای تمونهکیری مستي ميزان تفلوت يا شكاف بين آهاره و
پاراهتر است وقتی به وجود ميآند که آماره و باراتر هتفوت است و تا حدودی اجتتاب نابذبر استه 4
*” آمارگیری
هر نوع فعالیتی که جمعآوری یا دستیابی به دادههای آماری را میسر میسازد آمارگیری نامیده میشود. آمارگیریها
به سه نوع عمده تقسیم میشوند که عبارتند از سرشماری» آمارگیری نمونهای (نمونهگیری) و گردآوری آمارهای ثبتی
1 جهار جوب:
* فهرست اصلی واحدهای نمونه گیری است که نمونه یا مرحله ای از نمونه. از آن نتخاب می شود.
صفحه 6:
تعاریف اصطلاحات آماری و نمونه گیری:
متغيرة
صفات منحصر به فرد عنصرهاى يك جمعيت را توصيف مى كند.
معرف بودن نمونه:
همة اعضای جمعیت بخت یکسان برای انتخاب شدن داشته باشند.
عنصو:
واحدی که دربره اش اطلاعات جمع آوری می شود و مبنای تحلیل را فراهم می سازد
داشته باشند و یکجا در نظر گرفته شون
مجموعه افراد. اشیاء يا نمودهایی که یک یا چند صفت مشترک داشته باشند و نظر گرفته شو
صفحه 7:
۰
تعاریف اصطلاحات آماری و نمونه گیری: moos
* روایی نمونه آماری: a
رویی نموه آماری از آن است که بتونمنمنه مود مطالعه را از yyy > 9 Sige tale bean @,@ =
بودن ویژگی ها و صفات آن. بخشى از جامعه آمارى تلقى كنيم. 20 42
2
*: تناسب حجمی نمونه آماری: Se 1 ۳ mn 2
تتاسب حجمی نموته مورد مطالعه در آن است که بعش مورد مطالعه حجم كاقى و مناسب ناشتد باشد به 02 >«
طوری که از نظر کمی نیز بتوان ن را نمایشگری از جامعه آماری تلقی کرد و نتلیج مطالعه را به جامعه
تعمیم داد.
صفحه 8:
از جه روش نمونه گیری باید استفاده کرد؟
تعیین طرحی از نمونه گیری که باید به کار برد و انتخاب کردن حجمهای
نمونهای از موضوعهای کلیدی در طرح ریزی یک بررسی هستند. انتخاب یک
روش نمونه گیری مناسب مبتنی بر عاملهایی از قبیل ساختار جامعه. نوع اسلاع ۵ ۰ ۶ 4
مورد جستجوء و تسهیلات اداری و پرسنل موجود برای اجرای بررسی است. در Ds ۳۱ a
رابطه با انتخاب روش نمونه گیری مناسب. حجم نمونه مورد نیاز با مشخص 02 >«
كردن یک درجه دقت مطلوب برای برآوردها تعیین میشود. آنگاه بايد اين
موضوع را هم تحقیق کرد که آیا بودجهای که به بررسی اختصاص داده شده
است. امکان تهیه این حجم نمونه را میدهد.
صفحه 9:
مراحل نمونه گیری:
۱- تهیه چهارچوب کامل نمونه گیری
۳- شمارهگذاری همه موردها با شروع از شمارة یک
۳- تعیین حجم نمونه مقتضر
۴- انتخاب شمارهها از جدول اعداد تصادفی به اندازه حجم نمونه
۵- تعیین موردهای (اعضای) نمونه بر حسب شمارههای انتخاب شد.
