پزشکی و سلامتپرستاری و پیراپزشکی

پرستاری مبتنی بر شواهد (EBN)

صفحه 1:

صفحه 2:
هت دکتر لیلی يكه فلاح هص دكترى تخصصى آموزش يرستارى هت استادیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین

صفحه 3:
0 ‏لل‎ I RS RCCL acd 0 ‏ل‎ a coe CU Cand a cae ec St ees Re ۵/۵6۵ COM Cras 89 ‏سيم‎ 000©

صفحه 4:
عرت أه مه و و و )۱ اک ی کی وم بر ما هرت سم سص ها که ‎ot the‏ و و ‎wo‏ weed ty prove or dsprove the pot of pour. (Oe) ۵/۵6۵ COM Cras € Neer)

صفحه 5:
ie ۳

صفحه 6:
5-5 در دنياي كنوني شواهد نه تنها براي رد يا اثبات يك فرضيه2 مطلاح ل 0 ‎VEN er re Tene) me‏ ا ا ۱ 3 ترتيب راهكارها را در جهت توسعه حرفدايء در اختيار افراد قرار 2 ‎pete ew Per et) 0 eee dela ae‏ .انجام مي‌شده است 300 ۵/۵6۵ COM Cras 9 ‏ی‎

صفحه 7:
‎es‏ طبابت مبتي بر شواهد تلاشي است در جهت ‎rE Ite OCs)‏ 9 ‎PT Pe VneT ROE Binet‏ شواهد مربوط به مزايا و معايب خدمات سلامت. ‎eae Spe eeste)‏ اا ا ل ‎BE‏ ‎ileal‏ كليدي أسث: ‏2 بهترين و جديدترين شواهدٍ مبتني بر مطالعات نظام مند ‎errr‏ ”2 ‎Sever Er SBME‏ ‎۵/۵6۵ COM Cras Neer)

صفحه 8:
9 ۱ ۵/۵6۵ ی

صفحه 9:
پس از گذشت چند سال تنها در حدود 00 تا 0-0 0 درصد از سس رح لا اقدامات یک پزشک )8 20000 ميتني بر شواهد است. کاهش دانش و آگاهي حجم زیاد اطلاعات با اف نگ خر اس ات ۳ ۳۳۳ ناگزیر از روي آوري به طبابت مبتني بر شواهد در قالب کاملترین» علمي ترين و در دسترس ترين شواهد موجود_هستيم.

صفحه 10:
۳ رز | ۳ 1 لت 0 0 * Mew pupers 0,COO * ROT’s OO

صفحه 11:
—PPO OOO acavaly hiked or tojured Brow wverse drug eveds ic hospice Said Eid studes, SP-90% oP wedivation ‏هو وتا‎ aaa) ۵/۵6۵ COM Cras 00 ‏سمه‎ 6000©

صفحه 12:
Vee sped to publsk ‏هر‎ 4 Oa Em UT Be End Large vuole oP o book couse vever be Pulp sero )0 Be ERS RS eR cae hod © ۱ ۵/۵6۵ ©000 سيم

صفحه 13:
oa © af &- ak fad) 4 خاطر تاشته باشیم که پزشکي مبتني بر شواهد أهميت”” tS تجربه باليني پزشکان را انکار نمي‌کنده ارزشها و ۲ ABS a aK ya oat ly iy la ‏آشپزي نیست که تمام مراحل ارائه یک مراقبت پا نام يك‎ 3 Ga es ay) eg ‎a pe 9‏ بم مس ‎Ww ax <n 0‏

صفحه 14:
۵/۵6۵ COM Cras 3 ۳

صفحه 15:
۱ ۵/۵6۵ ی

صفحه 16:
3 ۱2۹ CT care a Re aR art ae Ba ead ۱ aoe a ge ae oe oR | ually core bused va the best evidewse wouluble ۱ cas oe Dek & Praevu-Overbot, COOS OO MN ad ‏ل ا‎ ere Pe oan OL as Ty Ne ea cons bard OR AC cae gee ۵/۵6۵ COM Cras 06 ‏سمه‎ 6000©

صفحه 17:
The patient's circumstances The Patient's wishes Applying Developing the policies evidence based Synthesising | clinical policies the evidence Generating evidence from research

صفحه 18:
The Merging of Science and Art: EBP within a Context of Caring Results in the Highest Quality of Patient Care a "Context of Caring "~*~, ۲ ~ ۶ ۱ eS Evidence-based ۰ ‘Theories > Ny 0 Quali ical Decision- ‏سس ند‎ 6 تب 1 0 - ۳ 559 ‎Expertise and Evidence‏ مم ‎from assessment of the patient's‏ ‎\C history and condition as well as 7‏ 3 65 ۱۵۵۱۱۱۵۲6 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎© Meinyk & Fineout-Overholt, 2003

صفحه 19:

صفحه 20:
BC RC ea ed 0 ‎a‏ ل ”ا لكك ‏وس سس مسا ‎Card)‏ ‎a Ls ‎0 ‎ ‎ ‏یه ی | سس وا سر هر لساك ‏هه _ لك ۵/۵6۵ ©000 سيم ‎ ‎ ‎

صفحه 21:
مرت ره هت ها مت ‎oa RS‏ 2000001 :"0 * Qepoyaizes the role oP chaicd experiee BN a eR ee ۵/۵6۵ COM Cras eq Neer)

صفحه 22:
۰ 0۳ ‏ا‎ acre Ne | Pe mE Ree nhc U LN canoe oa 0 ‏ل‎ De a te ee BO Eee ‏تمه‎ Coreen Ce ees ner 2012

صفحه 23:
سم یم مره او ام تا ‎revetves wost upto-due vere possble‏ موم ووی‌وو) ۰ ۱ ‏هت‎ ET En aE ee al ‏جمسوصنا‎ ‎proviiicver to work tower to woe‏ ل اال لا مهس میا ‎۵/۵6۵ COM Cras ‏هه‎ ‏ی‎

صفحه 24:
° Ce a aoe a a cet ad 3 ‏ا يي ل يي يي ل‎ ut 0 Se ‏رم‎ ad ۵/۵6۵ COM Cras og Neer)

صفحه 25:
300 ee eee foke ws bag IP peas (Bucs & Goren) 0 ‏ی و‎ aa caf ٠. ‏تفت تب ها‎ ON ac ‏و‎ Bea, aes Ra od ٠ ‏امه‎ ۵/۵6۵ COM Cras eo ‏سيم‎ 000©

صفحه 26:
(TCO do 9 ‏مامت مه مه ی‎ ‏مها ات۱35‎ Se ease an 4 QOuses should Peel ewwpowered to chooge procice wit proved webods 57 ۱ 5-5 املاط ساس لل 00000 ‎aioe‏ ‏1 ©000 سيم

صفحه 27:
مت و مت و هه ۱۵۹ هه 7 0 700 ۵/۵6۵ CE tae ‏م8‎ ‏ددسم‎ 6000©

صفحه 28:
BG); * Crovide provictay curses wits euideause-based data Or emery ‏مر وا‎ eae ۱ ‏ره‎ a ta ۱ ae Rei ad * Oss with ePRictedt wed ePPeviive devisioe-wahtay ۵/۵6۵ COM Cras ‏همه‎ ‏سمه‎ 6000©

صفحه 29:

صفحه 30:
پر ۵ 600 ۵/۵6۵

صفحه 31:
60 CE tae eet) ۵/۵6۵

صفحه 32:
۱ ‏هه هر سم‎ as CS. biterature search 9. Cniicd uppruscd 0 ad 0 ee ra) ۵/۵6۵ COM Cras Neer)

صفحه 33:

صفحه 34:
9 اج بیج 6۵۵ ‎eet)‏ 90۵۵/9

صفحه 35:
هه aa ٩ ل ان 0 9 0 ۹ موم ۰ A a) ۵/۵6۵ CE tae eet)

صفحه 36:
== ۰٩ OI are MAN cael ‏ا ب‎ ca ac ‏كت"‎ ‏لا‎ © SC acca marca ۰ ‏اون‎ ‎۱ 0 AE eg Dica ead ON cd ۵/۵6۵ CE tae ‏لت‎ ‏ددسم‎ 6000©

صفحه 37:
۴

صفحه 38:
۶ یا شرایطی که مورد نظر و علاقه ماست . عوامل بالقوه مضر یا سودمند عرامل جمعیت شناسی م ‎Py ‘ 5‏ مب جه ‎1 ‎ ‎

صفحه 39:
oR: ۰ تستهای تشخیص ‎Par Rew Wey‏ 1 عوامل پیشگیری 23 ا 0 نك ليك ‎eee)‏

صفحه 40:
‎hs dats‏ مهلی, که ب ها کمک میک میزان موفقیت درمان مورد نظر» تصمیم گیر- ‎1 vey - ‏م۳ ی‎ ۳۹ Se ‎

صفحه 41:

صفحه 42:
۰ سوالی شفاف و کاملا متمرکز بر مشکل بیمار ‎Byer te ee ee rons ne ere or‏ ار ۳ ‎٠‏ سوال دقيق منجر به استفاده موثر از زمان و يافتن مقالات مرتبط 906/۵ CE tae eo eet)

صفحه 43:
‎acca‏ ل 4 ف ‎* Ouses weet be ewwpowered to usk crificdl Red ace hc ca a od CAEL cto CAS, hee CRS CAS EARS ‏که‎ AS BEAN PAE to ‎Se EN a Na ‏۱ ۵/۵6۵ ی ‎

صفحه 44:
۰ Ie postpperuive puicas, des pra or WTO ‏توا مات ات هت هت بت‎ ete 0 Ea a UE Ben a Ra a Rea vistaiod wore ePPerive to reductay putiect ete? ۵/۵6۵ COM Cras 3 ‏ی‎

صفحه 45:
2 On wediodsurqicd ucts, N Aen ‏عبن‎ © ga tah en ‏وت وم‎ ee ۵/۵6۵ CE tae ‏سم‎

صفحه 46:
Ohy hae we dws doe “i he wy? CCAR ‏ی میم‎ ae Or, 5 this prucice werely based va trochion’? 4s tere u better (wore ePPevive, Poster, soPer, ‏سیسات‎ ‎cowPortdble) wetod? Okt opproack does the puted (pr te target your) prePer? Okt do experts ta this spevidly repowend? ۵/۵6۵ COM Cras 9 ‏ی‎

صفحه 47:
۹ 7 ea Okea 2 ساوسو پر و ‎a‏ ‏يي يي ۲ ا ل ا و 2ك ‎Te‏ ل ٠ 4s trere 0 review oP te reseuck vo tis tpi? * Ore tere votiocdly revoyuized stradards oP rare, ۵/۵۵ 0 a 0

صفحه 48:
0 ‏ام دا‎ poses wo Pag Me ass ‏ات مه ها‎ Ed ‏هه رات‎ © Ohere shoud we bok? oe 4 9 -- © Ore d Pores OP euidewe equivded tr quaiiy? ۵/۵6۵ CE tae ‏6م‎ ‏ددسم‎ 6000©

صفحه 49:
Cog Oe MT, ame a A od best euideure wih whick to asewer the ۵/۵6۵ ۱ eo ‏سيم‎ 000©

صفحه 50:
ey 4 ‏ل . فد‎ eg - 2 ۱ 3 2 a 5 ‏كام دوم‎ + “KS 7 جستجوی بهترین شواهد در دسترس روشها: 0- سوال از همكاريان 8 4 077 7 ۵ © يافتن يك مقاله مربوط در فايل شخصى- 6م “رد <- جستجو در بانکهای اطلاعاتی(مهارت پایه و اصلی . بربای بکارگیری پرستاری سجن و4 ۹ ۳ es . >t ‏م‎ ei ۸ y

صفحه 51:
Critique: ‏مامتها‎ RO A ae —Vke provess oP spstesvuicdly exacviay reseurch euideuse to ussess tis voldiy, resus, ‏ا‎ ‎bePore ustey it io tcP ors uo decision. ۵/۵6۵ COM Cras 60 ‏سمه‎ 6000©

صفحه 52:
۱ ‎Cy Brae mn (|‏ سل را ‏6 اگر شواهد معتبر است. آیا مهم است؟ ‏9. آیا می توان در مراقبت از بیمار. آنها را بکار گرفت؟ ‎٠‏ ارزشيابى منتقدانه شواهد مهارتى است كه تنها با أموزش ‎۳ Ve ons Cero 1690 ‏تا یت‎ ne se ‎eet)

صفحه 53:
۵/۵6۵ ۱ 16

صفحه 54:
0 ‏رج‎ 67 3 2 3 i sae We ‏گام چهارم:‎ ie سول مطرح ی تايج حاصله در بيمار مود و ما كاربرد دارد؟ (لزوم اقدامات زير) -- تهیه برگه ای از مضرات و فواید مداخله ‎ey‏ {oe ۱ ©. تعيين ميزان فواين ومضرات بالج 0 20 م 4 3 مشخص کردن فوابد و ُضرات با توجه بای و مورد نظر ‎٠‏ ۹ Vie Mk a ee 6 aS ‏کر ۳۳ اام‎ a cl i 5 ‏رت‎ > 2 ‏ظ‎ MS Se se 2 he

صفحه 55:
۵/۵6۵ COM Cras ‏كت‎ ‎۳

صفحه 56:
حاصل دوز مورد کی اریزشیابی توسط ناظر خارجی

صفحه 57:
‎ra‏ ار ‎aod‏ لال ل ا ف ‎er Peviveurss oF the pruciice‏ ‎rid‏ ۵۲ من ‎۵/۵6۵ ‎

صفحه 58:

صفحه 59:
۱ (۵) s&s woke it kuppew?

صفحه 60:
۱ ‏و‎ howled expucsivd ‏مه مک‎ pre CT a a 0 ‏ل‎ a Re eB oe od — OP Os — Porstay va euidewe-besed chaicd problew-sclviag BO) RUC AG) ‏ترس‎ ‎— OOP Onwewedt ۵/۵6۵ COM Cras ‏هه‎ ‏سمه‎ 6000©

صفحه 61:
۱ ی ۵/۵6۵

صفحه 62:
۹ ۱9 aa gC — Clricd Tricts — Randowized Ovdroled Trids — Dulicedter studies Se er aC cd med ‏سرت‎ لت ۱ ۵/۵6۵ ©000 سيم

صفحه 63:
۷ ۱0۱ the resus oP the study? ٠ Ore te resus vl? bd Wow we the resis oP ect the potest? وه ۱ ۵/۵6۵ ی

صفحه 64:
اس ترا ‎els‏ سبح عهزه‌با5 5۱۱۳0 Randomized 5 Controlled Studies ۵/۵ 00 ‏رجصحع‎ og rent)

صفحه 65:
Meta- Analysis Systematic Review Randomized Controlled Trial | Cohort studies Case Control studies Case Series/Case Reports Animal research/Laboratory studies

صفحه 66:
Oe ae aes a OA dl ما ما تا CE tae ‏هه‎ ‎eet) 0 0 0 0 0 906/۵

صفحه 67:
nue cutee RCTs, EB clinical practice guidelines based 0۳ 5 * Il Evidence - One well designed RCT * Ill Evidence - CTs without randomization ۰ ۱۷ Evidence - Well-designed case control or cohort ately *V_ Evidence - Systematic reviews of descriptive or qualitative studies * VI Evidence - Single descriptive or qualitative sad) * Vil Evidence - Opinions of authorities, reports of 3) ‏نعوت‎ م6 ‎COM Cras‏ مو ۵/۵ ©6000 سمه

صفحه 68:
MMO ‏ا ل‎ Ode ]6 ‏فیس لت‎ OM AM oO Og bevel 111: ‏لت سس‎ bevel 10: ‏ل‎ ‎bevettO: Progra evokraiod, G1; RO; vase reporis ‏ن )ور‎ ee ae ‏ع‎ ۵

صفحه 69:
لك ee ee ‏ا‎ 9 bevel 1 - expertoerctd stides, ROTS 0 ‏الال‎ cra Et od * bevel 10 - woexpertewedd studies * bevel O - cose reports, cinicd exanples ‏لك‎ * Ot whet level t& wost RU a euewe? ‏كك‎ 08000( ee ‏عم‎ ‏ني سيد‎

صفحه 70:
Examples of resources: Computerized decision support systems Evidence-based clinical practice guidelines Evidence-based textbooks ‏كوم دوه‎ of Syntheses DARE; health-evidence.ca 1 Evidence-based abstraction journals Systematic reviews Syntheses (e.g.,Cochrane Library) 7 ۳ Evidence-based abstraction journals | 0 ‏ا ان‎ ا ل 66/6 سس

صفحه 71:
Social Ethics nblic Consultat may | ae ع5 | 1 ‏الل‎ Admin Data 102 1 ۳5 Comparative asec Deseript Qualitativ oe ۳ ‏ا‎ ‏سين‎ | »st-Effectivene: Cost-Utility Econometrics Economic and / I~ ۱ ۳ eee / rae 1 eer 20

صفحه 72:
١ 9 0۳۳00160

صفحه 73:
eet 0 9 Ore the resis oP the sid void? * Oket were the resus? ۰ Oil he resus kelp we to vortay Por wy Pas cas oad ۱ ۵/۵6۵ ی

صفحه 74:
* Od Wypotkesis San SAN ‎aad‏ ل ‎۱9 ‏هه‎ can ‎۵/۵6۵ CE tae or eet)

صفحه 75:
۱ ی ۵/۵6۵

صفحه 76:
م 0 ‏ل‎ ۱ caro ‏مس ما‎ ae ‏تا‎ ‎chowe | ا ۳۳۷۱ ۹2 3 ‏هت اجه‎ 0 ) on peer st ‏ليك‎ ۱ ۵ eet)

صفحه 77:
1 "" 3 محال رام زرا ير كد = © Dke roses oP volves wihio whick 0 researcher coo be pooPideot thot ‏ام ام ام تا‎ 9 ‏هم اس رهگ ام مس ا‎ Pea aS DN Re aC RRO RRM et od * Gxawpe: © study states that PO% oF a sexvple vP (DOO pevple we swokers wik ‏لا‎ +/- feb wee the Prequeuy oP swohtay ts beiwero ‏كت‎ hehe 00 ۱ ۵/۵6۵ ال سس

صفحه 78:
ae NC (eNO co) Roel hoa ake ‏مه‎ ‎OA ‏ی‎ ce Ce Se BR acd ‏أمصاموص‎ AeA oa 906/۵ CE tae 0 ©6000 ددسم

صفحه 79:
an VON cr, * Deed t develbp wood sewck siruedes * Dust deuiPy best dotubases ‏مه ل د‎ ۱ ‏ا‎ ‎Ore Systewlir reviews DP quiltaive research ۵/۵6۵ ۱ ۳

صفحه 80:
۱ ode ترا ل 0 ل ل الل 0 الل لل * ا م ال ا Coreen COM Cras ‏هة‎ ‏سمه‎ 6000©

صفحه 81:
دمص هم وا کر ۱9 0 4 ۰ ‏میلس ان عمویان۳)‎ od Se ‏ها‎ ad 8 PN Acme eae cg Coreen COM Cras 60 ‏سمه‎ 6000©

صفحه 82:
BARRIERS TO EVIDENCE- BASED PRACTICE * Knowledge... lack of knowledge/awareness .... unfamiliar with guidelines and guideline accessibility ۰ Attitudes .... lack of confidence in the guideline developer, lack of motivation to perform the guideline recommendations * Behaviors .... inability to incorporate patient preferences into the clinical decision making process oe aaa eae} Coreen COM Cras ‏وه‎ ‎۳

صفحه 83:
ICE- - 86861 8- 2 1 ١ 5 6 ل ‎S a‏ ASED PRACTICE * Overwhelming patient workloads * Misperceptions about EBP and research * Lack of time and resources to search for and appraise evidence * Organizational constraints - lack of support * Peer pressure to continue with practices that are steeped in tradition - “we’ve always done it this way and we are not changing now” II a aa tt el ta aed) ۵/۵6۵ COM Cras ‏وه‎ ‏ی‎

صفحه 84:
iP Rival to Pied the right SCN Se ont al ۳ Se a ana ual Pest Pane EC rentaed eee ener tanee ‏اتمه ملس دس مه‎ 00101711111 ere Pg het oe ae | i Las SCE Nn avian aod ON ‏ای اه‎ ‏سوم لت‎ ۱9۱ RR ema * Develop stroteqy Por stoPP turaver ‏یگ‎ hos ‏اد هنت‎ 9 ی

صفحه 85:
عدم توانايى در دسترسى به نتايج تحقيقات ‎MITES)‏ ا ا ا اكت وجود مقاومت در مقابل تغيير در سازمان بهداشتى ‎b e Se Ee‏ ا ۱ عدم درک و يا موافقت با نتایج تحقیقات عدم ارزش گذاری در به کارگیری نتایج حاصل از تحقیقات در بالین عدم وجود همكارى در سازمان از نظر مديريتى(خصوصا از طرف بزشكان) ‎pl yd pre‏ ام 0 ‎tee ko‏ روت لس (کورتنی» 600060 )و(ملنیک» 60609) ۵/۵6۵ COM Cras Neer)

صفحه 86:
ا ‎is eee eee ee es pee eek‏ سس خاص حرفه پرستاری است و آن را چالشی قوی و چشمگیر برای پرستاران می داند و حتی طبق بيانيه فوق عملكردى كه در حرفه يرستارى بر مبناى تحقيق نباشد غير اخلاقى است. en eee ieee re ere tee OS Treen rat eo ey ‏پرستاران به عنوان جزيي از سیستم مراقبت بهداشتي ودرماني بطور جدي باید بدان‎ ۱ ee On So Te ee oe LESS) * يرستاران نيز خود معتقدند كه امر مراقبت بايستي بر اساس بهترين شواهد در دسترس باشد. ۵/۵6۵ CE tae ‏وه‎ ‎eet)

صفحه 87:
۱ ‏در‎ Te Otte Os mae Eases Tes ‏لل ا‎ eree Re CRB Bere my ‏موجود» تجارب بالینی و اولویت های بیمار تشویق می کند.‎ ۱ mes Sts ‏ا ل‎ ۳۱ ا ۱ حساسیت نسبت به نیازهای عاطفی و فیزیکی بیمار درک رنج بیمار دانستن بيمارى با تاكيد بر باتوفيزيولوزى آن ‎eevee)‏ سس ‏د م ۵ و ۵ ‎۵/۵6۵ COM Cras ‏م‎ ‏سمه‎ 6000©

صفحه 88:
211111101 1 OTe ot ee oe ‏وی و دادن اجازه تصمیم گیربی به وی بین پیشنهادات‎ ‏دريافت كرده از متخصص بهداشتى مى باشد.‎ وه ۱ ۵/۵6۵ ی

صفحه 89:
ا ا كاك ات ا ل ۳ با توجه به ساختارى نظامدار جهت يافتن» مورد ارزشيابى قرار دادن؛ انتخاب ‎BEST CB TE Tae SIs" SSR)‏ ve Oe ESL Ee Eke > tes Biers a rowers tc ‏اكر جنين جستجويى بر اساس برستارى مبتنى بر شواهد باشدء اين خطر به‎ ‏حداقل خواهد رسید‎ ‎٠‏ امكان برقرارى ارتباط با مددجو و تيم ارائه دهنده مراقبت در رابطه با علل و ‎nec ce‏ ا ا ا ۱ پرستاران متخصص عملکرد پرستاری مبتنی بر شواهد است که اطمینان از ارائه مراقبت هايى بر اساس حقايق موجود به جاى عادات دارند و داراى ۱ ‎۵/۵6۵ COM Cras ‏وه‎ ‎۳

صفحه 90:
هه فوايد حاصل براى سازمان بهداشتى شامل حضور در عرصه رقابت فعلى بر اساس ارائه مراقبت با كيفيت بالا مى باشد eS oe eer eee me ‏جلوگیری از مخارج اضافی نیز برای سازمان به ارمغان‎ ‏دارد.‎ ۱ ی

صفحه 91:
— * فواید حاصل بریای جامعه شامل ۰ جلوگیری از بیهودگی نتایج تحقیقات» کاهش عوارض درمان ها و ارائه بهترین و موثرترین نوع مراقبت ها برای مددجویان می باشد. 0 ۵/۵6۵ ۱ eq ‏سيم‎ 000©

صفحه 92:
a ee Ie ee Loree hie ۱ os) سرا ور ۱ ل تك براى خريداران و مشتريان خدمات بهداشتى ارزش محدودى دارد دچار سو استفاده و سو تعبیر است. داراى تورش است. ۵/۵6۵ CE tae ee eet)

صفحه 93:
وجود فاصله عمیق بین آموزش و خدمات و و و 0ن شده 8 ee ۳۳ تغییر نظام آموزش پرستاری برای آموزش پرستاری مبتتی بر شواهد 0 ذا ا ااا ا ‎Dye Oe OSES‏ شواهد است , وه ۱ ©000 سيم

صفحه 94:
‎RC re rica acd‏ دن ‎Be oe aE ats ea a‏ ‎Orr ee ART SEN oer ceo‏ ‎0 Ae eR Ca arate cate a ۱ Pas can ce RN ROS ST al a eas a OA cao as cece OTC ‎906/۵ CE tae cy eet)

صفحه 95:
Gtrocy supportive leadershiz ات ما تا هی تما سم ني نكا تیا ‎ea‏ ات ما ‏رما تم مومت سب دا ‏كت 0

صفحه 96:
‎Message‏ رمي ‎RECOMMENDATION ‎ ‏0 تیار را ‎should‏ ‎۱ 00 ‏ی‎ ‎extent i barriers their education & training ‏جوروج) ‎ ‏هه

صفحه 97:
The many faces of advanced practice registered nurses in

صفحه 98:
011 een ee ee A (reg ned ete Sted ۵/۵6۵ CE tae ‏همه‎ ‏ددسم‎ 6000©

صفحه 99:
CVA Lol) peas edie eye EM iam 8 ۳3 05 implement education & nurse training . throughan ‏با‎ ۱۵ improved programs education 5۷ 5)67۱ ۶ promotes 295 academic ‏پا و۱۳‎

صفحه 100:
Nurses should RECOMMENDATION a eae od + Increase the education & proportion of training through er an improved baccalaureate education degree to 80% murs by 2020 promotes seamless academic progression oo Neer)

صفحه 101:
Key Message Nurses should RECOMMENDATION Croats Ensure that ‏كك يتا‎ education & nurses training through engage in an improved : education lifelong system that learning promotes ‏يت‎ ‎academic ‎progression ممروه< :؛ aoa Neer)

صفحه 102:
مت مس( )] ۱۱۹) opportuaties Por curses to ‏هت ات اه بط ی‎ ioprovewed ePPorts . Iwplewed curse resieuy proyas Secreese the proporios oP curses ute o buocddurede dewer iv 60096 ه١‎ COCO ‎Re Be (el)‏ ا ا ل وهی و مسق ار ل اللي مدا ‎Ee a‏ بو ام هب ما مر ۱۱ ‎۱9۹) co teProstructure Por the ooleviod ced acdysis oF ‏وت تا‎ eae a a ee ea ed ‏ده هو وه ده ‎۵/۵6۵ COM Cras 0 ۳

صفحه 103:
- Apart of educational curriculum ۵/۵6 0 oo Neer)

صفحه 104:
۶ را ‎CCS On OC‏ ۵/۵6۵ ‏سنوت‎ cota 0 000

صفحه 105:
۱ ۵/۵6۵ ی

صفحه 106:
هک ۳۱6 ۱۹۳۸ یگ رورم سح Evidence-based Practice EPC Evidence Reports

صفحه 107:
7 < Smet = Bat ee 6 eee eee لشي ا ] Welcome! ‘Yau ar comacte t he Natanal Gung asahouse™ (GC) 9 ble resource Human Sendces, Nec was cngnaly created by ARQ n parbersho withthe anzan Mad esr oo Dak (now dmereas Hess eurnce Pans aH) Chek om Hs ge ats Suctste of elateequseines tat cover eri tis ‏میا روم سس سس و مج‎ start your serch by typing keyorts ints the search box on ths page, or se the ‘What's Mew this Week + Updated synthesis: ‏موه‎ 9 . Fain

صفحه 108:
- ممع . مه ۶ 7 .م ‎zg) + Mee‏ # وت مخ عمد سس عسات 15 وق | سم ‎Greythorn. | BWSe-Gneye a‏ امسا ب رز ‎Guideline Comparison ‎ ‎ ‎DATE RELEASED 1998 (reve 208) 2004 no ‏مجاه‎ 2008 0c) ‏عم یوج اوه عتم ی نی 7۳۴ یر و «ماته ممعم‎ not ‎pied om snob ance, ‘tao om anata ous, GUIDELINE DEVELOPER(S) sreccanColegecfRaddoay -Medcal state er ln ‎ ‎ ‎SOURCE(S)OF FUNDING The ansicancalige of “hs folowing Minnseota hea las ride te fing ad tha resources for ra super Bs these ACK ApproptatnassCtenas, end dus shed of imescts, ‎estrone, aie, htepaltan Feats, Profere one, ant Use Himests, tnd suppers proves by ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎THAT AUTHOREDINE Kane Ys vo Athan, Wo chal up Lender (ays ln ‎ ‎‘Nb tan Razenshtan MO; Frank Samer Moreen Wo (eitearore ‎ ‏سس ‎ ‎

صفحه 109:
SS ~~ Se ae ces ocean) ee ‏لل‎ oe oe Re RCs Te eae ee ean ace ian ee cee oe CRC ete ee ee eee ‏ا‎ 8015 من أدص بأع8) ‎٠‏ ‏2 2 0 لا 0 ‎a as RO ey‏ وصكام لجن 906/۵ CE tae oo eet)

صفحه 110:

صفحه 111:
( ) The Cochrane Collaboration ۱ ۰ ۳۳22] Reviews | News & Events | Training | Muttmedia | Contact | intranet = Latest: Cochrane Sirategle Session on evidence) 1 ortsr

صفحه 112:
Oyen) UPASIIPAS fez * 600 ٠ 0000 ٠ 6000 ٠١ 5 اسطا رت را رت ۱ 006 ۱ ۵/۵6۵ ©000 سيم

صفحه 113:
CNR ‏را‎ ad Fore aE ee RS RE eR RN Ra aa (ole ere cree ek ee or leren ten | eek G Oman Oe ee et ker) Oe ee Gee Oe eae 06 موه لاف ‎Oe eee ORs ocd‏ ‎ee ee‏ | ۵/۵6۵ ۱ aa ©000 سيم

صفحه 114:
۱ ‏ت‎ 1/۳ PAS RAS Ra ee eS cae 0 ea oe et cc ee acd ce ae oe * Wow To Piod She Cvidewe * Wew To Critque Cvidewe Sad RO ARC a a ak aS ۱3 ac AC aka ACN ‏تسه‎ عم اان) مه مطلر) ۰ ۱ ۱ ۵/۵6۵ ۱ 1 eet)

صفحه 115:
0 0 ‏دا‎ acd یجوم 6000 < ون لها ا م0 ‎sows Por pachose‏ ی 0 ‏ل‎ aR ak (0c OO (Recon ORC eeen 0 aaa el a a ‏ا‎ RON a Oa ‏الل‎ @ rac cg = dup, COdd — Cawarr Se ele CNC ac 906/۵ CE tae 16 eet)

صفحه 116:
تمه مار عامص1 مان و سمل عون - ‎a OL aks ce ROT‏ — The Ootoe doured oP Konwledge Gpatkesis Por Dursicey ‏رات ماس مس سب‎ ‏ا سم ور بر مه‎ ات | یل

صفحه 117:
SOC ac * Iackides per POOO joureds worldwide 0 0 ‏ل‎ ‎0 ‏لل‎ a ea ceo as seid Sa OE BOOM Ms ae Rae ٠ ‏بادك لصدلمح()‎ ٠ Us es UU Nr RN eric ۱9 aE od * Ouest do vee's pw quolliy Pitter icrey LO a as PM AS ge RSS Arad 00 لامر ل 000009 داك ©000 سيم

صفحه 118:
SA BRON CAN ac a PC OD oan CN oe ‏ا‎ ‎OC CaN kOe A OL aad ۱ cicatricial ‏الال‎ cence cg ۱ ‏کر‎ ‎PN ‏هه‎ Od ‏لته‎ ۵/۵6۵ ۱ ae ‏ال سس‎

صفحه 119:
١5 امه كن ‎atiores Bene ne epeea cd‏ ا ا ‎Aone!‏ ‎od 1g cad CAN oR AN CARES oad‏ ل نا ‎RLM cased‏ ا ‎SI) AS ne a‏ فاصم دمم ما مس مس هه مس تا تمس دا ما مس همه یم ۱۹۱۱۹۱۳۱۷۹۱۹۱ ‎ISCAS PAC AUN AS Cac apd‏ هر ۱۳ 16 ۱ ۵/۵6۵ ی

صفحه 120:
۱3 ا ۱ موس ۱ SN a a Ree a ee ROOD ‏و هر‎ ما ۱3 0 ‏ا‎ at Nan RR ae Dae Pace aca ‏وی‎ ne Paras aa a et ۱ ‏رطس رس‎ Bae Na AOL ON a هه ۱ ۵/۵6۵ ی

صفحه 121:
تا دنا 26 اميد دا . 8 2 ‎a4 |e‏ 2 كل 2.98 .+ ل ع و ی ها ی اما ا ‎eee [eae‏ سند ند سدع | مسقل Welcome to the Evidence-Based Education UK Home page In this site: + Whatis ‘Evidence Based Education’? 1¢e-Based Education Network Fir ‏ام‎ andlor revarchars who want to ko al wore?” rch Site Reccurces br achir a access and conduct seach 9 TERSE Reports ter unmsnescfoxpeaments ‏ای‎ © Collaborative Experiments n target setting, assessment anc mentoring + Past events: ‏و‎ Evidence-Based Polices and Indicator Systems (8) Thi irtesions,rter-tsiglinay tennis contrnce ‏م‎ ‎ioe end ee einai | et onsen ||| AS | cnn | ee osne| awaerpGnl|| ems a

صفحه 122:
عمسم ‎wus‏ 923 ادر وق and What kind of evidence does government need? 7 9-11 July 2003 a 2 | 2 یی ‎Evidence-Based Policies‏ == ‎Indicator Systems‏ 00 9-44 July 2003, London Home Conference themes Keynote speakers Venue Call for papers Costs سیب

صفحه 123:
اه یطوط هام مسا هه 0 ° Oe ‏اااي‎ acre ‏تم وم ما سا مس مس سس‎ ۱۹۱۹۱۳۱۷۹۱۹ ‏ع ا اي‎ ‏تسم و ا‎ ۵/۵6۵ ۱ qe ‏سيم‎ 000©

صفحه 124:
02 I Rr ak a I ees Ol a ae ed ۱ ‏کرک که من همم تست ار‎ revords) Se NA ad NAS, Abode CAS MCs ARS aaa Na A eRe ea OOO aa and ‏1ك‎ 0 ‏ل يل ل‎ ea Eras rh MLSS RUS ca RECA CaS CASE NS RAC ‏دا لصتامده عط‎ ‏تم و مس مس‎ وه ۱ ۵/۵6۵ ی

صفحه 125:
ل ا م اي اي الزن ‎ANN‏ تم ام رز تا ‎ri od IN oat a EU PAC Pat]‏ ۱ 066 ۵/۵6۵

صفحه 126:
‎Dhie Papo IDO obviously pouwettrotes va‏ ن ا ‎Ta PANS ARN B72 LL A CAS PAN‏ ‎per € OOO records todexed us wediod‏ ‎educciiod with wel pver (DO OOO vouwernicry‏ ای ‎OANA PCM IRD a CANN ca ea cen RN‏ : مها لد ‏وه ۱ ‏ی ‎

صفحه 127:
er ل دی I) a ROA ane PAOD cas Noe Det aera (POEO) ON Pee uh ele Oe cn rod Nye ce ROD ocr xe rad (P6610) 1 ON ae ride ee (CXC) ۱ ‏امججوجبوجن (1) جامد‎ A Nee crane irae cara Need (LOC) ٠ 6500100 KC ۱ ۵/۵6۵ ی

صفحه 128:
SIA CRO ean Bra VN at cca ncaa (mec cad ۵/۵6۵ CE tae eet)

صفحه 129:
‘ACE Star Model of Knowledge Transformation 1 Discovery Evaluation Summary Integration Translation

صفحه 130:
ع ع ع ا ا م ا اه ss ۲ ۲۳۳ OTN cae AE ead عتوصامرو عومول‌زره لوامی و مو) ۰ ۱ hace bicts SGN As میم ص۱9۹ een 9۳ 6 ۱ ©000 سيم ٠ ‏لس‎ ۵/۵6۵

صفحه 131:
CE tae eet) ۵/۵6۵

صفحه 132:
۱3 0 research SORE ‏وه‎ P io Pee cd ۵/۵6۵ CE tae ‏وه‎ ‎eet)

صفحه 133:
Sn aN ae eA ce ‏مه هی زا‎ ‏يل‎ Uae ccd 0 ‏ی‎ ce ‏وا هه‎ FL ‏ای ی‎ ‏دسكاكم‎ 99 ۱ ۵/۵6۵ ال سس

صفحه 134:
۵/۵6۵ CE tae ‏وه‎ ‎eet)

صفحه 135:
SA rae ee oR oe AN ae a aa 2 (000 7 ‏وت‎ caa Pea ۵/۵6۵ CE tae 066 ‏ددسم‎ 6000©

صفحه 136:
4م لي يي ‎ON‏ ۰ 00007 CEN Rea ee ‏ره‎ ad queliy oP pore OC ee ACR ASN SM mn ed on CA ‏يي‎ ‏وصاصصم لوه‎ OY ‏تم‎ 4 ل ل ۵/۵6۵ ۱ ‏وه‎ ‎eet)

صفحه 137:
له ما عاطولوره عمجم طوزل() ۰ ‎EAN Pat‏ | مس مه يي ما دا دم الا ف * Opplicable to qualiy keprovesved projevis us well 01 er Racca aad ۵/۵6۵ ۱ or eet)

صفحه 138:
وه ۵/۵6۵ ۱ eet)

صفحه 139:
Conduct esearch] لك کت وت توت یات ات ریت سا | ritique and Synthesize Research for Use in Practj CEE ee gz Blase Practice on othe Types of Evidence ‏هس لت‎ Cc Pilot Change in| ‏دی و‎ م ۵/۵6 222222

صفحه 140:
No Yes 906/۵ CE tae 1۰ eet)

صفحه 141:
Ras ‏مه مه‎ et are ۱۰ ۰۸۱/۱۳۱۷ ‏ا‎ ‎0 rir x AO Nahe ova سلطا له حور ‎a‏ BIE ON Rel RO car cree ae aN relat cee ‏يي يي اك‎ 2112711 ‏اسان‎ anid SOS car Varma PR Dc Ole ON ar hel ae om Pateot Cure Bee LEDER ‏امه‎ ed eA cs PASO aN ceca Lea hd ie en eee nse) ‏یت نت۱ یگ‎ ee ‏لت‎ eet)

صفحه 142:
* Ouversiy ‏ام را‎ Ciel Cs a Oat a aU cha ‏تم‎ رک ا ۱۸۷/۷۱۰۲۱ ۱ SROs cat eRe ae ON a ‏فا هه‎ cca Neel al hiy://oakrs. library. heut.edu/resvurcel syppsiven! © Ouversiy oP Oineesvta - Cuideue-bused Weal: Care ‏وكين‎ ‎ROS Sas Net ASAE‏ اه وونل ‎۵/۵6۵ CE tae 19 eet)

صفحه 143:
0 ۱ ‏کر‎ CTS erence ener ety 0 OR Rc aa CaO ROS ‏اا‎ CRN ae OP ac a GH Mra ODE Bcc 00.0.0 (COOP). Cridews-bused exiewivn. | Upurial oP Pxtrusira, PO(C). MGR RO) CRORE Len ۱ ‏ل يت‎ (ere) Ge ‏ا‎ eee nee (ee nero vevrere ‏سس سا‎ ae eee 0 ‏ادوم ی ی‎ a. ۱۶ ea OREO el na Slr atl ‏.ل.00‎ )000©(. eee eee ee ee een (aur eee nee ae eee \() ‎Ree ek el) MO ane dee ots‏ وا مرو ۵ وا رال ‎Choicd Gtudes, Debource O10.‏ ‎a el ee‏ متا مس تا ام ‎a ee‏ ا ا ‎ee aaa e ea‏ ‎۵/۵6۵ ۱ 19 eet)

صفحه 144:
مگ هک 0 ري ره اس رس بت Cee ‏ا‎ meee Cree ber Omen Nene Requdicn. Retrieved oa Orbe 8, @DOS Prow Ouion Oned Ca ne aie (ee ent are amet er TON at id RAPPER ae fc a ‏اج بسن(‎ 2۱2۱۳۲ ۲ ۳6۱1۵ ene ee Dern er ew ee Orn / Seed Dnt meri Seeker) ٠ Yue Ouversiy. (GOOG). Cuddewe-Owed Provice. Oursicry Direy und IePorwutod Resveves. Retrieved va Ovtber 0, SOS ek Oe ۱۰ ۰۸۱/۳۲ RS Ra as a ce ears CA ‏اس‎ 6۵6 0 cd ‏سس‎

صفحه 145:
Burns & Grove (2005). The Practice of Nursing Research (5% ed).St. Louis: Elsevier Saunders Polit & Beck (2008). Nursing Research: Generating and Pe © nce for Nursing Practice. Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins Melnyk & Fine-Overholt (2005). Evidence-Based Practice in Nursing & Health Care. Pere eye Lem Wed ACE Star Mode http://www.acest .uthscsa.edu/Learn_model.htm Coreen COM Cras 19 ۳

صفحه 146:

به نام خالق بهار 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 1 EBN 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 2 Objectives • Describe evidence based practice from a nursing perspective • Compare and contrast evidence based nursing and medicine • Identify challenges to using evidence based practice in nursing • Identify resources relevant to nursing 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 3 What is - Evidence? Anything that provides material or information on which a conclusion or proof may be based; used to arrive at the truth, used to prove or disprove the point at issue. (Webster) 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 4 What is ‘evidence-based’? Knowledge about ‘what works’ must come from … Intervention, not description Evaluation, not common sense 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 5 :طبابت مبتني بر شواهد پيشينه: تفکر استفاده از نتايج حاصل از تحقيقات و پژوهشهاي انجام شده در درمان بيماريها به صدها سال پيش بر مي‌گردد. فرضيهو اص*طالح يکب*رده ش///د اثبات ک*ار ديويد ادي» به نهسال شواهد در براي اولين بار شواهد» دري بر ‏واژه «مبتن توسط «رد يا تنها1990براي کنوني دنياي پزشکي مبتني بر شواهد براي اولين بار در سال 1992در مقال**ه اي ب**ه نوش**ته « گوي**ات و همک**اران» علمي به کار مي‌روند ،بلکه تمامي فعاليتهاي حرفه‌اي افراد استفاده شد. بهترين(مبت**ني ب**ر اين تفک**ر براساس نم**ود، عمل خود را پيدا باشند.جايگاه شواهدبر شواهد پزشکي مبتني آنکه از نيزپس تدريجا و شواهد اساس بر بايد شواهد بودن) بتدريج وارد اکثر حيطه‌هاي مراقبت سالمت و سياستگذاري س**المت گردي**د .و ب**دين جهتحيطه ‏Evidence ترتيب در کنار چون:ه‌اي ،در اختيار افراد قرار ‌هاييحرف توسعه ‏Basedدر Medicineرا راهکارها ‏Evidence Based Nursing ‏Basedهميشه Managementآنچه مي‌دهد و فرآيندي است در تضاد با عمل بر اساس ‏Evidence ‏Evidence Based Decision making .انجام مي‌شده است ‏Evidence Based Physiotherapy ‏Evidence Based Librarianship ‏Evidence Based teaching ‏Evidence Based Practice ‏Evidence Based policy making ‏...... .پديد آمد 6 ‏EBN dr yekefalah-phd of ‏nursing2012 06/08/25 :طبابت مبتني بر شواهد تعريف :طبابت مبتني بر شواهد تالشي است در جهت بکارگيري شواهد بدست آمده از روش هاي علمي ،در جنبه هاي مختلف طبابت باليني ،به خصوص در ارزيابي شواهد مربوط به مزايا و معايب خدمات سالمت. در يک تعريف جامع ،پزشکي مبتني بر شواهد ،حاصل تلفيق سه جز کليدي است: ‏بهترين و جديد‌ترين شواهِد مبتني بر مطالعات نظام مند ‏تخصص و تجربه باليني پزشک ‏ارزشهاي جامعه و بيمار 7 ‏EBN dr yekefalah-phd of ‏nursing2012 06/08/25 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 8 شدندانش و فراموشآمدن به وجود برخي از جديد صحيح اطالعاتهاي دانسته برخي از علمي رد گذشتهودانسته ها اطالعات پس از گذشت چند سال کلتا داده شدن تنهادودربرابر 10 حدود شدن کل برابر دو ماه 8 در اينترنتي هاي درصد از 20 3 بيش از انتشار بيومديکال دانش پزشک يک ماه در مقاله ميليون20 اقداماتدر سالاست. مبتني بر شواهد نياز و الزام به حجم زياد اطالعات کاهش دانش و آگاهي افزاي خام و قطعه ارائه دهندگان خدمات ش آگاهي آوري به طبابت مبتنيو بربهشواهد در قالبقطعه سالمت کاملترين ،علمي ناگزير از روي شواهد موجود هستيم. ترين و در دسترس ترينروز شدن Increasing Medical Knowledge/day • 27Kg of Guidelines • New papers 3,200 • Medline New articles 1,000 • RCT’s 60 10 Understanding Some Work Processes Inherently Dangerous Medication administration – 770,000 annually killed or injured from adverse drug events in hospitals – In two studies, 34-38% of medication errors occurred 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 11 Outdated knowledge of practitioners because of: Time spent to publish new findings as books (considering the half-life & doubling time of knowledge) Coverage of knowledge included in books Large volume of a book cause never be fully seen Carrying books in hand or in mind are impossible 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 12 به خاطر داشته باشيم که پزشکي مبتني بر شواهد اهميت تجربه باليني پزشکان را انکار نمي‌کند، ارزشها و ترجيحات بيماران را ناديده نمي‌گيرد ،و مانند يک کتاب آشپزي نيست که تمام مراحل ارائه يک مراقبت يا انجام يک درمان را يک به يک ديکته کند و توان تصميم گيري را از پزشک سلب نمايد. 13 ‏EBN dr yekefalah-phd of ‏nursing2012 06/08/25 Evidence Based Medicine Evidence that gets incorporated into practice Available evidence 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 EBM helps shift this balance so that more research gets translated into medical practice 14 Definition Evidence-based nursing “Process by which nurses make clinical decisions using best available evidence, clinical expertise, & patient preferences in the context of available resources” 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 15 Definitions Evidence-based nursing is an approach to health care practice that enables nurses to provide the highest quality care based on the best evidence available to meet the needs of their patients. Melnyk & Fineout-Overholt, 2005 The integration of the best research evidence with clinical expertise and patient values. 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 16 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 17 EBP in Nursing 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 18 What is Evidence-based nursing?/? 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 19 Evidence-Based Nursing • Asking Answerable Questions • Finding the Best Evidence Best Evidence Patient Preference Clinician’s experience • Appraising Validity of Evidence • Integrating Evidence (clinician/patient) • Evaluating Effectiveness Sackett et al (2000) . Applied to diagnosis, interventions (treatments), and outcomes 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 20 What is Evidence-Based Nursing Practice • Builds on process of research use, but more encompassing • More specific than term ‘best practices’ • Does not foster rigid adherence to standardized guidelines • Recognizes the role of clinical expertise • EB nursing practice is a state of mind! 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 21 What Is Evidence-based Practice? Professiona l Judgment Best available evidence Client Values Professional Best Availableapproach Evidence aClient decision-making that places • EBP is emphasis on evidence to: Values Judgment – guide decisions about which interventions to use; – evaluate the effects of an intervention. 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 22 Why Practice EBN? • Standard of Care: EBNER recommendations • Assures patient receives most up-to-date care possible • Assists practitioner in dealing with increasing volume of medical literature • Allows patient and practitioner to work together to make informed decisions 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 23 Why Evidence-Based Practice in Nursing • • • Potential to improve quality, reduce variations in care Focus on practices that result in best possible outcomes at possibly lower cost Provides a way to keep pace with advances 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 24 Why Evidence-Based Practice in Nursing • Potential to narrow the ‘research-practice gap’: adoption of research findings into practice can take as long as 17 years (Balas & Boren) • Provides a means to answer problematic clinical • practice issues • supports/improves clinical decision-making skills • Bedside nurse as conduit!! 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 25 Closing the Gap… EBN leads to: • improved patient outcomes • avoidance of unnecessary procedures • reduction of complications Nurses should feel empowered to change practice using proven methods 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 26 Misconception EBN is not a collection of statistical summaries, ignoring patient preferences and clinical expertise. 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 27 Goals of EBN • Provide practicing nurses with evidence-based data • Resolve problems in the clinical setting • Introduce innovation • Reduce variations in nursing care • Assists with efficient and effective decision-making 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 28 The Ultimate Goal Keeping up with valid information to provide quality patient care and feel good about what we do. Information Mastery 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 29 Values and Preferences EBN - integration of the best evidence available, nursing expertise, and the values and preferences of the individuals, families and communities … 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 30 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 31 Evidence-based Steps Formulation of a question 2. Literature search 3. Critical appraisal 4. Clinical decision 5. Performance evaluation 1. 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 32 What EBN originally advocated… Ask a Focused Clinical Question Become a life-long learner Go to the medline and search for the Best available evidence Incorporate it in your practice 06/08/25 Appraise it Fordr validity EBN yekefalah-phd nursing2012 of 33 • مراحل 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 34 EBN Steps: • • • • • • Problem Identification Discovery Critique Summary Translation Evaluation 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 35 Step 1: • Problem Identification: Converting information needs into an answerable question – PICO • Patient or Problem • Intervention • Comparison Intervention • Outcomes 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 36 : PICO فرمول • P= Participant • I= Intervention • C= Comparison • O= Outcome 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 37 شرکت کنندگان بیماری یا شرایطی که مورد نظر و عالقه ماست عوامل بالقوه مضر یا سودمند عوامل جمعیت شناسی 38 ‏EBN dr yekefalah-phd of ‏nursing2012 06/08/25 مداخالت : • • • • 39 درمانها تستهای تشخیصی عوامل ایجاد کننده عوامل پیشگیری کننده ‏EBN dr yekefalah-phd of ‏nursing2012 06/08/25 مقایسه نتایج: تمام نتایج مهمی که به افراد کمک می کند با تشخیص میزان موفقیت درمان مورد نظر ،تصمیم گیری نمایند. 40 ‏EBN dr yekefalah-phd of ‏nursing2012 06/08/25 بازده نتایج مربوط به سرانجام نهایی بیماری 41 ‏EBN dr yekefalah-phd of ‏nursing2012 06/08/25 گام اول: • سوالی شفاف و کامال متمرکز بر مشکل بیمار • مربوط به مشکل ،قابل پاسخ دادن ،شفاف و روشن و ارزشمند • سوال دقیق منجر به استفاده موثر از زمان و یافتن مقاالت مرتبط 42 ‏EBN dr yekefalah-phd of ‏nursing2012 06/08/25 What is the 1st step toward EBP for the practicing nurse? • Asking good clinical questions • Nurses must be empowered to ask critical questions in the spirit of looking for opportunities to improve nursing care and patient outcomes • Risk-taking environment 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 43 Clinical Nursing Questions • In postoperative patients, does prn or ATC analgesic administration yield better pain relief? • Among critically ill patients, is controlled or open visitation more effective in reducing patient anxiety? 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 44 What kind of questions might the Nurse Manager ask? • On medical-surgical units, do 12 hour or 8 hour shifts result in more medication errors? 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 45 Key Questions to Ask When Considering EBP • Why have we always done “it” this way? • Do we have evidence-based rationale? • Or, is this practice merely based on tradition? • Is there a better (more effective, faster, safer, less expensive, more comfortable) method? • • What approach does the patient (or the target group) prefer? • What do experts in this specialty recommend? 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 46 Key Questions to Ask When Considering EBP • Do the findings of recent research suggest an alternative method? • Are organizational barriers inhibiting the application of best practices in this situation? • Is there a review of the research on this topic? • Are there nationally recognized standards of care, practice guidelines, or protocols that apply? 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 47 • Once we agree upon the question that poses an opportunity for improvement, then we must find the evidence • Where should we look? • Are all forms of evidence equivalent in quality? 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 48 Step 2: • Discovery: • Finding, with maximum efficiency, the best evidence with which to answer the question 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 49 گام دوم: جستجوی بهترین شواهد در دسترس روشها: -1سوال از همکاران 2چک کردن لیست کتابهای مرجع در کتابهای موجود -3یافتن یک مقاله مربوط در فایل شخصی -4جستجو در بانکهای اطالعاتی(مهارت پایه و اصلی برای بکارگیری پرستاری مدرن و مبتنی بر شواهد ) 50 ‏EBN dr yekefalah-phd of ‏nursing2012 06/08/25 Step 3: • Critique: • Determining the merit, feasibility and utility of evidence. – The process of systematically examining research evidence to assess its validity, results, and relevance before using it to inform a decision. (http://www.evidence-based-medicine.co.uk) 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 51 گام سوم: • گام سوم= نقد مقاالت و شواهد .1آیا شواهد یافت شده نتایج معتبر به ما می دهد؟ .2اگر شواهد معتبر است ،آیا مهم است؟ .3آیا می توان در مراقبت از بیمار آنها را بکار گرفت؟ • ارزشیابی منتقدانه شواهد مهارتی است که تنها با آموزش صحیح و ممارست کافی فرا گرفته می شود. (پاسخگویی به سه سوال زیر) 52 ‏EBN dr yekefalah-phd of ‏nursing2012 06/08/25 Step 4: • Summary: • Combining findings from all evidence to make a practice recommendation 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 53 گام چهارم: سوال مطرح آیا نتایج حاصله در بیمار مورد نظر ما کاربرد دارد؟ (لزوم اقدامات زیر) .1تهیه برگه ای از مضرات و فواید مداخله .2تعیین میزان فواید و مضرات با لغات مشخص .3مشخص کردن فواید و مضرات با توجه به بیمار مورد نظر .4تعیین ارجحیت فواید بر مضرات 54 ‏EBN dr yekefalah-phd of ‏nursing2012 06/08/25 Step 5: • Translation: Placing evidence into context, incorporating recommendation into a clinical setting or organization 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 55 گام پنجم : ارزشیابی میزان سودمندی و تاثیر کاربرد و اجرای شواهد حاصل در بیمار مورد نظر ارزشیابی توسط ناظر خارجی 56 ‏EBN dr yekefalah-phd of ‏nursing2012 06/08/25 Step 6: • Evaluation: • Determining and measuring the effectiveness of the practice change over time 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 57 خدا قوت • Most nurses agree that EBP is important… but how do we make it happen? 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 59 Factors Contributing to Emphasis on Evidence-Based Nursing Practice • Scientific knowledge expansion – Knowledge expands exponentially q 2 yrs • Knowledge availability -- The Internet • Highly educated nurses in clinical settings – APNs – focusing on evidence-based clinical problem-solving – Clinical Nurse Researchers – DNP Movement 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 60 Factors Contributing to Emphasis on Evidence-Based Nursing Practice • Aggressive pursuit of cost-effectiveness • Focus on quality of care, Risk & error reduction • Highly educated consumers • Increased attention to institutional image – 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 61 What is Evidence? • Primary Studies: – Clinical Trials – Randomized Controlled Trials – Multicenter studies • Secondary Studies – Reviews – Meta-analyses 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 62 Establishing Validity • What are the results of the study? • Are the results valid? • How do the results affect the patient? 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 63 Levels of Evidence 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 64 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 65 AACN Levels of Evidence (Armola, et al. , C C Nurse, 2009) • Level A • Level B • Level C • Level D • Level E • Level M 06/08/25 • Meta-analysis or metasynthesis of multiple controlled studies, supporting a specific action • Controlled, randomized, or nonrandomized studies, supporting a specific action • Qualitative, descriptive or correlational studies or systematic reviews with consistent results • Peer-reviewed prof. organ. standards with studies to support them • Theory-based evidence from expert opinion or case studies • Manufacturer’s recommendations only EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 66 Levels of Evidence • I on • II • III • IV • V • VI • VII Evidence - Systematic reviews, meta-analysis RCTs, EB clinical practice guidelines based RCTs Evidence - One well designed RCT Evidence - CTs without randomization Evidence - Well-designed case control or cohort studies Evidence - Systematic reviews of descriptive or qualitative studies Evidence - Single descriptive or qualitative study Evidence – Opinions of authorities, reports of experts 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 67 Levels of Evidence Hierarchy (Stetler et al.)* • Level I: • Meta-analysis of multiple RCTs (‘gold standard’) • Level II: Individual RCTs • Level III: Quasi-experimental • Level IV: Non-experimental; qualitative • Level V: Program evaluation; QI; RU; case reports • Level VI: Opinion of respected authorities 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 68 Strength of Evidence • • • • Level I - meta-analysis of multiple studies Level II - experimental studies, RCTs Level III - quasiexperimental studies Level IV - nonexperiemental studies • Level V - case reports, clinical examples AHCPR/AHRQ • At what level is most nursing evidence? 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 69 Preprocessed Evidence 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 (A. DiCenso, 2009) 70 Types of ResearchExperimental Evidence Experimental Quasi-Experimental Counterfactual Social Ethics Public Consultation Cost-Benefit ost-Effectiveness Cost-Utility Econometrics Ethical Evidence Economic and Economet ric Evidence 06/08/25 Quasi-Experimental Qualitative Theories of Change Implementat ion Evidence Descripti ve Analytica Impact l Evidenc Evidence e Attitudin al Statistic Evidence al Modellin gLinear and Logistic EBN dr yekefalah-phd of Regression nursing2012 Surveys Admin Data Comparative Qualitative Surveys Qualitative 71 CRITICAL APPRAISAL 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 72 Critical Appraisal Questions • Are the results of the study valid? • What were the results? • Will the results help me in caring for my patients? 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 73 Critical Appraisal terminology • Null Hypothesis • P-value • Confidence intervals • Relative vs Absolute Risk Reduction 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 74 Null hypothesis • States that there is no relationship between the variables being studied. • Opposite of what you are trying to find out. 06/08/25 • Tylenol is better than Advil for headaches • Exercising 30 minutes a day is good for your health • Lefthanders are prone to accidents EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 75 P-value • Probability that the outcomes are due to chance • Small p-value dismiss chance • Large p-value means • Accepted reference point that anything is possible is .05 (chance, actual effect, or confounding factors) • Less than .05 is statistically significant 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 76 Confidence intervals • The ranges of values within which a researcher can be confident that the population value falls. • A 95% confidence interval (CI 95) means that one can be 95% confident that the population value falls within a certain range • Example: A study states that 40% of a sample of 1000 people are smokers with a CI of 95% +/3% means the frequency of smoking is between 37% and 43%. 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 77 Risk RR (Relative Risk) is the risk for achieving an outcome in the treatment group relative to that in the control group 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 78 Challenges of EBN • • • • New, Unfamiliar Need to develop good search strategies Must identify best databases Need to do critical appraisals • Much of relevant research is qualitative; need more systematic reviews of qualitative research 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 79 Challenges and Misconceptions • • • • • Merely a collection of statistics? Need more qualitative research Nurses need to develop good search strategies Nurses must learn to do critical appraisals Faculty members must embrace and learn EBP 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 80 Problems with Finding and Using Evidence • Sheer amount and flow of information/research • Variable quality of research outputs • Problems of publication bias • Need for the balance of evidence • Limitations of single studies 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 81 BARRIERS TO EVIDENCEBASED PRACTICE • Knowledge… lack of knowledge/awareness .… unfamiliar with guidelines and guideline accessibility • Attitudes …. lack of confidence in the guideline developer, lack of motivation to perform the guideline recommendations • Behaviors …. inability to incorporate patient preferences into the clinical decision making process Melnyk & Fineout-Overholt 2005 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 82 BARRIERS TO EVIDENCEBASED PRACTICE • Overwhelming patient workloads • Misperceptions about EBP and research • Lack of time and resources to search for and appraise evidence • Organizational constraints – lack of support • Peer pressure to continue with practices that are steeped in tradition – “we’ve always done it this way and we are not changing now” Melnyk & Fineout-Overholt 2005 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 83 Overcoming the Barriers Summary of Barriers Strategies for Success • Difficult to find the right program • Fear of change • Organizational barriers: personnel rules, staff turnover • Limits to the flexibility of the system • Cultural competency 06/08/25 • Administrative support • Teacher/educator/stakeholder support • Secure financial resources • Provide high-quality training to ensure program fidelity • Align intervention with school/community goals, policies and programs • Make program outcomes visible • Develop strategy for staff turnover EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 84 به طور خالصه موانع موجود: شامل: • • • • • • • • • 85 عدم توانایی در دسترسی به نتایج تحقیقات زمان و هزینه مورد نیاز جهت به کارگیری نتایج تحقیقات وجود مقاومت در مقابل تغییر در سازمان بهداشتی عدم وجود ارتباط بین یافته های حاصل از جستجو عدم درک و یا موافقت با نتایج تحقیقات عدم ارزش گذاری در به کارگیری نتایج حاصل از تحقیقات در بالین عدم وجود همکاری در سازمان از نظر مدیریتی(خصوصا از طرف پزشکان) عدم فراهم سازی امکانات الزم جهت به اجرا گذاشتن نتایج حاصل از تحقیقات عدم اختصاص وقت کافی برای مطالعه نتایج تحقیقات (کورتنی) 2005،و(ملنیک)2005، ‏EBN dr yekefalah-phd of ‏nursing2012 06/08/25 لزوم ارائه مراقبت مبتني بر شواهد در پرستاری: • در بیانیه انجمن بین المللی پرستاران تاکید شده است ک——ه عملک——رد مبت——نی ب——ر تحقیق نش——انه خ——اص حرفه پرستاری است و آن را چالشی قوی و چشمگیر برای پرستاران می داند و حتی طبق بیانیه فوق عملکردی که در حرفه پرستاری بر مبنای تحقیق نباشد غیر اخالقی است. • ارائ——ه م——راقبت بهداش——تي ودرم——اني مبت——ني ب——ر ش——واهد ن——وعي ي——ادگيري در ط——ول زن——دگي اس——ت و پرستاران به عنوان جزيي از سيستم مراقبت بهداشتي ودرماني بطور جدي بايد ب——دان بپردازن——د ت——ا پرستاري به عنوان يك حرفه مبتني بر علم مطرح شود. • پرستاران نيز خود معتقدند كه امر م——راقبت بايس——تي ب——ر اس——اس به——ترين ش—واهد در دس—ترس باشد. 86 ‏EBN dr yekefalah-phd of ‏nursing2012 06/08/25 کاربرد در پرستاری: • • • .1 .2 .3 .4 .5 87 پرستاری مبتنی بر شواهد فرایندی سیستماتیک و منظم است. پرس——تاران را ب——ه اخ——ذ تص——میمات ب——الینی ب——ا اس——تفاده از به——ترین ش——واهد موجود ،تجارب بالینی و اولویت های بیمار تشویق می کند. با توجه به تمرکز آن بر مشکل بیمار ،پرستاران بایستی در موارد زیر آگاهی و مهارت داشته باشند: کاربرد نتایج پژوهش های بالینی حساسیت نسبت به نیازهای عاطفی و فیزیکی بیمار درک رنج بیمار دانستن بیماری با تاکید بر پاتوفیزیولوژی آن دانستن مراقبت مربوطه ‏EBN dr yekefalah-phd of ‏nursing2012 06/08/25 فواید پرستاری مبتنی بر شواهد: • فواید حاصل برای بیمار شامل احترام گذاشتن به ارزشهای وی و دادن اجازه تصمیم گیری به وی بین پیشنهادات دریافت کرده از متخصص بهداشتی می باشد. 88 ‏EBN dr yekefalah-phd of ‏nursing2012 06/08/25 • • • • 89 فواید حاصل برای پرستار شامل: برقراری امکان استفاده از آخرین یافته های حاصل از پژوهش های انجام ش——ده با توجه به ساختاری نظامدار جهت یافتن ،مورد ارزش——یابی ق——رار دادن ،انتخ——اب و به کارگیری بهترین شواهد برای مددجوی مورد نظر ایجاد چنین امکانی خطر سر ریز شدن اطالعات را به دنب——ال دارد در ح——الی ک——ه اگر چنین جستجویی بر اساس پرس——تاری مبت——نی ب——ر ش——واهد باش——د ،این خط——ر ب——ه حداقل خواهد رسید امکان برقراری ارتباط با مددجو و تیم ارائه دهنده مراقبت در رابطه ب——ا عل——ل و تصمیمات و طرح مراقب——تی م——ددجوی م——ورد نظ——ر ولی این ام——ر نیازمن——د ت——ربیت پرستاران متخصص عملکرد پرستاری مبت——نی ب——ر ش——واهد اس——ت ک——ه اطمین——ان از ارائه م——راقبت ه——ایی ب——ر اس——اس حق——ایق موج——ود ب——ه ج——ای ع——ادات دارن——د و دارای توانایی جوابگویی قانونی نسبت به عملکرد خویش می باشند. ‏EBN dr yekefalah-phd of ‏nursing2012 06/08/25 • فواید حاص——ل ب——رای س——ازمان بهداش——تی ش——امل حض——ور در عرصه رقابت فعلی بر اس——اس ارائ——ه م——راقبت ب——ا کیفیت ب——اال می باشد • همچنین احساس مفید ب——ودن ،ص——رفه ج——ویی در هزین——ه ه——ا و جلوگیری از مخارج اضافی نیز ب——رای س——ازمان ب——ه ارمغ——ان دارد. 90 ‏EBN dr yekefalah-phd of ‏nursing2012 06/08/25 • فواید حاصل برای جامعه شامل • جلوگ——یری از بیه——ودگی نت——ایج تحقیق——ات ،ک——اهش ع——وارض درمان ها و ارائه بهترین و موثرترین نوع مراقبت ها برای مددجویان می باشد. (کورتنی)2005، 91 ‏EBN dr yekefalah-phd of ‏nursing2012 06/08/25 محدودیت های پرستاری مبتنی بر شواهد: – • • • • • • تنها نوعی تجربه بوده و برای هر بیمار مناسب نیست. از مداخالتی پشتیبانی می کند که از حمایت مالی برخوردار باشد قابل دسترسی نیست (حجم زیاد اطالعات برای افراد مبتدی) نمی تواند به بعضی از سواالت پاسخ دهد برای خریداران و مشتریان خدمات بهداشتی ارزش محدودی دارد دچار سو استفاده و سو تعبیر است. دارای تورش است. 92 ‏EBN dr yekefalah-phd of ‏nursing2012 06/08/25 چالش های پرستاری مبتنی بر شواهد: چالش های موجود در پژوهش پرستاری: وجود فاصله عمیق بین آموزش و خدمات افزایش کیفیت مراقبت های ارائه شده با توجه به نتایج حاصل از پژوهش های انجام شده چالش های موجود در آموزش پرستاری: - تغییر نظام آموزش پرستاری برای آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد آماده سازی پرستاران برای به کار گیری این علم در بالین چالش موجود برای دانشکده های پرستاری نحوه تدریس ،عملکرد پرستاری مبتنی بر شواهد است . 93 ‏EBN dr yekefalah-phd of ‏nursing2012 06/08/25 Creating an EBP culture • Internal Expertise – Identified leaders for EBP – Collaboration with outside experts • Educating Frontline staff – Enhancing staff awareness and understanding – Grooming staff to become leaders in EBP 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 94 Strategies • Strong supportive leadership • Mentorship • Staff education regarding research and evidence based practice. • Time to conduct or use research • Routine performance expectations in research use (Fink, et al, 2005) Key Message RECOMMENDATION NO. 1 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 96 The many faces of advanced practice registered nurses in 2011 High quality, safe, affordable health care provided by teams of health care professionals 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 97 “Messaging” Barriers to practice reduce access to care Main issue is access to care and this should define our focus 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 98 Key Message RECOMMENDATION NO. 2 New graduates and nurses in transition 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 99 Key Message RECOMMENDATION NO3 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 100 Key Message RECOMMENDATION NO. 4 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 101 Institute of Medicine October 2010 Report: The Future of Nursing Leading Change, Advancing Health 1. Remove scope-of-practice barriers 2. Expand opportunities for nurses to lead and diffuse collaborative improvement efforts 3. Implement nurse residency programs 4. Increase the proportion of nurses with a baccalaureate degree to 80% in 2020 5. Double the number of nurses with a doctorate by 2020 6. Ensure that nurses engage in lifelong learning 7. Prepare and enable nurses to lead change to advance health 8. Build an infrastructure for the collection and analysis of interprofessional health care workforce data 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 102 Key point: EBN should be considered as: - A part of educational curriculum 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 103 LITERATURE SEARCHING 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 104 Resources to Support Evidence-Based Practice • • • • Government agencies Cochrane Collaboration Professional Organizations Benchmark Institutions 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 105 AHRQ – Agency for Healthcare Research and Quality 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 107 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 108 Cochrane Collaboration • “an international, independent, not-for-profit organization of over 27,000 contributors from more than 100 countries, dedicated to making up-to-date, accurate information about the effects of health care readily available worldwide. • Contributors produce systematic assessments of healthcare interventions, known as Cochrane Reviews, which are published online in The Cochrane Library. • Rely heavily on RCTs • Primarily focused on effectiveness of interventions, more medical and pharmaceutical than nursing 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 109 Cochrane Collaboration http://www .cochrane.org 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 110 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 111 Professional Nursing Organizations Supporting Evidence-Based Practice • • • • • 06/08/25 AACN AWHONN AORN ONS Sigma Theta Tau EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 112 Am. Assoc. of Critical Care Nurses Succinct dynamic directives…supported by evidence to ensure excellence in practice and a safe and humane work environment. • • • • • • Venous Thromboembolism Prevention Oral Care in the Critically Ill Noninvasive BP Monitoring Verification of Feeding Tube Placement Ventilator Associated Pneumonia Dysrthymia Monitoring • Published since 2005 • Available free on AACN website • Include ppt presentations and audit tools 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 113 Oncology Nursing Society • EBP Resource Center • http://onsopcontent.ons.org/toolkits/evidence/ • • • • • • • • Also provides topical toolkits, on specific topics, plus: How To Find The Evidence How To Critique Evidence How To Develop An Evidence Based Presentation Evidence Based Practice Education Guidelines Evidence on Clinical Topics How to Change Practice Levels of Evidence Table 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 114 Sigma Theta Tau EBP Initiatives • Strategic Plan • Online Resources – NKI http://www.nursingknowledge.org > 200 resources for EBP – some free, some for purchase • New Award for EBP (formerly Clin Scholarship) • Conferences – – – – 06/08/25 International EBP and Research Congress July, 2010 – Orlando July, 2011 – Cancun July, 2012 – Australia EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 115 Journals Supporting EBP – – – – Evidence-Based Nursing Online Journal of Clinical Innovations WorldViews on Evidence-Based Nursing The Online Journal of Knowledge Synthesis for Nursing – (archived, no longer being published) – Reflections on Nursing Leadership (Vol 28, 2) 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 116 Resources PubMed/Medline • • • • • • • • • • Citations and Abstracts Includes over 4600 journals worldwide More than 17 million citations Approximately 1/3 full text articles available Uses MeSH controlled vocabulary Updated daily Available anywhere, anytime Searching help available Must do one’s own quality filtering Must learn how to search the database 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 117 Medline: • The National Library of Medicine in Maryland, USA produces Medline (Index Medicus). • It contains over 73,000 citations indexed as medical education and over 300,000 additional citations that are considered educationally relevant. 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 118 CINAHL: • The Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature is the world’s largest database for nursing and the professions allied to medicine • Although there are less than 1,500 citations indexed as medical education there are over 100,000 educationally relevant ones that could inform a medical education query 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 119 Resources CINAHL • • • • Dates back to 1981 Contains more than a million records Indexes almost 3,000 journals Searchable cited references for more than 1,200 journals • Full text for 71 journals • Covers nursing, biomedicine, health science librarianship, alternative/complementary medicine, consumer health and 17 allied health disciplines • Now features Clinical Query Functionality 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 120 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 121 Evidence-Based Policies and Indicator Systems Conference, 2003 3 0 0 2 B E / k u . c a . r u d . m e c / / : p t t h 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 122 Embase: • This is the second largest medical database and is owned by Elsevier Science, Netherlands. • Embase contains over 43,000 citations indexed as medical education and more than 100,000 that are related to education in a health environment. 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 123 ERIC: • The Education Resource Information Centre is the world’s largest education database (1,000,000 + records) • Although the emphasis on primary and secondary education, there are over 17,000 citations related to medical education • Many more will be relevant in a supporting context, providing evidence in education that could be applied to medical education 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 124 British Education Index • The British Education Index is much smaller than ERIC but contains citations that are relevant to answering queries in medical education 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 125 PsycINFO: • While PsycINFO obviously concentrates on psychiatric and psychological content, there are over 4,000 records indexed as medical education with well over 100,000 concerning education in a broader context, as well as teaching and learning. 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 126 Additional Indexed Databases • Allied and Complementary Medicine Database (AMED) • Applied Social Sciences Index and Abstracts (ASSIA) • British Nursing Index (BNI) • Health Management Information Consortium (HMIC) • SOCIOFILE 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 127 Models of EBP • • • • John Hopkins Model Stetler Model CURN Iowa Model of Evidence Based Practice 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 128 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 129 Steven’s ACE Star Model Summary • Synthesize all research into a single meaningful whole • This step differentiates research utilization from Evidence-based practice • Can be called evidence synthesis • Increase power and effect of data • Reduce bias • Assess consistencies • Establish generalizability • Reduce data into an manageable form 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 130 Steven’s ACE Star Model • • • • • Discovery Summary Translation Implementation Evaluation 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 131 Steven’s ACE Star Model Discovery • Original research • Conduct a literature search utilizing recognized techniques 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 132 Steven’s ACE Star Model Translation • Scientific evidence is considered in the context of clinical expertise and values • Results in clinical practice guidelines, best practices, protocols, standards or clinical pathways 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 133 Steven’s ACE Star Model Implementation • Translation of research into practice • Where changes take place 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 134 Steven’s ACE Star Model Evaluation • Impact of the change is measured • Assess variables (health outcomes, efficiency, cost or satisfaction) 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 135 Iowa Model • Successfully implemented since 1994 internationally • Infuses research into practice to improve quality of care • Planned change principles integrate research and practice • Utilizes a multidisciplinary team approach • Utilizes feed-back loops 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 136 Why the Iowa Model? • Multiple resources available to aid in implementation • Algorithm that can easily be applied to practice • Applicable to quality improvement projects as well as nursing research 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 137 Problem Focused Triggers Consider other triggers NO Knowledge Focused Triggers Priority for Organization YES Form a team 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 138 Assemble Relevant Research & Related Literature Critique and Synthesize Research for Use in Practice Sufficient Research? Pilot Change in Practice 06/08/25 Base Practice on other Types of Evidence EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 Conduct Research 139 Continue to Evaluate quality Care and New Knowledge Should we Adopt this change No into practice? Disseminate Results 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 Yes Institute Change Monitor and Analyze Structure, Process, and Outcome Data 140 Resources • Yale University Nursing Library and Information Resources http://www.med.yale.edu/library/nursing/education/ebhc2.html • Oncology Nursing Society http://onsopcontent.ons.org/toolkits/evidence/ • United States Department of Health and Human Services – Agency for Healthcare Research and Quality http://www.ahrq.gov/clinic/epcix.htm • University of Iowa Hospitals and Clinics Nursing Services and Patient Care http://www.uihealthcare.com/depts/nursing/rqom/evidencebasedpractice/index.html 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 141 Resources (con’t) • University of Texas Health Science Center at San Antonio – Acedemic Center for Evidence-Based Practice http://www.acestar.uthscsa.edu/About.htm • Medical Library Association – Nursing and Allied Health Resources Section http://nahrs.library.kent.edu/resource/symposium/ • University of Minnesota – Evidence-based Health Care Project http://evidence.ahc.umn.edu/ebn.htm 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 142 Resources Addressing Barriers to Learning. (2007). Evidence-based practices in schools: Concerns about fit and implementation. UCLA Center, 12(3). Dunifon, R., Duttweiler, M., Pillemer, K., Tobias, D., & Trochim, W.M.K. (2004). Evidence-based extension. Journal of Extension, 42(2). Forman, S.F., Olin, S.S., Hoagwood, K.E., Crowe, M., & Saka, N. (2008). Evidence-based interventions in schools: Developers’ Views of implementation barriers and facilitators. School Mental Health, 1. Henderson, M.L., Mathias-Humphrey, A., & McDermott, M.J. (2008). Barriers to effective program implementation: Rural school-based probation. Federal Probation, 72(1). Identifying barriers to evidence-based uptake. (2006). National Institute of Clinical Studies, Melbourne VIC. Research Development Associates. Evidence-based Practices. Power Point retrieved from http://www.resourcedevelopment.net/projects/workshops.html 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 143 References • Chitty, K.K. (2005). Professional nursing: Concepts and challenges. 4th ed. Philadelphia: Saunders. • Spector, N. (n.d.). Evidence-Based Health Care in Nursing Regulation. Retrieved on October 8, 2006 from Nation Council of State Boards of Nursing web site on World Wide Web: http://www.ncsbn.org/pdfs/Evidencebased_NSpector.pdf#search=% 22evidence%20based%20practice%20in%20nursing%22 • Yale University. (2005). Evidence-Based Practice. Nursing Library and Information Resources. Retrieved on October 8, 2006 from World Wide Web: http://www.med.yale.edu/library/nur sing/education/ebhc2.html 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 144 REFERENCES • • • • • Burns & Grove (2005). The Practice of Nursing Research (5 th ed).St. Louis: Elsevier Saunders Polit & Beck (2008). Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins Melnyk & Fine-Overholt (2005). Evidence-Based Practice in Nursing & Health Care. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins ACE Star Model: http://www.acestar.uthscsa.edu/Learn_model.htm 06/08/25 EBN dr yekefalah-phd of nursing2012 145 146 اگه مبتني بر شواهد عمل کنیدبه اینجا می رسید!!!! ‏EBN dr yekefalah-phd of ‏nursing2012 06/08/25

51,000 تومان