صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
یایی ؟
پويايي کروه
وله
جماعت , انجمن , جمعیت , جمعي از
مردم » 0
ry poe | Cas
۹ ۳ که با یکد ارتباط
es دا Nee nel بگر ارتباط و
2- وا : مشررات 5
۳۳ Oe ee ne meee)
درون كروهي خاصي تبعيت مي
صفحه 4:
a, aS تجمع تعدادي از افراد -O
9 2S no glei yulusl o9 55
AY er vee ee pee paeres
هاي مشترك دارند.
“©- مجموعه يي از افراد كه با
صفحه 5:
erry ie}
ت میا
مشترك ودر
حال مذ
متفاوت
ern) ۱ ا ل
۱ 9 0
ey م : 8
بل 2 000
9 وا oad
۳
AS eee)
صفحه 6:
faced كروه
Pre aOR ReS Pm Egy Cea Parca carts eee One
نوع روابط و نوع عضويت تقسيم مي شوند:
1- - كروه هاي اولیه: ۱۳۹۳۳ يي يي 5
نزديك 50100 همانند خانواده ) گروه
50 دوستي 00
2- - كروه هاي نانویه: موقتي , قراردادي »
ضرورت هاي اجتماعي همانند دانشكاه
ery) eee Cee 0 oe -3
کنش و واکنش دز حد با
صفحه 7:
4- گروه هاي بزرگ :
5- گروه هاي راهنمايي:
0 لله
7- كروه هاي باز و بسته:
صفحه 8:
ويزكي هاي كروه
1- تاريخجه كروه
2- عضویت قابل تعريف
3- آرمان و هدف مشترك
4- همبستكي كروهي
5- معیارها و استانداردهاي گروهي
6- كنشش و واكنشس: اركان اساسي .ميزان علاقمندي يا بي_
علاقكي :مشاركت و يا بي تفاؤاتي
صفحه 9:
ارتباط غیر كلامي
* جين و جروك صورت
* ایما و اشارات
* وضع ظاهر
صفحه 10:
eel pee kee! ل لت
SE ten RS men ecw e)
ل ene
* میزان مشارکت رهبر و اعضا گروه چقدر است؟
1
7 feee Sema Re ere] ag
ی
۱
۱
صفحه 11:
پويايي گروه
۱
ROM TIC Fears
همواره و در همه كروه ها وجود دارد.
ار ا
شوند كه ميل به صحبت كردن درباره خود داشته باشند از
ا ل ا سه اسن
me) ا ا ل 0
TS ل ا ۱ 7
صفحه 12:
aoe 1
۳9 هاي دانشجو
ا ا لت
ero ae ل ا ل
RCC Sys re ear re lee bie eres
ء مدرس باید آنها را پپذبرند و به طريقي تغییرات لازم و
مناسب را در رفتار آنها در طول برگزاري جلسه به
ل
* ملا پلویس؛ این شخص کسی است که هميشه با يك
OS oe COS nea ike rene ney
2. 2 تم لسش
صفحه 13:
17 ee one +) bV.0 by
نمی اندازد . هر وقت به خوبی دریافت که حال و
2 at eed be ل
شكند (پرسیدن نظرات او . گوش دادن به
حرفهایش و خودداري از انتقاد سخت ۳
آمیز در rere) دل و جرات ۳۳
ور ۱
نشیند و در جریان بحث و مذاکره شرکت نمي کنند
صفحه 14:
*ل030: اكر جلسه به طور جدي و در عين حال جالب اداره شود
PER AEC STN SoC pn Oe RST CMe rr)
eT Se te ee ge Lcd ار ۱
بروز اين كونه رفتار بسيار كم خواهد بود
ل 0
rey a ee ror لي 00
حرفهاسث توجه جنداني به جريان مذاكرات ندارد و به نوعي a را سركرم
مي کند (رهبر جلسه باید به نحوي توجه او را به مطالب مور3 نظر گروه
FED ااام repre gen aa
) اطلاع است از او نظر خواهي كند
ee jie بازتاب » اثر رفتار « از خود راضي » مي تواند او
را به ناخوش آيندي رفتارش واقف سازد
صفحه 15:
چبره هاي معرب
جهره هايّ مخرب با رفتارشان
مي توانند جریان عادي روان و
re cert ات 3
1۱۲ pean i
نمودار مي شود
0 ا ee ne Ea
Ne cee Sel Be an) oD
بلافاصله نظري ابراز مي ذارد و به تجربیأت
ا eS) en) ۳
مي تواند با اشاره به نظرات که خلاصه اش
روی 1 RS ee be
که حرفهایش مورد توجه بوده )
صفحه 16:
چرااها اد را ان( ۱۳۳
عاقلانه اي بي اساس بودن شك و منفي نگري را
به صاحبان اين جهره ها معلوم سازند . با مهرباني
و حوصله از آنها بخواهند Coa ty ا 0
اطمینان خود را بیان کنند.
— ۱۳۰۷ )ابن شخص مي تواند 00 نظر درستي
داشته باشد . بايد به حرفهايش با دقت كوش كرد
bE) ا ا 0
ee Kee ات
صفحه 17:
ا ا ا 1ك
SYS) acs eon Rene Nearer)
(بايد با جنين شخصي جنان رفتار كنند كه دريابد
eis ل
Rese ا 1 062
نا ا هاي بازیگوش
Peco) eel <7 SOLE amore AROS COS
BSN ا pV Tear
سررفتگي را همه گیر تشخیص دادید براي چند دقیقه
استراحت و توقف در بحث را خواستار شود )
صفحه 18:
جبره هاي تازه
باید نسبت به آنها 00
مناسيي chee] باشیم ۳ آنها
را مورد توجه قرار دهیم
keer Sem) a oie
* شخص مطلع: آيا استفاده از:شخص مطلع
cl Lats ا ل 0
مشكلات است و يا راهنمائيهاي نظري و عملي او
هر دو مورد نظر مي باشد . كاري كه نبايد از شخص
مطلع خواست . به عبهده كرفتن اداره جلسه است
صفحه 19:
بسم الله الرحمن الرحيم
پويايي گروه
• گروه :
جماعت ،انجمن ،جمعيت ،جمعي از
مردم ......... ،
• تعاريف گروه :
-1تجمع دو نفر يا بيشتر كه با يكديگر ارتباط و
مشاركت و همبستگي دارند.
-2تجمع عده يي از افراد كه عملكرد مشترك و
هدف مشخص دارند و از قوانين و مقررات
درون گروهي خاصي تبعيت مي كنند.
-3تجمع تعدادي از افراد كه به گروه
احساس تعلق مي كنند و عملكرد
واحدي براي نيل به هدف هاي
مشترك دارند.
-4مجموعه يي از افراد كه با يكديگر
فعاالنه همكاري مي كنند تا به
اهداف مشخصي نايل آيند.
......... -5
نكات مشترك و در عين حال متفاوت
• تجمع دو نفر و بيشتر
• ارتباط متقابل ،كنش و واكنش
• هدف داري
انواع گروه
• بر اساس معيارهاي گوناگون از جمله زمان ،تعداد اعضا ،اهداف ،نوع
روابط و نوع عضويت تقسيم مي شوند:
-1گروه هاي اوليه :روابط صميمي ،نزديك و
عاطفي همانند خانواده ( گروه هاي دوستي
و كاري)
-2گروه هاي ثانويه :موقتي ،قراردادي ،
ضرورت هاي اجتماعي همانند دانشگاه
-3گروه هاي كوچك :روابط روياروي ،كنش
و واكنش در حد باال
-4گروه هاي بزرگ :
-5گروه هاي راهنمايي:
-6گروه هاي مشورت :
-7گروه هاي باز و بسته:
• ...................
ويژگي هاي گروه
-1تاريخچه گروه
-2عضويت قابل تعريف
-3آرمان و هدف مشترك
-4همبستگي گروهي
-5معيارها و استانداردهاي گروهي
-6كنش و واكنش :اركان اساسي ،ميزان عالقمندي يا بي_
عالقگي ،مشاركت و يا بي تفاوتي
ارتباط غير كالمي
• چين و چروك صورت
• ايما و اشارات
• وضع ظاهر
• چشم
• .........
براي پي بردن ميزان مشاركت ونوع كنش ها
و واكنش هاي اعضا گروه بايستي موارد زير
مورد بررسي قرار گيرد:
• ميزان مشاركت رهبر و اعضا گروه چقدر است؟
• چه كساني با يكديگر در داخل گروه ارتباط بيشتري دارند؟
• انتقادها و يا تمجيدها بيشتر متوجه چه كساني است؟
• آيا اعضا گروه مي توانند آزادانه مطالب خود را بيان كنند؟
• آيا محيط گروه صميمي و دوستانه است؟
• و چه كساني معموال در كنار يكديگر مي نشينند؟
پويايي گروه
• پويايي گروه همان عملكرد و حركت و كنش و واكنش هاي
اعضا درون گروه است.
• همواره و در همه گروه ها وجود دارد.
• افراد زماني در گروه به شناخت خود وديگران موفق مي
شوند كه ميل به صحبت كردن درباره خود داشته باشند از
بازخورد ها استفاده كنند ،محيط گرم وسالم و سازنده باشد ،
از دانش نظري كافي برخوردار باشند ،و بتوانند آموخته هاي
خود را به عمل در آورند و آنها را تمرين كنند.
ويژگي هاي دانشجو
• افراد با شخصيت هاي متفاوت گرد هم ِمي آيند
– چهره هاي مزاحم :اين چهره ها در هر گروهي مي
تواند باشد .رفتار اين افراد خللي در كار گروه
ايجاد نمي كند ،مدرس بايد آنها را بپذيرند و به
طريقي تغييرات الزم و مناسب را در رفتار آنها در
طول برگزاري جلسه به وجود آورند .
• مال بنويس :اين شخص كسي است كه هميشه با
يك مداد و مقداري كاغذ وارد جلسه مي شود .
()Whith board,Power point, Hand out
• محتاط :اين شخص هيچ وقت خودش را به دردسر
نمي اندازد ،هر وقت به خوبي دريافت كه حال و
هواي جلسه از چه قرار است ،سكوت خود را مي
شكند (پرسيدن نظرات او ،گوش دادن به
حرفهايش و خودداري از انتقاد سخت يا مسخره
آميز در واقع به او دل و جرات بدهند(
• ساكت :كساني هستند كه مدتها ساكت مي
نشيند و در جريان بحث و مذاكره شركت نمي كنند
•لوده:
اگر جلسه به طور جدي و در عين حال جالب اداره شود
و مسائلي كه مورد بحث قرار مي گيرد مورد عالقه اعضاء بوده و
همه مايل باشند راه حل مناسب را زودتر پيدا كنند ،زمينه براي
بروز اين گونه رفتار بسيار كم خواهد بود
• بي اعتنا:
اين شخص تشكيل جلسه ،بحث و مذاكره را امري بي
اهميت مي داند و يا طوري رفتار مي كند كه گويي باالتر يا فراتر از اين
حرفهاست توجه چنداني به جريان مذاكرات ندارد و به نوعي خود را سرگرم
مي كند (رهبر جلسه بايد به نحوي توجه او را به مطالب مورد نظر گروه
جلب كند مثًال در موضوع يا جنبه خاصي از مساله كه فكر مي كند او داراي
اطالع است از او نظر خواهي كند )
• از خودراضي « :بازتاب » اثر رفتار « از خود راضي » مي تواند او
را به ناخوش آيندي رفتارش واقف سازد
چهره هاي مخرب
چهره هاي مخرب با رفتارشان
مي توانند جريان عادي روان و
سودبخش هر بحث و مذاكره را
خراب كنند
– ارباب :ارباب منشي اين شخص از همان دقايق اول
نمودار مي شود
– پرحرف :اين شخص مرتب صحبت مي كند و
درباره هر مطلب يا حرفي كه پيش مي آيد
بالفاصله نظري ابراز مي دارد و به تجربيات
خود در آن زمينه اشاره مي كند (منشي تخته
مي تواند با اشاره به نظرات كه خالصه اش
روي تخته نوشته شده است او را مطمئن سازد
كه حرفهايش مورد توجه بوده )
–شكاك :بايد با صبر و حوصله با روش صحيح و عاقالنه اي بي
اساس بودن شك و منفي نگري را به صاحبان اين چهره ها معلوم
سازند .با مهرباني و حوصله از آنها بخواهند تا علت شك و عدم
اطمينان خود را بيان كنند.
–مخل:اين شخص مي تواند عقيده و نظر درستي داشته باشد .بايد به
حرفهايش با دقت گوش كرد و اگر با داليل و توضيحات كافي همراه
نيست از او توضيح و دليل خواست
–چاپلوس :كساني را كه مفيد به حال خود تشخيص مي
دهد بيشتر از حد الزم مي ستايد (بايد با چنين شخصي
چنان رفتار كنند كه دريابد نظرات او بدون توسل به تعريف
و تمجيد بي جا از ديگران براي گروه قابل بررسي است )
–ناراحت :رفتار اين شخص همانند بچه هاي بازيگوش در
سركالس است .غالبًا با كسي كه پهلويش نشسته است در گوشي
صحبت مي كند (اگر خستگي و حوصله سررفتگي را همه گير
تشخيص داديد براي چند دقيقه استراحت و توقف در بحث را
خواستار شود )
چهره هاي تازه
بايد نسبت به آنها رفتار
مناسبي داشته باشيم و آنها
را مورد توجه قرار دهيم
• عضو تازه :اعضاء گروه يك يك خود را به او
معرفي كنند
•
شخص مطلع :آيا استفاده از شخص مطلع
فقط براي كمك به تجزيه و تحليل مسائل و
مشكالت است و يا راهنمائيهاي نظري و عملي او
هر دو مورد نظر مي باشد ،كاري كه نبايد از شخص
مطلع خواست ،به عهده گرفتن اداره جلسه است