صفحه 1:
بح
But NLA Th
صفحه 2:
نمونه سؤال ات
اعلام تستى و مهم
ae تشریحی املایی و ...
صفحه 3:
بخش اول درس دوم«خوب جهان را ببین!» دارای لحن تعلميي و توصیفی است.
تأکید امام علی(ع) بر خوب دیدن و دقت و تفکر در جهان آفرینش ویدیده های عالم 0 باشد. همان طور
که قران مجیداشاره دارد « فلا ینظرون الی الابل کیف خلقت » آيا در آفرینش شتر نمی نگرید که چگونه
خلق شد؟
جندين هزار منظر زيبا بيافريد/تا كيست كو نظر ز سر اعتبار کرد
صفحه 4:
. در این درس, به شگفتی آفرینش خفاش, ملخ, مورچه و طاووس Sly درک عظمت هستی اشاره شده است
صفحه 5:
با تأثل در تصاوير بالا در می پابیم که:
جهان آفرپنش» پر از راز و رمز است و فقط خداوند
توانا و دانا قادر به خلق چنین دنیای شگفت انگیزی
است.
[فرینش سا مخلو قاتش گفتانگیز قایل
- خالی لینجهانخداوند حکیم قادر و
انسانب رایشناختب هتر ake das در
3 كندو بن
sb AES شناختپ روردگار AS wl
صفحه 6:
dos / راز أفرينش:
ie es: / درخت
بزرگ: ترکیب وصفی /
است :فعل اسنادی
2
انريشاث دا /ارليرى نا fi
«للبل eg PA il dW
BP ei %
wl wr ,.ofn
بد Af
Rad lt el gt
7
wel
صفحه 7:
رهای عجیب آفرینش خداوند بی مانند.
يدن مى كندء چشم های خقاش را می بندد و
می کند. زیرا خفاش در روز از دیدن عاجز است و
ریکی شب که همه ی موجودات را در خواب و آرامش
فرو می برد چشم های خقاش را بینا می کند.
نته ی دستوری : خالق بی همتا: ترکیب وصفی /اسرار
پیچیده: ترکیب وصفی / آفریدن: مصدر /فرو می برد : وك ار
فعل پیشوندی 1
آرایه : می گشاید و می بندد : تضاد / شب و روز: ۱
تضاد / تاریکی و نور : تضاد
م
تبوطر
نان
صفحه 8:
5 توا a we نت
dy HL UT yl oa go? او در روذ يلحا دا بم سياسق دیهها
0 .. ام ی
ى اندازد و شب دا جونان بتراغى بر زيند ما در بدنوتادي لآىء دوزى غود را
+7
MRF
bse بالحالى براى برواز آبما آقيدء لين بالها اند لالاهای
fe 7 “قن ۳
آوشانه :لبم و بدون دلحاى اصبلء اما تو جاى رلحا و شاها ىآن دا
معنی : پس, خفاش در روز چشم هایش را می بندد و شب براى او مانند
چراغی است که در تاریکی آن , به دنبال به دست آوردن غذایش می رود.
آرایه: تشبیه — مشبه / چراغی: مشبه به ] چونان: اذاف یی
همانند /مشبه به: لاله های گوش/وجه شبه: بی پر و بدون رگ های
اصلی)
صفحه 9:
ب له وه بادآ رز رگ هرک كدو و تدان كك
SEL الک رات رم بر پر رک نان از
ان انشآ مان رون ربا رت دز
| دک ترا یرام استد
a ا
دنه مضارع التزامى / lk tPA wr » gg Agh دا نما ارده
بكو: فعل امر | چشم سرخ؛ : تركيب م سرد حدق بان اهنبا نيد اكش ينا :دعا اسب
وصفی / متّحد: (هم خانواده : راعش ی تراس فبرومء د د تدان من دارو كياهان دا ىجن وده
اتحاد » وحدت ) / کشتزار : وندی
آرایه : تشبیه : دو چشم سرخ و eS ۳
دو حدقه: مشبه /ماه تابان: مشبه BAR tala ly شا رورا ور تبون ميل
۳ a 7 a
Weeds ies bb lin aga پای ان لاش
bee
st ik & . :
به / چونان : ادات تشبیه دار مین ؟ در اگم نامر اتزائة اف امك ارال we
صفحه 10:
:ی
مت غلقت اوبا ينم و امیش نان درل
تعش ل تو أت 1
پر مور و لوطل حت آل PSF
e مش 5 او
fob oS لو روی زعوی راه رود و رای پردس تآوردن روزی خود تاش
fae و ۲
aly او دائرها دا پر لخد یبرد و درجایگاه ویه, ثلر م دارد و در مل لما بداى
سير ra 9 a
El PY ser at PIA Sit gti Sie شد !
نکته ی دستوری : جایگاه : وندی / می کوشد : مضارع اخباری
صفحه 11:
م م . مه ام
از DW gl ashe Sed orb rl » bir whic
0 5" 7
pir! لیف :با الهای برها كن ب ردى يلريك اباش شره وم
معنى : از عجيب ترين يرندكان در جهان
هستى . طاووس است که خداوند آن را در
کامل ترین و زیبا ترین شکل, خلق کرد.
آرایه: بین بال , پر. دم / چتر. سایبان: مراعات نظیر
نکته ی دستوری : بيافرید ( ماضی ساده)
صفحه 12:
زبانی: سایبان* مسند/ میسازد-* فعل اسنادی/ گویی-* قید/ بادبان کشتی* مسند/ تشبیه* مسند/
نادی/ دسته گلی* گروه اسمی(مسند)/ فراهم آمده است-+ فعل مرکب/ آن* مفعول/ پوشیدنی-* صفت/ ء
د/ سازی فعل اسنادی
طاوو سآزن را مس خود سایباان یسازد ۶
we ean oe
Ste Loe FF A On,
ال ور قاشا یی از بمحای
كن ای بسک ای
گر پر سبزعی و گاه یر وروی در تاسب, NG of
آرایه : تشبیه :(دم کشیده : مشبه /چتری گشوده : مشبه به/چونان : ادات
تشبیه)/تشبیه : (دم کشیده : مشبه/بادبان کشتی : مشبه به/بر افراشته : وجه
شبه/گویی : ادات تشبیه) /تشبیه : (رنگ های پرهای طاووس : مشبه /روییدنی
های زمین,دسته گلی از شکوفه های رنگارنگ گل های بهاری,پارچه های زیبای
فقث ر: مشبه به) /تشبیه : (پرهای طاووس : مشبه /برگ خزان دیدهه
يرنقش و
سرخی گل, زردی زر ناب: مشبه به/چونان : ادات تشبیه/می ریزد و دوباره می
روید:وجه شبه) /کشتی, بادبان ناخدا: مراعات نظیر/زردی » سرخی ۰ سبزی:
f ما & to oF. wb Se“ Cae.) 66S See
صفحه 13:
م فا كردن غاووس» بجاى يال» ككل
سبزرتگ و پرفقل و مار دوريره است. در اطراف
in پاددی سا هگنره» پندادیبا مب سبز
bik AGE WoL posit
a8 ی وتان اه زر ۶
lil نداش باشرد.
نهج البلاغه. بخش خطبهها
نکته ی دستوری : سیاه : صفت / جلوه ی خاضی : مفعول
صفحه 14:
seas
aa عظمت:بزرگی و جلال ا
Paco دلایلی:ج دلیل,علت ها
ste: oboe پندار:وهم.فکرگمان
ناتوان: ضعیف. عاجز پرتو ننور وروشنی
اسرار:ج سرازها حدقه:کاسه چشم » مردمک چشم
1 جلوه: ظاهر ؛پیدایی تابان : درخشنده
59 درهم بشكنند: از بين بروند
قه:مردمک چشم.کاسه چشم چندان: آن اندازه
noe coe ral St ت پیشین: جلو, آن چه در جلو قرار دارد.
. فده
4
صفحه 15:
دفع : راندن
جثه:اندام ‘ پیکر
بنگر: نگاه کن
انباشته : پر
برافراشته: بلند کرده, برپا کرده
خزان : پاییز
نقش ونگار: شکل وشمایل
یأل: موهای بلند روی گردن
# آلتبب در این جا پرهای گردن
طاوو 0
وی کشا باز می کند
ميل :اشتهاء تمایل
جثه: بدنءييكر
ززناب : طلای خالص
فراز : بلندی Ike
اشیا: چیزها
خلقت: آفرینش
جایگاه ویژه: مکان
مخصوصجای خاضی
گویی: انگار
ناخدا: کشتی بان
فراز: بلندی, بالا
صفحه 16:
* نهج البلاغه گزیده ای نامه ها و خطبه ها و سخنان
شیعی ۰ سید رضی آن را گرد آوری کرده است .
*کلمه نهج البلاغه ترکیب شده از : نهج به معنی شیوه mao
راه و روش/ بلاغه به معنی روان سخن گفتن است .
صفحه 17:
erat. - ot ر نا =
wb ید زر ant ai> - ie دفع
“a
ia
صفحه 18:
٠ قالب شعر:قصيده
00 ل اى زوج همقافیه
وی ترمعر است و معمولا ۱۵ تا ۷۰ و گاهی تا ۸۰ بیت است.
ی موضوع قصاید, ستایش خدا, مدح شاهان و
1 رگا هنیت جشنها: وصف طیمت.**
4
-
a} i a 0
صفحه 19:
= ای
* این شعر به آفرینش پدیده ها و موجودات
طبیعت اشاره دارد و می گوید انسان ها با
عقل و هوش خود نمی توانند عظمت خداوند
ly سپاس بگویند و در برابر اين همه پدیده ها
سرگشت و ,25 ب می شوند . شاعر در آخر
بهزاین نتیجه می رد که 1و نقاش اين
صفحه 20:
معنی واژه ها
زاستی را:به راستی, به درستی قاه قاه : صدای بلند خنده, قهقهه
پدیدانآشکار زارزا: با ناله و اندوه گریستن
نقش و نگار:تصاویر رنگارنگ Pr es 3
حیران:سر گردان» سرگشته. متحيّر تمائیل: ج تمثال. شکل هاء تصویر
کز:که از ها
نژند:سرد و بی روح» غمناک اندوهگین شوق :اشتیاق, علاقه
جون:جكونه, چطور 5
برآید: بیرون می آید مى رويد بدين سان:به اين گونه
نغزنخوب. نیکو, زیبا هجر:دوری
كل كامكار:نوعى كل بسیار سرخ و زیبا 47 ود ; rr
#جونججرا sf J 3 صورتگر:نقاش , پدید آورنده ی نقش
$2 غير:ديكران
صفحه 21:
راستی را كس نمی دا که د مطل لمانا ار po ee (nS تدبداره
اين همه نقش ونگار؟
معنی: به راستی کسی نمی داند که به هنگام Wyo
le, این همه نقش ها و گل های زیبا از کجاء آشکار
. می شود
نکته ی دستوری : ( را ) در راستی به معنی ( به )
صفحه 22:
Jac ها حیران شود کز خاک تاریک نژند/چون برآید اين همه
گل های نغز کامکار؟
معنی : عقل انسان le سرگشته و متحیر میس پگه
Kd”)
زیبا می روید؟
آرایه ها :حیران شدن عقل : تشخیص / تکرار ( ک ) :
صفحه 23:
چون نپرسی کاین تمانیل ازکجا آمدپدید؟/چون نجویی کاین
تصاویراز کجاشدآشکار
آشکار شده است؟ چرا جست و جو نمی کنی ی
اين همه تصویرها (موجودات) از کجا به وجود آمده
است ؟ نکته: در ال بيك ارانه ى تسده نداریم.
1 0 1
صفحه 24:
برق ازشوق که می خنددبدین سان قاه قاه؟/ابراز هجر که می گریدبدین سان زاوزار
معنی: برق آسمان(رعد و برق)به خاطر شوق دیدن چه کسی, این طور با
صدای بلند می خندد و ابر از دوری چه کسی این طور, با غم و اندوه گریه
.می کند
آرایه ها:می خندد و می گرید:تضاد/خندیدن برق وگریستن ابر:تشخیص/تکرار
بدین سان:آرایه ی تکرار
نكته ى دستوری:برق: نهاد/ شوق: متمم/که: مشج نهاد/هجر:
متمم/که: مضافالیه
صفحه 25:
کیست آن صورتگر ماهر که بی تقلید غير این همه صورت
برد بر صفحه هستی به کار ؟
معنی: آن نقاش ماهر,خداوند بزرگ است که بدون تقلید از
دیگران»این همه تصویرهای زیبا را در جهان هست- ۰ بده
است.(مفهوم كلّى بيت: اناي ترین نقا 8 #۲" بت
است.) آرایه: صورتگر:استعاره از pete ى
1
هتشى :اضاقه سنن يك صو ءا صو رت صفته : مراعات
صفحه 26:
۱
میرزا حبیب الله شیرازی متخلص به «قاآنی» از شاعران دوره
۲ قاجار است. هنر او در قصیده سرایی و انتخاب واژگان
خوش آهنگ و توصیف های نیکو است. وی کتاب «پریشان»
را به شیوه ی گلستان سعدی نوشت.آرامگاه او در جوار
بحضرت عبدالعظیم(ع) در شهرری است _
صفحه 27:
گس واژه های مه املایی
خیزان - خاک تاریک نژند -نغز كامكار - كاين تمائیل - تصاویر - قاه قاه
- هجر - زار زار - صورتگر ماهر - بی تقلید غیر - صفحه ی هستی
صفحه 28:
اه سیم
خود 153
| ۱. در بیت آخر شعر «صورتگر ماهر» به کدام یک از نامهای خداوند اشاره شده است؟
۲ چه شگفتیهای دیگری از زندگی مورچه میدانید؟
۳ چرا خداونده در قرآن کریم. انسان را به اندیشیدن در شگفتیهای خلقت دعوت میکند؟
it یرومم هسب
صفحه 29:
. در متن درس» بخشی از شگفتیهای آفرینشس. مانند خفاش, ملخ. مورچه و طلووس.
به دقت توصیف شده است.
بهرهگیری از حواس ینچگانه ما را در درک بهتر زیبابیهای آفریتش کمک میکند.
به تظر شماء در توصیف رتگهای پرطاووس. کدام حسء بیتن از بقیه به کار آمده است؟
با خوب تکریستن به پدیدهها و محیط اطراف خود و تأمل در ویژگیهای آنها به داتس
و آگاهی زیادی دست میياييم. دقّت در تگاه کردن و خوب دیدن» یکی از راههای تقویت
ذهن و تواناییهای زبان است. یرای ایتکه توصیفها آسان و دقیقتر صورت گیرد. میتوان
از آراية «تصبیه» استفاده کرد.
حر این درس, لمام علی ** برای بهتر شناساندن زیباییهای خلقت طاووس. آن را به
چیزهای مختلفی تشییه کرده است؛ *ذْم کشيدة طاووس» را به «چتر گشوده» و «بادبان
کشتی * و يرهايش را به «برك خزان دیده» مانتد تموده است.
اکنون دقیقتر و گسترده تره موضوع تشبیه را بررسى میکنیم: ِ
هیرهای طاووس, ماتند دستذ كل هر تقش و تكارء ونگارنگ است.» با اندکی دقّت
درمىيابيم که اين تتبیه. چهار رکن یا قسمت درد
# رکن اوّل (مشبه)» «یرهای طاووس» است که به چیزی تشبیه شده است.-
اکن دوم (متبه بد)» خلاسته كل عر نقش, و تك ر» لست كه «يرهاى علاووس >
یه آن ماتند شده است.