صفحه 10:
©
ev
انواع نمونه گیری به صورت کلی: “ee om
2
Oia =
لی © اير »
a 4 6 41
57 مات
1 لكا , غ86 @
902 11-85
x 000 5
~ me
<a SS
صفحه 11:
نمونه گیری احتمالی:
کر لین نوم تمونه کیری که گاه تموند isles vq تيز خوائده مى شود انتجاد افرك بر ار
شابطه كنترل شذه اى نيست و متكى به اصل مشت نمونه خروار اصث» مى باشد نمونه كيرى
اتفاقی خود دارای انواع گوناگون می باشد که محققین در شرایط خاص تحقيق خود آنها را ابداع
کرده وبه کار بسته اند که به شرح ذیل می باشند: هر یک از واحدهای تشکیل دهندة جمعیت برای
وارد شدن در نمونه ازیک احتمال معین, برابر يا نابرابر ولی نامساوی با صفر برخوردار است. انتخاب
نمونذ احتمالی به مدد عامل شانس انجام میشود. لين عامل شانس است که به جای قضاوت و دانش
محقق. معین میکند کدام واحد بلید در نمونه وارد شود. بنابرلین اشتباهات در نمونههای احتمالی
عمدتاً از مقولة اشتباهات تصادفی_است. هدف از نمونهگیری احتمالی تعمیم. افزلیش تعمیمپذیری با
انتجاب نمونههای معرف است اتتحاب تصادفی مهمترین حالت نمونهگیری احتمالی است
2 2
صفحه 12:
نمونه گیری احتمالی:
صفحه 13:
نمونه گیری غیر احتمالی:
به جاى تكيه بر عامل شلنسء نمونه به مدد قضاوت انسانی انتخاب میشود. قضاوتی
که خود تحت تأثیر معجونی از اصلاحات و علایق شکل میگیرد بنابرلین شانس وارد
شدن, هر یک از واحدهای جمعیت در نمونه. نامعین و نامعلوم است. اشتباهات
برآورد در نمونههای غیر احتمالی اغلب غیرتصادفی و غیر قابل اندازهگیری است.
نمونهگیری احتمللی میتولند یک مرحلهای و یا چند مرحلهای باشد. نمونه گیریهای
تصادفی ساده و سیستماتیک (منظم) یک مرحلهای هستند و نمونهگیریهای
طبقهبندی شده و خوشهای چندمرحلهای هستند. در چند مرحلهای ممکن چند
واحد هدف داشته باشیم که واحد تحلیل متفاوت دارند.
صفحه 14:
نمونه كيرى غير احتمالی:
صفحه 15:
صفحه 16:
انواع نمونه گیری احتمالی - نمونه گیری تصادفی: ار ۰0 ۶ 0 ٩
نمونه گیری تصادفی عبارت است از انتخاب نمهنه و جمع آوری داده هابه گهنه ای که بتوان نتلیج حاصل
ربا احتساب اندازه های خطا (کهبا استفاده از روشهای آماری تعیین هی شهند) به یک جامعه بزرگ
تعميم داد. نمونه كيرى تصادفى .به لين علت كه اساس آن استفاده از روشهاى آمار الس مر
درساير روشها ترجيح دارد.
نمونهكيرى تصادفى ساده (5185) شيوهٌ اصلى انتخاب در نمونهكيريهاى احتمللى است. در يى نمونة
تصادفى ساده كه عمدتأبا كمك جدول اعداد تصادفى بركزيده مى شود. شلنس همة واحدهای جمعیت
برای ورودبه نمونه مساوی است در واقع نمونهگیری تصادفی ساده یکی از مصادیق بارز وبا اهمیت
نمونهگیری با احتمال برابر است. میک نمونهگیری تصادفی ساده میتولند.با جای گذاری یا بدون جای
گذاری باشد. نمونهای را جای گذاری میگویند که افراد باز شانس در انتخاب شدن دارند. نمونهگیری
بدون جای گذاری که یک فرد انتخاب شود دیگر شانس برای انتخاب شدن ندارد.
>,
oe
صفحه 17:
انواع نمونه گیری احتمالی - نمونه گیری تصادفی: me os
“>
مثلاً جامعهای را در نظر بگیرید که ۶ عضو دارد و ما از آن ۱۵ نمونه دوتلیی میتوان استخراج کنیم. اگر عضو
معینی از جامعه یکبار بعنوان عضو اول انتخاب شده خود به خود برای انتخاب عضو دوم کنار گذارده میشود اين ۳
روش را نمونه برداری بدون جای گذارییا بدون جانشین میگویند. اگر هر عضو در جامعه بتولند بیش
دو نمونه ظاهر شود را نمونهبرداری با جایگذاری میگویند.
! اگر حجم جامعه بزرگ باشد نمونهگیری جای گذاری با نمونه گیری بدون جای گذاری معنای ندارد.
شرایط استفاده:
-١ دسترسی به یک فهرست کامل از واحدهای تشکیل دهنده جمعیت است.
۲- حجم نمونه مشخص شده است. ۳
۳- انتخاب نمونه از جامعه بر اساس قرعه کشی يا جدول اعداد تصادفی.
صفحه 18:
1 : 5-5 5 نا ۳۲۵ ۳ 1
انواع نمونه كيرى احتمالى - ذمونه كيرى منظم يا سيستماتا 5
همانند نمونه كيرى تصادفى ساده. لين نمونه كيرى منظم نيز برای انتخاب یک نمونه ازییک جامعه 0 = a
تعریف شدمبه كار حى رود. از لين روش زملنى استفاده حى شود كه تمام اعضاى جامعه تعريف شيهج ٠
قبلاّبه صورت تصادفی فهرست شده باشند. لین روش آسانتر از روش نمونه گیری تصادفی ید a: 4+«
است و تفاوت آنبا روش نمینه گیری ساده در لین است که در لین روش انتخاب هر عضو =
انتخاب سایر اعضاء جامعه نیست. هنگامی که اولین عضو انتخاب شد بقیه اعضای نمونه مور ام
صورت خودکار تعیین می شوند. ><
اگر افراد جامعهبه صورت تصادفی فهرست شده باشند می توان نمونه گیری منظم رابه جای نموه
گیری تصادفی ساده بكاربرد. لما در صورتيكه افراد جامعبا توجهبه یک نظم معین بر اساس ویژگی Re
يا ویژگی هایی فهرست شده باشند باید از نمونه گیری تصادفی ساده استفاده کرد.
صفحه 19:
انواع نمونه گیری احتمالی - نمونه گیری طبقه ای:
لین روش در مطالعه هلیی که محقق قصد مقایسه زیر گروه های مختلفی را داشته باشد مناسب است در بسیاری از
تحقیقات محقق مایل است نمونه گیری را به گونه ای انتخاب کند که مطمئن شود که زیر گروه ها با همان نسبتی که
در جامعه وجود دارند به عنوان نماینده جامعه در نمونه نیز حضور داشته باشند. اين موارد نمونه ها. نمونه های طبقه بر
بندی شده گویند. این روش در مطالعاتی که محقق قصد مقایسه زیرگروه های مختلفی را داشته باشد مناسب است.
و لین نوع نمونه گیری وقتی بکار عی رود که جامعه دارای ساخت همگن و متجلنس نیست.یعنی در لین روش درصد
آزمودنی هایی که به صورت تصادفی از هر گروه انتخاب می شونه با درصد همان گروه در جامعه مورد نظر برابر است.
بنابر لین اگرییک گروهبه طور مثال ۸ درصد از جامعه را تشکیل مى دهند همین گروه ۸ درصد از نعونه را نیز
تشکیل خواهند داد. اگر در چنین شرایطی از لين روش استفاده نشود هر گونه تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری
شده از نمونه. نامناسب و موجب نتیجه گیری غلط خواهد بود.
چه طهر خلاصه در فین روش محقق مطمئن است که تموله التعاب شده بر اساس ویژگی ها و عواملي که اساسس آن
طبقه بندی بوده اند. تماینده واقعی جامعه مورد نظر است.
صفحه 20:
انواع نمونه گیری احتمالی - نمونه گیری طبقه ای:
مثال:
به منظور بررسى نسبت قبول شدكان در پلیه پنجم آموزش ابتدلیی در شهر تهران و رابطه كنبا محل
جغرافيايى دبستان. مى توان ابتدا دبستان هاى شهر تهران را بر حسب محل دبستان به پنج طبقه تقسيم كرد:
طبقه .يك شامل دبستان هاى شمال غربى. طبقه دوم دبستان هاى شمال شرقى. طبقه سوم دبستان هاى
مركزى شهر. طبقه جهارم دبستان هاى جنوب غربى و طبقه ينجم دبستان هاى جنوب شرقی.
يس از آن از هر طبقه تعدادی دبستان به روش تصادفی ساده انتخاب كرد.
در نمنه گیری طبقه ای حجم نمونه (ID) رابه شیوه های مختلف میتوان میان طبقه ها تقسیم کرد. ساده
ترین شیوه. ت اوی تعداد نمینه میان طبقه هاست. سایر شیوه ها شامل انتساب بهینه و انتساب
متناسب است. در انتساب متناسب به تناسب. حجم هر طبقه. حجم نمونه در آن طبقه تعيين م ىكردد.
صفحه 21:
ضرب المثل مشت نمونه خروار شاید بهترین مضمون برای بیان مفهوم نمونه گیری باشد...
دریک تحقیق هميشه میسر نیست که کل آزمودنی هایبیک جامعه را مورد بررسی قرار دهیم چرا که
ممکن است از نظر زمان, منلبع مللی. منلبع انسانی و... محدودیتهلیی موجود باشد و امکان بررسی همه
جامعه موجود نباشد؛ لذا بلید جوئی از آزمودنیها رابه گونهای که نماینده معقیلی برای کل آزمودنیهای
آن جامعه باشند. انتخاب نموده و نتلیج بررسی روی آنها رابه کل جامعه تعمیم داد. البتهبا توجه به
وجود خطا.در این عمل, لازم است میزان خطا را نیز محاسبه و اعلام نماییم.
صفحه 22:
انواع نمونه گیری احتمالی - نمونه گیری خوشه ای وچند
در تموله گیری خوشه ای واحد اندازه گیری فرد نیست بلکه گروهی از فراد هستند که به صورت طبیعی شکل گرفته و
كروه خود را تشكيل ذاده اند. نمونه كيرى خوشه اى زملنیبه کار می رود كه انتخاب كروهى از افراد امكان يذير و
آسانتر از انتخاب افراد در یک جامعه تعریف شده باشند.
زملنیبه كار مى رود كه انتخاب گروهی از افراد امکنپشیر و آسانتر از انتخاب افراد درییک جامعه تعریف شده باشد.
به لین منظور افرد را در دسته هلیی خوشه بندی می کنند سپس از میان خوشه ها نموه گیریبه عمل می آورند ٠١ 9
نمونه كيرى خوشه اى در صورتى كار آمستر از نمونه گیری تصادفی ساده است که جارجوب تمونه گیری (فهرست کامل <> = Ds
رد pun capes ics CASING lta ys (GL ار فراد. توا عرش مل لكر كاد eh ۳ ۳۳۶ 02 >«
ها رابه سهولت به دست آورد. بلید توجه داشت که هر چه حجم خوشه ها افزلیش یلید و تشلبه افراد آن از نظر صفت
متغیر مورد بررسی پیشتر باشد. دقت نعونه گیری خوشه ای کمتر میشود.
برای مناطق وسیع جغرافیایی که بدست آوردن فهرست کاملی از اجزای آن غیر معکن است بکار می رود. در اين روش 7
نقشه مورد مطلعه را به بخشهایی تقسیم می کنیم سپس به روش اتفاقی ساده يا منظم از آن نمونه كيرى مى كنيم.
صفحه 23:
منال:
به عنوان مثال فرض می کنیم جامعه مورد نظر و تعریف شده ما عبارت است از کلیه افراد.یک شهر که بیشتر از 1۸
سال سن دارن. در لين جامعه نمونه كيرى تصادفى ساده و نمونمه گیری منظم زملنی میسر است که فهرست کامل J
تمام افراد یک شهر رلبا سن آنها در دست داشته باشیم. در غیر اینصورت به جای انتخاب فرد به عنوان واحد نمونه ۱7
كيرىء منطقه را واحد نمونه گیری قرار می دهیم و سپس به روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین مناطق, منطقه با
مناطق مورد نظر را نتخاب می کنیم.
صفحه 24:
ف
انواع نمونه گیری احتمالی - نمونه گیری خوشه ای و چند الرل4)ی؟۲ ا
o>
در اين روش متناسب با حجم هر خوشه از آن نمونه گیری می کنیم.
OF Sen
<< .دش به حداکثر رساندن تعداد خوشه ها و کاهش تعداد عناصر هر خوشه زمانی که منطقمبه صورت تصادفی انتخاب
a
نمونه کیری خوشه ای با احتمال متناسب با حجمة
عی توان نعونه گیری را در داخل منطقه نیز ادلمه دادبه عنوان مثال. مطالعه کننده ممکن است آدرس کلیه افرادی
راکه دربیک منطقه زندگی حی کنند داشته باشد بنابرلین از بین لین افراد. ۱۰ نفر رلبه صورت تصادفی انتخاب می
نند. در روش نمینه گیری خوشه ای چند مرحله ای فهر: گیری دوبار و در بعضی مولقع بیش از دوبار تهیه 0
7 و
نعونه گیری خوشه ای برخی از مولقع در تحقیقات آموزشیبه کار عی رود در لين نوع تحقیقات از كلاس به عنوان
واحد نمونه گیری استفاده می شود.
صفحه 25:
مزیت هاو معایب نمونه گیری خوشه ای:
مزایا:
از مزیت های عمده نمونه گیری خوشه ای جلوگیری از اتلاف وقت و صرفه جویی در منابع مالی است.
معایب:
۱- دقت آن از نمونه گیری تصادفی ساده کمتر است زیرا در نمونه گیری تصادفی ساده فقط یک اشتباه mn ۷ 2
وجود دارد در صورتیکه در نمونه گیری خوشه ای در هر مرحله یک اشتباه نمونه گیری وجود خواهد ی
داشت یعنی به تعداد مراحل خطای نمونه گیری وجود دارد. 7
۲- برای داده های جمع آوری شده از لين نوع نمونه گیری فرمول آسانی را نمی توان به کار برد زیرا
بکاربردن یک نوع ابزار آماری در جامعه های مختلف دقت آن را کاهش میدهد.
صفحه 26:
. ۷
انواع نمونه گیری احتمالی - نمونه گیری خوشه ای و چند الرل4)ی؟۲ ا
2
لين روش نوع ديكرى از نمونه كيرى خوشه اى است. زملنى كه منطقهبه صورت تصادفى انتخاب شد.
عی توان نمونه گیری را در داخل منطقه نیز ادلمه داد.به عنوان مثال مطالعه کننده ممکن است آدرس a 2 4+«
2 ل
نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای:
کلیه افرادی را که دریک منطقه زندگی می کنند داشته باشد بنابرلین از بين لین افراد. ۱۰ نقر را به
صورت تصادفی انتخاب می کند. در روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای فهرست نمونه گیری
دوبار و در بعضی مولقع بیش از دو بار تهیه می شود. نمینه گیری خوشه ای برخی از مواقع در تحقیقات 02 >«
آموزشی به کار می رود در این نوع تحقیقات از کلاس به عنوان واحد نمونه گیری استفاده می شود.
صفحه 27:
نواع نمونه کیری احتمالی - نمونه کیری داوطلبان: "لا ۴۲۵ طا
برای انتخاب تمامی روزهای هفته از یک روزنامه در تحلیل محتوا می توان از روش نمونه گیری a
سیستماتیک استفاده کرد. , ۵ ۱
به اين ترتيب كه ابتدا جامعه مورد نظر را در تعيين حى كنند و سيس در هفته اول يك روز را به تصادف “» 2 2< @
انتخاب کرده وبلافاصله هشت روز از روز انتخاب شده نمونه های دیگر را كزينش مى كنند به اين مس
3 ۳
ترتیب تمامی ایام هفته به صورت یکسان در نمونه ریت خواهد شد. \ Ds
صفحه 28:
نمونه كيرى غير احتمالى
et
0200 2 90
AAT 1
٩
ای
3
2
- 4
4
&
صفحه 29:
انواع نمونه گیری احتمالی - نمونه گیری سهمیه ای:
بلید ساختار جامعه مورد مطالعه مشخص باشد و نیازبه اطلاعات روز آمد دارد. بايد همان
نسبتهایی که در جمعیت مورد مطالعه وجود دارد در نمونه انتخلبی رعلیت شود. اگر اعضای
طبقه یک گروه بیشتر باشد پس در نمونه نیز تعدادشان بیشتر خواهد بود.
از لین شیوه وقتی استفاده می شود که اولا هدف تحقیق کمتر جنبه علمی داشته باشد انیا
ساخت جامعه مورد مطالعه مشخص باشد. نمونه گیری سهمیه ای شرط قابلیت تعمیم را به
اندازه لازم دارا نیست. مثال: افراد شاغل.
صفحه 30:
برای جمعیتهای نادر که معل استقرار آنها مشخص نیست مناسب است. عناصری از یک
جمعیت. محقق رله عناصردیگر لین جمعیت راهنمایی عی کنند. در may, SE BF ."=
باسخكويان بعدى از طريق ياسخكويان قبلى مشخص مى شوند. لين روش معمولاً وقتى - 2 > »4
مطلوب است كه يافتن محل اعضایک جمعیت وییه دشوار باشد.مثاً يافتن نمونه اى از
افرادبی خانمان. مهاجران غير قانونى و... للا <>
صفحه 31:
انواع نمونه گیری احتمالی - نمونه گیری قصدی:
كاهى لازم است نمونه رابراساس آگاهی خود ازجمعیت. ماهیت تحقیق وبه طور خلاصه بر
اساس قضاوت شخصی و هدف های مطالعه انتخاب کنیم. از اين روش زمانی استفاده می شود
كه شخصا به سراغ تعدادى مى رويم تااز آنها راجع به مسئله تحقیق پرسشی به عمل آوریم. > 2 <= @
م =
به عنوان مثال:به سراغ سران جنبش کارگری یا دانشجهیی می رویم و از آنها پرسش به
> Pelee
> 0 2
صفحه 32:
انواع نمونه گیری احتمالی - نمونه گیری در دسترس:
در لین روش تنهابا گروه های معینی تماس حاصل شده و اطلاعات لازم گرفته می شود. در
لین روش محقق براساس تجوبه شخصی ویا تجارب مشلبه دیگرانیک گروه اجتماعی را
معرف جامعه ای که به آن تعلق دارند. عی یابد و با آن ها مصاحبه می کند. گروه مورد مطالعه »>
عی تولند اعضای شورای اسلامی روستا. ریش سفیدان و... باشند. نتلیج لین نمونه ها هرچند
ممکن است معرف جامعه باشند. لما نمی توان,با اطمینان آماریبه جامعه مورد مطالعه تعمیم
داد.
صفحه 33:
ORT re ese ral
>» Peas Tease)
8 © شق (2 ۱ SS BL
Os PC
بورسی تعلیلی: ۳ — ai
۱ 2 م4
میگیرد و با فرضهایی را دربرهدلائل این تفاوتها عنوان کرده و مورد تحقیق قرار میدهند.
صفحه 34:
اهمیت و ضرورت نمونه گیری
پس از انتخاب موضوع تحقیق و بیان مسئله. یکی از تصمیمیات مهمی که در پیش روی هر پژوهشگری
قرار دارد انتخاب نمهنه است. نمونه ای که بلید نماینده جامعه ای باشد که پژوهشگر قصد تعمیم یافته
های تحقیق خود به آن جامعه را دارد.
اگر محقق پژوهش خود را بر تمامی افراد جامعه اجرا کند روش او سرشماری خواهد بود یعنی محقق
باید تمامی افراد جامعه را تک تک مورد برسی و آزمون قرار دهد.
اما چون اکثر پژوهشگران توان و زمان اجرای پژوهش بر کل جامعه را ندایندبه همین دلیل پژوهش
خود را محدود به نمونه کوچکی می سازند.
صفحه 35:
مزایای نمونه گیری
صرفه جویی در وقت. انرژی و هزینه.
* جلوگیری از افزایش احتمال اشتباهات از قبیل اشتباهات پرسشگر و نیافتن پاسخگویان.
نتیجه نمونه گیری به شرط رعایت اصول و ضوابط آن, با نتایج همه پرسی (سرشماری) یکی است.
* چون به تعداد کمتری مصاحبه کننده (آمارگیر) احتیاج است میتوان آنها را در سطح بالاتری انتخاب نمود.
این تعداد محدود را میتوان بهتر آموزش داد.
در هر مصاحبه میتوان وقت و دقت بیشتری صرف نمود.
در هر مصاحبه میتوان تعداد بیشتری سّال مطرح کرد.
* کل زمان لازم برای انجام مصاحبه و محاسبه و تجزیه و تحلیل ارقام کمتر است.
نتیجه نمونه گیری به شرط رعایت اصول و ضوابط آن, با نتایج همه پرسی یکی است.
صفحه 36:
مزایای نمونه گیری
* تقلیل هزینه و صرفه جهبی در منلبع مللی و هزینه: اگر دادهها فقط از نسبت کوچکی از توده جامعه تامین شوند مسلما
هزینه هیهآنهابه مرلتب کمتر از سرشماری است. در جامعههای بزرگ نتایجی که از طریقهنمونه گیری بدست میآیند
آن قدر دقیق هستند که میتوان آنها را به عنوان نتایج خود جامعه مورد استفاده قرار داد.
* سرعت بیشتر و جلوگیری از انلاف یقت محتق: چون حجم نمینه کمتر از حجم جامعه در سرشماری است. جمع آوری و
تلخیص دادهها با سرعت بیشتر,یعنی با وقت کمتری انجام میشود.
قدرت عمل بیشتر: در برخی از نمینهگیریه كه وجود افراد متخصص و آموزش دیده و همچنین وسایل اندازه گیری و
انجام آزمونهای دقیق برای تهیه دادهها ضروری است مسلعا به علت کمبود این امکانات. انجام سرشماری ععلا غیر ممکن
است.
* صحت عمل بيشتر: جون براى انجاميك نمينه كيرى.به دليل حجم کار کمتر. امکان آموزش افراد رای تهیه پرسشنامه و
نجام مصاحبهها وجود درد.لذ صحت عمل در تمونه گیری بیشتر از صرشماری است.
* حفق واحدهای جانهه در پعضی از جامعمها امکان اتجام سرشعاری لیست و ناگزبيم بای بروسی مشخصه عورد تلو لو
تعوته کیری استفادهکنیم.
صفحه 37:
معایب و اشتباهات نمونه گیری
اشتباهات نمونه گیری از جمله عواملی هستند که ممکن است هر پژوهشگری در روند تحقیق خود مرتکب آن شود و
بك ذو ومست pecans a ون
* ۱-اشتباهات نمونه گیری
* ۲- اشتباه ناشی از در دست نبودن فهرست کلمل افراد جامعه
* ۳- اشتباه تاشی از انتخاب ععدودی از افراد جامعه
۴- اشتباه ناشی از تحلیل آملیی نامناسب
* ۵- اشتباهات غیر نمونه گیری
۶- اشتباه ناشی از عدم حشاهده افراد مورد مطالعه که به دو دسته تقسیم میشوند: عدم پوشش و عدم پاسخ
باه ناشى از مشاهده نا دقيق كه به سه د. بيشوند: ابزار نادقیق. ثبت نادقیق داده ها و استخراج
صفحه 38:
¢
more سرشماری
عبارت است از شمارش و محاسبه تعداد کل نفرات یا اشیای مورد نر مانند تعداد کل نفرلتی که درییک کشور زندگی
میکنند. سرشماری محدودبه انسانها نیست و ممکن است شامل محصولات و کارگههای صنعتی و کشاورزی نیز شود
یک نوع سرشماری نیز مربوط به حیات وحش است که طی آن کینه های مختلف حیونات وحشی ازتبیل6 ۲
برندكان. بستاندارن.آبزيان و خزندكان سرشماری میشوند که لین کار توسط سازمان حفاظت محیط زیست در كشكر
اجرا شده و هدف از ّن چی بردن به تعداد افراد جمعیت و مطالعه روی رفتارهای مهاجرتی آنهاصورت میپذیرد.تفاو ی
سرشماری با آمارگیری در لين است که در سرشماری تعداد کل اعضای چامعه مورد نظر تک به تک شمارش و کنت ک
میشوند. ما در آمارگیری معمولًدرصد کوچکی از جامعه مورد مطالعمبه عنوان نمونهآماری مورد مطالعه قرار مى كيرند
و سپس نتليج حاصلمبه کل جامعه مورد نظر تعمیم داده میشود.تقریبا تام کشورهای جهانبه طور منظم تعداد افراد
کشور را شمارش میکنند. بیشتر کشورها هر ده سال یکبار جمعیت را سرشماری میکنند.
در سرشماری اطلاعات مهمی همچون میزان درآمدافراد. چگونگی معل زیست. متاهل یا مچرد بودن و تعداد فرزندان
خانواده به دست میآید. در برخی کشورها سرشماری عمومی جمعیت هر پنج سال یکبارانجام میگیرد.
صفحه 39:
¢
more سرشماری
در موقعیتی که هر روز آمارگیریهای نمونای در مقایسهبا سرشماریها اهمیت بیشتری پیدا میکند جایگه سرشماری تولم با آمارگیری
نيز استحكام بيش ترى مى بابد.
امروزمبا توجمبه هزینهی کمتر. سرعت و دقت بیشتر و کاهش بر باسخكوبى آماركيرىهاى تمونماى. مسئولان آماركيرى و آمارشناسان
users الامكان از لين lsd ed Usa) مود و از p Bale Het dls 5 Yu Gaya ue lng dp 04 2#
نعونهگیری کمتر استفاده نمایند
البته سوشماریها دارای مزایای عمدهای هستند که با انجامآمارگیریهای نموهای نمیتوأن به آنها دست یافت. و
ta Sonece Gee co ese enue ay و و
SS le eee ce se wee aly ee oe
سیستم توانمند آمارهای ثبتی هستند. انجام میگردد.
ضرورت تلفیق دو روش سرشماری و نعونکیری در مواردی مطرح است که نیازبهاطلاعات برای ساخت چارچوب نمونهگیری ما اه در
سطوح جغرافیلیی کوچک وجود دارد و از طرفى برخى از اطلاعات مورد نياز. اطلاعلتى تخصصى است که به منظور اهداف فوق به کار
تمیرود و جمعآوری ن از طرق تعامشماری میتولند روی کیفیت تتلیج حاصل از سرشماری تأثیر سوبی گذارد. در چنین حالاتی توصیه
شده است که از سرشماری تیلم با نمونهگیری استفاده شود. دفتر سرشماری آمریکا امکان سرشماری دة
استفاده از آماركيرى نمونداى غير ممكن میداند. 05 8 2
و مقرون به صرفه را بدون
صفحه 40:
۰
سرشماری در ایران more
در ایران نخستین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۳۵ و واپسین ن در سال ۱۳۹۵ انجام شد. a a oa
بنابر ماده ۴ قانون مرکز آمار ایران. لین سرشماری سراسری. هر پنج سال یک باربا فرمان رئیس مر 4 2
اجرا میشود. سرشماری بعدی نفوس و مسکن ایران میبایست در سال ۱۴۰۰ انجام میشد که به دلیل شيوع 2 مه @
بيمارى كرونا فعلا انجام نكرفته است. و ص4
9# م
a ی ۰ q
صفحه 41:
ف
فواید سرشماری mo om
در سرشماریهای عمومی نفوس و مسکن کشور همواره بسیاری از اقلام آماری بهدلیل اینکه اطلاعات
عمومی محسوب نمیشوند. علیرغم نیاز شدید به آن. حذف میشوند و از طرف دیگر برخی از اقلام 5 ۳
سرشماری که اطلاعات وسیعی در مورد آنان از آمارگیریهای نمونهای یا آمار ثبتی وجود دارد. Loe 2 =< @
تفصیلی سوّال میشوند که اینگونه سوالات از طریق سرشماری تولّمبا نمونهگیریبا دقت بیشتری
حصول است. وضعیت اشتغال و بیکاری, تحصیلات. زناشویی و...اين شرایط را دارند.
صفحه 42:
۰
اثبات برتری نموفه گیری نسبت به سرشماری moose
|. منطق استفاده از نمونه گیری به جای سرشماری:
همان گنه که پیش تر ذکر گردید. در غللب شرلیط دسترسی و ارزیلبی کلیه اعضای جامعه پژوهشبه a
بزرگی جوامع با دو محدودیت جدی همراه است: 2#
محدودیت زمان و محدوهیت هزینه یا بودجه.به عبارت دیگر چنانچه بخواهیم شیوع دیلبت را در و
شهر تهران تعیین کنیم. با استفاده از روش سرشماری لازم است کلیه ساکنین بالغ شهر تهران که تعداد آنها
بیش از ۵ میلیون نفر است را مورد ارزیلبی و از همه مهم تر اينکه از آنها نمونه قندخون ناشتا تهیه کنیم.
نمونه گیری و انجام آزملیش بر روی لین تعداد فردبا محدودیت های بزرگ زمان و هزینه و حتی عملی بودن
مواجه اند. نمونه گیری یک روش معمول دستیابیبه آزمودنی ها درییک مطالعه پژوهشی است وبا این روش
بر محدودیت های زمان و هزینه و غیر عملی بودن سرشماری در غالب شرایط فائق ی گردیم. البته در نمونه
كيرى بايد به دو بعد مهم کمیت (حجم نمونه) و کیفیت (روش یا شیوه نمونه گیری) نمونه گیری توجه کنیم. me
صفحه 43:
۰
اثبات برتری نموفه گیری نسبت به سرشماری moose
۲.در نمونه گیری» ترازییی داریم که در یک کفه آن دقت برآورد یا مطالعه ما و در کفه دیگر تن هزینه با
بودجه است و محقق باید ابن ترازو را در مطالعه خودش به تعادل برساند. yd
به عبارت دیگر اگر محقق بخواهدبیک برآوردیامطالعه ای رلبادقت زیادی انجام دهد بلیسبه کفه دیگگه
هزینه یا بودجه است بیفزاید. لین موضوع را در مباحث آیندهبه تفصیل تشریح می نمائیم. کاربرد فره
های حجم نمونه برای محققین مختلف تعیین لین نقطه تعادل است.به عبارت دیگربا استفاده از این =
ها محققین متوجه خواهند گردید که برایمیک مطالعهبا اهداف شخصی اگر بخواهد حدلقل دقت قابل قبول
را داشته باشد چه تعداد باید آزمودنی را مطالعه کند؟
به عبارت دیگر تمام اعدادی کهبه عنوان 1٩ در فرمول های حجم نمونه.به محققین داده می شود. تعداد
حجم نمنه مطالعه آنهابا حدلقل دقت قلبل قبول است و بدیهی است که اگر بخواهند دقت مطالعه خود را
افزایش دهند باید حجم نمونه و در نهایت بودجه مطالعه خود را افزایش دهند. mse
صفحه 44:
۰
4 me “ms فهرست منابع:
۵ ۱- روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیلبی آن در علوم انسانی؛ تالیف دکتر عزت ... نادری و دکتر
مریم سیف نراقی.
0 ۲- مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی؛تالیف دکتر علی دلاور.
0 ۲- کند و کاوها و پنداشته ها؛ تالیف دکتر فرامرز رفیع پور.
0 ۴- روشهای تحقیق در علوم رفتاری؛تالیف جمعی از نویسندگان (دکتر زهره سرمد. دکتر عباس
بازرگان دکتر الهه حجازی)
صفحه 45:
۲ وخ سس سس سس سس مس سس Ra a
