قبل ازهرچیزلازم بذکراست که برخلاف اکثر مکاتب، اندیشه پُست مدرن از فضای حوزۀ هنر وخصوصا معماری شکل گرفت سپس به حوزه های دیگر از قبیل نقد ادبی، فیلم ، سینما، نقاشی ، سیاست، زبان، جامعه شناسی و…کشیده شد. . فیلسوفان عرصه اندیشه های معماری اولین نظریه پردازان قلمرو پسا مدرن بشمار میروند.خطوط مستقیم و مربع و قائمه در دیدگاه مدرن مرجعیت و قاطعیت داشت، ولی معماران جدید قاطعیت خطوط مستقیم و قائمه را می شکنند. و به اشکال جدید تر هندسی پناه می برند.

behnamxxm

55 صفحه
559 بازدید
18 اسفند 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:
...¢ قبل ازهرچی یواست که مدرن از فضای حوزة هنر وخصوصا معماری شکل گرفت سپس به حوزه های دیگر از قبیل نقد ادبی, فیلم , سينماء نقاشی » سیاست, زبان؛ جامعه شناسی 19 کشمیده شد. . پسا مدرن بشمار میروند. خطوط

صفحه 3:
فولسعو ست عدر أ دی انیس , به سال ۴ در اثرش به نام گزیده شعر اسپانیولی وهسیپانو امریکایی بکار برد ولی بواقع پیشوند پست ‎a‏ برای نخستین بار در اثر میم ای به ‎et‏ لسلی فیدلر

صفحه 4:

صفحه 5:

صفحه 6:
در منازعهء مدر باه تور نام 0 دوره‌ی مدرن می خواست با مبنا قرار دادن علم تجربي و کاربردي کردن علم رياضي در علوم مادي و مبتني کردن علوم طبيعي بر رياضي جامعه‌ي انساني را به سعادت برساند. لیوتار معتقد است مدرنیسم نه تنها نتوانست به اهداف خود برسد که اينك با بحراني عمیق روبه‌رو است ظهور نوعي خردستيزي و عقل ناباوري و تردید مردم نسبت به اینکه علم بتواند سعادت شان را تضمین کند نشانه‌هاي این بحران است. لیوتار از این گفته‌ها مي‌خواهد اين نتیجه را بگیرد که رياضي و علوم طبيعي که فلسفه‌ي مدرن مي‌خواهد بنياد عقل را بر آن بنا نهد تنها يك بازي

صفحه 7:
درباره مدرن و تع لمعيه اكلريه وجود دارد : 1-برخى يست مدرنيته رو در مدرنيته قرار می دهند. ۳ 2- برخی نیز آن را به مدرنیته می دانند. ‎wy 3‏ تلقی ‏می کنند. ‏مهمترین دستآورد دنیای مدرن تکنولوژی است که از نظر پست مدرن ها ‏تکنولوژی درصدد تخریب و تعرض به طبیعت است آنها مخالف استفاده از تکنولوژی نبودند اما استفاده هوشمندانه از آن را خواستار بودند چرا که ‏ور بر وس موس ‎ee‏ ‎

صفحه 8:
کلمه ‎SARs YO‏ جریان می باننید و مدربيلنيم ‎ge a‏ يلين بلست مدر يليم یعنی تداوم جریان مدرنیسم. در زبان فارسى اين اصطلاح به 3 3 3 ترجمه شده است.فرهنگ علوم اجتماعی این معنا را برای پست مدرنیسم تأیید می به صورت کلی می توان گفت تعریف کامل از پست مدرنیسم تاکنون به وجود نیامده است؛ چرا كه يست مدرنيسم به مرور زمان دچار تغییرات زیادی گردیده است وهیچ کس نمی تواند در مورد آن به قطعیت نظر دهد.

صفحه 9:
عواملىٍ که فرم ساختمان را مى دهند 1- حصو فا ت94 بیبعت ,مدربر‌ها تاریخی و اقتصادی افراد که از آن ساختمان استفاده می کنند 2- خصوصیات شهری , خیابان , میدان , کوچه , مغازه . 3- شرایط اقلیمی , رطوبت ؛ سرما ؛ كرما , جنگل , صحرا . 4 نحوه زندگی روزمره اهالی ساختمان »

صفحه 10:

صفحه 11:

صفحه 12:
از دهه شصت میلادی موضوع پست مدرن در معماری به صورت یک ‎Saw‏ ‏مهم مطرح شد و انتقادات زیر بنایی به انديشه منطق گرا و تکنو مدار معماری مدرن وارد گردید . آغازگر 1 ین جنبش کسی نبود مگر یکی از شاگردان لویی کان به نام رابرت ونجوری.

صفحه 13:

صفحه 14:
رابرت ونچوری در جواب شعار میس که اظهار داشته: "کمتر بیشتر است" , بیان میکند " که کمتر کسل کننده است ۲ . از نظر ونچوری معماری تنها تکنیک نیست بلکه مسائل بسیار پیچیده و متضاد در ساختمان وجود دارد که نمی توان آن ها را نادیده گرفت.

صفحه 15:

صفحه 16:

صفحه 17:
باید دارای نمادهای خانه در هر فرهنگ و جامعه باشد. این خانه در عین داشتن تقارن نامتقارن : در عين وحدت, دارای کثرت و در عین پیچیدگی و تضاد در فرم, دارای قرائت ت ساده برای عامه مردم به عنوان يى خانه مسكونى است .خانه مادر ونجورى 3 اولين ساختمان ساخته شده به سبى يست مدرن و نماد اين معمارى است. اين خانه را رابرت ونجورى براى مادرش در سال ۱۹۶۲ در نزدیکی شهر فیلادلفیای آمریکا ساخت, ونچوری در طرح خود از نمادهايى همجون بام شيبدارء پنجره , قوس سر در ورودى و لوله دودكش استفاده كرد كه در غرب از جمله در أمريكاء : نمادها و نشانه های یک ‎ails‏

صفحه 18:
اگر چه نمای این ساحتمان به صورت متعارن طراحی شده, ولی به دلیل پیچیدگی ها و ملزومات خاص در چیدمان اتاق ها, در نمای ساختمان پنجره ها به صورت نامتقارن طراحی شده اند

صفحه 19:
بذيرابى وتاهار خورق قرار دارد. در سمت چپ فضاهای خصوصىء همجون اتاق هاى خواب و حمام طراحى شده است. اين عدم تقارن و دوگانگی در چیدمان پلان, در نما توسط بام شیبدار , دیوار زیر دودکش و قوس تزئینی در بالای سر در ورودی به یگانگی و وحدت تبدیل شده است, لذا وحدت و یکپارچگی از طریق حذف آلمانهای مختلف ساختمان به دست نیامده, بلکه همه تناقضات و پیچیدگی

صفحه 20:

صفحه 21:

صفحه 22:

صفحه 23:

صفحه 24:
رابرت ونچوری به همراه همسرش این مرکز را طراحی کردند این ساختمان 3 نما دارد . طراحی نمای ساختمان با نشانه های هنر پست مدرن است :

صفحه 25:

صفحه 26:
۱ 4 ۱ 9 ١ مه یخی قرار دارد

صفحه 27:
لمعه ریز میس

صفحه 28:
آقای رابرت ونچوری دارای تالیفات زیر است: * پیچیدگی و تضاد در معماری 1966 * آموزش از لاس وكاس 1972 * تفتتانل نگازی والکتروننک بر انتانتن. یک ععماری‌عضوتی 199 * معماری به عنوان نشانه ها و نظام ها 2004

صفحه 29:

صفحه 30:
فرد تاثیرگذار معماری پست ‎sas‏ مد إن ‎os‏ ‏تاريخ نكاره روصتفد معمارى است در سال ۱۹۷۷ كتابى به نام ” زبان معمارى يست مدرن ‎Phe booguage‏ 3? gl” Post Dodera @robterture اين كتاب تاريخ دقیق ‎Sipe:‏ معمارى مدرن را روز ‎١0‏ ژولای ۱۹۷۲ در ساعت 3/32 از ظهر اعلاه

صفحه 31:

صفحه 32:
فرد تاثیرگذار معماری پست دورس ی سوب سح آپارتمانها سمبل معماری مکعب شکل و بدون تزئینات مدرن بوده و بسیاری از اصول طراحی آن منطبق با اصول مطرح شده در سیام است , عدم انطباق با فرهنگ سیاهپوستان فقیری که در آن زندگی می کردند و باور آنهااز خانه , که باعث شد آنها با آپارتمان بیگانه باشند. بر طبق نظر نکز ‎whi‏ به تنهابی خانه را

صفحه 33:
پدر معماری پست مدرن» سبک خود او ۳ 8 ديا

صفحه 34:
معروفترین افرادی که به معماری پست مدرن در طی دهه م39 و۴۷9 خیل عظیم معماران به این سبک رو آوردند و هویت ساختمانهای خود را بر اساس بوم گرایی وفرهنگ مردم شکل داده اند از آن جمله می توان به افراد زیراشاره کرد:

صفحه 35:

صفحه 36:

صفحه 37:

صفحه 38:

صفحه 39:
لاط الك 9 7 :

صفحه 40:
معمارى يست مدرن ‎BB joule ule‏ ونين معمارى مدرن که ابتدا کار می کرد و معماری پست مدرن اواخر کار اومی باشد .طرح

صفحه 41:

صفحه 42:

صفحه 43:

صفحه 44:

صفحه 45:

صفحه 46:
۱.۳ eee #7 9 193

صفحه 47:

صفحه 48:
شهرسازي مدرن به عنوان ثمره ي یک دید وسیع تر نسبت به مسائل مربوط به ساختن شهرها پا به عرصه ي وجود گذاشت شهرسازي مدرنیسم که در ابتدا با مطرح کردن طراحی و خت مسکن مناسب بوجود آمد طرح ی اولیه ي آن آرمانی و آینده گرایانه بود. این طرح ها سنتزي ازتفكرسوسياليستى, روش توليد صنعتی در ساخت و ساز و جستجوي زبان بين المللی در فرم پردازي بود که خود را در يس ازجنگ جهانی مجله ي بین المللی

صفحه 49:
اين دیدگاهها با طرح ((شهر معاصر ‎aw‏ ‏ميليونى)) معمار سویسی تبار فرانسه یعنی لوکوربوزیه تحقق یافت. این طرح که پژوهشی در باب محله ي مركزي شهر بزرگ(پاریس): با اداره ها, بناهاي عمومی و بلوك هاي آپارتمانی بود مسائلی چون خانه- سلول مسکونی, تقسیم بندي منطقی زمین که دربرگیرنده ي وضعیت و نظام آینده ي زمین باشد و مسائل شهرسازي جدید تحت عنوان ‎ols sal‏ رفت وآمد و استراحت را مطرح کرد. اين مسائل بعداً در اولین کنگره بین المللی معماران مدرن که با هدف بافتن یک زبان

صفحه 50:
شهرسازی از دیدگاه مدرن و پست مدرن بهترین و مهمترین جریانات فكري و عملكردي مدرنیسم ها در باب شهرسازي در طی ده کنگره اي بود که از سال 1928 آغاز و تاسال 1956 ادامه یافت. چکیده و در واقع عصاره ي مهمترین اين تلاشها براي جهاني کردن ديدگاههاي مدرنیست ها در کنگره چهارم در سال 3 در آتن بود كه اين ايده ها در لواي مجموعه اي تحت عنوان منشور آتن انعكاس يافته است بطوريكه لوكوربوزيه آنرا یک سند و نظريه

صفحه 51:
واقعاً انقلابی نامیده که براي آینده نشان دادن اهميت اين منشوره موارد و ۳ اصول آمده در ‎ol‏ 3 براي ‎ool,‏ سازي اصول شهر كاركردي, شهر ورشو پایتخت لهستان در سال( 1934 ) یعنی نزدیک یک سال بعد از اجلاس آتن مورد طراحی وآزمایش ایده هاي مدرنیستها قرار تطور حلاخته:مدرنها اععقاد:به بلوک های بزرگ شهری ,خیابانهای عریض و تقسیم بندی مناطق شهری به اداری»مسکونی

صفحه 52:
شهرسازی از دیدگاه يست از دهه 60قرن بعهمناعهاضات به اين كونه برنامه ريزي 3 طراحى شهري اوج 10095 در نهايت با فروياشى مجتمع مسکونی پروت ایگو در آمریکا که به سبک مدرنیسم طراحی شده بود. مرحله جدید فكري در فرایند شهرسازي تحت عنوان خود را در انديشه هاي اندیشمندان ‎Ue piro‏ ظاهرساخت. تمامی رویکردها و دعاوي پست مدرنیسم همگی در شهرسازي در حقیقت عکس العملی است برانجه كه در شهرسازي مدرنيسم مورد عقت و بى موجه قرا كرفته استت يعنى

صفحه 53:
شهرسازی از دیدگاه يست - با اين وجوپشت مدبایآزهایشات و مطرح شدن ايده هاي يست مدرنيسم در شهرسازي عده اي مثل تام ترنر صحبت از دوره ي جديدي در فرايند طراحى و برنامه ريزي شهري تحت دوره اي ثابت مى كند اعتقادات و باورها به اعتقاد هگل ((زيباي از دست رفته)) شهرسازي است که باید درسرلوحه توجهات مربوط به طراحی و ساخت شهرها باشد. رویکرد نوینی

صفحه 54:
پست مدرنیسم بدون تردید پدیده ای مسحور کننده است. اما هنوز دارای یک نقطه ضعف است. این سبک, هنر به یاد ماندنی را تولید نکرده است بلکه فقط و فقط نماینده عصر ماست. اما به دلیلی عمده فراخور علاقه و دلبستگی انسان امروزی است. 1-مشکلی که نظریه پست مدرتیسنی با ‎Ol‏ رویرو می ضوة این اشنت که چگونه از تکثر سخن بگوید و آن را بوجود آورد آن هم به شیوه ای که خود, أن تکثر را محدود و بی اثر نکند. ©-يست مدرنيستها اغلب ‎a:‏ زبان نامفهومی سخن می گویند و بدینسان انديشه های آنان گاهی تنها برای کسانی فهمیدنی است که با رمز و

صفحه 55:
صحبت از پژمردن یک برگ نیست 7 فرض كن مرگ قناری در قفس هم مرگ نیست ‎wy‏ ‏فرض کن یک شاخه گل هم در جهان هرگز نزست فرض كن جنكل بيابان بود از روز نخست در کوبری سوت و کور: در میان مردمى با اين مصيبت ها صبور صحبت از مرگ محبت. مرگ عشق / «5 0 قار مشیری (۱۳۰۵-۱۲۷۹) |شاغر معاصر ابرانی) پایان

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان