مراقبت‌های بهداشتیپزشکی و سلامت

پزشکی مبتنی بر شواهد

صفحه 1:
م

صفحه 2:
‎Staal =‏ * در پایان آموزش, دانشجویان باید بتوانند: - يك تعريف ساده و كاربردى از يزشكى مبتنى بر شواهد ارايه دهند. - ضرورت استفاده از پزشکی مبتتی بر شواهد را با ارايه دلايل ‎al‏ و

صفحه 3:
1151 1 Re Ley ‏ا ات‎ term “Evidence-Based Medicine” was introduced to the medical community 001000007

صفحه 4:
‎wy Leer‏ عد شواهد ‏نعاریف پزشکی مبتنی بر شواهد يك رويكرد منظم براى يافتن. ارزيلبى نقادلنه و كاربرد شواهد ‎eel core er Ce We Tb)‏ ال ‎Fee‏ ‏استفاده خردمندلنه. آشكار و مستدل از بهترين شواهد موجود ‎ly‏ ا 2 ‎Te eS de oe CeO Mea ee SL) ‏حل مشكل يك بيمار .به طورى كه به بهترين مراقبت ممكن‎ ‏ار ‎

صفحه 5:
‎wy Leer‏ عد شواهد ‎(CO Aree Wer Wee ‏ا‎ ‏تلاش براى ارتقاى اطلاعلتى كه براساس لَن تصميمات بالينى كرفته مس كرد ‏جستجو. ارزيلبى نقادلنه و كاربرد يافتههاى يوه شهاى معاصر به عنوان اساس تصمیم گیری بالینی ‎00 ES en eS epee en ce ‎

صفحه 6:
‎wy Leer‏ عد شواهد ‎(CO eee eee Week he ‎BESET 1 I acre UIs eR CIE Ca Es) ‏تصميمات مربوط به ارايه مراقبتها به بيماران‎ ‏ا ا ل ل اا 0 تخصص بالينى براى هدايت تصميمات بالينى استفاده مى كند. ‏* پیوند و ادغام پژوهش‌های بالینی با طبابت بالينى ‎

صفحه 7:
منه‌تاج() مان" اون :620902 »! ‏یز لت رص توص ویو‎ use OF the pore best evideure ‏اه حول باه و‎ Evidence-Based Medicine Working Group Sackett et al circa 1996

صفحه 8:
Dkat i= BOO? he best reseurcckh (Putieat ‏داد‎

صفحه 9:
“the integration off Deed ome and 1 (Sackett et al., 2000, p .

صفحه 10:
202090 - Okat is it

صفحه 11:
Evidence-Based Medicine / رتیه ‎Experience‏ 1 ei Evidence ‏وتات سا‎ مت 0

صفحه 12:

صفحه 13:
New oI 16 Complements Experience But Does Not Replace It

صفحه 14:
۱۸۱ 1۳ Research Into Practice ] ee eee

صفحه 15:
(By best researck evidewr © hoody relevodt research © Oubiosed research © Reproduvble research 8 Rte Brow the busio sviewes oP wedicice ‎research‏ امه ای امس راتس "ل

صفحه 16:
® Oe we the obiliy to use pur clicicdl shils god pest expeneure te ropidy idedihy cack potieat’s ‏وت‎ heals state wed diagapsis, their icc risks ocd beurPits oP ‏له روا ور‎

صفحه 17:
(By poted votues © Oe wen te uique prePercuves, powers ued expevtuiivas ruck ‏اوه هه ها عبت انوم‎ ‏او لها جر اه ایب له حور‎ ۱

صفحه 18:
® Okeu these three eleweuts ure ‏ل مج‎ ‏وتا‎ wed putieots Pores u diaceostio ord therapeutic dlicame Wwhick opicvcizes ‏أمصتونات‎ ‎putoowes oer quality oF iPe

صفحه 19:
Bees rene ene ee By

صفحه 20:
Clinieal Situation ee ۱ 7 #1 5 / / 7 ۹۱ Which Test? arrose Mule Rolie tl MRI? ۳/ CT Scan? / Biopsy? situation

صفحه 21:
Traditional Method Of Medical Practice ‘Accumulated 100 ta - Readings) Clinical experience (Pfactice) Reading (non systematic way) Expert & peer opinion علوم [ 3 9 0

صفحه 22:
1- Knowledge The Slippery Slope Knowledge of best care Shin et al r=-0.54 CMAJ p=<0.001 Apo 4 i, Years since graduation

صفحه 23:
1- Knowledge ۱0 ‏سا‎ Of Mcdiéal ag 2 1 ۱ 1 / is / ۱ 0۳ , 1991( Probably now it is 10 years! i ee | Es ‏ی‎ 1995 2005 humanity ۱ cele tre tam

صفحه 24:
9 | / are always outdated

صفحه 25:
2- Reading —\ Journal Atticles / 20 000 biomedical journals / 5000 articles / day

صفحه 26:

صفحه 27:
The Ascent of Evidence (Gud the exchavstion of Man 1

صفحه 28:
Pke Problew Amount of Amount of Information is rising Information *—— Knowledge Gap Time to meet information needs decreasing Time The Knowledge Gap

صفحه 29:

صفحه 30:
اه عصو: ‎Ooublingy‏ ‏با مهو للجم wou 09 pews it 660

صفحه 31:
‎kere‏ ايدو ‎wou SO wouks in COOd

صفحه 32:
(Gp pou work ioc job ‏ارت‎ Bs kolP-tieve (hol iPe) is O wouths, & 94s doublacpinoe is CO wok | & ever-crowicry ® Sp pou should keep ‏رل‎ |

صفحه 33:
For General Physicians to :keep current Rew (9 vew uticles per day whick uppedr it (9 x © hrs (Critic Ppprasd) = 0 kre per dy 02۴ P et ot. (19S) 6060: @ wew jurado kelp doctors deol the iPorwution hey weed. POU SdD:DES-89.

صفحه 34:
"(hos Pew Paticats us Possible" - Oscar bocdoa Rue Od- Review the world literature Portcighty GSS Pest

صفحه 35:
Ree <١ nique!

صفحه 36:
Medical be ‏اعم‎

صفحه 37:
i a ——_—. re eee

صفحه 38:
۳۸ مقدمه‌ای ۳ طب مبتنى بر شو أهد (ادامه) شواهد * لزوم به روز بودن اطلاعات افراد بالینی 000 Ber eel. a ees Oe

صفحه 39:
۳۹ ۱0 ne) wb ۳ ‏مقدمه‌ای‎ * ضرورت طب مبتنى بر شواهد (ادامه) ‎٠‏ اختلاف عملكرد بين افراد بالينى شكاف بين يزوهش و طبابت ۱

صفحه 40:
مقدمه‌ای ۳ طب مبتنى بر شو أهد (ادامه) RS ere ey از اطلاعات جاری برای حل "مشکلات بالینی مبتتی بر مورد " استفاده مسر دانش افراد بالینی به روز می‌شود. تصمیمات بالینی بر اساس دانش روز [بهترین شواهد] گرفته می‌شود. از نتايج يزوهشها [شواهد] در بالين بيماران استفاده مى شود. 00 ‏ل‎ Se ears)

صفحه 41:
COO Gteps sk pour cleical question . Gearck pour literature Por oaswer . Oppreise the retieved domed . ‏سر رام‎ . Cuchuate the perPornoe oP OO 2

صفحه 42:
۳ Se Were ee er) تنظيم ‎res)‏ 11 ياسخ دادن جستجوى شواهد ارزيابى نقادانه شواهد كاربرد شواهد ‎٠‏ ارزشيابى عملكرد ‎

صفحه 43:
upprouck ia yecerd practice (1) define the problem (2) track down the information sources you need (3) critically appraise the information (4) apply the information with your patients (5) evaluate how effective this application of information is.

صفحه 44:

صفحه 45:
۵ a ee * اهداف ا ‎pee]‏ 1 - اجزاى يك سؤال بالينى را بيان كتند. - یک سول پلنیتنظیم کنند

صفحه 46:
ب لل كم * سناریوی بالینی و ۱ aoe ‏ا‎ EY ated طرت ریررس تب حل بر جر سرت الترانی سم استر * what questions you have about this case? و

صفحه 47:
ry تنظیم یک سوّال بالینی (ادامه) ۳ معن زونا را جكونه تشخيص مى دهيم؟ بهترين درمان براى زونا جيست؟ پیش‌آگهی زونا چگونه است؟

صفحه 48:
* Notice that the students’ questions ask for general or “background” knowledge about Zona, the disorder that presumably explains much of this patient’s acute illness.

صفحه 49:
ل یک (ادامه) " سؤالات كروه د * در افراد پیری که با تاول‌های پوستی مراجعه می‌کنند. کشت ويروس يا ‎Direct fluorescence antibody‏ ۶ 5۱1۱06 (0۳۸) در تشخیص زونا مفیدتر است؟ (تشخيص)

صفحه 50:
تنظیم یک سوّال بالینی (ادامه) ا 2 در بيرمردى كه زوناى حاد دردناك دارد. درمان با داروهاى ‎ae eee eed‏ ا ل ‎ESE Te aie‏ و بازكشت به كيفيت طبيعى زندكى منجر مى شود؟ (درمان)

صفحه 51:
ry) تنظیم یک سوّال بالینی (ادامه) (CA NY Pom? A * در پیرمردی که با زونای حاد دردناک مراجعه کرده است. احتمال 6۷۲۵۱912 6۵۲۴8۵1۲ ۵9 در صورت درمان با داروی ضد ویروسی به همراه استروئید در مقایسه با عدم درمان چقدر است؟ (پیش‌آگهی)

صفحه 52:
* These questions ask for specific knowledge about diagnosis, prognosis, and treat the patients with zona, which might be called “foreground” knowledge.

صفحه 53:
۵۳ ب لل كم pe ed dL Background ‏سؤالات‎ - اللا اننا

صفحه 54:
Type of question Background Ask for general knowledge about a disorder Two essential components: ٠ A question root (who, what, where, when, how) ¢ A disorder, or an aspect of a disorder

صفحه 55:
یک (ادامه) و ۱ شده است و پاسخ بیشتر آن‌ها در کتاب‌های درسی موجود است. * اس سوالات ‎et yea Wye PO Si‏ تو علل . جست؟ (علل و عوامل بماری». .را جگونه می‌توان تشخيص داد؟ (تشخيص). جكونه مى توان از ... ييشكيرى كرد؟ (يبشكيرى): درمان ... جيست؟ (درمان). بيش أكهى ..... جكونه است؟ (بيشاكهى) ذه

صفحه 56:
* به دليل كلى بودن سؤالات 60زناه2لكاءعقةط 5-5 نیازی به حستجوی آن‌ها در منابع علمى و يايكاهدهاى دادهاى نيست. * اگر هم جستجویی انجام دهیم جستجوی ما نمی‌تولند دقیق باشد بلکه ‎ere ene)‏ ا | 0

صفحه 57:
تنظیم یک سوّال بالینی (ادامه) ‎me LE‏ ل اا ب لا ات كت ا را بتوان در پژوهش‌های اخیر یافت. ‎ere) Pe ee ge)‏ اك ا ل الك و یا طرح تحقیقاتی را بر اساس آن طراحی کرد. ‏*؟ سؤال 501601010120 بليد از فرمت مطالعات علمى تبعيت كند تا ‏بتوانيم ياسخ آن را در منابع و پایگاه‌های دادهاى جستجو و بيدا كنيم. ‏ف ‎

صفحه 58:
Novice Pee eye Pare Ree ‏ا‎ ine Ran ee mre etry فرد باتجربهتر باشد بيشتر به سؤالات 591607010110 نيازمند مى كردد. oA

صفحه 59:
یک (ادامه) * به طور دايم ‎Lite Mpc‏ ا ل انا تبدیل می‌شود و این جریان کاملاً یک‌طرفه است. ‎De eee Seer Coho lol als Weel *‏ ۱ لس تفا 01

صفحه 60:
یک (ادامه) * Frequency and prevention of symptomless deep-vein thrombosis in long-haul flights: a randomized trial ‏مطالعه بر روى جه كسانى و با جه مشكلى انجام كرفته است؟‎ -١ ‏جه مداخلهاى انجام شده است؟‎ -١ ‏این مداخله با جه مداخلهاى مقايسه شده است؟‎ -۳ 5- جه بيامدهايى اندازهكيرى شدهاند؟

صفحه 61:
Foreground Question components: PICO *What types of ‏ا‎ ‎*What types of -nterventions? *What types of omparison? *What types of

صفحه 62:
00-07 (Population/Problem) JSio/ cuso> مداخله ‎(intervention)‏ ‎PICO‏ ‏مداخله مقايسه (1161011/ا7اع15 011103115013 6) (Outcomes) ‏بيامدها‎

صفحه 63:
Step II: Ask Clinical Question 00000 5 four aaa nents PICO: ۱9 population Population 1 Intervention ل Comparison intervention Comparison utcome Specific clinical Outcome(s) Prof, Dr. Abdelhamid Attia

صفحه 64:
2 Components of Clinical Questions Intervention/ Exposure Comparison Outcome does early treatm] compared to Ca | decrease fetal nt with B-mimetic[l channel Blockers (ft0'tality & morbidit what is the accuracy of Compared to [J For diagnosing CA125 assay Laparoscopy fj endometriosis? does hormone increase the compared to no replacement MRT risk of therapy breast cancer? ]

صفحه 65:
Example 1 ‏یر‎ hospital in Suffolk in which a stroke unit has been set up that specialises in the treatment of patients who have suffered strokes. The hospital trust wants to know about the effectiveness of stroke units in terms of lives saved before deciding whether to invest in one.

صفحه 66:

صفحه 67:

صفحه 68:

صفحه 69:
| تست ۳۰

صفحه 70:
ع0 امود 5ه ‎eee‏

صفحه 71:
0 sue wes ?

صفحه 72:
Example * A acute cough is a common reason for patients to consult their GP. The causes of acute cough varies a lot. the treatment often includes antibiotics. * The effectiveness of Abx is questionable and there has been a great deal of concern about bacterial resistance from over-prescribing.

صفحه 73:

صفحه 74:

صفحه 75:

صفحه 76:

صفحه 77:

صفحه 78:
ات مهم اد مر م۱ سس 4000 11 يك مر 9 4 ی هم هر ۱9۳

صفحه 79:
Concerning the effectiveness ۱1 treatment / ‏صمنای‌ام) عنومدع۳۶۵‎ Concerning outcome of a patient with a particular condition

صفحه 80:
Step II: Ask Clinical Question SOy era Smelt oncerning the ability of a eee the ‏ععم‌عنك ۵۶2 وممطناعت‎ Harm Question Concerning the likelihood of a therapeutic i ntervention-or-expesure-te-eause-harm eae et er

صفحه 81:
سناریوی 1 خانم سفری ۵۵ ساله برای پاهایش متورم می شود و نگران ترومبوز ورید عمقی ساق پا ها ! ابطه با احتمال ابتلا به ترمبوز ورید عمقی مسافرت های هوایی طولانی مدت. در روزنامه ها پرسد که آیا می تواند برای کاهش خطر ترومبور خوانده است. او از شما می جوراب کشی بپوشد.

صفحه 82:
او می پرسید که آیا علاقه مند به ترك سيكار مى باشد. أو مى كويد كه سیگار را ترک کند ولی موفق نشده است. اخیراً یکی از دوستان او با است. سئوال او ‎ie‏ بز اين كا

صفحه 83:

صفحه 84:
اسناریوی ۴ أخائم شمسی منتظر است تا دو ماه دیگر اولیر وجب لوسمی دوران کودکی می شود. او از ش است خطر ابتلا به لوسمی چقدر است.

صفحه 85:

صفحه 86:
8 * اهداف 500 آموزش. ۱ - انواع مطالعات را بر حسب احتمال سوكيرى رتبهبندى كنند. ۱ de i ‏مختلف رتبه‌بندی کنند.‎ - سطح‌بندی شواهد (مطالعات) و پیامدهای آن را توضیح دهند.

صفحه 87:
4 جستحوی شواهد (ادامه) 010 عامل بیماری ‎sae‏ ‏- درمان ‎ae >‏ ei

صفحه 88:
جستحوی شواهد (ادامه) * در مسافران مسافرتهاى هوليى طولانى مدت. آيا يوشيدن جوراب کشی فشاری در مقایسه‌با نپوشیدن جوراب کشی. از ترومبوز ورید عمقی پیشگیری می‌کند؟ 0 ۹ NC CCS | oon ‏مداخلات به ترک موفقیت آمیز منجر می‌شود؟‎ * آیا در کودکلنی که واکسینه می‌شوند. سوزن بلندتر به واکنش‌های موضعی بیشتر منجر می‌شوند؟ AA

صفحه 89:
جستحوی شواهد (ادامه) eee ee ee er ie a Goer ‏ل‎ ‏می‌دهد؟‎ ۱ خطر كانسر بيضه در آينده افزايش مى يابد؟ ee Nee Serie eae eee Seen ee ae سایر روش‌های سنتی به تشخیص درست مشکل شنوایی منجر می‌شود؟ 44

صفحه 90:
جستحوی شواهد (ادامه) ليا در زنان حامله. آزمونهاى غربالكرى بيوشيميليى سرم و [8اءنام ‎ae LLol LaLe |‏ ا ل ۱ آمنیوسنتز سنتی درست هستند لبا حساسیت و اختصاصی بودن یکسان یا 00 ال ا ا ا ا ا ‎er‏ ‏بدون تب) خطر بلند مدت تشنج‌های بعدی چقدر است؟ در مردانی که فتق کشاله ران دارند» احتمال اختناق فتق جقدر است؟

صفحه 91:
uv جستحوی شواهد (ادامه) * انواع مطالعه - کارآزمایی بالینی ‎rel ae‏ 2 - مطالعه مورد- شاهدی - مطالعه مقطعى - مشاهده بالينى (كزارش موردى. كزارش سرى موارد)

صفحه 92:
جستحوی شواهد (ادامه) Randomized controlled trials == Case-control studies Least biased مود Cross-sectional studies Clinical observation (case Most biased reports/case series) 9 8 = 8

صفحه 93:
جستحوی شواهد (ادامه) * برای پاسخ به يك سئوال بالينى همه مطالعات ارزش يكسانى ندارند. * رتبهبندى مطالعات از نظر احتمال سوكيرى و امكان ياسخدهى بهتر.به ‎OT jee el il‏ ل ‎re oe SN jee Ae el Gly ES gt‏ شواهد ممكن را جستجو و بيدا كنيم.

صفحه 94:
وال و نوع مطالعه ‎Question‏ ‎INTERVENTIO‏ AETIOLOGY FREQUENCY ۰۱۱3 DIAGNOSIS PROGNOSIS Best study designs Randomized controlled trial (RCT) Randomized controlled trial (RCT) Cohort study Case-control study Cohort study Cross-sectional study with random or consecutive sample

صفحه 95:
0 Se Were ee er) تنظيم ‎res)‏ 11 ياسخ دادن جستجوى شواهد * ارزیابی نقادانه شواهد * کاربرد شواهد * ارزشيابى عملكرد

صفحه 96:

صفحه 97:

صفحه 98:
600۱ 1 trost the editors? Cervect oP aicles wertiocy quolity criteria ENO) 99990 ua Tat Ded 6 1000 ‏مت‎ ‎Luoacet 9.0% 00 ۹ Orck Ist Ded 9.69

صفحه 99:
Levels vP Cvidewe Type oP Gry Oysteunte reviews oP rxnbrotzed vkciod ids (ROTs) ‏لسلسفه‎ 0۶ ‏لمجاب حل جر ص جد بسحب ا‎ stiches ‏سا‎ cohort shtow ord ‏بطسوسطا‎ 0015 Opstewute reviews oP ree~-vourolied sinter ‏فت سا مس و ما نا‎ 0 اه وه لاه من جوا موه توق Adapted from: Gurket (OL et ol. @rideure-Based Dedictae: Wow te Proctice ond Prot ECO. Cod ed. Okurcht Lisi; 0۰

صفحه 100:
8 ی 0 ی ۳ Systematic Systematic Systematic Systematic review of level review of level _ review of level review of level Il studies studies Il studies Il studies Prospective Inception Cross-sectional Randomized cohort study study among __ controlled trial consecutive presenting patients One of the One of the followin’ following: 1 = Untreated @ Cross- = Non- control patients sectional randomized in a randomized study among _ experimental controlled trial non- study 0 consecutive _ Analytical Retrospectively patients observational assembled @ Diagnostic —_ studies cohort study — case-control study A cross- Case series. or Case series Case series ۱ sectional study a cohort study ۷

صفحه 101:
Steps Of Practicing EBM ] eres

صفحه 102:
Steps Of Practicing EBM

صفحه 103:
Step III: Acquire The Best ‏ده‎ Pre-appraised evidence: 0 Library o Clinical Evidence o UpToDate Medline or PubMed search: ۱ systematic reviews then o RCTs then

صفحه 104:
Step IV: Appraise the Evidence Critical Appraisal Néeds certain skills to chetk the article for its: Relevance AZ) eto Results

صفحه 105:
Se Were ee er) تنظيم ‎res)‏ 11 ياسخ دادن جستجوى شواهد ارزيابى نقادانه شواهد * کاربرد شواهد ارزشیابی عملکرد

صفحه 106:

صفحه 107:
Step V: Apply.the Evidence Evidetice must be applied\to each individual ‏تاصعفاهد‎ \ » Is your patient similar enough to those studied? >» Do benefits outweigh harms? ‏اومن) حز‎ >» What are your patient’s values and ‏تا تاره‎ [0 ee ee

صفحه 108:
کار در د شواهد (ادامه) ۰ "آبا ننایج مطالعه کار آزمایی بالینی برای بیمار من کاربرد دارد؟" ‎-١‏ اثر درمان جقدر است و آيا به لحاظ بالينى حايز اهميت است؟ ۲- برآورد اثر درمان چقدر دقیق است؟ ۳- آیا تعداد حذف‌شدگان از مطالعه بیش از حد زیاد است؟ ۱

به نام خدا پزشکی مبتنی بر شواهد اهداف • در پایان آموزش ،دانشجویان باید بتوانند: – یک تعریف ساده و کاربردی از پزشکی مبتنی بر شواهد ارايه دهند. – ضرورت استفاده از پزشکی مبتنی بر شواهد را با ارايه دالیل توضیح دهند. – فرایند پزشکی مبتنی بر شواهد را شرح دهند. – یک سؤال بالینی قابل پاسخ دادن تنظیم کنند 2 مقدمه‌ای بر پزشکی مبتنی بر شواهد تعاریف پزشکی مبتنی بر شواهد • ی9ک رویکرد منظ9م برای یافت9ن ،ارزیاب9ی نقادان9ه و کاربرد شواهد پژوهشی در هدایت تصمیمات مراقبت‌های بهداشتی شواهه9د موجود • ااسس9تفاده خردمندان9ه ،آشکار و مس9تدل از بهتری9ن شوا برای تصمیم‌گیری درباره بیماران منفرد • کاربرد بهتری9ن شواهدی ک9ه در مناب9ع علمی پیدا می‌شود برای ح9ل مشک9ل ی9ک بیمار ب9ه طوری ک9ه ب9ه بهتری9ن مراقب9ت ممکن برای هر بیمار منجر شود 4 مقدمه‌ای بر پزشکی مبتنی بر شواهد تعاریف پزشکی مبتنی بر شواهد (ادامه) • تالش برای ارتقای اطالعات9ی ک9ه براس9اس آ9ن تص9میمات بالین9ی گرفته می‌شود • جس9تجو ،ارزیاب9ی نقادان9ه و کاربرد یافته‌های پژوهش‌های معاص9ر به عنوان اساس تصمیم‌گیری بالینی • ادغام بهترین شواهد پژوهشی با دانش تخصصی و ارزش‌های بیمار 5 مقدمه‌ای بر پزشکی مبتنی بر شواهد تعاریف پزشکی مبتنی بر شواهد (ادامه) • اس9تفاده آگاهان9ه و هدفمن9د از اطالعات حاص9ل از پژوهش‌ها در تصمیمات مربوط به ارايه مراقبت‌ها به بیماران • ی9ک رویکرد ح9ل مشک9ل اس9ت ک9ه از بهتری9ن شواه9د توام با تخصص بالینی برای هدایت تصمیمات بالینی استفاده می‌کند. • پیوند و ادغام پژوهش‌های بالینی با طبابت بالینی 6 EBM: Original “Official” Definition The explicit, conscientious, and judicious use of the current best evidence in making decisions about the care of individual patients (and populations) Evidence-Based Medicine Working Group Sackett et al circa 1996 What is EBM? The best research Clinical expertise Patient value Better – EBM definition ?EBM - What is it Clinical Expertise Research Evidence Patient Preferences Traditional medicine Experiences Pathophysiology, references, Patient value … By best research evidence clinically relevant research  Unbiased research  Reproducible research  often from the basic sciences of medicine  especially from patient centered clinical research  By clinical expertise  We mean the ability to use our clinical skills and past experience to rapidly identify each patient’s unique health state and diagnosis, their individual risks and benefits of potential interventions, and their personal values and expectations. By patient values  We mean the unique preferences, concerns and expectations each patient brings to a clinical encounter and which must be integrated into clinical decisions if they are to serve the patient.  When these three elements are integrated, clinicians and patients form a diagnostic and therapeutic alliance which optimizes clinical outcomes and quality of life تعریف مختصر و گویای از پزشکی مبتنی بر شواهد • استفاده از شواهد علمی در تصمیم‌9گیری‌های بالینی. 19 The Problem Amount of Information Amount of Information is rising Knowledge Gap Time to meet information needs decreasing Time The Knowledge Gap Half-time or Half-life of Clinical Medical Science is now about 6 Month Doubling time of biomedical science was about 19 years in 1991 Doubling time of biomedical science was about 20 months in 2001 :So you work in a job which Its half-time (half-life) is 6 months, &  Its doubling-time is 20 month   You works in a ever-changing & ever-growing profession !  So you should keep updating ! For General Physicians to :keep current Read 19 new articles per day which appear in medical journals 19 x 2 hrs (Critical Appraisal) = 38 hrs per day Davidoff F et al. (1995) EBM; A new journal to help doctors identify the information they need. BMJ 310:1085-86. "Kill as Few Patients as Possible" - Oscar London Rule 31- Review the world literature fortnightly 555 feet Washington A Year of MEDLINE Monument indexed journals مقدمه‌ای بر طب مبتنی بر شواهد (ادامه) ضرورت پزشکی مبتنی بر شواهد • لزوم به روز بودن اطالعات افراد بالینی • انفجار اطالعات پزشکی • فقدان دسترسی به اطالعات به‌هنگام /به‌موقع نیاز 38 مقدمه‌ای بر طب مبتنی بر شواهد ضرورت طب مبتنی بر شواهد (ادامه) • اختالف عملکرد بین افراد بالینی • شکاف بین پژوهش و طبابت • افزایش حجم بیماران و پیچیدگی بیماری‌ها 39 (ادامه) مقدمه‌ای بر طب مبتنی بر شواهد (ادامه) منافع طب مبتنی بر شواهد • از اطالعات جاری برای حل "مشکالت بالینی مبتنی بر مورد" استفاده می‌شود. • دانش افراد بالینی به‌روز می‌شود. • تصمیمات بالینی بر اساس دانش روز [بهترین شواهد] گرفته می‌شود. • از نتایج پژوهش‌ها [شواهد] در بالین بیماران استفاده می‌شود. • پژوهش‌های بالینی گسترش می‌یابد. 40 EBM Steps 1. 2. 3. 4. 5. Ask your clinical question Search your literature for answer Appraise the retrieved documents Apply your findings Evaluate the performance مقدمه‌ای بر طب مبتنی بر شواهد فرايند طب مبتنی بر شواهد • تنظیم یک سؤال بالینی قابل پاسخ دادن • جستجوی شواهد • ارزیابی نقادانه شواهد • کاربرد شواهد • ارزشیابی عملکرد 42 (ادامه) The five-step process for using an evidence-based approach in general practice (1) (2) (3) (4) (5) define the problem track down the information sources you need critically appraise the information apply the information with your patients evaluate how effective this application of information is. تنظیم یک سؤال بالینی تنظيم يک سؤال بالينی اهداف • در پایان آموزش ،دانشجویان باید بتوانند: – اجزای یک سؤال بالینی را بیان کنند. – یک سؤال بالینی تنظیم کنند. 45 تنظيم يک سؤال بالينی (ادامه) سناريوی بالينی • ی9ک مرد 71س9اله ب9ا تعدادی تاول دردناک ب9ا زمین9ه قرم9ز رنگ در گون9ه خود مراجع9ه کرده است .شم9ا ب9ه زونا مشکوک هستید اگ9ر چه عفونت ویروس تب خال نیز جزو تشخیص‌های افتراقی شما است. • what questions you have about this ?case • 46 تنظيم يک سؤال بالينی سؤاالت گروه يک • عامل زونا چیست؟ • زونا را چگونه تشخیص می‌دهیم؟ • بهترین درمان برای زونا چیست؟ • پیش‌آگهی زونا چگونه است؟ 47 (ادامه) a.s • Notice that the students’ questions ask for general or “background” knowledge about Zona, the disorder that presumably explains much of this patient’s acute illness. تنظيم يک سؤال بالينی (ادامه) سؤاالت گروه دو • در افراد پیری ک9ه ب9ا تاول‌های پوس9تی مراجع9ه می‌کنن9د ،کشت ویروس یا Direct fluorescence antibody (DFA) slide testدر تشخی9ص زون9ا مفیدت9ر است؟ (تشخیص) 49 تنظيم يک سؤال بالينی سؤاالت گروه دو (ادامه) (ادامه) • در پیرمردی ک9ه زونای حاد دردناک دارد ،درمان با داروهای ض9د ویروس9ی تنه9ا ی9ا ب9ه همراه اس9تروئید ب9ه تس9کین سریع‌تر درد و بازگشت به کیفیت طبیعی زندگی منجر می‌شود؟ (درمان) 50 تنظيم يک سؤال بالينی سؤاالت گروه دو (ادامه) (ادامه) • در پیرمردی ک9ه ب9ا زونای حاد دردناک مراجع9ه کرده است، احتمال post herpetic neuralgiaدر صورت درمان ب9ا داروی ض9د ویروس9ی ب9ه همراه اس9تروئید در مقایس9ه با عدم درمان چقدر است؟ (پيش‌آگهی) 51 • These questions ask for specific knowledge about diagnosis, prognosis, and treat the patients with zona, which might be called “foreground” knowledge. تنظيم يک سؤال بالينی انواع سؤاالت بالينی: – سؤاالت Background – سؤاالت Foreground 53 (ادامه) Type of question Background Ask for general knowledge about a disorder Two essential components: • A question root (who, what, where, when, how) • A disorder, or an aspect of a تنظيم يک سؤال بالينی (ادامه) • سؤاالت backgroundسؤاالتی هستند که قب ً ال به آن‌ها پاسخ داده شده است و پاسخ بیشتر آن‌ها در کتاب‌های درسی موجود است. • اين سؤاالت معمو ً ال کلی هستند و از فرمت زیر تبعیت می‌کنند: – علل ...چیست؟ (علل و عوامل بيماری) ... ،را چگونه می‌توان تشخیص داد؟ (تشخيص) ،چگونه می‌توان از ...پیشگیری کرد؟ (پيشگيری) ،درمان ...چیست؟ (درمان) ،پيش‌آگهی .....چگونه است؟ (پيش‌آگهی) 55 تنظيم يک سؤال بالينی (ادامه) • ب9ه دلی9ل کل9ی بودن س9ؤاالت backgroundمعمو ً ال نیازی به آنها در منابع علمی و پایگاه‌های داده‌ای نیست. جستجوی ‌ • اگ9ر ه9م جس9تجویی انجام دهیم جستجوی م9ا نمی‌توان9د دقیق باشد بلکه انبوهی از اطالعات در اختیار ما قرار می‌گیرد. 56 تنظيم يک سؤال بالينی (ادامه) • س9ؤاالت foregroundس9ؤاالتی هس9تند ک9ه ممک9ن اس9ت پاس9خ آن‌ها را بتوان در پژوهش‌های اخیر یافت. • اگ9ر پاس9خی پیدا نش9د می‌توان ب9ه عنوان ی9ک س9ؤال پژوهشی ،مطالعه‌ای و یا طرح تحقیقاتی را بر اساس آن طراحی کرد. • س9ؤال foregroundبای9د از فرم9ت مطالعات علم9ی تبعی9ت کن9د تا بتوانیم پاسخ آن را در منابع و پایگاه‌های داده‌ای جستجو و پیدا کنیم. 57 تنظيم يک سؤال بالينی (ادامه) • هرچه فرد مبتدی‌تر باشد بیشتر سؤاالت backgroundبرای او پیدا می‌شود ولی هر چه فرد باتجربه‌تر باشد بیشتر به سؤاالت foregroundنیازمند می‌گردد. 58 تنظيم يک سؤال بالينی (ادامه) • به طور دایم دانش foregroundبه دانش background تبدیل می‌شود و این جریان کام ً ال یک‌طرفه است. • دانش backgroundهرگز فرد بالینی را از یادگیری بی‌نیاز نمی‌کند. 59 تنظيم يک سؤال بالينی (ادامه) • Frequency and prevention of ‏symptomless deep-vein thrombosis in ‏long-haul flights: a randomized trial -1مطالعه بر روی چه کسانی و با چه مشکلی انجام گرفته است؟ -2چه مداخله‌ای انجام شده است؟ -3این مداخله با چه مداخله‌ای مقایسه شده است؟ -4چه پیامدهایی اندازه‌گیری شده‌اند؟ 60 Foreground Question components: PICO • What types of Participants? • What types of Interventions? • What types of Comparison? • What types of foreground تنظيم يک سؤال بالينی )Population/Problem(مشکل/ جمعیت PICO )Intervention( )Comparison intervention( )Outcomes( مداخله مداخله مقایسه پیامد‌ها 62 Example 1 A TV programme has highlighted a hospital in Suffolk in which a stroke unit has been set up that specialises in the treatment of patients who have suffered strokes. The hospital trust wants to know about the effectiveness of stroke units in terms of lives saved before deciding whether to invest in one. Outcomes Comparison Intervention Patient Or Problem Outcomes Comparison Intervention Patient Or Problem Patients who have suffered strokes Outcomes Comparison Intervention Patient Or Problem Stroke units Patients who have suffered strokes Outcomes Comparison Intervention Patient Or Problem Normal Stroke units Patients hospital care who have suffered strokes Outcomes Lives saved Comparison Intervention Patient Or Problem Normal Stroke units Patients hospital care who have suffered strokes Or Do stroke units save lives ? Example • A acute cough is a common reason for patients to consult their GP. The causes of acute cough varies a lot. the treatment often includes antibiotics. • The effectiveness of Abx is questionable and there has been a great deal of concern about bacterial resistance from over-prescribing. Outcomes Comparison Intervention Patient Or Problem Outcomes Comparison Intervention Patient Or Problem Acute Cough in primary care setting Outcomes Comparison Intervention Patient Or Problem Antibiotics Acute Cough in primary care setting Outcomes Comparison Intervention Patient Or Problem No antibiotics Antibiotics Acute Cough in primary care setting Outcomes Comparison Duration No antibiotics and severity of illness Intervention Patient Or Problem Antibiotics Acute Cough in primary care setting Patient: Acute Cough in primary care setting Intervention: Antibiotics Comparison: No antibiotics Outcomes: Duration and severity of illness 81 82 83 84 جستجوی شواهد جستجوی شواهد اهداف • در پایان آموزش ،دانشجویان باید بتوانند: – انواع مطالعات را بر حسب احتمال سوگیری رتبه‌بندی کنند. – انواع مطالعات را از حیث تناسب پاسخگویی به سؤاالت بالینی مختلف رتبه‌بندی کنند. – سطح‌بندی شواهد (مطالعات) و پیامد‌های آن را توضیح دهند. 86 جستجوی شواهد انواع سؤال بالينی – عامل بیماری – تشخیص – درمان – پیشگیری – پيش‌آگهی 87 (ادامه) جستجوی شواهد (ادامه) • در مس9افران مس9افرت‌های هوای9ی طوالن9ی مدت ،آیا پوشیدن جوراب کش9ی فشاری در مقایس9ه ب9ا نپوشیدن جوراب کش9ی ،از ترومبوز ورید عمقی پیشگیری می‌کند؟ • آی9ا در س9یگاری‌های طوالن9ی مدت ،ط9ب س9وزنی در مقایس9ه ب9ا سایر مداخالت به ترک موفقیت‌آمیز منجر می‌شود؟ • آی9ا در کودکان9ی ک9ه واکس9ینه می‌شون9د ،س9وزن بلندت9ر ب9ه واکنش‌های موضعی بیشتر منجر می‌شوند؟ 88 جستجوی شواهد (ادامه) • آی9ا در نوزادان ،تزری9ق ویتامی9ن Kخط9ر لوس9می دوران کودک9ی را افزایش می‌دهد؟ • آی9ا در مردان9ی ک9ه وازکتوم9ی می‌شون9د ،در مقایسه ب9ا کس9انی ک9ه نمی‌شوند، خطر کانسر بیضه در آینده افزایش می‌یابد؟ • آی9ا در افراد کهن‌س9ال آزمون شنوای9ی ب9ا نجوای در گوش9ی در مقایس9ه با سایر روش‌های سنتی به تشخیص درست مشکل شنوایی منجر می‌شود؟ 89 جستجوی شواهد (ادامه) • آی9ا در زنان حامل9ه ،آزمون‌های غربالگری بیوشیمیای9ی سرم و nuchal translucency ultrasoundدر س9ه ماه9ه اول حاملگی به‌اندازه آمنیوس9نتز س9نتی درس9ت هس9تند (ب9ا حساسیت و اختص9اصی بودن یکس9ان یا بهتر)؟ • در کودکان9ی ک9ه ی9ک نوب9ت حمل9ه تشن9ج ناشناخت9ه داشته‌ان9د (توام ب9ا ت9ب یا بدون تب) خطر بلند مدت تشنج‌های بعدی چقدر است؟ • در مردانی که فتق کشاله ران دارند ،احتمال اختناق فتق چقدر است؟ 90 جستجوی شواهد (ادامه) انواع مطالعه – کارآزمایی بالینی – مطالعه کوهورت (هم‌گروهی) – مطالعه مورد -شاهدی – مطالعه مقطعی – مشاهده بالينی (گزارش موردی ،گزارش سری موارد) 91 جستجوی شواهد 92 (ادامه) جستجوی شواهد (ادامه) • برای پاسخ به یک سئوال بالینی همه مطالعات ارزش یکسانی ندارند. • 9خدهی بهت9ر ب9ه رتبهبندی مطالعات از نظ9ر احتمال س9وگیری و امکان پاس ‌ ‌ انواع س9ؤاالت ،ب9ه م9ا کم9ک می‌کن9د برای پاس9خ ب9ه س9ؤال خود بهتری9ن شواهد ممکن را جستجو و پیدا کنیم. 93 )(ادامه جستجوی شواهد نوع سؤال و نوع مطالعه Best study designs Randomized controlled trial (RCT) Randomized controlled trial (RCT) Cohort study Case-control study Cohort study Cross-sectional study Cross-sectional study with random or consecutive sample Question INTERVENTIO N AETIOLOGY AND RISK FACTORS FREQUENCY AND RATE DIAGNOSIS PROGNOSIS 94 مقدمه‌ای بر طب مبتنی بر شواهد فرايند طب مبتنی بر شواهد • تنظیم یک سؤال بالینی قابل پاسخ دادن • جستجوی شواهد • ارزیابی نقادانه شواهد • کاربرد شواهد • ارزشیابی عملکرد 95 (ادامه) ارزيابی نقادانة شواهد Can’t I trust the editors? Percent of articles meeting quality criteria NEJM Ann Int Med JAMA Lancet BMJ Arch Int Med 12.6% 7.6% 7.2% 6.2% 4.4% 2.4% Levels of Evidence Type of Study Level of Evidence Systematic reviews of randomized clinical trials (RCTs) 1a Individual RCTs 1b Systematic reviews of cohort studies 2a Individual cohort studies and low-quality RCTs 2b Systematic reviews of case-controlled studies 3a Individual case-controlled studies 3b Case series and poor-quality cohort and case-control studies 4 Expert opinion based on clinical experience 5 Sackett DL et al. Evidence-Based Medicine: How to Practice and Teach EBM. 2nd ed. Churchill Livingstone; 2000. Adapted from: )(ادامه Etiology Systematic review of level II studies Prospective cohort study Prognosis Systematic review of level II studies Inception cohort study جستجوی شواهد Diagnosis Systematic review of level II studies Cross-sectional study among consecutive presenting patients One of the One of the One of the following: following: following:  Retrospective  Untreated  Crosscohort study control patients sectional  Case-control in a randomized study among study controlled trial non consecutive Retrospectively patients assembled  Diagnostic cohort study case-control study A crossCase series. or Case series sectional study a cohort study Intervention Systematic review of level II studies Randomized controlled trial Level I One of the following:  Nonrandomized experimental study  Analytical observational studies II I Case series I Most 100 V Leas t II Bias ed مقدمه‌ای بر طب مبتنی بر شواهد فرايند طب مبتنی بر شواهد • تنظیم یک سؤال بالینی قابل پاسخ دادن • جستجوی شواهد • ارزیابی نقادانه شواهد • کاربرد شواهد • ارزشیابی عملکرد 105 (ادامه) کاربرد شواهد کاربرد شواهد (ادامه) " آیا نتایج مطالعه کارآزمایی بالینی برای بیمار من کاربرد دارد؟" -1اثر درمان چقدر است و آیا به لحاظ بالینی حايز اهمیت است؟ -2برآورد اثر درمان چقدر دقیق است؟ -3آیا تعداد حذف‌شدگان از مطالعه بیش از حد زیاد است؟ -4اثر درمان مطالعه ،چه نتایجی برای بیمار من دارد؟ 108

51,000 تومان