صفحه 1:
درس مدل های كسب و كار الكترونيك
فصل شثم : بيش نياز هاى ايجاد يك كسب و كار الكترونيكى
نام استاد
نام دانشجو
بيار ۱۴۰۱
صفحه 2:
تجارت الکترونیکی مفهوم و جریان قدرتمندی است که زندگی بشر کنونی را
دستخوش تغییرات اساسی کرده است. تجارت الکترونیکی از نمودهای عینی انقلاب
فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه اقتصاد است.
اين سبك از تجارت به دلیل مزایا و منافع سرشاری که برای انسان داشته , به
سرعت درحال کسترش است. می توان به قطعیت ادعا کرد که تجارت الکترونیکی
بسیاری از محدودیت های تجارت سنتی را از پیش رو برداشته است و نه تنها فرم
و شکل ظاهری تجارت سنتی را بلکه محتوای امر تجارت را نیز دستخوش تغییرات
خود کرده است.
وجود پاساژهای. بازارها و مغازه های مجازی که هیچ مکان فیزیکی را اشغال نکرده
اند و در عین حال امکان بازدید و گردش در اين بازارها به صورت لحظه ای و در هر
نقطه از جهان بدون ترک متزل میسر است .
همه این گزینه ها سبب شده که تجارت الکترونیکی (00۳0۳۱6۲>6-]) معجزه
قرن تلقی شود.
صفحه 3:
برای ایجاد یک کسب و کار الکترونیکی به یکسری پیش نیازها و الزامات نیازمندیم. یکی از مراحل مهم . انتخاب و اجرای ایده و طرح مورد نظر است
كه بايد قبل از يياده سارى آن ٠ تحلیل های مهندسی بازار مرتبط با آن صوت پذیرد و در واقع نیاز بازار یا با تحلیل آماری و یا به صورت تجریی
کسب شود.
از جمله موراد مهم و الزامات مهم در اين حوزه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
٠. تجربه
۲ بیان و ارائه ایده مورد نظر خودمان
۳ اجرای ايده جديد و ايده ما
۴ مشورت
۵ از شک و نگران نبودن زیاد از ریسک پذیری
+ ات
۷ مشتری مداری و ارائه خدمات منطبق بر نیاز های مشتری
۸ کیفیت خدمات ارائه شده
٩ برند شدن
صفحه 4:
ا 6
Stand out on
Google with a free
Business Profile
صفحه 5:
الزامات لازم کسب و کاراینترنتی:
1 پیش نیاز های راه اندازی کسب و کار اینترنتی
۲ زیر ساخت های لازم جهت تجارت الکتروتیکی
۳ شناسایی فرصت ها و موقعیت ها در کسب و کارهای اینترنتی
> معروف بودن
۰ پیشتاز
* زمان
* مدیریت دانش
صفحه 6:
مواردی که باید قبل از راه اندازی کسب و کار اینترنتی به آنها توجه شود:
هراحل راه اندازی کسب وکاراینترن
ثبت دامنه 5
* خرید هاستینگ
* سفارش وب سایت یا فروشگاه آنلاین
تبلیغات محتوای وب سایت باز اریابی و فروشگاه اینترتتی
از دست ندادن مشتری و بهره گیری از آن
افزایش رتیه وب سایت کسب و کار اینترتتی
صفحه 7:
نقش موثر شبکه های اجتماعی در تجارت الکترونیکی
مهمترین اتفاقی که بعد از توسعه شبکه های اجتماعی در جهان به وجودآمده . موضوعی تحت عنوان تجارت در شبکه های اجتماعی است که به
اختصار تجارت اجتماعی گفته می شود. تجارت اجتماعی هم از دید کسب وکار و هم از دید مشتریان مزایای بسیاری دارد.
در بازار امروز . رسانه های اجتماعی حرکت سریع تری را برای خدمت به شرکت ها آغاز کرده اند و سازمان ها برای رونق کسب کارشان بر
رسانه های مختلف اجتماعی توجه ویژه ای دارند و بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
ابزاری قدرتمند هستند تا سازمان ها را به مخاطبان هدف برسانند.
رسانه های اجتماعی از طری تبلیغات و بازاریابیتوانایی جذب مخاطبان خود را بسیار با
کمک می کند.
درحال حاضر : رستانه های اجتماعی بخش جدایی ناپذیراز جامعه مدرن می باشند.
ای اجتماعی بخش جدایی ناپذیر از ج رن می باشند و
J
شرکت هایی مانند دل ۰ مایکروسافت و اچ پی به طور موثر در خصوص کسب و کاراز بازاریابی رسانه های اجتماعی استفاده می کنند.
رسانه های اجتماعی به یک صنعت بزرگ تبدیل شده اند.
صفحه 8:
ویژگی های عمده شبکه های اجتماعی فضای مجازی
انعطاف
پذیری ( بازسازی و واکنش پزیری در برابر
وابستگی به مرکزیت واحدی ذکر می کند. قابل بم این شبکه ها .امکان ورود فروشندگان جدید و وجود فضای تعامل گسترده با
اس پذیری ( کوچک و بزرگ شدن) و توانای تداوم حیات بدون
دیگران . تولید آژ ادانه محتوا . oy اشتراک گذاری دانش و اطلاعات و همچنین استقلال آنها از مراکز قدرت رسمی است با این حال در هر
کشوری برای فروش کالا و یا خدماتشان باید مجوز های لازم را از مبادی ذیصلاح در این خصوص كسب نمايند.
اکنون رواج تجارت الکترونیکی و کسب و کارهای آنلاین . جنبه اقتصادی شبکه های اجتماعی را از اهمیتی چشمگیر برخوردار کرده است.
داده های مربوط به رفتار کاربران در شبکه و تعاملات و علایق آنان می تواند منبع اطلاعاتی مهمی برای شرکت ها . سازمان ها و دولت ها
باشد.از این رو . کشف علایق انبوه مشتریان شبکه و قرار دادن کحصولات و خدمات مورد نظر در معرض دید آنان ؛ برای تولید کنندگان
محصولات و خدمات اهمیت ویژه ای دارد.
لذا می توان فرایند استفاده از رسانه های اجتماعی برای رونق کسب وکار و سود ویژه را در چهار سطح به شرح زیر بیان نمود:
تدوین سیاست های باز اریابی جدید. ۲- تظارت و مدیریت فعالیت های شبکه های اجتماعی
۳ - دوره ارزيابى تتا ۴- اصلاح طرح هاء در صورت لزوم
صفحه 9:
تجارت الکترونیکی و خلاقیت در شبکه اجتماعی ۴۱0۲6۲65
شبکه اجتماعی اشتراک عکس با 0۲6۲65۸[ یکی از موفق ترین شبکه های اجتماعی در زمینه معرفی ایده های خلاقانه ی نو و
رتتی به فروش می رسند. این شبکه از الگوریتمی بهینه برای به نایش گذاشته شدن
به نمایش گذاشتن کالاهایی است که ایت
موضوعات مرتبط با هم بهره می برد. بدین تریب که اگر کالایی مد نظرتان قرار گرفت و به صفحه آن وارد شدید . موارد بسیار
مشابه زیادی در کنار آن به شما معرفی خواهد شد و همین الگوریتم کاربری به کسب و کارهای آنلاین کمک میکند تا محصولات
خود را به بهترین روش به مشتریان معرفی کنند.
به اشتراک گذاشتن پست های تبلیغاتی روی شبکه های اجتماعی به نوعی یک
بازاریابی شبکه ای را در دنیای مجازی به وجود آورده است .
طبق گزارش موسسه 7 اتی ۱۳۱۲۵۱۱۱36۳66 8۱ در سه سال گذشته حجم فرود
تجارت الکترونیکی از راه شبکه های اجتماعی سه برابر رشد فروش در کل تجارت
الکترونیکی جهان بوده است.
صفحه 10:
رشد » ۶ درصدی تجارت الکترونیکی در شبکه های اجتماعی در یک سال
تجارت الکترونیکی بر پایه شبکه های اجتماعی درآمد بالاتری نسیت به آمار در آمدی تجارت الکترونیکی به دست مى
دهد . اين آمار همچنان با ش
زیادی در حال افزایش است و حجم خرید های اینترنتی از راه شبکه های
اجتماعی بیشتر و بیشتر می شود.
در واقع شما لینک فروش
با کلیک کردن روی دکمه خرید کردن وارد وبسایت فروشگاه ۱
ٍتتی کالای وبسایت خود را در این شبکه ها به اشتر اک می گذارید و کاربران این شبکه
ترتتى شما شده و خرید خود را انجام میدهند. ضمن
اینکه یک شمارنده همانند شمارنده تعداد پسندها برای خرید ها در نظر گرفته خواهد شد.
مثال : على بابا يكى از بزرگترین سایت های تجارت الکترونیکی ۰ ۸۰ درصد از سرانه تجارت الکترونیک نخستین
اقتصاد جهان ۰ رقمی به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. از دیگر سایت ها تجارت الکترونیکی
بزرگ تیز سا
آمازون است.
صفحه 11:
چشم انداز رسانه های اجتماعی
در عصر گسترش فناوری هر کسی می
های اجتماعی .
اند با تعداد بیشتری از شرکت ها ارتباط داشته باشد آن هم با استفاده از شبکه
شرکت برای تصمیم گیری های استراتژیک و اجرایی در خصوص بهره مندی از رسانه های اجتماعی برنامه ریزی می کند مانند.
فروش موبایل و ... از طریق رسانه های اجتماعی.
* وجود تقریبا همه اقشار جامعه در اين شبكه ها
۶ تاثیر ت شما در اين شبکه بر رنکینگ یا رتبه وب سایت شما در موتورهای ج
توانایی پاسخ به پرسش های کاربران و ارتباط نزدیک با آنها
۰ ایجاد هواداران با اتتشار یک تصویر ۰ ویدیو یا مطلب جذاب
*_ دیدن لینک محصولات شما در پروفایل افراد با فعا
8 ۴۴55555555555565؟؟ ۳" سح
صفحه 12:
معایب باز اریابی با شبکه های اجتماعی:
تعداد زیادی شبکه های اجتماعی وجود دارد که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند
برای بازاریابی موثر در اين شبکه ها باید حداقل یک ساعت در روز را به اين کار اختصاص دهید.
کاربران دراین شبکه ها متفاوتی دارند و هر مطلبی را به اشتراک نمی گذارند
۰ اکثر مطالبی که دراین شبکه به اشتراک می گذارید مطالعه نمی شود
برای فعالیت ها تخصصی, مخاطبان شما به ندرت به پروفایل خود در این شبکه ها سر می زنند
+ امنیت ضعیف کاربران به دلیل نفوذ شرکت های پدید آورنده آنها
صفحه 13:
نقش تبلیغات در کسب و کار الکترونیکی
* نقش شبکه های اجتماعی در فروش و یا ارائه خدمات
* نقش تبلیغات در فروش
* نقش گرافیک و رنگ ها در نمایش کالا یا خدمات
* نقش تصاوير در تبليغات
* نقش تکنیک های نمایش ۳۶۰ درجه کالا در فروش
* نقش موسیقی در تبلیغات
* نقش موثر تبلیغات در فیلم ها
* نقش هتر در تبلیغات فرهنگی
* نقش تبلیغات در موفقیت
* نقش تبليغات در بازاريابى بين المللى
* نقش روانشناسی در تبلیغات
صفحه 14:
بزرگتر
راه اندازی وبلاگ رایگان به جای راه اندازی وب سایت.
۰ ایجاد صفحه در شبکه های اجتماعی به جای راه اندازی سایت.
اشتباه در خرج کردن سود حاصل از درآمد پیش از رسیدن به آن.
اگر سرمایه مناسبی ندارید فعلا زمان مناسبی برای راه اندازی شغل اب
رنتى نيست.
هزينه بازاريابى آثلاين جندين برابر هزينه راه اندازى وب سايت از اين هزينه ها فرار نكنيد.
از دائش خود و ديكران در كنار هم استفاده كنيد و همه كارها را خودتان به تنهايى انجام ندهيد.
صفحه 15:
چگونه یک ۴۱۵۲ ۶-815۱۴655
برای ایجاد یک کسب و کار اینترنتی باید نکته مهمی را همواره به
این برنامه که همان طرح توجیهی کسب و کار اینترنتی نامیده می
شود نقشه یا طرحی است که قبل از شروع کسب و کار اینترنتی
باید داشته باشیم و شامل تجزیه و تحلیل های شما درمورد مسائل
مختلف مرتبط با کسب و کارتان از ابتدا تا انتها است.
صفحه 16:
مراحل یک طرح توجیهی
قبل از ايجاد يك كسب و كار اينترنتى بايد ينج مرحله اساسى را در طرح توجيهى خود مشخص كنيد. مجموع اين ينج فاز : طرح
توجبهى كسب و كار شما را تشكيل مى دهد. براى موفقيت در كسب و كار اينترنتى خود .قبل از شروع بايد اين مراحل را حتما انجام
دهيد تا علاوه بر داش ديد كلى نسبت به كسب و كارتان روند حركت آن را نيز از ييش مد نظر داشته باشيد.
اين مراحل عبارتتد از:
.١ فاز اول : آتاليز فرصت
فاز پنجم : توسعه و تجارت الکترونیکی
صفحه 17:
با تشکر
