صفحه 1:
بسم الّه الرحمن الرحیم
صفحه 2:
۱-۲- تعریف «پیشرفت همه جانبه»به عنوان «تعدن سازی نوین اسلامی»
(بخشی از بیانات در دیدار با جوانان خراسان شمالی مورخ 8۱/۷/۲۳
* حا لگر پیشیفت همهجانبه رلبه معنای تمدنسازی نوین اسلامی بگیویم - بالاخره
یک مصداق عینی و خارجی برای پیشرفتبا مفهوم اسلامی وجود دارد؛ اینجور
بگوئیم كه هدف ملت ايران و هدف انقلاب اسلامی؛ ایجادیک تمدن نوین اسلامی
است؛ این محاسبهی درستی است -
۳ این تمدن نوین دو بخش دارد:
* یک بخش. بخش ابزاری است؛
* یک بخش دیکر, بخش متنی و اصلی و اساسی است.
” به هر دو بخش بايد رسید.
صفحه 3:
۱-۲- تعریف «پیشرفت همه جانبه» به عنوان «تمدن سازی نوین اسلامی»
(بخشی از بيانات در ديدار با جوانان خراسان شمالی ورغ 3۱/۷/۲۳)
پخش اول از دو يخش اصلى تمدن سازى نوين اسلامى):
+ ّن بخش ابزاری چیست؟ بخش ابزاری عبارت است از همین ارزشهلئی کهحا امروزنبه
عنوان پیشرفت کشور مطرح میکنسم: علسم» اختراع» صنعت» سیاست» اقتصاده اقتدار
سياسى و نظلمىء اعتبار بي نالمللى» تبليغ و ابزارهاى تبلیغ؛ اینها همه بخش ابزاری تمدن
است؛ وسیله است. البتهها د
شده است؛ هم در زمینهی سیاست. هم در زمینهی مسائل علمی» هم در زمینهی مسائل اجتماعی»
در زمينفى اختراعات - که شما حالا اینجا نمونهاش را ملاحظه کردید و لین جوان عزیز برای ما شرح
دادند - و از لين قبيل؛ للی ماشاءاله در سرتاسر کشور انجام گرفته است. در بخشی ابزاری» علیرخم
فشارها و تمدیدها و تحریمها و اين چیزهاء پیشرفت کشور خوب بوده است.
صفحه 4:
۱-۲- تعریف «پیشرفت همه جانبه» به عنوان «تمدن سازی نوین اسلامی»
(بخشی از
نات در ديدار با جوانان خراسان شمالی مورخ 5۱/۷/۲۳)
تن دوز زد بخش اصلی تمدن سازی نین الم
< اما بخش حقیقی, كن جيزهلئى است كه متن زندگی ها را تشکیل میدهد؛ که
همان سبک زندگی است که عرض کردیم. اين؛ بخش حقیقی و اصلی تمدن است'
* مقل مسقلهی خانوادهسیک ازدوام نوم مسکن: توع لباسس» الک oc نوع خيراقلء pa آفیزی:
تفریحات مسئلهی خط. مسئلهی زیان, مسئلهی کسب و کاره رفتار ما در مجل کار رفتار ما در دانشگاه,
فتار ما در مدرسه. رفتار ما در فعالست سباسی» رفتار ما د
+ رفتار ما در رسانهای که در اختبار
ماست. رفتار ما با پدر و ماد رفتار ما با همسر رفتار ما با فرزند» رفتار ما با رثیس رفتار مايا مرثوس»
قتار مایا پلینن:رفتار فا باعاموز دملحه سفرهای ها نظافت و ظهارت ماه رفتار ما يا :دوست رفتار مايا
دشمنء رفتار ما با بيكانه؛
صفحه 5:
- نقش کلیدی شیوه زندگانی مردم در پایهگذاری تمدن اسلامى
ار با جوا (ONY es
* * تعدن نيين اسلامى - كن جيزى كدعا ميخواهيم عرضه کنیم - در بخش اصلىء از لين
چیزها تشکیل میشود! زندگی است؛ لین همان چیزی است که در اصطلاح
اسلامی به آن میگویند: عقل معاش.
* عقل معاش: فقط به معنلى يول در آوردن و بول خرج كردن نيست» كه جكونه يول در بياوريم؛ جكونه
بول خرج كنيم؛ نهء همهى اين عرصدى وسيعى كه كفته شدء جزو عقل معاش است. در کتب حديفيم
اصیل و مهم ما ابولیی وجود دار به نام «کتابالشرة»؛ آن کتابالعشرة دربارمی همین چیزهاست. در
خود قرآن كريم آيات فراوانى وجود دارد كه ناظر به اين جبزهاست.
٠ خبه ميشود لين بخش (بخش حقيقى) رالبه منزلمى بخش نرمافزارى تمدنمبه
حساب آورد؛ و آن بخش اول راء بخشهاى سختافزارى به حساب آورد.
صفحه 6:
۴ -1- ضرورت توجه به سبك زندكى به عنوان معیار محیح برای ارزیابی یک تمدن
© هدنک دایص فه آشکته ماش و aS caylee veiw bea oa,
كرذة در خللی که ذر داخل لَن این مشنکلات قراوان» سراسر جامعه و زندگی مرذع را
فرا گرفته. اصل اینهاست(سبک زندگی)؛ آنها ابزاری است برای اینکه لین بخش
تأمین شودیتا مردم احساس آسادش کنندسا اصد زندگی کنندسیا امنست زندیگی
* یک مقولهای در اینجا مطرح ميشود و سر بر میآورده به عنوان مقولهی فرهنگ زندگی
+ بلیدحلیه دنبال لین باشیمکه فرهنگ زنگی رلتببین کنیم» تدمین کنیم وبه شکل
مطلوب اسلام تحقق سخشیم. النته اسلام ُنمانههایشک جنین فرهنكى را براى ها
ده است:
صفحه 7:
۱-۶- غفلتها و کم کاریهای دوران ۳۳ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامي در
علم و فناورى» برقرارى امنيت و...
حوزه سبک زندگی در مقایسه با حوزه پیشرفت
(بخشی از بیانات در دیدار با جوانان خراسان شمالی مورخ ۱/۷/۲۳
اگر صا در این بخشی که متن زندگی است پیشرفت نکنیم» هممی
پیشرفتهلی که در بخش اول کردیم» نمیتولندما را رستگار کند؛ نمیتولندبه
عا امنیت و آرلمش رولفی ببخشت؛ همچنان که میبید در دنبای غرب نتوانسته. در آنجا
هسته تاامیدی هسته از درون به هنم ریختن اهسته غدم امنست انسانها در اجتماغ و
افسرد؛
خانیاده هسته بیهدفی و پوچی هست؛ با اينکه ثروت هسته بعب ام هسته پیشرفتهای گوناگون
علمی هست. قدرت نظامی هم هست.
< اصل قضيه لين است كما بتوافيم متن زنسكى راء لین بخش اصلی تمدن را
صفحه 8:
۱-۷- ضرورت آسیب شناسی وضع موجود سبک زندگی بعنظور شناسایی چالشهای اساسی در سبک زندگی
موجود وبرنامه ریزی برای رفع آنها و پیشگیری از تبدیل شدن آنها به بحرانهای اجتماعی
(یخشی از بیاات دز دیدار با جوانان خراسان Boe ed 5
بنابرا بلید آسیبشنا desl ss ilps Gel هدن وود درد و جستجو از
علل لين آسيبها. البتهما اينجا نميخواهيم مسئله را تمامشده فرض كنيم؛ فهرستى مطرح
میکنیم:
> چرا فرهنگ کار جمعی در جامعهی ما ضعیف است؟ لین یک آسیب است. با اینکه کار جمعی را غزبیها یه
اسم خودشان ثبت کردهاند. اما اسلام خیلی قبل از اینها گفته است: «تعاونوا علی g jell القوی»:(۱) یا؛ «و
اعتصموا بحبل اه جمیعا»(۲) i> Gin اعتصام به حبللّه هم باید دستهجمعی باشد؛ «و لا تفرقوا»(۳)
* چرا در برخی از بخشهای کشورمان طلاق زیاد است؟
اد مخدر زياد ا
+ چرا در روایط همسایگیمان رعایتهای لازم را نمیکنیم؟
* چرا صلهی رخم خر سن ما ضعف اسث؟
* چرا در زمینمی فرهنگ رانندگی در خیایان» ما ۲
رفتوآمد در خیابان؛ یکی از مسائل ماست؛ مسئله: نیسته مسئلهی اساسی است:
* آیارتماننشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟ چه الزاملنی دارد که بلیدآنها را رعلیت کرد؟
چقدر آن الزامات را رعايت ميكنيم؟
* الكوى تفريج سالم حست؟.
صفحه 9:
۱-۷- ضرورت آسیب شناسی وضع موجود سبک زندکی بمنظور شناسایی چالشهای اساسی در سبک زندگی
موجود وبرنامه ریزی برای رفع آنها و پیشگیری از تبدیل شدن آنها به بحرانهای اجتماعی
(بخشی از بیانات در دیدار با جوانان خراسان شمالی مورخ 5۱/۷/۲۳)
نوع معماری در جامعادى ما جكونه است؟ ببينيد جقدر لين مسائل متنوع و فراكير همفى بخشهاى زندكى. داخل -
در لين مقولفى سبك زندكى است؛ در اين بخش اصلی و حقیقی و واقمی تمدن كه رفتارهاى ماست. جقدر نوع
معماری کنونی ما متناسب با نیازهای ماست؟ چقدر عقلانی و منطقی اسث؟
* طراخی لیاسمان چطور؟
© مستلهی آرایش در بین مردان و زنان چطورگ چقدر درست است؟ چقدر مفید است؟
۳ آبا ما دد تزا در اداراته در معاشر نه, به همدیگر به طور کامل با 5
> واف يري .و تأبردباريئ ند ضبان
حقوق افراد را چقدر مراعات مکنیم؟ در رسانهها چقدر مراعات مشود؟ در اشترنت چقدر مراعات مشود؟
* چقدرربه قانون احتر ؟ علت قانور - که یک بیماری خطرناکی است - در برخی از مردم چیست؟
* وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟
صفحه 10:
۱-۷- ضرورت آسیب شناسی وضع موجود سبک زندکی بمنظور شناسایی چالشهای اساسی در سبک زندگی
موجود وبرنامه ریزی برای رفع آنها و پیشگیری از تبدیل شدن آنها به بحرانهای اجتماعی
(بخشی از بیانات در دیدار با جوانان خراسان شمالی مورخ 1۱۷/۲۳)
* انضیاط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
در توليد جقد, اليد
۳ چرا برخی از حرفیهای خوب: نظرهای خوب: ابدههای خوب, در جد رهبا و خرف باقى مبملند؟ كه يديد اشاره
es
* چرایه ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاههای اداری ما کم است؟ هشت ساعت کار باید به قدر
هشت ساعت فایده داشته باشد؛ چرا به قدر یک ساعت یا نیم ساعت یا دو ساعت؟ مشکل کجاست؟
د دارد؟ 5
جرا در سن سیاری از مردم ما مصرفگرائی رواج داردة آیا مصرفگرائی افتخار است؟ مضرفگرائی یعنی
اینکه ما هرچه گیر میآوریم. صرف اموری کنیم که جزو ضروریات زندگی ما نیست.
“ جه كنيو كه ريشدى ربا در جامعه قطع شود؟
BS gS ag > - حق زن» حق شوهر - حق فرزندان رعایت شود؟
* چه کنیم که طلاق و فرویاشی خانواده آنچنان که در غرب رافج است. در بین ما رواج پیدا نکند؟
* چه کتیم که زن در جامعی ماه هم کرامتش حفظ شود و عزت خانوادگیاش محفوظ بماند هم بتواند وظلثف
اجتماعیاش را انجام دهد. هم حقوق اجتماعی و خانوادگی اش محفوظ بماند؟
چه کنیم که زن محبور ثباشد بسن این چند تاء مکیاش را انتخاب کند؟ نها حزو مسائل اساابی ماست.
> 10
صفحه 11:
۱-۷- ضرورت آسیب شناسی وضع موجود سبك زندكى بمنظور شناسابي چالشهای اساسی در سبک زندگی
موجود وبرنامه ریزی برای رفع آنها و پیشگیری از تبدیل شدن آنها به بحرانهای اجتماعی
جوانان خراسان شمالی مورخ torr,
حد 5 2 58 ما چیست؟ من اشاره کردم؛ هوک نسم را دروت اوقد راد ومع را
كرديم: كرفتيم: بعد زمانش یادمان رفت! معلاً فرض کنید به شما بگویند آقا لین شیر لب را یک ساعت باز
كنيد. بعد شما شیر را بز کنی و بروی!ماها فتیم, غافل شدیم؛ ده سال» بانزده سال. بعد حالا به ما كزارش
میدهند که آقا جامعهی ما در آیندمی نه چندان دوری؛ جامهی پیر خواهد شد؛ لین چهرمی جولنی که امروز
جامعهی ایرائی دارد از او گرفته خواهد شد. حد زاد و ولد چقدر است؟
چرا در بعضی از شهرهای بزرگ» خانههای مجردی وجود دارد؟ لین بیماری غربی چگینه در جامعهی ما نفوذ
کرده است؟
> خجمل گراشی جیست؟ید اسخ؟ خوب است ٩ جقدرشبد است؟ جقدزشن قوب است؟ چه رک که از حد
خوب فراتر نروده به حد بد نرسد؟
+ اینها بخشهای گوناگینی از مسائل سبك زندكى استء و دهها مسئله از لین قبیل وجود
دارد؛ که بعضی از اینهائی که من گفتم» مهمتر است.
+ لینیک فهرستی است از آّن چیزهلنی که متن تمدن را تشکیل میدهد. قضاوت دربارهی
یک تمدن» مبتنی بر اینهاست.
صفحه 12:
۱1-۸- وفور تعالیم اسلامی و منلبع پیرامون شیوه زندگی اجتماعی اسلام و قابلیت دسترسی به
عامل به سیک زندگی اسلاصی زحی ار ید
حوزههای علمیه و رو:
دیدر با وان خراسان شمالیمورخ 8۱0/۲۳۳
* هیچکدام از لین چیزهلئی کهمن فهرست کردم و گفتم» شما نمیتولنید پیدا کنید که
یلبه صورت خاصمیا تحتیک عنوان عام» در اسلامبه كن برداخته نشده باشد.
انواع سلوک یا افرادی که انسان با آنها ارتباط دارده انواع رفتارهای ماء انواع چیزهائی که در
زندگی اجتماعی برای انسان وجود دارده اینها در اسلام هست؛ در مورد سفر کردن هست. در
مورد رفتوآمد هست در مورد سوار شدن و پیاده شدن هسته در مورد پدر و مادر هست در
مورد تعاون هست در زمینامی رفتار با دوست هست. در زمینمی رفتار یا دشمن هست. دو
همهی چیزهاء یا به طور خاص در منابع اسلامی ما موجود است؛ يا تحت یک عنوان
کلی وجود دارد؛ که اهل استنباط و اهل نظر میتوانند آنن چیزی را که مورد
نيازشان استء از آن به دست بیاورند و پیدا کنند.
صفحه 13:
-۱-٩ ضرورت طراحی الگوی رهبری تحول بمنظور ایجاد تغیبر در سبک زندگی مردم
(تدریج الحصول بودن تحولات اجتماعی و تغییر در سبک زندگی و لزوم پرداختن به آن)
- (بخشی از بینلات در دیدار با جوانان خراسان شمالى- مورخ 8۱/۱۷/۳۳ a
6 ۶ بنده طرفيا رقن نيستم که حالا دز موزه لبان در موزد مسکن: دزموزه سای
جيزهاء یکباره یک حرکت جمعی و عموصی انجام بگیرد؛ نه» این کارها بلید
بتدریج انجام بگیرد؛ دستوری هم نیست؟ اینها فرهنگسازی لازم دارد. همان
طور که گفتم» کار نخبگان است کار فرهنگسازان است. و شما جوانها باید
خودتان را برای اين آماده کنید؛ این» رسالت اصلی است.
مااز علم ترویج میکنیم از صنعت ترویج میکنیم. از اختراع و نوآوری ترویج میکنیم هر
مبتکری و هر ابتکاری را با احترام تمام بر روی چشم مینشانیم - این به جای خود محفوظ -
اما همان طور که گفتیم» اصل قضیه جای دیگر است؛ اصل قضیه, درست کردن سبک زندگی
است, رفتار اجتماعی است» Sel عمومی است, فرهنگ زندگی است. باید در لین بخش, ما
پیش برویم؛ بلید تلاشن کنيم. تمدین نوین اسلامی که ها مدغیاشش هستیم و دنبلفل هستیم و
انقلاب اسلامی میخواهد آن را به وجود بیاورد بدون این بخش تحقق بیدا نخواهد کرد. اگر
آن تمدن به وجود آمد آن وقت ملت ايران در اوج عزت است؛ ثروت هم دنبالش ت» رفاه
هم:دنبالشرن هسنته امتیت هی دتبفن هنتهعزت بت القللی هچ دیاش "هنت؟ همه جیرایا
او خوا |
صفحه 14:
۱-۲ - وجود جریان بیداری اسلامی و ضرورت ارائهالگو شیوه زندگی الهی به مردم دنيا
فراموش نکنیم که کار» تلاش» امید» صبر و برنامهریزی»
لازمصی حرکت از لین مسیرهای مهم است. مسیری کهها داریم حرکت میکنيم»
مسیر مهصی است؛ یک مسیری است که میتولند تاریخ جهان را متحول کند؛
كمااينكه دارد تاريخ منطقه را متحول میکند؛ خياا د که د
منطقفى مهي حساس شمال آفريقا و غرب آسيا - همين منطقداى كه ارويائىها دوست دارند
به ن «خاورمیانه» بگویشد - این حوادث مهم اتفاق بیفتد؟ اتفاق افتاده است تمام هم تشدة
است.
صفحه 15:
۱-۳- مطالبهمقام معظم رهبری از دستگاههای فرهنگی و در رأس آن شورای عالی انقلاب فرهنگی
در دیدار با جوانان خراسان شمالی مورخ 8۱0۷/۳۳
(مخشی از با
۲ نخبگان موظفند حوزه موظف است. دانشگاه موظف است» رسانهها موظفند.
ترییوندارها موظفند؛ مدبران بسباری از دستگاههاه بخصوص دستگاههائی که با
فرهنگ و ترییت و تعلیم سروکار دارند» موظفند؛ کسانی که برای دانشگاهها با بر
مدارس برنامهریزی آموزشی مبکنند» در این زمینه موظفند؛ کسانی که سرفصلهای
آموزشی را برای کتاهای درسی تعبین میکنند. موظفند. اینها همه یک وظیفهای است
دوش همه. باید ما به خودمان ز زنیم. ذر این زمینه باید کار کنیم.
حرکت كنيو
صفحه 16:
صفحه 17:
۲- تعریف «سبک زندگی»
یاد آوری بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با جوانان خراسان شمالی مورخ ٩۱/۷/۲۳
لصا بخش حقیقی» oo چیزهلنی است که متن زندگیها را تشکیل میدهد؛ که همان
سیک زندگی است که عرض کردیم. این؛ بخش حقیقی و اصلی تمدن است؛
مثل مسئلهی خانواده؛ سیک ازدواج نو: » نوع لباس» الگوی مصرف. و: اک نوع آشیزی:
يحاتء مسئلهی خط مسئلهی زبان. مسئلهی کسب و کاره رفتار ما در محل کاره رفتار ما د
دانشگاه» رفتار ما در مدرسه» رفتار ما در فعالیت سیاسی,» رفتار ما در ورزش» رفتار ما در رسانهای که در
اختیار ماست. رفتار ما با پدر و مادره رفتار ما با همسر رفتار ما با فرزنده رفتار ما با رئیس, رفتار مایا
توس رفتار ما با پلیس, رفتار مابا مأمور دهلت» سفرهای ماه نظافت و طهارت ماء رفتار ما با دوست,
رفتار ما با دشم ما با بیگانه؛
ن است» که
صفحه 18:
۲- تعریف «سبک زندگی»
-۲-٩ سبکهای زندگی مجموعهای از طرز تلقیها» شیوههای رفتاری» حالتها و سلیقهها در
هر چیزی از تغنیه گرفتمتا هنر» شکل دادن باغچه (گلکاری)» دکوراسیون و فرش کردن
خلنه و... را در بر میگیرد. این مجموعه اعمال بر اساس نگرش خاص به زندگی صورت
مى كيرد.
-1-٠١ سبك زندگی در فرهنگ ما با مفاهیمی چون فرهنگ زنگی» عقل معاش» شیوه
زندگی» سیره و شیوه سلوکبا دیگران؛ چگونگی گذران زندگی» رعایت حقوق دیگران»
اخلاق اسلامی» چگونه حشر و نشر با همنوعان» رفتار اجتماعی مسلمین» پایبندی با اخلاق
و احکلم اسلامی در زندگی» تفسیر از زندگی اجتملعی و شیوه چشم و همچشمی ...
مترادف و یا دارای اشتراک معنایی بالایی |
صفحه 19:
۴- رئوس مباحثی که در
مفهوم «سبک زند گی»
باید مورد مداقه قرار کیرد
صفحه 20:
۴- رئوس مباحثی که در مفهوم«سبک زندگی» باید مورد مداقه قرار كيرد
۴-۱- حوزه فردی جه تفکیک زن و مرد در چرخه عمر کودکی, بلوغ» رشد یافته»
شیخوخیت» ... در مواردی از قبیل: شیوه خودسازی جوانان. ورزش همگانی, نحوه استفاده از اوقات
فرفت بديده خانههاى مجردى, دوست یلبی مهرتهای زندگی (مطلمه پژوهش, خلاثیت توأورى» نویسندگی,
کارگروهی, حل مسئلهء تفکر و تقل, خوب کوش دادن فرهنگ استفاده از ماهواره, ينترفت» نحوه استفادة از
وسایل نقلیه عمومی. نیکوکاری و مهرورزی» ترییت دینی و رسالهای بار آمدن افرده صداقت و درستی. وفای به
عهد. امانتدارى؛ متانت و سعه صدر. پرهیز از موسیقی حرام. نشاط و امید. انس با قرآن و..
۴-۲- حوزه خانواهگی شلعل: الکری تننیه و خورد و خوراک. سبک ازدواج» صلة ارحام. آداب مهمانی و
جشنهای خانادگی. همسریایی, سبک تفریحات و کردشگری, سبک آشپزی, سبک دکورایون مزل,اخلاق
خاودغی: نقری آمضای خقوم؛ طر زندگی آپزمان نعینی و ویلا نشیتی؛ طرز سیک مضرف درو نگ
عیادت از مریضء رعایت حقوق همسایگان و..
صفحه 21:
۴سولوتن تباختی که هر فقو ضیک زندکی+ لا مور حدافه قراز كبرقة
۴-۴- حوزه حرفهای و شفلی؛ شیوه تعامل دانشآموزان و معلمان, شیوه تعامل دانشجویان و اساتید.
آداپ تبلیغ و دعوت به اسلام+ سبک اداره مساجد و اقامه نماز چماعت» آداب پرستاری از بیماران»
آداب منشیگری در شرکتها و ادارات. شیوه و میزان رعایت حقوق همکاران اداری و ارباب رجوع
رعلیت قونین و مقررات دولت, فرهنگ سازمانی»شیوه تعامل بالادست و زيردست» رعلیت نظم و
حضور به موقع» رعایت ایمنی و بهداشت. رعایت استانداردهای کاری» رعلیت کیفیت و اتقان کاری»
سطح کارایی و بهرهوری» وفای به عهد و تعهدات ارتشا در محاکم» سبک تأمین زندگی قضات»
رعلیت مقررات راهنملیی و رانندگی» شایعه پراکنی؛ دروغگویی و سرکار گذاشتن ارباب رجوع, رعایت
حقوق عمومی و عدم گرانفروشی و احتکاره -.
۴-۴- حوزه سازمانی شلمل: نحوه استفاده از امکانات دولتی و وجود بيتالمال؛ رولبط کارکنان با
lyre سبک اداری و بروکراسی سازمانی» مبلمان اداری» فرهنگ و اخلاق سازمانى» مسئولیتپذیری
وپاستتگوین: تنعل مزدم با مجزیان قاون» سبک ارهای شغلی» سیک تشویق: و یه شوه ارزبیی
عملکرد سبکهای شایسته سالاری. سبک مدیریت بسیجی, سلامت اداری» تکریم ارباب رجوع»
رعایت اخلاق حرفهای در هر یک از صنوف و مشاغل» عدالت سازمانی, اخلاق سازمانی وس
صفحه 22:
۴سولوتن تباختی که هر فقو ضیک زندکی+ لا مور حدافه قراز كبرقة
۴-۵ - حوزه ملی مشتمل بر حوزههای فرعی شامل:
۴-۵-1 - اجتماعی شامل: سبک رعایت پوشش و حجاب. طرز یاس پوشیدن؛رعایت بهداشت عمومی, سیک
زندگی شهری» سبک زندگی روستایی» سبک زندگی عشایری, سبک زندگی هر یک از قوام و بایل کشور,
سیک تجهیز دار سبک طب پیشگیری و طب سنتی, سبک رانندگی» سیک زندگی در مناطق آزاد تجاریء
گروههای مرجع. امنیت اجتماعی و سبک زندگی» آذاب برگزاری مسابقات ورزشی» نقش اسلورهها و
پیشکسوتان در سبك زندگی, آسانهتحمل و روحیه پرخاشگری, حفظ وحدت ملی و انسجام اجتماعی, پهیز
از ظلم و تعدی. شایعه پراکنی» آبروریزی و پرهدری» نظم و انضباط اجتماعی و...
۴-۵-۲- ادبی شامل؛ زبان و خط فارسی, زبان فارسی زبان علم.
۴-۵-۳- فرهنگ عمومی شلعل: رعایت عفت عمومی. حاکمیت ارزشهای اسلامی: استفاده از فضاهای
آموزشی و ورزشی؛ دانشکاهی, درمنی برای زنان و مردان بطور جداكانه و..
۴-۵-۴- سبک فعالتهای اقتصادی: سیک مواجهه با رباخواری. سبک مبرزه با رشوهخواری و رشوهگیری:
سیک مديضت و عقل اشاقن سيكت روز خلال مبارؤفايا انترفتاوب
5-8-8- سبك فعاليتهاى هنرى: سبك معمارى اسلامى. سبك شهرسازى اسلامى: سبك شادى و شادابى
مردم, سبك شعر و مشاعره و شاعرىء تبليغات محيطى و.
صفحه 23:
۴- رئوس مباحثی که در مفهوم«سبك زندگی» باید مورد مداقه قرار گیرد:
۴-۵-۶- سبک فعالیتهای حقوقی: سیک رعایت قانونپذیری و قانونگریزی, سبک اعمال مجازات اسلامی؛ سیک
مردمسالاری دینی» حقوق عمومی, حقوق اقشار و صنوف wg
۴-۵-۷ - سیک فعالیتهای سیاسی: سبک انتخابات. سیک برگزاری میتینگهای سیاسی, سبک زندگی رجال سیاسی و
أقازادههاء شيوه تعامل مسئولين با مردم حقوق متقابل مردم؛ مستولین و مشارکتهای سیاسی عردم در امور و..
۴-۵-۸- سبک فعالیتهای اطلاعلتی و امنیقی* مبارزه با جرلیم سازماندهی شده, سبک نفوذ و زندگی مخفیانه
نیروهای اطلاعاتی, احکام شنود و جاسوسی اطلاعاتی, مقابله با رات اطلاعانی, جنگ نرم و..
-۳-۵-٩ سبک فعالیتهای عبادی - معفوی: سبک اقامه نماز جمعه و جماعات, سبک برگزاری مراسم ادعیه و
عزاداريهاء سیک برگزاری اعید و منسبتهای مذهبی, مر به معروف و نهی از منکر ود
۳-۵-۰- سبک فعالیتهای علمی و فناوری: اخلاق پژوهش, سبک انتشار مقالات و سرقت علمی, اخلاق مهندسی,
اخلاق پزشکی, سبك زندكى دانشجويى, سبك زندكى نخبگان ایرانی» سیک زندگی اسانید و محققان, تکنوپلی و ردم
کافر وس
صفحه 24:
۴سولوتن تباختی که هر فقو ضیک زندکی+ لا مور حدافه قراز كبرقة
۱-0 ۴-4- سیک فعالیهای نظلمی و انتظلعی: حاکمیت امر به معروف و نهی از منکر مبارزه با فحشاء
مبارزه با قاجاق؛ مبارزه با روسپیگری» مبارزه با هنجار شکنیهای اخلاقی» سبک زندگی سربازی و زندگی
پاسداران و پلیس و...
۴-۵-۴۲- سبک فعالیتهای زیست محیطی: سبک رعلیت بهداشت محیط. رعلیت بهداشت رودخانههاء
طبیعت گردی» حفظ جنگلها و مراتع و..
6-۵0-۳- سبک فعالیتهای رسافهای: تهاجم فرهنگی. مصرف رسانهای, نقش الگویی هنرمندان, چند
رسانهايهاء فضاى مجازى و سبك زندكى؛ ماهوارهء اينترنت و...
۴-۶- حوزه فراملی در حوزههای فرعی شامل:
۴-۶-1 امت لسللامی: وحدت امت اسلامی, بیداری اسلامی و الگوهای موفقیت» امت اسلامى و رولبط بين
الملل, امث اسلامی و تهاجم فرهنگی, سبک گفتگوی بین مذاهب اسلامی و..
۴-۶-۲- مستغضعفین عالم: شیوه تعامل با مستضعفان فکری» حکم اسلام در مورد جاهل ng pol
۴-۶-۳- نظام سلطه جهلفی: شیوه تعامل مسلمین با مستکبری. سبک مبارزه با ظلم و ستم دشمنان
اسلام و.
۴-۶-۴ کفار و منافقین: شیوه رفتار با مردم منافق ۵
فتار با مردم کافر و...
صفحه 25:
۶- برخی از راهکارهای اولیه
پیشنهادی برای Soul تغییر در
صفحه 26:
۶- برخی از راهکارهای اولیه پشنهادی برای ایجاد تغیبر در سبک زندگی
١-ع- معرفى و gist تیک زندگی اسلامی اصیل همرامبا تشییح مزلیا و پیامدهای مثبت آن در
زفدكى مردم و ثواب و عقاب اعمال با استفاده از ابزار هثر مثل فیلم و چند رسانهای
۶-۲- ایجاد پشتولنه حقوقی و قانونی برای تحقق سبکهای اولویتداری که زمینه فرهنگی مناسبتری
دارند و نظارت بر حسن اجرا و بهرهگیری از ظرفیت قانون
۶-۳- اصلاح سبک زنسگی مسئولین نظام از طییق رعلیت شایسته سالاری در عزل و نصبهاء نظارت بر
عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جایگزینی افراد پاکدست و اسوه بجای افراد ناصالح
احتمالى در صف مسئولین نظام
۶-۴- تلاش برای اصلاح سبک زندگی هریک از گروههای مرجق که برد رسانهای بیشتری دارند و
کاهش رفتارهای دوگانه در حضور رسانای و زندگی حقیقی آنها
۶-۵- تقویت بسيج ورزشکاران, هترمندان, نویسندگان, اصحاب رسانه. اساتید. دانشجویان و بسیج محلات
و مساجد و.. با رویکرد اسودگی
۶-۶- تصدی مدیریت شهری توسط شوراهای مردمی و متخلق و مدیران حزباللههی واقعی و خدمتگذاری
برای مردم با رویکرد مدیریت بسیجی یکپارچه شهری
صفحه 27:
۶- برخی از راهکارهای اولیه پیشنهادی برای ایجاد تغییر در سبک زندگی
۶-۷- تقویت بعد تربیتی آموزشی و پرورشی و هدایت نوجوانان برای ارتقای سطح بلوغ فکری و اجتماعی
آنان همراه با مراتب خودسازی و مسئولیتپذیری
۶-۸- بازبینی و اصلاح ضولبط نظام مهندسی کشور در راستای اصلاح معماری و شهرسازی کنونی و
فظارت بر حسن اجرای معماری اسلامن
-۶-٩ بومیسازی تکنولوژییا و محصولات مهرد استفاده در زندگی مردم با رویکرد سیک زندگی اسلامی
ایرانی برای امکان رعایت سبک زندگی اسلامی - ایرانی در خانوادهها
۶-۰- شناخت آثار فرهنگی و ایدئولوژیک فناوریهای چند رسانهای» سینماه تلویزیون؛ ماهواره»
اینتیفت و... چاره جویی برای واکسینه کردن و مصونیتبخشی کودکان, نوجوانان. جوانان و زنان
جامعه اسلامی در قبال يديده تكنويولى و از جمله فيلتر كردن سايتها.
١1-ع- افشاى حقيقت كفتمان مدرفيته و تشريح تأثیر رسانههای غربی. مصرف فرهنگی.... بر سیک
زندگی مردم و مسلوبالاراده شدن آنها
VY آموزش حقوق عموصى و حقوق حربيك از اقشار؛ اصناف و كروههاى اجتماعى و شيوه صيانت از
حقوق عمومی توسط رسانهها و مسئولین کشور
صفحه 28:
=F, - برخى از راهكارهاى اوليه ييشتهادى براى ايجاد تغيير در سبك زندكى
۶-۳- تحول eels در محتوای رشتههای علوم اجتملعی و علوم wit کشور با رویکرد اسلامی و
جلوگیری از ترویج اومانیسم» مادیگرایی و فمنیسم در دانشگاهها
۶-۴- اصلاح نظام اداری و جلوگیری از مفاسد اداری و احیای فرهنگ انقلابی و اصلاحگری در
سازمانهای دولتی و عمومی کشور
۶-۵- مطالعه پیرامون بدیدههلیی چون هایپراستارها؛ پدیده شانیزه شیوه آموزشی دانشگاه امام
صادق(ع)» مفید قم ... و تجدید نظر احتمالی در این روند
۶-۶- حداکثر بهرهوری از توان رسانهای برای جلوگیری از بدآموزیهای رسانهای و آموزش سبک
زندگی صحیح ایرانی - اسلامی
۶-۷- اجرای طرح ۵۲ سنت نبوی و علوی در ۵۲ هفته سال
۶-۸- نهادینه شدن طرح مهندسی فرهنگی کشور و تحقق آن
صفحه 29:
۷- نموه هایی از چالشهای انسانی در حوزه
سبک زندگی که تمایل به سبک زندگی غربی را
بخشی از جامعه گسترش میدهند
صفحه 30:
۷- نمونه هایی از چالشهای انسانی در حوزه سبك زندكى كه تمايل به
سبك زندگی غربی را بخشی از جامعه کسترش میدهند
۷-۱- تبدل فرهنگی پینملت ما و ساير ملتها كريزنابذير است. ليكن بايد مرلقب فرهتك مهاجم غرب بطور اساسى
بود.
۲-۲- فناوریهای غوبی» حلمل ایدئولوژی و سبک زندگی غوبی فیز میباشد و تا مسامانان خود به خوداتکایی
در حوزه فناوریهای مورد نیاز جامعه نوسنده تأثیر فرهنگ غربی و سبک زندگی آنان بر فرهنگ زندگی و سبک
زندگی مسلمانان و از جملهما ایرنیان گریزناپذیر است.
۷-۳- ترییج علوم اجتملعی و علوم انسانی متعارف دنیا در کشورهاء یعنی ترویج ارزشها؛ باورها و جهان
بینی و ایدئولوژٌی اومانیستی و مادیگرای غرببا پول بیت المال» در سایه 1
مدیران ظاهرالصلاح و نظام اسلامی و در سایه
جمهوری اسلامی» بدست
حوزهٌ علعیه و مسئولین دانشگاهی است که خود
بخود یعنی-به حاشیه راندن ارزشهای الهی و التقاطی کردن اذهان جوانان دانشجویان و از بين بردن
باورهای اسلامی آنان و گسترش روز افزون غرب زدگی و بدنبال ن شیفتگی برای پیروی از سیک
زندگی مردمان مغرب زمین در ایران زمین.
صفحه 31:
۷- نمونه هایی از چالشهای انسانی در حوزه سبك زندكى كه تمايل به
سبک زنا اگی غربی را بخشی !۱ جامعه گسترش میدهند
نظامات اقتصادی» اجتماعی» فرهنگی و ... حاکم بر کشور به ارث رسیده از دوران طاغوت و متأثر از
نظامات غربی است که الزااً مروج و زمینه ساز سبک زندگی غربی در قللب مقررات» فرهنگسازمانی»
سیستمها و روشهاء گردش کارها و سیکهای مدیریتی در سطوح مختلف سازمانی است. بگونهای که آدمهای
صالح را نیز ممکن است به فساد و تباهی بکشاند و ید گفت بر بروکراسی حاکم بر نظامات اداری و کشوزداری ما
مثل موریلنه ریشههای اعتماد مردم مسلمان را میخورد و موجبات نارضایتی آنان را بیش از پیش فراهم مینماید
ولین مهم مستلزم طراحی و پیادهسازی نظامات مورد نیاز حکومت اسلامی در قالب الگوی اسلامی- ایرانی
پیشوفت اسلامی- ایولفی است که متأسفانه گلوگاه آن بدست تکنوکراتهای مذهبی خواهد افاد و از هماکنون
نتیجة آن قابل پیشبینی است.
۷-۵- از آنجا که سیک زندگی مردم مر از سبک زندگی گروه های مرجع مورد قبول جاعفه میباشد و فعاليت و
نقشآفرینان اصلی در هر یک از گروههای مرجع در دست تربیتیافتگان نظام آموزشی غربی و يا غربباور است و
در نتیجه گروههای مرجع بعضاً دارای بدآموزیهای نابخشودنی برای نوجوانان؛ جوانان و خانوادهها
هستند بهكونهاى كه فرهنك رفاهزده شمال تهران توسط رسانه علی وسبه دست هنرپیشکان و ورزشکاران
و ..سبه اقصی نقاط کشور تسری یافته و سبک زندسگی متملیلبه مدرنیته حتی سبک زندگی روستایی ما را
هم هدف گرفته است» در حللی که فرهنگ و سبک زندگی درصد قلبل توجهی از مردان کلان شهرها و شهرهای
بزرگ را فرا گرفته و روز به روز فاصله آته از فرهنگ اصیل اسلامی و رویکرد سنتگرایی فاصله میگیرد.
صفحه 32:
۷- نمونه هایی از چالشهای انسانی در حوزه سبك زندكى كه تمايل به
سبك زندگی غربی را بخشی از جامعه کسترش میدهند
۷-۶- رسانه طی برای آنکه نقش رسانههای بیگلنهء اینترنت و ماهواره را کمتر نملید؛ اقدام به گسترش
شبكمها و كانالهاى راهيو و تلويزيون نموده و حجم تقاضای بسيار باللبى براى توميد برنامه ايجاد نموده
است که گریزی از تأمین برنلعه از طییق منلبع واردلتی وبا تولید داخلیبه دست دانش آموختگان نظام
آموزشی غربی و با غربباور نیست كمنه تنها با کفیت وسبک زندگی اسلامی-ایرانی کاری ندارد؛ بلکه
مروج سبک زندگی غربی نیز معکن است باشد.
۷-۷- قانونگذاری در کشور بلید مبتنی بر اسلام ناب محمدی (ص) باشد که به دلیل نداشتن روششناسی
ستبیین احکام اجتملعی اسلام بهصورت گروهی و ناواردی در حاکمیت ارزشهای اسلامی در جامعه و خلأ
نظریههای ایجاد تحول اجتماصی مبتنی بر آموزههای دینی فلا لاش میشود قوانین و مقرراتها
خلاف اسلام نباشد که در نتیجه اثربخشی قوائین و مقررات نیز محل تأمل اساسی میباشد.
صفحه 33:
۸- برخی از حوزه ها و موضوعات
عتلا
اولویت دار برای بررسی و اعتلای
سبك زندكى لام ایرانی
ددا
صفحه 34:
۸- برخی از حوزه ها و موضوعات اولویت دار
برای بر اعتلای سبك زندگی اسلامی- ایرانی
۸-۱- حوزه صیانتی:
۸-۱-۱- پایبندی به تقلید در احکام اسلامی و تریبت رسالهای افراد
۲-- حفظ انسجام اجتماعی و وحدت ملی
۸-۱-۴۳ حفظ خط و زبان فارسی
۸-۱-۴- حفظ بیتالمال
۸-۱-۵- حفظ قوام خانواده
۸-۱-۶- حفظ جمعیت روستایی و جلوگیری از مهاجرت آنها
۸-۱-۷- حفظ هویت انقلابی - اسلامی ایرانی مردم
8-1-8- صيانت از توليد ملى و تحریم مصرف کالای خارجی
۸-۱-۹ صیانت از مشارکت مردم در امور سیاسی اجتماعی و اقتصادی
۸-۱-۰- حفظ امیدواری به آینده کشور و اسلام
صفحه 35:
۸- برخی از حوزه ها و موضوعات اولویت دار
۱ برای بررسی و اعتلای سبک زندگی اسلامی-
۸-۲- حوزه سلبی:
۸-۲-۱ اصلاح سبک رانندگی
۸-۲-۲- اصلاح رفتار گروههای مرجع
۸-۲-۳- اصلاح سبک معماری و شهرسازی با اصلاح مقر
۸-۲-۴- اصلاح سبك تبليغات محيطى و راديو و تلويزيونى خصوصاً براى تبليغ كالاهاى غربى
۸-۲-۵- اصلاح سبک تربیتی دانشآموزان و کمک به ارتقای سطح خودسازی, ارادهمندی و بلوغ
اجتماعی مردم
۸-۲-۶- کاهش قانونگریزی و ارتقای روحیه حاكميت قانون؛ نظم و انضباط اجتماعی
۸-۲-۷ حذف سیستم ربوی و حرام خوری و پرهیز از لقمه شبهه ناک
۸-۲-۸- مبارزه با اسراف و تبذیر- مبارزه با هنجارشکنی
۸-۲-۹- اصلاح الگوی تغذیه و خورد و خوراک
ات و استانداردهای شهرسازی
امردم:
- اصلاح پوشش و حجا
صفحه 36:
۸- برخی از حوزه ها و موضوعات اولویت دار
برای بررسی و اعتلای سبک زندگی اسلامی - ایرانی
۸-۳- حوزه ایجابی:
۸-۲-۱- توسعه صداقت و روراستی و پرهیز از دروغكوبي
تن fy lg Jal is زیت
۸-۲-۲- حاکمیت ار به معروف و هی از مکر در سطوح مختلف sen
“ATF رعايت شایستسالاری در عزل و تصبها و انتخابهای مسئولیت
۸-7-۵ انس با قرآن و قهم و تدر در آن توسعهورزش همگانی و سنتی
۸-۳-۶ مهارت تفکر و تقل, حل مسئله
۸-۳-۷- پاسخگوییبه مردم و کسب رضایت اباب مرجوع
sib peed tok
SES es
توسعه ازدواج و كاهش طلاق
حمیت مت ای وا ری
=
wo nates Se MW
۸-۳-۳ توسعه روحیه پژوهش, خلاقیت و نوآوری
47-1 طراحى الكوى اسلامى- ايراتى ييشرقت
۸-۲-۵- طرحی سیک زندگی الامی - ری در حوزههلى ویدار
aa
ساماندهیمردمی و نهدسازی
صفحه 37:
۰- دورنمایی از آنجه در پی آن هستیم:
(جهارده گام اجرایی پیشنهادی)
صفحه 38:
۰- دورنمایی از آنچه در پی آن هستیم:
: (چهارده گام اجرایی: ۲
مات - تشکیل شورای مرکزی «طرح جامع سبک زندگی» در دببرخانه ی شورایعالی انقلاب فرهنگی با
حضور مسئولین دستگاه های ذییبط وبا مشارکت نخبگان و جوانان متفکر در لین عرصه بمنظور
گفتمان سازی و هماهنگی در بين مسئولین و نخبگان و همچنین برنامه ریزی برای استفاده ی بهینه از
منلبع و مقدورات دستگاهها و نهادهای ذیوبط در راستای اهداف لین طرح بصورت همگرا و هم افزا
و رصد دائم دستاوردهای اقدامات صورت گرفته در سطح جامعه و همچنین پیشگیری از موازی کاری
های احتمللی ( آیین dali پیشنهادی نحوه ی تشکیل و فعللیت شورای مرکزی مذذکور» جهت بررسی و
تصویب در نشست شورای معاونین دبیرخانه و يا نشست شورایعالی» متعاقبا تقدیم خواهد شد.)
۱۰-۴- شنلسایی و تبیین مفهوم سبک زندگیبا رویکرد جلمع وبا در نظر گرفتن ريشه های فکری -
اعتقادی و بنیانهای ارزشی- کرایشی» اخلاق و رفتارهای اجتماعی و شیوه ی زندگی
۱۰-۳- احصای موضوعات و آداب و رسوم و حوزه هلیی که در برگیرنده ی سبک زندگی در
عرصههای فردی» خانوادگی» شغلی و حرفهای» سازمانی» اجتماعی» ملی و فراملی هستند
صفحه 39:
۰- دورنمایی از آنجه در بی آن هستیم:
. (چهارده گام اجرایی یشنهادی) 9
OW pat al —F یزاون قح موجه نیک زندکی به عنل ليد واأننييخاق جتدهيتر ونا
اهمیتتر به کمک جمع نخبگان فرهنگی تشخیص داده شود.
۰- ۵- علت یابی هر یک از آسیبها و تبیین رویکرد راهبردی مناسب برای برطرف کردن آسیب ریشه
یابی شده و فاثق آمدن بر آن
۱۰-۶- شناسایی هر یک از ارزشهای اجتماعی اولییت دار برای نهادینه شدن در جامعه و
برنامهریزی برای گفتمان سازی و نهادینه شدن آنها در زندگی روزمره ی آحاد جامعه
۱۰-۷- طراحی الگهی رهبری تحول برای ایجاد تغییر در سبک زنسگی مردم در سطوح مختلف جامعه
بصورت بیمی و غلاقهبمنظور اجه تعول و پشیفت هر سیک زندگی مردم بصورت قدویهی و
برنامه ریزی شده
-4
تدوين بيش نویس سندی رلحبردی مبتنی بر الگوی رهبری تحول طراحی شدمبه تفکیک هر
یک از آسیبها و ارزشها ( و جمع بندی نهایی آنها در قالب یک سند راهبردی تلفیقی)
صفحه 40:
۰- دورنمایی از آنچه در بى آن هستيم:
2 (چهارده گام اجرایی پیشنهادی)
4 "- رسمیت بخشیبه پیش نویس اسناد تدیین شده در شورای عللی انقلاب فرهنگی و عندالزوم سايو
مراجع رسمی ذیربط
۱۰-۰- انجام تقسیم کار بین نهادهای متولی مبتنی بر الگوی رهبری تحول طراحی شده
۱۰-۱- طراحی و استقرار مکانیزمها وسازو کارهای انگیزشی و حرکت خودجوش مردمی مبتنی بر الگوی
رهبری تحول طراحی شده و همچنین شکل دهی و انگیزش جریانات مردمی پدیده ساز
۱۰-۲- شناسایی و بکار گیری شاخصیهای رصد و ارزیلبی سبک زندگی اسلامی ایرلنی مبتنی بر الگوی
رهبری تحول طراحی شده
۱۰-۳- برنلعه ریزی بر روی گروههای مرجسبه عنوان گروه های هدفسبه کمک صدا و سيماء و اتخاذ
تمهیدات لازم در این خصوص
۱۰-۴- بروز وسانی پییا و مستمر الگوها و اسناد مربوطه بمنظور ایجاد تحول در سبک زنسگی» بر اساس
با زخورد نتایج حاصله در فواصل مختلف زمانی