ركن سوم (وجه شبه) شباهتی است که بین اين دو وجود دارد. آیا میداتید
شیاهت نها در چیست:
# رکن چهارم (ادات تشبیه). کلمهای است که شباهت «پرهای طاووس» را یه
هدستة گل» برقرار میسازد. در متال بالاء كلمة «مانند» اين نقش را دارد.
گاهی اوقات. رکن سوم و چهارم حذف میشود.
صفحه 30:
۱ دربارة «شگفتیهای آسمان». از متایع متاسب. مطالیی را قراهم آورید و آن را در کلاس
بخواتید و دربارة آن گفت وگو کنید.
۲ در ابیات زیر. «خفاش» و «طاووس» به عنوان تشانه به کار رفتهاند؛ دربارة مفهوم تمادین
هر يك از آنها تحقيق و كفت وكو كنيد
تور خورشید در جهان. قاش است آفت از ضعف چشم خاش استد
)2(
طاووس رابه نقش ونگاری که هست. خلق تحسین کتند و او خجل از پای زشت خویش
(سعدی)
ی
{Ses cess
۱ در متن درس کلمههابی بیابید که یکی از حروف زیر » در آنها به کار رفته باشد؛ سپس آنها
MEP Kee ae
وا
۲ ارکان تشبیه را در هر یک اژ موارد زیر مشخص كنيف
ملخ. دو پای داسماتند دارد که با آنها اث
مهريان و ساده و بىكيته است مثل نوری در دل آیینه است
*. يه كمك وازة زيرء يك تشبيه بتويسيدء بدطورى كه همة اركان تشبيه را دارا باشد.
et
خورشید:
۴ شاعر در سرودة «صورتگر ماهر» به کدام پدیدههای خلقت اشاره کرده است؟
صفحه 31:
مانند: eh ۳ aon ی هر روز la می خواتد.
درنگ با مک ایستادن و فاصله دادن در میان با تخر واژه است که برای لوگیری از بد خوانی و بد
فهمی سخن به کار می رود. درنگ بردو گونه است درنگ میان واژه و درنگ پایان واژه .
مثال برای درنگ میان واژه ِ
مانند : اینجا آشپز خانه دارد. اینجا آشپزخانه دارد.
يس فردا به دیدارت می آیم يس فردا به دیدارت می آیم
صفحه 32:
ن بر آی ایق همم گر
اد كيجا امك بلي
۳
Cees apparel erase ro) enn
صفحه 33:
۱ sling
الف) از کجا گردد پدیداز این همه نقش و نگاز
الف) قاآنی شیرازق
ب) برق از شوق که می خندد بدین ساان قاه قا۵؟ Sie
ج) عقل ها حبران شود کز خاک تاریک gene so BH ا 1
د) ابر از هجر که می گرید بدین سان زار زار! 5 طاطم اصتوااي ha. 3
الف) شهدا خورشنیدند
ب) شهيد جون شقايق سرخ ail
ج) شهید مثل یکت نمره بیست است
د) شهید داستانی است پر از خادثه و زیبانی
صفحه 34:
۳
Comrie gee aie ney
fas (at آلف) غباس اقبال آشتیانی
ب) نقاش ب) سید جعفر شهیدی
4 Ae ج) خنین اضازنان x ۳ Sete
eae rs 4: exiatt a(S
ye ot
صفحه 35:
۳ «تمائیل » چه نوع جمعی است؟ مفرد آن چیست؟
|
صفحه 36:
۱۳ Rie ae MOAI 7 BPO ge r=
Bale] Desig ey eka ERY eee ig
۶ در چمله زیر ۱ فاصله مبان واژهبای و پایان واژهای را مشخص کنید. )
صفحه 37: