پرستاری بهداشت جامعه
اسلاید 1: پرستاري بهداشت جامعه(1)Community Health Nurse C.H.N
اسلاید 2: سرفصل دروستاريخچه بهداشتتعاريف ومفاهيمنقش و فعاليت هاي پرستار بهداشت جامعه در تيم بهداشتيعوامل موثر بر سلامت و بهداشت ضوابط و معيارهاي مسائل جمعيتيكاربرد فرايند پرستارينظام ها و سازمان مراقبت هاي اوليه بهداشتي
اسلاید 3: فرايند آموزش بهداشتبرنامه گسترش ايمن سازيبهداشت مدارس
اسلاید 4: تاريخچه توسعه و تکامل بهداشت عمومي در ادوار مختلف تاريخ تا 3900 سال قبل از ميلاد مسيح ، بيماري صرفا يک بلاي آسماني به شمار مي آمد. اسقلبيوس اولين کسي بود که به فکر افتاد براي بيماران چاره اي پيدا کند و اين نقطه آغاز در تاريخ بهداشت عمومي بود. اما پس از گذشت زماني بس طولاني و رشد بسيار کند در زمينه بهداشت عمومي در سال 1516 توماس مور در اشاعه اين فکر که بهداشت حافظ سلامتي است و طبابت ترميم کننده آن کوشش بسيار نمود
اسلاید 5: الف) درتمدن يونان:اسقلبيوس(3900سال قبل از ميلاد مسيح)هايژي(Hygiene)بقراط(پدر علم پزشكي)تاسيس جذام خانه،مقررات بهداشتي و....
اسلاید 6: ب) درتمدن چين:قدمت طب به عنوان يك بخش سازمان يافته به 2700سال قبل از ميلاد بر مي گرددپشگامان ايمن سازي بودندمعتقد بودند درمان قبل از علايم بايد شروع شودطب سوزنيطرح پزشكان پابرهنه
اسلاید 7: ج) در روم:توجه به بهداشت عموميسيستم فاضلاب شهري وحمام عموميجالينوس
اسلاید 8: تاريخچه بهداشت عمومي در ايران : در دوران هخامنشيان رعايت بهداشت همواره مورد نظر بوده . در دين زرتشت ، آتش رمز پاکي و شايسته احترام بوده و آلوده کردن آب و خاک به پليدي ممنوع بوده است همچنين مطالب و دستورات بهداشتي زيادي در دين اسلام وجود دارد.
اسلاید 9: در ايران وتمدن اسلامي:توجه به علم پزشكي از طريق ترجمه كتب رومي و يوناني در قرون وسطيتاسيس مدارس پزشكي در شهرهاي مختلف(در سال هاي 500تا1500پس از ميلاد)ظهور پديده هايي چون رازي،بوعلي سينا و.....
اسلاید 10: احياي علوم پزشكياز اروپا آغاز شد(انگليس،فرانسه،هلندوايتالياو..)از سال 1500توسعه بهداشت عملي آغاز شدتوماس مور بهداشت حافظ سلامتي وطبابت ترميم كننده آن استگرانت تجزيه وتحليل آمار مرگ وميررامازيني بيماريهاي حرفه اي راتقسيم بندي نمود
اسلاید 11: توسعه و تکامل بهداشت عمومي در قرن نوزدهم نتيجه پيشرفت دانش و احساس مسئوليت اجتماعي جوامع اروپائي بود در اين دوره ادوين چادويک و جان پيتر فرانک در اجراي برنامه هاي بهداشتي کوشش فراوان نمودند
اسلاید 12: در سال 1840 فرانسه اولين شبکه ملي خدمات بيمارستاني را طرح ريزي نمود و در حدود همين دهه ، دانمارک خدمات بيمارستاني را جزو وظايف شهرداريها دانست و برخي ديگر از کشورهاي اروپائي طرفدار سيستم بيمه خدمات درماني شدند
اسلاید 13: اولين كنگره بين المللي بهداشت عمومي در سال 1851 در پاريس تشكيل گرديد. در فاصله بين سالهاي 1849 تا 1854 جان-اسنوکه در لندن طبابت مي کرد اپيدميولوژي وبا را مورد مطالعه قرار داد و در سال 1856 ويليام باد نظير همين مطالعه را در مورد تيفوئيد انجام داد
اسلاید 14: درنيمه دوم قرن نوزدهم مطالعات و آزمايشات پاستور در زمينه ميکروبشناسي، تصويري دقيق از نحوه انتقال بيماريهاي عفوني ارائه داد و با رونق عصر باکتريولوژي و يافتن انواع واکسنها ، اکثر بيماريهاي عفوني قابل کنترل گرديد
اسلاید 15: بذر بهداشت که 3900 سال قبل از ميلاد مسيح کاشته شده بود ، پس از فراز و نشيب هاي بسيار و پيشرفت تدريجي و آرام، در سال 1946 ، عالي ترين ثمرات خود را ببار آورد. در اين سال اساسنامه سازمان جهاني بهداشت به تصويب رسيد و در سال 1948 به مرحله اجرا گذاشته شد .بيش از 150 کشور جهان عضو اين سازمان هستند
اسلاید 16: تاريخچه پرستاري بهداشت جامعهقبل از 1900(1500-1850دوران تاریک پرستاری)پرستاري از بيماران توسط گروه هاي خیریه ومذهبي بوده است(وینست و پاول 633 فرانسه)و اولين بار ويليام رتبون انگليسي انجمن پرستاران بازديدكننده را تاسيس كرد(بدليل تلاش هاي مري رابينسون درمراقبت از همسر رتبون)بعدها تاسيس مدرسه پرستاري به كمك فلورانس نايتينگل در ليورپول توسط رتبون انجام گرفت
اسلاید 17: فرانس روت : برنامه مراقبت در منزل در آمريكا ليليان والد : تاسيس پرستاري منطقه با كمك مراكز بهداشت كه تحت نظر پرستاران اداره مي شد
اسلاید 18: 1960- 19001902 اولين پرستار بهداشت مدرسه1909 پرستاري بيماريهاي واگير1910 برنامه آكادميك آموزش بهداشت در كالج كلمبيا1912 پرستاري بهداشت مادر وكودك
اسلاید 19: از 1960تاكنونافزايش پرستاران ليسانساضافه شدن درس بهداشت به برنامه هاي دروس اجباري پرستاريپرستاري بهداشت جامعه به عنوان يكي از گرايش هاي تخصصي ارشد پرستاريدر ايران پرستاربهداشت جامعه پست سازماني وجايگاه خاصي نداردوتعداد محدودي ارشد پرستاري بهداشت جامعه وجود دارد
اسلاید 20:
اسلاید 21: تعاريف بهداشت از ديدگاه جالينوس:هركس بتواند نسبت هاي معيني از عناصر تشكيل دهنده گرمي،سردي،رطوبت و خشكي را حفظ كند مهمترين نگهدارنده سلامت است
اسلاید 22: از ديدگاه ابو علي سينابهداشت عبارت است از اين كه چگونه بهبودي بدن را نگه داريم و نگذاريم خللي در تندرستي ايجاد شود پس بهداشت براي آن است كه تن انسان را تا مرز مرگ طبيعي برسانيم وهنجارهاي زندگي را نگه داريم
اسلاید 23: تعريف كلاسيك بهداشتبهداشت يعني علم سلامتي نگهداري واعتلاي سلامت،پيشگيري از بيماري افزايش قدرت جسمي،روحي،اجتماعي افرادي كه به علت بيماري ناتوان شده اندشن
اسلاید 24: بهداشت فرديتمام اعمالي كه فرد براي حفظ سلامت خود انجام مي دهد
اسلاید 25: بهداشت عموميدانش وفنعلم وهنرجلوگيري از بيماريهاطولاني كردن عمرارتقاء سطح سلامت و تواناييبه حداكثر رساندن توانايي افرادازطريق
اسلاید 26: مشاركت مردمفعاليت هاي متشكل جامعهبراي
اسلاید 27: 1- بهسازي جامعه2- پيشگيري از عفونت هاي واگير3- آموزش بهداشت به افراد4- تشكيل خدمات پزشكي براي تشخيص ودرمان سريع5- توسعه خدمات اجتماعي
اسلاید 28: بطوري كهامكانات و استاندارد هاي زند گي براي هر فرد طوري تامين شود كه بقا و ارتقا سلامت جسمي و فكري او تضمين شود
اسلاید 29: پرستاری بهداشت جامعه شاخه ای از علم پزشکی نیست بلکه یک رویکرد اجتماعی سازمان یافته است
اسلاید 30: تعريف پرستاريكمك به افراد چه سالم وچه بيمار براي ارتقا سطح سلامت از طريق انجام فعاليت هاي كه اگر فرد دانش توانايي و اراده آنها را داشت خود به انجام آن اقدام مي كرد
اسلاید 31: تعریف پرستاری بهداشت جامعه:پرستاری بهداشت جامعه به عنوان فعالیتهای پرستاری جهت حفظ سلامت جامعه است و( نه درمان)و هدف آن جلوگیری از بیماری و ناتوانی برای همه مردم با ایجاد شرایط مناسب است.پرستاری بهداشت جامعه فعالیتهایی را شامل می شود که جهت ارتقاء و حفظ سلامتی جامعه با استفاده از علوم پرستاری و اجتماعی و بهداشت عمومی است.
اسلاید 32: پرستاري بهداشت جامعهتشخيص ودرمان عكس المعل هاي افراد به مشكلات بهداشتيعلم / هنر و روحيه د ستيابي جامعه به سلامت (مك موري)تلفيق تئوري هاي پرستاري و علوم بهداشتي
اسلاید 33: فعاليت هاي پرستار بهداشت جامعهسطح اول : حفظ سلامت وعملكرد بهينه سطح دوم : بازگرداندن سطح بهينه سلامتي در صورت وقوع بيماريسطح سوم : باز تواني از بيماري
اسلاید 34: پرستاري بهداشت جامعهتمركز روي فرد/خانواده/جامعهمراقبت ها تداوم داردمحل كار جامعهاستقلال در تصميم گيريمددجو را انتخاب مي كندبه كليه ابعاد سلامت توجه داردبه پيشگيري بيشتر توجه داردمجبور است با ساير نهادهاي اجتماعي ارتباط برقرار نمايدمددجو را در محيط مشاهده و مي تواند شاخص هاي موثر بر سلامت رامشاهده وبررسي نمايدپرستاري بيمارستانتمركز روي بيمار بستري دربيمارستان تداوم مراقبت ها محدودمحل كار بيمارستاناستقلال كاري محدودمددجو را انتخا ب نمي كندبه بعد جسمي سلامت توجه بيشتري داردبه درمان بيشتر توجه داردبا ساير نهادهاي اجتماعي ارتباط برقرار نمي كندامكان مشاهده شاخص هاي موثر بر سلامت مددجوي خود را ندارد
اسلاید 35: اصول واستانداردهاي پرستاري بهداشت جامعهجمع آوري اطلاعات به صورت مداومتشخيص پرستاري بر اساس اطلاعت جمع آوري شدهبرنامه ريزياجراي برنامه ها با مشاركت مردمارزشيابي
اسلاید 36:
اسلاید 37: پاسخ سوالات زير را از كتاب پرستاري بهداشت جامعه لانكستر(فصل اول) پيدا كنيدطول عمر انسان حاضر نسبت به سال1900 چه تغييري كرده است؟درقرن21چه مشكلات بهداشت عمومي جديدي شكل گرفته است؟باذکر مثالاصطلاح پرستاري بهداشت عمومي توسط چه كسي طرح گرديد؟رييس اولين سازمان پرستاري بهداشت جامعه(1912)
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.