pajhuhesh_dar_mohite_veb

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “پژوهش در محیط وب”

پژوهش در محیط وب

اسلاید 1: پژوهش در محیط وب سید مهدی طاهری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ عضو هیئت مدیره و مسئول کمیته آموزش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران http://www.smtaheri.ir taherismster@gmail.com Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheri

اسلاید 2: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriرئوس مطالبسخن آغازینقابلیت های وب برای پژوهشفرایند اطلاع یابی و فرایند پژوهشمحیط ها و ابزارهای پژوهشی وب (تعریف، انواع، ساختار، و ...)طراحی درخواست یا راهبرد جستجو متناسب با گام های هفتگانه پژوهششیوه های استناددهی به منابع وبمعیارهای ارزیابی منابع وب

اسلاید 3: سخن آغازینبا ظهور فن آوري هاي نوين اطلاعاتي و به سبب آن ايجاد محيط ها و رسانه هاي جديد - با ماهيتي کاملا متفاوت با محيط ها و رسانه هاي سنتي - دسترسي به اطلاعات و منابع دانش به روش هاي متنوعي که تا پيش از این ممکن نبود، ميسر شده است؛ این تحولات علیرغم تولید ارزش های افزوده نسبت به محیط سنتی، به نوبه خود باعث بوجود آمدن چالش هایی برای واسط های اطلاعاتی و کاربران نهایی شده اند؛تنوع نظام ها و ابزارهای کاوش با قابلیت های ویژه، شیوه ها و راهبردهای دسترسی به اطلاعات منتشر شده بر روی این محیط و رسانه ها را تغییر داده است؛به شکلی که نوع جدیدی از دانش: ”یاد بگیریم که چگونه یاد بگیریم“Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheri

اسلاید 4: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriچند نکته:ساموئل جانسون: دانش بر دو قسم (نوع) است:1. دانشی که می دانیم (محفوظات)، 2. آنچه كه می‌دانیم در كجا می‌توان اطلاعاتی را یافت؛ شعار قرن بیست و یکم: Learning to Learn (یاد بگیریم که چگونه یاد بگیریم)؛ سواد اطلاعاتی (Information Literacy): توانایی فرد در یافتن اطلاعات مورد نیاز خود رفتارهای اطلاع یابی حرفه ای (Information Seeking Behavior Professional)کنفوسیوس: هر کس یک ماهی به بدهد مرا یک روز سیر کرده است، و اگر ماهیگیری یاد دهد، یک عمر

اسلاید 5: قابلیت های وب برای پژوهشفراپیوندها: بسط دانش؛چند رسانه ای؛ حجم گسترده اطلاعات دسترس پذیر: 1. در مورد موضوع مورد نظر، 2. در مورد پژوهش به عنوان یک موضوع؛تنوع ابزارها: موتورهای جستجو، راهنماهای موضوعی،عوامل هوشمند، و ...؛امکان اشتراک دانش در سطح گسترده: درگاه ها، شبکه های اجتماعی، و ...؛ابزارهای ارتباطی: پست الکترونیکی، محیط گفتگو (Chat)، و ...؛محیط تعاملی: با نظام ذخیره و بازیابی اطلاعات، وبلاگ ها، و ...؛Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheri

اسلاید 6: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriمحیط ها و ابزارهای کمک پژوهشی در وبدروازه های اطلاعاتیموتورهای کاوشفراموتورهای کاوشراهنماهای موضوعیدرگاه هاراهنماهای پژوهشیپایگاه های تمام متنپایگاه های کتابشناختیو ........

اسلاید 7: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriدرباره موتورهای کاوش: مقدمهشبکه جهانی وب علیرغم عمر کوتاه خود (حدود 16 سال)، به عنوان مهمترین نظام ذخیره و بازیابی اطلاعات که حجم گسترده ای از منابع و اشیای محتوایی را شامل می شود، مطرح گردیده است؛میلیون ها نفر از سراسر دنیا از این شبکه برای تامین نیازهای اطلاعاتی روزمره خود استفاده می کنند و بسیاری از سازمان ها و شرکت ها بر روی گسترش یک نظام بازیابی اطلاعات بهتر بر روی آن سرمایه گذاری می کنند؛برای دسترسی به این حجم بالای اطلاعات دسترس پذیر از طریق وب، وجود ابزارهایی برای جستجو و بازیابی ضروری است؛این ابزارها همزمان با رشد وب، توسعه یافته و به نظر می رسد در اداره و هدایت وب بسیار تاثیرگذار هستند. محور اصلی جستجو در وب را موتورهای کاوش به خود اختصاص داده اند. به نحوی که هشتاد و هشت درصد از زمانی که کاربران وب صرف جستجوی اطلاعات می کنند، در محیط این موتورهاست.

اسلاید 8: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriدرباره موتورهای کاوش (ادامه)بخشی از موفقیت موتورهای کاوش به دلیل سادگی استفاده از آنهاست. کاربر واژه ها یا عبارات کلیدی خود را در جعبه جستجو این موتورها وارد، و فهرستی از نتایج مرتبط را – البته بر اساس الگوریتم های موتورهای کاوش – دریافت می نماید؛موتورهای کاوش فعلی پایگاه­های داده ای (نمایه های مقلوب) خود را بر اساس رخداد و بسامد کلیدواژه های اشیای محتوایی ساخته – نمایه سازی استخراجی خودکار – و برای پاسخ به نیاز اطلاعاتی کاربران از این پایگاه ها استفاده می کنند؛در حال حاضر بسیاری از این موتورها به سمت دو وجهی شدن حرکت نموده اند و علاوه بر نمایه مقلوب از راهنماهای موضوعی برای غنی سازی نتایج خود سود می­برند.

اسلاید 9: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriدرباره موتورهای کاوش (ادامه)الف. موتورهای کاوش پیمایش – پایه : این دسته از موتورهای کاوش، نظیر گوگل، فهرست هایشان را به صورت خودکار ایجاد می کنند. آنها وب را پیمایش نموده، سپس کاربران آن چه را این نوع موتورها یافته اند، جستجو می نمایند. اگر شما صفحات وب یا اشیای محتوایی خود را تغییر دهید، این موتورها تغییرات را می یابند، و بر نمایه شدن و رتبه بندی صفحات شما تاثیر می گذارند؛ب. راهنماهای تقویت شده توسط انسان یا نمایه های دستی (راهنماهای موضوعی): این راهنماها، نظیر Open Directory، برای فهرست هایشان به انسان وابسته هستند. وقتی یک درخواست به این راهنماها داده می شود یا فهرست های آنها مرور می شوند، نتایجی برمبنای توصیف هایی که به آنها ارائه شده، بازیابی می گردند. بر خلاف موتورهای کاوش، تغییرات صفحات وب یا اشیای محتوایی بر روی فهرست شدن آنها در راهنماها تاثیر نمی گذارند. به عبارت دیگر، چیزهایی که برای بهبود نمایه شدن و رتبه بندی اشیای محتوایی در موتورهای کاوش مفید هستند، در راهنماها بی تاثیرند.

اسلاید 10: فرآیند و معماری موتورهای کاوشکاربرموتور کاوشنرم افزار کاوشنمایه یا پایگاهروبات(خزنده)صفحات وبResearch in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheri

اسلاید 11: چگونگی کارکردResearch in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheri

اسلاید 12: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriدرباره موتورهای کاوش (ادامه)ج. ابزارهای کاوش دو وجهی یا نتایج ترکیبی: در روزهای نخستین پیدایش وب، موتورهای کاوش، یا به صورت پیمایش – پایه بودند یا تقویت شده توسط انسان. امروزه، موتورهای کاوش دو وجهی بسیار متداول هستند و نتایجی ترکیبی برای درخواست­های کاربران نمایش می دهند. معمولا، یک موتور دو وجهی یک نوع از فهرست ها را بر دیگری اولویت می­دهد. فراموتورهای کاوش: این ابزارها ترکیبی از چندین موتور کاوش و راهنمای موضوعی هستند و فاقد پایگاه مستقلی جهت جمع آوری و نمایه سازی می باشند.

اسلاید 13: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriدرباره موتورهای کاوش (ادامه)

اسلاید 14: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriدرباره موتورهای کاوش (ادامه)ساختار موتورهای کاوش: همه موتورهای کاوش پیمایشگر – پایه از سه بخش اصلی تشکیل شده اند. نخست، پیمایشگر یا عنکبوت، که توسط برنامه ای به نام روبات، صفحات وب و وب سایت ها را ملاقات می کنند، می خوانند، و پیوندهای موجود در آنها که به صفحات یا وب سایت های دیگر ارجاع می دهند را دنبال می نمایند.عنکبوت ها دوباره در فواصل منظم مثل هر روز، هر هفته، هر ماه یا هر دوماه و ... به وب سایت هایی که قبلا ملاقات نموده اند برای آگاهی از آخرین تغییرات و روزآمدسازی ها باز می گردند. هر آن چه از وب سایت ها یا منابع وب توسط پیمایشگرها پیدا می شود، استخراج و به بخش دوم موتورها یعنی نمایه یا پایگاه داده ها ارسال می گردد.

اسلاید 15: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriدرباره موتورهای کاوش (ادامه)نرم افزار موتور کاوش (پردازشگر درخواست)، سومین بخش یک موتور کاوش است. برنامه ای که از میان بیلیون ها صفحه ثبت شده در نمایه موتور کاوش، صفحاتی را که با یک جستجو مطابقت دارند انتخاب، و بر اساس منطق موتور کاوش در مورد ربط منابع بازیابی شده و الگوریتم های آن موتور، رتبه بندی و تنظیم می گردند.

اسلاید 16: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriدرباره موتورهای کاوش (ادامه): انواع جستجوجستجوی ساده (simple)جستجوی پایه (basic)جستجوی پیشرفته (advanced)جستجوی فوق پیشرفته (super-advanced)جستجوی خبره (expert)جستجوی یکپارچه (integerated)جستجوی متحد (federated)

اسلاید 17: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriدرباره موتورهای کاوش (ادامه)

اسلاید 18: تشخیص مساله:اولین گام در فرآیند جستجو، تشخیص مسئله ای است که مجموعه ای از اطلاعات برای حل آن مورد نیاز است. در واقع تشخیص شکافی است بین آنچه که ”دانسته شده“ و آنچه که باید ”دانسته شود“. جستجوگران اطلاعات برای روشن سازی مسئله خود باید مراحلی را طی کنند تا بر آن اساس بتوانند پرسش جستجو را مرحله به مرحله مهیا کنند. تیلور (Taylor) در تعریف نیاز اطلاعاتی چهار سطح ترسیم کرده است:سطح درونی یا بیان نشده: که در آن احساس نیاز اطلاعاتی در کاربر وجود دارد، اما احتمالا فراتر از نوعی ابهام در عدم احساس رضایت نیست. به عبارت دیگر احساس مبهمی از ناآرامی حاصل از ندانستن چیزی که باید دانسته شود در فرد وجود دارد. سطح آگاهی: در این سطح نیاز به اطلاعات آگاهانه بازشناخته می شود و جستجوگر قادر به توصیف نیاز اطلاعاتی است. اما در قالب عبارتی مبهم و بی ربطسطح رسمی شده: در سطح رسمی نیاز اطلاعاتی به روشنی در قالب بیانی واضح و منطقی ساخته و پرداخته می شود. سطح مصالحه شده یا ارائه: در طرح مصالحه شده یا ارائه، بیان رسمی در قالب واژگان مورد قبول نظام جستجو به نظام اطلاعاتی ارائه می شود. از نظر تیلور، مراحل جستجوی اطلاعات با شروع یک مسئله غیرقابل بیان آغاز شده و با سئوال آماده قابل استفاده در نظام اطلاعاتی ختم می شود.Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheri

اسلاید 19: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriعملگرهای موتور کاوش گوگل الف. در موتور کاوش گوگلالف، 1. جستجوی پایه (Basic Search)الف، 2. جستجوی پیشرفته (Advanced Search)الف، 2-1. جستجوی عبارتی: استفاده از علامت (”“) مثال الف، 2-2. جستجوی در یک وب سایت یا دامنه خاص: Site: مثالالف، 2-3. تفریق منطقی : استفاده از علامت (-) مثالالف، 2-4. ضرب منطقی: استفاده از علامت (+) یا AND (نکات) مثالالف، 2-5. جمع منطقی: استفاده از کلمه OR مثالالف، 2-6. جستجو در بافت های خاصی از متنالف، 2-6-1. در عنوان: [ intitle: ] مثال

اسلاید 20: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheri

اسلاید 21: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriعملگرهای موتور کاوش گوگل (ادامه)الف، 2-6. جستجو در بافت های خاصی از متن (ادامه)الف، 2-6-2. در متن: [ intext: ] مثالالف، 2-6-3. در نشانی اینترنتی: [ inurl: ] مثالالف، 2-6-4. در صفحاتی که به صفحه مورد جستجو پیوند داده اند: [ inanchor: ] مثالالف، 2-7. تعیین نوع فایل (فرمت): [ filetype: ] یا [ ext: ] مثالالف، 2-8. یافتن صفحات یا سایت هایی که به یک صفحه یا سایت خاص پیوند داده اند: [ link: ] مثالالف، 2-9. یافتن صفحات یا سایت های مشابه با یک صفحه یا سایت خاص: [ related: ] مثال یاالف، 2-10. جستجوی صفحاتی که قبلا در گوگل نمایه سازی شده اند اما ممکن است در هنگام جستجو در دسترس نباشند: [ cache: ] (error 404) مثال

اسلاید 22: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriعملگرهای موتور کاوش گوگل (ادامه)الف، 2-11. جستجوی شماره تلفن اشخاص (آمریکا): [ phonebook: ] مثال ادامهالف، 2-12. یافتن اطلاعاتی خاص در مورد وب سایتی خاص [ info: ] یا [ id: ]الف، 2-13. برخی دستورات دیگر: [ movie: ] [ music: ]الف، 2-14. [ numrange:2000-2010 ] یا [ pricerange:$60-$80 ] الف، 2-15. برخی نکاتعلامت پرانتز ()علامات در اصطلاحات عام مانند: C++ یا C# مثالعلامت $ مثال علامت خط تیره (-) با فاصله علامت زیرین (_) و ^ (توان) یا ** و +قبل از واژه +sock ؛ + – * / (مثال: 12 + 34 - 56 * 7 / 8)؛ % of (مثال: 45% of 39)

اسلاید 23: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi TaheriImprove Your Search Experience (cont.)Synonym Search : If you want to search not only for your search term but also for its synonyms, place the tilde sign (~) immediately in front of your search term. ExaDictionary Definitions : To see a definition for a word or phrase, simply type the word define then a space, then the word(s) you want defined. To see a list of different definitions from various online sources, you can type define:“ (or “what is” or “what are” ) followed by a word or phrase. Note that the results will define the entire phrase. Exa Maps : Looking for a map? Type in the name or U.S. zip code of a location and the word map and we’ll return a map of that location. Clicking on the map will take you to a larger version on Google Maps. Exa

اسلاید 24: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi TaheriImprove Your Search Experience (cont.)Plus (+) Operator : Google ignores common words and characters such as where, the, other digits and letters that slow down your search without improving the results. If a common word is essential to getting the results you want, you can make sure we pay attention to it by putting a + sign in front of it. Exa Fill in the Blank : Sometimes the best way to ask a question is to get Google to ‘fill in the blank’ by adding an asterisk (*) at the part of the sentence or question that you want finished into the Google search box. Exa

اسلاید 25: آناتومی صفحات گوگلResearch in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheri

اسلاید 26: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriموتورهای کاوش گوگل (ادامه): http://www.agoogleaday.com/#date=2011-09-06

اسلاید 27: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriطراحی راهبردهای جستجو در موتور کاوش یاهوب، 1. جستجوی پایه (Basic Search)ب، 2. جستجوی پیشرفته (Advanced Search)ب، 2-1. جستجوی عبارتی: استفاده از علامت (”“)ب، 2-2. جستجوی در یک وب سایت یا دامنه خاص: (فقط یک میزبان خاص)hostname: یا or domain: Site: ([region:asia] )ب، 2-3. تفریق منطقی : استفاده از علامت NOTب، 2-4. ضرب منطقی: استفاده از علامت AND یا (space)ب، 2-5. جمع منطقی: استفاده از کلمه ORب، 2-6. جستجو در بافت های خاصی از متنب، 2-6-1. در عنوان: [ intitle: ]

اسلاید 28: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriطراحی راهبردهای جستجو در موتور کاوش یاهو (ادامه)ب، 2-6. جستجو در بافت های خاصی از متن (ادامه)ب، 2-6-2. در متن: [ inbody: ]ب، 2-6-3. در نشانی اینترنتی: [ inurl: ] ب، 2-6-4. در پیوندهای یک صفحه : [ inanchor: ] × × ×ب، 2-8. یافتن صفحات یا سایت هایی که به یک صفحه یا سایت خاص پیوند داده اند: [ link:http:// ] و [ linkdomain:http:// ]ب، 2-9. یافتن صفحات یا سایت های مشابه با یک صفحه یا سایت خاص: [ related: ] × × ×ب، 2-10. جستجوی صفحاتی که قبلا در یاهو نمایه سازی شده اند اما ممکن است در هنگام جستجو در دسترس نباشندcached : (در فهرست نتایج. عملگر ندارد)ب، 2-11. نشانی دقیق یک صفحه: [url: ://searchengineshowdown.com/features/ ]ب، 2-12. تعیین نوع فایل (فرمت): [filetype:]

اسلاید 29: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriطراحی راهبردهای جستجو در موتور کاوش یاهو (ادامه)ب، 2-11. جستجوی شماره تلفن اشخاص (آمریکا): [ phonebook: ]ب، 2-12. یافتن اطلاعاتی خاص در مورد وب سایتی خاص [ info: ] یا [ id: ] × × ×ب، 2-13. برخی دستورات دیگر: location + [ showtimes: ] / movie title + trailers / subject + [ videos: ] / [ image of: ]ب، 2-14. شابک: شماره ها بدون عنوان و خط های تیره: 0764507621???ب، 2-15. برخی نکاتعلامت پرانتز ()^ (توان) یا ** ؛ + – * / (مثال: 12 + 34 - 56 * 7 / 8)؛

اسلاید 30: بایدها و نبایدهای جستجوی فارسیبرای گوگل و به طور کلی کامپیوتر حرف ك عربی و حرف ک فارسی متفاوت است. همچنین حرف ي فارسی و ي نقطه دار عربی برای گوگل دو حرف به حساب می‌آیند. به همین خاطر کلماتی که دارای این دو حرف هستند را باید با هر دو ترکیب جستجو کرد. یک بار به صورت مالک بن انس و بار دیگر به صورت مالك بن انس خواهید دید که در جستجوی دوم سایتهای عربی بیشتر وجود دارند. برای اینکه خودتان را راحت کنید از طریق Control Panel صفحه کلید عربی را نیز نصب کنید.بهتر است که کلماتی که با الف شروع می‌شوند با حرف أ و إ نیز مورد جستجو قرار گیرد. همچنین حرف ه و ةجستجوگر Google بخشی از یک کلمه را پیدا نمی‌کند. اگر شما به دنبال واقد جستجو کنید، مواردی که در آنها الواقدي نوشته شده است، یافت نمی‌شود، به همین خاطر در این جور موارد باید با استفاده از OR تمامی حالات (با ال، بدون ال، با ی دو نقطه، بدون ی دو نقطه، با کاف عربی، با کاف فارسی، با همزه بدون همزه، با ه بدون نقطه، با ه نقطه دار، با فاصله، با نیم فاصله) را مورد جستجو قرار داد.در فارسی با مفهوم نیم فاصله مواجه هستیم که در سایر زبانها وجود ندارد. در صورتی که بخواهید به هر دلیلی این کلمات را مورد جستجو قرار دهید باید توجه داشته باشید که در سایتهای ایرانی و حتی عربی نیم فاصله به دو صورت نوشته میشود: فاصله واقعی و نیم فاصله. مثلا واژه کوفه‌ای را باید به دو صورت کوفه ای و کوفه‌ای جستجو کنید. برای درج نیم فاصله در Word از منوی Insert گزینه Symbols و سپس Special را انتخاب کنید. در لیست گزینه No-Width Optional Break را انتخاب کنید.Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheri

اسلاید 31: راهبرد کاوش چیست؟راهبرد کاوش بهره مندی از کلیدواژه ها همراه با عملگرهای کاوش و/یا ترکیبی از آنها در جهت استخراج صفحات وب+=این عملگرها میتوانند برای یک موتور کاوش خاص بوده و یا در بسیاری از موتورهای کاوش بکار گرفته شودResearch in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheri

اسلاید 32: مفهوم پردازی و فرمولبندی پرسشبعد از اینکه واژه های مورد نظر برای بیان درخواست اطلاعات تعیین شد، با استفاده از امکانات ابزار و روشی که نظام در اختیار قرار می دهد به گونه ای این واژه ها را در یک فرمول جستجو با هم ترکیب می کنند تا نتیجه دلخواه از جستجو حاصل گردد. ”فرمولبندی عبارت جستجو“ یعنی نظم و ساختی که بر اساس آن واژه های انتخاب شده به درون رایانه تغذیه شده و ارتباط بین واژه ها و فرمان های مورد استفاده مشخص می شود. منطق خاص فرمولبندی پرسش می بایستی بر اساس قضاوتی درست و آگاهی از برنامه کامپیوتر با استفاده از عملگرهای منطق بول ترسیم شود. یک جستجوگر خوب کسی است که همه امکانات فراهم آمده توسط مکانیزم بازیابی در نظام را در بسط و گسترش منطق پرسش به کار گیرد. به منظور دستیابی به بازیافتی مطلوب جستجوگر می بایستی جستجو را در ابتدا با اخص ترین فرمول بندی ممکن شروع کند و در صورت عدم موفقیت سپس در مراحل بعدی پرسش را مرحله به مرحله عام تر کند. بکارگیری این شیوه خود به فهم و درک دقیق پرسش و تجزیه و تحلیل درست نیازمند است. Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheri

اسلاید 33: گام نخست: یافتن زمینه و موضوع مناسب برای پژوهش (مسئله یابی)Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriاتخاذ راهبرد درست جستجو در پايگاههاي اطلاعاتي و موتورهاي كاوشپیشتر گفته شدشناسايي و بازيابي منابع اطلاعاتي براي يافتن زمينه ها، اولويتها و مسائل پژوهشي“research priorities” [subject](research priorities OR suggested research) [subject](site:.edu OR site:.ac) (site:.ac.ir OR site:.org) (”اولویت های پژوهشی“OR ”پیشنهادات پژوهشی“ OR ”پیشنهادهای پژوهشی“)در منابع مرتبط

اسلاید 34: گام دوم: مطالعه و مرور پیشینه نظری و پژوهشی Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriشناسايي، بازيابي و ارزيابي منابع اصلي و هسته مرتبط با موضوع (inurl:handle OR inurl:dspace OR inurl:etd OR inurl:theses OR inurl:thesis OR inurl:dissertation) (doi OR digital object identifier) 10.* [subject]شناسايي و بازيابي متون نشان دهنده شيوه صحيح مرور پيشينه پژوهش؛ سازماندهي اطلاعات برگرفته شده بر اساس يك الگوي مناسب (or intext) intitle:research (intitle:guide OR intitle:guideline OR intitle:guidance OR intitle:instruction) allintitle:”literature review” (intitle:guide OR intitle:guideline OR intitle:guidance OR intitle:instruction)

اسلاید 35: گام سوم: تدوین پرسش ها و یا فرضیه های پژوهشResearch in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriشناسايي و بازيابي معتبرترين متون روش تحقيق و گزارشهاي پژوهشي(or intext) intitle:”research methodologies” (intitle:guide OR intitle:guideline OR intitle:guidance OR intitle:instruction) (intitle:”research paper” OR intitle:”research report”) (intitle:guide OR intitle:guideline OR intitle:guidance OR intitle:instruction)روش شناسی منابع مرتبطبرقراري ارتباط ميان نتايج پژوهشهاي ديگر و سؤالها يا فرضيه هاي پژوهش خود(intitle:“research questions” OR intitle: “research hypothesis”) (intitle:guide OR intitle:guideline OR intitle:guidance OR intitle:instruction)نتایج پژوهش های مرتبط

اسلاید 36: گام چهارم: تعیین روش پژوهش، ابزار و روش های آماری (روش شناسی)Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriشناسايي و بازيابي معتبرترين منابع مربوط به ابزارهاي گردآوري داده ها و متون مربوط به آزمون روايي و پايايي آن ابزارها (پرسشنامه، ....)؛ شناسايي و بازيابي معتبرترين متون مربوط به حجم نمونه، روش نمونه گيري و كاربرد انواع آزمونهاي آماري(“research methodologies” OR ”data gathering tools” OR “statistical tests”) [subject]شناسايي و بازيابي پژوهشهايي كه از ابزارهاي گردآوري داده ها و آزمونهاي مشابه استفاده كرده اند [approach or test, … name] (inurl:handle OR inurl:dspace OR inurl:etd OR inurl:theses OR inurl:thesis OR inurl:dissertation)

اسلاید 37: گام پنجم: اجرای پژوهش و گردآوری داده هاResearch in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriشناسايي و بازيابي كتابها، دستنامه ها، پايان نامه ها، منابع اينترنتي و گزارشهاي مشابه [Literature review]شناسايي و بازيابي منابعي (از جمله سايتهايي) كه به رفع مشكلات اجرايي كمك مي كند[Research guide]

اسلاید 38: گام ششم: تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه یافته هاResearch in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriشناسايي و بازيابي منابع مربوط به شيوه طراحي جدولها و نمودارهاي اماري ؛ شناسايي و بازيابي معتبرترين كتابها و دستنامه هاي روش تحقيق و بويژه متوني كه به كاربرد آمار در پژوهشها پرداخته اند??????(attenders)شناسايي و بازيابي كتابها و مقالاتي كه شيوه تفكر تحليلي و خلاق را آموزش مي دهند[creative (analytical or critical) thinking]

اسلاید 39: گام هفتم: بحث و نتیجه گیری و تهیه گزارش پژوهشResearch in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriشناسايي و بازيابي دستنامه هاي مربوط به روش تدوين گزارش پژوهش؛ شناسايي و بازيابي شيوه نامه هاي استناد دهي و ماخذنويسي (inurl:.ac OR inurl:.edu OR inurl:.org) (“citation style” OR “references” OR “research guide”)“شناسايي كانالهاي مناسب انتشار نتايج پژوهش (مجلات، كتابها، همايشها،...)“subject” (database OR “find database”)Web directories http://www.doaj.org

اسلاید 40: نکتهشناسگر شیء دیجیتالی (DOI): نظامی برای شناسایی دائمی و تبادل میانکنش پذیر مالکیت معنوی بر روی شبکه های دیجیتالی استResearch in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheri

اسلاید 41: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriطراحی راهبردهای جستجو در موتورهای کاوشنکته 1: 1.(doi OR digital object identifier) 10.* [subject]نکته 2: 2. define:[subject] تعاریف عملیاتی و مفهومی:نکته 3:3. “search terms” inurl:glossary

اسلاید 42: مراحل کلی کاوش در موتورهای کاوشمراحل هشت گانه کاوششناسایی مفاهیم جستجوییانتخاب کلیدواژه هایی که مفاهیم را شرح می دهدتعیین مترادفها، واژه های مرتبط یا دیگر انواع آنانتخاب عملگرهای جستجویی از قبیل، عملگرهای بولی و سایر عملگرهاانجام کاوش با کلیدواژه ها و ترکیب عملگرهاارزیابی نتایج، تعداد نتایج، میزان ربط آنها با پرسش و ... اصلاح جستجو (درصورت نیاز: به مراحل 2 تا 4) و بازنگری در آندر صورت عدم دریافت نتیجه، آزمایش دیگر موتورها و پایگاه هاResearch in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheri

اسلاید 43: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriچند نکته درباره موتورهای کاوشWhats Not Included The content in sites requiring a log in CGI output such as data requested by a form Intranets; pages not linked from anywhere else Commercial resources with domain limitations Sites that use a robots.txt file to keep files and/or directories off limits Non-Web resources

اسلاید 44: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriشیوه های استناد به منابع وب سبک APA سبک MLAو .....

اسلاید 45: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriشیوه های استناد به منابع وب: سبک انجمن زبان مدرن آمریکا (MLA)Works CitedAuthor or editors last name, then first name. 2. Title of the article in quotation marks. 3. Web site name, italicized. (Underlining is no longer used.) 4. Edition or version number. 5. Web site owner or sponsor if available. 6. Date of publication (DD MM YYYY as in 15 June 2009). If a publication date is not available, use n.d. for no date. 7. The word Web and a period to indicate the publication medium. 8. The date you accessed the site and a period. 9. [If required by your instructor or if its necessary to find the article, include the URL (uniform resource locator--that is, Web address) of the document <in angle brackets> followed by a period.]

اسلاید 46: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriشیوه های استناد به منابع وب: سبک انجمن زبان مدرن آمریکا (MLA)Works CitedExamples of Typical Web SitesGeneral: Lastname, Firstname. Article Title. Site Name. Organization Name. Article date. Web.      Date of access. <url>Example: Article with no title: Doax, Joseph. Online Posting. The Rock Hunter. 22 Feb. 2009. Web. 12 April 2009.Citing from Web Site DatabasesGeneral: Lastname, Firstname. Article Title. Periodical Name       Periodical Date: Page numbers. Database Name. Web. Date of access.

اسلاید 47: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriشیوه های استناد به منابع وب: چند نمونه می، ژنز اریک (1385). فرایند تجزه و تحلیل در نمایه سازی: رویکردهای حوزه مدرک مدار و حوزه مدار. ترجمه محمد زره ساز. نما، شماره چهارم، دوره پنجم. ]پیوسته[، دسترس پذیر: http://www.irandoc.ac.ir/data/e_j/vol5/zerehsaz.htm . (20 آبان 1386).خالوئی، مرضیه (1385). درگاه­های کتابخانه­ای. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، دوره 21، شماره 4. [پیوسته]، دسترس پذیر: http://jist.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4-8&sid=1&slc_lang=fa . [بازدید 22 بهمن 1389] Heery, Rachel (1996). “Review of Metadata Formats”. [online], available at: http://xml.coverpages.org/heery-review.html . [7 Dec. 2010].IFLA Study Group on the Functional Requirements for Bibliographic Records (2009). Functional Requirements for Bibliographic Records. [online], available at: http://www.ifla.org/files/cataloguing/frbr/frbr_2008.pdf .[05 Agu. 2010].

اسلاید 48: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriشیوه های استناد به منابع وب (ادامه): برخی منابع و وب سایت های مرتبطhttp://infodome.sdsu.edu/research/guides/cite.shtml Go to: UVic Libraries Gateway Research a Topic Reference Tools Citation and Writing Guides: http://gateway.uvic.ca/erf/citation.htmlفارسی:حری، عباس؛ شاهبداغی، اعظم (1385). شیوه های استناد در نگارش های علمی: رهنمودهای بین المللی. تهران: دانشگاه تهران.

اسلاید 49: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriمعیارهای ارزیابی منابع وبAuthorityWho is the author? Who is responsible for publishing the information? What are thecredentials and affiliation or sponsorship of any named individuals or organizations? Howobjective, reliable, and authoritative are they? Is the author or contact person with addresses(street, e-mail) listed?ContentWhat can be said about the content, context, style, structure, completeness, and accuracy ofthe information provided by the source? Are any conclusions offered? If so, based on whatevidence? Are diverse perspectives provided? Is the content relevant to your informationneeds?

اسلاید 50: Research in the Web environment/by: Sayyed Mahdi Taheriمعیارهای ارزیابی منابع وبObjectivityWhy was the information provided by the source published? What are the perspectives,opinions, assumptions and biases of whoever is responsible for this information? Is anythingbeing sold? Who is the intended audience?CurrencyWhen was the information provided by the source published? Is the information provided bythe source in its original form or has it been revised? Is this information timely? Is thisinformation updated regularly? Is there a date of creation or revision?AuthenticityWhere else can the information provided by the source be found? Is this informationauthentic? Is this information unique or has it been copied?

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید