صفحه 1:
رپیاه سازی ‎ee‏ ‏در محیظ ااجااري . : *تهیه و تنظیم : مهندس همت جو #م رکز بهداشت استان آذربایجان شرقی *پائیز ۱۳۹۰

صفحه 2:
اولين كام 32 20090۳8 0 تب محيط اداريء آناليز كاري است كه انجام مي شود. آنالیز کامل. به یافتن علل دقیق مشکلات و بکار بستن راه حلهاي مناسب كمك مي کل در اکثر موارد» مشکلات موجود به كمك کارکنان و منایع محلي قابل حل خواهد بود.

صفحه 3:
Office Exgqnomigs. ‏ریس‎ ارگونومي از کارمند و ایستگاه کارش شروع مي‌شود و به کل قسمت يا سازمان تسري مي پابد. + ۲ ١ ad Ar) ‏بسياري از عوامل سازماني و محيطي. همچنین‎ > ‏انتخاب و خريد مبلمان اداري تحت كنترل‎ ۳ ‏مدیریت است.‎ از طرفي بسياري از عوامل مرتبط با آرایش محیط کار و عادات کاری در کنترل کارمندان است. تمرکز ارگونومي همیشه بر طراحي براي انسان است. انسان داراي ويژگيهاي منحصر بفردي است که بعضي از این ویژگیها مانند سن و قد قابل تغییر ند اما بعضي از این ویژگیها مانند آموزش و

صفحه 4:
اآنالييز محبط كار آنالیز محیط کار اولین گام در جهت حذف علل بالقوه اختلالات اسكلتي عضلانی است. آنالیز شغل نشان مي دهد که هر کارمند روزانه چه كارهايي انجام مي دهد. این امر با شرح وظایف شغلي که الزامات را بیان مي کند متفاوت است زیرا در آنالیز شغلي اطلاعاتي در باره نحوه انجام کار جمع آوري مي‌شود. لازم است کارمندان در آنالیز شغل دخیل باشند زیرا آنان بهترین منبع اطلاعات در مورد فعالیتهای روزمره و مشکلات ناشی از آن هستند.

صفحه 5:
‎yi‏ محيط كار ‎ ‎ ‎Environmental ‎ ‎ ‎Lighting ‎Temperature ‎Indoor air quality ‎ ‎ ‎ ‎Physical ‎ ‎ ‎Psychosocial ‎ ‎Workstation design Posture ‎Repetitive Work Manuel Handling ‎ ‎ ‎Job design Work practices Work organisation ‎

صفحه 6:
اآنالييز محبط كار آناليز ايستكاه كار: اجزاي فيزيكي ايستكاه كار مثل موقعيت مانیتور» صفحه کلید. سطح کار و صندلی. آنالیز محيطي: روشنايي. درخشندگي. دماء رطوبت. صدا و سایر عواملي که راحتي افراد را متاثر مي سازد. آناليز سازماني: مسئوليتهاء برنامه کاره اضافه كاري و ساير جنبه هايي که شرایط کار خوانده مي شوند. اين عوامل خارج 0 کارمندان بوده و داراي بیشترین تاثير بر ريسك فاكتورهايي از قبيل را کار تاه رمال ‎OS‏

صفحه 7:
مراحل آنالیز اولیه محیط کار آیا در کارهايی که انجام مي دهند تکرار. کار ۰ پوسچرهاي وجود دارد حتي اگر آنان تجربه اراحتي يا علائم آسیب را در طول 2- کارمندان را در حین انجام کار مشاهده کنید تا ریسك فاکتورها و علل آنها مشخص شود. همزمان عوامل موجود در ایستگاه کار. محیط و سازمان که مي توانند ریسك فاکتور ایجاد نمایند را ثبت کنید. 3- در صورت وجود ریسك فاکتورها. راه حل هاي فوري و دراز مدت را با کارمندان در میان بگذارید. تغییرات فوري را در مورد مشکلات ساده مثل ارتفاع مانیتور یا محل قرارگيري ماوس اجرا

صفحه 8:
oe ‏ب‎ ن ضعنت کنید: دلنلاتجام آتالیز ‎re Se‏ قر ب باتک یز | ام مي دهند و ‎ae‏ ییآ ‏2-مدت انجام کار آنان را مشاهده کنید تا ابده اي در باره عادات کا ‎Seen‏ قبل از آنقه از از نان سوال کنید جازه دش نان كار ‎Res ea‏ ‎ea‏ اهند. رو: ‎i‏ احتی در ‎‘oe‏ دي متمرکز شوید ز ن نقاط اولویت کنترا تاد داشگ بل ث فاکتور رام رست د را عورال بان ‎ ‎ ‎ ‎ ‏3ب توجه به ‎plait‏ ‏بجاو ‎desis tee asi‏ آشید انان ‎ ‏شغلي كه بايد انجام كيرد ايستكاه کار, وسایل و نما 0 ‎ee‏ مسر شوید ‎

صفحه 9:

صفحه 10:
اجرای راه حلها به هنگام آنالیز محیط کار شما ممکن است تعدادي راه حل فوري و آسان را در ی رب دارد بسياري از این راه ‎sade‏ ی مر مانیتور است که به کاهش مشکلات در حیطه كمك می کند. ات جزئی توسط خود کارمندان قابل اجواست. اداتی براي راه حلهاي کم هزینه داشته باشند. بخشي ازا کارمندان مي توانند پ مي توان از تغیبرات ابتكاري بعضي از کارمندان در تلاش براي افزایش راحتي و اسان سازي شغل الگو گرفت وان را به سایر کارمندان آموزش داد.

صفحه 11:
اجرای راه حلها آرایش مبلمان اداري و سایر وسایل ‎WL‏ به گونه اي باشد که کارمندان امکان کار در این پوسچرها را داشته باشند. براي مثال مانیتور بمنظور حفظ وضعیت مناسب سر باید پائین تر از سطح چشم باشد. صفحه کلید بمنظور حفظ وضعیت مستقیم مچ باید نزديك به ارتفاع آرنج باشد. اکر نمي توانید مانیتور و صفحه کلید را به قدر كافي پایین بیاورید صندلي را بالا ببرید و زيرپايي براي استراحت پاها فراهم نمایید. ترجیحا هر ایستگاه کار اداري باید براي يك فرد تنظیم شود زیرا فائق آمدن بر قواعد ارگونوميکي که در هر شرايطي و تا يبا غير ممكن است!

صفحه 12:
اجرای راه حلها اگر آنالیز شغلي نشان مي دهد که کارمندان در مكانهاي ديگري علاوه بر ایستگاه کار کامپیو تري نيز كار مي کنند این مناطق باید بطور جداگانه مورد آنالیز قرار گیرد. کارکنان در صورتیکه شما آنان را با اصول ار گونومي آشنا كنيد مي توانند در اجراي بسياري از راه حلها .<< و رقع مشکلات کمك نمایند.

صفحه 13:
صندلي هاي قابل تنظیم صندلي هاي قابل تنظیم براي ‎Minimum features ofan adjustable task chair‏ ای ی سس كارشان را بصورت نشسته انجام سك مي‌دهند توصیه مي شود بویژه اگر الع نا Waterfall آنان با کامپیوتر با شغل کم تحرك 2 0000 ديگري سر وکار دارند. ‎reach‏ سس ‎Height and eared‏ ‎tit adjustable back and seat ‏اين صندليها بايد براي کارمند امکان تغییر و تنوع پوسچر را در طول انجام کار فراهم نماید ‏ی

صفحه 14:
طراحي اداره چیدمان. ائائیه و وسایل اداري باید جهت تعيين ريسكهاي Maximum. كيرند . براي مثال هنكام جيدن قفسه ها بايد که بیشتر مورد استفاده هستند نزديك قر قرارگیر ندید Easy reach zone ‏نظرخواهي از کارکنان قبل از ایجاد تغييرات يا خريد وسايل‎ ‏منجر به ایجاد محيطي کارآمدتر و کاهش ريسك خواهد‎ ‏گردید. چیدمان مبلمان اداري مي تواند باندازه نوع آن با‎ ‏اهمیت باشد.‎ بدیهي است چیزهایی که بیشتر مورد استفاده هستند باید در محدوده دسترسی آسان قرارگیرند

صفحه 15:
طراحی اداره کارمندان دوست دارند تا حدی بر آرایش محیط کارشان کنترل داشته باشند و قادرند بسیاری از تغییرات لازم را انجام دهند. نمونه اي از ایستگاه کار طراحی شده براي اپراتور پذبرش و حسابدار در شکل زیر آورده شده است: Receptionist's Work Area

صفحه 16:
بلند كردن و حمل بار اكر جه بلند كردن مكرر بارهاي سنكين در بيشتر ادارات رايج نيست اما توجه به اين موضوع صرف نظر از اينكه كار در كجا انجام مي شود اجتناب ناپذبر است. روشي که مواد نگهداري و حمل مي شوند مي تواند ريسك آسیب ایجاد نماید. بلند ‎ig‏ حعل بر بات آسیب کمر. ‎Sass aa‏ .این

صفحه 17:
پیشگیری از خسنگی بینایی تقریبا نيمي از کاربران کامپیوتر از علاقم ناراحتي چشمي ‎Strain)‏ ۳۳6۵ ينج = برند. در واقع ناراحتی چشمي شایعتر از اختلالات اسکلتي-عضلاني است. تحقیقأت نشان داده است که کار با کامپیوتر ‎ol sf‏ دائمی بر بینایی ندارد. ناراحتي چشمي باعث کاهش عملکرد و افزایش خطا مي شود. علل اصلی ناراحتی چشمي روشنابي و خيرگي است: علل دیگر شامل اختلافات فردي در بينايي . سطح مهارت در اجراي فعاليتهاي شغلي و نحوه تنظیم ایستگاه کار است.

صفحه 18:

صفحه 19:
آنالیز محيطي محیط اطراف ایستگاه کار باندازه خود ایستگاه کار بر راحتی و عملکرد تاثی رگذار است. محیط اداري باید داراي . . . روشنايي مناسب بدون ن درخشندگي و خيرگي. داراي رطوبت و گرماي مطلوب و همچنین ساکت جهت تمرکز و فاقد ازدحام باشد.

صفحه 20:
آنالیز محيطي-روشنايي روشنايي مي تواند اثر قابل ملاحظه اي بر راحتي و عملکرد داشته باشد. در کار با مانیتور. نور شدید بویژه اگر باعث خيرگي شود موجب ناراحتي چشمي مي گردد. در كارهاي خواندني و نوشتاري. روشنايي کم باعث ناراحتی چشمی می شود . همچنین جو افسردگي را بر محیط کار حاکم مي کند.

صفحه 21:

صفحه 22:
آنالیز محيطي-روشنايي روشنايي مورد نیاز در کار با کامپیوتر باید کمتر از میزان روشنايي لازم برای خواندن کتاب با هرمتن نوشته شده روی کاغذ باشد. این اختلاف ناشي از این واقعیت است که مانيتورهاي کامپیوتر از خود نور ساطع مي کنند در حالیکه کاغذ منعکس کننده نوري است که از محیط دريافت مي کند. بمنظور پيشگيري از ناراحتي چشمي در کار با كامييوتر لازم است روشنايي محیط باندازه نوري باشد که از صفحه مانیتور ساطع مي شود. ينجره يا منابع نوري درخشنده در يشت با كنار مانيتور مي تواند باندازه خیرگی مانیتور ناراحت کننده باشد.

صفحه 23:
چیدمان مناسب مانیتور نسبت به پنجره

صفحه 24:
استانداردهای روشنابی کار دائمی با کامپیوتر 300-500 لوکس کار با کامپیوتر و اسناد كاغذي 5000 لوكس 3 کار با اسناد کاغذی ۰ ۰ 750-1000 لوکس

صفحه 25:
کرما و رطوبت گرما و رطوبت نیز همانند روشنايي نه تنها بر راحتي بلکه بر بهره وري کارکنان اثر مي گذارد. بیشتر کارهای اداری در حالت نشسته انجام می شود و انسان در فعاليتهاي فيزيكي سطح پایین در مقایسه با شرايط فعال معمولا دماهاي محيطي بالاتر را ترجيح مى دهد. در ادارات هنكامى كه تعداد زيادى وسايل توليد كننده حرارت با هم در يكجا جمع شوند هوا بسيار كرم خواهد شد. ميزان رطوبت نيز در احساس راحتي و سلامت نقش دارد . رطوبت كم باعث خشكي يوست و رطوبت زياد ناحث احساتل ‏ حخصضكد .فد شوه هو موحت من شه‌د قفا

صفحه 26:
صدا صدا ‎aS‏ ادارات معمولا به ‎Coe‏ نمي رسد كه براي شنوايي زیان آور باشد اما مي تواند بعنوان عامل حواس پرتي, مخل عملکرد و بهره وري باشد. مطالعات نشان داده اند هنگامي که کارمندان کار فكري انجام مي دهند صدا بیشتر مختل کننده کار است. در حالیکه مي‌-نوان صدا را با صداسنجاندازه گرفت. روش ساده‌تر استفاده از قضاوت افراد در مورد میزان صدا در محیط اداری است. نظر کارمندان را در باره صداي محیط جوبا شوید.آیا صدا در ایتباطات آنان تداخل ایجاد مي کند و باعث حواس پرتي مي شود.

صفحه 27:
استانداردهای صدا در محیط اداری حدلکتر 60 دسویل ‏ متوسط 30-40 دسییل ۰ ‎Open Office:‏ حدلکثر 55 دسییل . متوسط 30-35 دسییل ‎Private Office:‏

صفحه 28:
Chair * General Design — Easy to adjust aS — 5-leg base -- stability — Swivel and wheels -- ease of reaching & getting in & out a نا باما © Source: Jack Dennerlein © Harvard School of Public Heal!

صفحه 29:
Chair Ca :مقط أوجع5 ‎٠‏ — Slightly concave 60" — Softly padded — Rounded, waterfall edge- reduce Odom compression a نا باما © Source: Jack Dennerlein © Harvard School of Public Heal!

صفحه 30:
Chair Ca ٠ Foot rest — only if necessary — should be big & solid * Backrest: as — Supports entire back: head-lumbar ~ 85 95 — Relieve spinal and muscle load panes نا باما © Source: Jack Dennerlein © Harvard School of Public Heal!

صفحه 31:
Adjust the net + Seat Height: — Feet flat on floor ise — Knee should be at 90° * Armrests: — Supports upper extremity — Adjustable vertically and ° Gew horizontally * Vertically for shoulders * Horizontally to keep elbows in ‏بدا تس‎ 2 © Source: Jack Dennerlein © Harvard School of Public Heal!

صفحه 32:
Keyboard and mouse * Vertical Position — As low as possible — Arms parallel — g-h key height = elbow height 5 — mouse and keyboard at the same height — larger surfaces are better é than trays © Source: Jack Dennerlein © Harvard School of Public Heal!

صفحه 33:
Keyboard and mouse * Horizontal Position — Keyboard: Directly in 0 front of worker — Mouse: Right or left of keyboard — Mouse: Directly in front (mouse intensive tasks) — Trays can limit horizontal adjustments e: Jack Dennerlein © Harvard School of Public Heal!

صفحه 34:
Keyboard and mouse * Angle — Keyboard: Flat or negative sloped * Keep wrists straight or slightly * 92 ‏ع سه‎ @ flexed ‏دك‎ ‎— Wrist pad ۰ ‏بو‎ ‎>> ‎Gsss8@ ‎© Oretped © Source: Jack Dennerlein © Harvard School of Public Heal!

صفحه 35:
Monitor Positioning ۰ i j © 18-24” Vertically adjustable © 15°- 30° a ‏محتحيسهةه و‎ — Top of screen not to exceed the operator's eye level (preferably 1-2 inches below eye level) — Viewing angle 15°- 30° W/R to horizontal \ * Horizontally adjustable — Directly in front — 18-24” distance + Same for document holder ‘e: Jack Dennerlein School of Public Heal!

صفحه 36:
آموزش تجربه نشان داده است که خرید مبلمان تسس اداری ناراحتی و ‎١‏ ريسك آسیب را کاهش نمی دهد.اغلب کارمندان از مبلمان جدید بطور صحیح - تنظیم نمي کنند زیرا در مورد پوسچر مناسب آموزشهای لازم را ندیده اند. همچنین بدرستی نمي دانند که مكانيسمهاي تنظیم چگونه کار مي کند. کارمندان ممکن است ندانند که مبلمان آنان قابل تنظیم است و در همان وضعيتي که به آنان تحویل شده است از آن استفاده کنند.

صفحه 37:
آموزش کارمندان ممکن است احساس کنند پوسچر خوب. استراحتهای کوتاه و عادات مناسب کاری مهم نیستند. بنابراین آموزش عوآقب احتمالي عدم تغییر ایستگاه کار و روشهاي کار ضروري است. با آموزش کارمندان و سرپرستان در موضوعات ارگونومي. زمان مورد نیاز جهت انجام آنالیز و اجراي راه حلها کاهش مي یابد. ‎Gas‏ برنامه آموزشي آماده کردن کارمندان جهت پذیرش مسئولیت در راستاي سلامت شان است. باید به آنان ابزارهاي ‏مناسب براي بيدا كردن مشكلات و حل آنها ارائه شود.

صفحه 38:
Ergonomic 5: WORK SMART NOT HARD

صفحه 39:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
32,000 تومان