صفحه 1:
م
صفحه 2:
Staal =
* در پایان آموزش, دانشجویان باید بتوانند:
- يك تعريف ساده و كاربردى از يزشكى مبتنى بر شواهد ارايه
دهند.
- ضرورت استفاده از پزشکی مبتتی بر شواهد را با ارايه دلايل
al و
صفحه 3:
1151 1 Re Ley ا ات
term “Evidence-Based Medicine” was
introduced to the medical community
001000007
صفحه 4:
wy Leer عد شواهد
نعاریف پزشکی مبتنی بر شواهد
يك رويكرد منظم براى يافتن. ارزيلبى نقادلنه و كاربرد شواهد
eel core er Ce We Tb) ال Fee
استفاده خردمندلنه. آشكار و مستدل از بهترين شواهد موجود
ly ا 2
Te eS de oe CeO Mea ee SL)
حل مشكل يك بيمار .به طورى كه به بهترين مراقبت ممكن
ار
صفحه 5:
wy Leer عد شواهد
(CO Aree Wer Wee ا
تلاش براى ارتقاى اطلاعلتى كه براساس لَن تصميمات بالينى كرفته
مس كرد
جستجو. ارزيلبى نقادلنه و كاربرد يافتههاى يوه شهاى معاصر به
عنوان اساس تصمیم گیری بالینی
00 ES en eS epee en ce
صفحه 6:
wy Leer عد شواهد
(CO eee eee Week he
BESET 1 I acre UIs eR CIE Ca Es)
تصميمات مربوط به ارايه مراقبتها به بيماران
ا ا ل ل اا 0
تخصص بالينى براى هدايت تصميمات بالينى استفاده مى كند.
* پیوند و ادغام پژوهشهای بالینی با طبابت بالينى
صفحه 7:
منهتاج() مان" اون :620902
»! یز لت رص توص ویو use OF the
pore best evideure اه حول باه و
Evidence-Based Medicine
Working Group
Sackett et al circa 1996
صفحه 8:
Dkat i= BOO?
he best reseurcckh
(Putieat داد
صفحه 9:
“the integration off
Deed ome
and 1
(Sackett et al., 2000, p .
صفحه 10:
202090 - Okat is it
صفحه 11:
Evidence-Based Medicine
/
رتیه
Experience
1 ei
Evidence وتات سا
مت 0
صفحه 12:
صفحه 13:
New oI
16
Complements
Experience But
Does Not Replace It
صفحه 14:
۱۸۱ 1۳
Research Into
Practice
] ee eee
صفحه 15:
(By best researck evidewr
© hoody relevodt research
© Oubiosed research
© Reproduvble research
8 Rte Brow the busio sviewes oP wedicice
research امه ای امس راتس "ل
صفحه 16:
® Oe we the obiliy to use pur clicicdl shils god
pest expeneure te ropidy idedihy cack potieat’s
وت heals state wed diagapsis, their icc
risks ocd beurPits oP له روا ور
صفحه 17:
(By poted votues
© Oe wen te uique prePercuves, powers ued
expevtuiivas ruck اوه هه ها عبت انوم
او لها جر اه ایب له حور
۱
صفحه 18:
® Okeu these three eleweuts ure ل مج
وتا wed putieots Pores u diaceostio ord
therapeutic dlicame Wwhick opicvcizes أمصتونات
putoowes oer quality oF iPe
صفحه 19:
Bees rene ene ee By
صفحه 20:
Clinieal Situation
ee ۱ 7
#1 5 /
/ 7 ۹۱ Which Test?
arrose Mule Rolie tl MRI?
۳/ CT Scan?
/ Biopsy?
situation
صفحه 21:
Traditional Method Of
Medical Practice
‘Accumulated 100 ta - Readings)
Clinical experience (Pfactice)
Reading (non systematic way)
Expert & peer opinion
علوم [
3
9
0
صفحه 22:
1- Knowledge
The Slippery Slope
Knowledge
of best care
Shin et al r=-0.54
CMAJ p=<0.001
Apo
4 i, Years since graduation
صفحه 23:
1- Knowledge
۱0 سا Of Mcdiéal ag 2
1
۱ 1
/ is
/ ۱ 0۳ , 1991(
Probably now it is 10 years!
i ee
| Es
ی 1995 2005
humanity
۱ cele tre tam
صفحه 24:
9
| / are always outdated
صفحه 25:
2- Reading
—\ Journal Atticles
/
20 000 biomedical journals /
5000 articles / day
صفحه 26:
صفحه 27:
The Ascent of Evidence
(Gud the exchavstion of Man 1
صفحه 28:
Pke Problew
Amount of
Amount of Information is rising
Information
*—— Knowledge Gap
Time to meet
information needs
decreasing
Time
The Knowledge Gap
صفحه 29:
صفحه 30:
اه عصو: Ooublingy
با مهو للجم
wou 09 pews it 660
صفحه 31:
kere ايدو
wou SO wouks in COOd
صفحه 32:
(Gp pou work ioc job ارت
Bs kolP-tieve (hol iPe) is O wouths, &
94s doublacpinoe is CO wok
| & ever-crowicry
® Sp pou should keep رل |
صفحه 33:
For General Physicians to
:keep current
Rew (9 vew uticles per day whick uppedr it
(9 x © hrs (Critic Ppprasd) = 0 kre per dy
02۴ P et ot. (19S)
6060: @ wew jurado kelp doctors deol
the iPorwution hey weed. POU SdD:DES-89.
صفحه 34:
"(hos Pew Paticats us Possible" - Oscar bocdoa
Rue Od- Review the world literature Portcighty
GSS Pest
صفحه 35:
Ree <١
nique!
صفحه 36:
Medical
be اعم
صفحه 37:
i a ——_—.
re eee
صفحه 38:
۳۸
مقدمهای ۳ طب مبتنى بر شو أهد (ادامه)
شواهد
* لزوم به روز بودن اطلاعات افراد بالینی
000
Ber eel. a ees Oe
صفحه 39:
۳۹
۱0 ne) wb ۳ مقدمهای
* ضرورت طب مبتنى بر شواهد (ادامه)
٠ اختلاف عملكرد بين افراد بالينى
شكاف بين يزوهش و طبابت
۱
صفحه 40:
مقدمهای ۳ طب مبتنى بر شو أهد (ادامه)
RS ere ey
از اطلاعات جاری برای حل "مشکلات بالینی مبتتی بر مورد " استفاده
مسر
دانش افراد بالینی به روز میشود.
تصمیمات بالینی بر اساس دانش روز [بهترین شواهد] گرفته میشود.
از نتايج يزوهشها [شواهد] در بالين بيماران استفاده مى شود.
00 ل Se ears)
صفحه 41:
COO Gteps
sk pour cleical question
. Gearck pour literature Por oaswer
. Oppreise the retieved domed
. سر رام
. Cuchuate the perPornoe
oP OO 2
صفحه 42:
۳
Se Were ee er)
تنظيم res) 11 ياسخ دادن
جستجوى شواهد
ارزيابى نقادانه شواهد
كاربرد شواهد
٠ ارزشيابى عملكرد
صفحه 43:
upprouck ia yecerd practice
(1) define the problem
(2) track down the information sources you
need
(3) critically appraise the information
(4) apply the information with your patients
(5) evaluate how effective this application of
information is.
صفحه 44:
صفحه 45:
۵
a ee
* اهداف
ا pee] 1
- اجزاى يك سؤال بالينى را بيان كتند.
- یک سول پلنیتنظیم کنند
صفحه 46:
ب لل كم
* سناریوی بالینی
و
۱ aoe ا EY ated
طرت ریررس تب حل بر جر سرت الترانی سم استر
* what questions you have about this
case?
و
صفحه 47:
ry
تنظیم یک سوّال بالینی (ادامه)
۳
معن
زونا را جكونه تشخيص مى دهيم؟
بهترين درمان براى زونا جيست؟
پیشآگهی زونا چگونه است؟
صفحه 48:
* Notice that the students’
questions ask for general or
“background” knowledge about
Zona, the disorder that
presumably explains much of this
patient’s acute illness.
صفحه 49:
ل
یک (ادامه)
" سؤالات كروه د
* در افراد پیری که با تاولهای پوستی مراجعه میکنند. کشت
ويروس يا Direct fluorescence antibody
۶ 5۱1۱06 (0۳۸) در تشخیص زونا مفیدتر است؟
(تشخيص)
صفحه 50:
تنظیم یک سوّال بالینی (ادامه)
ا 2
در بيرمردى كه زوناى حاد دردناك دارد. درمان با داروهاى
ae eee eed ا ل ESE Te aie
و بازكشت به كيفيت طبيعى زندكى منجر مى شود؟ (درمان)
صفحه 51:
ry)
تنظیم یک سوّال بالینی (ادامه)
(CA NY Pom? A
* در پیرمردی که با زونای حاد دردناک مراجعه کرده است.
احتمال 6۷۲۵۱912 6۵۲۴8۵1۲ ۵9 در صورت درمان
با داروی ضد ویروسی به همراه استروئید در مقایسه با عدم
درمان چقدر است؟ (پیشآگهی)
صفحه 52:
* These questions ask for specific
knowledge about diagnosis,
prognosis, and treat the patients
with zona, which might be called
“foreground” knowledge.
صفحه 53:
۵۳
ب لل كم
pe ed dL
Background سؤالات -
اللا اننا
صفحه 54:
Type of question
Background
Ask for general knowledge about
a disorder
Two essential components:
٠ A question root (who, what,
where, when, how)
¢ A disorder, or an aspect of a
disorder
صفحه 55:
یک (ادامه)
و ۱
شده است و پاسخ بیشتر آنها در کتابهای درسی موجود است.
* اس سوالات et yea Wye PO Si تو
علل . جست؟ (علل و عوامل بماری». .را جگونه میتوان
تشخيص داد؟ (تشخيص). جكونه مى توان از ... ييشكيرى كرد؟
(يبشكيرى): درمان ... جيست؟ (درمان). بيش أكهى ..... جكونه
است؟ (بيشاكهى)
ذه
صفحه 56:
* به دليل كلى بودن سؤالات 60زناه2لكاءعقةط 5-5 نیازی به
حستجوی آنها در منابع علمى و يايكاهدهاى دادهاى نيست.
* اگر هم جستجویی انجام دهیم جستجوی ما نمیتولند دقیق باشد بلکه
ere ene) ا |
0
صفحه 57:
تنظیم یک سوّال بالینی (ادامه)
me LE ل اا ب لا ات كت ا
را بتوان در پژوهشهای اخیر یافت.
ere) Pe ee ge) اك ا ل الك
و یا طرح تحقیقاتی را بر اساس آن طراحی کرد.
*؟ سؤال 501601010120 بليد از فرمت مطالعات علمى تبعيت كند تا
بتوانيم ياسخ آن را در منابع و پایگاههای دادهاى جستجو و بيدا كنيم.
ف
صفحه 58:
Novice
Pee eye Pare Ree ا ine Ran ee mre etry
فرد باتجربهتر باشد بيشتر به سؤالات 591607010110 نيازمند مى كردد.
oA
صفحه 59:
یک (ادامه)
* به طور دايم Lite Mpc ا ل انا
تبدیل میشود و این جریان کاملاً یکطرفه است.
De eee Seer Coho lol als Weel * ۱
لس تفا
01
صفحه 60:
یک (ادامه)
* Frequency and prevention of
symptomless deep-vein thrombosis in
long-haul flights: a randomized trial
مطالعه بر روى جه كسانى و با جه مشكلى انجام كرفته است؟ -١
جه مداخلهاى انجام شده است؟ -١
این مداخله با جه مداخلهاى مقايسه شده است؟ -۳
5- جه بيامدهايى اندازهكيرى شدهاند؟
صفحه 61:
Foreground Question
components: PICO
*What types of
ا
*What types of
-nterventions?
*What types of
omparison?
*What types of
صفحه 62:
00-07
(Population/Problem) JSio/ cuso>
مداخله (intervention)
PICO
مداخله مقايسه (1161011/ا7اع15 011103115013 6)
(Outcomes) بيامدها
صفحه 63:
Step II: Ask Clinical Question
00000 5 four aaa nents PICO:
۱9 population
Population
1 Intervention
ل
Comparison intervention Comparison
utcome
Specific clinical Outcome(s)
Prof, Dr. Abdelhamid Attia
صفحه 64:
2 Components of Clinical Questions
Intervention/
Exposure
Comparison Outcome
does early treatm] compared to Ca | decrease fetal
nt with B-mimetic[l channel Blockers (ft0'tality & morbidit
what is the
accuracy of Compared to [J For diagnosing
CA125 assay Laparoscopy fj endometriosis?
does hormone increase the
compared to no
replacement MRT risk of
therapy breast cancer?
]
صفحه 65:
Example 1
یر
hospital in Suffolk in which a stroke unit
has been set up that specialises in the
treatment of patients who have suffered
strokes. The hospital trust wants to
know about the effectiveness of stroke
units in terms of lives saved before
deciding whether to invest in one.
صفحه 66:
صفحه 67:
صفحه 68:
صفحه 69:
| تست ۳۰
صفحه 70:
ع0 امود 5ه eee
صفحه 71:
0 sue wes ?
صفحه 72:
Example
* A acute cough is a common reason for
patients to consult their GP. The causes
of acute cough varies a lot. the
treatment often includes antibiotics.
* The effectiveness of Abx is questionable
and there has been a great deal of
concern about bacterial resistance from
over-prescribing.
صفحه 73:
صفحه 74:
صفحه 75:
صفحه 76:
صفحه 77:
صفحه 78:
ات مهم اد مر م۱
سس 4000 11
يك مر 9
4 ی هم هر ۱9۳
صفحه 79:
Concerning the effectiveness ۱1 treatment
/
صمنایام) عنومدع۳۶۵
Concerning outcome of a patient with a
particular condition
صفحه 80:
Step II: Ask Clinical
Question
SOy era Smelt
oncerning the ability of a eee the
ععمعنك ۵۶2 وممطناعت
Harm Question
Concerning the likelihood of a therapeutic
i ntervention-or-expesure-te-eause-harm
eae et er
صفحه 81:
سناریوی 1
خانم سفری ۵۵ ساله برای
پاهایش متورم می شود و نگران ترومبوز ورید عمقی ساق پا ها !
ابطه با احتمال ابتلا به ترمبوز ورید عمقی
مسافرت های هوایی طولانی مدت. در روزنامه ها
پرسد که آیا می تواند برای کاهش خطر ترومبور
خوانده است. او از شما می
جوراب کشی بپوشد.
صفحه 82:
او می پرسید که آیا علاقه مند به ترك سيكار مى باشد. أو مى كويد كه
سیگار را ترک کند ولی موفق نشده است. اخیراً یکی از دوستان او با
است. سئوال او ie بز اين كا
صفحه 83:
صفحه 84:
اسناریوی ۴
أخائم شمسی منتظر است تا دو ماه دیگر اولیر
وجب لوسمی دوران کودکی می شود. او از ش
است خطر ابتلا به لوسمی چقدر است.
صفحه 85:
صفحه 86:
8
* اهداف
500 آموزش. ۱
- انواع مطالعات را بر حسب احتمال سوكيرى رتبهبندى كنند.
۱ de i
مختلف رتبهبندی کنند.
- سطحبندی شواهد (مطالعات) و پیامدهای آن را توضیح دهند.
صفحه 87:
4
جستحوی شواهد (ادامه)
010
عامل بیماری
sae
- درمان
ae >
ei
صفحه 88:
جستحوی شواهد (ادامه)
* در مسافران مسافرتهاى هوليى طولانى مدت. آيا يوشيدن جوراب
کشی فشاری در مقایسهبا نپوشیدن جوراب کشی. از ترومبوز ورید
عمقی پیشگیری میکند؟
0 ۹ NC CCS | oon
مداخلات به ترک موفقیت آمیز منجر میشود؟
* آیا در کودکلنی که واکسینه میشوند. سوزن بلندتر به واکنشهای
موضعی بیشتر منجر میشوند؟
AA
صفحه 89:
جستحوی شواهد (ادامه)
eee ee ee er ie a Goer ل
میدهد؟
۱
خطر كانسر بيضه در آينده افزايش مى يابد؟
ee Nee Serie eae eee Seen ee ae
سایر روشهای سنتی به تشخیص درست مشکل شنوایی منجر میشود؟
44
صفحه 90:
جستحوی شواهد (ادامه)
ليا در زنان حامله. آزمونهاى غربالكرى بيوشيميليى سرم و [8اءنام
ae LLol LaLe | ا ل ۱
آمنیوسنتز سنتی درست هستند لبا حساسیت و اختصاصی بودن یکسان یا
00
ال ا ا ا ا ا er
بدون تب) خطر بلند مدت تشنجهای بعدی چقدر است؟
در مردانی که فتق کشاله ران دارند» احتمال اختناق فتق جقدر است؟
صفحه 91:
uv
جستحوی شواهد (ادامه)
* انواع مطالعه
- کارآزمایی بالینی
rel ae 2
- مطالعه مورد- شاهدی
- مطالعه مقطعى
- مشاهده بالينى (كزارش موردى. كزارش سرى موارد)
صفحه 92:
جستحوی شواهد (ادامه)
Randomized controlled trials ==
Case-control studies
Least biased
مود
Cross-sectional studies
Clinical observation (case
Most biased reports/case series)
9
8
=
8
صفحه 93:
جستحوی شواهد (ادامه)
* برای پاسخ به يك سئوال بالينى همه مطالعات ارزش يكسانى ندارند.
* رتبهبندى مطالعات از نظر احتمال سوكيرى و امكان ياسخدهى بهتر.به
OT jee el il ل re oe SN jee Ae el Gly ES gt
شواهد ممكن را جستجو و بيدا كنيم.
صفحه 94:
وال و نوع مطالعه
Question
INTERVENTIO
AETIOLOGY
FREQUENCY
۰۱۱3
DIAGNOSIS
PROGNOSIS
Best study designs
Randomized controlled
trial (RCT)
Randomized controlled
trial (RCT)
Cohort study
Case-control study
Cohort study
Cross-sectional study
with random or
consecutive sample
صفحه 95:
0
Se Were ee er)
تنظيم res) 11 ياسخ دادن
جستجوى شواهد
* ارزیابی نقادانه شواهد
* کاربرد شواهد
* ارزشيابى عملكرد
صفحه 96:
صفحه 97:
صفحه 98:
600۱ 1 trost the editors?
Cervect oP aicles wertiocy quolity criteria
ENO) 99990
ua Tat Ded 6
1000 مت
Luoacet 9.0%
00 ۹
Orck Ist Ded 9.69
صفحه 99:
Levels vP Cvidewe
Type oP Gry
Oysteunte reviews oP rxnbrotzed vkciod ids (ROTs)
لسلسفه 0۶
لمجاب حل جر ص جد بسحب ا stiches
سا cohort shtow ord بطسوسطا 0015
Opstewute reviews oP ree~-vourolied sinter
فت سا مس و ما نا
0
اه
وه لاه من جوا موه توق
Adapted from: Gurket (OL et ol. @rideure-Based Dedictae: Wow te Proctice ond Prot
ECO. Cod ed. Okurcht Lisi; 0۰
صفحه 100:
8 ی 0 ی ۳
Systematic Systematic Systematic Systematic
review of level review of level _ review of level review of level
Il studies studies Il studies Il studies
Prospective Inception Cross-sectional Randomized
cohort study study among __ controlled trial
consecutive
presenting
patients
One of the One of the
followin’ following: 1
= Untreated @ Cross- = Non-
control patients sectional randomized
in a randomized study among _ experimental
controlled trial non- study
0 consecutive _ Analytical
Retrospectively patients observational
assembled @ Diagnostic —_ studies
cohort study — case-control
study
A cross- Case series. or Case series Case series ۱
sectional study a cohort study ۷
صفحه 101:
Steps Of Practicing EBM
] eres
صفحه 102:
Steps Of Practicing EBM
صفحه 103:
Step III: Acquire The Best
ده
Pre-appraised evidence:
0 Library
o Clinical Evidence
o UpToDate
Medline or PubMed search:
۱ systematic reviews then
o RCTs then
صفحه 104:
Step IV: Appraise the Evidence
Critical Appraisal
Néeds certain skills to chetk the article for its:
Relevance
AZ) eto
Results
صفحه 105:
Se Were ee er)
تنظيم res) 11 ياسخ دادن
جستجوى شواهد
ارزيابى نقادانه شواهد
* کاربرد شواهد
ارزشیابی عملکرد
صفحه 106:
صفحه 107:
Step V: Apply.the Evidence
Evidetice must be applied\to each individual
تاصعفاهد
\
» Is your patient similar enough to those
studied?
>» Do benefits outweigh harms?
اومن) حز
>» What are your patient’s values and
تا تاره
[0 ee ee
صفحه 108:
کار در د شواهد (ادامه)
۰ "آبا ننایج مطالعه کار آزمایی بالینی برای بیمار من کاربرد دارد؟"
-١ اثر درمان جقدر است و آيا به لحاظ بالينى حايز اهميت است؟
۲- برآورد اثر درمان چقدر دقیق است؟
۳- آیا تعداد حذفشدگان از مطالعه بیش از حد زیاد است؟
۱