صفحه 1:
" فردريك تيلور
نهدو اعصذلالا ع نمع عع
SON teCut ht
صفحه 2:
صفحه 3:
معد مه
* نام تیلوریسم با نام فردریک تیلور گره خورده است. در ابتدای قرن بیستم. a 5 . pe
نظريه یا روش علمی خود رالرئه داد که هدف ن. موثرتر کردن ليت و سف
به بازده انبوه تر درتولید بود . تیلور به پیروی از آدام اسمیت. کارها fgets) 0
کوچک تقسیم میکرد و بدین تیب سطح مهارت Gor aS pl UES
آفزایش میداد. به اعتقاد تیلورن مدیریت علمی اساسا از یک سری ی
لسن معين تشكيل شده ست كد ميتو در ol سا
گیرد. درتلاش برای یافتن راه حل, او به لين نتيجه رسيد كه جارة كارء یس
توليد. مشخص شدن بهترين طريق انجام هر كارء استانداردهای مربوط چه [
تدوين معيارهليى است كه توسط آنها ميزان كار منصفانه و نحوة انجام لمنء
گردد.
صفحه 4:
صفحه 5:
نظام مديريت علمى تیلور
نظام لداری هنری فایول
نظام بوروکراسی ماکس وبر
صفحه 6:
تیلور کیست؟
ere
۱94-4 8 fie Moc ax jgyel aad مديريت در عمل قدمتى به اندازه تاريخ بشريت دارد ولی
وو جد
مدیریت شناخته می شود پس از «انقلاب صنعتی» و استفاده از ماشین در ۳
8 23
توليد و بروز تفييرات عمده در نظام توليدى. اقتصادى و تكنولوزيكى جهان نب
۰
توليد انبوه و جدا شدن مدير و مللك. توسط فردى به نام فردريك وينسلو وار
(۱۹۱۵-۰۱۸۵۶) 151/10۲ ۱۷۷۱06۱0۷۷ ۳۳6۵6۲16۱ مطرح شده است. °,‘ ار
در وه
* «فردريك وينسلو تيلور» در سال 1122 در ينسيلوانيا جشم به جهان كشود. SUG ad,
۰ 2
تیلور مهندس مکانیک بود.البته. پدر و مادرش دوست داشتند که حقوقدان شود ولا
حتی او را در کلاسهای آمادگی برای ورود به رشتهی حقوق دانشگاه هاروارد
نام کردند. اما سردردهای شدیدش باعث شد که او و خانولدهاش از
منصرف شوند و اجازه بدهند که phd مسیر دیگری را انتخاب كند.
۰ ۶
صفحه 7:
تیلور کیست؟
eT
۷"
“pe
صفحه 8:
۶۳ the oS
* زادروز: 1٠ مارس 1888
000 NC
300 eer
000 rset
0
0 ل Ee ch
3
000000 rom
صفحه 9:
مطالعات تيلور: 1
* أو حركات بدن را براى انجام كار و زمان انجام كار مطالعه ميكرد خا بتولند. زمافق J
را براى انجام كارها تعيين كند و بر اساس لن زمانى كه هر كاركر رای BA
مشخصى صرف كرده را تشخيص دهد. سيس بررسى مى كرد که ید چا
زمان ممكن براى انجام أن كار داشته است. لين تفكر بعدأ مبنايى Sint ly
بيه گردید. ”
eee VAA+ aps 59 *
Sek
“>
۰ 4
صفحه 10:
انسان بهعنوان موجودی اقتصادی استوار است.
*_ تئوریهای مکتب مکانیکی ا ا ا اآا Me 5
تولیدی و بازرگلنی بود. انگیزه انسان به حرکت و فعالیت را صرفاً در لمور tipo
اقتصادی جستجو میکرد. fa ی
و
صفحه 11:
ترا
eae
مکتب مدیریت علمی تیلور یا تیلوریسم: * nae,
۷
* مكتب تلیوریسم. انسان را بهعنوان یکی از عناصر مادی و فیزیکی ساژفان .04 4.4
میپنداشت و برای بهحرکت درآوردن کارکنان یک سازمان ما و و ٩3
مادی محیط کار از قبیل مساعد نمودن شرلیط فیزیکی محیط کاره مدت زما و
ve es [Falls Es Bl) Gy ۰
oe ۰ دكا مكب تلو eS 9 یا با مد پر
تلقی میشد.
صفحه 12:
ME 4
انگیزههای معتوى كاركتان سازمان و عدم توجد يه جميع عوافل مؤثر در ردار 109
افراد در سازمانها (كه كلاً و تماماً توسط علوم مکشوف و پراساس یه
عمده اقتصادى. اجتماعى. سياسى و فرهنكى جوامع در مراحل مختلف رشد ؤم
تکامل. شکل گرفتهاند) از اعتبار چندانی برخوردار نیست و بر خلاف نان(
مکتبی غیرعلمی تلقی میکردد
ف 7 ۶
کرد و در شوروی سابق تحت عنوان استخانفیسم (لیکن با روشی خشنت6ٌ ee
۰
موّسسات تولیدی رواج یافت.
صفحه 13:
* ليكن منصفانه بای قضاوت کرد که دستاوردهای تیلوریسم در عرصه تجربه ی af رت
و چگونگی افزایش بهره وری و کارآئی سازمان (حتی با نگرش سطحی ot)
مکانیکی)» توجه به بهرهگیری از روشهای کمی در اقتصاد مهندسی: کر 3 at ¥
fee Get eo Ee ده
کمک نموده ات
صفحه 14:
* ليكن منصفانه بای قضاوت کرد که دستاوردهای تیلوریسم در عرصه تجربه ی af رت
و چگونگی افزایش بهرهوری و کارآئی سازمان (حتی با نگرش سطحی ot)
مکانیکی)» توجه به بهرهگیری از روشهای کمی در اقتصاد مهندسی: کر 3 at ¥
امسن سم كرو و کوششی در تهیه استانداردهای شفلی در سا ده
pone Kota
صفحه 15:
تیلور چهار اصل ذیل را به عنوان اصول مدیریت علمی پیشتهاد کرد «
1- مدیریت باید علمی باشد. روش علمی جانشین روش تجربه و خطا گردیده وبید
af
es مطالعه علمی کار بهترین روش انجام کارا پیدا و به صورت دستورالعمل
<< ابلاغ کرد. مطالعه علمی کار
استانداردهای تولید و کارکرد بر اساس آن است.
آمیز آن را داشته باشند.
صفحه 16:
۳- آموزش و تربیت کارکنان باید جنبه علمی داشته باشد. ٠.
؟- روایط تزیک و جوستانه و روجیه همکاری بین مدیریت و کارکنان و تقسیم کار
مسئولیت به طور مساوی میان مذیران وکارکنان به طوری که پرنامه ريزى و dass
۰
فکری را مدیران و کارهای جسمی را کارکنان انجام دهند.
صفحه 17:
اعلامیه تیلور:
By TS tele EL)
rere]
ی
كارفرما نمى تواند مدت مديدى
ered yey] 00
!موفقيت كارمند باشد و بر عكس
صفحه 18:
۰
32 oF
۳- استاندارد کردن کلیه وسایل و ابزار کار و اعمال و حرکات کارکنان در انجام oe
i 0 هب
۴- اختصاص دادن یک واحد سازمانی برای برنامه ریزی gt i‘
ae
2 کاربرد اصل استثناء در مدیریت (که به موجب آن کارکنلنی که بیشتر از استأندارظر -۵
8
تعيين شده برای تولید بازده داشته باشند. دستمزد تشویقی دریافت و کسانی
و
تولیدشان از استاندارد مزبور کمتر باشد دستمزد کمتری دریافت می کنند)
صفحه 19:
۰
پیمانکاری)
۸- استفاده از سیستمهای راهنما برای طبقه بندی کردن محصولات تولیدی و 0 بس :1
کار رفته در تولید
-٩ استفده از یک نظام کار ساده و تکراری
-٠١ به کار گرفتن روش حسابداری cle تمام شده
صفحه 20:
BB ls * ee eas
0 نكات مثبت نظريه تيلور
* _ تیلور با تاکید بر یوم مدیربت علمی توانست توليد سازمان را افزايش 0
داده و نهایتا با سهیم کردن کارگران در منافع مادی ناشی از صرفه ieee ig
تلاش همگلنی و تولید بیشتر موجبات تشویق هر چه بیشتر آنان را در از tee
سطح تولید فراهم کرد.
صفحه 21:
صفحه 22:
ee Ble By nest
Ol ل Bra
كردن صنعت و مديريت است اما كا ركران
eee ا Te)
تا aD DD ad Ol) Rd
eS hla ae Le
ory BS Te led) )
.اعلام کرده بودند
صفحه 23:
كردة
مهندس كانت - طراح جارت كانت
فرانک گیلبرت- معتقد بع یافتن بهترین روش برای انجام کار
لیلیان گیلبرت - لرزیابی کار و زمان
صفحه 24:
wk خلاصه:
دولتی کشورهای جهان شد. ی
3 هرچند هدف تیور در ابتدا بر استفاده از لين روش ها در سطح وظليف عملياتي» يم ول
اما با رواج انديشه او اين روش ها در ساير فعاليت هاى سازمانى در كاربرد بيغا ك9 0092/4
8
ek
witty:
هنوز هم دستاوردهای او در یسیاری از شرکت ها هنوز رواج دارد
صفحه 25: