صفحه 1:
صفحه 2:
*اجتماعی شدن فرایندی است که به انسان. راههای زندگی کردن در جامعه را می آموزد.
شخصیت می دهد و ظرفیتهای او را در جهت انجام وظایف فردی وبه عنوان عضو جامعه. توسعه
می بخشد. در آغاز زندگی. کودک از دیگران فرا می گیرد که چه رفتارهایی از او انتظار می رود و
او دارای چه نوع شخصیتی است.
صفحه 3:
* کودکی که برای نخستین بار وارد دبستان می شود. نخستین تماس جدی خود راباییک سازمان
رسمی اجتماعی شدن برقرار عی کند. لما حتی پیش از لين دوران نیز کودک از طریق مناسبات
متقابلی که در خلنه وبا اعضای گروههای همبازی خود داشته تا حدی اجتماعی شده است.
چنانچه کودک بر طبق رفتارهای مورد انتظار عمل کند. آنگاه در همه موارد مشابه از اقبال و
پاداش دیگران برخوردار عی شود. اما چنانچه کودک برخلاف انتظارات گروه رفتار کند. احتمالا
چنین رفتاری طرد او از گروه را در پی خواهد داشت.
صفحه 4:
تأثیر هنجارها بر اجتماعی شدن فرد
*از آنجا که انسان.به غرلیز بسیار متنوعی مجهز شده است. برای آنکه بتولندبه حیات خود ادامه
دهد.به ناچار می آموزد که چگونه به دیگران بپیوندد و حتی برای رفع بنیادی ترین نیازهای
خود با آنان همکاری کند. آنچه همکاربهای میان افراد بشر و وابستگی متقلبل آنانبه یکدیگر را
ممکن عی سازد. نظلمی از الگوهای رفتار آموخته شده است که دیگر اعضاییک فرهنگ در آن
سهیم اند. لین الگوهای رفتار مشترک با معیارهای رفتار را هنجار مینامند. کودک. از سنین
بسیار پایین هنجارهای فرهنگی تأیید شده را کسب حی کند وبا لین کار در فرایند اجتماعی
شدن قرار میگیرد.
صفحه 5:
iS ار : و فرهنگ
" فرایند اجتماعی شدن. در آغاز تولد و با مراقبتهای اولیه از نوزاد آغاز می شود.
"چنان که می دانیم. کودک انسان کاملابی دفاع و وابسته به افراد پیرامون خهیش است. غذاء
لباس و سرپناه او را باید دیگران آماده کنند.
7 نیازبه محبت و توجه و تماس کودکبا دیگران نیزبه همان اندازه مهم است. آزمایشهای علمی
نشان داده است که اگر بچه میمونها را از مادرشان جدا کنیم و در تنهلیی نگه داریم.به صورت
بهنجار رشد نخواهند کرد. اگر چه آزمایشهای مشابهی در مورد کودک انسان صورت نگرفته
است. اما انتظار می رود که در وضع مشلبه. کودک انسان نیز واکنشی مشلبه داشته باشد و از
رشد طبیعی باز ماند.
صفحه 6:
مثال
"یکی از روان شناسان.جه نام هاری هایلو . در آزمایشهلیی کهبه عمل آورد دریلفت که نوزاد
میمون نیاز شدید و آشکاریبه تماس بدنیبا مادر خود دارد. بچه میمونها در تنهایی و دور از
مادرشان نگهداری عی شدند. در «مادر» عروسکی در دسترسشان قرار گرفت. یکی از آنها به
یک بطری بسته شده و دیگری با پارچه نرم پوشیده شده بود.
* دانشمندان از ابنکه می دیدند بچه میمونهابه ن «مادر» عروسکی کهبا پارچه نرم پوشیده
شده بودبه شدت دلبستگی پیدا کرده لند. شگفت زده شدند. چون نسبت به عروسک دیگر
کمتر علاقه نشان عی دادند. احساس نیاز آنهابه عروسک پارچه ای نرم بیش از نیازشان به غذا
بود. هیچکدام از میمونهلیی کمبه لین ترتیب نگهداری ی شدند نتوانستندبه طور طبیعی رشد
صفحه 7:
*هدفهای بنیانی فرایند اجتماعی شدن را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:
*. شخص باید مهارتهای ضروری را که برای زندگی در جامعه ضروری است فرا بگیرد.
شخص بلید بتولندبه صورت موّثریبا دیگران ارتباط برقرار کند و توانلیی خواندن. نوشتن و
٩ فرد بلید بتولند نیازهای بدنی خود. همچون قضای حاجت رابه شیوه های قلبل قبول جامعه
بر آورد.
٩ فرد باید ارزشها و اعتقادات اساسی جامعه را در ذهن خود متمرکز کند.
صفحه 8:
"رد در حین اجتماعی شدن می آموزد که خود رایک ذات جداء مشخص و مستقل در نظر بگیرد و از همه
اشخاص و اشیاء متمایز کند.
5 خوده دارای یک هویت مشخصی است که دیگران در برابر او کنش نشان مي دهند. نوزاد انسان هنگام تولد
مفهومی از خود ندارد و در واقع. در فرایند اجتماعی شدن از هویت خود آگاه می شود.
صفحه 9:
"خود تصویر فرد از خود. سهم مهمی در مشخص ساختن چگونگی نقشی که او كم و بيش بايد ايفا
دارد.
* اعتماد به نفس فرد در انجام دادن هر کار, لثر فراولنی بر انجام موفقیت آمیز آن عمل می گذارد و +
وابسته است.
“ار سوی دیگر عدم اعتماده غالبا به شکست با ناکامی مي انجامد.
صفحه 10:
خود را در ایینه جمع دیدن
"جاراز مارتون کیلی » جامعه شتاسن آمریکلیی :ترجه ای ارکه کرده است که به هکود آمینه سان» معروف
شده است. متظور از آبینه که فرد خود را در آن مي ليد امن الت كه فى نواد د أن واكتشياق
ديكران را در برابر اعمال و رفتارى كه انجام مى دهيم ملاحظه كنيم. رشد خود اجتماعی از همان انتدای
زندگی آغاز مى شود. تصویر خود در نزد کودک, از خانواده سرچشمه می گیرد و در طول زندگی , ضمن
تماس با همبازیها و گروه همسالان رشد می کند.
*بدین سان. رفتار را تا حد وسیعی واکنشهای دیگران تعیین و مشخص می کند. چنانچه تصویری که از
خود بدا ا می باید و رفتار ت#ویت می شود ار سوی دیکره
چنانچه تصویر ما از خود ناجور باشد. مفهوم لٌن در نزد ما احتمالا به پستی می گرلید و رفتار متفاوتی از
خود بروز خواهیم داد.
صفحه 11:
دگری تعمیم یافته
*دگری عام» سمیم بافته معیومی ات که حرج هربرت مید ابداع کرده و مورد بت قرار دادم است.
«دگری عام»» ترکیبی از انتظارلتی است که فرد گمان می کند دیگران از او دارند. در واقع» شخص خود را
به نحوی می سنجد که گویی شخص دیگری است.
7 فرد با فرایند «نقش پذیری» و «بازی کردن نقش از «دگری تعمیم يافته خود آگاهی بیشتری می یابد.
صفحه 12:
* توسعه مهارت در برقرار کردن ارتباطات در فرد. کودک را قادر می سازد که نقش دیگری را به عهده بگیرد
و به شیوه ای عمل کند که با تقش دیگری سازگارباشد.
صفحه 13:
تمایز میان «من فردی» و «من
اجتماعی»
؟جرج هربرت مید, خود رابه من فردی» و «من اجتماعی تقسیم می کند. من اجتماعی در واقع. انعکاس و
بروز هنجارها و ارزشهای جامعه در فرد است.
