صفحه 1:
آشنایی با مدیریت زنجیره تأمین
صفحه 2:
1
1
i
3
صفحه 3:
مقدمه
تشدید صحنه رقلبت جهلنی در محیطی که بصورت دلتم در حال تغییراست. ضرورت واکنش های مناسب
سازمان ها وشرکتهای تولیدی - صنعتی را دو چندان کرده و بر انعطاف پذیری آنها با محیط نامطمتن
خارجی پای می فشارد و سازمانهای امروزی در عرصه ملی و جهانی به منظور کسب جایگاهی, مناسب و
حفظ آن نیازمند بهره گیری از الگوی مناسب همچون مدیریت زنجیره تامين در راستای تحقق مزب
و انتظارات مشتریان هستند. مشتریان در سازمانهای امروزی در تولید کالا و ارائه خدمت. رویه های
آمور و ۰( ای مرا و همگام اعضای سازمان می باشد. مديريت موثر زد
sie : آررش (] در زنجیره افزایش داده ایسث. لطر كي سريت اسن رفاس
پذیری و انعطاف پذیری شرکتها تاکید دارد و دارای قابلیت واکنش و پاسخ سریع و اثر بخش به
صفحه 4:
تعاریف و اهداف
مدیریت زنجیره تامین(۲/۵۳۵96۳6۳6 6۵10 5۱000۱۷) بر یکپارچه سازی فعالیتهای زنجیره تامین و نيز
های اطلاعلتی مرتبط با آنها از طریق بهبود در رولبط زنجیره ۰ برای دستیابی به مزیت رقابتی فلبل اتکا و مستدام
مشتمل می شود. بنابرلین» مدیریت زنجیره تامین عبارت است از فرایند یکپارچه سازی فعالیتهای زنجیره تامين و نيز
جریانهای اطلاعاتی مرتبط با آن. از طریق بهبود و هماهنگ سازی فعالیتها در زنجیره تامین تولید و عرضه محصول.
مدیریت زنجیره تامین هماهنگی در تولید. موجودی, مکان یلبی و حمل و نقل بین شرکت کنندگان در
تامین است برای دستیابی به بهترین ترکیب پاسخ گویی و کارایی برای موفقیت در بازار.
اهداف مدیریت زنجیره تامین
کاهش هزینه یا کاهش موجودی هاء افزییش مسئولیت پذیری در برابر مشتریان» بهبود ارتباط زنجیره تامین. BAIS
زمان چرخه تولید و بهبود هماهنگی.
صفحه 5:
تحولات مدیریت زنجیره تامین
در دو ده 2٠ ۱ ۱ مانها برای افزایش نوان رقابتی خود تلاش می گردند تا با استاندارد سازی و
alpen op ۱ ۱ ۱ با کیفیت بهتر و هزینه کمتر تولید کنند. در آن زمان تفکر غالب
لین بود که مهندسی و طراحی قوی و نیز عملیات تولید منسجم و هماهنگ پیش نیاز دستیابی به خواسته
های بازار و در نتیجه کسب سهم بازار بیشتری است. به همین دلیل سازمانها تلاش خود را بر افزایش
کارایی معطوف می کردند. در دهه ۸۰ میلادی با افزلیش تنوع در الگوهای مورد انتظار مشتریان:
به طور فزاینده ای به اقزایش انعطاف پذیری در خطوط تولید و توسعه محصولات جدید برای ارظ
های مشتریان علاقمند شدند. در دهه ٩۰ میلادی به همراه بهبود در فرایند های تولید و بكار عي
الگوهای مهندسی مجدد, مدیران بسیاری از صنایع دریافتند که برای ادامه حضور در بازار تنها بهبود قرایٍ
ان . رای های شرکت کافی نیست بلکه قامین کنندگان قطعات و مواد نيز
باید موادی با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تولید توزیع کنندگان محصولات
نزدیکی با سیاست های توسعه بازر تولید کننده داشته باشند..با چنین نگرشی. رویکردهای زنجیره تامین و
مدیریت آن پا به عرصه وجود نهاد. از طرف دیگر با توسعه سریع فناوری اطلاعات در سالهای اخیر و کاربرد
وسیع آن در مدیریت زنجیره تامین. بسیاری از فعالیتهای اساسی مدیریت زنجیره با روشهای جدید در SE
انجام است
صفحه 6:
سه عامل اصلی که باعث شدند تا مدیران موضوع مدیریت زنجیره تامین را بصورت جدی دنبال
کنند عبارتند از:
انقلاب اطلاعات
eee ene ee وت و عدمات با کیفیت و هزینه کمتر و نیز جح
مناسب تر
خی
نولوئی مدرن تر و طول عمر بیشتر که در نهایت به افزلیش رقلبت دربین تول
وسازندگان منجر شد
> ضرورت ایجاد ساختاری جدید در روابط بین سازمانی
صفحه 7:
فرایند های اصلی زنجیره تامین
مدیریت زنجیره تامین دارای سه فرایند اصلی است که عبارتند از:
مدیریت اطلاعات: مروزه نقش و جایگاه اطلاعات برای همگان بدیهی است. گردش مناسب و انتقال
صحیح اطلاعات باعث می شود تا فرایندها موثرتر و کاراتر گشته و مدیریت آن آسان تر گردد. در زئجیره
تامین موضوع هماهنگی در فعالیتها بسیار اهمیت دارد. مدیریت اطلاعات هماهنگ و مناسب میان شرکاء
باعث خواهد شد تا تاثیرات فزاینده ای در تصمیم گیری ها و سرعت. دقت. کیفیت و جنبه های دیگر
وجود مان باند.
یهت لجستیک: این بخش کلیه فعالیتهای ذ
ای حمل ونقل» انبارداری. زمانبندی تولید و ... را شامل می شود.
مدیریت رولبط: لین بخش از مهمترین مباحث زنجیره تامین است و تاثیر شگرفی بر همه زمینه ها در
ال امسن لا ۱۶ آن ار باباری از شکست های آغازین در زنجیره تامين معلول انتقال
ضعيف انتظارات و توقعات و نتيجه رفتارهليى است كه بين طرفهاى دركير در زنجيره بوقوع مى بيوندد. در
توسعه هر زنجيره تامين يكيارجه. توسعه اطمينان و اعتماد در ميان شركاء و طرح قابليت اطمينان براى
آنها از عناصر بحرانى و مهم براى كسب موفقيت است.
از مرحله تهیه مواد خام تا محصول نهایی شا
صفحه 8:
پنج بخش اصلی مدیریت زنجیره تامين
وردن نیاز مشتری
عمده برنامه
ون بصرفه
برنامه ریزی: لین بخش استراتژیک مدیریت زنجیره تامین میباشد. مدیریت منابعی که جهت
برای محصول و یا سروبس شما استفاده میشوند نیاز به برنامه ریزی استراتژیک میباشد.
۱ ۲ ۱ ی اسث برای نظارت بر زنجیره تامین بطوری که بهیشه و
و ارزش مورد نظر مشتری را تامین کند.
ene 5 روهی فعت گذاری , تحویل و پرداخت به این تامین کنندگان را مشخص/کردا
مجموعه ای از مقیاسهای نظارت و بهینه سازی ارتباط با آنان را فراهم آورید . سپس روندهای مدیریت انبار امل
اس وانتتال محصولات و خدمات رابه خط تولید خود به علاوه نحوه اختیار دادن پردا:
دریافت مرسولات:
تأمین کننده را مشخص کنید.
صفحه 9:
پنج بخش اصلی مدیریت زنجیره تامين
تولید: فعالیتهای لازم جهت تولید کنترل کیفی.بسته بندی و آماده سازی جهت ارسال مرسوله را برنامه ریزی کنید.
کیفیت. خروجی تولید و بهره برداری کارگران و کارمندان را اندازه گیری کنید. ۱
ارسال: لین بحش عموما تدارکات نامیده میشود در این بخش شما باید دریافت سفارشات مشتریان/را همالهنگ
کنند. شبکه ای از انبارهای کالا آماده کنید و روشهای حمل کالا به مشتری و پرداخت را انتخاب کنید
ارجاع: بخش اشکالات زنجیره Gael شبکه ای را برای مرجوع ساختن کالاهای معیوب و تولید
فراهم آورید.
صفحه 10:
تصمیمات در حوزه زنجیره تامین
ما تصمیمات لازم در رابطه با مدیریت زنجیره تامین را به دو دسته کلی تقسیم میکنیم: تقسی
استراتژیک و عملیاتی. همانطوری که از نام ّن پیدا است.تصمیمات استراتژیک معمولا" برای اف/زمانی
بلندی است و تا حد زیادی به سیاستهای طراحی زنجیره تامین را فراهم می آورند. در سوی دب
تصمیمات عملیاتی بیشتر بر عملیات روزمره تمرکز دارند. هدف این تصمیمات حرکت موثر و +
تولیدات در زتجیره تامین تعریف شده استراتژیک میباشد
صفحه 11:
انواع جریان در مدیریت زنجیره تامین
سه نوع جریان در مدیریت زنجیره تامین وجود دارد:
جریان مواد
اطلاعات / جریان داده
جریان يول ۱
حال هر يك از اين جريانها را به طور دقیق در نظر می گیریم و همچنین چگونگی استفاده از آن ها/یرای شرکت ها را
بیان می کنیم.
جریان مواد
جریان مواد شامل جریان مستقیم از تولید کننده به مصرف کننده است. این امر از طریق انبارهای مختلفی
ننده به تولید کننده برای تعمیر و یا مبادله در جریان با
کنندگان از طریق سازمان های مختلف جریان می یابد.
صفحه 12:
جریان اطلاعات
اطلاعت و جریان داده شامل درحواست. سفارش خریده برنامه های ماهیلنه, درخواست تغیبرات مهندسی:
شکایات کیفی و گزارش عملکرد تامین کننده از طرف مشتری به تامین کننده است. جریان/اطلاعات از
بیع کنندگان» نمایندگی ها. خرده فروشان ارلئه دهندگان خدمات لجستیکی در شبکه های اطلاعاتی/
شرکت می کنند. علاوه بر اينء بخش های مختلف در طرف تولید کننده و مصرف کننده نیز بخشی از
حلقه اطلاعات است. در اینجا ما باید توجه داشته باشیم که جریان اطلاعات داخلی با مشتری برای
تولیدات خانگی متفاوت است.
صفحه 13:
جریان پول
af Bey Se ee:
502017 رصا براى تصمسم طيرى call lc” بنابرلین او ترجیح می دهد به
بر روی یک دکمه کلیه جریان ها قابل مشاهده باشد.
صفحه 14:
پنج سطح عملکرد مدیریت زنجیره تامین
ترکیب شرکای زنجیره تامین: زنجیره تامین بر اساس کارلیی عوامل راهبردی وبا توجه به نیازمندیهای
مشتری زنجیره تأمین برنامه ریزی شده است بطوری که محدوده محصولات موجود. خدمات
محصولات جدید یا بخش مشتریان را پوشش دهد بر پلیه آگاهی از محصولات نهایی در زنجیرو تامين
پایه ریزی می شود.
* استقرار ارتباط های مشارکتی: این قسمت به انواع مشارکت ها و تعاملات ضروری شرکت اشاره دارد/
ین عملکرد ارتباطهای زنجیره تامین را به مشارکت با عوامل خارج از شرکت گسترش می دهد. هر
تغییری در زنجیره تامین باید به اطلاع شرکا برسد تا در تمام زنجیره پیاده شود.
صفحه 15:
طراحی زنجیره تامین برمبنای سود دهی: مدیریت زنجیره تامین مشارکت موثر عوامل خارج از شرکت
001 5 | ان - 3 كايا شرگنهای خارج از آن بسیار مشکل زا است. در مورد شرکا
دقت به مواردی همانند مرکز رقابت. انگیزه شرکا و ترکیب آنها ضروری است.
اطلاعات مدیریت زنجیره تامین: نقش سیستم های اطلاعلتی در اصطلاح زنجیره تامین اهمیتخاصی
دارد. اين بخش نقش فناوری را در اصطلاح زنجیره امین نشان می دهد.
کاهش هزینه زنجیره تامین: اصلی ترین هدف استقرار زنجیره تامین کاهش هزینه است.
برای راهبرد ها و سیاست های افزلیش کارلیی انجام می شود. دلایل اصلی هزینه زایی عبارتند از عدم
وضوح فرایند زنجیره تامین» تغییرات رویه های داخلی و خارجی شرکت. ضعف موجود در طراحی
تولید. وجود اطلاعات ناقص برای تصمیم گیری. ضعف حلقه های زنجیره در ارتباط بین شرکا زنجیره
تامين.
صفحه 16:
فازهای اصلی مدیریت زنجیره تامین
طراحی مفهومی: نشان دهنده استراتزی ساخت است. در این فاز نحوه اداره سازمان با ایجاد یک تصویر
برای آینده و ایجاد یک ساختار برای پیاده سازی تعیین میشود. برای فرآیندهای فاز اول یک مدل ویژه
سازمان لازم است که از یک سازمان به سازمان دیگر متفاوت است. بحث اصلی در لین فاز طراحي مفهومی
است که مدرکی برای تصدیق و اجرای دو فاز دیگر است. هدف از اجرای این فاز درک جزییات bey fe 44
هزینهها و شناخت سیستم و منافع پیادهسازی 501 است.
طراحی جزییات و تست: این فاز می تواند همزمان با فاز اول و سوم اجرا شود. یعنی جزییات طرا
میشود و به طور همزمان راه حلها در دنیای واقعی تست میشوند. در این فاز ایجاد تغییرات در ساختار/
سازمان و در نظر گرفتن آنها برای پیادهسازی در سیستم به منظور پشتیبلنی طراحی زنجیره تامین جدید
الوصية مو شوم
پیاده سازی: در این فاز در ادامه فاز دوم. زمانبندی پیاده سازی دوره های بلندمدت عملیات و تغییرات
در سیستم به منظور ایجاد تسهیلات انجام میگردد
صفحه 17:
مدیریت زنجیره تامین و تجارت الکترونیک
مدیریت زنجیره تامین بر رویکرد مشتری محور استوار است. بر لین اساس ارتباط به موقع و كامل بين همه عناصر
۳ ۱ را مین نباز ها از ضروریات زنجیره است. برای تسهیلبچریان دقیق
اطلاعات مدیریت دقیق ن بستری مناسب از نرم افزار ها و سیستم های اطلاعلتی یکپارچه و شبکه های اکسترانت
و اینترائت مورد نیاز است. با بکار گیری تجارت الکترونیک در زنجیره تامین نیز می توان مبنای مدل بی آبی و
بی۲ای برای توصیف عملیات خرید. فروش و مبادله محصولات و خدمات و اطلاعات از طریق شرکتهای رایانه ای
و و ارت | تامین کنندگان بهره جست. بر مبتای مدلی دیگر از تجارث الکترونیک شرکتهای همکام/در
یک زمینه بخصوص از طریق شبکه های الکترونیکی نیز می توانند به همکاری و اشتراک مساعی بپردازن
همکاری غلب بین شرکتهای حاضر در یک زنجیره تامین اتفاق می افتد. تاثیر تجارت الکترونیک بر مدیریت زاره
تامین شامل دریافت سفارشات از طریق شبکه وب. پاسخگوبی به سفارشات. پرداختهای الکترونیکی» کاهش
۳" ا ۳ ۳ ی ار زیر ساختهای پیاده سازی تجارت الکترونیک استه از
ی تا لک رونت یه ها عمهتا در سنایعی رخ می دهد که زنجیره تامین در آنجا شکل گرفته با
یک تولید کننده همواره عاملی است که در وسط فرایند فعالیت اقتصادی قرار دارد. تولید کننده خود خریدار کالا
ses Ses ee و فروشنده کالای جدید به خریداران خود می دهد.
صفحه 18:
مدیریت زنجیره تامین سنتی و الکترونیکی
002000007 ]2 ار 5۳0 دارای دوطرف» یکی فروش و دیگری خرید بت که از یک
۲ ۳ ۱ ۲ در 1 جربان پیدا کرده و پس از گذشتن از ساسله مراتب خاص GS به دست
( تب آذترونیگی با مطرح شدن اینترنت ساختار سنتی فوق تیم
یافته, بخشی از آن حذف شده و بخشهای جدیدی به آن اضافه شدند که از جمله اضافه شدگان پایگاه ها؛
۱ ۲-۱۰ ار دجار تغيير شده و انتظار می رود بخشهلیی از آن حذف گرکمو. در طرف
فروش 561 به طور سنتی مشخصات حاکم بدین شرح است:
یک رابطه یک به یک بین فروشنده و خریدار و ماهیت رابطه از نوع رقابتی می باشد. به دليل رقابتی
رابطه. گرلیش به مخفی کردن اطلاعات در طرفین بالا است. جدا بودن فرایند 5600 از سایر فرایند ها از ق
۲ ۲ 2 اس اما در روش الكترونيكى با جدید روابط فراتر از یک به یک شده
می تواند به صورتهای مختلفی مثلا یک به همه. همه به یک و ... برقرار گردد. در نتیجه حاکمیت انحصاری یک
شرکت جای خود را به چند شرکت یا یک مرکزیت می دهد. به دلیل حاکم شدن نگرش مشارکتی در آن
ارتباطات فیمابین بهبود یافته و از حالت رقابتی (بازنده - بازنده) به حالت (برنده - برنده) تفییر یافته و اطلاعات
با رغبت بیشتری تبادل می گردد.
صفحه 19:
مشکلات زنجیره تامین
lp ae ۳ :جد ية اينكه در زنجيره تامين» سازمانهای مختلفی دخیل هستندر لذا هماهنگی و
یکسا شدن در زتجیره تامین نیاز به هماهنگی بالایی دارد.
212 ]0 .5 سب اصلى عدم اطمينان زئجیره تامین پیش بینی تقاضاست. پیش بینی,تقاضا از
Gate فاکتور از قیبل رقلبت» قيمت هاء شرليط فعلى» توسعه تکنولوژیکی, و سطح عمومی تمهد مشتریان
ean ل شد ان زنجرره امین زماهای تحویل است که خودیبه عواملی ماد
نت خرلی ماشین ها در فرایند تولید خطی, فشردگی ترافیکی که در حمل و نقل دخللت/بی کند/و
٩ ۰ 015 كن است تاشیرات تولید را ایجاد کند وابسته است.
* عدم هماهنگی: لین نوع مشکلات هنگامی اتفاق می افتد که یک بخش شرکت با دیگر بخشها ارتباط گوبی
ندارد. وقتی پیغام برای شرکا تجاری غیر قلبل فهم باشد و وقتی بخشهای شرکت از بعضی مسائل آگا
ندارد و یا خیلی دیر از آنچه مورد نیاز است و یا آنچه بلید اتفاق بیفتد آگاه می شوند. از جمله می توان به
اثر شلاق رس و دخيره فريينده اشاره گرد.
© یره فرب ده این گرند مشکل ومانی که Goede BS Ole
می افتد. گر چه در حقیقت وجود دارد مثل وقتی که محصول در جایی نادرست قرار می گیرد يا اينكه
لك
صفحه 20:
اثر شلاق چرمی
زنجیره تأمین مدیریت نشده مطلقا پایدار نیست. شکلی که به طور متعدد در زنجیره امین مدیریت نشده دیده
می شود لثر شلاق چرمی است. لین لثر نوسانی در زنجیره تامین ایجاد می کند که عامل اصلی آن,تفیبرات در
سعی می کند تا مساله را از دیدگاه خود
مى تولند نوسان بزرگی دا . هر سازمانی در 35
كند. لين يديده .به عنوان لثر شلاق چرمی شناخته می شود که در تمامی صنایع مورد توجه قرار مى كيرد و ۱
خود را از طریق افزايش هزینه و ضعف در سطح خدمات نشان می دهد.
صفحه 21:
علل وقوع اثر شلاق چرمی
Casas =
© سياستهاى سفارش دهى دوره اى
ee نويه بندى :جه علت اينكه توليد كنندكان در زملنى كه كمبود عرضه وجوه /دارد اقدام به
سهميه بندى مى كنند مشتريان در هنكام سفارش دهى بيشاز نياز واقعى سفارش مى دهند.
© زمانبدی تولید برمبنای پیش بینی تقا ضای عمده فروشان به جاى بيش بينى تقاضاى مشترى
Cote Cale lg © كيفى؛ اعتصابات» آتش سوزى كارحانه
<< زمان تحويل
بروز کردن پیش بینی تقاضا
صفحه 22:
Bullwhip Effect
Consumer Demand ——————————» _ Manufacturer Predictions
صفحه 23:
افدامانی بوای مقابله با شلاق چزمی
< اقدامات متقابل دسته بندی سفارشات
< اقدام متقابل به بازی کمبود
< اقدام متقابل قیمتهای نوسانی
اقدام متقابل عدم دقت در پیش
< سیاست های مستقل بازگشتی
کاهش عدم قطعیت
۶ متمرکز کردن اطلاعات تقاضا
ل اه رسال قافا
قيمت هاى بايين روزانه
< كاهش زمانهاى تحويل سفارش وزمان تحويل اطلاعات
آسان سازى دسترسى وتقسيم اطلاعات
تغيير و تقسيم نقش ها
بينى تقاضا
صفحه 24:
ضعف ها و مشکلات زنجیره تامین کالا در ایران
© عدم هماهنگی در درون وزارتخانه ها
2 عدم هماهنگی بین وزارتخانه ها
2 عدم هماهنگی در سطح ملی
۳ عدم هماهنگی در کشور ما با ساير كشور ها
۳ ۱ بار و إمكانات ماسب براى يايانه های بار
عدم توجه مناسب به فرايند بسته بندى
۳ << ۲
2 عدم هماهنگی بين اجزاى زنجيره
ca ss pas به آمار صحیع وقابل اعنماد
مقاومت در برابر تغییرات
© سیستمی متشکل از عدم اهتماد دوطرقه
<< درک شعیف از اقتصاه بازار
صفحه 25:
مزایا و منافع زنجیره تامین
<< کاهش هزینه های لجستیک. تدارکات و نگهداری
کاهش پرستل
بهبود بهروری
2 بهبود چرخه مالی
2 تحویل بموقع
وضوح اطلاعات و انسطاف پذیری
< استاندارد سازی
< جهانی شدن
صرفه جویی در مقیاس
< افزایش قدرت انتخاب مشتریان و دستيابى آنها به تامين کنندگان
< کاهش فواصل وابعاد زمانی
صفحه 26:
نتیجه گیری
امروزه شرکتها دریافته لند که بخش خرید آنها می تولند به طور فزایند های در افزایش کارلیی و لثر بخشی
آنها موثر باشد و به همین دلیل شیوه های خریدشان را تذ
بطوری که بتولند اهداف استراتژیک و خرید شرکت را برآورده سازد. برای تحقق این امر باید در
تامین کنندگان شایسته و استراتژیک بود و با آنها رولبط برقرار کرد تا بتوان با همکاری آنها به مزایای/رقابتی
دست یافت. برای رسیدن به لین امر پیاده سازی مدیریت زنجیره تامین یک ضرورت اساسی است. توصي
شود صنایمی مانند صنعت خودرو و صنایع هوافضا و صنایع نفت که تامین کنندگان زیادی دارند از این راه
برای ye ار تباط با تامین کنندگان نهره گيرند.
داده و سعی در انتخاب شیوه"مناسب دارند
صفحه 27:
منابع
< سایت حوزه
و فرآکستر بایگاه دانش
وبسایت مدیرسان
و دانشگاه تهران
صفحه 28: