صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
نام و نام خانوادگی:
صفحه 4:
خواهید خواند:
rey به
6
7:8:9
11
12
13
15:16:17
18
19
20
پرستار کیست
پیشینه پرستاری در ایران
معرفی رشته پرستاری
تاریخچه و تغییر و تحولات پرستاری
در دنيا
يرستارى در اسلام
خودباورى برستاران در دفاع مقدس
رسالت
دور نما
هدف کلی
صفحه 5:
a 222251
23
26
26
27
28
29
30
31
32
71۳77710
تعریف سازمان نظام پرستاری
Gly, pl GL LU Gla
وظایف و اختیارات
GIES QS BEL Gases
-دستاوردهای اجتماعی و سیاسی
-دیدار اعضای شورایعالی و سازمان
Cannes افتخاري متشون تور در
سازمان نظام پرستاري
دستاوردهای علمی - رس
دستاوردهای رفاهی
دستاوردهای روابط بین المَلل
صفحه 6:
*پرستار, فردی که در زمینه اصول علمی و مهارتهای
حرفهای مراقبت, درمان و آموزش بیماران تحصیل کرده و
در آن مهارت داشته باشد.
* هرچند در گذشته به تمام مراقبین بیماران و ناتوانان
يرستار مى كفتند ولي امروزه پرستار فردی است که
دارای تحصیلات دانشگاهی در اين زمينه است. در ايران
پرستارانی در مقاطع تحصیلی کار شناسی,
کارفتانسی آربسو دسر اور نمی وجود ijl
* پرستار نمیتواند مرکز درمانی مستقلی داشته باشد بلکه
در مراکز درمانی تاسیس شده مانند leu ستان, درمانگاه
و یا مطب عضوی از تیم درمانی است. در ایران
سازمان نظام برستاری, به عنوان سازمان صنفی
پرستاران میباشد.
—~
ee
صفحه 7:
پرستاری در ایران
پرستاری علمی در ایران در سال 1294 با گشایش اولین آموزشگاه
پرستاری در شهر ارومیه آغاز شد. سپس در سال 1297 آموزش
پرستاری در تهران به صورت رسمی شکل گرفت. در سال 1311 در
بیمارستانی در کرمانشاه و همدان , در سال 1315 در تهران, تبریز و
مشهد, درسال 1316 مدرسه پرستاری در شیراز به تربیت پرستار
پرداختند , در سال 1315 با تلاش دولت وقت اولین مدرسه پرستاری
دن دانشسترای مقدماتن تانتچس و کانهای عملن در ننمازستتان lis
انجام شد در سال 1319 در بیمارستان زنان مدرسة تاسیس شد که
مدیریت آن را یک نفر ایرانی بر عهده داشت و تحت نظارت اداره
فرهنگ بود. در سال های 1320 تا 1338 به ترتیب آموزشگاه های
پرستاری شرکت نفت آبادان (1320) , هلال احمر, شهید بهشتی و
همدان (1327) , تهران (1328) , نمازی شیراز (1333) و جرجانی
مشهد (1338) تاسیس شدند و تحت سرپرستي پرستاران خارجی
شنروع:یکار کردند. از شرابط,پذیزش برخت از آموزشگاه:ها داشين
فدرک:دینلم کافل متوسطة بوة.
~
ee
صفحه 8:
* در سال 1337 طبق اساسنامه آموزشگاه های پرستاری مصوب شورای
عالی فرهنگ , مقرر گردید پذیرش داوطلبان کلیه آموزشگاه ها با مدرک
کامل متوسطه , دوره تحصیل سه سال و ارزش آن معادل لیسانس
پرستاری محسوب گردد. برنامه تحصیلی مدارس عالی پرستاری با رعایت
معیارهای شورای بین المللی پرستاران و سازمان بهداشت جهانی تنظیم و
به تضویت شوراق عالی:قزهنگ زتنید.:در این بزنامه علاوهتر دزونتن
اختصاصی و فنی , دروس علوم رفتاری و اجتماعی نیز گنجانده شد.
در سال 1344 اولین دوره آموزش چهار ساله پرستاری با تاسیس انستیتو
عالی پرستاری فیروزگر آغاز گردید. به دنبال آن فارغ التحصیلان سایر
آموزشگاه ها به منظور کسب مدرک لیسانس . دوره تکمیلی لیسانس را
طی نمودند. به طوری که در سال 1354 با تصویب دوره لیسانس پرستاری
در وزارت علوم کلیه مراکز آموزش عالی پرستاری موظف به ارائه دوره
جهار شالعتها برناقة متهركر كرديدتة:
بس از انقلاب شكوهمند اسلامی در سال 1359 با تشکیل شاخه پرستاری
ستاد انقلاب فرهنگی برنامه ریزی متمرکز پرستاری توسط این شاخه با
استفاده از نظرات صاحبنظران پرستاری صورت گرفت. با تشکیل وزارت
بهداشت و درمان آموزش پزشکی , در سال 1365 و ایجاد دانشکده های
پرستاری و مامایی , کیفیت آموزش پرستاری توسعه فراوان بافت
صفحه 9:
* پس از انقلاب شکوهمند اسلامی تحولات چشمگیری در عرصه های
مختلفی ایجاد شد و تعدادی از مدارس پرستاری به دانشکده های
پرستاری تبدیل شدند و آموزش پرستاری به شکل آکادمیک ادامه یافت
پرستاران همزمان با انقلاب اسلامی و مبارزات مردمی با انجام فعالیتهای
مستتمن خود خدماب ازرنده ای به اتقلابیون و مجزوجین ارائه:دادند
همچنین در دوران دفاع مقدس پرستاران همواره از جمله گروههایی بودند
که حضور مستمری در خطوط مقدم جبهه ها داشتند و هر جا مجروحی
بود پرستاران و کادر امدادی بر بالین وی حاضر بودند. در بیمارستانهای
ضعرایی و دز ستخت زین شزابظ به کمک مجروحین شتافعند ودز این aly
پرستاران نیز شهدا و ایثارگران بسیاری تقدیم انقلاب کردند. پرستاران
بیمارستانهای سطح کشور نیز با ازدحام بیش از حد مجروح مواجه بودند و
شیفت های طاقت فرسا را با دل و جان انجام میداند.
در سال 1373 برنامه کارشناسی رشته پرستاری در راستای آموزشی
جامعة نكن تدوين وندر نتنال 1374 برنامهبهتضویب شورای عالن,برنامه
ریزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی رسید. پس از تشکیل شورای عالی
برنامه ریزی علوم پزشکی در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
این برنامه تحت نظارت کامل وزارت متبوع قرار گرفت. ~
صفحه 10:
1 hb
Photo: Hasson Ghaea) sf FARS NEWS AGENCY
Proto: Hassan Ghaesi و NEWS AGENCY
صفحه 11:
پرستاری رشته ای مستقل و شاخه ای از علوم پزشکی
است که دانش آموختگان آن به عنوان عضوی از تیم
بهداشت در عرصه های مختلف مربوط به ارائه خدمات
بهداشتی , آموزشی , پژوهشی , مشاوره ای , پیشگیری ,
مدیریتی و حمایتی , مراقبت های درمانی و توانبخشی می
پردازند
دوره کارشناسی پیوسته پرستاری اولین مقطع تحصیلی
رشته پرسثاری است که برنامه آن بر اساس ضوابط علمی
و ارزش های اسلامی تهیه و تدوین شده است. آموزش
پرستاری در سطح کارشناسی زمینه ساز تر پرستار
حرفه است که به عنوان یک پرستار عمومی بتواند بررسی
وشتاخت وصعيت سلامت: اراتة خدمات:و هما
مراقبت ها را در عرصه های مختلف به فرد , خانواده و
جامعه عهده دار شود.
صفحه 12:
* از ابتدای تاریخ پرستاری یک نوع خدمت اجتماعی برای
حفاظت و نگهدارای از خانواده بود.
*پرستاری با تمایل برای سلامتی افراد و فراهم كردن
راحتی و اطمینان خاطر برای بیماران آغاز شد.
*در طب هندی که یکی از منابع بزرگ طب جهان و ایران
است, همزمان با درمان بیماران مراقبت از آنها توسط
اه ی پرستار نامیده 0 میور Mp
چشمی و آشنایی با خواص دارویی لازم بود.
* فلورانس نایتینگل بانی پرستار نوین اولین فلسفه
پرستاری براساس حفظ وارتقای سلامت مردم را پایه
گذاری کرد.
* او اولین برنامه سازمان یافته آموزش پرستاری ph —
مدرسة آموزشى نايتينكل در بيمارستان سن د ن
ايجاد كرد .
صفحه 13:
۲
پرستاری از مجروحان و کمک به ناتوانان در فطرت و نهاد هر
انسانی وجود دارد و دین اسلام نیز اهمیت ویژه ای برای این کار
قائل است. در آیه 32 سوره مائده آمده است هر کس فردی را
زنده کند. ونیه جامعه پرتلاش انسان:ین گزداند هثل این انسنت که
همه مردم را زنده کرده است. پرستاری از مددجویان در فطرت
و نهاد هر انسانی وجود دارد. رهبران الهی نیز همواره به عنوان
الگو به امر پرستاری به عنوان کار نیک مبادرت می ورزیدند , در
همين راسناً أست كه بيافير اكزم (ض) يَف شبانهت رو وزستازی
از بيمار را محشور شدن با حضرت ابراهيم (ع) در روز قيامت
مى داند.
در جنگ های مسلمانان بانوان خاندان پیامبر(ص) و زنان
مسلمان در خدمات پرستاری شرکت می کردند. حضرت زینب
(س) نیز در جنگهای صدر اسلام و جنگ کربلا از مجروحین و
مصدومین مراقبت به عمل آورده است لذا در کشور ما ایران
روز تولد حضرت زینب کبری(س) روز پرستار نام گرفته است -
صفحه 14:
۷ ۱۱6۷5 ۲۸۳5 که
8
8
8
5
2
E
8
5
a
g
2
=
a
2
<
صفحه 15:
در آستانه شروع غملیات سراسری با فراخوانی ستاد امداد و درمان وزارت
بهداشت و فرماندهی بهداری جنوب و غرب کشور, پرستاران و دانشجویان
پرستاری که در قالب تیم های اضطراری سازماندهی می شدند و در کوتاهترین
زمان ممکن به مناطق عملیاتی اعزام و به سرعت در ترکیب تیم های درمانی
بهداری غرب و جنوب کشور قرار می گرفتند. بررسی عملکرد پرستاران در طول
8 سال دفاع مقدس, حاکی از خودباروری و اعتماد به نفس بالای آنان در عرصه
های مدیریتی و تخصصی بود.
به طوری که به اقتضای شرایط و نیاز مجروحان و مصدومان, فعالیتی فراتر از
وظایف حرفه ای خود به منصه ظهور می رساندند. توانایی های مدیریتی
پرستاران در طول 8 سال دقاغ مقدس در عرصه های مدیریت بهداري در رزم, از
آنان مدیرانی توانمند و با درايت, تربيت كرده به طورى كه بسيارى از آنان در
جایگاه مدیریتی مسئول پیمارستان های صحرایی, اورژانس و مسئول بهداری
لشکز تیب SDS wea wiley pla
اعتفاد بسن و توان تخصضی پرتنتاران تن ذرمان و مراقنت: فضدومان.
آن.بی.سی (شیمیایی, بیولوژی, هسته ای) و مجروحان جنگ تحمیلی, به درمان
های موفق آنان و گاهي انجام جراحی های موفق فراتر از وظایف حرفه ای که
اقتضای شرایط و نیاز آن زمان منجر می شد که نشان از توانایی های تخصصی و
تکنیکی پرستاران دارد که در تاریخ پزشکی 8 سال دفاع مقدس ثبت شده است,
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
رسالت آموزش پرستاری در مقطع کارشناسی تربیت
نیروی انسانی آگاه , متعهد , خبره و کارامدی است , که
با کسب توانائی های حرفه ای و بهره مندی از دانش روز
خدمات مورد نیاز بهداشتی , مراقبتی و توانبخشی
مقرون به صرفه را در بالاترین سطح استاندارد جهت
تامین , حفظ و ارتقاء سطح سلامت جامعه بتواند ارائه
دهد. اين مهم از طریق آموزش , پژوهش و توسعه دانش
ee
صفحه 19:
بر اساس اين برنامه آموزشی در ده سال آينده همگام با
دنياى در حال تغيير فراگیرندگان | Geb aby ol
استانداردهای منطقه ای جهانی آموزش خواهند ديد :
دانش آموختگان این رشته جایگاه خود را در عرصه های
مختلف ارائه خدمات در کلیه سطوح پیشگیری مشخص
تثبیت خواهند نمود : در سطح ملی پست ها را اشغال
نموده , خدمات اثر بخش و مقرون به صرفه در جهت
آعتلای سطح سلامت:جامعه وبهبود کیقیت:زندگی
مددجویان ازائه خواهند داد : و در سطح منطقه ایو wou
المللی مطرح خواهند بود.
صفحه 20:
هدف کلی آموزش پرستاری در مقطع کارشناسی , تربیت افرادی است که قادر باشند به
عنوان عضوی از تیم سلامت به ارائه خدمات مراقبتی و بهداشتی , آموزشی , پژوهشی ,
مشاوره ای , مدیریتی و حمایتی و توانبخشی جهت تامین , حفظ و ارتقاء سلامت فرد ؛
خانواده و جامعه بپردازند.
* طول دوره : 4 سال
تعداد کل واحد ها : 135 واحد
تعداد واحد دروس عمومی : 25 واحد
تعداد واحد دروس پایه : 16 واحد
تعداد واحد دروس اصلی : 12 واحد
تعداد واحد دروس تخصصی : 46 واحد
تعداد واحد دروس کارآموزی : 12 واحد
تعداد واحد دروس کارآموزی در عرصه : 24 واحد
عرصه های اشتغال به کار برای پرستار
دانش آموختگان این رشته علاوه بر بیمارستانها می توانند در مراکز بهداشتی (درمانگاهها) ,
دفاتر ستادی و وزارتخانه ای , مراکز اورژانس , مراکز خصوصی که خدمات مراقبت در منزل
را به عهده دارند و در برخی از مراکز صنعتی و کارخانه ها مشغول به کار شوتد
ادامه تحصیل
در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاهها و دانشکده های پرستاری امکان ادامه
تحصیل وجود دارد .
صفحه 21:
Photo : Behroz Khosravi > FARS NEWS AGENCY
صفحه 22:
صفحه 23:
: ) رسول اكرم ( ص ٠
* کسی که به مدت یک شبانه روز به يرستارى و
مراقبت بیماری بپا خیزد ,
* خداوند او را با ابراهیم خلیل مبعوث مى گرداند
و از صراط چون برق درخشنده می گذرد .
* رهبر معظم انقلاب :
*پرستاری در واقع حقیقت معلمی است ,
٠ معلم صبر , معلم حلم و بردباری » معلم ایثار و
گذشت
* علامه طباطبایی"قدس سره":
من حاضرم حاصل هفتاد سال عبادتم را با یک
شب پرستاری از بیماران عوض نمایم
Oe
۹
صفحه 24:
صفحه 25:
۱ 1
سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران
ee.
صفحه 26:
* تعریف سازمان
* سازمان نظام پرستاري جمهوري اسلامي ایران. سازماني مستقل داراي
هویت حقوقي که به منظور تحقق بخشیدن به اهداف و وظایف مقرر در
قانون تشکیل گردیده است. و در حال حاضر بالغ بر 000/100 پرستار به
طور داوطلبانه عضو اين سازمان هستند.
* اهداف سازمان
- تلاش براي حفظ حقوق پرستاران و مردم در قبال خدمات پرستاري.
- کوشش در جهت برقراري, حفظ وحمایت از حقوق مادي, معنوي و
صنفي پرستاران. ِ
- تلاش به منظور ارتقاء سطح دانش و مهارت و آموزش حین خدمت
پرستاران.
< - آشنا ساختن جامغه تسبت بة وظایف و نوع خدمات پرستاران.
- تلاش در جهت اجراي موازین و ارزشهاي اسلامي در بخش پرستاري.
- کوشش به منظور اجراي صحیح و دقیق مقررات و اخلاق امور پزشكي
در بخش پرستاري.
۳ - همكاري با سازمانها و موسسات قانوني در کشور و در مجامع
بينالمللي.
صفحه 27:
وظایف و اختیارات
* - همكاري در تهیه و تعیین استانداردهاي آموزشي سطوح مختلف پرستاري.
- همكاري در تعیین تعداد و نحوه پذیرش دانشجویان پرستاري در
دانشگاههاي کشور:
* - تلاش به منظور ارتقاء كيفي مهارتها و دانش فارغالتحصیلان پرستاري.
< - كمك به ایجاد و گسترش زمينههاي پژوهشي وتحقیقات علمي پرستاري در
کشور و استفاده مفید و کارآمد از دستاوردهاي این تحقیقات.
+ - همكاري در تعیین استانداردهاي خدمات و شرح وظایف ردههاي مختلف
پرستاري.
+ - همکار براي نظارت, کنترل وارزشيابي نحوه ارایه خدمات و رعایت قوانین و
مقررات پرستاري.
Beles guar مرا هيدو تعديدياً لو قارت عصويت :دن سازمان.
- همكاري در تعیین راههاي تبادل علمي, تحقيقاتي و حرفهاي با سازمانهاي
قانوني داخل کشور و نیز با سایر کشورها و مجامع علمي و حرفهاي
بين المللي به منظور ارتقاء كيفيت آموزشي و خدماتي پرستاري.
صفحه 28:
* دستاوردهاي سازماني - اداري - تشكيلاتي
* - شکلگيري هیئت مدیرهها و شورايعالي
*- شکلگيري کميسيونهاي شورايعالي و هیئت مدیرهها
* - تدوین و ابلاغ شرح وظایف شورايعالي و هیئت مدیره ها
سر ید ستاختهان چهارزطبمه در سال آغر دوره: اون
< - تعریف نمودار تشكيلاتي سازمان و بكارگيري منابع
انساني(بالغ بر40 نفر) در سازمان مركزي
*- عضویت بالغ بر صد هزار نفراز پرستاران به طور داوطلبانه
*- صدور کارت هوشمند عضویت همزمان ۱0۱ / ۱۷۵ براي
کلیه اعضاء
*- مکانیزه کردن تمام سيستمهاي عضویت و دبیرخانه
*- حضور بیش از 1000 نفر از منتخبین پرستاران در هیئت
مدیرهها و شورايعالي براي اجراي رسالت قانوني ۹
ee
صفحه 29:
دستاوردهای اجتماعی و سیاسی
- افزايش جامعهپذیری حرفه پرستاری
- افزایش منزلت اجتماعي پرستاران
- افزايش شناخت و توجه مسوولین به جامعه پرستاري
- حضور موثر پرستاري در معادلات سياسي اجتماعي کشور
دیدار اعضای شورایعالی و سازمان
- با رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالي
- با ریاست مجلس شوراي اسلامي
- با رئیس جمهور
عضویت افتخاري مسئولان كشوري در سازمان نظام پرستاري
- رئيس جمهور
* - وزرای بهداشت دولتهای هشتم, نهم, دهم
- دادستان کل کشور
- تعدادي از استانداران
صفحه 30:
* دستاوردهای علمی - آموزشی
- حرکت به سوي تخصصی شدن حرفه پرستاری
- آموزش پودمانی پرستاران در تمام مقاطع تحصیلی
- افزایش دورهها و ظرفیتهای تحصیلات تکمیلی
- تغییر درصد پذیرش دانشجویان مرد و زن
- اخذ مجوز و انجام آموزشهاي ضمن خدمت از سازمان مدیریت و برنامهریزی براي پرستاران
- اخذ مجوزهای لازم برای آموزش مداوم پرستاران
- ادامه تحصیل فارغالتحصيلان رشته هوشبري واطاق عمل
- حذف شرط مدرك لبسانس براي ادامه تحصیل
- افزایش ظرفیت پذیرش مربيان در مقطع PHD
- پرستاران (دولتي و غیردولتي) و بازنشستگان
- اعزام سالاته 200 نفر پرستار برگزیده به حج عمره با تشویق رئیس جمهور
- چاپ کتاب پرستاري در کلام و نگاه بزرگان (مسوولین و ..)
- چاب کناب خاطرات پرستاري
- برگزاري پنج جشنواره سراسري فرهنگي - ورزشي فعالسازي پایگاه اطلاعرساني پرستاران (۷۷۷۷۷0۵:15/) درحد
خبرگزاري و حرکت به سمت خبرگزاري پرستاري در کشور
- جاب و انتشار نشریه ماهانه سازمان
- تجلیل از ایثارگران جامعه پرستاري به صورت سالانه
- ساخت نماهنگ وسرود اختصاصی پرستار
- شروع ساخت مستند پرستاری. انقلاب و دفاع مقدس
- همکاری در ساخت فیلمهای تلوبزیونی ویژه روزیرستار(سه سال متوالی) همچون جان شیفته و قصیده شب بارانی و...
- برقراری ارتباط با حوزههای علمیه برای تدوین متشور اخلاق و معنویت در پرستار ی اسلامی
۰ - تدوین طرح بازنگری لباس پرستاران با أیید وزیر
- تشکیل تیم پرستاری و بحران با مشارکت حداقل پنج هزار نفر
صفحه 31:
* دستاوردهای رفاهی
- اتمام ساخت مجتمع عظیم اقامتی - زیارتی (مشهد مقدس) با زيربناي 20000مترمریع
* - تجمیع قدرت اقتصادي پرستاران به منظور تشکیل مثلث رفاهي - اقتصادي با اضلاع تعاوني
ملي پرستاران, تعاوني اعتبار پرستاران و تعاونيهاي مسکن پرستاران در کل کشور
* - امضاء تفاهمنامه همکاری مشترك با وزارت تعاون
< - اخذ نمايندگي بیمه و حرکت به سوي بیمه پرستاران کشور
- برقراری بیمه مسوولیت مدنی پرستاران
* - عضویت در کارگروه اصلاح ساختار و مدیریت مجلس شورای اسلامی
عضویت در تیم تدوین برنامه پنجم توسعه
< - عضویت سازمان درهیئتهای بدوی, تجدید نظر و عالی سازمان نظام پزشکی
عضویت در هيئتهاي تشخیص صلاحیت کانديداهاي عضویت در شوراي اسلامي کار
- عضویت در کمیته فني تخصصي تفاهمنامه وزارت بهداشت و وزارت تعاون
* - عضویت در کارگروه مشترك ستادي
عضویت در کمیته تخصصي فناوري معاونت تحقیقات و فناوري
* - عضویت در ستاد ساماندهي کسب و کار و حمایت از مشاغل خانگي
- عضویت در کمیته راهبردي تدوین شناسنامه و استاندارد خدمات پرستاري
* - عضویت در کمیته تخصصي سلامت و رفاه الكترونيكي کار گروه فاوا ریاست جمهوري
- عضویت در شوراي راهبري سلامت سازمان صدا و سیما
* - عضویت در کمیسیون تخصصي شورايعالي اشتغال
صفحه 32:
«دسناوردهاق روابط بين الملل
- عضويت رسمى در شوراى بين المللى يرستاران (ل1©2)
با رأي قاطع 132 كشور دنيا
- عضويت در هيئت مديره اجرايي ل1©|
- شركت در جلسات و همايشهاي بينالمللي !۱0۱
*- اخذ مجوز از ۱0۷ برای تشكيل مركز مطالعات و
تحقیقات پرستاری ۱0 براي اولین بار در خاورمیانه
*- برگزاري دورههاي ۱۴ در ایران براي ارتقاء سطح
علمي و حرفهاي پرستاران در ایران
ee
صفحه 33:
«> FARS NEWS AGENCY
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
اذ كل
a