© «من فردی» معرف جنبه شخصی و منحصر به فرد شخص |
. من فردی به صورت وسیعی تحت تأثیر
محرکهای آنی و در عین حال سرکش و غیر عادی قرار دارد.
صفحه 14:
انواع اجتماعی شدن
اجتماعی شدن ممکن است به گونه ای رسمی و هم غیررسمی صورت پذیرد. نهادهای آموزشی و نظامی؛
نمپنه نهادهای رسمی است که به صورت دستگاه ساخت بافته فری, متول انتعال شوه های بذبرقد.
عمل و انديشه جامعه به فرد است.
© در عین حال, اجتماعی شدن ممکن است از طریق رولبط متقابل با گروههای همبازی یا عضویت در
گروههای غیررسمی و باشگاهها نیز صورت پذیرد.
صفحه 15:
عوامل اجتماعی ساختن
"هیده ترین عوامل اجتماعی ساختن کودگه خانواده مدرسه گروههای همسال و رسانه های جمعی است.
صفحه 16:
خانواده
"فرایند اجتماعی شدن کودک از خانواده شروع می شود. خانواده برای کودک کم سن و سال معرف همه
سيك الست اكه او[ احاله کرده ات تور خود در نرد کردک انعکاس احسالی ات که اعضای
خانواده نسبت به او دارند؛ بنابراین» تصوری که فرد از خود و نیز از جهان پیرامون و از افرادی که در
پیرامون اوبند دارد. به طور مستقیم تحت تأثیر وجهه نظر و باورهای خانواده اش قرار دارد.
"اور شهلبی که فرد می بذیرد و نقشهای محتلنی را که از او انتظار می رود اقا کند. در بدو امرد در درون
شبکه روابط خانوادگی آموخته می شود و کودک آنها را فرا می گیرد.
صفحه 17:
گروههای همسالان
“كرجه هدف عمده گروههای همبازی تفریح و سرگرمی است. اما لین گونه گروهها پس از خانواده احتمالا
مهم ترین و موثرترین عامل اجتماعی شدن کودک است. از آنجا که گروه همسالان تفریبا هم سن
كد يكرد و اساس براری می کنند معمود از معیارهای مشدرکی که به ادص مستول کرو مرفي
است پیروی می کنند.
* گروه همسالان به عنوان عامل اجتماعی ساختن کودک. در دوران بلوغ به اوج اهميت و تأثیر خود می
رسد. در این هنگام, كسب محبوبیت و مورد پسند وآقع شدن یکی از اهداف مهم نوجوانان می شود و
پذیرش ارزشهای گروه همسالان. به طور وسیعی به پذیرش فرد در آن گروه کمک ميکند.
صفحه 18:
رسانه های جمعی
"در غللب کشورهای پیشرفته صنعتی. رسانه های جمعی نقش مهمی را در فرایند اجتماعی شدن بازی می
کنند. افراد در لین جوامع و حتی در برخی از جوامع جهان سوم. وقت بسیاری را صرف خواندن» ورق زدن
کتب. روزنامه هاء تماشای برنامه های تلویزیون» گوش دادن به رادیو. خواندن مجلات و رفتن به سینما می
کنند.
* شایان دکر است که رسانه های جمعی هم می تونند هنبارهای اجتماعی را تقویت کند و هم آنها را
آشفته سازند؛ بدین معنی که هر آنچه پخش با نشر می کنند. معرف بازتاب واقعی جامعه جلوه دهند.
© بليد در عين حال در نظر داشت كه رسانه هاى جمعىء تنها یکی از منلبع تعیین هنجارهلیی است که در
اختيار و دسترس افراد قرار ميكيرد.
صفحه 19:
٩ شخصیت به همه خصلتها و ویژگیهلیی اطلاق می شود که معرف رفتار یک شخص است؛ از جمله می توان
لين خصلتها را شامل انديشه: احساسات. ادراى شخص از خود. وجهد نظرهاء طرر فكر و بسيارى عادات
دانست. اصطلاح «ويزكى شخصيتى» به جنبه خاصى از كل شخصيت آدمى اطلاق مى شود.
صفحه 20:
A = oe ) oe ر
"ویژگیهای زیستی ورائتی انسان. محیط طبیعی که فرد در آن زندگی و کار می کند. فرهنگ. گروه و
تجربیات فردی و گروهی. همگی از عوامل موثر بر رشد شخصیت تأثیر ورائت. ویژگیهای جسمانی موروثی
در انسان» بر وشد اولیه شخصیت کودک موثر است.
نیازهای حیلتی و جسمانی و ظرفیتها بین همه افراد مشترک است و بخشی از ترکیب وجودی انسان را در
هنگام تملد می سازد بخشی از تشلیه در شخصیت افراد را می توان ما ویوگیهای مشترک ورانتی Be
کرد
صفحه 21:
pe eee Leer شتحس تاذ می کناری زیر افراد نا -د وی سم کارایی خود را که برای حفظ
حیاتشان ضروری است. از محیط می گيرند.
صفحه 22:
*هر جامعه برای آنکه بتولند در غللب فرهنگ معینی زندگی کرده.ارتباط متقلبل و موفقیت آمیزی داشته
باشد. گونه های شخصیتی خاصی را که با فرهنگ آن هماهنگی داشته باشد. پرورش می د:
7 در حللی که برخی تجربه ها بین همه فرهنگها مشترک است. بعید نیست که تجربه های خاص یک
فرهنگ در دسترس فرهنگ دیگر نباشد.
صفحه 23:
تجربه های گروهی و فردی
"سح انسان مر دوس ی یه مترله حاصل ره فرد در قللب کرو ود رشد می باه ارزشهاه
هنجارهاء وجهه نظرها و باورهای گروه. همگی به شکل گیری شخصیت فرد کمک می کند. بدون این
تجربه های گروهی . شخصیت فرد رشد نمی کند.
7 باید یادآور شویم که حتی زملنی که افراد عضویت در یک گروه معین را می پذیرند. تجربه های آنان
ضرورتا با آن گروه یکسان نیست. این تفاوت تجربه ها تا حدی بر تنوع شخصیتها نیز موْثر است.
صفحه 24:
*منش ملی به شخصیت بنیادین مردم یک ملت اطلاق می شود. چنانچه منش متی درست فهمیده شود.
می توان پیش بینی کرد اعضای یک جامعه معین. چگونه به موقعیتها و اوضاعی که با آن مواجه می شوند
پاسخ خواهند گفت.
صفحه 25:
آموزش نقشهای تازه در طول
*اجتماعی شدن,. از دوران کودکی تا سنین بالا.یک فرایند مستمر و مداوم است. در لین فرایند.
نقشهاء هنجارها و انتظارات. پیوسته دگرگون می شوند و باید همواره با آنها برخورد کنیم. دوران
با اهمیتی را که در زندگی یک فرد. در مدت اجتماعی شدن او تحقق می پذیرد. می توان به
شرح زیر خلاصه کرد:
۳ شیرخوارگی تا کودکی, ۲) نوجولنی تا بلوغ. ۳) بلوغ تا جولنی و بزرگسالی» ۴) تکمیل تحصیلات رسمی.
۵) زناشويىء ۶) زندگی خانوادگی ( در مقام پدر یا مادر)» ۷) جدایی از پدر و ماد (A طلاق. (A تقییرات
شفلی: 6۱۰ هرک خانه با جفلیی از خانواده ۱۱) مرگ یکی از اعضادا والمین؛ ۱۲) بازنشستگی ۱۳ مرگ
همسر و ۱۴) زندگی در کشور دیگر,
صفحه 26: