صفحه 1:
صفحه 2:
هت دکتر لیلی يكه فلاح
هص دكترى تخصصى آموزش يرستارى
هت استادیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین
صفحه 3:
0 لل I RS RCCL acd
0 ل a coe CU Cand a cae ec
St ees Re
۵/۵6۵ COM Cras 89
سيم 000©
صفحه 4:
عرت أه مه و و و )۱
اک ی کی وم بر ما هرت سم سص ها
که ot the و و wo
weed ty prove or dsprove the pot of pour.
(Oe)
۵/۵6۵ COM Cras €
Neer)
صفحه 5:
ie
۳
صفحه 6:
5-5
در دنياي كنوني شواهد نه تنها براي رد يا اثبات يك فرضيه2 مطلاح
ل 0
VEN er re Tene) me ا ا ۱ 3
ترتيب راهكارها را در جهت توسعه حرفدايء در اختيار افراد قرار 2
pete ew Per et) 0 eee dela ae
.انجام ميشده است
300
۵/۵6۵ COM Cras 9
ی
صفحه 7:
es طبابت مبتي بر شواهد تلاشي است در جهت
rE Ite OCs) 9
PT Pe VneT ROE Binet
شواهد مربوط به مزايا و معايب خدمات سلامت.
eae Spe eeste) اا ا ل BE
ileal كليدي أسث:
2 بهترين و جديدترين شواهدٍ مبتني بر مطالعات نظام مند
errr ”2
Sever Er SBME
۵/۵6۵ COM Cras
Neer)
صفحه 8:
9 ۱ ۵/۵6۵
ی
صفحه 9:
پس از گذشت چند سال
تنها در حدود 00 تا
0-0 0 درصد از
سس رح لا اقدامات یک پزشک
)8 20000 ميتني بر شواهد است.
کاهش دانش و آگاهي حجم زیاد اطلاعات
با اف نگ خر اس ات ۳ ۳۳۳
ناگزیر از روي آوري به طبابت مبتني بر شواهد در قالب کاملترین» علمي
ترين و در دسترس ترين شواهد موجود_هستيم.
صفحه 10:
۳ رز | ۳ 1
لت 0
0
* Mew pupers 0,COO
* ROT’s OO
صفحه 11:
—PPO OOO acavaly hiked or tojured
Brow wverse drug eveds ic hospice
Said Eid studes, SP-90% oP wedivation
هو وتا aaa)
۵/۵6۵ COM Cras 00
سمه 6000©
صفحه 12:
Vee sped to publsk هر 4
Oa Em UT Be End
Large vuole oP o book couse vever be Pulp sero
)0 Be ERS RS eR cae hod
© ۱ ۵/۵6۵
©000 سيم
صفحه 13:
oa © af
&- ak
fad)
4 خاطر تاشته باشیم که پزشکي مبتني بر شواهد أهميت””
tS
تجربه باليني پزشکان را انکار نميکنده ارزشها و
۲ ABS a aK ya oat ly iy la
آشپزي نیست که تمام مراحل ارائه یک مراقبت پا نام يك
3 Ga es
ay)
eg
a pe 9 بم مس
Ww ax <n 0
صفحه 14:
۵/۵6۵ COM Cras 3
۳
صفحه 15:
۱ ۵/۵6۵
ی
صفحه 16:
3 ۱2۹
CT care a Re aR art ae Ba ead
۱ aoe a ge ae oe oR |
ually core bused va the best evidewse wouluble
۱ cas oe
Dek & Praevu-Overbot, COOS
OO MN ad ل ا ere Pe oan OL as
Ty Ne ea cons bard OR AC cae gee
۵/۵6۵ COM Cras 06
سمه 6000©
صفحه 17:
The
patient's
circumstances
The
Patient's
wishes
Applying
Developing the policies
evidence based
Synthesising | clinical policies
the evidence
Generating evidence
from research
صفحه 18:
The Merging of Science and Art: EBP within a Context of
Caring Results in the Highest Quality of Patient Care
a "Context of Caring "~*~,
۲ ~
۶ ۱ eS
Evidence-based ۰
‘Theories > Ny
0 Quali
ical Decision- سس ند
6
تب 1 0 - ۳ 559
Expertise and Evidence مم
from assessment of the patient's
\C history and condition as well as 7
3 65 ۱۵۵۱۱۱۵۲6
© Meinyk & Fineout-Overholt, 2003
صفحه 19:
صفحه 20:
BC RC ea ed
0
a ل ”ا
لكك
وس سس مسا
Card)
a Ls
0
یه ی | سس وا سر هر لساك
هه _ لك ۵/۵6۵
©000 سيم
صفحه 21:
مرت ره هت ها مت oa RS 2000001 :"0
* Qepoyaizes the role oP chaicd experiee
BN a eR ee
۵/۵6۵ COM Cras eq
Neer)
صفحه 22:
۰ 0۳ ا acre Ne |
Pe mE Ree nhc U LN canoe oa
0 ل De a te ee
BO Eee تمه
Coreen Ce ees
ner 2012
صفحه 23:
سم یم مره او ام تا
revetves wost upto-due vere possble موم وویوو) ۰
۱ هت ET En aE ee al
جمسوصنا
proviiicver to work tower to woe ل اال لا
مهس میا
۵/۵6۵ COM Cras هه
ی
صفحه 24:
° Ce a aoe a a cet ad
3 ا يي ل يي يي ل ut
0
Se رم ad
۵/۵6۵ COM Cras og
Neer)
صفحه 25:
300 ee eee
foke ws bag IP peas (Bucs & Goren)
0 ی و aa caf
٠. تفت تب ها
ON ac و Bea, aes Ra od
٠ امه
۵/۵6۵ COM Cras eo
سيم 000©
صفحه 26:
(TCO do
9 مامت مه مه ی
مها ات۱35
Se ease an 4
QOuses should Peel ewwpowered to chooge procice wit
proved webods
57
۱
5-5 املاط ساس لل 00000 aioe
1
©000 سيم
صفحه 27:
مت و مت و هه ۱۵۹
هه 7 0 700
۵/۵6۵ CE tae م8
ددسم 6000©
صفحه 28:
BG);
* Crovide provictay curses wits euideause-based data
Or emery مر وا eae
۱ ره a ta
۱ ae Rei ad
* Oss with ePRictedt wed ePPeviive devisioe-wahtay
۵/۵6۵ COM Cras همه
سمه 6000©
صفحه 29:
صفحه 30:
پر ۵ 600 ۵/۵6۵
صفحه 31:
60
CE tae
eet)
۵/۵6۵
صفحه 32:
۱ هه هر سم as
CS. biterature search
9. Cniicd uppruscd
0 ad
0 ee ra)
۵/۵6۵ COM Cras
Neer)
صفحه 33:
صفحه 34:
9
اج بیج 6۵۵
eet)
90۵۵/9
صفحه 35:
هه
aa ٩
ل ان
0
9 0
۹
موم ۰
A a)
۵/۵6۵ CE tae
eet)
صفحه 36:
== ۰٩
OI are MAN cael ا ب ca ac
كت"
لا ©
SC acca marca
۰ اون
۱ 0 AE eg Dica ead
ON cd
۵/۵6۵ CE tae لت
ددسم 6000©
صفحه 37:
۴
صفحه 38:
۶ یا شرایطی که مورد نظر و علاقه ماست .
عوامل بالقوه مضر یا سودمند
عرامل جمعیت شناسی
م
Py ‘ 5
مب جه
1
صفحه 39:
oR:
۰ تستهای تشخیص
Par Rew Wey
1 عوامل پیشگیری 23
ا 0 نك
ليك
eee)
صفحه 40:
hs dats مهلی, که ب ها کمک میک
میزان موفقیت درمان مورد نظر» تصمیم گیر-
1 vey
-
م۳ ی
۳۹ Se
صفحه 41:
صفحه 42:
۰ سوالی شفاف و کاملا متمرکز بر مشکل بیمار
Byer te ee ee rons ne ere or
ار ۳
٠ سوال دقيق منجر به استفاده موثر از زمان و يافتن مقالات
مرتبط
906/۵ CE tae eo
eet)
صفحه 43:
acca ل 4 ف
* Ouses weet be ewwpowered to usk crificdl
Red ace hc ca a
od CAEL cto CAS, hee CRS CAS EARS
که AS BEAN PAE to
Se EN a Na
۱ ۵/۵6۵
ی
صفحه 44:
۰ Ie postpperuive puicas, des pra or WTO
توا مات ات هت هت بت ete
0 Ea a UE Ben a Ra a Rea
vistaiod wore ePPerive to reductay putiect
ete?
۵/۵6۵ COM Cras 3
ی
صفحه 45:
2 On wediodsurqicd ucts, N Aen عبن ©
ga tah en وت وم ee
۵/۵6۵ CE tae
سم
صفحه 46:
Ohy hae we dws doe “i he wy?
CCAR ی میم ae
Or, 5 this prucice werely based va trochion’?
4s tere u better (wore ePPevive, Poster, soPer, سیسات
cowPortdble) wetod?
Okt opproack does the puted (pr te target your) prePer?
Okt do experts ta this spevidly repowend?
۵/۵6۵ COM Cras 9
ی
صفحه 47:
۹ 7 ea Okea 2
ساوسو پر و a
يي يي ۲
ا ل ا و 2ك
Te ل
٠ 4s trere 0 review oP te reseuck vo tis tpi?
* Ore tere votiocdly revoyuized stradards oP rare,
۵/۵۵ 0 a
0
صفحه 48:
0 ام دا poses wo
Pag Me ass ات مه ها Ed
هه رات
© Ohere shoud we bok? oe 4
9 --
© Ore d Pores OP euidewe equivded tr quaiiy?
۵/۵6۵ CE tae 6م
ددسم 6000©
صفحه 49:
Cog
Oe MT, ame a A od
best euideure wih whick to asewer the
۵/۵6۵ ۱ eo
سيم 000©
صفحه 50:
ey 4 ل . فد eg
- 2 ۱ 3 2 a
5 كام دوم + “KS
7 جستجوی بهترین شواهد در دسترس
روشها:
0- سوال از همكاريان 8
4 077 7 ۵
© يافتن يك مقاله مربوط در فايل شخصى- 6م “رد
<- جستجو در بانکهای اطلاعاتی(مهارت پایه و اصلی .
بربای بکارگیری پرستاری سجن و4 ۹
۳ es
. >t م ei
۸
y
صفحه 51:
Critique:
مامتها RO A ae
—Vke provess oP spstesvuicdly exacviay reseurch
euideuse to ussess tis voldiy, resus, ا
bePore ustey it io tcP ors uo decision.
۵/۵6۵ COM Cras 60
سمه 6000©
صفحه 52:
۱
Cy Brae mn (| سل را
6 اگر شواهد معتبر است. آیا مهم است؟
9. آیا می توان در مراقبت از بیمار. آنها را بکار گرفت؟
٠ ارزشيابى منتقدانه شواهد مهارتى است كه تنها با أموزش
۳ Ve ons Cero
1690 تا یت ne se
eet)
صفحه 53:
۵/۵6۵ ۱
16
صفحه 54:
0 رج 67 3
2 3 i sae
We گام چهارم: ie
سول مطرح ی تايج حاصله در بيمار مود و ما
كاربرد دارد؟ (لزوم اقدامات زير) --
تهیه برگه ای از مضرات و فواید مداخله ey
{oe
۱
©. تعيين ميزان فواين ومضرات بالج 0 20 م 4
3 مشخص کردن فوابد و ُضرات با توجه بای و
مورد نظر ٠
۹ Vie Mk a ee 6
aS کر ۳۳ اام
a cl i 5 رت
> 2 ظ MS
Se se 2 he
صفحه 55:
۵/۵6۵ COM Cras كت
۳
صفحه 56:
حاصل دوز مورد کی
اریزشیابی توسط ناظر خارجی
صفحه 57:
ra ار
aod لال ل ا ف
er Peviveurss oF the pruciice
rid ۵۲ من
۵/۵6۵
صفحه 58:
صفحه 59:
۱ (۵) s&s
woke it kuppew?
صفحه 60:
۱ و howled expucsivd
مه مک pre
CT a a
0 ل a Re eB oe od
— OP Os — Porstay va euidewe-besed chaicd problew-sclviag
BO) RUC AG) ترس
— OOP Onwewedt
۵/۵6۵ COM Cras هه
سمه 6000©
صفحه 61:
۱
ی
۵/۵6۵
صفحه 62:
۹
۱9 aa gC
— Clricd Tricts
— Randowized Ovdroled Trids
— Dulicedter studies
Se er aC cd
med
سرت
لت ۱ ۵/۵6۵
©000 سيم
صفحه 63:
۷ ۱0۱ the resus oP the study?
٠ Ore te resus vl?
bd Wow we the resis oP ect the potest?
وه ۱ ۵/۵6۵
ی
صفحه 64:
اس ترا
els سبح
عهزهبا5 5۱۱۳0
Randomized 5
Controlled Studies
۵/۵ 00 رجصحع og
rent)
صفحه 65:
Meta-
Analysis
Systematic
Review
Randomized
Controlled Trial
| Cohort studies
Case Control studies
Case Series/Case Reports
Animal research/Laboratory studies
صفحه 66:
Oe ae aes a OA dl
ما ما تا
CE tae هه
eet)
0
0
0
0
0
906/۵
صفحه 67:
nue cutee
RCTs, EB clinical practice guidelines based
0۳ 5
* Il Evidence - One well designed RCT
* Ill Evidence - CTs without randomization
۰ ۱۷ Evidence - Well-designed case control or cohort
ately
*V_ Evidence - Systematic reviews of descriptive or
qualitative studies
* VI Evidence - Single descriptive or qualitative sad)
* Vil Evidence - Opinions of authorities, reports of
3) نعوت
م6 COM Cras مو ۵/۵
©6000 سمه
صفحه 68:
MMO ا ل Ode
]6 فیس لت
OM AM oO Og
bevel 111: لت سس
bevel 10: ل
bevettO: Progra evokraiod, G1; RO; vase reporis
ن )ور ee ae ع ۵
صفحه 69:
لك
ee ee ا
9 bevel 1 - expertoerctd stides, ROTS
0 الال cra Et od
* bevel 10 - woexpertewedd studies
* bevel O - cose reports, cinicd exanples
لك
* Ot whet level t& wost RU a euewe?
كك 08000( ee عم
ني سيد
صفحه 70:
Examples of resources:
Computerized decision support systems
Evidence-based clinical practice guidelines
Evidence-based textbooks
كوم دوه of Syntheses DARE; health-evidence.ca
1 Evidence-based abstraction journals
Systematic reviews
Syntheses (e.g.,Cochrane Library)
7
۳ Evidence-based abstraction journals
|
0
ا ان
ا ل 66/6
سس
صفحه 71:
Social Ethics
nblic Consultat may
|
ae
ع5 |
1 الل Admin Data
102 1 ۳5 Comparative
asec Deseript Qualitativ
oe
۳ ا
سين |
»st-Effectivene:
Cost-Utility
Econometrics
Economic
and / I~
۱ ۳
eee / rae
1 eer
20
صفحه 72:
١
9
0۳۳00160
صفحه 73:
eet 0
9 Ore the resis oP the sid void?
* Oket were the resus?
۰ Oil he resus kelp we to vortay Por wy
Pas cas oad
۱ ۵/۵6۵
ی
صفحه 74:
* Od Wypotkesis
San SAN
aad ل
۱9 هه can
۵/۵6۵ CE tae or
eet)
صفحه 75:
۱
ی
۵/۵6۵
صفحه 76:
م
0 ل ۱ caro
مس ما ae تا
chowe
| ا
۳۳۷۱ ۹2 3 هت اجه
0 )
on peer st
ليك ۱ ۵
eet)
صفحه 77:
1 "" 3
محال رام زرا ير كد
=
© Dke roses oP volves wihio whick 0 researcher coo be pooPideot thot
ام ام ام تا
9 هم اس رهگ ام مس ا
Pea aS DN Re aC RRO RRM et od
* Gxawpe: © study states that PO% oF a sexvple vP
(DOO pevple we swokers wik لا +/-
feb wee the Prequeuy oP swohtay ts beiwero
كت hehe
00 ۱ ۵/۵6۵
ال سس
صفحه 78:
ae
NC (eNO co) Roel hoa ake مه
OA ی ce Ce Se BR acd
أمصاموص AeA oa
906/۵ CE tae 0
©6000 ددسم
صفحه 79:
an VON cr,
* Deed t develbp wood sewck siruedes
* Dust deuiPy best dotubases
مه ل د
۱ ا
Ore Systewlir reviews DP quiltaive research
۵/۵6۵ ۱
۳
صفحه 80:
۱ ode
ترا ل 0
ل ل الل 0
الل لل *
ا م ال ا
Coreen COM Cras هة
سمه 6000©
صفحه 81:
دمص هم وا کر
۱9 0 4
۰ میلس ان عمویان۳) od
Se ها ad
8 PN Acme eae cg
Coreen COM Cras 60
سمه 6000©
صفحه 82:
BARRIERS TO EVIDENCE-
BASED PRACTICE
* Knowledge... lack of knowledge/awareness ....
unfamiliar with guidelines and guideline accessibility
۰ Attitudes .... lack of confidence in the guideline
developer, lack of motivation to perform the guideline
recommendations
* Behaviors .... inability to incorporate patient
preferences into the clinical decision making process
oe aaa eae}
Coreen COM Cras وه
۳
صفحه 83:
ICE-
-
86861 8- 2
1 ١
5 6
ل
S a
ASED PRACTICE
* Overwhelming patient workloads
* Misperceptions about EBP and research
* Lack of time and resources to search for and
appraise evidence
* Organizational constraints - lack of support
* Peer pressure to continue with practices that
are steeped in tradition - “we’ve always done
it this way and we are not changing now”
II a aa tt el ta aed)
۵/۵6۵ COM Cras وه
ی
صفحه 84:
iP Rival to Pied the right SCN Se ont al
۳ Se a ana
ual
Pest Pane EC rentaed eee ener tanee
اتمه ملس دس مه 00101711111 ere
Pg het oe ae | i
Las SCE Nn avian aod
ON ای اه
سوم لت
۱9۱ RR ema
* Develop stroteqy Por stoPP turaver
یگ hos اد هنت 9
ی
صفحه 85:
عدم توانايى در دسترسى به نتايج تحقيقات
MITES) ا ا ا اكت
وجود مقاومت در مقابل تغيير در سازمان بهداشتى
b e Se Ee ا ۱
عدم درک و يا موافقت با نتایج تحقیقات
عدم ارزش گذاری در به کارگیری نتایج حاصل از تحقیقات در بالین
عدم وجود همكارى در سازمان از نظر مديريتى(خصوصا از طرف بزشكان)
pl yd pre ام 0
tee ko روت لس
(کورتنی» 600060 )و(ملنیک» 60609)
۵/۵6۵ COM Cras
Neer)
صفحه 86:
ا is eee eee ee es pee eek سس
خاص حرفه پرستاری است و آن را چالشی قوی و چشمگیر برای پرستاران می داند و حتی
طبق بيانيه فوق عملكردى كه در حرفه يرستارى بر مبناى تحقيق نباشد غير اخلاقى است.
en eee ieee re ere tee OS Treen rat eo ey
پرستاران به عنوان جزيي از سیستم مراقبت بهداشتي ودرماني بطور جدي باید بدان
۱ ee On So Te ee oe LESS)
* يرستاران نيز خود معتقدند كه امر مراقبت بايستي بر اساس بهترين شواهد در دسترس
باشد.
۵/۵6۵ CE tae وه
eet)
صفحه 87:
۱ در Te Otte Os mae
Eases Tes لل ا eree Re CRB Bere my
موجود» تجارب بالینی و اولویت های بیمار تشویق می کند.
۱ mes Sts ا ل
۳۱
ا ۱
حساسیت نسبت به نیازهای عاطفی و فیزیکی بیمار
درک رنج بیمار
دانستن بيمارى با تاكيد بر باتوفيزيولوزى آن
eevee) سس
د م ۵ و ۵
۵/۵6۵ COM Cras م
سمه 6000©
صفحه 88:
211111101 1 OTe ot ee oe
وی و دادن اجازه تصمیم گیربی به وی بین پیشنهادات
دريافت كرده از متخصص بهداشتى مى باشد.
وه ۱ ۵/۵6۵
ی
صفحه 89:
ا ا كاك
ات ا ل ۳
با توجه به ساختارى نظامدار جهت يافتن» مورد ارزشيابى قرار دادن؛ انتخاب
BEST CB TE Tae SIs" SSR)
ve Oe ESL Ee Eke > tes Biers a rowers tc
اكر جنين جستجويى بر اساس برستارى مبتنى بر شواهد باشدء اين خطر به
حداقل خواهد رسید
٠ امكان برقرارى ارتباط با مددجو و تيم ارائه دهنده مراقبت در رابطه با علل و
nec ce ا ا ا ۱
پرستاران متخصص عملکرد پرستاری مبتنی بر شواهد است که اطمینان از
ارائه مراقبت هايى بر اساس حقايق موجود به جاى عادات دارند و داراى
۱
۵/۵6۵ COM Cras وه
۳
صفحه 90:
هه
فوايد حاصل براى سازمان بهداشتى شامل حضور در
عرصه رقابت فعلى بر اساس ارائه مراقبت با كيفيت بالا
مى باشد
eS oe eer eee me
جلوگیری از مخارج اضافی نیز برای سازمان به ارمغان
دارد.
۱
ی
صفحه 91:
—
* فواید حاصل بریای جامعه شامل
۰ جلوگیری از بیهودگی نتایج تحقیقات» کاهش عوارض
درمان ها و ارائه بهترین و موثرترین نوع مراقبت ها برای
مددجویان می باشد.
0
۵/۵6۵ ۱ eq
سيم 000©
صفحه 92:
a ee Ie ee Loree hie
۱ os)
سرا ور ۱
ل تك
براى خريداران و مشتريان خدمات بهداشتى ارزش محدودى دارد
دچار سو استفاده و سو تعبیر است.
داراى تورش است.
۵/۵6۵ CE tae ee
eet)
صفحه 93:
وجود فاصله عمیق بین آموزش و خدمات
و و و 0ن
شده
8 ee ۳۳
تغییر نظام آموزش پرستاری برای آموزش پرستاری مبتتی بر شواهد
0
ذا ا ااا ا Dye Oe OSES
شواهد است ,
وه ۱
©000 سيم
صفحه 94:
RC re rica acd دن
Be oe aE ats ea a
Orr ee ART SEN oer ceo
0 Ae eR Ca arate cate a
۱ Pas can ce RN ROS ST
al a eas a OA cao as cece OTC
906/۵ CE tae cy
eet)
صفحه 95:
Gtrocy supportive leadershiz
ات ما تا هی تما سم ني نكا
تیا
ea ات ما
رما تم مومت سب دا
كت 0
صفحه 96:
Message رمي
RECOMMENDATION
0 تیار
را should
۱ 00
ی
extent i barriers
their
education
& training
جوروج)
هه
صفحه 97:
The many faces of advanced
practice registered nurses in
صفحه 98:
011 een ee ee
A (reg ned ete Sted
۵/۵6۵ CE tae همه
ددسم 6000©
صفحه 99:
CVA Lol)
peas edie eye
EM iam 8
۳3 05 implement
education & nurse
training .
throughan با ۱۵
improved programs
education
5۷ 5)67۱ ۶
promotes
295
academic
پا و۱۳
صفحه 100:
Nurses should RECOMMENDATION
a eae od + Increase the
education & proportion of
training through er
an improved baccalaureate
education degree to 80%
murs by 2020
promotes
seamless
academic
progression
oo
Neer)
صفحه 101:
Key Message
Nurses should RECOMMENDATION
Croats Ensure that
كك يتا
education & nurses
training through engage in
an improved :
education lifelong
system that learning
promotes
يت
academic
progression
ممروه< :؛
aoa
Neer)
صفحه 102:
مت مس( )]
۱۱۹) opportuaties Por curses to هت ات اه بط ی
ioprovewed ePPorts
. Iwplewed curse resieuy proyas
Secreese the proporios oP curses ute o buocddurede dewer iv
60096 ه١ COCO
Re Be (el) ا ا ل
وهی و مسق ار ل اللي مدا
Ee a بو ام هب ما مر ۱۱
۱9۹) co teProstructure Por the ooleviod ced acdysis oF
وت تا eae a a ee ea ed
ده هو وه ده
۵/۵6۵ COM Cras 0
۳
صفحه 103:
- Apart of educational curriculum
۵/۵6 0 oo
Neer)
صفحه 104:
۶ را
CCS On OC
۵/۵6۵ سنوت cota 0
000
صفحه 105:
۱ ۵/۵6۵
ی
صفحه 106:
هک ۳۱6 ۱۹۳۸
یگ رورم سح
Evidence-based Practice
EPC Evidence Reports
صفحه 107:
7 < Smet = Bat
ee 6 eee eee
لشي ا ]
Welcome!
‘Yau ar comacte t he Natanal Gung asahouse™ (GC) 9 ble resource
Human Sendces, Nec was cngnaly created by ARQ n parbersho withthe anzan Mad
esr oo Dak (now dmereas Hess eurnce Pans aH) Chek om Hs
ge ats Suctste of elateequseines tat cover eri tis میا روم سس سس و مج
start your serch by typing keyorts ints the search box on ths page, or se the
‘What's Mew this Week
+ Updated synthesis: موه 9 .
Fain
صفحه 108:
-
ممع . مه ۶ 7 .م
zg) + Mee # وت مخ عمد سس عسات 15 وق | سم
Greythorn. | BWSe-Gneye a امسا ب رز
Guideline Comparison
DATE RELEASED 1998 (reve 208) 2004 no مجاه 2008 0c)
عم یوج اوه عتم ی نی 7۳۴ یر و «ماته ممعم not
pied om snob ance, ‘tao om anata ous,
GUIDELINE DEVELOPER(S) sreccanColegecfRaddoay -Medcal state er ln
SOURCE(S)OF FUNDING The ansicancalige of “hs folowing Minnseota hea las
ride te fing ad tha resources for ra super Bs
these ACK ApproptatnassCtenas, end dus shed of imescts,
estrone, aie, htepaltan
Feats, Profere one, ant Use
Himests, tnd suppers proves by
THAT AUTHOREDINE Kane Ys vo Athan, Wo chal up Lender (ays ln
‘Nb tan Razenshtan MO; Frank Samer Moreen Wo (eitearore
سس
صفحه 109:
SS ~~
Se ae ces ocean)
ee لل oe oe Re RCs
Te eae ee ean ace ian ee cee oe
CRC ete ee ee eee
ا
8015 من أدص بأع8) ٠
2 2 0 لا 0
a as RO ey وصكام لجن
906/۵ CE tae oo
eet)
صفحه 110:
صفحه 111:
( ) The Cochrane Collaboration ۱
۰ ۳۳22] Reviews | News & Events | Training | Muttmedia | Contact | intranet =
Latest: Cochrane Sirategle Session on
evidence)
1 ortsr
صفحه 112:
Oyen) UPASIIPAS fez
* 600
٠ 0000
٠ 6000
٠١ 5
اسطا رت را رت ۱
006 ۱ ۵/۵6۵
©000 سيم
صفحه 113:
CNR را ad
Fore aE ee RS RE eR RN Ra aa
(ole ere cree ek ee
or leren ten |
eek G Oman
Oe ee et ker)
Oe ee Gee
Oe eae
06 موه لاف
Oe eee ORs ocd
ee ee |
۵/۵6۵ ۱ aa
©000 سيم
صفحه 114:
۱
ت 1/۳ PAS RAS Ra ee eS cae
0 ea oe et cc ee acd ce ae oe
* Wow To Piod She Cvidewe
* Wew To Critque Cvidewe
Sad RO ARC a a ak aS
۱3 ac AC aka ACN تسه
عم اان) مه مطلر) ۰
۱
۱
۵/۵6۵ ۱ 1
eet)
صفحه 115:
0
0 دا acd
یجوم 6000 < ون لها ا م0
sows Por pachose ی
0 ل aR ak (0c OO (Recon ORC eeen
0 aaa
el a a ا RON a Oa
الل @ rac cg
= dup, COdd — Cawarr
Se ele CNC ac
906/۵ CE tae 16
eet)
صفحه 116:
تمه مار
عامص1 مان و سمل عون -
a OL aks ce ROT
— The Ootoe doured oP Konwledge Gpatkesis Por Dursicey
رات ماس مس سب
ا سم ور بر مه
ات |
یل
صفحه 117:
SOC ac
* Iackides per POOO joureds worldwide
0 0 ل
0 لل a ea ceo as seid
Sa OE BOOM Ms ae Rae
٠ بادك لصدلمح()
٠ Us es UU Nr RN eric
۱9 aE od
* Ouest do vee's pw quolliy Pitter icrey
LO a as PM AS ge RSS Arad
00 لامر ل 000009 داك
©000 سيم
صفحه 118:
SA BRON CAN ac a PC OD oan CN oe ا
OC CaN kOe A OL aad
۱ cicatricial الال cence cg
۱ کر
PN هه Od
لته
۵/۵6۵ ۱ ae
ال سس
صفحه 119:
١5
امه كن
atiores Bene ne epeea cd ا ا Aone!
od 1g cad CAN oR AN CARES oad ل نا
RLM cased ا SI) AS ne a
فاصم دمم ما مس مس هه مس تا
تمس دا ما مس همه یم ۱۹۱۱۹۱۳۱۷۹۱۹۱
ISCAS PAC AUN AS Cac apd هر ۱۳
16 ۱ ۵/۵6۵
ی
صفحه 120:
۱3
ا ۱
موس ۱
SN a a Ree a ee ROOD
و هر
ما ۱3
0 ا at Nan RR ae
Dae Pace aca وی ne Paras aa a et
۱ رطس رس
Bae Na AOL ON a
هه ۱ ۵/۵6۵
ی
صفحه 121:
تا دنا 26 اميد
دا . 8 2 a4 |e 2 كل 2.98 .+
ل ع و ی ها ی اما ا
eee [eae سند ند سدع | مسقل
Welcome to the
Evidence-Based Education UK
Home page
In this site:
+ Whatis ‘Evidence Based Education’?
1¢e-Based Education Network Fir ام andlor revarchars who want to ko al wore?”
rch Site Reccurces br achir a access and conduct seach
9 TERSE Reports ter unmsnescfoxpeaments ای
© Collaborative Experiments n target setting, assessment anc mentoring
+ Past events:
و Evidence-Based Polices and Indicator Systems (8) Thi irtesions,rter-tsiglinay tennis contrnce م
ioe end ee einai | et
onsen ||| AS | cnn | ee osne| awaerpGnl|| ems a
صفحه 122:
عمسم
wus 923 ادر وق
and
What kind of evidence does government need?
7
9-11 July 2003
a 2
|
2 یی
Evidence-Based Policies ==
Indicator Systems 00
9-44 July 2003, London
Home
Conference
themes
Keynote
speakers
Venue
Call for
papers
Costs
سیب
صفحه 123:
اه یطوط هام
مسا هه 0
° Oe اااي acre
تم وم ما سا مس مس سس
۱۹۱۹۱۳۱۷۹۱۹ ع ا اي
تسم و ا
۵/۵6۵ ۱ qe
سيم 000©
صفحه 124:
02
I Rr ak a I ees Ol a ae ed
۱ کرک که من همم تست ار
revords)
Se NA ad NAS, Abode CAS MCs ARS aaa
Na A eRe ea OOO aa and
1ك
0 ل يل ل ea Eras rh
MLSS RUS ca RECA CaS CASE NS RAC دا لصتامده عط
تم و مس مس
وه ۱ ۵/۵6۵
ی
صفحه 125:
ل ا م اي اي الزن
ANN تم ام رز تا
ri od IN oat a EU PAC Pat] ۱
066
۵/۵6۵
صفحه 126:
Dhie Papo IDO obviously pouwettrotes va ن
ا Ta PANS ARN B72 LL A CAS PAN
per € OOO records todexed us wediod
educciiod with wel pver (DO OOO vouwernicry
ای OANA PCM IRD a CANN ca ea cen RN
: مها لد
وه ۱
ی
صفحه 127:
er
ل دی
I) a ROA ane PAOD cas Noe Det aera
(POEO)
ON Pee uh ele Oe cn rod Nye ce ROD ocr xe rad
(P6610)
1 ON ae ride ee (CXC)
۱ امججوجبوجن (1) جامد A Nee crane irae cara Need
(LOC)
٠ 6500100 KC
۱ ۵/۵6۵
ی
صفحه 128:
SIA CRO ean Bra VN at cca ncaa (mec cad
۵/۵6۵ CE tae
eet)
صفحه 129:
‘ACE Star Model of Knowledge Transformation
1
Discovery
Evaluation Summary
Integration Translation
صفحه 130:
ع ع ع ا ا م ا اه
ss ۲ ۲۳۳
OTN cae AE ead
عتوصامرو عومولزره لوامی و مو) ۰
۱
hace bicts
SGN As
میم ص۱9۹
een 9۳
6 ۱
©000 سيم
٠ لس
۵/۵6۵
صفحه 131:
CE tae
eet)
۵/۵6۵
صفحه 132:
۱3 0 research
SORE وه P io
Pee cd
۵/۵6۵ CE tae وه
eet)
صفحه 133:
Sn aN ae eA ce مه هی زا
يل Uae ccd
0 ی ce
وا هه FL ای ی
دسكاكم
99 ۱ ۵/۵6۵
ال سس
صفحه 134:
۵/۵6۵ CE tae وه
eet)
صفحه 135:
SA rae ee oR oe AN ae a aa
2 (000 7 وت caa
Pea
۵/۵6۵ CE tae 066
ددسم 6000©
صفحه 136:
4م
لي يي ON ۰
00007
CEN Rea ee ره ad
queliy oP pore
OC ee ACR ASN SM mn ed on CA يي
وصاصصم لوه
OY تم
4 ل ل
۵/۵6۵ ۱ وه
eet)
صفحه 137:
له ما عاطولوره عمجم طوزل() ۰
EAN Pat |
مس مه يي ما دا دم الا ف
* Opplicable to qualiy keprovesved projevis us well
01 er Racca aad
۵/۵6۵ ۱ or
eet)
صفحه 138:
وه ۵/۵6۵
۱
eet)
صفحه 139:
Conduct
esearch]
لك
کت وت توت یات ات ریت سا
|
ritique and Synthesize Research for Use in Practj
CEE ee gz
Blase Practice on othe
Types of Evidence
هس لت
Cc
Pilot Change in|
دی و
م ۵/۵6
222222
صفحه 140:
No Yes
906/۵ CE tae 1۰
eet)
صفحه 141:
Ras مه مه et are
۱۰ ۰۸۱/۱۳۱۷ ا
0 rir x AO Nahe ova
سلطا له حور a
BIE ON Rel RO car cree ae aN relat cee
يي يي اك
2112711 اسان anid
SOS car Varma PR Dc Ole ON ar hel ae om
Pateot Cure
Bee LEDER امه ed eA cs PASO aN ceca Lea hd
ie en eee nse)
یت نت۱ یگ ee لت
eet)
صفحه 142:
* Ouversiy ام را
Ciel Cs a Oat a aU cha تم
رک ا ۱۸۷/۷۱۰۲۱ ۱
SROs cat eRe ae ON a فا هه cca
Neel al
hiy://oakrs. library. heut.edu/resvurcel syppsiven!
© Ouversiy oP Oineesvta - Cuideue-bused Weal: Care
وكين
ROS Sas Net ASAE اه وونل
۵/۵6۵ CE tae 19
eet)
صفحه 143:
0
۱ کر CTS erence ener ety
0 OR Rc aa CaO ROS اا
CRN ae OP ac a GH Mra ODE Bcc 00.0.0
(COOP). Cridews-bused exiewivn. | Upurial oP Pxtrusira, PO(C).
MGR RO) CRORE Len ۱ ل يت
(ere) Ge ا eee nee (ee nero vevrere
سس سا ae eee 0 ادوم ی ی a.
۱۶ ea OREO el na Slr atl .ل.00 )000©(.
eee eee ee ee een
(aur eee nee ae eee \()
Ree ek el) MO ane dee ots وا مرو ۵ وا رال
Choicd Gtudes, Debource O10.
a el ee متا مس تا
ام a ee ا ا ee aaa e ea
۵/۵6۵ ۱ 19
eet)
صفحه 144:
مگ هک 0
ري ره اس رس بت
Cee ا meee Cree ber Omen Nene
Requdicn. Retrieved oa Orbe 8, @DOS Prow Ouion Oned
Ca ne aie (ee ent are amet er TON at id
RAPPER ae fc a اج بسن(
2۱2۱۳۲ ۲ ۳6۱1۵ ene ee Dern er ew ee Orn / Seed Dnt meri Seeker)
٠ Yue Ouversiy. (GOOG). Cuddewe-Owed Provice. Oursicry
Direy und IePorwutod Resveves. Retrieved va Ovtber 0,
SOS ek Oe
۱۰ ۰۸۱/۳۲ RS Ra as a ce ears CA اس
6۵6 0 cd
سس
صفحه 145:
Burns & Grove (2005). The Practice of Nursing Research
(5% ed).St. Louis: Elsevier Saunders
Polit & Beck (2008). Nursing Research: Generating and
Pe © nce for Nursing Practice. Philadelphia :
Lippincott Williams & Wilkins
Melnyk & Fine-Overholt (2005). Evidence-Based Practice
in Nursing & Health Care.
Pere eye Lem Wed
ACE Star Mode
http://www.acest
.uthscsa.edu/Learn_model.htm
Coreen COM Cras 19
۳
صفحه 146:
به نام خالق بهار
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
1
EBN
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
2
Objectives
• Describe evidence based practice from a nursing perspective
• Compare and contrast evidence based nursing and medicine
• Identify challenges to using evidence based practice in nursing
• Identify resources relevant to nursing
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
3
What is - Evidence?
Anything that provides material or
information on which a conclusion or proof
may be based; used to arrive at the truth,
used to prove or disprove the point at issue.
(Webster)
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
4
What is ‘evidence-based’?
Knowledge about ‘what works’
must come from …
Intervention, not description
Evaluation, not common sense
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
5
:طبابت مبتني بر شواهد
پيشينه:
تفکر استفاده از نتايج حاصل از تحقيقات و پژوهشهاي انجام شده در درمان بيماريها به صدها سال پيش بر ميگردد.
فرضيهو اص*طالح
يکب*رده ش///د
اثبات ک*ار
ديويد ادي» به
نهسال
شواهد در
براي اولين بار
شواهد»
دري بر
واژه «مبتن
توسط «رد يا
تنها1990براي
کنوني
دنياي
پزشکي مبتني بر شواهد براي اولين بار در سال 1992در مقال**ه اي ب**ه نوش**ته « گوي**ات و همک**اران»
علمي به کار ميروند ،بلکه تمامي فعاليتهاي حرفهاي افراد
استفاده شد.
بهترين(مبت**ني ب**ر
اين تفک**ر
براساس نم**ود،
عمل خود را پيدا
باشند.جايگاه
شواهدبر شواهد
پزشکي مبتني
آنکه
از
نيزپس
تدريجا و
شواهد
اساس
بر
بايد
شواهد بودن) بتدريج وارد اکثر حيطههاي مراقبت سالمت و سياستگذاري س**المت گردي**د .و ب**دين
جهتحيطه
Evidence
ترتيب در کنار
چون:هاي ،در اختيار افراد قرار
هاييحرف
توسعه
Basedدر
Medicineرا
راهکارها
Evidence Based Nursing
Basedهميشه
Managementآنچه
ميدهد و فرآيندي است در تضاد با عمل بر اساس
Evidence
Evidence Based Decision making
.انجام ميشده است
Evidence Based Physiotherapy
Evidence Based Librarianship
Evidence Based teaching
Evidence Based Practice
Evidence Based policy making
......
.پديد آمد
6
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
06/08/25
:طبابت مبتني بر شواهد
تعريف :طبابت مبتني بر شواهد تالشي است در جهت
بکارگيري شواهد بدست آمده از روش هاي علمي ،در
جنبه هاي مختلف طبابت باليني ،به خصوص در ارزيابي
شواهد مربوط به مزايا و معايب خدمات سالمت.
در يک تعريف جامع ،پزشکي مبتني بر شواهد ،حاصل
تلفيق سه جز کليدي است:
بهترين و جديدترين شواهِد مبتني بر مطالعات نظام مند
تخصص و تجربه باليني پزشک
ارزشهاي جامعه و بيمار
7
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
06/08/25
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
8
شدندانش و
فراموشآمدن
به وجود
برخي از
جديد
صحيح
اطالعاتهاي
دانسته
برخي از
علمي
رد
گذشتهودانسته ها
اطالعات
پس از گذشت چند سال
کلتا داده
شدن
تنهادودربرابر
10
حدود
شدن کل
برابر
دو
ماه
8
در
اينترنتي
هاي
درصد از
20
3
بيش از
انتشار
بيومديکال
دانش
پزشک
يک
ماه در
مقاله
ميليون20
اقداماتدر
سالاست.
مبتني بر شواهد
نياز و
الزام
به
حجم زياد اطالعات
کاهش دانش و آگاهي
افزاي
خام و قطعه
ارائه دهندگان خدمات
ش
آگاهي
آوري به طبابت مبتنيو بربهشواهد در قالبقطعه
سالمت
کاملترين ،علمي
ناگزير از روي
شواهد موجود هستيم.
ترين و در دسترس ترينروز
شدن
Increasing Medical Knowledge/day
• 27Kg of Guidelines
• New papers 3,200
• Medline New articles 1,000
• RCT’s 60
10
Understanding Some Work Processes
Inherently Dangerous
Medication administration
– 770,000 annually killed or injured
from adverse drug events in hospitals
– In two studies, 34-38% of medication
errors occurred
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
11
Outdated knowledge of practitioners because of:
Time spent to publish new findings as books
(considering the half-life & doubling time of knowledge)
Coverage of knowledge included in books
Large volume of a book cause never be fully seen
Carrying books in hand or in mind are impossible
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
12
به خاطر داشته باشيم که پزشکي مبتني بر شواهد اهميت
تجربه باليني پزشکان را انکار نميکند،
ارزشها و
ترجيحات بيماران را ناديده نميگيرد ،و مانند يک کتاب
آشپزي نيست که تمام مراحل ارائه يک مراقبت يا انجام يک
درمان را يک به يک ديکته کند و توان تصميم گيري را از
پزشک سلب نمايد.
13
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
06/08/25
Evidence Based Medicine
Evidence that
gets incorporated
into practice
Available
evidence
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
EBM helps shift
this balance so that
more research gets
translated into
medical practice
14
Definition Evidence-based nursing
“Process by which nurses make clinical
decisions using best available evidence,
clinical expertise, & patient preferences in
the context of available resources”
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
15
Definitions
Evidence-based nursing is an approach to health care
practice that enables nurses to provide the highest
quality care based on the best evidence available to
meet the needs of their patients.
Melnyk & Fineout-Overholt, 2005
The integration of the best research evidence with
clinical expertise and patient values.
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
16
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
17
EBP in Nursing
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
18
What is Evidence-based nursing?/?
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
19
Evidence-Based Nursing
• Asking Answerable Questions
• Finding the Best Evidence
Best
Evidence
Patient
Preference
Clinician’s
experience
• Appraising Validity of
Evidence
• Integrating Evidence
(clinician/patient)
• Evaluating Effectiveness
Sackett et al (2000)
.
Applied to diagnosis, interventions (treatments), and outcomes
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
20
What is Evidence-Based Nursing
Practice
• Builds on process of research use, but more encompassing
• More specific than term ‘best practices’
• Does not foster rigid adherence to standardized guidelines
• Recognizes the role of clinical expertise
• EB nursing practice is a state of mind!
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
21
What Is Evidence-based Practice?
Professiona
l Judgment
Best available
evidence
Client Values
Professional
Best
Availableapproach
Evidence
aClient
decision-making
that places
• EBP is
emphasis
on evidence to:
Values
Judgment
– guide decisions about which interventions to use;
– evaluate the effects of an intervention.
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
22
Why Practice EBN?
• Standard of Care: EBNER recommendations
• Assures patient receives most up-to-date care possible
• Assists practitioner in dealing with increasing volume of medical
literature
• Allows patient and practitioner to work together to make informed
decisions
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
23
Why Evidence-Based Practice in
Nursing
•
•
•
Potential to improve quality, reduce variations in care
Focus on practices that result in best possible outcomes at possibly lower cost
Provides a way to keep pace with advances
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
24
Why Evidence-Based Practice in
Nursing
• Potential to narrow the ‘research-practice gap’:
adoption of research findings into practice can
take as long as 17 years (Balas & Boren)
• Provides a means to answer problematic clinical
•
practice issues
• supports/improves clinical decision-making skills
• Bedside nurse as conduit!!
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
25
Closing the Gap…
EBN leads to:
• improved patient outcomes
• avoidance of unnecessary procedures
• reduction of complications
Nurses should feel empowered to change practice using
proven methods
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
26
Misconception
EBN is not a collection of statistical
summaries, ignoring patient preferences
and clinical expertise.
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
27
Goals of EBN
• Provide practicing nurses with evidence-based data
• Resolve problems in the clinical setting
• Introduce innovation
• Reduce variations in nursing care
• Assists with efficient and effective decision-making
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
28
The Ultimate Goal
Keeping up with valid information to
provide quality patient care and feel
good about what we do.
Information Mastery
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
29
Values and Preferences
EBN - integration of the
best evidence available,
nursing expertise, and
the values and
preferences of the
individuals, families and
communities …
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
30
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
31
Evidence-based Steps
Formulation of a question
2. Literature search
3. Critical appraisal
4. Clinical decision
5. Performance evaluation
1.
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
32
What EBN originally advocated…
Ask a Focused
Clinical Question
Become a
life-long learner
Go to the medline and
search for the
Best available evidence
Incorporate it in
your practice
06/08/25
Appraise it
Fordr validity
EBN
yekefalah-phd
nursing2012
of
33
• مراحل
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
34
EBN Steps:
•
•
•
•
•
•
Problem Identification
Discovery
Critique
Summary
Translation
Evaluation
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
35
Step 1:
• Problem Identification: Converting
information needs into an answerable
question
– PICO
• Patient or Problem
• Intervention
• Comparison Intervention
• Outcomes
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
36
: PICO فرمول
• P= Participant
• I= Intervention
• C= Comparison
• O= Outcome
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
37
شرکت کنندگان
بیماری یا شرایطی که مورد نظر و عالقه ماست
عوامل بالقوه مضر یا سودمند
عوامل جمعیت شناسی
38
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
06/08/25
مداخالت :
•
•
•
•
39
درمانها
تستهای تشخیصی
عوامل ایجاد کننده
عوامل پیشگیری کننده
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
06/08/25
مقایسه نتایج:
تمام نتایج مهمی که به افراد کمک می کند با تشخیص
میزان موفقیت درمان مورد نظر ،تصمیم گیری نمایند.
40
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
06/08/25
بازده
نتایج مربوط به سرانجام نهایی بیماری
41
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
06/08/25
گام اول:
• سوالی شفاف و کامال متمرکز بر مشکل بیمار
• مربوط به مشکل ،قابل پاسخ دادن ،شفاف و روشن و
ارزشمند
• سوال دقیق منجر به استفاده موثر از زمان و یافتن مقاالت
مرتبط
42
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
06/08/25
What is the 1st step toward EBP for the
practicing nurse?
• Asking good clinical questions
• Nurses must be empowered to ask critical
questions in the spirit of looking for opportunities to
improve nursing care and patient outcomes
• Risk-taking environment
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
43
Clinical Nursing Questions
• In postoperative patients, does prn or ATC
analgesic administration yield better pain relief?
• Among critically ill patients, is controlled or open
visitation more effective in reducing patient
anxiety?
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
44
What kind of questions might the Nurse
Manager ask?
• On medical-surgical units, do 12 hour or 8
hour shifts result in more medication errors?
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
45
Key Questions to Ask When
Considering EBP
• Why have we always done “it” this way?
• Do we have evidence-based rationale?
• Or, is this practice merely based on tradition?
• Is there a better (more effective, faster, safer, less expensive, more
comfortable) method?
•
• What approach does the patient (or the target group) prefer?
• What do experts in this specialty recommend?
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
46
Key Questions to Ask When
Considering EBP
• Do the findings of recent research suggest an
alternative method?
• Are organizational barriers inhibiting the application of
best practices in this situation?
• Is there a review of the research on this topic?
• Are there nationally recognized standards of care,
practice guidelines, or protocols that apply?
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
47
• Once we agree upon the question that poses an
opportunity for improvement, then we must find the
evidence
• Where should we look?
• Are all forms of evidence equivalent in quality?
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
48
Step 2:
• Discovery:
• Finding, with maximum efficiency, the
best evidence with which to answer the
question
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
49
گام دوم:
جستجوی بهترین شواهد در دسترس
روشها:
-1سوال از همکاران
2چک کردن لیست کتابهای مرجع در کتابهای موجود
-3یافتن یک مقاله مربوط در فایل شخصی
-4جستجو در بانکهای اطالعاتی(مهارت پایه و اصلی
برای بکارگیری پرستاری مدرن و مبتنی بر شواهد )
50
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
06/08/25
Step 3:
• Critique:
• Determining the merit, feasibility and utility of evidence.
– The process of systematically examining research
evidence to assess its validity, results, and relevance
before using it to inform a decision.
(http://www.evidence-based-medicine.co.uk)
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
51
گام سوم:
• گام سوم= نقد مقاالت و شواهد
.1آیا شواهد یافت شده نتایج معتبر به ما می دهد؟
.2اگر شواهد معتبر است ،آیا مهم است؟
.3آیا می توان در مراقبت از بیمار آنها را بکار گرفت؟
• ارزشیابی منتقدانه شواهد مهارتی است که تنها با آموزش
صحیح و ممارست کافی فرا گرفته می شود.
(پاسخگویی به سه سوال زیر)
52
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
06/08/25
Step 4:
• Summary:
• Combining findings from all
evidence to make a practice
recommendation
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
53
گام چهارم:
سوال مطرح آیا نتایج حاصله در بیمار مورد نظر ما
کاربرد دارد؟ (لزوم اقدامات زیر)
.1تهیه برگه ای از مضرات و فواید مداخله
.2تعیین میزان فواید و مضرات با لغات مشخص
.3مشخص کردن فواید و مضرات با توجه به بیمار
مورد نظر
.4تعیین ارجحیت فواید بر مضرات
54
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
06/08/25
Step 5:
• Translation: Placing evidence into
context, incorporating
recommendation into a clinical setting
or organization
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
55
گام پنجم :
ارزشیابی میزان سودمندی و تاثیر کاربرد و اجرای شواهد
حاصل در بیمار مورد نظر
ارزشیابی توسط ناظر خارجی
56
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
06/08/25
Step 6:
• Evaluation:
• Determining and measuring the
effectiveness of the practice
change over time
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
57
خدا قوت
• Most nurses agree that EBP is
important… but how do we
make it happen?
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
59
Factors Contributing to Emphasis on
Evidence-Based Nursing Practice
• Scientific knowledge expansion
– Knowledge expands exponentially q 2 yrs
• Knowledge availability -- The Internet
• Highly educated nurses in clinical settings
– APNs – focusing on evidence-based clinical problem-solving
– Clinical Nurse Researchers
– DNP Movement
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
60
Factors Contributing to Emphasis on
Evidence-Based Nursing Practice
• Aggressive pursuit of cost-effectiveness
• Focus on quality of care, Risk & error
reduction
• Highly educated consumers
• Increased attention to institutional image
–
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
61
What is Evidence?
• Primary Studies:
– Clinical Trials
– Randomized Controlled Trials
– Multicenter studies
• Secondary Studies
– Reviews
– Meta-analyses
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
62
Establishing Validity
• What are the results of the study?
• Are the results valid?
• How do the results affect the patient?
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
63
Levels of Evidence
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
64
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
65
AACN Levels of Evidence
(Armola, et al. , C C Nurse, 2009)
•
Level A
•
Level B
•
Level C
•
Level D
•
Level E
•
Level M
06/08/25
• Meta-analysis or metasynthesis of multiple controlled studies,
supporting a specific action
• Controlled, randomized, or nonrandomized studies, supporting a
specific action
• Qualitative, descriptive or correlational studies or systematic
reviews with consistent results
• Peer-reviewed prof. organ. standards with studies to support
them
• Theory-based evidence from expert opinion or case studies
• Manufacturer’s recommendations only
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
66
Levels of Evidence
• I
on
• II
• III
• IV
• V
• VI
• VII
Evidence - Systematic reviews, meta-analysis
RCTs, EB clinical practice guidelines based
RCTs
Evidence - One well designed RCT
Evidence - CTs without randomization
Evidence - Well-designed case control or cohort
studies
Evidence - Systematic reviews of descriptive or
qualitative studies
Evidence - Single descriptive or qualitative study
Evidence – Opinions of authorities, reports of
experts
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
67
Levels of Evidence Hierarchy
(Stetler et al.)*
• Level I:
•
Meta-analysis of multiple RCTs
(‘gold standard’)
• Level II: Individual RCTs
• Level III: Quasi-experimental
• Level IV: Non-experimental; qualitative
• Level V: Program evaluation; QI; RU; case reports
• Level VI: Opinion of respected authorities
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
68
Strength of Evidence
•
•
•
•
Level I - meta-analysis of multiple studies
Level II - experimental studies, RCTs
Level III - quasiexperimental studies
Level IV - nonexperiemental studies
• Level V - case reports, clinical examples
AHCPR/AHRQ
• At what level is most nursing evidence?
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
69
Preprocessed Evidence
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
(A. DiCenso, 2009) 70
Types
of ResearchExperimental
Evidence
Experimental
Quasi-Experimental
Counterfactual
Social Ethics
Public Consultation
Cost-Benefit
ost-Effectiveness
Cost-Utility
Econometrics
Ethical
Evidence
Economic
and
Economet
ric
Evidence
06/08/25
Quasi-Experimental
Qualitative
Theories of Change
Implementat
ion
Evidence
Descripti
ve
Analytica
Impact
l
Evidenc
Evidence
e
Attitudin
al
Statistic
Evidence
al
Modellin
gLinear and Logistic
EBN dr yekefalah-phd
of
Regression
nursing2012
Surveys
Admin Data
Comparative
Qualitative
Surveys
Qualitative
71
CRITICAL
APPRAISAL
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
72
Critical Appraisal Questions
• Are the results of the study valid?
• What were the results?
• Will the results help me in caring for my
patients?
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
73
Critical Appraisal terminology
• Null Hypothesis
• P-value
• Confidence intervals
• Relative vs Absolute Risk Reduction
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
74
Null hypothesis
• States that there is no
relationship between the
variables being studied.
• Opposite of what you are
trying to find out.
06/08/25
• Tylenol is better than Advil
for headaches
• Exercising 30 minutes a
day is good for your health
• Lefthanders are prone to
accidents
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
75
P-value
• Probability that the
outcomes are due to
chance
• Small p-value dismiss
chance
• Large p-value means
• Accepted reference point that anything is possible
is .05
(chance, actual effect,
or confounding
factors)
• Less than .05 is
statistically significant
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
76
Confidence intervals
• The ranges of values within which a researcher can be confident that
the population value falls.
• A 95% confidence interval (CI 95) means that one can be 95%
confident that the population value falls within a certain range
• Example: A study states that 40% of a sample of
1000 people are smokers with a CI of 95% +/3% means the frequency of smoking is between
37% and 43%.
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
77
Risk
RR (Relative Risk) is the risk for achieving an
outcome in the treatment group relative to that in the
control group
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
78
Challenges of EBN
•
•
•
•
New, Unfamiliar
Need to develop good search strategies
Must identify best databases
Need to do critical appraisals
• Much of relevant research is qualitative; need
more systematic reviews of qualitative research
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
79
Challenges and Misconceptions
•
•
•
•
•
Merely a collection of statistics?
Need more qualitative research
Nurses need to develop good search strategies
Nurses must learn to do critical appraisals
Faculty members must embrace and learn EBP
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
80
Problems with Finding and Using Evidence
• Sheer amount and flow of information/research
• Variable quality of research outputs
• Problems of publication bias
• Need for the balance of evidence
• Limitations of single studies
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
81
BARRIERS TO EVIDENCEBASED PRACTICE
• Knowledge… lack of knowledge/awareness .…
unfamiliar with guidelines and guideline accessibility
• Attitudes …. lack of confidence in the guideline
developer, lack of motivation to perform the guideline
recommendations
• Behaviors …. inability to incorporate patient preferences
into the clinical decision making process
Melnyk & Fineout-Overholt 2005
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
82
BARRIERS TO EVIDENCEBASED PRACTICE
• Overwhelming patient workloads
• Misperceptions about EBP and research
• Lack of time and resources to search for and
appraise evidence
• Organizational constraints – lack of support
• Peer pressure to continue with practices that are
steeped in tradition – “we’ve always done it this way
and we are not changing now”
Melnyk & Fineout-Overholt 2005
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
83
Overcoming the Barriers
Summary of Barriers
Strategies for Success
• Difficult to find the right
program
• Fear of change
• Organizational barriers:
personnel rules, staff
turnover
• Limits to the flexibility of the
system
• Cultural competency
06/08/25
• Administrative support
• Teacher/educator/stakeholder
support
• Secure financial resources
• Provide high-quality training to ensure
program fidelity
• Align intervention with
school/community goals, policies and
programs
• Make program outcomes visible
• Develop strategy for staff turnover
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
84
به طور خالصه موانع موجود:
شامل:
•
•
•
•
•
•
•
•
•
85
عدم توانایی در دسترسی به نتایج تحقیقات
زمان و هزینه مورد نیاز جهت به کارگیری نتایج تحقیقات
وجود مقاومت در مقابل تغییر در سازمان بهداشتی
عدم وجود ارتباط بین یافته های حاصل از جستجو
عدم درک و یا موافقت با نتایج تحقیقات
عدم ارزش گذاری در به کارگیری نتایج حاصل از تحقیقات در بالین
عدم وجود همکاری در سازمان از نظر مدیریتی(خصوصا از طرف پزشکان)
عدم فراهم سازی امکانات الزم جهت به اجرا گذاشتن نتایج حاصل از تحقیقات
عدم اختصاص وقت کافی برای مطالعه نتایج تحقیقات
(کورتنی) 2005،و(ملنیک)2005،
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
06/08/25
لزوم ارائه مراقبت مبتني بر شواهد در پرستاری:
• در بیانیه انجمن بین المللی پرستاران تاکید شده است ک——ه عملک——رد مبت——نی ب——ر تحقیق نش——انه خ——اص
حرفه پرستاری است و آن را چالشی قوی و چشمگیر برای پرستاران می داند و حتی طبق بیانیه
فوق عملکردی که در حرفه پرستاری بر مبنای تحقیق نباشد غیر اخالقی است.
• ارائ——ه م——راقبت بهداش——تي ودرم——اني مبت——ني ب——ر ش——واهد ن——وعي ي——ادگيري در ط——ول زن——دگي اس——ت و
پرستاران به عنوان جزيي از سيستم مراقبت بهداشتي ودرماني بطور جدي بايد ب——دان بپردازن——د ت——ا
پرستاري به عنوان يك حرفه مبتني بر علم مطرح شود.
•
پرستاران نيز خود معتقدند كه امر م——راقبت بايس——تي ب——ر اس——اس به——ترين ش—واهد در دس—ترس
باشد.
86
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
06/08/25
کاربرد در پرستاری:
•
•
•
.1
.2
.3
.4
.5
87
پرستاری مبتنی بر شواهد فرایندی سیستماتیک و منظم است.
پرس——تاران را ب——ه اخ——ذ تص——میمات ب——الینی ب——ا اس——تفاده از به——ترین ش——واهد
موجود ،تجارب بالینی و اولویت های بیمار تشویق می کند.
با توجه به تمرکز آن بر مشکل بیمار ،پرستاران بایستی در موارد زیر
آگاهی و مهارت داشته باشند:
کاربرد نتایج پژوهش های بالینی
حساسیت نسبت به نیازهای عاطفی و فیزیکی بیمار
درک رنج بیمار
دانستن بیماری با تاکید بر پاتوفیزیولوژی آن
دانستن مراقبت مربوطه
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
06/08/25
فواید پرستاری مبتنی بر شواهد:
• فواید حاصل برای بیمار شامل احترام گذاشتن به ارزشهای
وی و دادن اجازه تصمیم گیری به وی بین پیشنهادات
دریافت کرده از متخصص بهداشتی می باشد.
88
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
06/08/25
•
•
•
•
89
فواید حاصل برای پرستار شامل:
برقراری امکان استفاده از آخرین یافته های حاصل از پژوهش های انجام ش——ده
با توجه به ساختاری نظامدار جهت یافتن ،مورد ارزش——یابی ق——رار دادن ،انتخ——اب
و به کارگیری بهترین شواهد برای مددجوی مورد نظر
ایجاد چنین امکانی خطر سر ریز شدن اطالعات را به دنب——ال دارد در ح——الی ک——ه
اگر چنین جستجویی بر اساس پرس——تاری مبت——نی ب——ر ش——واهد باش——د ،این خط——ر ب——ه
حداقل خواهد رسید
امکان برقراری ارتباط با مددجو و تیم ارائه دهنده مراقبت در رابطه ب——ا عل——ل و
تصمیمات و طرح مراقب——تی م——ددجوی م——ورد نظ——ر ولی این ام——ر نیازمن——د ت——ربیت
پرستاران متخصص عملکرد پرستاری مبت——نی ب——ر ش——واهد اس——ت ک——ه اطمین——ان از
ارائه م——راقبت ه——ایی ب——ر اس——اس حق——ایق موج——ود ب——ه ج——ای ع——ادات دارن——د و دارای
توانایی جوابگویی قانونی نسبت به عملکرد خویش می باشند.
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
06/08/25
• فواید حاص——ل ب——رای س——ازمان بهداش——تی ش——امل حض——ور در
عرصه رقابت فعلی بر اس——اس ارائ——ه م——راقبت ب——ا کیفیت ب——اال
می باشد
• همچنین احساس مفید ب——ودن ،ص——رفه ج——ویی در هزین——ه ه——ا و
جلوگیری از مخارج اضافی نیز ب——رای س——ازمان ب——ه ارمغ——ان
دارد.
90
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
06/08/25
• فواید حاصل برای جامعه شامل
• جلوگ——یری از بیه——ودگی نت——ایج تحقیق——ات ،ک——اهش ع——وارض
درمان ها و ارائه بهترین و موثرترین نوع مراقبت ها برای
مددجویان می باشد.
(کورتنی)2005،
91
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
06/08/25
محدودیت های پرستاری مبتنی بر شواهد:
–
•
•
•
•
•
•
تنها نوعی تجربه بوده و برای هر بیمار مناسب نیست.
از مداخالتی پشتیبانی می کند که از حمایت مالی برخوردار باشد
قابل دسترسی نیست (حجم زیاد اطالعات برای افراد مبتدی)
نمی تواند به بعضی از سواالت پاسخ دهد
برای خریداران و مشتریان خدمات بهداشتی ارزش محدودی دارد
دچار سو استفاده و سو تعبیر است.
دارای تورش است.
92
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
06/08/25
چالش های پرستاری مبتنی بر شواهد:
چالش های موجود در پژوهش پرستاری:
وجود فاصله عمیق بین آموزش و خدمات
افزایش کیفیت مراقبت های ارائه شده با توجه به نتایج حاصل از پژوهش های انجام
شده
چالش های موجود در آموزش پرستاری:
-
تغییر نظام آموزش پرستاری برای آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد
آماده سازی پرستاران برای به کار گیری این علم در بالین
چالش موجود برای دانشکده های پرستاری نحوه تدریس ،عملکرد پرستاری مبتنی
بر شواهد است .
93
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
06/08/25
Creating an EBP culture
• Internal Expertise
– Identified leaders for EBP
– Collaboration with outside experts
• Educating Frontline staff
– Enhancing staff awareness and understanding
– Grooming staff to become leaders in EBP
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
94
Strategies
• Strong supportive leadership
• Mentorship
• Staff education regarding research and evidence based practice.
• Time to conduct or use research
• Routine performance expectations in research use
(Fink, et al, 2005)
Key Message
RECOMMENDATION
NO. 1
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
96
The many faces of advanced
practice registered nurses in
2011
High quality,
safe,
affordable
health care
provided by teams
of
health care
professionals
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
97
“Messaging”
Barriers to practice reduce access to care
Main issue is access to care and this
should define our focus
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
98
Key Message
RECOMMENDATION
NO. 2
New graduates
and nurses in
transition
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
99
Key Message
RECOMMENDATION
NO3
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
100
Key Message
RECOMMENDATION
NO. 4
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
101
Institute of Medicine October 2010 Report:
The Future of Nursing Leading Change, Advancing Health
1. Remove scope-of-practice barriers
2. Expand opportunities for nurses to lead and diffuse collaborative
improvement efforts
3. Implement nurse residency programs
4. Increase the proportion of nurses with a baccalaureate degree to 80% in
2020
5. Double the number of nurses with a doctorate by 2020
6. Ensure that nurses engage in lifelong learning
7. Prepare and enable nurses to lead change to advance health
8. Build an infrastructure for the collection and analysis of interprofessional
health care workforce data
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
102
Key point:
EBN should be considered as:
- A part of educational
curriculum
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
103
LITERATURE
SEARCHING
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
104
Resources to Support
Evidence-Based Practice
•
•
•
•
Government agencies
Cochrane Collaboration
Professional Organizations
Benchmark Institutions
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
105
AHRQ – Agency for Healthcare
Research and Quality
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
107
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
108
Cochrane Collaboration
•
“an international, independent, not-for-profit organization of over 27,000
contributors from more than 100 countries, dedicated to making up-to-date,
accurate information about the effects of health care readily available worldwide.
•
Contributors produce systematic assessments of healthcare interventions, known
as Cochrane Reviews, which are published online in The Cochrane Library.
• Rely heavily on RCTs
• Primarily focused on effectiveness of interventions, more medical and
pharmaceutical than nursing
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
109
Cochrane Collaboration
http://www
.cochrane.org
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
110
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
111
Professional Nursing Organizations
Supporting Evidence-Based Practice
•
•
•
•
•
06/08/25
AACN
AWHONN
AORN
ONS
Sigma Theta Tau
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
112
Am. Assoc. of Critical Care Nurses
Succinct dynamic directives…supported by evidence to ensure
excellence in practice and a safe and humane work
environment.
•
•
•
•
•
•
Venous Thromboembolism Prevention
Oral Care in the Critically Ill
Noninvasive BP Monitoring
Verification of Feeding Tube Placement
Ventilator Associated Pneumonia
Dysrthymia Monitoring
• Published since 2005
• Available free on AACN website
• Include ppt presentations and audit tools
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
113
Oncology Nursing Society
• EBP Resource Center
• http://onsopcontent.ons.org/toolkits/evidence/
•
•
•
•
•
•
•
•
Also provides topical toolkits, on specific topics, plus:
How To Find The Evidence
How To Critique Evidence
How To Develop An Evidence Based Presentation
Evidence Based Practice Education Guidelines
Evidence on Clinical Topics
How to Change Practice
Levels of Evidence Table
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
114
Sigma Theta Tau EBP Initiatives
• Strategic Plan
• Online Resources
– NKI http://www.nursingknowledge.org > 200 resources for
EBP – some free, some for purchase
• New Award for EBP (formerly Clin Scholarship)
• Conferences
–
–
–
–
06/08/25
International EBP and Research Congress
July, 2010 – Orlando
July, 2011 – Cancun
July, 2012 – Australia
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
115
Journals Supporting EBP
–
–
–
–
Evidence-Based Nursing
Online Journal of Clinical Innovations
WorldViews on Evidence-Based Nursing
The Online Journal of Knowledge Synthesis for Nursing
– (archived, no longer being published)
– Reflections on Nursing Leadership (Vol 28, 2)
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
116
Resources
PubMed/Medline
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
Citations and Abstracts
Includes over 4600 journals worldwide
More than 17 million citations
Approximately 1/3 full text articles available
Uses MeSH controlled vocabulary
Updated daily
Available anywhere, anytime
Searching help available
Must do one’s own quality filtering
Must learn how to search the database
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
117
Medline:
• The National Library of Medicine in Maryland,
USA produces Medline (Index Medicus).
• It contains over 73,000 citations indexed as
medical education and over 300,000
additional citations that are considered educationally
relevant.
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
118
CINAHL:
• The Cumulative Index to Nursing and Allied
Health Literature is the world’s largest database
for nursing and the professions allied to medicine
• Although there are less than 1,500 citations
indexed as medical education there are over
100,000 educationally relevant ones that could
inform a medical education query
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
119
Resources
CINAHL
•
•
•
•
Dates back to 1981
Contains more than a million records
Indexes almost 3,000 journals
Searchable cited references for more than 1,200
journals
• Full text for 71 journals
• Covers nursing, biomedicine, health science librarianship,
alternative/complementary medicine, consumer health and
17 allied health disciplines
• Now features Clinical Query Functionality
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
120
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
121
Evidence-Based Policies and Indicator
Systems Conference, 2003
3
0
0
2
B
E
/
k
u
.
c
a
.
r
u
d
.
m
e
c
/
/
:
p
t
t
h
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
122
Embase:
• This is the second largest medical database and
is owned by Elsevier Science, Netherlands.
• Embase contains over 43,000 citations
indexed as medical education and more than
100,000 that are related to education in a
health environment.
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
123
ERIC:
• The Education Resource Information Centre is the
world’s largest education database (1,000,000 +
records)
• Although the emphasis on primary and secondary
education, there are over 17,000 citations related to
medical education
• Many more will be relevant in a supporting context,
providing evidence in education that could be applied to
medical education
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
124
British Education Index
• The British Education Index is much smaller
than ERIC but contains citations that are relevant
to answering queries in medical education
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
125
PsycINFO:
• While PsycINFO obviously concentrates on
psychiatric and psychological content, there are
over 4,000 records indexed as medical
education with well over 100,000 concerning
education in a broader context, as well as teaching
and learning.
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
126
Additional Indexed Databases
• Allied and Complementary Medicine Database
(AMED)
• Applied Social Sciences Index and Abstracts
(ASSIA)
• British Nursing Index (BNI)
• Health Management Information Consortium
(HMIC)
• SOCIOFILE
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
127
Models of EBP
•
•
•
•
John Hopkins Model
Stetler Model
CURN
Iowa Model of Evidence Based Practice
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
128
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
129
Steven’s ACE Star Model
Summary
• Synthesize all research into a single meaningful whole
• This step differentiates research utilization from
Evidence-based practice
• Can be called evidence synthesis
• Increase power and effect of data
• Reduce bias
• Assess consistencies
• Establish generalizability
• Reduce data into an manageable form
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
130
Steven’s ACE Star Model
•
•
•
•
•
Discovery
Summary
Translation
Implementation
Evaluation
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
131
Steven’s ACE Star Model
Discovery
• Original research
• Conduct a literature search utilizing recognized
techniques
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
132
Steven’s ACE Star Model
Translation
• Scientific evidence is considered in the context of
clinical expertise and values
• Results in clinical practice guidelines, best
practices, protocols, standards or clinical
pathways
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
133
Steven’s ACE Star Model
Implementation
• Translation of research into practice
• Where changes take place
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
134
Steven’s ACE Star Model
Evaluation
• Impact of the change is measured
• Assess variables (health outcomes, efficiency,
cost or satisfaction)
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
135
Iowa Model
• Successfully implemented since 1994
internationally
• Infuses research into practice to improve
quality of care
• Planned change principles integrate research
and practice
• Utilizes a multidisciplinary team approach
• Utilizes feed-back loops
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
136
Why the Iowa Model?
• Multiple resources available to aid in
implementation
• Algorithm that can easily be applied to practice
• Applicable to quality improvement projects as well
as nursing research
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
137
Problem Focused Triggers
Consider other
triggers
NO
Knowledge Focused Triggers
Priority for
Organization
YES
Form a team
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
138
Assemble Relevant Research & Related Literature
Critique and Synthesize Research for Use in Practice
Sufficient
Research?
Pilot Change in
Practice
06/08/25
Base Practice on other
Types of Evidence
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
Conduct
Research
139
Continue to
Evaluate quality
Care and New
Knowledge
Should we
Adopt this change
No
into practice?
Disseminate
Results
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
Yes
Institute
Change
Monitor and Analyze
Structure, Process, and
Outcome Data
140
Resources
• Yale University Nursing Library and Information Resources
http://www.med.yale.edu/library/nursing/education/ebhc2.html
• Oncology Nursing Society
http://onsopcontent.ons.org/toolkits/evidence/
• United States Department of Health and Human Services – Agency for
Healthcare Research and Quality
http://www.ahrq.gov/clinic/epcix.htm
• University of Iowa Hospitals and Clinics Nursing Services and Patient Care
http://www.uihealthcare.com/depts/nursing/rqom/evidencebasedpractice/index.html
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
141
Resources (con’t)
• University of Texas Health Science Center at San
Antonio – Acedemic Center for Evidence-Based Practice
http://www.acestar.uthscsa.edu/About.htm
• Medical Library Association – Nursing and Allied Health
Resources Section
http://nahrs.library.kent.edu/resource/symposium/
• University of Minnesota – Evidence-based Health Care
Project
http://evidence.ahc.umn.edu/ebn.htm
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
142
Resources
Addressing Barriers to Learning. (2007). Evidence-based practices in
schools: Concerns about fit and implementation. UCLA Center, 12(3).
Dunifon, R., Duttweiler, M., Pillemer, K., Tobias, D., & Trochim, W.M.K.
(2004). Evidence-based extension. Journal of Extension, 42(2).
Forman, S.F., Olin, S.S., Hoagwood, K.E., Crowe, M., & Saka, N.
(2008). Evidence-based interventions in schools: Developers’ Views of
implementation barriers and facilitators. School Mental Health, 1.
Henderson, M.L., Mathias-Humphrey, A., & McDermott, M.J. (2008).
Barriers to effective program implementation: Rural school-based probation.
Federal Probation, 72(1).
Identifying barriers to evidence-based uptake. (2006). National Institute of
Clinical Studies, Melbourne VIC.
Research Development Associates. Evidence-based Practices. Power Point
retrieved from http://www.resourcedevelopment.net/projects/workshops.html
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
143
References
• Chitty, K.K. (2005). Professional nursing: Concepts and
challenges. 4th ed. Philadelphia: Saunders.
• Spector, N. (n.d.). Evidence-Based Health Care in Nursing
Regulation. Retrieved on October 8, 2006 from Nation Council
of State Boards of Nursing web site on World Wide Web:
http://www.ncsbn.org/pdfs/Evidencebased_NSpector.pdf#search=%
22evidence%20based%20practice%20in%20nursing%22
• Yale University. (2005). Evidence-Based Practice. Nursing
Library and Information Resources. Retrieved on October 8,
2006 from World Wide Web: http://www.med.yale.edu/library/nur
sing/education/ebhc2.html
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
144
REFERENCES
•
•
•
•
•
Burns & Grove (2005). The Practice of Nursing Research (5 th
ed).St. Louis: Elsevier Saunders
Polit & Beck (2008). Nursing Research: Generating and
Assessing Evidence for Nursing Practice. Philadelphia :
Lippincott Williams & Wilkins
Melnyk & Fine-Overholt (2005). Evidence-Based Practice in
Nursing & Health Care.
Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins
ACE Star Model: http://www.acestar.uthscsa.edu/Learn_model.htm
06/08/25
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
145
146
اگه مبتني بر شواهد عمل
کنیدبه اینجا می رسید!!!!
EBN dr yekefalah-phd of
nursing2012
06/08/25